Styx: Circling From Above (2025)
Kiadó:
Alpha Dog 2T/UMe
Honlapok:
www.styxworld.com
facebook.com/styxtheband
"Fentről körözve" - ez az új Styx album címének magyar fordítása, és erről egy sas(madár) jut eszembe, ahogy a levegőben "vitorlázva" a tökéletes optikai rendszerként működő szemeivel pásztázza a tájat. Tudnivaló, hogy egy sas fény- és térérzékelése többszöröse az emberének, ezért akár 2-3 ezer méteres magasságból is kiszúrja a fűben apró áldozatát. Erről valahogy a blogunk jut eszembe, hiszen a szédítően "tágas" információs térben mi is árgus szemekkel keressük-kutatjuk a sokszor szó szerint rejtőzködő, nem éppen szembeötlő zenei értékeket, hogy aztán lecsapjunk rájuk, mint Matula bácsi a szemtelen mocsári szúnyogokra.
De eszembe jut az is, hogy milyen feszülten és mekkora éberséggel vártam már az új Styx album megjelenését, hiszen - bár hazánkban a Styx sajnos a kevésbé ismert amerikai rocklegendák közé tartozik - én nagyon régóta vagyok nagyon elkötelezett rajongójuk. Ehhez nyilván hozzájárult az a néhány év, amit az USÁban töltöttem, de rásegített az a tény is, hogy a "The Mission"-nel (2017) kezdődött ún. Evankovich-éra (a producer után) szerintem simán fölér a '70-es évek végére datálható aranykorszakukkal. Ez pedig nagy szó, hiszen kevés olyan együttes létezik (hirtelen most csak a Uriah Heep jut eszembe), akik több mint 50 év után is képesek megújulni, sőt bika anyagokkal elkápráztatni a már nagypapa korú közönséget.
A "Circling From Above" a brigád 18. (!) lemeze, és az első, amelyen a XXI. századi reneszánszért felelős Will Evankovich producer (és gitáros) és Terry Gowan bőgős "teljesidős" tagként szerepel. Közvetlen elődeihez hasonlóan ez az album is régisulis, baksás játékidővel rendelkezik (41 perc), miközben 15 tétel szerepel rajta. Ennek ellenére egy pillanatra sem érzi az ember, hogy szét lenne szabdalva, el lenne aprózva, mert egy egységes zenei koncepcióra van fölfűzve jó dramaturgiai érzékkel.
Mivel a lemez hivatalosan csak július 18-án, azaz napra pontosan egy hónap múlva jelenik meg, mindenképpen magyarázatot kell adnunk arra, hogy miként kerülhetett föl a blogunkra úgy, hogy mi soha nem kaptunk senkitől egyetlen promóciós "csomagot" sem. Az történt, hogy a csapat május 28-án elindította a "The Brotherhood of Rock Tour" című koncertkörútját Kevin Croninnal (REO Speedwagon) és Don Felderrel (Eagles), a "mörcs" pultokban pedig már megkezdték a lemez értékesítését. Nem biztos, hogy üzletileg ez jó húzás, de én mindenesetre örülök neki... Annak viszont egyáltalán nem, hogy európai szereplésre vajmi kevés esélyünk van...
És hogy milyen az album? Hát milyen lenne? A magyar nyelv egyetlen kifejező "népi" jelzőjében összefoglalva: zsírkaraj - bármi is legyen a kifejezés pontos etimológiája. Mondom ezt úgy, hogy a teljes körű kooperációban (minden egyes tag aktív bevonásával) készült album azért nem üti meg etalon értékű elődjének, a "The Crash Of The Crown"-nak szintjét. Az maga volt a tömör prog-rock tökéletesség, ez viszont egy teátrálisabb, musicelesebb (sőt még hangzásában is poposabb) mutatvány, ráadásul műfajilag egy kicsit szétszórtnak tűnik; mintha túl sokat akarna fogni egyszerre.
Bánatomra most nem annyira a Pink Floyd és Queen motívumok dominálnak, hanem inkább a Beatles Bors őrmesteres vonala (She Knows), a varieté-ízű cirkuszi (vaudevill-i) komikum (Everybody Raise A Glass, Blue Eyed Raven), illetve a '70-es évek olyan jelentős krónikásainak befolyása, mint a Steve Miller Band (Forgive), a Supertramp (The Things That You Said) és - meglepetésre - a The Who (We Lost The Wheel Again). Persze ez még így is egy élvezetes és változatos zenei utazás, de - ami engem illet - nem lesz belőle sem instant klasszikus, sem toplistás mesterkurzus zeneszerzésből fiataloknak.
Tartuffe