Dionysos Rising

2025.aug.10.
Írta: garael Szólj hozzá!

Figure Of Speechless: Tunnel at the End of the Light (2023)

figure_of_speechlesstunnel_at_the_end_of_the_light.jpg

Kiadó:
SAOL

Honlapok:
www.figure-of-speechless.com
facebook.com/figureofspeechlessmusic

Tartuffe kolléga megállapítása szerinti jelenleg a zenei uborkaszezon idejét éljük, így lehetőség van kicsit visszatekinteni, a restanciákat pótolni a naprakészség kényszerítő kapkodása után. Hát legyen! Itt van mindjárt a 2023-ban megjelent Figure Of Speechless "Tunnel at the End of the Light" című albuma, és ha azt nézzük, kik alkotják a Glen McMaster nevű – számomra ismeretlen – gitáros projektjét, homlokunkra csaphatunk, hogy büszkén vállalt kukaturkálási tevékenységünk folyamán néha a kincset sem vesszük észre a sok elhullajtott zenei csemege között.

Ezzel persze nem csak mi vagyunk így, az internetes magyar metal közösség egyöntetűen feledkezett meg az albumról – talán azért, mert a csapat neve "szóhoz sem jutó" vagy "bennakadt szavú alakot" jelent, így elég nehéz meghallani őket – pedig, ha van olyan bevált ígéret, amit a tagok neve sugall, akkor ez a projekt minden bizonnyal az: mégpedig nem szótlanul, hanem hangos ordítással.

Derek Sherinian (Dream Theater, Alice Cooper, Yngwie Malmsteen, Billy Idol), Ron "Bumblefoot" Thal (Guns N’ Roses, Sons of Apollo), Ray Alder (Fates Warning, Redemption), Tony Franklin (The Firm, Blue Murder), Brian Tichy (Whitesnake, Billy Idol, Foreigner, Ozzy Osbourne): mintha a Frontiers boszorkánykonyhájában kotyvasztották volna össze ezt a zenészek többször bizonyított kvalitásai ellenére is műanyagízű terméket, ám itt szó sincs semmilyen mesterkélt, csalódást okozó végeredményről, a lemez ugyanis minden várakozásnak megfelel, ami a hallgatóban felmerülhet a "legénység" korábbi teljesítményét ismerve.

De miről is van szó? A kérdést könnyű megválaszolni hiszen a zenészek múltja egyértelműen jelöli ki a zenei irányvonalat, de a fekete öves progresszív metaliskola – a régisulis és az új keletű – hatása inkább a dalok szemléletmódjában, mintsem az alkalmazott eszköztárban ismerhető fel. Ez persze nem azt jelenti, hogy könnyen fogyasztható, egyenesvonalú slágereket kapunk – erre a zenészek talán még akkor sem lennének képesek, ha direkt ebbe az irányba meneteltek volna –, de a metal/hard rock alapokon elő-előbukkanó progresszív hatások sem harsányságban, sem bonyolultságban nem akarják az önmagába feledkezett művész kiismerhetetlen muzikális egyenleteivel riogatni/magukhoz csalni a hallgatóságot.

A dalokról ezzel együtt nem mondhatnám, hogy azonnal befogadhatóak, mert a progresszív jelleget éppen az a kanyargós, többrétegű építkezési metódus jelenti, ami bizony odafigyelést igényel, egy súlycsoporttal hangsúlyosabban, mint ahogy azt a Threshold teszi: Adler – aki az általa épített dallambirodalomból nem akar kiszabadulni – jellegükben ugyanazokkal a megoldásokkal varázsol, mint amivel a nemrég bemutatott A-Z albumon: ha a hangszeresek nem lennének mások, a pőrére csupaszított dallamvilágot hallva azt hihetnénk, hogy ugyanarról az együttesről van szó.

Persze Bumblefoot és Shernian nem tudja megtagadni önmagát, bár mindketten bizonyították, hogy számtalan zenei álarcuk van, amit a koncepciónak megfelelően cserélgetnek: jelen esetünkben nincs szó arról a djentes látásmódról, amiben mindkét zenész remekül érzi magát, ez tehát most bizony nem az egyéni villantások ideje (ami nem jelenti azt,  hogy ne lennének furcsa, "megtekert" meglepetések, csak győzzed őket felfedezni a dallamok és a szellősen adagolt riffek között). A hangszeresek elsődleges szándéka ennek megfelelően inkább a kormányt kezelő Adler kiteljesítése, mintsem az instrumentális örvénykavarás, ennek ellenére az atmoszférateremtésben – ami a dallamok mellett az album másik kiemelkedő erénye – tökéletesen érzékeltetik a "mást és többet is tudnánk, de minek?" attitűdjét, ez pedig arról az alázatról tanúskodik, ami ebben a stílusban bizony nem a kiemelkedő egyéniségek erőssége.

S ha már hangulat: a lemez dalainak lassan folyó, szinte hipnotikus hatása, Adler dallamainak jellegzetes, kissé elnyújtott, ismerős jellege érdekes ellentétben áll a néha azért meg-meglóduló instrumentális megoldásokkal, ami egyszerre teremt feszültséget és megnyugvást, melyek úgy egészíti ki egymást, mint Yin és Yang a keleti filozófiákban. (De azért nem ettől a lemeztől fog az egyszerű metal fan szívinfarktust kapni a tempó szorító vágtájában.) 

Akinek tehát tetszett a már említett A-Z progresszív rockkal átitatott megközelítése, az a Figure Of Speechless képében megkaphatja ugyanazt, némileg fajsúlyosabb progresszív eszköztárral és rafináltabb dalépítkezéssel közvetítve. Megnyugtató, de izgalmas világ ez, ami egyszerre tud szólni több stílus szerelmeseihez is – de mindenfajta csalfaságot elkerülve. Szeressétek hát, kockázat nélkül!

