"A metál jól illik az átlag finn gondolkodáshoz" - interjú az Adamantra gitárosával, Panu Kiskolával

Adamantra-band.jpg

Olyan mázlink van, hogy sikerült fölvenni a személyes kapcsolatot az Adamantra bőgősével Jukka Hofrénnal, akin keresztül lezsíroztunk velük egy interjút. Kérdéseinkre a progresszív metál csapat gitárosa, Panu Kiskola felelt készséggel. Szokásunkhoz híven a beszélgetést közöljük magyar fordításban, de az eredeti angol változatban is.

(1) Furának tűnhet a kérdés, de régóta gondolkozom ezen, és talán mindnyájan tanulhatunk belőle valamit: Miként lehetséges, hogy a mindössze 5 és fél milliós Finnország kb. két évtized alatt a világ egyik vezető "metál nemzetévé" lépett elő? Mi történt? Zeneoktató programok? Médiatámogatás? Vagy egyszerűen a metál fanok kitartó lelkesedése?

A rock és metál muzsika alighanem olyan valami, ami jól illik az átlag finn gondolkodáshoz és magatartáshoz - őszinte, lényegre törő, erőteljes és gyakran egy kicsit borongós is talán. Ezért elég komoly metál élet van errefelé, sok együttessel és zenésszel. Add ehhez a keverékhez a hosszú és sötét téli időszakot, ami tökéletesen alkalmas arra, hogy az ember a négy fal között átadja magát a gyakorlásnak, egyénileg a hangszeren, a bandával közösen, dalokat írva, és nagyjából ennyi... Szerintem ez olyasvalami, ami teljesen szervesen fejlődött, kevés tényleges külső támogatással...

(2) Még 2004-ben egy ígéretes finn csapat, a Bride Adorned kiadott egy lemezt "Blessed Stillness?" címmel. Ez komoly SymphonyX hatásokat mutató szimfonikus progresszív metál album volt nagyon gazdag hangszereléssel. A banda gerincét olyan muzsikusok alkották, akik később az Adamantrát is életre hívták. Mi történt a Bride Adorneddal és miért alapítottatok új együttest?

Ha most meghallgatjuk azt a 2004-es albumot, még mindig dögösnek és megkapónak tűnik. Ugyanakkor bizonyos mértékig úgy érzem, hogy elvakított bennünket a becsvágy, és azzal az anyaggal túlzásokba estünk. A kritikusok nagyon jól fogadták a lemezt, de túl nagy kihívást jelentett, hogy egy ilyen muzsikával szélesebb hallgatóságot vagy kereskedelmileg mérhető sikert szerezzünk magunknak. A megjelenés után többen közülünk más bandákra és projektekre koncentráltak. Egy ponton azután Jukka (a bőgősünk) kiötlötte, hogy alakítsunk egy új együttest, és ez lett az Adamantra. A Bride Adornedhoz képest a nagyszabású hangképet leegyszerűsítettük, hangsúlyosabb szerepet kapott a ritmus szekció, és a szerzeményeink dallamosabbak, könnyebben hozzáférhetők lettek.

(3) Emlékszem, amikor 1995-ben a SymphonyX kiadta a "The Damnation Game" című lemezét, az olyan volt mint valami kinyilatkoztatás! Egy új metál műfaj született akkor (persze nem előzmények nélkül, mint pl. elsősorban Yngwie J. Malmsteen). Hatással voltak rátok ezek a zenék, vagy pl. a hozzátok hasonlóan finn Stratovarius és Kenziner?

Ami a SymphonyX-et illeti, mi először a "The Divine Wings Of Tragedy"-vel ismertük meg őket, és azt gondoltuk, hogy eszméletlenül menő muzsika! Volt valami friss és lebilincselő azokban az intelligens akkordváltásokban és dallamokban, amelyek azelőtt lényegében ismeretlenek voltak a dallamos metál közegben, s ehhez még hozzájött a sok klasszikus hatás és a hagyományosabb metál keménysége! És persze mi mindnyájan sokat hallgattuk Malmsteent, a Stratovariust, a Helloweent stb. Jarno Keskinen (a Kenziner gitárosa) is letett valamit az asztalra az olyan technikák hiperdallamos alkalmazásával, mint a húrkihagyás (string skipping), ami sok gitáros kezében egyszerűen csak úgy szól, mint valami metronómos gyakorlási módszer. A "From Last Haven" című Bride Adorned dalban egyértelműen kihallani Jarno hatását a gitár-szinti uniszónó szekvenciában.

(4) Bemutatkozó lemezetek, a "Revival" 2009-ben jött ki, ami nagyon erős évnek bizonyult olyan megjelenésekkel, mint a Dream Theater, Adagio, DGM, Thunderstone stb. Az album mégis följutott az évi top 10-es listámra! Úgy ítélem, hogy művészileg, zeneileg nagy sikerként könyvelhetitek el azt a lemezt, de vajon sikeres volt-e, nos, kereskedelmileg? És a kritikusok vajon jól fogadták-e?

Igen, a kritikai visszhangok nagyon pozitívak voltak és mi is nagyon szeretjük azt a lemezt. A "Revival" dalai ma is helyet kapnak a koncertjeink szettlistáján. Sajnos az akkori kiadónknak nem sikerült Finnországon kívül megjelentetni, forgalmazni, ami elég lehangoló volt és a "kereskedelmi" lehetőségeket is nagy mértékben behatárolta.

(5) Miért kellett 5 hosszú évet várni a folytatásra? Egy ideig úgy tűnt, hogy Michael Henneken (ex-Silent Voices) lesz az új frontember nálatok, de végül az új anyagot a régi énekesetekkel, Tuomas Nieminennel készítettétek el. Mi történt?

Most visszatekintve látjuk csak igazán, hogy mindnyájunk számára milyen mozgalmasak voltak azok az évek a "Revival" és "Act II: Silent Narratives" között. Sokan apukák lettünk (van, aki már másodjára!), részt vettünk más bandákban és projektekben, de a "civil" foglalkozásaink is lekötöttek minket. Tuomas egy időre kilépett a bandából és próbálkoztunk pár énekessel, de egy ponton rájöttünk, hogy ide Tuomas kell ahhoz, hogy minden a helyére kerüljön. Amikor visszajött, gyorsan és könnyedén befejeztük a munkálatokat. Meggyőződésem, hogy a lemez megérte a sok várakozást!

(6) Elég sok recenziót olvastam az "Act II: Silent Narratives"-ről, és többen megjegyezték, hogy merész húzás volt egy közel 20 perces, nagyszabású "opusszal" kezdeni, amikor az ilyen hosszabb lélegzetvételű, összetett szerzeményeket általában a lemez végén szokás szerepeltetni. Miért határoztatok úgy, hogy a "Lionheart" lesz a kezdő nóta?

Jukka (a bőgősünk) már egy ideje játszadozott a gondolattal, hogy a "Lionheart"-ot kellene legelőlre tenni. A banda többi tagját is nehéz volt erre rávenni, de megvan a maga értelme: zeneileg onnan indul, ahol az "Ungiven", a "Revival" album záró nótája befejezte. Ugyanaz az akusztikus téma bukkan föl újra, és ez persze egészen ritka. Ráadásul erre a "furcsaságra" talán fölkapják az emberek a fejüket.

(7) Az új CD már egy másik kiadónál, a Power Prog Recordsnál jelent meg, akik remélhetőleg jobb promócióval és forgalmazással tudnak segíteni benneteket. Úgy döntöttetek (hasonlóan más bandákhoz, mint pl. a Spock's Beard), hogy a rajongók támogatását kéritek a lemez elkészítéséhez. A rajongók előrendelhették a lemezt különböző "csomagokban" (zenekaros pólóval megspékelve stb.). Vajon ez lenne a megjelenések pénzügyi hátterének megteremtéséhez vezető "üdvözítő" út a jövőben?

Jelenleg így állunk. Ez van, és nem úgy tűnik, hogy egyhamar megváltozna a helyzet. A digitális "forradalommal" elapadtak az anyagi források és a hagyományos kiadók szerepe is jelentősen lecsökkent. Ennek azért van egy jó oldala is, hiszen ezzel egyúttal nő a művészi szabadság is.

(8) Terveztek turnézni a lemezzel, talán egy közös koncertsorozat keretében a Kenzinerrel? ;-) Ha igen, eljöttök-e hozzánk Magyarországra?

Egy közös koncert a Kenzinerrel Magyarországon, eszméletlen jól hangzik! Elméletben legalábbis tökéletes! :) Otthon, Finnországban persze elmegyünk az összes szokásos helyre, és egy külföldi turné lehetőségét is gyakran fontolgatjuk. Reméljük, ez hamarosan megvalósulhat; a koncerteket mindnyájan nagyon élvezzük.

Köszönjük szépen!

--------------------------------

(1) It may be a strange question but I have been thinking a lot about it and people might learn something from it: How is it possible that Finnland, with a population of approximatley 5 and a half million, became one of the leading "metal nations" in the entire world within two decades or so? What happened? Music education programs? Media support? Or simply the sheer enthusiasm of metal fans?

Rock and metal music might be something that fits quite well into general Finnish mentality and attitude - honest, straight to the point, powerful and often a bit  brooding, as well. So, there's quite a big metal audience here, and lot's of bands and musicians as well. Add into the mix a long and dark winter season, suitable for staying inside for heavy practice with your instrument/band or writing music, and there you have it... So, it's probably something that has developed quite organically, with little formal support in any form...

(2) Back in 2004 a promising Finnish band called Bride Adorned released an album (Blessed Stillness?). It was a symphonic progressive metal album with an incredibly rich soundscape in the vein of SymphonyX. The back bone of the band was made up of musicians who later breathed life into Adamantra.  What happened to Bride Adorned and why was a new group formed?

When we listen to that 2004 album, it still sounds cool and impressive. But to some degree it feels that we were a bit blinded with ambition, and that stuff is quite over the top. The album received great critical acclaim, but it felt a bit challenging to capture a wider audience or commercial success. After that album, many of us concentrated on other bands/projects as well. At one point, Jukka had an idea for a new band which became Adamantra. In comparison to Bride Adorned, the arrangements were toned down - and the songs are a bit more rhythm-section driven and melodically accessible.

(3) Back in 1995, when SymphonyX's "The Damnation Game" was released, it was like a revelation to me! A new metal genre was born (not without forerunners, most notably: Yngwie J. Malmsteen). Were you influenced by them, or, for example, by Finnland's very own Stratovarius or Kenziner?

Regarding Symphony X, "The Divine Wings of Tragedy" album was the first one which we stumbled upon, and thought it to be extremely cool. There was something fresh and interesting about those clever chord changes and melodies, pretty much unheard in a melodic metal context at that time, combined with all the classical goodness and heaviness of more traditional metal. And sure, we've all listened to YJM, Stratovarius, Helloween, etc. Jarno Keskinen brought some innovation into the table as well with his highly melodic usage of techniques like string skipping, which many players often get to sound like metronome-practice licks only. On the Bride Adorned song "From Last Haven", one can maybe hear Jarno's influence on that guitar/keyboard unison sequence.

(4) Your debut album "Revival" came out in 2009. It was a very strong year with new releases from Dream Theater, Adagio, DGM, Thunderstone, etc., yet it ended up on our TOP 10 list that year!!! I think it was a great success artistically, musically but was it successful, well, commercially? Was it well received by the critics?

Yep, it was pretty well received by the critics, and we like the album too, and "Revival" songs still got their place in our live show set list. However, our label at that time did not manage to arrange release for the album outside Finland, which was a bit disappointing, and limited commercial possibilities to a great degree, of course.

(5) Why did it take 5 long years to release a follow-up album? For a while it seemed that Michael Henneken (ex-Silent Voices) would be your new front man but eventually you released the new material with your old singer, Tuomas Nieminen. What happened?

Looking back we realize now how hectic the years between "Revival" and "Act II: Silent Narratives" were for all of us. Many of us became fathers for the first/second time, were involved in other projects/bands, and day jobs also. Tuomas also was off the band for a while and we tried it out with some other vocalists - but at some point we realized that we need Tuomas to do it right. When Tuomas was back, we got things finished up quite fast and well. This album was worth the wait for sure!

(6) I read quite a few reviews about "Act II: Silent Narratives" and many remarked that it was a bold move to begin the album with a 20-minute long "opus" when most bands place such grandiose compositions at the end? Why did you decide to kick off the album with "Lionheart"?

Starting up with "Lionheart" was something that Jukka had been pondering for some time. That idea was at first a bit hard to sell to other band members as well, but it does make sense - it continues musically from the point where "Ungiven", the closing piece of "Revival" left off. The same acoustic theme that ended "Revival", starts up the second album. And it's - of course - also something quite rare, and may be something that makes this album stand out a bit.

(7) The new album was released by a new label (Power Prog Records) who will hopefully be able to provide you with better promotion and distribution. You decided (like many other well-known bands, for example, Spock's Beard) to ask the fans for their support in releasing the album. The fans could pre-order it by paying for different packages (including T-shirts, etc.). Is this the future of financing the high costs of recording and releasing?

For the moment, this is how it is. And looking at things, it's  probably not gonna change. Financial resources and the role of traditional record labels have diminished along the digital revolution. The good side is that it does bring some artistic freedom into the game as well.

(8) Are you planning to go on tour, perhaps, with Kenziner? ;-) If yes, will you make it to Hungary?

Touring Hungary with Kenziner, what could be better?! At least in theory it's perfect :). In Finland, we'll be playing all the usual venues, and plans for touring abroad are often in our minds, too. Hopefully that will happen soon; playing live is something that we all enjoy.

Thank you so much!

Címkék: interjú