Stryper: Second Coming (2013)

strypersecond.jpg

Kiadó:
Frontiers Records

Honlap:
www.stryper.com

Nem tudom, kereskedelmileg mennyire lehet sikeres egy feldolgozás album után egy ön-feldolgozás albumot kiadni – kis szarkazmussal: hát a második eljövetellel –, de ha Isten velünk, ki ellenünk? – és hát minden heavy metálosok első számú keresztény bandája nem hiába énekelte lemezbe annak idején a törvénnyel szembeni attitűdöt, most is tesznek rá, legfeljebb ezeket a törvényeket nem kőtáblába, hanem a piac tulajdonságait magukba foglaló közgazdasági tankönyvekbe vésték. De bízzunk, illetve higgyünk abban, hogy jól van ez így, és az új anyagra nyálukat csorgatva váró ős-fanok helyett talán egy-két generációval fiatalabb katonákat akartak a Sweet fivérek a csíkos hadseregbe toborozni - és ezt ma már nem lehet ósdi sípokkal, dobokkal és hegedűkkel megtenni, a regrutálás megkívánja a rozsdás fegyverek újrafényezését is.

Itt van hát a klasszikus albumokról származó újra felvett dalcsokor, kár, hogy két lemez is kikerült a szórásból: az "In God We Trust"-ot még csak-csak értem, mert a 2005-ben kiadott "Reborn" albumon már feldolgozták a lemez címadóját, de a keményvonalas hitfelfogástól elszakadó "Against The Law" azért tartalmazott olyan slágereket, melyeket szívesen meghallgattam volna újratöltve is. Lehet, persze, hogy ideológiai okok miatt vált annyira törvénytisztelővé a csapat, hogy ma már nem tudnak azonosulni a valamikori kilengéssel, de ezen az oldalon nem nekem van jogom és megfelelő képzettségem ilyesfajta okfejtésekbe bocsátkozni: jó katonaként legfeljebb a morálért lehetek felelős, a mennyei csapatok céljainak elfogadtatását és magyarázatát rábízom a felkészült tábori lelkészekre…

Hallgatva a dalokat, leszögezhető, hogy nem véletlenül lett Európában is annyira népszerű a csapat, talán nincs is más, aki ennyire élvezetesen és magával ragadóan tudta ötvözni az amerikai aréna bombasztikusságot a szikárabb, ikergitáros angolszász vonulattal, úgy, hogy a gospelből átvett slágeres-kórusos eksztatikusság természetes módon vált a két említett stílus mellett a zene meghatározó jellemzőjévé. A dallamok szövegek nélkül is képesek az együvé tartozás ősi érzetét kiváltani, nem véletlen a számomra eleinte meghökkentő militáris felhang sem, amit valahogy sosem tudtam összeegyeztetni a keresztényi jámborsággal, de biztos vagyok, hogy a csataindulókon kívül az egyházi dalok tudják leginkább összekovácsolni az embereket – ez persze csak szerény szubjektív vélemény, lehetséges, hogy Beethoven az örömóda megírása után másként fogalmazott volna.

A lemez központi kérdése a megszólaláson kívül persze az volt, hogy Michael Sweet képes lesz-e a negyedszázaddal ezelőtti teljesítményre, de nem hiszem, hogy túl nagy meglepetést okozok, ha örömmel jelentem: teljes mértékben! Sweet hangja Kiskéhez hasonlóan érett meg, és a középtartományban jóval melegebb tónussal képes a fiatalkori pengeéles felhangokat kellemessé tompítani amellett, hogy mennek még a repesztő magasak is. A zenére visszatérve azért annyit még hozzátennék, hogy a pop beszivárgása a heavy metálba bizonyosan nem az ördög műve – még ha az ortodox fanok szerint másé nem lehet –, mivel a Stryper is bőven használt olyan melódiákat, melyekről a gitár sem tudta elűzni a blaszfémikus pop-jelleget, halld a "Reach Out" vagy a "Calling You" schlager-tömjénjét.

A két új szerzemény az előző feldolgozás albumon elcsöppentett új nótához hasonlóan élteti tovább a reményt, hogy a következő album ismét a régi fényében tündökölteti a csapatot, még akkor is, ha a "Bleeding From Inside Out" olyan riff-lopással indít, amit egy keresztény zenekar esetében hívjunk inkább tisztelgésnek, bár az ihlető banda szellemisége inkább Júdás papjait idézi, mintsem a hit katonáiét.

Kinek is ajánlhatom az albumot? Tulajdonképpen mindenkinek, aki kedveli a klasszikus heavy metalon és a nyolcvanas évek amerikai hard rockján alapuló zenét, és szeret olyan templomba belépni, aminek nevét galád módon csente el egy Metal Church nevezetű csapat. Pedig nem is hordtak csíkos nadrágot.

Garael

Címkék: lemezkritika