Garael

Címkék: lemezkritika
2025.aug.08.
Írta: Dionysos 1 komment

Harrison/Johnston: Early Mercy (2025)

yyy_124.jpg 

Honlapok:
www.nickjohnstonmusic.com
harrisonjohnston.bandcamp.com
facebook.com/NickJohnstonOfficial

Igazából - ha egy igazságos világban élnénk - egyik muzsikust sem kellene bemutatnunk, de momentán sajnos olyan korszakban élünk, amikor nemcsak a hangszeres zene szorult méltatlanul háttérbe, hanem egyenesen azzal kell szembenéznünk, hogy lassan az éppen aktuális slágereket is a mesterséges intelligencia írja meg. Így lehetséges, hogy a kanadai gitárfenomén, Nick Johnston és a brit sztárütős, Gavin Harrsion még a mi "gurmé" (franciásoknak: gourmet) olvasótáborunk előtt is bemutatásra szorulnak.

Gavin Harrisonról már több bejegyzésben is említést tettünk, őt sok-sok zenésszel kapcsolatba lehet hozni, de leginkább a Porcupine Tree és a Pineapple Thief kapcsán szokott előkerülni a neve. Nem mellesleg az egyik abszolút kedvenc dobosom, és azon kevesek közé tartozik, akiknek játékát szinte azonnal be lehet azonosítani. Nick Johnstonról pedig kivételesen már született recenzió a blogunkon, méghozzá egykori kollégánk, Jack Rose tollából. A többhangszeres, de elsősorban gitáros dalszerző komoly szólókatalógust tudhat magáénak (mi a 2016-os "Remarkably Human"-ről értekeztünk), ráadásul nagynevű zenészekkel dolgozott már együtt (Paul Gilbert, Marco Minnemann, Guthrie Govan, Bryan Beller, stb.), jelenleg éppen a Mastodon turnégitárosa.

Kettejükhöz ezen a lemezen Evan Marien bőgős csatlakozott, de a "Early Mercy" nem ettől lett különleges lemez, hanem attól, hogy a különböző stílusok között előszeretettel csapongó, de alapvetően mégis rockgitáros Johnston régi harcostársával, Harrisonnal egyesülve most egy vérbeli fúziós albumot hozott össze. Ez voltaképp mindkettőjüknek újdonság egy kicsit, bár valójában senki sem lepődhet meg azon, hogy ők ketten ehhez is értenek.

Az "Early Mercy" nem lett nagyon "izgi" lemez, itt nem a virgák, a szabad improvizációk dominálnak, hanem inkább a komponált dallamok és a finoman, fokozatosan kibontott témák és hangulatok. Hosszú autóutakon előszeretettel hallgatok ilyen zenét, mert elég összetett ahhoz, hogy ne álmosítson el, de nem elég tolakodó ahhoz, hogy minden figyelmet magának követeljen. Ha nem lenne uborkaszezon, talán meg sem írom ezt a recenziót, bár a zene van annyira minőségi, hogy saját jogán is helyet követeljen magának az oldalunkon.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.aug.07.
Írta: Dionysos 1 komment

A.C.T: Eternal Winter (2025)

yyyyy_46.jpg

Kiadó:
Actworld/Marquee Records

Honlapok:
www.actworld.se
facebook.com/acttheband

A perspektíva fontos dolog, ezt a művészettöri tanárom jól az eszünkbe véste. Néha nem közvetlen közelről kell valamit mustrálni, hanem néhány lépést hátrálva kicsit távolabbról, hogy látóterünkbe az "egész" beleférjen, és így teljes képet alkothassunk a részleges benyomások helyett. Ez történt a svéd proggerek, az A.C.T úgynevezett EP-s (és nem epés!) korszakával. Csak a negyedik etap után, szélesebb perspektívából szemlélve tűnt föl, hogy ezek a 20-30 perces "középlemezek" voltaképp összefüggenek és együtt alkotnak egy koherens, folytatólagos rajzolatot.

A négy EP-ből álló sorozat egyfajta skandináv progresszív rock verziója a klasszikus "négy évszak" tematikának. A "Rebirth" (2019) lényegében a természet újjászületését jelentő tavaszra emlékeztet, a "Heatwave" (2021) a hullámokban ránk törő forróságot hozó nyarat képviseli, a "Falling" pedig a lombhullató őszt testesíti meg. Az "Eternal Winter"-rel ez a széria végre lezárul, és ezt a címválasztás nem is tehetné egyértelműbbé. Nem kezdem újra a sirámot, de azt kívánom, hogy ez a négy tétel egyszer gazdaságos csomagolásban, egyben (mondjuk egy dupla CD-s fizikai kiadványban) is elérhető legyen!

Megint Kotta kolléga egy szokás szerint tűpontos definícióját vagyok kénytelen idézni: az A.C.T tulajdonképpen a skandináv progresszív rock műfaj ABBÁja: utánozhatatlan dallamérzékkel, vitathatatlan hangszeres kompetenciával és felsőkategóriás muzikalitással, ráadásul úgy, hogy valami megfoghatatlan lazaság és játékosság jellemzi őket - miközben a humort (lásd a "The Family" mellékelt klipjét!) nem tévesztik össze a komolytalansággal (úgy értem: zeneileg). Ennek illusztrálására elég meghallgatni pl. Ola Andersson hátborzongató gitárszólóját a "Home" végén - ez bizony véresen komoly(an k.rva jó), még ha a videoklip végéről annak rendje-módja szerint le is keverték. Persze nem tudják magukat megtagadni, ezért zárásképpen hallhatunk egy rezesbandás, bárzongorás ragtime darabot (The Big Parade), mintha csak egy westernfilm végfőcíme futna, vagy egy vaudville előadás ráadását látnánk.

Szóval ilyenek ezek a svédek. Viccesen komolyak és komolyan viccesek, de mindenekelőtt irgalmatlanul jó muzsikusok és baromi tehetséges dalszerzők. Megy is a lemez (noha mindössze 32 perces) az év végi toplistára!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.aug.05.
Írta: Dionysos 4 komment

Marco Sfogli: Welcome To Ooglyworld (2023)

yyyyyyyyy_2.jpg

Kiadó:
JTC Records

Honlapok:
www.marcosfogli.com
facebook.com/marcosfogli80
bandcamp.com/album/welcome-to-ooglyworld

Beütött a nyári "szabadságolások" ideje, azaz a zeneipar is takaréklángon ég, ezért - szokás szerint - most egy kicsit "visszafelé" tekingetünk. Régi restanciám Marco Sfogli 2023-as szólólemezének ismertetése, mert a megjelenésekor valamiért elkerülte a figyelmemet. Súlyos mulasztás ez, főleg azért, mert a "Petrucci-iskola" egyik legtehetségesebb "diákjáról" van szó, aki a mestertől mindent, de mindent elsajátított, sőt még új színt, lazaságot, extra-dallamérzéket is tudott vinni a dologba.

