
Akármekkora kedvenc is, ha koncertszervező lennék, lehet, hogy nem mertem volna lekötni egy Kiko bulit Budapesten. Egy jórészt instrumentális dalokkal koncertező gitárfenomén nem vonz nálunk tömegeket, és akkor most nagyon diplomatikusan igyekeztem megfogalmazni azt a penetráns zenei igénytelenséget, ami Dáridóországban az osztályrészünk. (Jut eszembe! Áramlopcsi Lajcsi újraindítja dáridóját a TV2-n. Aztakurva!)
Igen, a környező országok mindegyikében kisebb kockázattal lehet a mainstreamhez nem tartozó rock/metal előadók koncertjét megszervezni, ez a fájó igazság. Ehhez képest viszont nem kis örömmel nyugtáztuk, hogy az OFF Kultur koncertterme azért besűrűsödött annyira, hogy nem volt kínos kicsit sem az összkép.
Miután Tartuffe kollégával felismertük a szaksajtó néhány arcát, szerényen triumfálva elkezdtük szop... megveregetni egymás hátát, hogy azért csak a mi jelenlétünk a legindokoltabb itt. És ebben most tényleg semmi túlzás nincs. Nincs még egy olyan netes (szív megszakad, de az utolsó printsajtó is már kuka...) orgánum, ahol Kiko lemezeiről annyiszor lehetett volna olvasni, mint nálunk. Sőt, ha összeadjuk a szaksajtó valamennyi cikkét a Kiko Loureiro kulcsszó találataival, akkor is sanszos, hogy lenyomjuk a mezőnyt. (El is határoztuk, hogy a következő koncertre már DionysosRising blog-pólóban megyünk.) Mindezért meg is érdemeltem a Gondviselés azon kedves gesztusát, hogy tavaly Stockholmban összefutottam vele az utcán, ahol is nagy örömmel üdvözöltük egymást. Na, jó, ez utóbbi mondat kölcsönösségre utaló megjegyzése arcátlan hazugság, elismerem...

Igen, Kiko nagy közös kedvenc és saját jogon kijár(na) neki a világhír, de azért nem lehet elhallgatni azt a tényt, hogy ha a jó szimatú Mustaine nem hívja a Megadeth-be, akkor tényleg csak néhányan zarándokoltunk volna ki Újpestig, hogy halljuk azt a mesteri gitárjátékot. A néhány éves Megadeth-tagság és a két erős lemez tette igazán ismertté a nevét, holott pl. nekem (és azt hiszem, hogy Tartuffe esetében dettó) egyik sincs meg, de a brazil anyabanda Angra és Kiko szólólemezeiből éppen 12 db van a gyűjteményemben.
Nem húzva feleslegesen az időt, 20.00 óra után néhány perccel, az angrás társakkal (Bruno Valverde - dobok, Felipe Andreoli - basszus) örömzene vette kezdetét. Tartuffe írt itt a legutóbbi két lemezéről. Teljesen egyetértve a leírtakkal, magam is osztom azt az álláspontját, hogy a lemezek ugyan önmagukban nézve a földi halandó gitárosok többségének elérhetetlen színvonalat képviselnek, az addig védjegyszerű latin hatás és önfeledt "szambahangulat" háttérbe szorult, inkább a súlyosabb progresszív vonalat preferálva. Ebből fakadóan nekem a legnagyobb élmény a műsor derekán elhangzó "No Gravity" volt, mint abszolút csúcspont, a hosszú latinos imprókkal, hangszerszólókkal.
Nyilván azt Kiko maga is tudja, hogy népszerűségben mit köszönhet a Megadeth-nek, tudván azt is, hogy a jelenlévők jelentős része számított is e korszak megidézésére. Ezt én úgy képzeltem, hogy a "Tornado Of Souls" ikonikus szólóját majd lazán elnyomja és jónapot, ehelyett egy három számos blokkot kaptunk a két általa feljátszott lemezről. Nem volt ezzel sem gond, bár érdekes, hogy a dalok Kiko hangjával egy teljesen más dimenziót kaptak, én szívesebben hallgattam volna instru dalokat, főleg a korai korszakból, A "Fullblast" lemez pl. teljesen kimaradt az amúgy arányosan megidézett diszkográfiából. Volt a műsor végén természetesen Angra is, ami ziccer és papírforma volt, a közönség is jól vette. Itt egy meglepetésvendég is besétált, kár, hogy sem mi, sem a közönség nagy része nem ismerte azt a bizonyos "Andrást", aki így egy szempillanat alatt lett "Angrás". Gitáron segítette ki a főhőst. Mindenesetre tök cuki volt, a koncert után összeszedte az aláíratni szánt cuccokat és hátravitte a backstage-be, majd visszahozta, amit többször is megismételt. Köszönjük, András!

Kiko Loureiro korunk egyik legjobb gitárosa, hihetetlen feelinggel, lazán, sok mozgással (csak az énekelt dalok, illetve a wah pedál taposása közben tudtam értékelhető képet lőni, ott nem mozdult be a feje…) , impresszív színpadi jelenléttel adja elő szenzációs, gitártechnikailag rendkívül nehéz, de mégis befogadható dalait. Örülök, hogy a gitárhősök dacolnak a realitással, és annak ellenére láthattam rövid időn belül két instrumentális koncertet (a másik Yngwie volt), hogy a műfaj elvben már nem is létezik.
Mi négyen voltunk, abból egyikünk egy ifjú, kamaszkorú gitáros. Úgy éreztem, hogy óriási élmény volt neki (is), tehát semmi nincs veszve. 1984–90 között mi ebben a (gitárhős)korszakban szocializálódtunk zeneileg, egy életre elköteleződve, aztán megéltük, hogy egyenesen ciki (???) és kínos volt (1992–98), majd szintézisként visszatért ugyan a hangszerszóló a dalokba, de önálló műfajként hivatalosan már nem tud(ott) hallgatókat megszólítani, ahogy erről éppen a napokban panaszkodott az eddás Alapi Steve egy Facebook-posztjában
Na, ehhez képest...
Túrisas