Hess Hesz, Leszperensz!
Nos, a tavalyi Toto-kavalkád után az idei HáziX Faktoros megmérettetésünk tárgyai (vagy inkább alanyai) az a két ember, akiknek neve úgy összeforrott, mint Lennon és McCartney, mint Jagger és Richards, mint Stan és Pan vagy Zoro és Huru, vagy mint Harem és Scarem: Hess és Lesperance.
Egyik összevitatkozásunk után egy "barátom" azt mondta: "Egyébként bírom a búrádat!" Ja, én meg azt hittem, barátok vagyunk! Így vagyok én a Harem Scaremmel is. Egyébként bírom a zenéjüket, de össze nem töröm magam a "barátságunk erősítéséért". Ha láttam egy lemezüket ezerér', megvettem, de nem rohantam a lemezboltokba egy új megjelenés hírére. Ezért aztán a szép csendes feloszlásuk híre sem rázott meg nagyon. Házi szerzőpárosuk két tagja azonban most külön-külön jelentetett meg szólóalbumot, szinte egyszerre, ráadásul barátságuk töretlenségét demonstrálva a zenekar egyéb tagjai is közreműködtek mindkét lemezen.
Pete Lesperance: Fade Into Stars (2012)
A Harem Scarem gitárosától egy gitárcentrikus lemezt vártam, olyat, mint a 2004-es "Down In It" (melyet 2 évvel később újra kiadtak, mint a Fair Ground zenekar első albumát, egy kissé módosított dalsorrenddel és egy új dallal, amúgy Rubber módra). Nos, az új lemez nem ilyen. Gitárját zaciba vágta, és a kapott pénzből saját kiadásban jelentette meg új lemezét, mely egy befelé forduló, érzékeny ember megnyilvánulása 10 dalban. Ez egy dalszerző és énekes albuma, a gitáros háttérbe szorul. Szelíd, nyugodt, a fúvósokkal néha borsőrmesteresen Beatles-es (Too High), a sok akusztikus gitárral és zongorával meg inkább John Lennon szólómunkásságára emlékeztető (Be The One). Úgy látszik, ebben az évben mindenki az érzelmesebbik oldalát veszi elő (Ken Hensley, Siggi Schwarz is szerelmes dalokkal nyomult). A legjobb (leg-Harem Scarem-esebb) dal a "Love Someone", a legemlékezetesebb gitárjáték a "Satellites"-ban hallható.
Vidám albumról vidámabban is lehet írni! Harry Hess a zenekar énekese és billentyűse volt, úgyhogy tőle nem vártam nagy durranást gitárjáték terén, főleg, hogy előző lemeze is közepesre sikeredett. Erre mit tesz a lelkem? Felbérel néhány "kóbor" gitárost, hogy ráérő idejükben ugyan játsszanak már fel pár számot az új albumra! Így kerül a csizma az asztalra: Howie Simon (JSS, Alcatrazz), Magnus Karlsson (Last Tribe, Allen/Lande, Primal Fear), Tommy Denander (minden, ami AOR, de fő műve a Toto-zenészekkel összehozott Radioactive) gitárosok pedig a lemezre.
Talán jelzés értékű, hogy a lemezre meghívta a '90-es évek felállásának dobosát vokálozni. Így aztán örömteli, de nem meglepetés, hogy a zene visszakanyarodik a Harem Scarem első lemezeinek stílusához, amikor még hosszú hajjal nyomták a rockot. Ehhez remekül passzol háttérvokálosként az a Marcie Free, aki Markként kezdte pályafutását, de úgy értelmezte a nevében szereplő szabadságot, hogy szabadon választhat nemet. (Én ebben a maradi kommunista elveket vallom, az a jó, ha egyből lehet választani!)
Hogy kell lemezt nyitni? Kinyitom a digipack borítót és kiveszem a lemezt. Ja nem, ez más. Ahogy Harry csinálja: egy igazi bombasztikus aréna rock slágerrel, Bon Jovit megszégyenítő dallamokkal, kemény riffekkel és egy Magnus Karlsson szólóval. Ez megalapozza a hangulatot a címadó "Living In Yesterday"-ben. Később olyan bölcseletekkel is találkozhatunk, mint az önző hősszerelmes könyörgése, a "Don't Leave Me (Before I Leave You)", és sikerült megírnia a Cheap Trick "I Want You To Want Me" slágerének a reciprokját "I Dont Wanna Want You" címmel. Ez egy kicsit lágyabb, poposabb hangvételű, mint mondjuk egy keményebb Roxette nóta (és ebbe már Tommy Denander keze lóg bele).
Konklúzió: Lesperance a lelkét tárta elénk, sok lírával, sok HS ízű dallammal, de az igazi dög hiányzott a muzsikájából. Akinek ez bejön, annak egészségére, nekem az kevés, ha valaki 2012-ben Beatles-stílusban muzsikál. Hess bezzeg nem spórolt a nosztalgiával, társszerzők és vendég-gitárosok bevonásával igazi kommerciális melodikus rock lemezt (vagy más néven "kereskedelmi dallamos szikla", ahogy a fordítóprogram reagált az angol megfelelőjére) varázsolt elénk.
A győztes nálam Hess lett, de akkor nyerne mindenki legtöbbet, ha ez a klasszikus szerzőpáros újra összeállna, hogy újabb HS himnuszokat írjanak nekünk és az utókornak. Szóval: hess Hesz, Leszperence, jöjj vissza Vándor (akarom mondani éljen újra a Herém a Háremben)!
CsiGabiGa (szakképesített eunuch)