Az 1980-ban született casertai gitáros a progresszív rajongók előtt nem lehet ismeretlen, hiszen James LaBrie mellett , a Creation's End és az IceFish kötelékében már sikeresen abszolválta a mestervizsgát, de a saját szólólemezeivel is bebizonyította, hogy a helye van a legnagyobbak között. Ennek ellenére a "nagy áttörés" elmaradt, bár ez nem az ő hibája, inkább annak a logikusan levezethető és sajnos szükségszerű folyománynak ronda hozadéka, hogy az instrumentális gitárzene népszerűsége lassan a kizáródott és trombotizált aranyérével vetekszik.

Az albumon most is nagyszerű zenészek működtek közre, a basszusgitárt Adam Nitti, Alessandro Sala és Andrea Casali kezelték, a dobokon Alex Holzwarth, Jelly Cardarelli, Roberto Gualdi és Virgil Donati játszott, a "szintiboy" szerepét pedig (persze Sfogli mellett) egyes nótákban a varázslatos Alex Argento látta el.

A korábbi lemezekhez képest a "Welcome To Ooglyworld" szerencsére nemcsak a vérciki borítóval tűnik ki, hanem azzal is, hogy kevésbé csapongó, pontosabban és igényesebben talán úgy kellene fogalmaznom, stilárisan jobban fókuszált. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy ez nem zárja ki az alkalmi kikacsintásokat a jazzesebb, fúziósabb hangzás felé. E tekintetben egyértelmű kedvencem a "Highway To The Park" című ballada, amibe még egy szaxiszóló is belefért (aki ismer, tudja, hogy ez a gyöngém). A másik "kakukktojás" a lemezt záró és kivételesen énekes "Again", amelyikben Alberto Bravin rezegteti hangszálait a Big Big Trainből.

Asszem itt a tudományom végére is értem, nem igazán tudok többet mondani az albumról: háromnegyed óra tömény hangszertechnikai, dalszerzői és dallamalkotói oktatómunka a legfelsőbb fokon!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.aug.02.
Írta: Kotta 7 komment

Ballroom Blitz - 2025. IX.

Buckcherry, Moon Letters, Alice Cooper Group

buckcherry25.jpg

Buckcherry: Roar Like Thunder (2025)

Élőben üt ez a muzsika igazán. Elcsíptem őket egyszer egy fesztiválon, rendben is volt nagyon. Az AC/DC újrakalibrált rock 'n' rollja az alap természetesen, de belefér más is. Punk-rockos ezt most csak így odateszem éppen úgy, mint némi indie-rock prüntyögés, vagy a pattogós riffekre és ütemekre épülő funkyzás. Szóval határozottan van egy modern stichje neki, már amennyiben a '90-es évek másod felének, kétezres évek elejének mára igencsak áporodott bukéja még újszerűnek számít.

Szóval vedd mondjuk a The Dead Daisest, a Therapy?-t és a Primal Screamet, plusz egy kis Radiohead, de sorba állíthatjuk Tartuffe egyik kedvencét, a The Black Crowest is akár. Ilyesmi cucc ez. Szerencsére azért az ausztrál vonal dominál, szóval kizárt, hogy csalódás legyen a vége, leginkább azért, mert a dalok rendben vannak. Mondhatni jók. Márpedig valahol mindig ez a lényeg. Élőben is.

moon_letters_25.jpg

Moon Letters: This Dark Earth (2025)

A '70-es évek progresszív rockja némileg megújítva, modern(ebb) köntösben. Fogadok, most felszaladt a szemöldökötök. Ilyent még nem is hallottatok, ugye? Dehogynem, minimum 40 éve fut neki ennek a föladatnak néhány tucat banda minden dekádban. Az egyik legjobb ilyen vállalkozás kétségkívül a Spock's Beard volt, és Neal Morse-t most is ide citálhatnám referenciának, elég ha leírom hogy ELP, King Crimson, Yes stb. újra-csomagolva.

Amiben mégis más a Moon Letters, hogy rájuk már (az akkori Morse-al ellentétben) hatottak a modern progresszív metal bandák is, elsősorban a Dream Theater. Továbbá, újabb érdekességként, 2 tag játszik fúvós hangszereken (is), így a megszokottakon kívül ezek is felbukkanhatnak náluk. A végeredmény: meglepő módon ezúttal tényleg valami kreatív, friss született a három lemezes seattle-i banda műhelyében, miközben ténylegesen hagyományápoló is a cucc. Erősen ajánlott!

alicecooper_25.jpg

Alice Cooper Group: The Revenge Of Alice Cooper (2025)

Nyilvánvaló a szándék, hogy Furnier bácsi levezet, vissza a gyökerekhez, meg minden. Eszében sincsen már stadion metal albumokat csinálni. Ennek ellenére – ahogy írtam – a "Road" mégis tetszett nekem. Most újabb állomásra futott be a nosztalgia vonat, amely - úgy tűnik - visszafelé halad az időben az emlékek mentén. A '70-es évek derekához érkeztünk, a shock rock királya ugyanis összetrombitálta azt a bandát, amivel még közvetlenül a szólókarrier megkezdése előtt bazsevált. Nézzük, mire jutottak az öregfiúk a kedélyes sörözésen túl!

Hát, azon felül nem sokra. Néhány pofás hard rock szám felkerült ugyan ide, de a nóták többsége olyan tingli-tangli, hogy nemigen kívánkozik vissza a motyó a lejátszóba. Bombasztikus lemezcím, hangzatos horror szövegek ide vagy oda, azt mondhatnám, ha a háttér sztorit nem ismerném, hogy a valaha rettegett, ijesztő gyilkos mára már csak egy szánalmas, magában motyogó, a régi szép időket visszasíró fura öregember lett. Mutogatós bácsi, akitől az óvodások is csak a játék kedvéért futnak már szét, de igazán senki sem fél tőle, nem veszik komolyan. De én ilyent természetesen nem mondok, mert én tudom, hogy ez már csak laza levezetés, és hogy nem nekem szól.

