Dionysos Rising

2014.nov.06.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

The Doobie Brothers: Southbound (2014)

The-Doobie-Brothers-Southbound.jpg

Kiadó:
Sony Music Nashville

Honlapok:
www.doobiebros.com
facebook.com/thedoobiebrothers

"Jesus Is Just Alright" - ez itt nem a keresztény propaganda helye, hanem a The Doobie Brothers egyik legnagyobb slágerének címe, amire az együttessel egyébként nagyon kevéssé ismerős európai rock rajongók is emlékezhetnek. Jómagam is az USÁ-ban folytatott tanulmányaim idején ismerkedtem meg ezzel a southern rock bandával, akik előszeretettel kevernek paklijukba country, soul, funk és R&B kártyákat. Amerikai szobatársam az egyetemi kollégiumban sokat hallgatta a "Toulouse Street" (1972) című albumukat, kaján vigyorral mutogatva a bakelit lemezborító belső oldalát, amelyiken az együttes  tagjai - kiverve az akkoriban még nagyon prűd amerikai közvéleményben a biztosítékot - ádámkosztümben, fedetlen keblű hölgyek társaságában pózolnak szemérmetlenül.

Nem állítom, hogy a The Doobie Brotherst meghatározó zenei hatásaim között tartom számon, sőt, azóta sem igazán hallgattam őket - hacsak véletlenül bele nem szaladtam egy-egy slágerükbe a rádión (erre mifelénk elég ritkán nyílt alkalmam). Mindazonáltal örömmel üdvözlöm, hogy most kb. 40 éves pályafutásuk legnépszerűbb nótáit összegyűjtötték, újra, modern stúdiókörülmények között rögzítették, és rengeteg Nashville-ben ismert és elismert muzsikust hívtak meg vendégszerepelni.

A "Jesus Is Just Alright" még csak nem is a legjobb nótájuk, kimondottan szórakoztatónak találtam olyan régi, ismerős dalokat jó minőségben meghallgatni, mint a "Listen To The Music" , a "Long Train Runnin'", vagy a "China Grove". Ez aztán a fajna kocsmazene, amit sörözés és biliárdozás közben szívesen hallgat az ember! Igazi amerikás hangulat, már aki szereti az ilyet! Ráadásul aki beszerzi ezt a lemezt, lényegében minden slágerhez hozzájut, amit érdemes tőlük begyűjteni. Alighanem föl is hívom egykori szobatársamat Oregonban, hogy gyorsan rendeljen belőle egy példányt. Időutazás...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.nov.06.
Írta: Dionysos 1 komment

Kaipa: Sattyg (2014)

Sattyg.jpg

Kiadó:
InsideOut

Honlapok:
www.kaipa.info
facebook.com/Kaipa.music

A Kaipa és én majdnem egyidősek vagyunk, de szavamra, rajtam sokkal jobban látszik az öregedés! Én már kopaszodom, őszülök, a Kaipa pedig hosszú pályafutásának legjobb, legfrissebb albumait készíti. Ehhez mondjuk kellett egy olyan zseni, mint Per Nilsson a Scar Symmetryből, akinek gitárjátékáért élek-halok, s akinek csatlakozása a csapathoz (2006-ban) fölért egy első osztályú, jól sikerült plasztikai beavatkozással. Persze azt is tudni kell, hogy végeredményben nem tőle döglik itt a légy, hanem az alapító-zeneszerző-billentyűs Hans Ludintól, aki annak idején megálmodta a tuti receptet: fuzionálni kell a skandináv népzenét, a jazzt és a progresszív rockot, de az se baj, ha mindehhez a szakma legjobb hangszeresei közül válogat ki néhányat.

Bejött neki, de bejött nekem is, méghozzá nagyon! A 2012-es "Vittjar" című albummal végleg belopták magukat a szívembe, és most olyan rajongásig tisztelt csapatok között tartom őket számon, mint a Karmakanic vagy a Magic Pie, messze beelőzve nem kisebb neveket, mint a The Flower Kings, a Transatlantic, vagy a Flying Colors.

Ludinék most sem aprózták el, egy jó óra tömény zenét pakoltak össze szűk két év alatt, és a hét nóta küzül három is 15 perc körül van. Ez nem az a fajta muzsika, amiről lóhalálában megbízható ítéletet lehet mondani, de egyelőre úgy érzem, hogy a "Sattyg" még az előző albumnál is jobban sikerült. Per Nilsson eddig sem volt leszabályozva, de most úgy szárnyal, mint Petőfi börtönéből szabadult sas lelke, ha a rónák végtelenjét látja. Ha nem lennék gitár-soviniszta, azt mondnám, hogy szétszólózza a számokat, de ezzel úgy vagyok, mint Besenyő Pista bácsi: "Elmondom Önöknek, mi hülyeség, mi nem. Ez kérem hülyeség."

Ha gonoszkodni akarnék, megjegyezném, hogy Aleena Gibson énekesnő hangja továbbra sem tartozik a kedvenceim közé, de ez már tényleg kimerítené a kákán csomót keresgélés minősített esetét. Minek is ezt tovább ragozni? Ez az év egyik legjobb lemeze, és már most egészen világos, hogy a Top 15-ben fogja végezni! Ez nem rossz tréfa vagy huncutság (állítólag a sattyg svéd szó ezt jelenti magyarul), hanem a szín tiszta igazság.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.nov.06.
Írta: Dionysos 2 komment

Nightingale: Retribution (2014)

Nightingale.jpg

Kiadó:
InsideOut

Honlapok:
www.danswano.com
facebook.com/nightingalesweden

A sas nem kapkod a legyek után (aquila non captat muscas) - mondja az általunk sokszor idézett latin közmondás. A csalogány (más néven: fülemüle) viszont igen, hiszen a légykapófélék családjába tartozik. Ellenben van a csalogányok között egy, amelyik (mint a közmondásos sas) mit sem törődik a legyekkel. Ezt a Svédországban föllelhető madarat még 1995-ben (éppen abban az évben, amikor a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület a fülemülét "Az év madarává" választotta) hívta életre Dan Swanö (testvérével Daggal), hogy a gót rock (pl. Sisters Of Mercy) és a '70-es években népszerű AOR stílusjegyeinek ötvözéséből valami teljesen sajátos muzsikát hozzon létre. Nem foglalkozott piackutatással, közönségszolgálattal, vagy kritikusokkal (nem kapkodott a legyek után), hanem egyszerűen megírta és stúdióban rögzítette azt, ami éppen eszébe jutott. A dolog spontaneitása és Dan Swanö ismert asszociációja ellenére a keményebb műfajokkal (black, death, doom) a dolog népszerű lett, a "Retribution" pedig már a 7. soralbum.

Jómagam viszonylag későn ismerkedtem meg velük, a 2007-es "White Darkness" albummal, de azonnal elvarázsolt a dolog muzikalitása és az a teljesen egyedi keveréke a műfajoknak, amibe simán belefért a hiperdallamos, rádióbarát megközelítés, a skandináv merengés, a progresszsív rock és olykor a keményebb riffek (ezek szerencsés vegyítésének  eklatáns példája pl. a "Trial And Error"). A valódi fülemüle gégéje - a Wikipédia szerint - négy hangot képes egyidejűleg kiadni és zeneileg tökéletes akkordokat is énekel. Dan Swanönek ilyen hangi adottságai, ilyen kivételes képességei nincsenek, mélyebb tónusú hangja furcsán is hat ebben a közegben, de valahogy pont ez kölcsönöz némi egzotikus hangulatot a zenének.

A "Retribution" nem egy hosszú album, de tökéletesen beleillik a Nightingale diszkográfiába: teli van merengős, lassabb tempójú dalokkal, de akadnak keményebb hangvételű, gyorsabb tételek is. Sajnálatomra most egy kicsit kevesebb jutott a "progresszív rock"-ként címkézett összetevőből, de így is nagyon kellemes hallgatnivaló. A hangzás kiegyensúlyozott, arányos, s mint ilyen példaértékű egy olyan időszakban, amikor náluk nagyobb nevek adnak ki elképesztően gányul szóló, hányaveti módon barkácsolt lemezeket.

Ismétlem: én még elbírtam volna egy kicsit több proggerkedést, valamivel több hangszeres szólót (mint pl. a lemezt nyitó, kimondottan ütős "On Stolen Wings"-ben), de mindent összevetve nagyon jól sikerült az anyag. Mindazonáltal megjegyzem, hogy ebben a stílusban számomra továbbra is a Wolverine "Communication Lost" című 2011-es lemeze az etalon!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.okt.30.
Írta: Dionysos 1 komment

Sonata Artica: Ecliptica - Revisited: 15th anniversary edition (2014)

sonata-arctica-ecliptica-revisited.jpg

Ha olyan hosszú kritikát kellene írnom, mint amennyi értelme volt ennek a lemeznek, már rég ki kellett volna tennem a pontot, ugyanis az égvilágon semmi.

Pedig nem vagyok mindenáron az ötlet ellen. Pl. nagyon is meghallgatnék mondjuk egy újravett Trilogy lemezt Yngwie-től. Szerintem lenne számos tanulsága, arról nem is beszélve, hogy 1986 óta a stúdiótechnika is alapjaiban változott meg. Ezt csak azért írtam le, mert érdekes módon én vadásztam a lemezt, nagyon érdekelt, hogy a Sonata kedvenc és ihletett anyaga miként fest 15 év tapasztalatával újragondolva. Intő jel azért volt, hiszen a kétezres évek legelején már megdörrentek a finn bandák, persze ízlés kérdése is, de ez a steril hangzás 15 év alatt olyan sokat nem változott. De mondom, én valamiért kíváncsi voltam. Talán arra gondoltam, hogy ha nem lenne pikáns, érezhető különbség, biztos nem éreznék fontosnak, hogy újra kiadják ugyanazt.

Jelentem, itt aztán semmi, de semmi változás. Ide-oda léptettem az iPod-om, "Unopened" (1999), "Unopened" (2014). Na kérem, ez egy vicc…. Aztán este még egy próbálkozás elalvás előtt. Hallgassuk meg újra hangosan és fülessel a "8th Commandment"-et, mert azért talán így figyelmesen, hátha… És elkezdtem bólogatni, hogy igen, azért ebben az újban mégiscsak van kraft, nagyon feszes, hallatszik, hogy mindenki (aki maradt) jobb hangszeres lett, és hát Viljanen is kevésbé maszatol… Aztán jött a slusszpoén. Rosszul állítottam be a készséget, így nem a revizitált, hanem az 1999-es "nyolcadik" szólt a fülesben. Mondanom sem kell, hogy ezek után pláne kíváncsian korrigáltam a hibát és léptettem, mit tud az új…

És most tényleg befejezem, mert annál többet úgysem tudok írni, hogy a "hibát" nem én követtem el, hanem Tony Kakko, aki valamiért úgy gondolta, hogy jópofa dolog ugyanazt a lemezt 15 évenként, mindenféle többlet-tartalom nélkül megjelentetni. Nem jópofa, de lehúzás és kínos még úgy is, hogy azért a befektetett meló, szó se róla, nagyon odafigyelve érződik: egy picit sikerült a fiatalos lendületet kiherélni.

 Túrisas

Címkék: lemezkritika
2014.okt.30.
Írta: Dionysos 6 komment

Boross László: Side Roads (2014)

boross.jpg

Boross László gitáros, gitártanár, megannyi hazai ismert és kevésbé ismert zenekar gitárosa új lemezt jelentetett meg szerzői kiadásban. Magam sem tudtam, de ez már a második anyag. Az első még 2011-ben látott napvilágot "Ébredés" címmel és nagyon is érdemes rákeresni.

Instrumentális gitármuzsika = nehéz kenyér. Minden szempontból. Ahogy egy ismerősöm megfogalmazta, tulajdonképpen lehetetlen küldetés, hiszen a belépőszint is hosszú évek gyakorlásával sajátítható csak el. Ha pedig mégis nekivágunk, tudni kell, hogy a rockrajongó zenehallgatóknak többnyire ez már túl sok (információ), szinte csak a gitárosokat érdekli a végtermék, akik pedig elsősorban a hibákat keresik…

Úgyhogy nehéz itt csatát nyerni… Némi vigasz a mégis lehetetlen küldetésre vállalkozóknak, hogy én a két világ között ragadtam. Több vagyok, mint mezei zenehallgató rockrajongó, mert szakmai szempontokat is figyelembe veszek, de kevesebb vagyok, mint öntudatos, másokat (le)minősítő gitáros/zenész.

Évtizedek óta gyűjtöm és hallgatom az instrumentális anyagokat, bőven képben vagyok a színteret illetően, így azt is látom, hogy van egy tanulságos evolúciója a műfajnak. A '80-as évek közepén már tanúja voltam az instrumentális forradalomnak (Vinnie Moore, Joey Tafolla, MacAlpine, Kotzen stb.) és emlékszem arra is, hogy a mai állapotokkal szemben az instru lemezek népszerűek voltak, és nem feltétlen az újdonság varázsa miatt. Közérthető, klasszikus vagy blues-alapú parafrázisokban fogalmaztak a technikailag már akkor lenyűgöző képességű gitárosok, ezáltal az átlag rockrajongó számára is befogadható, horribile dictu, végig fütyülhető dalok, sőt lemezek születtek. Mindez fokozatosan megváltozott. A zenei fejlődés szükségszerűen hozta magával, hogy egyre agyasabb, rétegzettebb zenei látásmód köszönt vissza a szerzeményekben. Én hajlandó vagyok elismerni, hogy ez valóban a zenei fejlődés eredménye és bizonyos értelemben "zeneibb" lemezek születtek, de egyúttal mindez a befogadhatóság kárára is történt, egyre inkább a zenészeknek szóltak a lemezek és szép lassan a műfaj is elszigetelődött.

Itt tartunk most. Ebbe az instrumentálisan hálátlan világba szülte meg Boross Laci is legújabb gyermekét. Nem túlzó a hasonlat, mert pontosan tudom, hogy neki ez a lemez mennyire fontos, és ő is pontosan tudja azt, hogy ennek ellenére reálisan mit várhat a megjelenéstől. Egy-egy netes portál esetleg hajlandó írni róla… És akkor még sehol az elismerés, amit egyébként bőven megérdemelne. A zenei anyagban iszonyú munka van, Laci soundja, hangszínei szépek, engem legalábbis gyönyörködtetnek. Nem rádióbarát és fütyülni sem fogjuk rögtön a dalokat, de aki rászán legalább három hallgatást, már ismerősként fogja szinte valamennyit üdvözölni. Precízen kipengetett futamok, légies legatók, pontos, erőteljes arpeggiók megfelelő ízléssel elhelyezve és adagolva a gondosan összerakott kompozíciókban. A zongorás "Gentle Things", a Jónás Tamás vendégszereplésével megerősített "Different Colours", és a végén szépen kiteljesedő, de melankolikusan induló "Road To A New Beginning",  mind-mind mestermunka.

Részemről mindenképpen ajánlom az anyagot, és ezúton gratulálok is Lacinak a minőségért és a meg nem alkuvásért! Keep On (Instrumental) Rockin'!

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2014.okt.27.
Írta: garael 2 komment

While Heaven Wept: Suspended At Aphelion (2014)

whileheavensuspended.jpg

Kiadó:
Nuclear Blast

Honlap:
www.whileheavenwept.com

Az underground – majdnem azt írtam, hogy sznob, de Kotta kollégámtól ez az attitűd messze áll, lévén, hogy a thrasht szereti, amihez általában egy más jelentéstartalmú jelző társul – metál világ új üdvöskéje olyan eleganciával hömpölygött be a köztudatba, amire két egység Frad Astaire-nyi táncos sem lenne képes. Bekategorizálhatatlan zenéjük ugyanis megoldotta a fából vaskarika ősi talányát, és a metál zenébe integrált finom érzékenységgel olvasztotta egybe az egymásnak első gondolatra teljesen ellentétes stíluselemeleket; mindezt úgy, hogy a zeneiség egy pillanatra sem lett alárendelve a művészi koncepciónak. Nem, kérem, itt a műfajok szabad ecsetkezelésének következtében nem valami absztrakt képet kaptunk, amiről mindenki azt gondol, amit akar – az őszintébbek egy frissen kitermelt trágyakupacot –, a WHW alkotói fókuszában mindig is a közérthető dallamok játszották a fő szerepet, melyeknek megértéséhez nem kell két zeneakadémiai diploma – talán egy fél sem –, mégis, a kész produktum vitathatatlanul sugározza azt a fajta értéket, ami kiválóan alkalmas a könnyűzene kifejezés létjogosultságának negálására.

A legújabb album talán még a korábbiaknál is szélesebb spektrumát tárja elénk a merített stílusoknak, műfajoknak, és a (ki)használt muzikális eszköztárnak, ezzel együtt monokrómabb is, mint korábbi társai. Az eddigi tökéletes egyensúly ugyanis kissé megbomlott, és a banda lényegét eddig is alkotó érzelmi hullámzás cunamiként borítja el a metál reményvesztetten kapálózó súlyosságát. Oké, értem én, hogy vannak líraibb korszakai egy alkotó művésznek, de ha a lemez nagy részében úgy érzem magam, mintha a betépett és lelassult Richard Clayderman koncertjén lennék, akkor ott baj van. De tudjátok mit, nem is baj! Mert lehet, hogy több az elmélázó, szentimentális pillanat a számokban, mint egy dupla Scorpions ballada-válogatáson, de a fiúk által brandbe öntött hangulat így is olyan erővel tör elő, ami – számomra – pótolhatja a doomos mélabú cammogásra késztető ólomcsizmáit.

Metálos pillanatokból tehát kevés van, és aki a csapatot eddig a black-doom-epikus fémmegmozdulásaiért szerette, az az esetlegesen bevezetendő internetadóval terhelten is letöltheti a neki tetsző számokat: biztosíthatom, nem fog a gatyája is rámenni. Az extrém metallal kacérkodó "Icarus And I/Ardor", és a "The Memory Of Bleeding…" ilyen irányú megmozdulásain kívül ugyanis a már leírtaknak megfelelően a merengős, zongorás megoldásoké a főszerep, és el tudom képzelni, hogy a sokadik könnyfakasztó melódia szinte kényszeres többszöri ismétlésénél önkéntelenül is a tovább gombra ugrik a hallgató keze, pedig a dallamok repetitív sorjázása eddig is a csapat védjegye volt. Persze az is lehet, hogy az angyalok petíciót nyújtottak be az alkotóknak az érzelgős – sőt, néha már-már modoros – pillanatok számának növeléséért, hadd legyen mit megkönnyezni: ennél többet valószínűleg csak azok az ősrajongók fognak zokogni, akik súlyos metál csapatként tartották eddig számon a fiúkat.

Lehet, hogy rossz az analógia, de a WHW úgy járt, mint az egységes színvonal másik zászlóshajójának számító Threshold, akik úgy döntöttek, a dallamokat ezúttal egy új stílus, a relax-metál megalapításának szentelik, ami akár sikeres is lehetne, ha a célközönség nem aludna be a lemez közepén. De még mielőtt mindkét csapat rajongói a véremet kívánnák, gyorsan le kell szögeznem, hogy negatívumról szó sincs – vagy csak kis mértékben –, mert a dalírói kvalitás, a hangszerelés megoldásai, valamint a felhasznált eszköztár – igen, valahogy így kell a szimfonikus és klasszikus kórus lehetőségekkel élni – bőven elviszik hátukon a lemezt. Hogy hová? Hát a figyelemre méltó idei produkciók előkelő porondjára.

Garael

Címkék: lemezkritika
2014.okt.24.
Írta: Dionysos 3 komment

Haken: Restoration EP (2014)

haken.jpg

Kiadó:
InsideOut

Honlapok:
www.hakenmusic.com
facebook.com/HakenOfficial

Manapság ugyan egyfajta divat lett a zeneiparban, hogy 60-70 perces nagylemezek helyett a zenekarok gyakrabban, de rövidebb anyagokkal, ún. EP-kel jelentkeznek, személy szerint nagyon remélem, hogy ebből nem lesz általános tendencia, bevett szokás. Szerencsére a Haken esetében nem erről van szó, hanem arról, hogy a rajongók nyomására a pályafutásuk hajnalán készített demó, az "Enter The 5th Dimension" néhány dalát teljesen újragondolva ki akarták adni. A három számos "Restoration" EP-n így is 35 percnyi igen tömény muzsikát hallhatunk, s ezt a nem régen recenzált Malpractice pl. nagylemezként árulja.

Érdekessége az EP-nek, hogy a majd' 20 perces záró tételben (Crystallised) Mike Portnoy (is?) dobol. Ezen már meg se lepődünk. Egyrészt azon, hogy Mike "P. Mobil" Portnoy ilyen projektekben éli ki magát, másrészt azon, hogy igent mondott a mai progresszív szcéna egyik legizgalmasabb formációjának fölkérésére. Mert afelől kétség sem lehet, hogy a Haken valami olyat tud, amivel rövid idő alatt az egyre kiszámíthatóbb műfaj üdvöskéivé nőtték ki magukat. Ez az EP, s különösen a záró mega-hosszúságú tétel, valódi innovációról árulkodik, amibe nagyon sok minden belefér, s ami éppen ezért nem való csak olyanoknak, akiknek az ízlése a Beatlestől Miles Davisig, a King Crimsontól a Dream Theaterig terjed. Ez pedig elég széles spektrum.

Egyébként is óriási ötlet a korai, ma már lemezen elérhetetlen zsengéket újragondolni, s azokat egészen új, tetszetős formában ajándékként a fanok asztalára tenni. Éppen ez utóbbi tekintetben kettőztem meg, hiszen a pletykákra hallgatva először azt hittem, hogy a "Restoration" csak digitális  változatban lesz letölthető. Az nagyon ellenszenves dolog lett volna, de szerencsére a hivatalos honlap tanúsága szerint az EP CD-n és bakeliten is beszerezhető lesz. Mondjuk nem igazán értem, hogy miért drágább, mint a legutóbbi teljes album, de lesz ez még így se... és akkor lecsapunk rá mint a vércse.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.okt.24.
Írta: Dionysos 3 komment

Red Circuit: Haze Of Nemesis (2014)

Red Circuit.jpg

Kiadó:
Limb Music/Soulfood

Honlapok:
www.redcircuit.de
facebook.com/redcircuitgermany

Erősen gondolkodom azon, hogy megváltoztatom internetes "alkotói" nevem (alias: nick/handle), s ezentúl nem Tartuffe-ként azonosítom magam, hanem "Csakazértis" néven írok. Az ok egyszerű: mi itt nem a közönség kiszolgálásával foglalkozunk, azaz, egyes vádakkal ellentétben nem az olvasottság számlálóját pörgetjük, hanem valódi közönségszolgálatot végzünk abban az értelemben, hogy minden anyagi vagy erkölcsi érdek nélkül hívjuk föl mások figyelmét saját "hallgatói" élményeink alapján néhány (szerintünk) figyelemreméltó zenekarra, megjelenésre. Tesszük ezt akkor is, ha látszólag totál érdektelenség fogadja erőfeszítéseinket.

Itt van pl. a német Red Circuit, ez a kevéssé ismert prog-power gyöngyszem. A "Homeland" című lemezük nálam a 2009-es toplista ezüstérmese lett, de a blog-felületet működtető szolgáltató által installált kattintás-számláló tanúsága szerint mindössze hárman voltak kíváncsiak a rövidke, de annál lelkesebb recenzióra. Hosszadalmas várakozás után a Red Circuit most végre új anyagot adott ki (hivatalosan a mai nappal, de az USÁ-ban csak december 2-án), s én - érdektelenség ide vagy oda - csakazértis (!) írok róla pár gondolatot.

Markus Teske billentyűs-producer és Chitral "Chity" Somapala szerelemgyermeke (rossz az, aki rosszra gondol!) igazán akkor talált magára, amikor vendég-gitárosok helyett Christian Moser személyében egy fix és - ahogy mondani szokták - több-mint-kompetens bárdistát találtak. Valószínű, hogy a teuton ősproggerek a Vanden Plasból komoly hatást gyakoroltak rájuk, de szimplán az is lehet, hogy a németekből "ex natura" ez a fajta muzsika árad, az viszont biztos, hogy a Red Circuit ugyanazt a hiperdallamos, mégis kicsit szögletes prog-power zenét játssza, mint a mostanában színházi babérokra törekvő Vanden Plas. Ehhez hozzájárul az is, hogy Somapala hangja igen hasonlít Andy Kuntz kicsit nazális orgánumára, bár annál egy kicsit karcosabb (megjegyzem ez a gurgulázó effekt nem mindig válik javára).

A "Haze Of Nemesis" akár ikertestvére is lehetne a "Homeland"-nek, föltéve, hogy néha egypetéjű ikertestvéreknél is előfordul, hogy az elsőszülött egy kicsit szebbre sikerül, mint a génállományában lényegileg vele azonos fivére. A helyzet ugyanis az, hogy a két lemezt alig lehet egymástól megkülönböztetni, s ebben a tekintetben az sem segít, hogy (a genom-azonosságot igazolandó) a "Homeland" két nótája is fölkerült az új albumra (Haze Of Nemesis, Spear Of Fate). Ezt az eljárást nem is nagyon értem! Az új nóták persze az ismerős, régi kaptafára készültek, kivéve, hogy talán nem mindegyik sikerült olyan jól, pl. az Amanda Sommerville-lel duettben énekelt ballada (My World Collides) kifejezetten uncsi lett.

Az egyneműséget némileg oldja a "My Serenade" című közel 10 perces, ritmusváltásokkal telepakolt opusz. Mindazonáltal úgy érzem, hogy az öt éves készülődés ellenére ez most el lett lazázva egy kicsit. Még szerencse, hogy az új kiadvány tartalmaz három bónusz számot: két korábbi dal koncert-változatát (Homeland, Sun Of Utopia) és egy (mellesleg megjegyzem: fölösleges) Deep Purple földolgozást (Soldier Of Fortune). Ennél azért sokkal vigasztalóbb, hogy a CD mellé a becsületes vásárló kap egy DVD-t is, amelyen látható lesz az együttes 2011-es koncertje a ProgPower USA XII fesztiválon, valamint a Sompala szülőhazájában, Srí Lankán rögzített koncertvideo a lemezt nyitó "Oceans Apart"-hoz.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.okt.20.
Írta: Dionysos 12 komment

"Nem cover, nem tribute! – Én nullából építem a sajátom, mert én ebben hiszek" - beszélgetés Lovrek Krisztiánnal

lovrek inti2.jpg

Nem lehetett figyelmen kívül hagyni azt a Shock(!) portálon kitörő komment-vihart, ami a Lovreck zenekar új klipjének bemutatása után napokig uralta az egyik legjobb hazai netes rockmagazint. Számomra legalábbis megannyi tanulsággal szolgált. Fontosnak tartottam tehát minderről kifaggatni az érintettet is, oly módon, hogy elhatároztam, nem leszek visszafogott, nem lesz "Mitől lett ennyire fantasztikus az új lemez?"-típusú alákérdezés". Tükröt tartok Krisztiánnak, olyan kijelentéseire is reflektálok, ami már nekem is megakad a torkomon, holott én nem sorolom magam az ellendrukkerek közé.

Megint sikerült komment-csúcsot felállítani a Shock! oldalán, gratulálok!

Örülök, hogy az embereket ennyire érdekli, amit csinálunk! :)

Önmagában ennek még persze akár reklámértéke is lehetne, de nem ebben a formában. Amit itt kaptatok, az minden, de legkevésbé sem az új lemez egészséges promóciója.

Pedig ennél jobbat kívánni sem lehetne! Csak azt sajnáljuk, hogy ezek az oldalak elég zárt közösségek, nem nagyon van átjárás köztük. Ez abból látszik, hogy ugyanazokat, amiket anno elmondtam a Shock interjúban, megtettem számos másik helyen is, és sehol máshol nem kavart vihart. Valamiért ennek az oldalnak a hozzászólói viszont keményen ráharaptak. :) De ez igazából eléggé tipikus, ugyanis a neten ma kétféle rendszer uralkodik. Az egyik a teljes érdektelenség, nem beszélnek rólad, vagyis nem is létezel, a másik pedig, hogy kapod a negatív "kritikát", ami a csövön kifér. Figyeld, meg, mindenhol ez megy és más opció nincs! Ma már ennek kell örülni, mert ez azt jelenti, hogy átlépted az ingerküszöböt és érdekli az embereket amit csinálsz, időt és energiát szánnak rá, és arra, hogy véleményezzék.

Mivel egy kiegyensúlyozott, pozitív lelkületű embernek semmi szüksége sincs a "most aztán de jól megmondtam" feeling-re – pláne nem névtelenül –, így aztán nem is megy okoskodni sehová, eleve nem is látogat olyan tartalmakat, amiket nem szeret, mert a drága idejét arra fordítja inkább, amit igen. Viszont ez a típus annak sem érzi szükségét, hogy egyáltalán bármit kommenteljen, tehát ők a csendes többség. Vagyis, ha van egy réteg, aki fröcsög, akkor biztos lehetsz benne, hogy egy sokkal nagyobb a háttérből "némán" figyel, vagyis végső soron kedveli, amit csinálsz. Ők viszont nem "látszanak" a neten, legalábbis nem mindenki számára. Akik örömmel pakolják magukat az ablakba, nos ők a "hangos" kisebbség, akik folyvást ordibálnak, mint akinek a háza ég. Mert a valós életben állandó stressznek kitéve tengetik vegetatív napjaikat. Aztán felmennek a netre levezetni, kompenzálni. Sajnos annyi eszük már nincs, hogy rájöjjenek: ha a gyűlölködésre fordított energiájuk csak egy részét arra szánnák, hogy alkossanak, építsenek valamit, már sokkal előrébb tartanának, és nem lennének rászorulva arra, hogy így vezessék le a napi feszkót. Helyette inkább, ha véletlen nem is jön szembe velük semmi, amibe virtuálisan belerúghatnak, akkor keresnek maguknak. Na, ezek a beteg arcok követnek pl. olyan  oldalakat, amiket amúgy elvakultan gyűlölnek. És amíg ezt gyáva mód, valódi arc és név nélkül, büntetlenül megtehetik, meg is fogják. Amikor már a vélemény mögé arcot és karriert is kell tenni, érdekes módon hirtelen mindenki megszelídül. Akkor már csak a legostobábbja marad, aki akkor is világba ordítja a fájdalmát, ha másnap akár kirúgják érte az állásából.

Most nem csak a zenei életre és a fórumokra gondolsz, ha jól érzem...

Persze, hogy nem! Ez globális jelenség. Magyarország azért "szuperhatalom", mert telis-tele van okosabbnál-okosabb emberekkel, akik mindenhez remekül értenek. Politika, sport, művészet, a témakör tökéletesen mindegy. Kilenc millió polihisztor, akik sosem tévednek. Aztán vagyunk mi, ostobák, akik az okosak szerint semmihez se értenek, de valamiért mégis mi vagyunk azok, akik csinálunk is valamit. Amíg az okosok otthon, a kocsmában vagy épp a neten fejtegetik a világ dolgait, és jól megmondják, hogy szerintük hogy kéne, addig az "ostoba" maradék a tettek mezején próbálkozik. És ugye kritizálni meg csak azt lehet, aki csinál is valamit. A jó hír szerencsére az, hogy ezek a formák semmilyen ráhatással nincsenek a világ dolgainak alakulására, hiszen csak a szájuk jár. Mindenki azt teszi ugye, amihez ért... ők szájalnak, mi cselekszünk.

Nem érzed úgy, hogy a konfliktuskereső kijelentéseiddel sokkal inkább magad és a zenekarod ellen dolgozol?

Nézd, csaknem 3 éve már, hogy megjelent a lemez. Abban az időszakban 15 év befektetett munkája hozta meg első nagy gyümölcseit: megnyertem a Marshall gitárversenyt, megjelent az első klipünk, lemezünk, úgyhogy talán érthető, hogy baromi lelkes voltam, és bizony, több ponton is sikeresen elragadtattam magam.:) Nem mondanám, hogy kerestem a konfliktust, tudatosan biztos nem, egyszerűen csak mindig az őszinteség híve voltam, és  kertelés nélkül kimondtam, amit gondoltam. Mai fejjel elolvasva, már én is röhögök néhány kijelentésemen. Arc voltam, méghozzá nem is kicsi, vállalom.

Akkortájt adtál ugye egy csomó interjút, "ami a szívemen, az a számon" jelleggel, viszont azóta nem igen szólaltál meg sehol, a felfokozott reakciókból viszont úgy tűnik, mintha ezeket épp tegnap nyilatkoztad volna.

Na, ez az! :) Az új lemez kapcsán még egy szót se szóltam, mégis beindult a buli! :) Lehet, hogy arc voltam, de látod, meg is lett az eredménye. 3 év távlatából is elég egy hír, és mindenki rólunk beszél! :) Ennél jobb marketinget a negatív hírek dominanciájának korában elképzelni sem lehet. Ami poén, hogy egyes kommentelők láthatóan azt gondolják, hogy ma is ugyanaz vagyok, mint 3 éve, és ugyanazokat is mondanám, sőt szerintem egyenesen bevizionálják, hogy már ki is mondtam. :) Olyan következtetésekre jutnak, mint pl. hogy ha az első lemezt világszínvonalú hangzással illettem, akkor az újat is biztosan annak gondolom, mert hát rosszabb nem lehet... No komment. :)

Ezek szerint akkor néhány dolgot ma már másképp látsz és gondolsz?

Pontosan. Sok mindent másképp látok már, pláne magamat. Megkaptam az elismeréseket, amikre szükségem volt, úgyhogy már nincs bennem semmi bizonyítási kényszer, egyszerűen csak teszem a dolgom.

Közhelyes, de az internet népe nem felejt…
 
Annál jobb, legalább nem kell senkit felbérelnünk pénzért, hogy csinálja a felhajtást a lemez körül! :) A gyáva, arctalan, gyalázkodó massza megteszi ezt nekünk magától, ingyen, úgyhogy mi csak megköszönni tudjuk nekik! Ti vagytok a legjobb bérmunkaerő a világon! Ezen túl ez a "díszes" társaság semmi valós ráhatással nincs az alkotó emberek életére, hacsak nem inspirál néha egy-egy dalt, mint pl. a Tankcsapda "Köpök rátok"-ja. Abban a Laci kiválóan meg is fogalmazza a lényeget: "Mennyi nyomorult patkány, mennyi szánalmas féreg. A sötétben haldokoltok, közben én a Fényben élek." Tökéletes megfogalmazás! Mivel ezek a nethuszárok folyamatosan olyan dolgokról szakértenek, amikről halvány fogalmuk sincs, igazából állati mulatságos beleolvasni a baromságaikba.

lovrek inti.jpg
Na, halljunk akkor egy komment-baromságot!

Ó, sorolhatnék egy csomó mindent. Kezdve attól, hogy mi mivel lett felvéve, miért szól úgy, ahogy, vagy pl. hogy olyan kijelentéseket adnak a számba az új lemez kapcsán, amit legfeljebb az első kapcsán, ha mondtam.

Például a már említett világszínvonalú hangzás?

Na igen. :) De ez is a lelkesedésre vezethető vissza. Effektív nulla forintból, saját kútfőből, saját tapasztalatokból és fülből dolgozva egy akkor 10 éves Pentium IV-es PC-vel azt gondolom, hogy tényleg sikerült olyan hangzást csinálnunk, ami több, mint vállalható, és amivel akkor és ott teljesen elégedett is voltam, sőt, mai napig büszke vagyok rá! Utánunk lehet csinálni! Nyilván egy sok tízezer dollárból készülő produkcióval szemben, amit a világ legjobb szakemberei készítenek el komoly vasakon, értelmetlen az összehasonlítás, de nem rosszabb annyival, mint amennyivel a büdzsé különbségéből adódóan várható lenne. Anno komoly stúdiósok a mi lemezünket mutogatták, hogy már miket lehet csinálni otthon, házi körülmények között, nyilván nem véletlenül.

Amúgy egyesek nem tudom mit is akarnak valójában: a zenéért nem hajlandók fizetni, sőt, elvárják, hogy ingyen járjon, és akkor utána meg csodálkoznak, hogy a zenekaroknak profi stúdió helyett a sufni-tuning műveknél kell lemezt készíteni ... majd jó "korrekten" össze is hasonlítják a nyugati bandák anyagaival és aztán megy a "szakértés", hogy mennyire szar... Erre csak azt tudom mondani, hogy 0 forintot fizettél, kapsz érte egy ugyanennyiből készült lemezt. Deal? Egyébként meg veled értek egyet: nem a dal van a hangzásért, hanem fordítva. Az a baj, hogy az emberek már sokszor csak a csomagolást nézik, nem a tartalmat. Ilyen világot élünk. Ha divatos a körítés, szinte bármit el lehet adni.

Ha nem bánod, hozok én is egy  példát. Kijelented, hogy "Eddie Van Halen mai szemmel elég óvodás tappinget tol már…" Azt gondolom, hogy simán tudhatod, csupán a gitáros szakma töredéke fogja érteni, hogy miről beszélsz, a zenehallgató többséget irritálni fogja, nagyképűnek gondol és nem azért, mert ők funkcionális analfabéták, hanem mert ez a minősítés pl. meglehetősen véleményes.

Szó szerint ezt mondtam? Hűha! :) Tényleg nem szaroztam. :)

Nemhogy mondtad, de egyenesen a "hónap szövege" lettél a nyomtatott sajtóban…

Ez kemény, erről ugyanis én egyáltalán nem tudok. A pőre megfogalmazás alapján ilyet legfeljebb FB kommentben írhattam, és biztos, hogy nem adtam engedélyt senkinek, hogy nyomtatásban lehozza. Hogy ezt a tudtom nélkül megcsinálták, az elég para... Mert az egy dolog, hogy kiről mit mondok ismerősök közt, de az nem feltétlen tartozik a nagy nyilvánosságra, az engedély nélküli közlése meg jogi kérdéseket is felvet... Másrészről viszont elég beszédes, ha valaki már azt is hírnek tartja, hogy mit kommentelek a FB-on...:)

Na, de ha már így alakult, akkor jöjjön egy kis kulissza: az összes pró gitárosnak markáns véleménye van a többiekről. Nyilván nem mondják el a nagyvilág előtt, de egymás között megbeszéljük. Mindenkinek megvannak azok a személyes kedvencei, akiket magasztal, de ugyanúgy azok is, akiket szó szerint kiröhög. Van, aki pl. Slasht tartja kutyának, akit én pl. szeretek a dallamos szólói miatt, aztán van, aki a teljes metal szcénát köpi, úgy ahogy van, és mindenkit kvinttologató kutyaütő bohócnak tart. Sajnos aki nem felsőligás szakmabeli, nem értheti meg, hogy miről van szó pontosan ilyen esetekben, és jobb híján az egész "kritikát" magára veszi, ami teljes hülyeség! Felesleges fogadatlan prókátort játszva felháborodni és megvédeni az idolokat, arra ugyanis egyikük se szorul rá!

Zenésztársaid, hogy viselik, hogy a kemény(fejű)séged miatt az ő munkájukat is a te domináns személyeden keresztül ítélik meg, minek köszönhetően esélyük sincs, hogy reálisan megmérettessenek, mint a Lovreck zenekar muzsikusai?

Erről őket kéne megkérdezni! :) ZZ és Dani egyáltalán nem olvas hozzászólásokat, Sexyvel mi meg jókat röhögünk mindenen, a kommenteken is, meg magunkon is, közben gyártjuk a jobbnál jobb zenekari mémeket. Ez az új hobbink! :) Rólunk valamiért az a kép alakult ki, hogy mi mennyire beképzelt és nehéz emberek vagyunk, mert a netes kommunikációnk egy időben igen direkt és diplomáciamentes volt, de aki tényleg ismer minket, az tudja, hogy normális hangnem mellett kenyérre kenhetők vagyunk. Ha valaki jó fej, akkor mi is azok vagyunk, ha viszont paraszt, akkor darabokra szedjük.

Bár őt nem ismerem, de hallani, hogy Sexy is eléggé megosztó figura. Lehet, hogy ezért jöttök ki ennyire jól?

Sokkal fontosabb ok miatt. Jelesül, hogy bennünk olyan elhivatottság munkál, amit másban még nem sikerült megtalálnunk. Ő konkrétan a hétköznapok majd mindegyikén próbál, van olyan, hogy egy nap 3 zenekarával, és mindig ott van, nem kamuzik, nem lóg, hanem élvezettel csinálja. Én meg bármilyen zenekarba beülhetnék a jóba gitárosként, helyette a sokkal nehezebb utat választva a nullából építem a sajátom, mert én ebben hiszek. Nem cover, nem tribute, nem már bejáratott zenekar, hanem saját, zéróból. Mivel a zenészek többsége ma a könnyebb utakon próbálkozva sem tud semmilyen eredményt felmutatni, megértem, ha néhány szerencsétlennek szúrjuk a szemét azzal, hogy mindenhol ott vagyunk. Nekünk egész életünkben minden a hangszerek, a zene körül forgott, és akkor is csináljuk, ha üzletileg semmi kifizetődő nincs a dologban. Tudod, sok helyen elmondtam már: a művészetnek nem célja van, hanem oka! Nálunk a zenekarban szerencsére most mindenki ilyen. De nagyon sok évbe telt megtalálni egymást. Szerencsére a kitartásunk miatt nem véreztünk el menet közben, mint a legtöbben.

Végigolvasva a jelenleg 109(!) hozzászólást és itt lentebb a mi kritikánkhoz írtakat is, azért én azt látom, hogy vannak köztük nem feltétlen funkcionális analfabéták is, akiket nem csak a rosszindulat és káröröm mozgat. Érezted a hozzászólásokat olvasva, hogy valamiben talán igazuk is lehet? Idehivatkozom az egyik hozzászólóval folytatott magánlevelezésem egy részletét. Én ebben pl. nem látok rosszindulatot: "Nekem az számít, hogy lehetőleg a zenéről legyen szó és ebből a szempontból szerintem is kár, hogy így alakult a dolog. Ehhez viszont kellett egy "katalizátor", aki ugyebár a Krisztián. Nem egyetlen interjú alapján eszkalálódott ez a konfliktus, azt azért látni kell. A magabiztosság egy dolog, de érezni kéne a határokat szerintem. Ha nem nyilatkozna olyanokat a saját produkciója vs. az összes többi (kis túlzással) tekintetében, amiket, ez az egész nem így alakul már az előző lemeznél sem."

Akár még igazuk is lehetne egy-két dologban, de amíg arc és név nélkül teszik mindezt, addig teljesen súlytalan marad az egész. Ha azt akarod, hogy számítson a véleményed, az a minimum, hogy tudni lehet rólad, hogy ki vagy. Aztán jön az, hogy mit tettél le az asztalra. Nem a vélemény számít – mert az ugye olyan, mint a segglyuk, mindenkinek van, de senki nem kíváncsi a máséra –, hanem csakis az, hogy ki mondja! Ez ennyire egyszerű. Amikor az ország vezető producere azt mondja, hogy van potenciál a zenekarban és az énekkel sincs semmi baj, csak legközelebb nem otthon kell felvenni, akkor felőlem jöhet akárhány nicknév, aki az ellenkezőjét állítja. Egyébként pedig a kereken 100. kommentben ott van a zenekar sommás véleménye erről az egész piszlicsáré baromságról. :)

Az új lemez kapcsán az énekről, a szövegekről és a megszólalásról (dobhangzás) írtak legtöbben. Nem feltétlen a dicséret hangján…

Na, látod, ez is baromi vicces. Az első lemeznél páran még a gitározásba is bele próbáltak kötni, ez most már teljesen elmaradt, azt már mindenki megsüvegeli. Most épp az ének van terítéken, két lemez múlva meg az jön, hogy eladtuk magunkat. :) Annyira tipikus! :) Az egyik legjobb, amin sírva röhögtünk, amikor valaki beírta, hogy az első lemezen jobban szólt a dob. Mikor ugyanaz a hangmintakészlet volt azon is... ez már tényleg mindennek a legalja. Megy a "szakértés" a semmiről... :) És ha már itt tartunk, akkor szakmázzunk is egy kicsit, mert a kommentelők éjsötétek, de tényleg. Legközelebb talán nem csinálnak magukból full hülyét, ha ezt elolvassák:

