John Diva & The Rockets Of Love: The Big Easy (2023)

yyyy_36.jpg

Kiadó:
SPV/Steamhammer

Honlapok:
www.johndiva.com
facebook.com/johndiva.rocks

Van ugyan néhány tiszteletet parancsoló kivétel, azért nagyjából megegyezhetünk abban, hogy nem a németek a rock/metál műfaj nagy úttörői. Nagyon jó zenekaraik vannak, melyek között akad olyan is, amelyik generációknak mutatott utat, de minimum többre lett volna érdemes, mint amit elért, a többség mégis inkább csak "leképezte", lekövette a nemzetközi, főleg az angolszász világban jelentkező folyamatokat. Ez amúgy rendben is lenne, az már viszont kicsit ciki kategória, hogy mi, magyarok meg - hagyományosan és más tekintetben is kimutathatóan - általában őket utánozzuk.

Nem érdemes kertelnünk: a John Diva &... csinált zenekar. Nincs bennük semmi spontán, semmi eredetiség vagy atavisztikus, misztikus teremtőerő. Akkor sem tévedünk nagyot, ha a szerelemrakétákat lényegében a Steel Pantherre adott német válaszként értékeljük. Talán nem is a válasz szó itt a helyes, inkább arról van szó, hogy lenyúltak egy ötletet, megláttak egy piaci rést és a vállalkozást ennek megfelelően kalibrálták a menedzsmenttől a könyvelőirodáig. Szerencsére az imidzsen finomítottak kicsit, így a pornográfiából itt már csak némi machismo és szexizmus maradt, viszont John Diva közel nincs olyan "karizmatikus" frontember, mint Michael Starr, Satchel gitárosként pedig úgy viszonyul Snake Rockethez, mint Yngwie Malmsteen Joe Stumphoz.

Persze jólesett volna, ha a manapság gyöngélkedő és idén is max. felemás lemezzel jelentkező Steel Pantherhez képest a Művésznő magasabb fokozatba kapcsol és egy kifejezetten erős mutatvánnyal vigasztal minket, de ez sajnos nem jött be. Az első lemez (Mama Said Rock Is Dead) kimondottan szórakoztató volt, amolyan nosztalgikus rock wurlitzerként működött. A második etap már kicsit önállóbb, viszont szürkébb lett. Bánatomra a szürkülés most tovább folytatódott annak ellenére, hogy a koncepció jól ki lett találva. Már a borító is erős kaliforniai medenceparty hangulatot áraszt amúgy David Lee Roth módra, de a lemezt indító intrót (California Rhapsody) leszámítva ez azután nem túl hangsúlyos, a tematika kiaknázatlan marad (ez alól üdvös kivétel a "Boys Don't Play With Dolls").

Nekem a hangzás kicsit száraz, dinamikátlan (van ilyen szó?), ennél már a '90-es évek elején is szóltak sokkal jobban lemezek (lásd Winger: Pull vagy Vince Neil: Exposed). A nagyobb baj mégis az, hogy a teljesítmény egyenetlen, van néhány elég jól sikerült szerzemény (pl. God Made Radio, Believe, Boys Don't Play With Dolls, The Limit Is The Sky), de akadnak olyanok is, amelyeket hallgatva besírok az unalomtól (pl. Hit & Run, Wild At Heart, a Back In The Dayst egyedül a refrén menti meg - ha egyáltalán - a sekélyes sablonosságtól).

Mindazonáltal - bár még nem volt hozzájuk szerencsém - élőben biztos tök élvezetes hallgatni őket. Sajnos úgy tűnik, hogy a "The Big Easy Tour"-nak (legalábbis eddig) csak német és svájci állomásai vannak. Ez bizony felháborító germán sovinizmus...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika