Dream Theater: Quarantième - Live à Paris (3CD+2Blu-ray)

Kiadó:
Inside Out Music
Honlapok:
www.dreamtheater.net
facebook.com/dreamtheater
A koncertfelvételek többségének már régóta semmi értelme nincs, legalábbis audio élményként. Hol vannak már azok az idők, amikor egy Rainbow vagy Deep Purple akár tíz, de nemegyszer húszpercesre is hizlalta egy-egy dalát, telis-tele váratlan, egyben izgalmas hangszeres megoldással?! Nem látom be a miértjét, de elfogadom, hogy erre most talán kevésbé van igény befogadói részről. Fene megette, de ez van. Ha a zenekar hangról hangra ragaszkodik a lemezváltozathoz (és manapság inkább ez az általános), akkor már csak az ment meg egy koncertanyagot, ha a közönség extázisban tombolja/énekli végig a bulit és mindez hallható is (pl. a Maiden koncertek többsége).
A párizsi közönség ezzel szemben visszafogott, illedelmes hallgatóság, a zenekar pedig (ezúttal) érthető okokból nem változtat a legutolsó hangig megkomponált dalokon, egyetlen dalt kivéve. A "Hollow Years" teljesen más, mint a lemezen, bár spontaneitás itt sincs, már a Budokanban felvett koncertanyagon is ez a hosszabb változat szerepelt. Állat, szó se róla, Petrucci szólója embertelen, de csak ezért nem vettem volna meg a CD-t.
Audio élményként tehát számomra teljesen érdektelen a cucc, a lényeg viszont nekem nem is ez. Itt a teljes koncert két Blu-ray korongon, ez pedig természetesen megindokolja, sőt kiköveteli a vásárlást, még akkor is, ha a zenekar koncertkatalógusa amúgy tekintélyes DVD/Blu-ray fronton (is). A londoni koncerten rögzített "Distant Memories" (2020) van legközelebb időben és minőségben, sőt kiállításában is a mostani anyaghoz, de azóta visszatért Portnoy, úgyhogy az indokoltságát nem kell magyarázni, de egyben remek alkalom párhuzamot vonni a két hasonló megjelenés között.
Ha van is, nem érezni igazán a felszabadult örömet a tékozló fiú visszatérése kapcsán. Rudess és Mangini a második sorban szinte végig szórakoztatják egymást a londoni koncert alatt, most ez nem látványos a Rudess-Portnoy relációban, noha LaBrie a "my brother from an other mother" szavakkal mutatja be a visszatérőt. A kép és hang viszont egyaránt tökéletes, a vetítésekkel és szép fényekkel koreografált színpadkép is hasonló színvonalú mindkét esetben. Azon azért most felhúztam magam, hogy ezúttal a kamera el-elkalandozik Petrucci szólói alatt. Mert olyan mégse legyen már egy DT koncertfilmen, hogy pl. az "Under A Glass Moon" szólója nincs zoomolva, sőt másodpercekig mást látunk. Ejnye!!!
A szetlista összehasonlitása viszont nem lenne korrekt, mert a londoni a "Scenes..." évfordulós turnéja volt, ahol lement az egész lemez, azzal pedig nehéz versenyezni. Ezzel együtt azért én most néztem volna mást a "Barstool Warriors", "Constant Motion" sőt a majd félórás "Octavarium" helyett is, de belátom, ez teljesen szubjektív, más meg éppen ezeket látva borul térdre. Ilyen ez, ha egy zenekar ekkora és ilyen színvonalú életművel a háta mögött koncertezik.
Szerencsére a technika mára lehetővé teszi, hogy egy-egy koncertélményt szinte teljes valóságában újra átélhessünk a nappaliban. Ezért nem igazán tudok érvet a minőségi koncertkiadványok kötelező beszerzése ellen. A 3CD+2Blu-ray 7999 Ft-os ára is fogyasztóbarát. Fogyasszuk hát, egészséggel!
Túrisas










