Axel Rudi Pell: Risen Symbol (2024)
Kiadó:
Napalm Records
Honlap:
www.axel-rudi-pell.de
Axel Rudi Pell határozottan fejlődik, ami 64 évesen igen ritka az élet bármely szegmensében, kivéve talán a magyar egészségügy visszásságaiban történő tájékozottságot – egy más szempontból nézve pedig felkiálthatunk: épp itt volt az ideje! –, de ne legyünk rosszmájúak, és hogy Túrisas kolléga se kapjon rögtön a fejéhez, szakmai dilettantizmusomat emlegetve, gyorsan hozzáteszem: a dalírás területén. Mondjuk azt soha nem vitatta senki, hogy német barátunknak tehetsége van a Rainbow irányvonalán mozgó zenei világ kifejtéséhez, amiben ráadásul kiváló énekesek segítették, de azért valljuk be őszintén, hogy a 2000-től a 2018-ig tartó időszak albumai nem tudtak semmi olyan újdonsággal szolgálni, ami a Jeff Scott Sotoval készült lemezeken ne lett volna többször is "ellőve", és a kiadott dalok úgy folytak egymásba, mint a politikusok ígéretei a választási harcokban.
Ezután azonban történt valami – igen, én kezdtem el barátunk munkásságáról kritikákat írni –, de talán nem ez az egyetlen ok: a "Sign Of The Times"-on már megjelentek azok a modernizálási (!) törekvések, melyek miatt kénytelen voltam dicsérőn nyilatkozni hősünkről: ki gondolta volna, hogy egy Pell riff felállítja a hallgató hátán a szőrt, és nem a felháborodástól, hanem a Black Sabbath-i hangulat tökéletes megidézésétől, vagy olyan staccato ütemben elővezetett gitárfutamtól, amit akár a "Youthanasia" korabeli Megadeth (bocs, Mustaine) is írhatott volna.
És akkor itt van az új opusz, aminek felesleges introját követően úgy böffen meg Pell gitárja, hogy rögtön ellenőriznem kellett, jó lemezt hallgatok-e: a "Forever Song" mélyre hangolt gitárhangzása powerbe veri a hagyományos heavy metalt, ugyanakkor gálánsan meghagyja Gioeli hard rockban gyökeredző dallamainak a helyet, akként integrálva a két stílus erényét, ahogy az antefaminnal bedorgozott német Wehrmacht tette azt előrenyomulása során a gyorsaság és a mindent elsöprő erő tekintetében. (Még szerencse, hogy a szovjeteknek volt egy még erősebb "szerük", a vodka!)
Azon persze lehet vitatkozni, hogy mennyire volt szükséges a Led Zeppelin örökbecsű "Immigrant Song"-ját powerbe oltani, de nekem tetszik a próbálkozás, sőt, még a jellegzetes hullámzású gitárszóló is, amit Pell az eredetitől eltérően – amiben ugye inkább Plant hangja a főszereplő – a dallamok közé biggyesztett.
Soha nem tagadtam, hogy Axel epikus dalait nem igazán kedvelem. Tudom, hogy hősünk minden albumán többször is megpróbálta a "Stargazer" iskolapéldáját reprodukálni, de csak ritkán sikerült a Dio-Blackmore kettős tökéletes, fémbe vert perceinek színvonalát még megközelíteni is: általában úgy fulladtak unalomba ezek a dalok, hogy sikeresen negálják az egyébként jól sikerült rövidebb szerzeményeknek a hallgatóban keltett pozitív benyomásait. Most azonban ebben a versenyszámban is képes volt barátunk maradandót alkotni; az "Ankhaia" keleties kezdés után úgy fordul át Tony Martinos Black Sabbath-i epikába – igaz, egy kis lopkovárival –, hogy attól minden "szombatista" gyönyörbe verheti magát, ebben pedig a hangulatba tökéletesen beépített orientális motívumok sem lehetnek akadályozó tényezők.
Hasonlóan nagy lélegzetvétellel startol el a "Crying In Pain" is, ahogy Gioeli lassan nekikezd dalnak, attól "Szó bennszakad, hang fennakad, lehellet megszegik”, és Pell, rossz szokásától eltérően, most érzi is a tempót, mikor kell a kötelező szólóba belekezdeni. A könnyesre vett pillanatok után a "Right On Track" ismételten modernebbre vett hangzása az előző szerzemény hangulati varázslásától elegáns gellert kapva üti fel a szinkópát a fejekben, kár, hogy a lemez záró tétele az "Ankhaia" hangulatát próbálja reprodukálni, de csak a szokványos Axel-féle unalom sül ki belőle.
Ha nem lenne a befejezés, még azt is meg merném kockáztatni, hogy a "Risen Symbol" ott van minden idők három legjobb Pell albuma között – de tudjátok mit, bátraké a szerencse, így mégis kockáztatok. Lehet fogadni!
Garael