Figure Of Speechless: Tunnel at the End of the Light (2023)
Kiadó:
SAOL
Honlapok:
www.figure-of-speechless.com
facebook.com/figureofspeechlessmusic
Tartuffe kolléga megállapítása szerinti jelenleg a zenei uborkaszezon idejét éljük, így lehetőség van kicsit visszatekinteni, a restanciákat pótolni a naprakészség kényszerítő kapkodása után. Hát legyen! Itt van mindjárt a 2023-ban megjelent Figure Of Speechless "Tunnel at the End of the Light" című albuma, és ha azt nézzük, kik alkotják a Glen McMaster nevű – számomra ismeretlen – gitáros projektjét, homlokunkra csaphatunk, hogy büszkén vállalt kukaturkálási tevékenységünk folyamán néha a kincset sem vesszük észre a sok elhullajtott zenei csemege között.
Ezzel persze nem csak mi vagyunk így, az internetes magyar metal közösség egyöntetűen feledkezett meg az albumról – talán azért, mert a csapat neve "szóhoz sem jutó" vagy "bennakadt szavú alakot" jelent, így elég nehéz meghallani őket – pedig, ha van olyan bevált ígéret, amit a tagok neve sugall, akkor ez a projekt minden bizonnyal az: mégpedig nem szótlanul, hanem hangos ordítással.
Derek Sherinian (Dream Theater, Alice Cooper, Yngwie Malmsteen, Billy Idol), Ron "Bumblefoot" Thal (Guns N’ Roses, Sons of Apollo), Ray Alder (Fates Warning, Redemption), Tony Franklin (The Firm, Blue Murder), Brian Tichy (Whitesnake, Billy Idol, Foreigner, Ozzy Osbourne): mintha a Frontiers boszorkánykonyhájában kotyvasztották volna össze ezt a zenészek többször bizonyított kvalitásai ellenére is műanyagízű terméket, ám itt szó sincs semmilyen mesterkélt, csalódást okozó végeredményről, a lemez ugyanis minden várakozásnak megfelel, ami a hallgatóban felmerülhet a "legénység" korábbi teljesítményét ismerve.
De miről is van szó? A kérdést könnyű megválaszolni hiszen a zenészek múltja egyértelműen jelöli ki a zenei irányvonalat, de a fekete öves progresszív metaliskola – a régisulis és az új keletű – hatása inkább a dalok szemléletmódjában, mintsem az alkalmazott eszköztárban ismerhető fel. Ez persze nem azt jelenti, hogy könnyen fogyasztható, egyenesvonalú slágereket kapunk – erre a zenészek talán még akkor sem lennének képesek, ha direkt ebbe az irányba meneteltek volna –, de a metal/hard rock alapokon elő-előbukkanó progresszív hatások sem harsányságban, sem bonyolultságban nem akarják az önmagába feledkezett művész kiismerhetetlen muzikális egyenleteivel riogatni/magukhoz csalni a hallgatóságot.
A dalokról ezzel együtt nem mondhatnám, hogy azonnal befogadhatóak, mert a progresszív jelleget éppen az a kanyargós, többrétegű építkezési metódus jelenti, ami bizony odafigyelést igényel, egy súlycsoporttal hangsúlyosabban, mint ahogy azt a Threshold teszi: Adler – aki az általa épített dallambirodalomból nem akar kiszabadulni – jellegükben ugyanazokkal a megoldásokkal varázsol, mint amivel a nemrég bemutatott A-Z albumon: ha a hangszeresek nem lennének mások, a pőrére csupaszított dallamvilágot hallva azt hihetnénk, hogy ugyanarról az együttesről van szó.
Persze Bumblefoot és Shernian nem tudja megtagadni önmagát, bár mindketten bizonyították, hogy számtalan zenei álarcuk van, amit a koncepciónak megfelelően cserélgetnek: jelen esetünkben nincs szó arról a djentes látásmódról, amiben mindkét zenész remekül érzi magát, ez tehát most bizony nem az egyéni villantások ideje (ami nem jelenti azt, hogy ne lennének furcsa, "megtekert" meglepetések, csak győzzed őket felfedezni a dallamok és a szellősen adagolt riffek között). A hangszeresek elsődleges szándéka ennek megfelelően inkább a kormányt kezelő Adler kiteljesítése, mintsem az instrumentális örvénykavarás, ennek ellenére az atmoszférateremtésben – ami a dallamok mellett az album másik kiemelkedő erénye – tökéletesen érzékeltetik a "mást és többet is tudnánk, de minek?" attitűdjét, ez pedig arról az alázatról tanúskodik, ami ebben a stílusban bizony nem a kiemelkedő egyéniségek erőssége.
S ha már hangulat: a lemez dalainak lassan folyó, szinte hipnotikus hatása, Adler dallamainak jellegzetes, kissé elnyújtott, ismerős jellege érdekes ellentétben áll a néha azért meg-meglóduló instrumentális megoldásokkal, ami egyszerre teremt feszültséget és megnyugvást, melyek úgy egészíti ki egymást, mint Yin és Yang a keleti filozófiákban. (De azért nem ettől a lemeztől fog az egyszerű metal fan szívinfarktust kapni a tempó szorító vágtájában.)
Akinek tehát tetszett a már említett A-Z progresszív rockkal átitatott megközelítése, az a Figure Of Speechless képében megkaphatja ugyanazt, némileg fajsúlyosabb progresszív eszköztárral és rafináltabb dalépítkezéssel közvetítve. Megnyugtató, de izgalmas világ ez, ami egyszerre tud szólni több stílus szerelmeseihez is – de mindenfajta csalfaságot elkerülve. Szeressétek hát, kockázat nélkül!
Garael