Kotta

Címkék: villámkritika
2025.júl.27.
Írta: garael 3 komment

Scardust: Souls (2025)

scardust_soul.jpg

Kiadó:
Frontiers Records

Honlapok:
www.scardust.co
facebook.com/ScardustOfficial

A Scardust második albumával rögtön a királyokat (királynőket) megillető trónra ült, jóllehet, sokakban talán nem is tudatosult, hogy az izraeli "csaj-fronted" együttes nem a szokásos, euro-power/gótikus alapokon nyugvó, szimfonikus stílus titkos küldötte: nem, kérem szépen, itt bizony egy, a Dream Theater iskolát kijárt, fekete öves progresszív metal képviselő berobbanásának lehettünk fültanúi, amely izzadságmentes játékosságával, stílusokon túlnyúló integrálási képességével, magabiztos instrumentális és vokális nyelvezetével úgy viszonyul a gótikus szoprán populációhoz, mint Mozart a Forman által stigmatizált, szerencsétlen Salierihez.

Azt azért ki lehet jelenteni, hogy az együttes eszköztára nem példa nélküli, hiszen ezt a fajta – akár egyetlen dal közben produkált – stílusugrándozást a Diablo Swing Orchestra vagy oldalunkon a magyar metal médiának felfedezett Maestrick is bemutatta korábban, csak nem ennyi ismerős progresszív eljárásrenddel. Az sem ismeretlen "produkció", amit annak idején a Beyond Twilight vagy az Ayreon is megpróbált a hallgatók torkán lenyomni. A régebbi motorosok biztos emlékeznek még rá, mikor Jacob Hansen és Finn Zierler egy teljes lemezt szentelt a kísérletnek, amiben maximum félperces daltöredékek garmadájának a világra szabadításával – melyeknek sorrendjét ráadásul minden kockázat nélkül fel lehetett cserélni – próbálták a színtérrel elhitetni, hogy ez mennyire jó. Azon persze azóta is megy a vita, hogy mi is volt ez, tényleg egy kísérleti művészfogás vagy egyszerű parasztvakítás; én őszintén bevallom, jóllehet, a másik két lemezüket imádom, ezt csak a legritkább alkalommal veszem elő, leginkább azért, hogy az "aprólékok" sorrendjét újból és újból felcserélve megcsodáljam, miszerint létezik olyan puzzle is, amivel a sajnálatosan vak játékosok is bátran próbálkozhatnak, a végeredmény sosem lesz kudarc.

De térjünk is vissza recenziónk alanyához, amely legutóbbi lemezével letérdepeltette, a jelenlegivel pedig le is hasaltatta a magyar és nemzetközi kritikai közvéleményt, így aztán rám jutott a hálátlan szerep, hogy kimondjam: a király bizony meztelen. (Bocs, királynő.) Az persze már önmagában is hatalmas erény, hogy a játékos, musical alapú ősforrást – ami mellett még fellelhetünk legalább fél tucat zenei origót – úgy tudják integrálni a "dreamtheateri" progresszióba – amit már több évtizede anakronizmus progressziónak nevezni, és inkább jelöl egy stílusárnyalatot, mintsem újítási, fejlődési törekvést –, hogy az alapjában tökéletesen ellentétes két (három, négy, öt, hat…) kiindulópont/szakasz egybeolvasztásának hallatán ne szédüljön el a magát igényesnek tartó hallgató – ennek pedig egyetlen magyarázata van, mégpedig az a fölényes "mesterségbeli tudás", amit nem is akarnak nagyon elrejteni. Nagyon, nagyon nem – és éppen itt a hiba.

Pedig miden olyan szépen kezdődik! A nyitó etap a "Strangers"-ön kialakított eszköztárral terel minket hol egy kis jazz standard, hol egy kilenc danos progresszív hangszeres bűvészmutatvány felé, a vezérdallamot pedig már első hallásra dúdolni tudod – excellent! A folytatásban aztán egy újabb arc felvillantása következik: némi hörgéssel megbolondított, dallamos gitárszólóval felvezetett zenei vezérvonalon kacskaringózunk ide-oda, hogy ezúttal a billentyű és a bőgő kezelője is megmutassa, mi fán terem a tehetségen alapuló szorgalom, Noa Gruman előadói kvalitásaira pedig nincsenek szavak, képes bejárni szinte az összes zenei skálát, amit a metalon – és azon kívül is – ismerhetünk és megszokhattunk, mindezt olyan kislányos bájjal és könnyedséggel, amitől az ember naivan elhiheti: nem is olyan nehéz énekelni!

Therion vagy Dream Theater? Az "RIP" kezdése keleties dallamaival inkább előbbire hajaz, hogy aztán ismét előtérbe kerüljön a töredezett ütemekkel tarkított progresszív látásmód à la Dream Theater, de csak annyira, hogy az ügyesen felvezetett dallamtéma ne zuhanjon le a néha disszonánsnak tűnő hangszeres akrobatamutatványok közt megbúvó szakadékokba. Rendben is megy minden az "End Of The World"-ig, ami egy lineáris, szimfonikus, hagyományos, sőt hősiesnek is tűnő énektémával felruházott, szöveg nélküli hangszálbravúrral előadott zenei átkötő, ám ezt követően egy éles váltással átlépünk az őrület birodalmába.

Hogy is jellemezném a következő részt? Talán "ötlethalmozási abszolutizmusként" (most biztosan örülnek a zenetörténészek), ahol minden megtörténhet, és meg is történik, de legfőképpen az a néha kakofóniába torkolló kinyilatkoztatási kényszer, amit a különböző, előcitált stílusok hangszeres ötleteinek – vagy ötletkezdeményeinek – egymásra pakolása vált ki. A dallamtéma közérthetőségét hátrább nyomja a teljes alkotási szabadság, amiben a számomra összevissza dobált metalos, filmzenés vagy kortárs szimfonikus ötletek instrumentális halmazai úgy csúsznak egymásba, mint a karambolt szenvedett gépkocsik sora a jeges útszakaszon.

Bár a "Touch Of Life I – In Your Eyes" – ami egy háromtételes összefüggő darab első eleme – ad némi refrénhez hasonló kapaszkodót, de folytatásaiban aztán teljessé válik a stílusugrándozásokon alapuló mánia, ami dallamtöredékek tucatját zúdítja a hallgatóra – emlékeztek a kritika elején említett Beyond Twiligth-ra? – csak itt azok felcserélése nem lehetséges: a disszonáns dalalmokat tömörítő hangszeres bravúrkodás leginkább azoknak tetszhet, akik zeneszerkesztő programmal vágják ki a dallamot a szerzeményekből, nehogy elvonja a figyelmüket az olyan haszontalan dolog, mint a refrén. Az album zárásában – ami ráadásul túlnyúlik a hét percen – aztán tökéletesen elszabadulnak az indulatok, az ember pedig csak kapkodja a fülét, hogy a rengeteg ötlettöredék között találjon némi olyat is, aminek értelme van: ezt a dal utolsó két percének dallamaiban meg is találja, ami egyfajta keretként foglalja össze az összefüggő három tételt, ám ahhoz kevés, hogy kellemes emlékeket hagyjon maga után.

Blogunkon az albumok megítélése során kiemelt szerepe van a hangszeres-zeneszerzői kompetenciának, de az öncélú, koncepciótlan, magamutogató, az alapokat maga alá gyűrő attitűdnek nem: a Scardust új albumának második felén pedig sikerült a csapatnak átbillenni ebbe a tartományba, és csak remélhető, hogy az öncélúság új szintre emelésével "kiírták magukból" ezt a fajta bizonyítási vágyat. Noa, eddig is elhittük, hogy mindenre (is) képesek vagytok, de könyörgöm, most már térjetek vissza a kezdetek egyensúlyához!

Garael

Címkék: lemezkritika
2025.júl.24.
Írta: garael Szólj hozzá!

Fygura: Before The Light (2025)

beforethelight.jpg

Kiadó:
Szerzői kiadás

Honlap:
-

Hajnal László nevű olvasónk pár hónapja Fygura nevű projektjének első EP-jével lepte meg stábunkat – illetve leginkább engem, mert én vállaltam az ötszámos kislemez kritikáját. A dolgom nehéz volt, mert dicsérnem kellett, nem dorongolnom, ami a jelen magyar közélet hangvételét tekintve sokkal könnyebben megy az embereknek, a magyar néplélek tanulmányozása során pedig rájöttem, hogy ennél jobban csak csalódni szeretünk. Ezzel körbe is értünk, hiszen ezt az érzést automatikusan követi a verbális vagy írásbeli szidalmazó attitűd. Pár nappal ezelőtt aztán meg is érkezett a folytatás, László a recenzált dalokat négy új szerzeménnyel egészítette ki, így vált az eredeti EP LP-vé (milyen anakronisztikussá váltak ezek a kifejezések, rövidítések!) persze digitális formátumban, a Youtube csatornájáról megosztva.

A feladat nehezebbé vált – no, nem az új dalok színvonala miatt, hanem mert nem lehet a most megérkezett etapot a múltkori "csomagtól" elválasztva értékelni –, ezért az egységesség jellemzését gyorsan tudjuk is le. A dalok által összefoglalt szerzői szándék zenei leképeződése teljes, koherens egészet alkot, ahol a fő szervező elem a megteremtett hangulat, amit tulajdonképpen lehetne monokrómnak is nevezni, de ha jobban megvizsgáljuk az egyes szerzeményeket, bőven találhatunk bennük a jellemző, hipnotikus, melankolikus légkörtől eltérő diszpozíciót is. Aki szeret tehát egy alapvetően markáns hangulati zenei egységben elmerülni úgy, hogy képes az azokon túlnyúló apró, alapvetően egyéni arculatot adó megoldások felismerésére, annak minden bizonnyal tetszeni fog a lemez. Én azonban sajnos nem ilyen vagyok, így amíg öt számon keresztül még pozitívan tudtam értékelni az emóció mindent elborító erejét, nagylemez szintjén már elfáradok – ez azonban nem értékelési minőség, pusztán szubjektív látásmód. Ezen felül azonban minden "ül", amit az EP kritikájában megfogalmaztam, így engedjétek meg, hogy csak az újdonságokkal foglalkozzam.

A "Parallell Life" rögtön egy kivétellel indít: a dehumanizáló, kissé disszonáns, ám ötletes riff – ami néha szinte doomba vált, így unikum a lemezen – végigvonul az egész dalon, ami talán a legösszetettebb atmoszféra-teremtéssel és ügyes feszültségkeltési "módszertannal" szippantja be a hallgatót: ennek ellenére én kicsit húztam volna a levezetésen, ami már nem tud hozzátenni az addig kifejtett zenei élményhez, így a végére kissé vontatottá válik az amúgy ügyesen összerakott ötlethalmaz.

Hasonló alaphangulattal nyit a "Gaze’s Gap" – a dallamok engem Sting szólódolgaira, illetve a Redemption melankolikus megközelítésére emlékeztetnek, amihez a metalból gyökerező, komor riffek adják meg az alapokat: a kiszabott idő ezúttal tökéletesen illik a kívánt érzelmi hatás kibontakoztatásához, a csúcspont utáni befejező rész megfelelő arányban zárja le a felskiccelt érzelmi ívet.

A dübörgő riffek és a dallamok hangulati ellentétére épít a "Building Up" is, amiben a finoman adagolt elektronika is hozzájárul a gitárok teremtette hipnotikus, aprólékosan felépített muzikális világhoz, csakúgy, mint a lemez záró számában. A "Before The Night" talán a legkeményebb tétel az újonnan érkezettek között, és az indusztriális hatású groove-ok felett elúszó dallamok még némi optimista jelleget is kölcsönöznek a sok apró, finoman megbújó zenei megoldás egységbe foglalt varázslatának.

A Fygura projekt dalai nem egyszeri élmény kinyilvánítására, gyorsfogyasztásra íródtak, mivel csak fokozatosan, a sorozatos újrahallgatások során "vallják meg titkaikat", még szerencse, hogy ehhez senkit sem kell megkínozni, hiszen az album azt a fajta szemlélődés-orientált, kissé introvertált, hangulatvezérelt megközelítést alkalmazza, ami az azt integrálni tudó és szerető emberek részére örömöt nyújt és nem fájdalmat. A digitális formátumban közzétett lemez persze inkább csak demó, de tökéletes alap lehet egy valóban kiadás-érett (van értelme még ennek a jelzőnek?) album megalkotásához, gyerünk, csak így tovább!

Garael

Címkék: lemezkritika
2025.júl.22.
Írta: garael 7 komment

Elhunyt Ozzy Osbourne

ozzy.jpg

Nem sokkal a Black Sabbath búcsúkoncertje után, 76 éves korában elhunyt Ozzy Osbourne. Mintha csak a végső fellépést várta volna meg, és hiába tudtuk, milyen komoly egészségügyi problémákkal küzdött az énekes, valahogy úgy voltunk vele: Ozzy mindig velünk fog maradni.

Ozzy mind a Black Sabbath-tal, mind szólóban stílusteremtőként hagyott kitörölhetetlen nyomot a heavy metalban. Halálával végleg lezárult egy korszak, frázisok pufogtatása nélkül jelenthetjük ki: többé már sosem lesz ugyanolyan, mint eddig.

Nyugodjon békében!

ozzy-osbourne.jpg

Túrisas nekrológja:

Amennyire jelentéktelen nap volt 1969. február 13. a műfaj szempontjából, legalább annyira fontos dátum lett, napra pontosan egy évre rá az 1970-es év februárjának 13. napja. Előbbi az én - szóra sem érdemes - születésem, utóbbi pedig a heavy metal hivatalos megszületésének napja. Ezen a napon került ugyanis a boltokba egy olyan lemez, amely már a borítófotót tekintve is fura és szokatlan volt. Az elmosódott, alig színes kép, egy hölgyalak, háttérben egy vízimalommal, önmagában nézve talán nem annyira sokkoló, de az eső és egy harang hangjaiból kibontakozó, lassú tritonus (fél hanggal szűkebbre vett kvint) riffre érkező "What is this that stands before me?" - sorok és énekdallam ebben az egységben, egészen síron túli, hidegrázós hatást kelt a mai napig. Ez a dal és ez a riff alapozta meg egy új stílus, sőt stílusok (heavy, doom) születését. Amikor 50 év elteltével már szemünk sem rebben egy Behemoth, Deicide, stb. gonoszkodáson, a Black Sabbath címadó nóta mai napig nem túl jó társaság, éjjel, egyedül hallgatva. El tudjuk képzelni, milyen hatást gyakorolt ez 1970-ben, a blues-alapú hard rockhoz (sem) szokott fülekre?

Fontos leszögezni azonban, ami Iommi, Geezer és Ozzy életrajzából is egyértelműen kiderül, hogy - bár némi fiatalos, lázadó éretlenségből fakadó flört a sötét oldallal tagadhatatlanul jelen van a dalokban, a sátánizmushoz soha, semmi közük nem volt, sőt kimondottan aggasztónak találták, ha ilyen irányultságú csoportok keresték vagy zaklatták őket. Érdekes adalék, hogy Zakk Wylde egyszer kitett egy Aleister Crowley képet a próbaterembe, Ozzy pedig megkérdezte, hogy ki ez a nyomorult f@sz. Zakk pedig röhögve mondta neki, hogy ez az a sátánista pöcs, akiről te minden este énekelsz... :-)

Szinte hihetetlen, hogy a zenekarból kitett és totál szétcsúszott, az önpusztítás majdnem utolsó fázisába került Ozzy miként volt képes (OK, Sharonnal, tudom, de akkor is...) elindítani azt a páratlan szólókarriert, ami nekem is oly sokat jelent folyamatosan, immár a '80-as évek óta. Ozzyra szokás (volt) legyinteni, hogy igazából mindig a perfekt menedzsment hozta ki belőle és zenekarából a maximumot zeneileg , hiszen maga Iommi is akként nyilatkozott, hogy DIO-val azert kaptak új erőre, mert DIO igazi zenész volt, míg Ozzy az énektémákkal is sokszor csak az általa hozott riffdallamot követte. (Lásd: Iron Man)

Ezt a képet árnyalja - többek között - Steve Vai, éppen a tegnapi napon posztolt megemlékező soraival. Arról ír, hogy amíg együtt dolgoztak (Ozzmosis), Ozzy kőkemény perfekcionista volt, pontosan tudta, hogy mit akar hallani és azt is, hogy mit nem akar hallani a készülő lemezén.

Az én személyes emlékeim között a legélénkebb, amikor a '80-as években rendelésemre megérkezett Németországból a nyugati nyomású "Blizzard Of Ozz". 550 Ft volt, ami akkor nagyon nem volt olcsó, főleg egy ruppótlan gimisnek. Az az erzés, amikor a maszek lemezboltos hátranyúlt és kivette a kis szekrényből a több hete reménykedve várt vadiúj lemezt, mondván: "Megérkezett a rendelésed!" - elmondhatatlan. Hát még az este hátralévő része, amit Randy Rhoads gitárjátékának bűvöletében töltöttem, a lemezborítót nézegetve! Vagy amikor Komjáthy Gyuri bácsi leadta a "Bark At The Moon" nótát, én pedig a szoba közepén ülve, sikeres "play+record" kombinációval rögzítettem a NEC kazettással, és megbabonázva hallgattam újra és újra, azzal a két betyár Jake E. Lee szólóval. Mai napig lenyűgöz a dalba szorult energia.

Az "Ultimate Sin"-t, majd a szőke, ismeretlen "új gitáros" fiú (ZW) bemutatkozását a "No Rest..." lemezen már öntudatos rajongóként vártam, pedig még éppen csak átléptünk a '90-es évekbe. Az is mai napig előttem van, amikor a helyi CD ABC-ben dupla kazettán megvettem a "Live & Loud" koncertlemezt és megdöbbentem, hogy mennyire jól szól. Mai füllel is gyilkos a sound. Zakk játékára pedig szavak nincsenek.

