Tévedhetetlen kritikus lennék (?)

yyyyyyyyyy_2.jpg

Bár sokak szemében szálka, valóságban teljesen vállalható az a kijelentés, hogy a (zene-)kritikus elviekben képes teljesen objektív értékítéletre egy-egy megjelenés kapcsán. Mi (legalábbis Tartuffe és én) különösen szeretjük veregetni a vállunkat, hogy sok-sok évtized zenehallgatás és általános zenei műveltség (ami nálam még hangszeres jártassággal is párosul) birtokában anélkül is pontos és megbízható kritikát tudunk írni, hogy hosszú napokon keresztül hallgatnánk újra és újra egy-egy lemezt.

Tartuffe nevében nem nyilatkozom, majd megteszi ő, ha akarja, a saját írásaim tekintetében viszont megéltem a közelmúltban néhány kijózanító pofont. Lassan húsz év távlatából már nem emlékszem minden cikkemre, néha kimondottan meglepődök, hogy erről vagy arról a lemezről én írtam, amikor egy Google keresés a blogot és az általam jegyzett kritikát dobja fel.

Noha az esetek döntő többségében találó, többnyire szórakoztatóan szellemes és pontos az írás és értékítélet, hazudnék, ha azt mondanám, hogy pl. a Paul Gilbert "Silence Followed By..." megjelenéséről 2008-ban kelt cikkemet visszaolvasva nem akartam azonnal a föld alá süllyedni szégyenemben. Ne, ne keressetek rá, illetve már nyugodtan, mert ott és azonnal átírtam! A zenei minőség megítélésében persze soha nem hibázok (még szép...), ezt a kritikában sem vitattam, de azért Paul Gilberten számonkérni az egyedi, saját, egyből felismerhető stílust, hááát... még most is ég a pofám.

Arra sem emlékeztem, hogy Stephan Forté (Adagio) első instrumentális lemezét én recenzáltam. Bár ne tettem volna! Mentségem lehetne, hogy nem egy azonnal ható, könnyen befogadható anyag, de kutyának a fülét, a saját értékítéletére oly büszke kritikussal szemben minimális elvárás, hogy egy tömény, rétegzett instru anyag se fogjon ki rajta! Ezek bizony óriási tudással és szerzői érzékenységgel megkomponált szerzemények, amit talán nem volt időm (restség okán) alaposan meghallgatni, de amit kifizetni azzal, hogy Forté a lemezen "akármit" játszik, és hogy a "The Shadows Compendium" egy "korrekt workshop, herélt Adagio stílusban", megengedhetetlen szakmai blődség. Nem tudok mást mondani, csak megismételni néhai fizikatanárom, Horváth tanár úr órán hozzám intézett és sokszor elhangzott szavait: "Ez így elégtelen, menj a helyedre!"

Jöjjön a harmadik baromság, bár itt az akkori, stíluskeveredést illetően Manowar-rugalmasságú ízlésvilágom is közrejátszott. Ezt írtam Marty Friedman: "Bad D.N.A." lemezéről 2010-ben: "Ő nem a régi Marty, ő magának (és nekünk - köszi...) egy új világot teremtő, flitteres, csillogó Party Friedman, aki már nem egy dobos és bőgős oldalán harcol vállvetve, hanem DJ-vel kéz a kézben leli meg éppen új hazáját a gépekkel és robotokkal hagyományosan jó viszonyt ápoló japánok között."

A valóság ezzel szemben az, hogy a zene továbbra is a nagyszerű szólókról, riffekről szólt, amik ténylegesen egy új megközelítésben, gépi (ok, legyen techno...) alapokkal szólaltak meg. Mostanában sokat hallgatom a lemezt autóban, ha fáradtan vezetek, mert ebben a zenei kontextusban, energetizál. Mentség, hogy kb. 13 évvel később ez már mindennapossá lett a zsánerben? Némileg talán, de amikor azt írom, hogy "az akár egyetlen lefogott hangjáról felismerhető gitárhős, a minden idők egyik legjobb thrash albumán (Rust In Peace) is brillírozó ex-Megadeth gitáros úgy tűnik, visszavonhatatlanul eltiëstosodott", az ténytagadó elfogultság, ahol az objektivitásra törekvő kritikust a víz alá nyomja a hangomon megszólaló Joey DeMaio. Tiësto-Friedman. Ha-ha! De vicces! (Hát nem az!)

Nem tudom, hány olyan kritikám maradt még az archívumban, amitől összeugrik a gyomrom, mindenesetre a történtek nagyobb szerénységre intenek. Szerencsére keveset is írok...

Túrisas

Címkék: elmélkedések