Ma már pop-rockban teljesen alap a hangminta dobok esetében. Ez azt jelenti, hogy vagy soha nem is volt akusztikus dobon semmi feljátszva, vagy ha igen, akkor is mellé vannak keverve a minták valamilyen arányban. Ez az ipari standard. Példának ott van mondjuk a Nickelback, akiknek az utolsó lemezei végig hangmintázva vannak, pedig a világ egyik legjobb dobosa, Daniel Adair játszik ott. Nekem pl. az egész soundjuk full műanyag és emiatt egyáltalán nem tetszik, de akkor is világsztárok. Ezek a hatalmas szakértők vajon nekik is beírnak, hogy hogy kellett volna? Ha meghallgatod a mai lemezeket, akkor a dob rettenetesen egyformán szól, nem véletlenül! Térérzet zéró, megy a hangerőhajsza, ami miatt minden agyon van kompresszálva, és fullad az egész, plusz a hangminták. Csávó üt egy fillt és nem hallod, hogy melyik tamot üti éppen, mert annyira egyformán szól mind. Sokszor a lábdobbal megegyező a hangszínük is, szóval teljes hülyeség. Én személy szerint a dob karakterét szeretem az új anyagon is, jobban is, mint az előzőn.

lovrek inti3.jpg
Reflektálva a fent említett dolgokra, te hogy látod a lemezt?

Ennél a kérdésnél ugye minden zenekar kötelezően azt szokta mondani, hogy az új lemez a legjobb, az szól legjobban stb. A dalokat és a lemezt jobbnak, változatosabbnak, sokszínűbbnek és erősebbnek tartom, mint a debütöt, de a sound sajnos valóban nem hibátlan, viszont nem is mondtuk sehol, hogy az, sőt, épp ellenkezőleg! A Hammer képes hírben ott van kerek-perec, hogy technikai okok miatt nagyon megcsúsztunk a felvételekkel, emiatt nem maradt elegendő idő a keverésre és masteringre. Míg az első lemeznél egy teljes évünk volt a felvételek befejezése után minderre, a mostaninál alig 2 nap... Ennyi idő alatt senki nem tudna ennél jobb eredményt produkálni, még a legnagyobb profik se. Ők eleve bele se kezdenének. Megkérdeztük. :) Egyébként semmi komoly baj nincs vele, az arányokon, effektezésen kellett volna még csiszolni. Pont az a pár hét hiányzott volna hozzá, amely kiesését az egymás után felmerülő technikai problémák okozták. A legviccesebb, hogy az igazi hibáit még senki nem vette észre. Ennyit tehát a nagy szakértőkről... :) Mert az, hogy tetszik-e valakinek a dob vagy a gitár hangszíne, az nem egy objektív hiba, csak szubjektív ízlés kérdése. Ízlésekről meg intelligens ember nem áll neki vitatkozni.

De ez már csak így megy: az emberek nem látnak a dolgok mögé, fogalmuk sincs, hogy mi hogy zajlik, de páran mégis úgy beszélnek róla, mintha legalábbis ők készítették volna az egészet és mindenről tudnának. Kár, hogy aztán ezt a mérhetetlen szakértelmet nem látjuk viszont kézzelfogható alkotások formájában... :)

Vannak esetleg tanulságok, amiket leszűrtetek?

Ó, hogyne! Már a készítése közben megegyeztünk abban, hogy soha többet ilyet még egyszer! Annyira sok időt és energiát emészt fel, ha mindent mi akarunk csinálni, hogy egyszerűen nem éri meg. 1 évig, amíg készültek a felvételek, egyáltalán nem voltak próbák, mert azok időpontjában dolgoztunk az anyagon. 1 évig írtunk és demóztunk, majd újabb 1 évig vettünk fel, és a végére már teljesen kikészültünk. A véghajrában 42 órán át dolgoztunk megállás nélkül, a kialvatlanságtól szédülés és remegés tört ránk. Amit lehetett, megtettünk. Tiszta a lelkiismeretünk.

Most szomorúan azt látom, hogy szinte teljesen elszigetelődtél azoktól, akiknek elviekben írod és felveszed a dalaid. Tudom, hogy a szakma krémjével jóban vagy, de az ő támogatásuk, ha a legfontosabb is, nem elégséges, hogy a Lovreck zenekar idehaza igazán elismert legyen. Hogyan tovább ebből a helyzetből? Ne mondd azt, hogy neked ez így jó és nem számít, hogy mit süketelnek a trollok netszerte, mert a probléma ennél összetettebb és komolyabbnak tűnik.
          
Ne szomorkodj! :) Egyrészt, sem elviekben, sem gyakorlatban nem szól ez a zene mindenkinek, pláne nem a fórumhuszároknak, akik bármilyen cikk alá odagyűlnek károgni egy sort. Ők igazából annyira jelentéktelenek, hogy belegondolni is félelmetes: legfeljebb pár tucat emberről, ha beszélhetünk, aki kéretlenül írogatja a hülyeségeit. A Shockon tökéletesen jól látható, hogy mennyien is vannak valójában. Megnézed a hozzászólásokat, és megnézed, hogy hányan nyomtak a legnagyobb fikára pluszt, és mivel azt egy IP alól mindenki csak egyszer tud nyomni, kb. annyian is vannak. Ez egy 10-20 közötti nagyságrend azon az oldalon. A klip 3500-as megtekintés mellett kapott 33 dislike-ot, ezt kevesebb mint 1%, és ebben már az összes oldal savazója benne van, mert a klip mindenhol megjelent. Akkor mégis miről beszélünk? Ez se nem komoly, se nem összetett, de még csak problémának sem nevezhető. Vihar a biliben. Nagy jóindulattal...

Másrészt mi elsősorban magunknak írjuk a dalainkat. Ha másnak is tetszik, örülünk, ha  meg nem, nos, mi akkor is csináljuk tovább, mert a zene az életünk. Nyilván ebből adódóan meg is adjuk a módját, amennyire lehet, ezért is jelentetjük meg annak ellenére, hogy mindenki lopja a művészeti alkotásokat, legyen szó filmről, könyvről, zenéről. Mert bármily furcsa is, a szaros technikai eszközökért, amivel jórészt művészeti alkotásokat fogyaszt mindenki, százezreket is hajlandók kifizetni gondolkodás nélkül, sőt hitelbe verik magukat az emberek, még itt, csóró Magyarországon is, de egy lemezért, könyvért, mozijegyért 1-2 ezer forint már túl sok... Ezen kéne elgondolkodnia mindenkinek, mert ez az igazi probléma, nem pedig az, hogy pár megkeseredett funkcionális analfabéta unalmában mit hord össze egy-egy webzine cikke alatt...

Túrisas

Címkék: interjú
süti beállítások módosítása
Mobil