The Ferrymen: One More River To Cross (2019)

yyy_74.jpg

Kiadó:
Frontiers

Honlap:
facebook.com/TheFerrymenofficial

Szokás szerint nagyon nehezen és lassan indult be az év, már-már azt hittük, a blogon nem lesz érdemi bejegyzés a hónapban. Szerencsére durván megszórt minket hallgatnivalóval a Frontiers Kiadó, rájuk mindig lehet számítani - még akkor is, ha a mennyiség olykor a minőség rovására megy. Ez utóbbi kijelentés akár a mottója is lehetne szegény Magnus Karlsson karrierjének. Ha nem is voltak minden tekintetben tökéletesek, egy ideig határozottan élményszámba mentek a svéd multiinstrumentalista/zeneszerző kiadványai - bármilyen néven, bármilyen előadó vagy projekt égisze alatt jelentek is meg.

A The Ferrymen immáron a sokadik olyan mesterségesen összerakott társulat, amit a nápolyi kiadó azért toborzott, hogy az utolsó bőrt is lenyúzza egy olyan - egyébként fantasztikusan tehetséges - muzsikusról, aki évek óta a kimerültség jeleit mutatja. Nyilván van egy szint, ami alá Karlsson nem fog, mert nem tud menni. Igénytelen, hallgathatatlan fosokat nem várhatunk tőle, termékeiben (mert ezek azok) mindig lesz valami tetszetős, valami jól elkapott, valami minőségi (ha más nem, a szólói). Éppen ez benne a dühítő, mert nem lehet leszólni a cuccot, lesajnálni a közreműködő zenészeket anélkül, hogy a kritikus ne csinálna hülyét magából - miközben az X-edik lelkiismeretes hallgatás után sem emelkedik ki vagy marad meg semmi a dalokból.

Itt van megint - a komposoktól immár harmadjára - közel hatvan perc muzsika, ami technikailag kikezdhetetlen, de tökéletesen sablonos, jellegtelen tucattermék. Tipikus Frontiers hangzás (főleg, ami a dobokat illeti), ezerszer hallott Karlsson dallamok, a kifulladóban lévő műfaj egyezményes határait maximálisan tiszteletben tartó biztonsági játék. Épp valami ilyesmit gondolhatott az az amerikai tizenéves, aki a '90-es évek elején meglátta az MTV-n a milliomodik tupírozott hajú, cicanadrágos boybandet.

Talán nem is a ferrymen (komposok) a legjobb kifejezés erre a bandára, találóbb lenne az everymen (jelentéktelen, szürke emberek). Mondom ezt úgy, hogy egyenként a maga nemében mindegyik muzsikus kiemelt, sztár státuszt képvisel a rockzene világában. Lehet, hogy ezért nagyon ki fogok kapni, de úgy érzem, itt már nem csak a kicsit megfáradt Karlsson a ludas. Itt van például Mike Terrana: megszámlálhatatlanul sok lemezen játszott már, technikailag kifogástalan, még sincs saját stílusa vagy hangzása - kicsit olyan, mint Mike Mangini (Dream Theater). Nemkülönben a manapság sokat foglalkoztatott és tagadhatatlanul tehetséges Ronnie Romero: érezni benne a hihetetlen erőt, a nagy elődök (főleg Dio) iránti tiszteletet, de nekem hiányzik a hangjából valami mélység, valami emberi melegség, ami például - akárhogy igyekezett is gonoszkodni - mindig ott bujkált Dio torkában.

Ne tévesszen meg senkit a negatívra sikerült hangvétel, nem kívánok senkit sem elijeszteni attól, hogy a komposokkal még egy folyót átszeljen. Uccu neki! Rosszul nem jár, nem fogja úgy érezni, hogy meglopták, de tartok tőle, hogy igazán maradandó emlékeket sem fog vele szerezni.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika