Stardust: Highway To Heartbreak (2020)
Kiadó:
Frontiers
Honlapok:
www.stardustaor.com
facebook.com/stardustaor
Szimptomatikus (jellemző kórkép a hazai rock életről), hogy a Stardust nevű magyar AOR csapatról külföldi fórumokon keresztül kellett tudomást szereznem. A 2015-ben alakult banda létezéséről mindössze néhány hónapja értesültem, amikor kiderült, hogy sikerült leszerződniük a Frontiershoz, a nápolyi kiadó pedig elkezdte őket promózni – pontosabban megindult a hírverés a szokásos digitális felületeken. A mai napig nem tudom, hogy pontosan kik rejtőznek az angol "művésznevek" mögött: Adam Stewart – énekes, Ben Martin – bőgő, Dave Legrand – billentyűk, Facey – gitár, Tim Keeley – dobok. Az ilyen névválasztás egyébként egyesek szemében talán furcsának tűnhet, valójában külföldön egyáltalán nem szokatlan, a skandináv muzsikusok között pedig egyenesen divat.
A promóciós szövegek arról tájékoztatnak minket, hogy a srácokat (valószínűleg csak az után, hogy Serafino Perugino kivetette rájuk a hálóját) a dalszerzésben kisegítette Mark Spiro (Bad English, House of Lords, Giant) és a neves svéd gitáros-dalszerző-producer, Tommy Denander is. Nem tudom, hogy miként oszlott meg a munka a banda és a külsős komponisták között, de az biztos, hogy egy debütációhoz képest meglepően egyenletesen magas színvonalú, kifogástalan hangzással megáldott, szuperdallamos AOR anyag született, amely nemcsak hogy vállalható a nemzetközi porondon, de kimondottan versenyképes is.
Alapból nem vagyok AOR rajongó, szeretem a keményebb és nyakatekertebb muzsikákat, ráadásul a műfaj "kánonjába" tartozó csilingelő szinti hangszínektől is falra tudnék mászni olykor, ezt az albumot mégis elejétől végig szívesen hallgatom. Egyáltalán nem érződik rajta a magyar ugar áporodott levegője, simán készülhetett volna egy menő svéd stúdióban. A hangszerkezeléssel itthon nem szokott baj lenni (itt sincs), ellenben tipikus betegsége együtteseinknek a nemzetközi kitekintés (az intenzív tanuló célzatú zenehallgatás és a külföldi nagyok szakmai fogásainak készségszintű elsajátítása) hiánya és a frontemberek gyönge teljesítménye: vagy a hang kifejező erejével, gyakorlottságával van gond, vagy az angol kiejtéssel (vagy mindkettővel). Meg kell dicsérjem Adam Stewartot, ezt a buktatót neki sikerült elkerülnie.
Nekem a Stardustról valamiért elsősorban a Firewindből ismert Bob Katsionis AOR projektje, az Outloud (főleg annak első két lemeze) jut eszembe, amennyiben nem a tipikus skandináv vonalat követik, hanem van valami "amerikás" az egészben. A "Perfect Obsession" pl. annyira REO Speedwagon, hogy egy pillanatra össze is zavarodtam. Az is némi megelégedéssel tölt el, hogy a zenekar tagjai érezhetően sokat hallgatnak Totót, ami szerintem ebben a műfajban – ha egy könnyedebb, egyenesebb stílust képvisel is valaki – nagyjából és lényegében megkerülhetetlen.
Nagyon sok sikert kívánok a srácoknak! Igazán megérdemelnék a nemzetközi hírnevet (persze ehhez még nagyon sokat kell dolgozni és rengeteg áldozatot kell hozni). Amennyire látom, külföldön elég jó az album fogadtatása; külön jót röhögtem egy lelkes skót kolléga recenzióján. A jövőben nem bánnék esetleg egy hangyányival több Toto-féle fineszt, Styx-féle progresszív élet, vagy Night Ranger-féle lendületet, de ezzel majd ráérnek a 3. vagy 4. nagylemezen, amikor már alaposan bebiztosították helyüket a Frontiers istállójában! :)
Tartuffe