Ronnie Romero: Backbone (2025)

Kiadó:
Frontiers Music
Honlapok:
www.ronnieromero.online
facebook.com/ronnieromeroofficial
Ki gondolta volna, hogy az a korábbi, ironikusnak szánt megjegyzésem, miszerint vannak gitárosok, akik szerint a dal a gitárszóló rossz, de sajnos elhanyagolhatatlan része, Malmsteen mellett/után valósággá válik, ráadásul éppen egy énekesi szólólemezen! Hát nem egy zenei trash reality-be – már ha létezne ilyen műfaj, de ki tudja, lehet, hogy a kereskedelmi televíziózás kreatív szakemberei kínjukban már erre fognak fanyalodni – illő fordulat, jóllehet egy fokkal jobb, mint szaron csúszkálva versenyezni, kinek sikerül messzebbre jutni?
Pedig minden olyan szépen kezdődött: adva van egy olyan énekes, akinek tehetségét még Ritchie Blackmore is megfelelőnek találta, hogy megkopott gitártudásáról elterelje a figyelmet, aztán sikerült dalszerzőnek megszerezni azt a Roy Z.-t, akinek nevéhez a kapitális hibáktól éppen a végelgyengülés stádiumában leledző metal ikonok "feltámasztása" fűződik, és hát ne feledkezzünk meg a jelen albumon pengető két gitárosról sem. Jose Rubio Nova Era nevű zenei formációja volt Romero első nemzetközi megnyilvánulása – mi is ennek az együttesnek az egyik lemezén figyeltünk fel az új énekesi géniuszra, és hát Kee Marcello neve csak azoknak csenghet ismeretlenül, akik többé-kevésbé átaludták az elmúlt harminc év zenei történéseit. Nos, hát nem felfokozott várakozásra okot adó konstellációról van szó, olyanról, amiből talán a legkutyaütőbb asztrológus is teljes bizonyossággal jósolhatta volna meg a végeredmény minőségét? Még szerencse, hogy nem fogadtam…
Romero eddigi tevékenységével nem untatom a nagyérdeműt, aki nekikezdett ennek az ismertetőnek, minden bizonnyal tisztában van hősünk eddigi pályafutásával, valamint tehetségének mértékével – már ha az énekesi, és nem dalszerzői erényeire gondolunk. Ezzel persze nem lenne semmi gond, a külső dalszerző igénybevétele számos, időtlen klasszikus albumot eredményezett, és nem hinném, hogy Alice Cooper vagy az Aerosmith multiplatina lemezeit hallgatva azért kellene keseregni, mert a dalokat nem az előadók írták. De mégis, mi az az égbekiáltó skandalum, ami miatt már több bekezdés óta háborgok, mint hóember, akit bevisznek a kályha mellé melegedni? Nem nagy dolog, csak egy jobb sorsra érdemes, ám elcseszett album, ez pedig egy zenei kritikai oldalon méltán válthatja ki a szerző csalódással elegyített felháborodását.
Most, hogy lelőttem a poént, pár mondattal akár be is fejezhetném ezt az ismertetőbe bujtatott panaszáradatot, de ha Romero és társai nem tiszteltek meg bennünket a nevekből származó elvárásoknak megfelelő albummal, mi miért legyünk neveletlenek? Egyszer már utaltam a szép kezdésre, és most megismétlem, mert az album nyitó dala valóban megérdemli: olyan klasszikus hangzású (no, nem a lemez megszólalására gondolok, mert az penetránsan rossz), a Rainbow-i életmű sikerültebb darabjaiba is illeszthető téma bontakozik ki, aminek hatására az öreg iszapszemű ráják is gyöngyöket hullajthatnak könny (iszap) helyett: a jellegzetes dobütemek felett szárnyaló epikus dallam nem csak Blackmore-ékat idézi, de a középtempó zakatolós begyorsulása révén a Tony Martin-féle Black Sabathot is. Hát nem csodálatos?
S most jussunk el a lemez negyedik szerzeményéhez, amitől aztán a színvonal úgy bicsaklik meg, mintha egy Arany balladában a szokásos, tündérek ihlette hasonlatot Bayer Zsolt valamelyik opuszával helyettesítenénk, már ha a költő sorai nem fordítanának hátat az ízléstelenség modern kori formájának. A váltás olyan, mint a profi ökölvívó világbajnok horogütése: gyorsan jön, fáj, és belekábul tőle az ember.
Roy Z.-nek ugyanis, vagy csak négy dalnyi ötlet volt a tarsolyában, vagy úgy gondolta, hogy ennyi is elég lesz a hallgathatósághoz, a balhét úgyis Romero viszi el, és úgy döntött, a folytatásból kihagyja a refréneket. Nem egy dalból. Mindből. Nos, ez persze működhet a klasszikus zenében, vagy a jazzben, de valljuk meg őszintén, hogy a heavy metal klasszikusaira nem a verze-irányultság a jellemző. Ráadásul – hogy a nehezebb felfogású hallgatók is megértsék – a dalok címeiben pontosan leírják a refrének szövegét, azt az egy, vagy két szót, amit mi biztosan másnak hinnénk. Ez a figyelmesség azonban csak azoknak eshet jól, akik egyébként sem hallgatják meg az albumot, mi viszont értetlenül tárhatjuk szét kezeinket, mikor a bridge-ként szolgáló, amúgy kitűnő neoklasszikus gitárszólók után refrén helyett újból a verze jön. Aztán megint. Aztán megint. Megszámoltam, a "Hideaway" című dalkezdeménybe Romero a szót tizenötször kántálja el az egyébként remek gitárszóló alatt, hát még hányszor előtte! Hol maradnak az erre a stílusra jellemző nagyívű megoldások, amik úgy robbantanák kozmikus méretűre a szerzeményeket, hogy azok mondjuk harminc év után is megdobogtassák a szíveket? Hát ilyenek innentől nincsenek. Már a lemezen, jóllehet az "Eternally" szintén Sabbathos kezdéséből kibontakozó énektéma, a maga "oózásával" annyira édeskés és giccses, hogy erre még a slágergyártó popcézárok is felkapnák a fejüket. Már ha hallgatnának heavy metalt vagy hard rockot.
Nem értem Roy Z. abszolút kiégését, aki a legutóbbi Dickinson albumon is tönkrevágta a hangzást: hol marad az a modernséget és tradíciókat egybeintegráló személet, amiben egyformán van jelen a "dög" és a magával ragadó dallamérzék? Hol marad az jövőbelátás képessége, ami a jelenből táplálkozva folytonosságot biztosít a minőségnek és hivatkozási bázist szolgáltat az újításra hajlamos zenészeknek? Rubio és Marcello (aki a "Hideaway" dalban segédkezik) persze próbálja menteni a menthetőt, és dallamos szólóik élményszámba mennek, többször is vállalva a refrén szerepét – így valósul meg írásom elejének antitézise: az album jobb is lehetne, ha csak a szólók maradnának meg, és a számtalan ismétléssel elővezetett csonka dalkezdemények zavaró része mehetne a kukába. Csak én nem merem hülyének nézni a hallgatót, úgyhogy döntsön maga, jómagam ezzel a pár mondattal leadtam a voksomat.
Garael












