Space Grammar: Unknown Structures - interjú Horváth Viktorral

space_grammar.jpg

Lehetne számolgatni, hogy idehaza hány instrumentális előadó tevékenykedik, jelentet meg anyagokat, bár szerintem teljesen fölösleges. Mindenki tisztában van vele, hogy valószínűleg két kezünk segítségével abszolválható lenne ez a matematikai művelet. Ennek tükrében különösen nagy öröm, hogy belebotlottam a hazai Space Grammar formáció anyagába, mivel a srácok egy nagyon hangulatos és értékes bemutatkozót prezentáltak. A cyber-térnek köszönhetően a gitárost, Horváth Viktort szegről-végről ismerem, ezért felkértem, hogy meséljen személyesen a projektről. Az alábbiakban egy mini-interjút olvashattok, a banda anyaga ITT érhető el.

A Hangmester fórumon történt megosztás után ismerkedtem meg a zenétekkel, túl sok infót nem osztottatok meg, csak annyit tudni, hogy két főt számlál a projekt. Első közös munka vagy esetleg régebb óta, már más bandában is tevékenykedtetek együtt?

Balázzsal annak idején a Rasasound zenekarban zenéltünk együtt, ami 2010 és 2012 között volt aktív, néhány koncert mellett egy EP fűződik a nevünkhöz. "Nem hivatalosan" azóta is tartjuk a kapcsolatot, jóllehet az útjaink látszólag különváltak. Balázs jelenleg az amerikai székhelyű Ozric Tentacles dobosa, velem ellentétben tehát profi zenész, én főleg otthon gitározgatok, és hetente egyszer lejárok zenélgetni a barátaimmal.

A Bandcamp oldalon adtatok egy kis stílus behatárolást, esetleg bővebben kifejtenéd, hogy mivel is állunk szemben? Kik a kedvenceitek, fő hatások? Volt-e  valami koncepció, hogy kire szeretnétek "hasonlítani", vagy semmi ilyen, csak ami jött?

Hasonlítani leginkább önmagunkra szeretnénk, de természetesen vannak hatásaink. Ez a zene történelmileg valahol Steve Hillage körül alakulhatott ki, később többek között a német krautrockban haladt tovább a '70-es években. Ezt a fajta lebegős, helyenként repetitív zenét ma elsősorban elektronikus zenészek űzik mesterfokon, de számos izgalmas zenekar van, akik hagyományos hangszereléssel valósítják meg azt, amit általában a pszichedelikus jelzővel írnak körül. A rockosabb térfélről az újabbak közül kiemelhetném a francia Glowsunt vagy a holland Monomyth-et, míg az elektronikát szervesen beépítők közül szerintem még ma is az Ozric Tentacles az etalon.

Meggyőző a hangzás, különösen annak tükrében, hogy "amatőr" produkcióval állunk szemben, hogyan és hol rögzítettétek a hangszereket?

A dobokat Balázs pincéjében vettük fel három sávra. Otthon ezekre játszottam fel a basszusgitárt és a gitárokat, kiegészítve itt-ott némi szoftverszintetizátorral. Közben az internet segítségével próbáltam magamra szedni ezt-azt az otthoni stúdiózásról, úgyhogy nagyon örülök, ha hallgatható a végeredmény.

Régebb óta formálódó anyag, vagy amolyan üljünk le és írjunk, vegyünk fel egy EP-t "gyorsan"?

Is-is. A zenei alapanyag úgy alakult ki, hogy egy hétvégén elvittem a gitárcuccot Balázshoz, beindítottuk a felvevőt, és két napon át improvizálgattunk. Később ebből a nyersanyagból válogattam ki a négy szám témáit. Talán több is kijöhetett volna, de első lépésnek könnyen kezelhető mennyiségnek tűnt a négy szám. Érdekes, hogy amilyen könnyen összejött az alapanyag, épp olyan sokat dolgoztam később a számok végleges kialakításával, majd a felvételekkel és a keveréssel.

Már ebben a formájában is roppant arányosnak tartom az anyagot, ennek ellenére megkérdem, hogy terveztek-e nagyobb szólista jelenlétet? Gondolok itt több szóló gitárra, vagy énekesre. A számszerkezetek szellőssége miatt valószínűleg minimális módosításokkal, könnyen végrehajtható lenne a dolog.

A gitárszólamok korlátai a zeneírói és játéktechnikai korlátaimat tükrözik, tehát jó esetben is csak fokozatos, lassú fejlődés várható :) Énekes vagy más szólista felbukkanása ebben a projektben nem valószínű, a műfaji konvenciók ebben a zenében szerintem nem kényszerítik ki a máshol megszokott központi szólamokat.

Az énekest azért is kérdeztem, mert koncertekhez, élő fellépésekhez talán szükség lenne egy torokra is.

Azt hiszem, színpadon akár énekes nélkül is izgalmas lehet ez a zene, bár kétségkívül másfajta ráhangolódást igényel, mint mondjuk egy Steel Panther vagy egy Madonna. Ami a Space Grammart illeti, koncerteket egyelőre nem tervezünk, de meglátjuk, mit hoz a jövő.

Az egyes tételeket valamilyen élet-esemény ihlette, vagy improvizációkból alakultak ki a vázak, ill. mire utalnak a dal címek?

A dalcímekben mélyebb jelentéseket vagy rejtett utalásokat - azt hiszem - nem érdemes keresni, bár az igazán elszántak mindenhol találhatnak nyomokat. Valamelyest érdekel amúgy a kozmológia, mind a fizikai-technikai, mind a filozófiai vonatkozásai, talán ezért is döntöttem e mellett a zenekarnév vagy a "Zeroth Planet" számcím mellett. A "Recurrent Events"-nél igyekeztem kreatívan használni a visszhangokat és az ismétléseket, sőt a figyelmes hallgató ott is találhat visszatérő motívumokat, ahol más nem. A "Theorium" talán csak egy érdekes szó, míg a "Back from Tuvalu"-ban már a kezdetek óta van számomra valami, ami egy kellemes helyről való visszatérésre emlékeztet.

Hogyan tovább?

Nagyon örülnék, ha még idén elkészülhetne egy hosszabb anyag, és persze jó lenne addig is minél több helyre eljuttatni az "Unknown Structures" hírét.

Köszönjük szépen a részletes bemutatkozót! Annyit már most elárulhatok, hogy személy szerint nagyon váron a folytatást. Ezúton kívánok erőt és kitartást a célok mihamarabbi megvalósításához!

Mádi N.

Címkék: interjú