Timo Tolkki: Classical Variations And Themes 2: Ultima Thule (2024)
Kiadó:
Finland Entertainment Productions
Honlapok:
www.tolkki.art
www.timotolkki.bandcamp.com
Sajnálom Timo Tolkkit és sajnálom a metal közösséget, hogy kénytelen nélkülözni egy olyan kitűnő tehetséget, aki – ha nem állnának fent azok a bizonyos körülmények – minden bizonnyal képes lenne azokat is megszólítani, akik számára a stílus nélkülözi a közérthető dallamokat. Tolki sajnálatos módon örökös harcra van ítélve a bipoláris depressziója okozta démonokkal, a kiüresedés/kiégés szörnyű állapotával, valamint az elvetéltség és a kiszámíthatatlan időközönként megérkező kreativitás fázisaihoz kapcsolódó ugrándozó lelkiállapottal.
A művészettörténet persze számos olyan zsenit ismer, akiknek éppen a betegség okozta mániás pillantok adtak erőt a tökéleteshez közeli mű megalkotásához, de ez óriási ár a szubjektum betegséggel vívott harcának következtében, ami ugyanannyira romboló, mit amennyire ösztönző és a kielégülési vágyat csillapító. Tolkki zenei pályája ebből fakadóan olyan szerencsejátékhoz hasonlít, amiben mindig ott van az értékes és a silány ígérete, a nyereség és a veszteség ellentétes pólusainak irracionális megélése. Ebből fakadóan nem is igazán szoktam követni a gitáros meg-megjelenő albumait, legutoljára az Avalon projekt első részéért tudtam lelkesedni, amit aztán a folytatásokkal úgy rombolt le, ahogy azt egyetlen csatagép sem lenne képes.
2023-ban viszont a betegség már nemcsak a művészi, hanem a "való világ” megélésében is deficitet okozott: banki csalások miatt felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték, az pedig már a jogászok és a pszichiáterek dolga, hogy eldöntsék, mennyire is volt Tolkki beszámítható a bűncselekmények elkövetésének időszakában – én mindenesetre azt a következtetést vontam le, hogy a zenész rossz passzban van, ezért is álltam neki vonakodva Tartuffe kolléga ajánlására ötödik szólóalbumának meghallgatásához.
Aki figyelemmel kísérte Tolkki pályáját, az biztos tudja, hogy önálló művészi szakaszát jelen recenzió tárgyának első részével kezdte meg: az, hogy miért pont most jött el a folytatás ideje, talán még maga Tolkki sem tudja, mindenesetre – és itt kissé előre szaladnék az értékelésben – nagyon jól tette. A gitárosról tudjuk, micsoda dallamérzékkel rendelkezik, ezért szólótevékenysége sem elsősorban a technikai villogtatásról szól – bár örülnék, ha Magyarföldön 10 olyan, a heavy metal területén alkotó zenészt tudnék felsorolni, akik hasonló produktumra képesek –, hanem a szinte azonnal dúdolható, dallamos gitárszólókról, a jól felépített, dramaturgiailag tökéletesen megkomponált dalokról, melyekhez ebből következően a három szerzeményben feltűnő Jeff Scott Soto, illetve Agnes Milewski sem tud sokat hozzátenni.
Tokki tehát formában van, a lemez bármelyik darabját el tudnám képezni valamelyik jobban sikerült Stratovarius albumon, emellett több, virtuóz pályatársa szellemét is képes megidézni: az alapvetően neoklasszikus darabok jellegéből egyenesen következik Malmsteen hatása, de az ”Isa” szentimentális dallamai alázattal idézik fel Gary More jellegzetes hangnyújtásait is: ez az a dal, ahol nem csak az ír gitárost idézi meg, hanem saját magát is, mégpedig a "Destiny" című darabból, aminek gitártémáját már az Avalon első részében is újrahasznosította.
A legnagyobb meglepetés számomra azonban az indusztriális köntösbe öltöztetett fausti darab (Faust), amiben a dohogó ütemek feletti neoklasszikus virgára Soto azonnal robbanó dallamokat hoz: a némileg apokaliptikus hangulatú szerzemény számomra a lemez csúcspontja, pedig az eltalált dallamokból eredően szinte minden egyes megmozdulás újrahallgatásért kiált, és ezt még a saját énekkel elborzasztó, egyébként szintén kitűnő ”Karjalan Kunnailla” sem tudja befolyásolni.
Tolkki új, többnyire instrumentális albuma azokat is megszólíthatja, akik mai napig a Stratovarius rajongói maradtak, de azokat is, akik a barátnőjüknek akarják bemutatni, menyire dallamos és érzelmekkel telített tud lenni a heavy metal. A zenészt tehát most sem lehet leírni, kár, hogy a kontárság lehetősége olyan kiszámíthatatlansághoz vezet, amitől a hallgató óvatossága és kétkedése nem szűnik meg. Drukkoljunk tehát, hogy Timo hosszú ideig legyen kreatív fázisában, ha másért nem is, mint magáért a betegséggel küzdő, esendő emberért, empátiát mutatva egy többé-kevésbé elvetélt karrier következményeinek világában.
Garael