Human Fortress: Stronghold (2025)
Kiadó:
Massacre Records
Honlapok:
www.human-fortress.de
facebook.com/humanfortressofficial
Most, hogy a disco ütemek bazárjának metal álruhába öltözött POPkulturális képviselője, a Battle Beast kiadta új albumát… Mi? ... Ja, hogy nem is róluk akarok ismertetőt írni? Na igen, de valahol mégis velük kell kezdenem, hiszen a Human Fortress a bestiák amolyan antitéziseként vállalja fel a hagyományos heavy metal, ha nem is zászlóvivő, de legalábbis kisdobos szerepét.
A németek elsődleges eszköze a sallangmentesség, mint ahogy a filmekben a minimalizált színészi játék, ami mégis értéket hordoz magában, olyan egyfajta jelentéstartalmat, amivel terhelő sallangok nélkül tudják a színészek a szerepet figyelemre méltóvá formálni – így nyúlnak vissza az erődlakók is a stílus alapjaihoz, bár ők nem érik el azt a színvonalat, amit az eszköztelen színjátszásban a valamikori csodálatos színész, Páger Antal.
Pedig nem volt ez mindig így: a csapat első időszakában ügyesen vegyítette a reneszánsz zenei örökség romantikus hangzású elemeit a metallal, szövegeiket tekintve pedig bármely középkori trubadúr beperelhette volna őket a hivatkozás elhagyásáért vagy a szellemi tulajdon pofátlan lenyúlásáért, így aztán a Falconer mellett ügyesen bizonyították, hogy a crossovernek igenis lehet létjogosultsága, már ha a kísérlet nem fordul giccsbe vagy ízléstelenségbe.
Mindez azonban a múlté, és egy kis stílusbeli kanyar után – ami ordas buktának bizonyult, és majdnem az együttes végét jelentette – immár második albumukon teszik le voksukat a pőre, középtempós heavy metal mellett, amihez sikerült megnyerniük azt a Gus Monsatót, akit a Tolkki-féle Revolution Renaissance-ból ismerhet a jó memóriával megáldott idősebb generáció. Monsato, aki remek énekes (volt), képes olyan dallamokat is formálni, melyeket hallva egy komplett táncdalénekesi árnyékzeneszerző brigád emelheti fel a kezét a megadás jeléül: no, nem mintha nem lennének stílusrelevánsak a fülbe ragadó refrének, ráadásul az említett szikárság nem engedi a könnybuggyantó érzelmek elburjánzását a dalokban, de a célközönséget megragadó "fogós" jelleg, úgy gondolom, minden arra hivatott zenei árnyalatban jellemző cél. (Ami nem biztos, hogy az énekelhető refrén, de ez legyen egy másik cikk fő témája.)
És maradjunk még egy pillanatra Monsantónál: az énekes hangja sajnos halhatóan megkopott az évek folyamán, ám a rekedt tónus még valahogy jól is áll a zenei koncepciónak, és hát Gusnak volt miből lejjebb adni, úgyhogy a teljesítmény egy másfajta megközelítésben, ha nem is prémium, de mindenképpen dicséretet érdemlő.
S ha idáig eljutottál a kritika olvasásában, akkor nem fogsz csodálkozni a dalok értékelésén sem, melyek némi tempóbeli egyhangúsággal, ám remek dallamokkal felvértezve haladnak rendületlenül céljuk, a hallgató megnyerése felé. Már a kezdés is tipikus, jóllehet a kezdő taktusok kissé átvágva a nagyérdeműt, némi "Helloween-i" deja vu-t hordoznak magukban, hogy aztán vezérhajóként váltsanak át valami szigorúbba egy olyan vezérdallammal, amit, ha csak egyszer meghallgatsz, minden bizonnyal jó ideig nem fogsz elfelejteni.
A folytatásban aztán beáll a teljes lemezt jellemző rend, a "The End of The World" igazából egy lecsupaszított lopkovári a csapat dicső múltjából, ám mivel nem hiszem, hogy sokan tisztában vannak a valamikori debüt tartalmával, így ez megbocsátható vétek. Nem is mennék végig egyenként a dalokon, hiszen mindegyikben találhat a figyelmes hallgató olyan elemet, amitől rögtön a zsongító nosztalgia kerítheti hatalmába, ezért inkább csak három jellemző etapot emelnék ki a zenei folyamból. A "The Abyss Of Our Souls" és a "Silent Scream" dallamait hallgatván elgondolkodhatunk, miért is nem vitte többre a csapat, az ismerős című "Death Calls My Name" pedig a maga misztikusságával egyszerre idézheti fel a Queensryche-ot és a Tony Martin-érás Black Sabbathot.
A sok szép, dicsérő szó után pedig a végére jöjjön egy kis ejnye-bejnye: egy ilyen, tradicionális ízeket felmutató csapatnak nem szabadna ennyire gitárszóló-szegénynek mutatkozni, főleg úgy, hogy két hangszerbűvölő is a tagok között van – s ha jóindulatú akarok lenni, feltételezem, hogy biztos összevesztek a felvételek során, ami aztán antagonisztikusnak bizonyult. Kár, hogy éppen egy heavy metal albumon.
Garael