Alcatrazz: Prior Convictions (2025)

Kiadó:
BraveWords Record
Honlapok:
www.alcatrazzofficial.com
facebook.com/alcatrazzband
A fiatalabb olvasóink talán már nem tudják, mi is az a rongyszőnyeg: olyan, foltokból összefércelt kárpit, ami még a szocializmus megboldogult éveiben sem az esztétika csúcsát jelentette, de lehet, hogy még a közepét sem. Nos, az Alcatrazz új albuma egy olyan zenei rongyszőnyeg, ahol a különböző stílusokból összeválogatott darabkákat a penetránsan rossz, szó szerint fülsértő ének, és Joe Stump shred-virgái tartanak többé-kevésbé össze – de kezdjük az elején!
A csapat históriásai természetesen Malmsteennel és Graham Bonettel indítják a mesét, megemlítve Steve Vai-t, Doogie White-ot: igen, ez volt az az együttes, aminek első lemezén a svéd, második lemezén pedig az amerikai gitárfenomén kezdte bontogatni szárnyait, azzal az énekessel, akinek a nyolcvanas évek bőrös, szegecses világában az akkor még nem ismert troll-attitűddel sikerült különböző színárnyalatokban pompázó öltönyökben meghódítani a közönséget, hiszen egy szerencsétlenkedő Joker gardróbszekrényén kívül olyan hanggal is rendelkezett, ami elég volt ahhoz, hogy végigjárhassa a korszak nagy bandáit, ráadásul mindenhol emlékezetes teljesítményt nyújtva.
Maga az együttes szerencsétlenségére egy olyan átjáróházzá változott, ahol pusztán a billentyűs, Jimmy Waldo jelentett némi állandóságot, emellett azonban a zenekarba bekerülő zenészek egyben lehettek csak biztosak: vagy önszántukból, vagy egy elegáns farba rúgás következtében hamarosan ki is fognak kerülni a zeneileg egyébként egy bizonyos szint alá sosem süllyedő, sőt, néha remekművel előrukkoló muzikális forgatagból.
Jelen albumon azonban már Joe Stump kivételével nincs más húzónév – a gitárosról pedig tudjuk, hogy jóllehet, technikai képességét tekintve egy igazi virtuózzal van dolgunk, ám hasonlóan svéd mesteréhez, képes úgy rátelepedni környezetére, hogy a dalok Stump szólóinak csekély kiterjesztéseivé váljanak. (Abban nem merek állást foglalni, hogy barátunk rendelkezik-e az igazi "nagyok"-ra jellemző, felismerhető stílussal, tudjátok, olyannal, ami egyetlen hangból is beazonosítja "elkövetőjét", az azonban bizonyos, hogy nincsen olyan, három kart igénylő szóló, amit ő két kézzel meg ne tudna oldani.)
De térjünk vissza az albumra, és annak fő szervező elemére, az eklektikára! Stump természetesen nem bírja ki, hogy ne legyenek képességeivel azok is tisztában, akik eddig nem hallottak róla: a két percen túlnyúló instrumentális "intro" azonban meghallgatása után igazolja önmagát, mert nem pusztán 12 ujjal játszott hangok egymásra zúdított katyvasza, és azok számára is érdekes lehet, akik szerint a gitározás a flamencónál kezdődik.
A folytatás aztán meghökkentő módon a Rainbow-szerű indításból olyan Queensryche parafrázisba torkollik, amiben egy kezdetleges AI program generálta Tate-szerű hang próbálja megteremteni a királynő birodalmára jellemző misztikumot, és ami nem is lenne elvetélt próbálkozás, ha Mark Benquechea leszállna a kétlábdobról, mert szó szerint szétveri a kibontakozó hangulatot, és hiába Stump jól megkomponált belépője, még őt is sikerül a háttérbe állítani, ez pedig becsülendő teljesítmény, csak nem a zenei fajtából.
Innentől fogva aztán a főszerepet átveszi az énekes, legalábbis nálam, mert képtelen vagyok nem odafigyelni arra a szó szerint fülsértő produkcióra, amit a gitáros "életmentő" akciói sem tudnak feledtetni. Sajnálom, mert a "Jet To Let" egyébként ügyes Rainbow utánérzés, de a magas hangoknál Giles Lavery énekes hangja úgy vékonyodik el, ahogyan nyakán az erek vastagodnak, innentől pedig aztán eluralkodik a vokális káosz, ami úgy vágja tönkre a lemez első felére jellemző, hol Malmsteen, hol a Rainbow stílusában fogant, sikerültebb dalokat, ahogy a kétballábas katona az alakzat "jobbra át" mozzanatát.
A szerzemények jól sikerült deja vu-je és Stump ettől függetlenül képesek viszonylag élvezhetővé tenni az albumot egy bizonyos pontig, ám a "God Bessed Video"-t hallgatva hirtelen olyan szürreális világba kerülünk, ahol a Judas Priest riffelésére a nyolcvanas évek játékgépeinek aláfestő zenéje terül, és jóllehet, a meghökkenés kiválthat elismerést is, de itt sajnos nincs a rossz érzést feloldó poénos csattanó, ráadásul az énekes egy müezzin vékony sipítozásával próbálja a refrének ismételgetésének számával elérni a végtelent, a matematikus hallgatók kínos vigyorral elegyített megrökönyödésére.
Nem is szaporítom tovább a szót, innentől a dalok minősége is oda zuhan, ahová az énekes pozicionálja, infantilis refrénekkel, fülsértő hangszínnel, és jóllehet, Túrisas kolléga szerint egy kiadott lemezen már nem lehetnek hamis hangok – főleg most, mikor már oly könnyű a falsra rúgott hangjegyeket kiigazítani – azért kénytelen vagyok elbizonytalanodni, mert hiába Stump szólóinak vezérfonala, ha a vokál hol alá, hol fölé lövi a vékonyra kínzott dallamokat.
Elszalasztott lehetőség az album, ami egy erőskezű producerrel – aki első hallásra a holdra küldi Lavery-t és ad egy tockost az önmagát a főszerepbe álmodó dobosnak – akár élvezetes, jól összerakott produkció is lehetett volna – így viszont a kontrollálatlanság mementója, amiben Stump öntörvényűsége már fel sem tűnik – ez pedig szerintem az egyetlen megsüvegelendő teljesítmény, amit az albumról elmondhatunk, s ha nem, akkor a többit keressétek meg Ti magatok.
Garael












