Steve Vai presents Vai/Gash (2023)

yyyyyyyyyyyyyyyyy.jpg

Kiadó:
Favored Nations/Mascot

Honlapok:
www.vai.com
facebook.com/stevevai

Megmondom őszintén, nem tudom igazán, hányadán álok Vajas Pista bácsival. A '90-es években kedvenc gitárosom, zenei bálványom a 2000-es évekre olyan irányt vett, ahová én már nem nagyon mertem/tudtam követni. A "Modern Primitive" - amiről nálunk szokatlan módon két recenzió (ITT és ITT) született - ugyan minden furcsasága ellenére kimondottan tetszett, de a 2016-ban megjelent album anyaga valójában még a '80-as években született. A tavalyi "Inviolate"-re nem mernék egyetlen rossz szót sem szólni, de nem véletlen, hogy végül nem írtam róla kritikát. Az új szerzemények sajnos már nem nekem szólnak, sőt manapság már Vai stílusa sem ül nálam - az új koncertfölvételeket nézve döbbentem veszem észre, hogy már az sem igazán tetszik, ahogy manapság a régi tételeket játssza. Nem tudom megmagyarázni, hogy mi történt... Csak ismételni tudom magam: "ma már Vai mesterrel inkább kortárs zeneszerzőként kell számolni, mint afféle hajmetál korszakból itt ragadt gitárhőssel"...

Persze Vai iránti tiszteletem töretlen, a faszi egy "Alien", egy géniusz, de az elmúlt néhány évben már csak a régi lemezeket hallgatom. Éppen ezért keltette föl a figyelmemet a hír, miszerint egy olyan énekes anyagot készül kiadni, amit még a '90-es évek elején rögzített, de azóta a szekrényben dugdosott. Először azt hittem, ez is olyasmi lesz, mint a Devin Townsenddel elkészített, nem mellesleg pazar "Sex & Religion", de azután az első beharangozók alapján világossá vált, hogy itt egészen másról van szó.

A nyilatkozataiban Vai elmesélte, hogy az egész tulajdonképpen egyfajta gegként, a saját szórakoztatására született. 1990/91-ben (tehát valamikor a "Passion & Warfare" és a "Sex & Religion" között) akart írni néhány számot, amit motorozás közben hallgathat, és amit az általa kedvelt '70-es évekbeli bandák ihlettek. Először lövése sem volt, hogy ezeket a direkt, felhőtlen és szabad életet ünneplő hard rock dalokat ki énekelje föl, majd az jutott eszébe, hogy a még nála is szenvedélyesebb motoros barátját, Johnny “Gash” Sombrottot kéri meg. Maga is meglepődött, hogy a végeredmény milyen jó lett, pedig a dalszerzés és a szerzemények fölvétele mindössze két hetet vett igénybe. Sambrotto nem volt profi énekes, de úgy teljesített a stúdióban, mintha erre született volna.

Gash (azaz Sombrotto) - aki 1977-ben már szenvedett egy nagyon súlyos motorbalesetet, melynek folyományaként testének 60% súlyosan megégett - végül 1998 szeptemberében végleg áldozatul esett nem veszélytelen szenvedélyének. Vait gyerekkori barátja hirtelen és tragikus halála nagyon megviselte, főleg mivel eredetileg azt tervezte, hogy idővel a 8 rögzített dalt továbbiakkal is kiegészítve végre kiadja a sokáig "ad acta" tett anyagot. Végül Vai most (jelentős késéssel) látta elérkezettnek az időt arra, hogy ezeket a fölvételeket kicsit leporolva megossza rajongóival.

Azt senki ne várja, hogy egy klasszikus gitárhős lemezt hall a Vai/Gash kettőstől. Itt Vai idomul, szolgál, mint egykor az Alcatrazzban, egyik-másik dalban, pl. a bluesos "Woman Fever"-ben olyan szólót helyezett el, amiről "vakon" tuti nem mondanám meg, hogy itt ugyanaz penget, mint aki a "Fire Garden Suite"-ben.

Kár, hogy az egész kb. fél óra, még ugyanennyit szívesen hallgattam volna tőlük. Vai ugyan azt nyilatkozta, hogy ezeket a dalokat azok a zenék inspirálták, amiket ő tizenévesen a '70-es években hallgatott, nekem úgy tűnik, hogy az egésznek határozottan '80-as évek hangulata van, főleg a Van Halen jut róla eszembe - igaz, a Van Halen első két lemeze még a '70-es években jelent meg.

Nagyon örülök, hogy Vai nem hagyta ezeket a nótákat a fiók aljában. Nagyon jólesik őket hallgatni, nemcsak a nosztalgia-értékük miatt, hanem mert a mester egy olyan formáját mutatják, amiért ma is fönntartások nélkül lelkesedni tudok.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika