Redemption: I Am The Storm (2023)

yyyy_38.jpg

Kiadó:
AFM Records

Honlapok:
www.redemptionweb.com
facebook.com/redemptionband

Hihetetlen, hogy ez már a Redemption nyolcadik lemeze! Hova és miért ilyen szinte követhetetlen sebességgel repül az idő? A nyolc kiadvány közül ez a második, amelyiken már nem Ray Alder énekel. Hogy egészen pontosak legyünk: a legeslegelső, 2003-as albumon még Rick Mythiasin (Steel Prophet) dalolt, de a Redemption neve - majdnem annyira, mint a Fates Warningé - azóta összenőtt Alder búgó, melankolikus hangjával. Pontosan ezért meglehetősen tökös - bár nyilván kényszerű - húzás volt frontembert cserélni, ráadásul egy svéd csákóra, aki a fizikai távolság miatt leginkább csak virtuálisan tud csapattársaival kapcsolatot tartani.

Azt már a legutóbbi, "Long Night's Journey Into Day" (2018) című lemez kritikájában leírtam, hogy bármilyen meglepő választásnak is tűnt, Tom Englund (Evergrey) nagyon jól beilleszkedett a Redemption soraiba, a melankólia helyett hozott magával némi fájdalmas szilajságot a muzsikába. Vikram Shankar csatlakozásának is kifejezetten örülök, a billentyűs ezúttal egy saját szerzeménnyel is hozzájárult a végeredményhez: a "The Emotional Depiction Of Light" balladás hangulatával egy új, a Redemptiontől szokatlan színt adott a palettához (mondjuk a Coldplay/Muse-féle pumpálós ritmustól el tudnék tekinteni). Azt viszont nem értem, hogy a lemez végére miért kellett ebből egy alternatív változatot odabiggyeszteni: lehet, hogy a hiba az én hallókészülékemben van, de nem hallok érdemi különbséget...

A több mint 70 perces lemez különben ígéretesen kezdődik: az albumot nyitó címadó hihetetlen energiával rúgja rá az ajtót az emberre, akár a legutóbbi Evergrey lemezre is fölfért volna. Az ezt követő "Seven Minutes From Sunset" pedig alighanem az egyik legjobb Redemption nóta, amit valaha hallottam, Englund nagyon jókat és nagyon jól énekel rajta, a szólisztikus részek is el vannak találva, a dal sem túlságosan hosszú. Itt érkeztünk el az album Achilles-sarkához: Simone Mularoni (DGM) keverése és maszterelése (valamint gitáros vendégszereplése) nagyon-nagyon rendben van, de a gitáros és billentyűs, Nick van Dyk és Vikram Shankar helyett/mellett nem ártana bevonni egy külső producert is.

Az a benyomásom, hogy a dalok túl terjengősek és túl vannak gondolva. Ezalatt nem azt értem, hogy túl vannak bonyolítva, hiszen - bár progresszív címkét hordanak - a Redemption stílusát az én szememben (fülemben) mindig is egyfajta rendíthetetlenül hömpölygő linearitás jellemezte. Egyszerűen túl hosszú a lemez (ez mondjuk annyira nem zavarna), de a valódi baj, hogy gyakran túl hosszúra nyúlnak a szerzemények is. Ennek tipikus példája az "Action At A Distance", pont elég lett volna belőle 8 perc (talán még sok is), erre egy antiklimaktikus álszimfonikus közjáték után még további 7 percig ömlik, tódul, csődül, áramlik, mint egy medréből kilépett, megvadult folyó.

Már megszokhattuk, hogy újabban a Redemption lemezeken helyet kap egy földolgozás is. Az "I Am The Storm"-on most kettő is van: a Genesis "Turn It On Again"-je (amit annak idején a Dream Theater is játszott az "A Change Of Seasons"-ön), illetve - ha már a Genesistől a Phil Collins-érából választottak - egy Peter Gabriel nóta is (Red Rain). Ezeket nem tartom sem szükségesnek, sem különösebben jól sikerült tisztelgéseknek.

Eszemben sincs azt állítani, hogy az "I Am The Storm" gyönge lemez, sőt, valójában újra igazolja, hogy Tom Englunddal jól választottak, de sokat segítene, ha egy külsős producer alaposan, de vita fölött álló szakértelemmel megmetszené a túlburjánzásokat. Egy szőlész-borász barátom mondja mindig: a metszés agresszív, pusztító beavatkozásnak tűnik, de valójában a termés minőségét szolgálja.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika