Dionysos Rising

2025.okt.11.
Írta: garael Szólj hozzá!

Primal Fear: Domination (2025)

pf_domination.jpg

Kiadó:
Reigning Phoenix Music

Honlapok:
www.primalfear.de
facebook.com/PrimalFearOfficial

Falak. No, nem olyanok, amilyeneket a magyar építőiparban egyes vállalkozók felhúznak, és a kilopott anyag, valamint elsumákolt munka hatására annyit érnek, mint kétballábas focistának a jobblábas cipő. Én azokról a zenei falakról beszélek, amiket a saját világukba rögzült együttesek húznak maguk köré, és amik tökéletes precizitással utasítják megteremtőiket: eddig és ne tovább!

A Primal Fear – valamint a NWOEHM csapatai, lásd és halld példaként a Sabatont, a Powerwolfot, a Battle Beastet, vagy Beast In Blackket – már évekkel ezelőtt rögzítette a maga határait, amiből két, az epikusabb irányba történő elmozdulási kísérletet leszámítva akkor sem akart kimozdulni – vagyis most –, mikor minden előjel nélkül olyan csapást szenvedtek el, mint a szomszédunkban folyó pusztító háború ádáz harcot vívó felei.

A hírt hallva – három tag is otthagyta a zenekart – különösen Alex Beyrodt távozásának negatív hatásaitól féltem, hiszen a gitáros nemcsak a hangszerének mestere, de a dalszerzésben is aktívan részt vett, ráadásul pályája során több stílusban is kipróbálta magát, így sok lábon álló tapasztalata (bocs a képzavarért) révén képes lett volna a Primal Fear világán jóval túlnyúlva adagolni a megszokottól eltérő zenei csemegéket.

A csapat igazi "kreatív igazgatója" azonban mégsem Beyrodt, hanem Matt Sinner, akit látszólag nem rázott meg különösen a két gitáros, valamint a dobos távozása, és egy "van másik" felkiáltással léptette elő a jó pár albummal ezelőttről amolyan "shadow post"-ban tevékenykedő Magnus Karlssont teljes értékű taggá: ezek után pedig már csak egy olyan, az együttes zenei világában otthonosan mozgó dobost kellett leakasztani, aki álmából felkelve is képes az indulók egyensémáit harciasra püfölni; a csere, André Hilgers múltját tekintve – és az új lemezt meghallgatva – pedig, bátran kijelenthetjük, tökéletesen sikerült.

S most egy kicsit térjünk vissza azokhoz az átkozott falakhoz: bevallom őszintén, bár a csapat lemezeiről én írtam az utóbbi időkben az ismertetőket, bőven adagolva a dicséretet, de visszatekintve a legutóbbi három-négy albumra, annyiban revideálnom kell a véleményemet, hogy a falak nem csak a zenekart szorították panelek közé, de az én szemem elől is eltakarták a nyilvánvaló tényt, vagyis a tulajdonképpeni biztonsági játékot. Ennek folyamodványaként akárhogyan is erőltetem az agyamat, nem tudnék olyan, meghatározó jellegű aspektust kiemelni, ami szétválasztaná az egyes etapokat: a jól bevált sémák szerepeltetése olyan masszává olvasztotta össze az albumokat, amiben minden alkotóelem felcserélhető egy másikkal, karakter nélküli létük pedig, jóllehet nem eredményez bukást – azért egy bizonyos színvonalat mindegyiken sikerült prezentálni –, egy idő után, ha nem is unalmat, de közönyt válthatnak ki a valamikori rajongóból.

Most azonban a változás úgy hatott az együttesre, mint vámpírra az új áldozat friss vére: a kivált tagok hiánya abszolút nem érezhető, sőt, a megszületett friss dalok, ha nem is döntik le, de megdöngetik kicsit azokat a bizonyos falakat. S miben leltem meg az újdonságokat? Elsősorban a dallamokban, amiket Scheepers a szokásos elánnal vagy érzékenységgel tolmácsol, és amelyek nem annyira darabosan, menetelős módon próbálják a szögletes kockát előre gurítani. Ezen a vonalon maradva pedig kijelenthető, hogy szinte minden dal potenciális sláger, hol szikárabban, hol epikusabb megközelítéssel, ráadásul a szólók tekintetében Karlsson régi fényében tündökölve csen egy kis neoklasszicizmust a dallamok közé. Hallgasd csak meg példaként a "Far Away" skálázásából kiterebélyesedő gitárdallamot, biztos vagyok benne, hogy a stílusban otthonosan mozgó Beyrodt sem csinálta volna jobban, az instrumentális "Hallucinations" pedig – ami szintén új elem a csapat világában – a maga "beborulós" kezdésével is a Vai/Satriani iskolát villantja meg, ez pedig eddig olyan távol állt a németektől, mint Trump-i empátia a mexikói emberektől.

Az epikus jelleget hangsúlyozza tovább a lassan építkező, de szinte Savatage-i hangulatpanorámává terebélyesedő "Eden" is, mondanom sem kell, hogy olyan gitármunkával, amitől könnybe lábadhat a brazil szappanoperák lelkes követőjének Leonsión és Samanthán edződött mindkét szeme.

A korai albumok szikár világát kedvelők persze nem biztos, hogy örülni fognak a viszonylagos sokszínűsödésnek, illetve a dallamok előretörésének, de én úgy gondolom, végre ismét sikerült a zenekarnak egy olyan palotát építeni, ahol, ha a falak szilárdan is állnak, van rajtuk olyan ajtó, amiből bátran átugorhatnak egy, akár meglepetésekkel is szolgáló új szobába.

Garael

Címkék: lemezkritika
2025.okt.07.
Írta: Dionysos 8 komment

Ballroom Blitz - 2025. XI.

Amorphis, Michael Schenker Group, Big Big Train

yyy_126.jpg

Amorphis: Borderland (2025)

Kiadó:
Reigning Phoenix Music

Honlapok:
www.amorphis.net
facebook.com/amorphis

Noha a skandináv metál nagy rajongója vagyok (és igen, a finnek is ide tartoznak), az Amorphist ritkán hallgatom, pedig minden tiszteletem az övék. 35 éve kitartanak a műfaj élmezőnyében és a "Borderland" már a 15. lemezük. Nyilván nem most másszák kreativitásuk csimborasszóit, de jól hallhatóan van még puskapor a hordóban. Utoljára 2018-ban írtam róluk. Közben történt egy producerváltás (a legendás Jens Bogrenről a nem kevésbé híres Jacob Hansenre), de ez max. annyiban befolyásolta őket, hogy ezúttal valamivel kevesebb a hörgés és még több a szintis hangulatteremtés.

Határozottan dallamosabb, puhább, simogatóbb (kimondom: slágeresebb) a megközelítés, és ez biztosan sokakat fog elidegeníteni (főleg az ősrajongók közül), de ez van, hosszú évek óta érzékelhetően ez a tendencia náluk. Nekem ez egyébként nagyon bejön, még ha a kb. 50 perces albumon vannak is gyöngébb pillanatok, és aligha hiszem, hogy valaha egy az egyben, elejétől végig újra fogom hallgatni. Ezen - álláspontom szerint - csak az tudna segíteni, ha végre fölvennének egy igazi húrnyűvőt, mert a szólók itt továbbra is - hogy is mondjam csak? - mellékszereplők. Ami engem illet, a Jens Bogrenes, harapósabb "Queen of Time" jobban ült, de ez is remek album.

yyyy_73.jpg

Michael Schenker Group: Don't Sell Your Soul (2025)

Kiadó:
earMUSIC

Honlapok:
www.michaelschenkerhimself.com
facebook.com/MichaelSchenkerRocks

Michael Schenker nemcsak gitározott az UFOban, de meggyőződésem, hogy maga is egy UFO. A faszi már betöltötte a hetvenet; ha az évtizedekig zabolátlanul dühöngő függőségeit vesszük alapul, emberi számítás szerint min. egy roncsnak kellene lennie. Ehhez képest (hál' Istennek!) föl-alá járkál a világban, intenzíven turnézik és valahogy - ennek mikéntje nagy talány előttem - még arra is talál időt, hogy új dalokat írjon.

A győri koncertet bakancslistás, ráadásul minden elemében hibátlan élményként tároltam el az emlékezetemben, ráadásul a hangzás is tökéletes volt. Ezért nem értem, hogy a lemezeken a ritmusszekció miért szól úgy, ahogy, de ez legyen az én egyéni problémám - és Michael Voss produceré, aki sajnos itt még középszerű énekével is borzolja a kedélyeimet (pl. Janey The Fox, Sign Of The Times). Biztos akad olyan, akinek bejön ez a sokénekes fölállás, de nekem jobban tetszene az egész, ha végig Erik Grönwall lenne a frontember. A "Don't Sell Your Soul" nem lesz klasszikus, de Schenker szólói hozzák a tőle megszokott színvonalat, és ezek a dalok élőben sokkal jobban fognak működni.

yyyyy_49.jpg

Big Big Train: Are We Nearly There Yet? - Live Around The World (2025)

Kiadó:
English Electric Rec

Honlapok:
www.bigbigtrain.com
bigbigtrain.bandcamp.com
facebook.com/groups/bigbigtrain

Nem állítom, hogy hiánypótló az anyag, főleg úgy, hogy még én - a blog nagy kukása - sem ismerem a teljes (és megjegyzem: dölyfös) diszkográfiát. A Big Big Train valahogy évtizedeken át szerényen megbújt a brit neo-prog bandák között, valahol a hátsó sorban, pedig a tavalyi, toplistás lemezükkel (The Likes Of Us) bebizonyították: simán az élbolyba tartoznak. Ez a dupla koncertlemez lényegében azért született, hogy ezt az albumot promózzák, hiszen egy az egyben el is játszák, "a szokásos és tanult módon". Nekem, aki a korábbi lemezeket alig-alig ismerem, éppen ezért inkább az anyag második fele érdekes, hiszen az általam nagyon kedvelt új énekes, Alberto Bravin interpretálásában hallhatjuk a régebbi számokat.

Az "Are We Nearly..." nem igazi koncertlemez, hiszen nem egyetlen föllépés anyagát halljuk, ráadásul a közönség jelenléte is óvatosan "meg van szűrve", azaz csak akkor halljuk őket, amikor a hangmérnök úgy gondolta, hogy az föltétlenül szükséges (jó, elismerem, ezek a bulik nem is a hatalmas őrjöngésekről és ovációkról szólnak). A két "korong" különböző koncertekről származó fölvételeket gyűjt össze, amelyeket a zenekar az Egyesült Királyságban, az USÁban, Kanadában, Hollandiában, Belgiumban, Németországban, Norvégiában, Dániában tartott 2024/25-ös turnéi során, valamint portugáliai fesztiválföllépéseken és a Cruise To The Edge hajóúton adott elő. A lemez egyszerre lenyűgöző (hiszen az előadás színvonala elképesztően magas, sőt hibátlan) és izgalommentes, hiszen ez egy szigorúan komponált műfaj, az élő előadások nagyon kevéssé térnek el a soralbumokon szereplő változatoktól. Egy DVD-nek jobban örültem volna, de ettől még nagyon jó kis cucc ez, kár, hogy bazi drága és nehezen beszerezhető.

Tartuffe

Címkék: villámkritika
2025.sze.29.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

DarWin: Distorted Mirror (2025)

yyy_125.jpg

Kiadó:
Phantom Recordings

Honlapok:
www.darwin.is
facebook.com/DarWinOoS

Ezt azért nem gondoltam volna! Megérkezett a "névtelenség" (pontosabban: álnév, ún. "moniker") mögé burkolózó izlandi gitáros/zeneszerző, DarWin új albuma. A 2018-as debütáció óta ez már az ötödik lemez, amire a legutóbbi etap (Five Steps On The Sun) után mindössze egyetlen évet kellett várni. Ezek után teljes bizonyossággal kijelenthető, hogy nem egy kérészéletű projektről van szó, hanem egy stabil formációról (ha nem is a klasszikus értelemben vett együttesről).

DarWin zeneszerző és producer társa, Simon Phillips (Toto, Jeff Beck, The Who, Judas Priest, Tears for Fears) mellett (ők a keménymag) maradtak a régi "fegyvertársak": Matt Bissonette (aki itt kivételesen nem basszer, hanem énekes), Mohini Dey bőgős, Greg Howe gitáros és Derek Sherinian billentyűs. Most is akad egy "beugrós" Andrew Freeman énekes személyében (Loophole). Én mindenesetre Greg Howe szereplésének örülök legjobban, egyrészt mert régi kedvencem, aki gitárjátéka mellett szó szerint a személyiségét is kölcsönzi a muzsikának - annyira jellegzetes és meghatározó stílusú előadó -, másrészt jó őt ilyen - számára elég szokatlan - környezetben hallgatni.

Az előző lemezzel kapcsolatban megjegyeztem, hogy a dalok műfajilag kicsit egyenetlenek: "a hol metálba, hol jazzbe hajló prog-rock mellett akad szinte Toto-hangulatú pop rock nóta - persze brutál gitárszólókkal." Azt kell mondjam, hogy ez az album sokkal egységesebb, egyenletesebb, kiegyensúlyozottabb; most kifejezetten a Toto hangulatú szerzemények dominálnak. Ezt jelentősen fölerősíti Greg Bisonette vokális teljesítménye, illetve az aprólékosan kidolgozott vokálok, kórusok. Megjegyzem: igazából ez áll jól Bisonette-nek.

Nyilván mindenkit más fog meg egy olyan típusú, vastagon rétegzett zenében, mint amit a DarWin képvisel. Nekem - éppen a tökéletesen beállított arányok és a stiláris "letisztulás" miatt - eddig mind közül ez a legjobb DarWin produkció! Főleg azért esik jól hallgatni, mert a Tototól manapság aligha várhatunk új anyagot - nem mintha ez egy olcsó Toto-pótlék lenne, hiszen a hasonlóság mellett határozottan rendelkezik saját, önálló identitással. Ha engem kérdeztek, elsősorban Howe közreműködése dob rajta nagyot. Kiváló album! Ki tudja, lehet, hogy még a toplistára is fölkerül!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.sze.28.
Írta: garael 3 komment

Jelusick: Apolitical Ecstasy (2025)

jelusick_apolitical.jpg

Kiadó:
Escape Music

Honlapok:
www.jelusick.com
www.facebook.com/JelusickOfficial

Naná, hogy választhattam volna a könnyebb utat az album emészthetőbb, populárisabb balladáinak, power-líráinak dicséretével – és a keményvonalas, összetettebb, groove-orientált dalok nehezebben befogadható, vokális szempontból durvább megvalósításának leegyszerűsített, kézlegyintéssel elintézett kritikájával, ám mivel nem vagyok röplabda játékos, hogy leüssem a magas labdát, naná, hogy az utóbbi időkben megváltozott ízlésem miatt egyenesen fejest ugrottam a horvát csodaénekes új lemezének csikorgóbb, riffelős, refrénjeiben egyszerűbb és több hallgatást igénylő zenei kirohanásaiba.

Ennek folytán az olyan darabok, mint a "Season", a "Fool In The Rain" vagy a "Torn" már most, az ismertetőm elején megkapják a maguk dicsérő szavait, mert rendelkeznek mindazon erényekkel, amik a lágyabbra vett hang a maga nagyszerűségében tolmácsolni tud, ráadásul a balladák nagy családjának azon tagjaihoz tartoznak, melyek nem fulladnak giccsesen szentimentális hatásvadászatba. Ettől függetlenül igaz, ami igaz, hogy a felsorolt szerzemények a dalok sorrendjébe történő illesztésének eklektikus volta folytán a hallgatónak olyan hirtelen kell váltani a dallamosabb és keményebb részek között, hogy az – legalábbis nálam – az első pár hallgatás közben komoly zavart okozott a "flow"-ban, de aztán a hangjegyek áradása úgy terel a helyes vágányra, ahogy arra a MÁV csak 200 év múlva lesz képes.

A lemez egyébként egyenes folytatása a "Follow the Blind Man"-nek, talán egy kicsit morcosabb hangvétellel: gyökerei valahová a Skid Row "Slave To The Grind"-jához, a Jorn szólóalbumokhoz és egy-egy pillanatra a Symphony X-hez nyúlnak vissza, bár olyan modern attitűddel, amivel az említett csúcsragadozók – a progresszív rokon kivételével – nem rendelkeznek.