Az elmúlt három évtizedben már nem jelent meg olyan anyag, ami a klasszikusok közelébe érne, de remek dalokat azért kaptam tőle, és a lelkesedésem sem hagyott alább. Az újabb lemezeket már nem, de régi bootleg koncertfelvételeket levadásztam. Tőle még az is belefért, hogy a koncerteken toporogva, összevissza énekeljen, vagy egy kétes kimenetelű reality showban produkálja magát. Nem lehetett rá haragudni.

Végezetül egy klasszikus Ozzy pillanat, amit Jake E. Lee osztott meg róla a közelmúltban. Egy koncerten rövidzárlat miatt Ozzy elfelejtette a "War Pigs" kezdősorát. Jake arra lett figyelmes, hogy a dallam változatlanul és pontosan érkezik, de a klasszikus "Generals gathered in their masses" helyett az "Old McDonald had a farm" sorral kezdett Ozzy.

Nyugodj békében, Ozzy! Köszönjük az életművet, köszönjük az általad megismert gitárhősöket: Randyt, Jake-et, Zakket!

ozzy-osbourne-obit-ezgif_com-webp-to-jpg-converter.jpg

2025.júl.18.
Írta: garael 8 komment

Boguslaw Balcerak's Crylord: Lost Bloody Heroes (2025)

cover_9.jpg

Kiadó:
Rock Company

Honlapok:
facebook.com/boguslawbalcerakscrylord
boguslawbalcerakscrylord.bandcamp.com

Alapi István, hazánk egyik legjobb rockgitárosának podcastjában halottam a következő történetet, és ahogy Ludas Matyi mondta, szolgáljon mindenkinek tanulságul: Az EDDA a Magyar Televízió valamelyik állami csatornáján futó, lottósorsolásos műsorába kapott felkérést, hogy amolyan hangulati felvezetőként adják elő valamelyik ismertebb slágerüket. A műsor élőben ment, aminek a zenekar külön örült, a hangosításért a stúdió felelt. István a kezdés előtt "bemelegítve" hangolta megfelelőre a hangszerét, kipróbálva a hangosítást is, mikor odament hozzá a műsor szerkesztője (a poént felerősítve, éppen hozzá), és tájékoztatta a gitárost, hogy a gitárszóló nem illik a műsorpolitikába (!), úgyhogy, ha lehet, a dalt anélkül adják elő.

Sajnos eljutottunk arra a pontra, hogy a politika szó minden szövegösszefüggésében szemtikkelést vált ki belőlem – még jó, hogy nem a parlamentben dolgozom, kínos dolog lenne egész nap pislogni – az előbbi történet pedig biztosított arról, hogy még a "műsor" előtaggal is képes e pár betű vagy hang infarktusközeli állapotot előidézni (gondolom, István is így volt vele), egyedül talán a szociálpolitika eredeti – ismétlem, eredeti – jelentése maradt meg annak a területnek, melynek jelentése és az ahhoz fűzött tartalom megfelel egy empatikus, az egyént, a családokat segítő társadalmi funkciónak.  

De mit is akartam az egészből kihozni? Ha régóta hangoztatjuk, hogy a rock agóniájának vagyunk szem- és fültanúi, akkor most megbizonyosodhattunk, hogy a gitáralapú hard rock és heavy metal utolsó 24 óráját éljük: az, hogy államilag deklarált módon kínosnak és unalmasnak (illetve egyéb, a műsorpolitika értelmezésébe beleférő dehonesztáló dolognak) bizonyul a gitárszóló, még a grunge időszaknál is súlyosabb anamnézis – ott legalább csak a zenei szubkultúra ítélte halálra a virgázást, jelenünkben viszont az állami média. Az okok elemzésébe most nem mennék bele, nem akarok elvenni a jövendő doktoranduszok elől egy remek témalehetőséget, a jelenségnek mindenesetre számos társadalmi, generációs, üzleti, pedagógiai és ténylegesen politikai oka van, és ha a releváns okok közül kihagytam még legalább egy tucatot, bocsássatok meg érte.

Szerencsére kritikánk hőse, az oldalunkon már többször recenzált lengyel Boguslaw Balcerak hazájában nincsenek ilyen gátak, vagy ha vannak, a zenész magasból tesz rájuk, hiszen tavalyi albuma után már itt is van a következő: nos, Boguslaw számára a gitárszóló biztos nem a dalok kellemetlen és akár szükségtelen része, mert a felvezetett 11 tétel hemzseg a neoklasszikus stílusban megfogalmazott gitárperformanszoktól, az már más kérdés, hogy ez jól van-e így? Az ítéletet engedjétek meg, hogy ne én mondjam ki: Tartuffe kolléga tavalyi Balcerak recenziójában jövőbelátó (halló) módon fogalmazta meg a jelenlegi album jellemzőinek előfeltételét. De lássuk, hogyan is írta bölcsen tanult barátom?

"Noha Balcerak szólói alkalmanként kifejezetten jólesően cirógatják a neoklasszikus futamokhoz szokott rockerek fülét, elérkezettnek látom az időt arra, hogy lengyel barátunk rápihenjen a következő anyagra, különben úgy elvékonyodik, mint vaj a holland vendéglátók asztalára kihelyezett hipervékony kenyéren.”

Mit mondjak, ennél pontosabban magam sem tudtam volna megfogalmazni a lényeget, és noha a dalok színvonala nem csökkent tavaly óta – egy bizonyos minőséget a gitáros álmából felkeltve is képes produkálni – az biztos, hogy a két lemez szerzeményeit minden gond nélkül felcserélhetjük, kombinációjuk, variációjuk, permutációjuk minden esetben ugyanazt az eredményt, hallgatóra erőltetett hatást fogja elérni, ráadásul többnyire a középszerűt éppen meghaladó módon. A lemez dalai, jóllehet, egységes színvonalúak, felépítésükben, sőt tempójukban ugyanazt a sémát követik, így az album nem rendelkezik azzal a hangulati-érzelmi-zenei ívvel, ami ebben az alstílusban – de talán mindegyikben – olyannyira fontos.

Ráadásul Balcerak jelen lemezére – jó szokásához híven – egy volt Malmsteen énekest hívott meg: Mark Boalst, akiről bár pár hete dicsérően fogalmaztam, ezen stílus követelményeinek azonban már nem tud megfelelni, és a rengeteg magas hangot olyan erőlködéssel préseli ki magából, hogy az egyszeri hallgató egy idő után félteni kezdi a ma már bizony nem fiatal művészt.

Mindent összevetve úgy érzem, hogy Boguslaw "kiírta magából" a kreatív energiákat, így erejéből jelenleg csak ócska panelek megfelelő szinten eljátszott ismételgetésére futja. Persze lehet, hogy a folyamat nem visszafordíthatatlan, ám ha én lennék a gitáros "zenei orvosa", minden bizonnyal legalább két év pihenést javasolnék a megfáradt páciensnek. És nem az orvos/gyógypolitika miatt.

Garael

Címkék: lemezkritika
2025.júl.11.
Írta: garael 6 komment

Joe Stump's Tower Of Babel: Days Of Thunder (2025)

joe-stump-s-tower-of-babel-days-of-thunder.jpg

Kiadó:
Silver Lining Music

Honlapok:
towerofbabelrock.com
facebook.com/TOBRock

Úgy fogott el rossz előérzet, mint mikor a hízott sertés pálinka illatára és késköszörű hangjára ébred, amikor láttam, hogy Joe Stump gitárfenomén a "nevére vette" a 2017-ben debütált, eredetileg Tower Of Babel-re keresztelt alakulatát: melldöngető kinyilatkoztatásaként annak, ami eddig is nyilvánvaló volt, vagyis hogy a csapatnak ki a főnöke. Ez a fajta hozzáállás sosem volt szimpatikus, mivel önmaga kiemelésével egy művész a saját társainak szerepét rúgja a béka segge alá, teljesen feleslegesen, hiszen a megkomponált zenei anyagból úgyis kiderül, kinek mennyi és mekkora szelet jutott abból a bizonyos tortából – az ilyen esetekben pedig általában úgy telepszik rá a főnök a készülő dalokra, ahogy az Malmsteennál szokás, az ebből fakadó végeredményt pedig sajnos évtizedek óta jól ismerjük.

Nemhiába aggódtam, hiszen Stump amellett, hogy mindent (is) tud a rockgitározás művészetéről, beleesett a nagy gitáros egók hibájába, vagyis a dalokat kis túlzással a szólók szükséges, de súlytalan részének tekintette, így a csapat második albuma az instrumentális betéteket leszámítva a cipőfűzőjét sem kötheti meg elődjének. A produkciós munkára emellett erősen rányomta bélyegét a külsőleg Dio klón, egyébként a Nightmare nevű francia brigádból ismerős Jo Amore (!)  teljesítménye, aki amellett, hogy a ráspolyok új minőségét hirdeti hangjával, néha szinte hörgésbe csap át, ami nem lenne akkora baj, ha a "tisztább" vokális részek mélyebb tartományainál nem rúgna vérhólyagot a helyükhöz kétségbeesetten kapaszkodó hangjegyekbe.

A változást a teljesen felesleges intrót követő három dal is jelzi, melyek a Rainbow világától elmozdulva úgy idézik a NWOBHM csapatait, hogy a "Days Of Thunder" akár a Saxon repertoárjába is beleférne, a kiabálós refrén csordavokálja alatt (felette már nem megy) pedig Mr. Szerelem próbál pár épkézláb, kétszavas refrént összeütni, már ha Stump jóvoltából nem készen kapta azokat is.

Ezek után úgy látszik, Stump meggondolta magát, és visszakanyarodik fő hatásaihoz, szegény hallgató pedig rakhatja is vissza a szekrényébe a Saxon/Maiden felvarrós farmerdzsekijét: a "Blind Are Your Eyes"-ban Amore barátunk is megtalálja a hangját, és az epikus kibontású powerlíra az ismerős dallamok ellenére – vagy tán éppen azért – a lemez egyik csúcspontja, ahol Stump olyan vijjogós, könnyekre ingerlő szólóval koronázza meg a refrént, amire mondhatnánk számtalan dicsérő jelzőt, de minek. Sajnos innentől ismét a felháborodás ideje következik, mert az "Alone The Desert" olyan mértékű lopással indít, ami még a gitár padavanok világában is ritka, egyetlen magyarázatként az szolgálhat, hogy Stump talán a csillagokat bámulva próbált ihletet szerezni, kár, hogy ordas plagizálás lett a vége.

A lemez utolsó két száma aztán előcsalogat a zenészekből némi kreativitást, már ha az ezerszer hangzott panelek újrapakolása annak számít. A "Trust Me" lassú építkezésű, némi pszichedeliával megbolondított folyamában a gitáros Blackmore legjobb improvizációs szólóit idézve mutat be megsüvegelendő produkciót, emellett a dal hosszúsága ellenére sem fullad unalomba, köszönhetően az instrumentális és énekes részek ügyes, ide-oda dobálós játékának. Zárásul aztán kapunk még egy vidám hangulatú, JLT korabeli Rainbow idézetet, amelyben végre felcsendül a Hammond-orgona is – az persze senkit se zavarjon meg, ha a dallamokat valahonnan az agya hátsó részéről ismerősnek találja, hiszen az idézetek akkor jók, ha többé-kevésbé pontosak (és illenek az adott helyzethez).

A dalok színvonalának csökkenése mellett azt azonban muszáj elismerni, hogy Stump a szólókat tekintve káprázatos teljesítményt nyújt: ha kell, önmagába bolonduló hangjegyhalmozással bódít, de ha kell, olyan dallamokat facsar ki a hangszerből, amikből jócskán több is elférhetett volna az albumon.

Sajnálom, hogy az új etap – nálam legalábbis – nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mert alapjaiban ott sejlik a kiválóbb minőség lehetősége: úgy látszik azonban, hogy ebben a zenei Bábel-toronyban a kísérlet ellenére sem sikerült egy nyelvet beszélni, vagy ha igen, akkor azt igazán csak a főnök ismerte.

Garael

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil