Circus Of Rock: Hellfire (2025)
Kiadó:
Lions Pride Music
Honlap:
www.circusofrockofficial.com
A bohóc John Wayne Gacy-nek és Stephen Kingnek köszönhetően – amire a McDonalds, mint a szív -és érrendszeri megbetegedések egyik legkiterjedtebb elosztójának bohóc brandjelképe is ráerősít – a popkultúrában már nem a cirkusz jelképe, hanem valami másé – valami rosszé, sőt, gonoszé. Ezért aztán a Circus Of Rock borítójára ráapplikált – kinézetében egyébként nem éppen gyermekbarát – bohóc sem a szórakoztatást juttatja az ember eszébe, de azt hiszem, nem is ez volt az alkotók célja.
Ezen rövid eszmefuttatás után nézzük hát, honnan bukkant elő ez a zenei rockcirkusz, hiszen sem a falvakat végig járó, hangszórós piros zsiguli, sem az internetes sztrádákon száguldó hírfolyam nem hasogta a világba a természetesen” világraszóló” produkciókkal teli előadás tényét.
Mirka Rantanen a finn hard rock és heavy metal színtér – amiről tudjuk, hogy Európában az egyik legkomolyabb – kiemelkedő alakja, aki dobosként és többszörös platinalemezes művészként vált híressé. Cirka 35 éves karrierje során több mint 40 albumon működött közre, olyan neves zenekarokkal dolgozva, mint a Thunderstone, a King Company, a Raskasta Joulua, a Kotipelto, a Warmen, a Northern Kings és a Revolution Renaissance.
Az eredetileg szólóprojektként indult Circus Of Rock 2021-ben debütált a „Come One, Come All” című albummal, amelyet 2023-ban a „Lost Behind The Mask” követett. Mindkét albumon lenyűgöző vendégénekesek szerepelnek, többek között Jeff Scott Soto, Johnny Gioeli, Marko Hietala, Danny Vaughn, Bernie Shaw és Rick Altzi. (Vajon, hogy nem figyeltünk fel rájuk?). A sikert érzékelve Rantanen úgy döntött, hogy a projektet „teljes munkaidős” zenekarrá alakítja, hogy konzisztensebb zenei identitást alakíthasson ki, és a koncertekre ne alkalmi vendégekkel, hanem „stabil" legénységgel tudjon készülni.
Énekesnek sikerült megnyerni a veterán Mark Boalst, akiről a falrepesztő magas hangok – ezekből mára nem sok maradt –, és a penetránsan rossz hangzás jut eszembe (még akkor is, ha erről nem igazán ő tehet, de mint a hozzá fűződő albumok aktív résztvevője, valahol azért felelős a megszólalás ótvar minőségéért, még akkor is, ha annak okozója a pénzhiány.) A társak aztán az underground elitből – van ilyen kategória egyáltalán? – lettek leigazolva: a gitárosok Samuli Federley (szóló művész, Ilari Hämäläinen) és Vesa Virtanen (Ponies To Kill, Twilight Guardians), a billentyűs Jari Pailamo (King Company, Kiuas), a basszusgitáros JJ Hjelt (Kenziner), és végig hallgatva a lemezt, itt bizony komoly minőség testesült meg, abba bele sem gondolva, kinek az irányításával.
Kezdjük hát a már említett hangzással: nos, finn üdvöske ide, finn üdvöske oda, a megszólalás megmaradt a sufnituning diszkrét bájánál: az én változatomban a gitárok furcsán recsegnek, a dobok pedig túlvezérelve puffognak: olyan, mintha valaki az alap sávokra rászabadított volna valami ócska zeneszerkesztő programot, és a hangerőt csutkára állítva adott a szarnak így egy nagy pofont.
Ezzel azonban ki is merült a lemezre vonatkozó negatívumok tárháza, hiszen mind dalszerzés, mind hangszeres produkció tekintetében le lehetne cserélni a bohócot néhány akrobatára. A „Hellfire” az egy kicsit riffesebb, impulzívabb Journey zenei vonalán mozog, füstölgő gitár -és billentyűs szólókkal, valamint olyan refrénekkel, amik hatására az olasz italo disco profi refrénírói is elsárgulnak az irígységtől. Mindezek mellett a dallamokban ott van az az északi tónus is, ami egyéni karaktert ad az abból a térségből érkező csapatoknak, egy olyan érzelmi pluszt, amit szavakkal nehéz leírni, mert inkább érezni, befogadni kell és nem az értelemre, hanem a lélekre hat. Van hát itt minden, kissé borongósabbra vett Sunset Strip érzés, felkeményített AOR, kórusokkal tarkított skandináv dallamosság és instrumentális akrobatika, a hallgató pedig kapkodhatja a fülét, hogy mire figyeljen jobban a különböző zenei finomságok soraiból.
A lemez érdekessége (érdekessége?), hogy az egyik dalban a Frontiers házi zeneszerzője Alessandro Del Vecchio is szerepel, mégpedig énekesként, amit hallva az ember megállapíthatja, hogy a mélynövésű olasz jobb dalnok, mint amilyen dalszerző.
S most hadd térjek kicsit vissza a hangszerkezelésre, a gitárszólók ugyanis úgy emelik ki a lemezt az undergorudból – már ha a rossz hangzás, és az ezernyi versenytárs hagyná – , mint Münchausen báró saját varkocsánál fogva önnön magát: szinte minden dalban ott virít egy-egy olyan hangszeres megmozdulás, amit hallva a kezdő gitárosok és billentyűsök azonnal megduplázzák zenei ujjaikat az MI segítségével, hogy legalább magukat becsapva úgy érezhessék: el tudják majd érni ezt a színvonalat.
Mirka Rantanen szórakoztató, ugyanakkor akrobatikus mutatványokkal állt ki a porondra, kár, hogy a túl sok fűrészpor, és a kopott díszítések nem tudják világszínvonalúvá avanzsálni a produktumot. De ettől függetlenül a vidéki jelleg ezúttal meglepetésekkel is szolgált, a gyermekriogató bohóc ellenére is, úgyhogy nekünk nem marad más dolgunk, csak tapssal jutalmazni a hallottakat.
Garael