S hadd legyek még egy kicsit rendhagyó hangulatban egy énekesi szólóalbumon az instrumentális szekció elsődleges említésével: Ivan Keller gitármunkájában ott van a nagy elődök szelleme, és jóllehet, én jobban kedvelem a dallamosabb szólókat, Keller teljesítménye előtt kénytelen vagyok megemelni a kalapomat, hiszen a zenész egyenrangú társa az énekesnek, kettőjük munkája pedig olyan alapot biztosít az albumnak, amire aztán bátran lehet építeni bármilyen "agyament" ötletet.

De ugorjunk hát a lemez elejére: a "Jaws Of Life" egy cápa agresszivitással üti le a szinkópát a fejekben, Jelusick pedig Russel Allen rekesztős hangszínével rokon módon alakítja ki a dübörgő, gyakran a törzsi ütemeket idéző riffek felett az egyszerű dallamot, ami azonban a maga földhözragadtságában tökéletesen integrálódik az ütemek és az elektronikával megbolondított groove-ok közé.

A folytatásban a dallam helyett ismét egy riff adja meg az alaphangulatot, hogy aztán egy beszteroidozott Skid Row-szerű refrénnel bontsa ki a szóló által felvezetett dallamvonalat: ez a szerkesztési metódus aztán többé-kevésbé végigvonul a lemezen, legalábbis a durvább részeket illetően, ezért nem is mennék sorba a dalokon, melyek hasonló szerkezettel bombázzák, avagy simogatják a lelket, ám két etapot azonban még kiemelnék: a "What The Hell Is Goin' On" fémbe oltott country parafrázisa a maga aszimmetriájával is remek ötlet, a "Groove Central" pedig talán a legtöbb ötletet magába foglaló zenei börze, amiben megtalálható a jazzes basszusfutam, illetve egy olyan trombita prizma, amitől egyből a valamikori Extreme minden szabályt felrúgó "Pornograffiti"-jének zabolatlansága juthat a hallgató eszébe.

Az "Apolitical Ecstasy" nem barátságos album: horzsoló, csapkodó, dramaturgiájában elidegenítő, és mindezek folytán minden bizonnyal megosztó munka, ám akinek bejön ez a muzikális betonozással kevert léleksimogatás, az minden bizonnyal élvezni fogja a gyomrot öklöző hangzással acsarkodó folytatást is, amiben bebizonyosodott, hogy horvát hősünk a produkciós munkák mellett a dalszerzésben is képes a fejlődésre.

Garael

Címkék: lemezkritika
2025.sze.23.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Johan Steensland: Duality (2025)

yyyyyyyyyyy_5.jpg

Kiadó:
Cemafor (saját)

Honlapok:
www.johansteenslandmusic.com
johansteensland.bandcamp.com
facebook.com/JohanSteenslandMusic

Biztos vagyok benne, hogy ez a név sem fog mondani semmit az átlag olvasónak, zenerajongónak, de még a fekete öves proggereknek sem. De ez nem az ő hibájuk. Az uppsalai illetőségű svéd hangmérnök, zenetanár, dalszerző és multiinstrumentalista (gitár, bőgő, billentyű, dob), Johan Steensland ugyanis hosszú évekre föladta a "nyilvános" muzsikálást, mert az alapvetően progresszív irányultságú zenéje nem érdekelte a zeneipart, őt pedig a zeneipar elvárásai hagyták hidegen. Ehelyett inkább képezte magát, továbbtanult, szerzett egy doktorit, családot alapított, stb.

Aztán mégiscsak úgy alakult, hogy közel négy évtizednyi "hibernáció" után elkezdett viszketni - ahogy csak vérbeli muzsikusok tudnak viszketni az alkotásvágytól. Ennek első állomása az volt, hogy a még '80-as években írt rockoperáját kicsit átdolgozta és újra fölvette. A "Crossfade" című album tavaly jelent meg saját kiadásban. Ennek mintegy folytatása a "Duality", bár a sztori egészen más, most egy Eddie nevű regényíró a főszereplő, aki emlékezetvesztésben szenved, míg a másik protagonista Lydia, a mellette sertepertélő kórházi ápolónő.

Ami a zenét, illetve a stílust illeti, nem is lehetne ennél tipikusabb skandináv prog-rockot kitalálni. Egyrészt Steensland uppsalai, és - mint tudjuk (vagy nem) - innen való a Kapia, a The Flower Kings és a HFMC is. Másrészt a szerző olyan ősprogger legendák bűvöletében nőtt föl, mint a Genesis, King Krimson, ELO, Ruch, UK, stb.

Eddie szerepét maga Steensland énekli, és a hangja meglepő hasonlóságot mutat a másik svéd prog-titánéval, Jonas Lindbergével. Itt jegyzem meg, hogy Lindberg új lemeze "Time Frames" címmel november 7-én fog megjelenni (juhéjj!). Lydia szerepét a Kaipából is ismert Aleena Gibson vállalta magára, míg a gitárszólókat (s ennek talán fognak örülni egy páran) az ugyancsak uppsalai Scar Symmetry (valamint a Kaipa) gitárosa, Per Nilsson játszotta föl - ahogyan csak ő tudja. Belőle jóval többet is el tudtam volna viselni.

A "Duality" nem lesz a kedvenc skandináv prog-rock lemezem, mert nekem egy kicsit lassú és meditatív jellegű. Több rock és kevesebb jazz, valamint még ennél is kevesebb pop kellett volna bele, de nem vagyok elégedetlen. Ez a stílusában egy teljesen vállalható produktum, s aki él-hal a műfajért, biztosan talál benne olyat, ami ínyére való.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.sze.22.
Írta: Dionysos 2 komment

Uriah Heep: Live At KOKO - DVD/Blu-ray (2014)

yyyyyy_21.jpg

Kiadó:
Frontiers

Honlap:
www.uriah-heep.com

No, ilyen is ritkán fordul elő, nem is tudom, miként esett meg velem ez a csúfság. A zenés kikapcsolódás számomra nem más, mint egy-egy kedvencem koncertjének megtekintése. Jó lenne persze, ha mindez személyes jelenléttel és élőben történne, de a valóság ennél azért lényegesen karcsúbb. Én koncerteket nézek otthon, nagy képernyőn és jó minőségben, ha időm engedi. (Általában azért ritkán engedi...

Tapasztalatból tudom, hogy ezzel csodabogárnak számítok, sokkal többen tesznek fel inkább egy lemezt, de még CD-t is, mintsem koncerteket nézzenek. Nekem meggyőződésem, hogy velük szemben én döntök jól, hiszen a hard rocknak, metálnak igenis van egy kötelező, na jó, inkább elvárt vizuális megjelenési formája, amit a grunge átmenetileg "betiltott", és ami nyilván nem pótolhatja a zenei minőséget, de azt mindenképpen kiegészíti. Magam is képtelen lennék megnézni egy olyan műsort, ahol 4-5 bácsi ül egy széken, szar hajjal, élre vasalt nadrágban, két gomblyuk közül, ing alól kitüremkedő béllel, és nem mellesleg azért baromi jól muzsikálnak. Merthogy az audió élmény erre van kitalálva. És ilyen a legtöbb XY kvartett/kvintett jazz anyaga. Tök fölösleges és kiábrándító nézni, de hallgatni attól még élmény.

A rockzene viszont vizuális tartalmat is hordoz(hat). Már amikor... Sajnos rengeteg olyan DVD/Blu-ray van, ami csupán egy elpuskázott lehetőség. Alig hallatszó közönséggel, ótvar, stúdióban (túl)editált, totál élettelen hangzással, tré kameramunkával, stb. De például - hogy egy-egy konkrét ellenpéldát is mondjak - mekkora élménytöbblet végignézni mondjuk DIO "Finding The Sacred Heart" koncertfilmjét, a felépített középkori várral a színpadon, az ereje teljében lévő szuggesztív Ronnie-val, vagy akár az AC/DC River Plate stadionban filmre vitt, elképesztő hangulatú műsorát. Vagy ezek helyett legyen inkább a (sokkal drágább) vinyl egy mégoly szuper fejhallgatóval? Sorry, az van, hogy nincsen igazatok! :))

No, de visszatérve az első mondatomra. Azt gondoltam, képben vagyok a megjelenésekkel, még a híresebb, jobban sikerült "unofficial" DVD-ket is vágom, főleg a számomra kötelező előadók vonatkozásában, ezért is voltam pipa, hogy az újra ereje teljében alkotó Uriah Heep még mindig adós egy igazán ütős koncertfilmmel. Low budget akad ugyan, de azokat, köszi, nem. Az egyetlen értékelhető, de rövidke best of műsor, a "Celebration" (2009) lemezhez csomagolt bónusz DVD (Sweden Rock Festival) pedig mindössze enyhe étvágycsillapítás, ami után rendre felböfögött, hogy a túróért nem képesek megjelentetni végre egy harapós koncertanyagot. A csúfság pedig az, hogy valahogy eddig elkerülte a figyelmem, a Frontiers által gondozott kiadvány! Nem is értem.

A londoni (Camden Town) KOKO egy több mint százéves, gyönyörű színházterem, tele a zenekar fanatikusaival, értelemszerűen hazai pályán. Szép az enteriör, szépek a fények, bár a fentebb hivatkozott "vizuális többlet" a tagok vonatkozásában mérsékelten érvényes csupán. Jó vicc, 1969 óta nyomják, persze, hogy apókák lettek ők, hófehér/kopasz/alig hajjal, de azért igenis érdemes őket nézni is. Lejön a képkockákról, hogy mekkora szenvedéllyel és örömmel muzsikálnak még most is.

Az "Into The Wild" lemez turnéján rögzített film alatt Mick Box ugyan le sem száll a wah pedálról, mintha akkor kapta volna és nem győzne a hangzásával betelni, na meg nem is egy virtuóz a Box bácsi, de mégis van élet és tűz a játékában, ellenben bizonyos Hammett kollégájával, aki ugyanezt csinálja fiatalabban, sőt virtuózabban, csak éppen teljesen vértelenül.

Gilbrook dobos bitang most is, pöröly az a kéz és láb, jórészt általa fiatalodott meg a csapat hangzása. A szegény Trevor Bolder (RIP) helyett bőgőző Dave Rimmer viszont egy "idegen test" a nagyapák között. Kinézetre bármelyik kiolvashatatlan logós death/black csapatban pengethetne, tartottam is tőle, hogy a "Lady In Black" klasszikusban majd esetleg elereszt egy önazonos hörgést gyomorból, de szerencsére nem. Játéka, vokálmunkája viszont abszolút méltó elődjéhez. Bernie Shaw és Phil Lanzon szintén hibátlanok. Előbbi hangja mára a zenekar védjegye lett, a Uriah Heep klasszikusok a "belső magnómban" is vele és nem Byron hangján szólalnak már meg. Ken Hensley személye (RIP) pedig ha már mindörökre elválaszthatatlan is lesz a Uriah Heep névtől, Lanzon szerepe és jelentősége ettől még elvitathatatlan. Hosszú évek alatt tökéletesen belenőtt Ken méretes kabátjába.

Az összes klasszikust és új dalokat is bombaformában, a rock őserejével és igen, fiatalabbakat megszégyenítő energiával előadó (a "Gypsy" milyen súlyos már itt!!!) zenekar koncertje reálisan nézve nem forgatja ki a világot a négy sarkából, de sokszor és szívesen fogom elővenni, mert nagyszerűen megszólaló, szépen kamerázott, hibátlan anyag, kiváló szórakozás!

Túrisas

Címkék: dvd
2025.sze.13.
Írta: garael 9 komment

Helloween: Giants & Monsters (2025)

helloweengm_giants_and_monsters.jpg

Kiadó:
Reigning Phoenix Music

Honlapok:
www.helloween.org
facebook.com/helloweenofficial

Melyik Helloween albumon okozott szívdobbantó pillanatokat Kai Hansen? Most biztosan rávágjátok ezen bugyutának tűnő kérdésre a választ, (én nem teszem), ami tulajdonképpen igaz is, de… De, és nagyon nagy de, hiszen két olyan énekes mellett sikerült most (igen, most) igazán emlékezetes teljesítményt nyújtania, akik éveken keresztül adtak példát az euro-power szárnyaló pacsirtáinak úgy, hogy az utóbbi időszakban Hansen legjobb barátjának inkább a varjút nevezhetnénk. Persze nem szeretnék túlzásokba esni, mert Kai barátunk most sem igazából a hangjával, hanem a dallamaival, illetve azok tolmácsolásával lepett meg – ráadásul az új Helloween lemez három epikus dalában, melyek mindegyikének jellemzésére el lehet regélni a lelkünknek oly kedves sort: "…Méltó régi nagy híréhez…"

De kezdjük az elején! A "Nagy összeborulás" – ami akár egy film címe is lehetne – első albumára évekkel a megjelenése után is validnak tartom azokat a gondolatokat, amiket az akkori recenziómban leírtam, és ha jelen etap nem is tud annyira egyenletes színvonalat produkálni, amilyeneket az öndefiniált dalcsokor nyújtott, bátran kijelenthetjük, hogy a kiugró momentumok viszont úgy tornyosulnak elődje konstans produktuma fölé, hogy feledtetni tudja a "Giants & Monsters" esetlegesen "megengedőbb", tán már popos vagy sablonszerű megoldásait is.

És most térjünk vissza a rendes kerékvágásba! Már csak azért is, hogy leírhassam a lemez címadójaként szolgáló "regényes" csoda méltató mondatait: a dal a Deris korszak talán legerősebb (vagy nekem legkedvesebb) lemezének, a "Better Than Raw"-nak szellemiségét idézi, kemény, horzsoló, ugyanakkor fenséges dallammaival és összetett felépítésével, amiben Deris szinte hörgésbe forduló hangjait követően Hansen akusztikus belépése igazi, libabőrt okozó pillanat: meg is lepődtem, mivel Kai tiszta, kellemes tónusú teljesítménye a korábbiak fényében igazán váratlanul ért, ami "szíverősítőként" fokozta a kiváltott hatást és emelte a dalt a Helloween "Jukebox" legjobbjai közé.

Ne rójon meg a kedves olvasó, ha most szintén ugrok egyet, de a lemez már említett három, epikus szerzeménye amolyan zenei tartópillérként funkcionál, melyre a többi dalt fűzték az alkotók, bár meg kell, hogy mondjam, ebbe a tevékenységbe néha bele-belecsúszott egy-egy félretartó öltés.

Tehát: a "Universe (Gravity For Hearts)" Kiske padlásjárásával kezdődik, hogy aztán a speed ütemekből heroikus refrén bontakozzon ki – ezek a percek egyértelműen Michael pillanatai, még akkor is, ha a riffek a már említett Deris-i csúcskorszakot – amibe természetesen a "The Time Of The Oath" és a "The Dark Ride" is beletartozik – idézik, és akkor…Akkor ismét Hansen következik, hogy ellopja a show-t egy olyan ravasz, Gamma Ray-es, vokállal dúsított, játékos, a valamikori "Money" című bohóckodásra emlékeztető belépővel, amitől  a felkészületlen hallgató "Misi" epikus, szárnyaló dallamaiból hirtelen a cirkuszban találja magát – és persze remekül szórakozik.

Zárásként természetesen ismét egy összetett darab érkezik a "Majestic" képében, lassú, feszültségfokozó indítással, Kiske felvezetésében, hogy aztán a kissé egyhangú, egyszavas refrént a kitűnő gitárszóló után – erre még visszatérek! – a menetrendszerűen érkező, akusztikába beleszerelmesedett Hansen váltsa egy csodálatos dallammal. És ha már gitárszóló: ebben a tekintetben véleményem szerint talán a legerősebb Helloween albumról beszélhetünk, mert valljuk be őszintén, a két Keeper albumon még igencsak érződött a bizonytalanság a hangszerek kezelésében, ugyanakkor jelen lemezen nemcsak hogy a dallamokkal szinte egyenértékűen vannak jelen az instrumentális megmozdulások, de jellegükkel, integráltságukkal, támogató attitűdjükkel jelentős szerepet vállalnak az általánosan elismerő összképben.

S ha már leírtam minden szépet és jót, legyünk igazságosak, és ejtsünk néhány szót a megoszló vélemények okairól is! Deris, aki igazán a power birodalmába vezette a csapatot, leplezetlenül vonzódik a már-már geil, giccsbe hajló pillanatokhoz: az "Into The Sun" és az album felvezető schlagere, az "A Little Is A Little Too Much" hiába rendelkezik szívszorítóan szentimentális, háziasszonyokat is megríkató dallamokkal, azokat is megértem, akiknek ez már túl sok és minden bizonnyal a "This Is Tokyo" sem szerepelne a fémveretes bajnokság élmezőnyében. (Mindezektől függetlenül, mivel jómagam képes vagyok a Táncdalfesztivál egykori dicsőségét is megérteni, kedvtelve fogadom ezeket a pillanatokat, hiszen a német brigád mindig szétnyitott zubbonnyal vállalta ezt az oldalát is, amiben tökéletesen megfér egymással a pop, valamint ökörködő, infantilis hajlam.)

Én viszont nem szeretném tovább tépni az olvasók idegeit a felesleges szócsépléssel, aki eddig Helloween rajongó volt, az nem most fog kiszeretni kedvenc bandájából, a többiek meg olvassanak Bayer Zsoltot, ha vérben tocsogó kritikai megnyilvánulásokkal szeretnének találkozni.

Garael

Címkék: lemezkritika
2025.sze.12.
Írta: Dionysos 1 komment

Arjen Anthony Lucassen: Songs No One Will Hear (2025)

yyyyy_48.jpg

Kiadó:
InsideOut

Honlapok:
www.arjenlucassen.com
facebook.com/ArjenLucassenOfficial

A hórihorgas holland zseni (ahogy én hívom), azaz Arjen Lucassen most épp úgy gondolta, hogy a kismillió formációja és projektje helyett zenei agymenéseit ezúttal szólóban jelenteti meg. Ő is - pl. Neal Morse-szal együtt - azok közé tartozik, akik képtelenek a babárjaikon ülni: szinte kényszeresen szereznek zenét. Nyilván voltak mellette munkatársak, meghívott énekesek és vendégmuzsikusok, de lényegében az egész lemezt ő játszotta föl Joost van den Broek billentyűs és Koen Herfst dobos segítségével.

A "Songs No One Will Hear" ún. konceptalbum, amennyiben a dalok egyetlen vezérgondolatra vannak fölfűzve. Az alapkoncepció az, hogy egy meteorit közelít a föld felé, melynek lakói így öt hónap múlva a biztos és teljes pusztulással néznek szembe. A kérdés: ki-hogy fogadja a lesújtó hírt? Az elkerülhetetlen armageddonra adott különböző, akár egészen szélsőséges válaszokat járják körül a dalszövegek. A "Shaggathon" például ironikus humorral nagyjából azt írja le, hogy mindezt hogy reagálná le Glenn Quagmire a Family Guy-ból - Úgy ám! Migiri!

Zeneileg persze nincsenek meglepetések, Lucassen dallamvilága, stílusa annyira tipikus, hogy az eredmény mindig tökéletesen beazonosítható, összetéveszthetetlenül "lucasseni". Nagyepika, magasban szárnyaló női kórusok, gazdag hangszerelés és amire rendszerint kevesen figyelnek föl: elképesztően kifinomult, briliáns gitárszólók magának a mesternek kezéből. Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy milyen mocskos jó gitáros is Lucassen.

A lemez két formában elérhető, az alapváltozatban a számok között vannak átkötő szövegek, de - hál' Istennek - létezik egy narrációtól mentes verzió is. Én - aki a mesélők rendszeres alkalmazását túlzásnak, taszítóan teátrálisnak tartom - nyilván az utóbbit részesítem előnyben és ajánlom másoknak is. Nem mondanám, hogy esszenciális Lucassen-munka, de a rajongóknak mindenképp érdemes beszerezni, bár ahogy a mestert ismerem, nem kell majd sokat várni a következő etapra - bármilyen néven is jelenjen meg.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.sze.12.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

The Switch: No Way Out (2025)

yyyy_72.jpg

Kiadó:
Frontiers

Honlap:
facebook.com/theswitchonline

Először arra gondoltam: Perugino bácsi, a Frontiers tulaja vajon honnan bányássza elő ezeket az AOR (80's retro) csapatokat? Azután rájöttem, hogy ezeket nem kell bányászni; a Frontiers A&R-osának ma már nem kell a lepattant kocsmákat és füstös klubokat járnia fáradhatatlanul abban a reményben, hogy fölfedez egy ígéretes tehetséget, csiszolatlan gyémántot, amit azután némi kozmetikázás, "formatervezés" után jó pénzért értékesíteni lehet a zenepiacon. Perugino bácsinak elég hátradőlnie a kényelmes irodai székben és csőstül jönnek hozzá (vagy a sameszeihez) a demók és a megkeresések. Persze régen is volt ilyen, de - legalábbis a rockzenében - ma már gyakorlatilag csak ilyen van...

A The Switch (ó, hogy utálom, amikor egy zenekar neve névelővel kezdődik!) amolyan nemzetközi formáció: a magját egy angol ikerpár képezi, Tom és James Martin (ex-Vega, Nitrate), akik a gitárt és a szintit "kezelik". Az énekest, Bobby Johnt Kanadában találták meg, a dobost, Dennis "Butabi" Borgot (Cruzh) pedig Svédországban. Aki ismeri a Nitrate zenéjét egyáltalán nem lepődik meg, hogy a The Switch is végletekig elkötelezett a '80-as éveket idéző rádió- és csajbarát rock irányában. Bobby John kicsit nyafka, de ebben a közegben telitalálatnak számító hangja valóban "mennyben köttetett frigynek" minősül.

A promóciós szövegek közül a dobos, "Butabi" leírását találom a lepontosabbnak és legérzékletesebbnek: "Ez a muzsika remek koktélja a mókának és a retró hangulatnak – olyan érzés, mintha egy Testarossát vezetnék az OutRun játékban, miközben Juicy Fruit rágón csámcsogok és a Walkmanemen bömböltetem a zenét. Tökéletesen visszahozza a '80-as évek gondtalan hangulatát." A sound és a hangszerelés is híven tükrözi ezt a "filozófiát", az egész már csak attól lenne hitelesebb, ha a fiúk a zselézett, rövid frizurát hamisítatlan "mundiálra" cserélnék, a zakójuk vállát pedig duplán vagy triplán kitömnék - amúgy jó Spanadau Ballet-san!

Ennél azért ütőképesebb a mi magyar csillagporunk (Stardust), de a Martin testvérek jól hallhatóan mesterei a hangulatidézésnek. Nagyon régen hallottam ilyen jól sikerült stílusgyakorlatot, főleg ami a billentyűkíséretet illeti. Ellenben a gitárszólók - hogy is mondjam csak? - eléggé vérszegények. Ebben a tekintetben lenne mit fejlődni... Én mindenesetre élem ezt a muzsikát, de hogy a fiatalok tudnak-e mit kezdeni vele, azzal kapcsolatban már bizonytalan vagyok.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.sze.08.
Írta: Dionysos 6 komment

Glenn Hughes: Chosen (2025)

yyyy_71.jpg

Kiadó:
Frontiers

Honlapok:
www.glennhughes.com
facebook.com/glennhughesonline

Sokan már évek óta kongattják a vészharangot: a rock halott! Ez természetesen szamárság, de az biztos, hogy jelentős őrségváltásnak nézünk elébe (pontosabban: vagyunk manapság szemtanúi), hiszen kedvenc műfajunk nagy öregjei, akik mindmáig viselik "a nap terhét és hevét", agg korba léptek (ha már nem az égi zenekarban játszanak). Ami pedig az őrségváltást illeti: így vagy úgy, ezért vagy azért, de az utánpótlás sem mennyiségben, sem minőségben nem ér föl az alapító atyákkal és iskolateremtő mesterekkel. Bizony már Glenn Hughes is 74 éves; nála a júliusban elhunyt Ozzy csak két évvel volt idősebb (és megjegyzem: legénykorában is csak egy orrhosszal önpusztítóbb életvitelű).

Hál' Istennek, Hughes egyelőre jó formában van: tiszta fej, karbantartott, ösztövér test, full rőzse, hatalmas hang, bika hangszeres teljesítmény, és nem utolsósorban: zenei ötletek sokasága! Igaz, közel tíz éve jelentetett meg utoljára szólólemezt (Resonate - 2016), de nem szabad elfelejtenünk, hogy közben sem maradt tétlen, sőt több pozitív kritikai fogadtatásban részesített, szakmailag elismert albumon dolgozott (pl. két Black Country Communion és két The Dead Daisies nagylemezen).

Hughes szólókarrierje elég sokszínű, hol ez (pl. hard rock, blues), hol az (pl. soul, funk) dominált benne, a zenészek is jöttek-mentek körülötte, de most maradt Søren Andersen dán gitáros/producernél (és a Frontiers kiadónál), valamint annál a kemény és szikár hard rockos vonalnál, amit pl. a legutóbbi szólóanyagon és a "Radiance" című The Dead Daisies lemezen hallottunk tőle. A "Resonate"-hez képest most kevesebb (szinte észrevehetetlen) a billentyű: Bob Fridzema közel nem olyan "fajsúlyos" jelenség, mint a káprázatos Hammond-bűvölő, Lachy Doley.

Hangulatában, megközelítésében - a "Resonate" mellett - ez egyértelműen az általam nagy kedvencként elkönyvelt "Addiction"-t (1996), sőt egyes elemeiben (pl. In The Golden, The Lost Parade) a Tommy Iommival közös fejszaggató projektet, a "Fused"-ot (2005) idézi meg. Hughes igyekezett kihangsúlyozni, hogy lirikusan (szövegileg) a dalok kimondottan pozitív kicsengésűek és nagyon személyesek, de a zene nekem meglehetősen szilaj és szikár, ami persze nem baj (sőt!), de a kontraszt minimum érdekes. Ebből a szempontból talán csak a némileg fényesebb "Heal" és a lemezt záró "Into The Fade" képeznek kivételt, na meg az egyetlen árva líra: a "Come and Go".

Hughes azt nyilatkozta, hogy alighanem ez lesz az utolsó rocklemeze. Ha ez igaz (ne adj' Isten!) én személyesen fogok tiltakozni, ha koncerteken továbbra is "The Voice of Rock"-ként mutatják be. Ez az egész persze marhaság, Hughes nem Ritchie Blackmore, és épp annyira nem vetheti le magáról a rockot, mint párduc a pöttyeit. Ha nagyzenekari projektekben is gondolkozik (imígyen fenyegetőzött), Hughes még csak nem is Jon Lord, azoknak a muzsikáknak is köze lesz valamiképpen az egész életét meghatározó könnyű (vagy éppen kemény) zenei műfajokhoz.

A "Chosen" mindenesetre 50 perc tömény rock n' roll, méghozzá a jobbik, fizikai hanghordozón is kötelező beszerezni fajtából. Ez még akkor is így van, ha személyesen a ragya kiver a címadó nóta manapság divatos, de általam különleges és kivételezett gyűlölettel övezett, ún. "pumpálós" ritmusától. Akárhogy is, Hughes egy zseni. Remélem, még sokáig velünk lesz és nem szűnik meg rockzenei aktivitása sem.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása