Dream Evil: Thunder In The Night EP (2025)

dearevilthunder.jpg

Kiadó:
Century Media Records

Honlapok:
www.dreamevil.se
facebook.com/DreamEvilOfficial

A Dream Evil a "The Book Of Heavy Metal" című dalával belépett a heavy metal együttesek azon kétes értékű csoportjába, ahol a résztvevők a mozgalmi indulók mintájára írták meg a műfaj himnuszait: mint tudjuk, ezek a szerzemények nem éppen a cizellált stílusukról híresek, és hát a szövegek sem arra valók, hogy az óvodások szövegértési kompetenciamérésén megfelelő nehézségű feladattal állítsák szembe a 3-5 éves korig behatárolt gyermeksereget. (Igen, jól olvastátok, tervben van az óvodások kompetencia felmérése, iskola előtt, csak tudnám, mit fog tartalmazni: a bilizés helyes metodikáját, esetleg az ebéd utáni alvás mélységét, netalántán a finomfőzelék szeretettségének szintjét?)

De mindegy is, ha a Manowar, a Judas Priest, a Helloween és a stílus történetét meghatározó egyéb bandák képesek voltak a 356. sz. úttörőcsapat, izé, szeretett szubkultúránk számára örök érvényű, ököl- és fejrázós dalokat írni, az mindenképpen dicséretre érdemes, még akkor is, ha az említett darabok valóban nem érik el egy kortárs absztrakt komolyzenei formáció bonyolultsági szintjét, ahol a járatlanabb hallgató a zenedarabot hallván azt hiheti, hogy még a szimfonikus zenekar kissé elhúzódó hangolási próbája tart.

A Dream Evil annak idején egyike volt azon svéd bandáknak, amit Gus G. gitárfenomén keltett életre, aki az első két album után angolosan (svédesen v. görögösen?) távozott. A fiúk azonban nem estek kétségbe és gyorsan kiadták az említett dalt tartalmazó albumukat, amivel az egyszerűbb, hatásosabb (hatásvadászabb) utat választották – no, nem mintha a kezdeti próbálkozások maguk lettek volna a progresszivitás zenébe oltott védjegyei, de az akkor még ismeretlen Gus G. azért gondoskodott róla, hogy minden darabot jól megszórjon bizsergető gitárszólóval.

A hangsúly Gus távoztával az énekes, Niklas Isfeldt dallamaira helyeződött át, aki Mark Black gitáros mellett szabadon alakíthatta a Dream Evil indulós, de a skandináv dallamosságot is eklatánsan prezentáló világát. A "United" és az "In The Night" után hét évnek kellett eltelnie, mire kijöttek az egyszerűen "Six" címmel ellátott hatodik albumukkal, ami azonban nem váltotta be a reményeket: az egyszerűbb fogalmazásra való törekvés a dallamokat is elérte, és jóllehet, az együttesre jellemző öniróniát sikerült továbbra is az egyik központi elemként megtartani, az elsütött poén ezúttal szar viccnek bizonyult.

Újabb szűk hét esztendőnek kellett eltelni, mire a fiúk magukhoz tértek, és a tavalyi "Metal Gods"-szal eredményesen tértek vissza ahhoz, amihez igazán értenek. Bár az album a kezdeti évekhez képest szűkölködött a virtuóz gitárszólókban – magyarul, egy sem volt rajta – a goove-ok és a riffek felett úszó fülbemászó refrének, valamint Niklas hangja elérte a kívánt célt: az undergroundban maradtak. S ha most felvonod a szemöldököd, akkor teljesen igazad van, de az együttes tagjai korábban kinyilatkoztatták, hogy túl öregek már a rock n’ rollhoz, és nem is tudnának mit kezdeni az esetlegesen nyakukba szakadó sikerrel.

A jelenlegi EP aztán bebiztosítja az együttes ars poeticaját, az biztos, hogy nem fognak vele slágerlistát robbantani, ugyanakkor tökéletes kvázi folytatást írtak a "Metal Gods"-hoz. A három zakatolós, dallamos, és darabolós dal tulajdonképpen azokból a sémákból építkezik, amelyekből a csapat évek óta táplálkozik, ugyanakkor vitathatatlan, hogy a zenészek értenek az adrenalinpumpáláshoz, és ha tetszett az előző lemez hangvétele, akkor a "Thunder In The Night"-ban sem fogsz csalódni, hiszen úgy repkednek a zenei frázisok a dalokban, mint puskagolyók a harctéren, csak győzz elhajolni előlük – esetleg kitárt kabáttal fogadd el őket, azt megígérhetem, hogy vér nem fog folyni. (Hacsak nem vered a fejed a falba headbang közben, esetleg a felháborodástól, hogy milyen albumok képesek megjelenni a világhálón.) Ebben pedig ne befolyásoljon az a tény sem, hogy a lemez címadó dalában maga az underground félisten gitárosa, Andy LaRocque (King Diamond) pengeti a húrokat, mert sajna nem ad a dalhoz hozzá semmilyen, a Mester világára jellemző miszticizmust.

A kislemez negyedik etapja, a kötelező ballada persze hozza a szokásos minőséget – ebben a Dream Evil mindig erős volt –, a "Calm In The Storm" a hatásvadászat olyan fokát valósítja meg, amin bosszankodás helyett már röhög az ember. Sematikus? Igen! Kliséhalmozó? Igen! Újdonsággal meglepetést robbantó? Nem! Mégis, ha azt kérditek tőlem, hogy szerethető-e a Dream Evil jelenség, a válaszom csak egy hatalmas IGEN lehet!

Garael

Címkék: lemezkritika