Dionysos Rising

Jelen "zenei naplónk" fő profilja heavy metal és rockzenei kiadványok (CD-k, DVD-k) értékelése és ajánlása, valamint koncertbeszámolók és interjúk közzététele.

"Küldetésnyilatkozat"

Ha kíváncsi vagy, miről is szól ez a Dionysos Rising, akkor kattints.

Facebook

Utolsó kommentek

  • garael: @saszi11: Szerintem helyén van kezelve a dolog, oda került, ahová való - a polcra. Bár Coldy szánd... (2018.09.21. 17:40) Dream Child: Until Death Do We Meet Again (2018)
  • saszi11: Napok óta a Voivod bűvöletében élek, ezért csak belehallgattam, mert kíváncsivá tettél a sok feles... (2018.09.21. 11:06) Dream Child: Until Death Do We Meet Again (2018)
  • garael: @CsiGabiGa: Nem mondanám, hogy nem az én világom, talán csak az énekestől várnék valami keményebbe... (2018.09.15. 17:14) The Unity: Rise (2018)
  • CsiGabiGa: Nekem a Serious Black ugrott be erről az albumról. Tudom, az sem a te világod, de az is hasonló tő... (2018.09.15. 15:28) The Unity: Rise (2018)
  • garael: @tipeti: Köszönöm, az az igazság, hogy könnyen írok, általában negyed óra alatt készen vagyok egy ... (2018.09.14. 17:57) The Unity: Rise (2018)
  • Utolsó 20

Ajánlott oldalak









 

Rockbook logó 400x120 fehér.jpg

ws szines.jpg

At Night I Fly: September Kills EP (2012)

2012.11.19. 10:51 | Dionysos | 11 komment

At Night I Fly.jpg

Honlap:
www.atnightifly.hu

Ezt majdnem hogy meg lehetett jósolni. Talán lottóznom kéne. Valahogy mindig is ott motoszkált bennem a sejtelem (megérzés?), hogy Bátky "BZ" Zoltán (Stonehenge, H.A.R.D., Wendigo, After Crying) és Horváth András Ádám (Dreyelands, After Crying) valamikor, valamilyen formában kollaborálni fognak. Szerteágazó érdeklődésük mellett is az a benyomásom, hogy kettejükön kívül talán nincs a progresszív metál muzsika irányában elkötelezettebb zenész ebben az országban. Ha így nézzük, van valami sorsszerű - hogy ne mondjam: természetes - abban, hogy egymásra találtak. Ehhez alighanem nagyban hozzájárult, hogy egy ideje már együtt koptatják az After Crying színpadokat, de az Adrenaline Mob előtt "rögtönzött" Dreyelands föllépés is döntő jelentőségű lehetett.

Az At Night I Fly lényegében BZ szellemi gyermeke, a kutya jól sikerült, mégis folytatás nélkül maradt 2009-es Wendigo (Audio Leash) óta ácsingózott valami fémesebbre. Szerencsés körülmény (vagy tudatos építkezés?), hogy kiváló muzsikusokat talált meg: a Dreyelands gitáros-zeneszerző Horváth András Ádám mellett Nagygyörgy Gábor dobol (a számomra egyre laposabb instru K3 után biztos izgalmas kihívás ez a projekt) és Hegyaljai-Boros Zoltán bőgőzik. E mellett nem szabad megfeledkeznünk Hidasi Barnabásról, a HL-Stúdió gurujáról sem, aki amellett, hogy megint külföldön is versenyképes, bika hangzást kevert az anyagnak, a billentyűs szerepét is fölvállalta. Innen üzenem a fiúknak, hogy billentyűk nélkül nem szabad nekifutni a nagylemeznek (a "September Kills" szólója is engem igazol)!

Nem pontosan értem, mi ihlette a névválasztást. Kézenfekvő volt számomra a párhuzam Antoine de Saint-Exupéry klasszikusával, az Éjszakai repüléssel (Vol de Nuit, 1931), de ismerve BZ dalszövegeit, valószínűtlennek tűnik bármiféle Saint-Exupéry szimpátia. Talán az azonos című tavalyi dokumentumfilm húzódik meg a háttérben a californiai New Folsom fegyház bentlakóiról, de az is lehet, hogy egyszerűen jól hangzott az egész. Manapság divat hosszú, szinte egész mondatos együttes-neveket kitalálni, de ez inkább a modern amerikai metalcore vonulatra jellemző, ezért az "At Night I Fly" talán egy kicsit stílusidegen, de ez majdnem mindegy.

Marketing szempontból (jóllehet túl sok fizikai eladással nem számolhatnak majd) jó ötletnek tűnik egy beharangozó EP megjelentetése. Nem nagyon szoktam EP-kel foglalkozni, de mivel igyekszem a jó (!!!) magyar csapatokért mindent megtenni, és mert ez most nagyon ütősre sikerült, kivételt teszek (mint tettem azt annak idején a Dreyelands-szel). Nagyon remélem, hogy a nagylemezzel nem itthon fognak görcsölni, hanem bekóstolnak néhány külföldi kiadót. Kézenfekvő lenne a finn Lion Music, de ezt az iszonyú gyenge promóció (ezt a finn Status Minor tagsága panaszolta el nekem, nem Horváth András Ádám) és a megoldatlan magyar terjesztés kontraindikálja. Továbbra is a Frontiers-t ajánlom; ez a Beyond The Bridge-es Degenfeld Péternek is bejött, de a Circus Maximus példája is igazolja, hogy a stílus nem áll teljesen távol Serafino Peruginótól.

Azért igyekszem az EP-ről magáról is szólni pár szót, bár a dalokról majd inkább a teljes nagylemez ismeretében kellene nyilatkozni. A különböző fájl-megosztó oldalakról letölthető négy szám nem túl homogén, mégsem lehet közülük kiemelni egyet sem, mert a maga nemében mindegyik nagyon el van találva. Összetettsége miatt talán a "Stolen Seconds"-nak kellene tetszenie, de többszöri hallgatás után is a húzós, Wendigo-hangulatú "Alienated" és a címadó jönnek be leginkább. Már korábban is mondtam, hogy minden tiszteletem ellenére BZ orgánuma nem a kedvencem, de meg kell adni, a fogós refrénekhez sajátos érzékkel áldotta meg a Teremtő, és hangterjedelmével is ügyesen gazdálkodik. Horváth András Ádám is mintha dögösebb, fölszabadultabb lenne itt, de az is lehet, hogy csak azért tűnik nyíltabbnak, mert a koncepció kevésbé sötét vagy magába forduló, mint a Dreyelands album esetében. Ezek után biztos vagyok benne, hogy az új Dreyelands anyagnak is jót tenne egy kevésbé sablonos és sokkal kevésbé pszicho-horror koncepció.

De nem akarom bántani építő jellegű megjegyzéseimmel az At Night I Fly gárdáját. Ellenkezőleg, mondanivalóm lényege, hogy ez a magyar közegből toronymagasan kiemelkedő, nagyon süti anyag lett, és türelmetlenül várom a folytatást. Az első hallgatás után szurkoló lettem; a legjobbakat kívánom a csapatnak. Megérdemlik...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika

A bejegyzés trackback címe:

https://dionysosrising.blog.hu/api/trackback/id/tr364914257

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

garael 2012.11.19. 19:32:11

"Nem nagyon szoktam EP-kel foglalkozni, de mivel igyekszem a jó (!!!) magyar csapatokért mindent megtenni, és mert ez most nagyon ütősre sikerült, kivételt teszek..."

Még szerencse, hogy én a rossz(!!!) magyar csapatokért is megteszem, amit tehetek - legalább egy recenzió erejéig: így aztán megvan az oldalon a kritikai egyensúly.:)

ArgonX 2012.11.20. 16:03:34

Ehhe...

"Szerteágazó érdeklődésük mellett is az a benyomásom, hogy kettejükön kívül talán nincs a progresszív metál muzsika irányában elkötelezettebb zenész ebben az országban."

Ez azért kicsit egy erős volt... :)

A zenét még le kellene töltenem valahonnan, de a felsorolt zenészek neve alapján nem számítok nagy meglepetésekre ;)

Dionysos 2012.11.20. 16:11:14

@ArgonX: Szívesen várok reprezentatív névsorokat... :)

A 4 nótát pedig egy az egyben meg lahet hallgatni a honlapjukról...

ArgonX 2012.11.21. 09:43:04

@Dionysos:

Ha már ZBB-ztünk itt nem is olyan rég, akkor ott mindjárt 2 ember is előbb eszembe jut, mint a fent említettek. Konkrétan Kiss Zoltán és Krecsmarik Gábor. Persze vitatkozhatunk róluk, de elvitathatatlan tény, hogy kis hazánkban világszínvonalú progmetált idáig csak az Age of Nemesis rakott le az asztalra. Bár az elmúlt években nem igazán lehetett felőlük hallani, de már készül az új lemez, ami remélhetőleg megint igen magasra teszi a lécet. Aminek a közelében a Dreyelands még soha nem volt, mondom ezt annak ellenére, hogy bírom az ő zenéjüket is. Nagyon nem egy ligában játszanak :)

Dionysos 2012.11.21. 11:02:46

@ArgonX: Ezt már szeretem! Ez legalább konkrét és megfogható érvelés.

Az biztos, hogy a hazai progresszív metál első generációját a (Age of) Nemesis, Da Capo, (Perfect) Symmetry és a Stonehenge képviselték, természetesen minden elsőgenerációs gyermekbetegséggel. Emlékszem, amikor ezek a bandák az első magyar progfeszten mind fölléptek (akkor jött ki a DT "Scenes..." lemeze).

Más kevésbé sikeres, és stílusában is kevésbé idevágó bandától eltekintve, azóta csak a Wendigo (Da Capo tagok, Stonhenge énekessel) és a Dreyelands tudott valóban nemzetközi színvonalú zenét létrehozni.

A Perfect Symmetry munkásságát nagy szimpátiával követem, de ott az egyre javuló zenei alapok ellenére sürgős énekesváltásra van szükség, és - bár ezzel sokan vitatkoznak - angol nyelvű szövegekre (hazánk túl kicsi piac, stb.) Az Age of Nemesis első lemezei nem voltak rosszak, de szerintem a "Terra Incognita" - annak is az angol nyelvű változata (2003) - volt az első külföldön is teljes mellszélességgel vállalható anyag (nem kis(s!!!) részben Kiss Zolinak köszönhetően. Azóta viszont inaktívak, vagy legalábbis nem lehetett hallani róluk.

Ha megjelenik egy új lemez, és olyanra is sikerül, akkor készséggel fölrajzolom őket újra a "térképre".

A kijelentés, miszerint eddig csak az Age of Nemesis ütötte meg a világszínvonalat, aminek még közelébe sincs a Dreyelands - hmmm, hogy is mondjam? - erősen szubjektív és roppant vitatható.

Egyébként meg köszönöm a bejegyzést, mert végre érdemi vita folyik érdemi kérdésekben. Ez mán döfi!

garael 2012.11.21. 18:04:40

Én még megemlíteném a méltatlanul elfeledett Seneca nevű együttest, akik Brutal c. lemezükkel brutálisan megelőzték az akkori magyar közízlést. Molics volt az énekes, mondjuk persze magyarul énekelt.

Kotta 2012.11.21. 22:16:20

Gari, amennyire én emlékszem, a Seneca nem volt azért annyira progos. Vagy igen? Megvan a CD, de min 10 éve hallottam utoljára szerintem :))

Dionysos 2012.11.21. 22:49:44

@Kotta: A Seneca az 1995-ös magyar mezőnyhöz képest kifejezetten progos, sőt úttörő volt. Respekt! Ezt elismerem. De közel sem volt kiforrott, nemzetközileg is versenyképes anyag.

adeptus · http://voxadepti.wordpress.com 2012.12.05. 14:41:20

@Dionysos: Elfogult vagyok a Perfect Symmetry-vel szembern, mert az első demójuk óta követem őket, a jelenlegi énekes pedig jó barátom.

Épp ezért érdekelne, miért tartod szükségesnek az énekescserét? Attila nem énekli le a csillagokat az égről, de az új EP-n határozottan jó formát mutatott.

adeptus · http://voxadepti.wordpress.com 2012.12.05. 14:46:31

@Dionysos: Illetve várjál! Az idei Változom EP-t hallottad PS-éktől?

Dionysos 2012.12.05. 16:33:02

@adeptus: Igen, hallottam, és zeneileg lényegében hibátlannak tartom. Nagyon sokat fejlődtek!!! A mostani énekes tiszteletet érdemel (emberileg biztos nagyon korrekt arc), de egyszerűen be kell látni, hogy ehhez a stílushoz "nagy" (karakteresebb, erőteljesebb) hang, szélesebb hangterjedelem illik, és ez nem egyszerűen megszólalás kérdése, hiszen a szélesebb ambitus a dallamoknak is nagyobb játékteret biztosít.