Joe Stump's Tower Of Babel: Days Of Thunder (2025)
Kiadó:
Silver Lining Music
Honlapok:
towerofbabelrock.com
facebook.com/TOBRock
Úgy fogott el rossz előérzet, mint hízott sertést télen a pálinka illata és a késköszörű hangja, mikor láttam, hogy Joe Stump gitárfenomén a "nevére vette" a 2017-ben debütált Tower Of Babel alakulatát: melldöngető kinyilatkoztatásaként annak, ami eddig is nyilvánvaló volt, vagyis hogy a csapatnak ki a főnöke. Ez a fajta hozzáállás sosem volt szimpatikus, mivel önmaga kiemelésével egy művész a saját társainak szerepét rúgja a béka segge alá, teljesen feleslegesen, hiszen a megkomponált zenei anyagból úgyis kiderül, kinek mennyi és mekkora szelet jutott abból a bizonyos tortából – az ilyen esetekben pedig általában úgy telepszik rá a főnök a készülő dalokra, ahogy az Malmsteennál szokás, az ebből fakadó végeredményt pedig sajnos évtizedek óta jól ismerjük.
Nemhiába aggódtam, hiszen Stump amellett, hogy mindent (is) tud a rockgitározás művészetéről, beleesett a nagy gitáros egók hibájába, vagyis a dalokat kis túlzással a szólók szükséges, de súlytalan részének tekintette, így a csapat második albuma az instrumentális betéteket leszámítva a cipőfűzőjét sem kötheti meg elődjének. A produkciós munkára emellett erősen rányomta bélyegét a külsőleg Dio klón, egyébként a Nightmare nevű francia brigádból ismerős Jo Amore (!) teljesítménye, aki amellett, hogy a ráspolyok új minőségét hirdeti hangjával, néha szinte hörgésbe csap át, ami nem lenne akkora baj, ha a "tisztább" vokális részek mélyebb tartományainál nem rúgna vérhólyagot a helyükhöz kétségbeesetten kapaszkodó hangjegyekbe.
A változást a teljesen felesleges intrót követő három dal is jelzi, melyek a Rainbow világától elmozdulva úgy idézik a NWOBHM csapatait, hogy a "Days Of Thunder" akár a Saxon repertoárjába is beleférne, a kiabálós refrén csordavokálja alatt (felette már nem megy) pedig Mr. Szerelem próbál pár épkézláb, kétszavas refrént összeütni, már ha Stump jóvoltából nem készen kapta azokat is.
Ezek után úgy látszik, Stump meggondolta magát, és visszakanyarodik fő hatásaihoz, szegény hallgató pedig rakhatja is vissza a szekrényébe a Saxon/Maiden felvarrós farmerdzsekijét: a "Blind Are Your Eyes"-ban Amore barátunk is megtalálja a hangját, és az epikus kibontású powerlíra az ismerős dallamok ellenére – vagy tán éppen azért – a lemez egyik csúcspontja, ahol Stump olyan vijjogós, könnyekre ingerlő szólóval koronázza meg a refrént, amire mondhatnánk számtalan dicsérő jelzőt, de minek. Sajnos innentől ismét a felháborodás ideje következik, mert az "Alone The Desert" olyan mértékű lopással indít, ami még a gitár padavanok világában is ritka, egyetlen magyarázatként az szolgálhat, hogy Stump talán a csillagokat bámulva próbált ihletet szerezni, kár, hogy ordas plagizálás lett a vége.
A lemez utolsó két száma aztán előcsalogat a zenészekből némi kreativitást, már ha az ezerszer hangzott panelek újrapakolása annak számít. A "Trust Me" lassú építkezésű, némi pszichedeliával megbolondított folyamában a gitáros Blackmore legjobb improvizációs szólóit idézve mutat be megsüvegelendő produkciót, emellett a dal hosszúsága ellenére sem fullad unalomba, köszönhetően az instrumentális és énekes részek ügyes, ide-oda dobálós játékának. Zárásul aztán kapunk még egy vidám hangulatú, JLT korabeli Rainbow idézetet, amelyben végre felcsendül a Hammond-orgona is – az persze senkit se zavarjon meg, ha a dallamokat valahonnan az agya hátsó részéről ismerősnek találja, hiszen az idézetek akkor jók, ha többé-kevésbé pontosak (és illenek az adott helyzethez).
A dalok színvonalának csökkenése mellett azt azonban muszáj elismerni, hogy Stump a szólókat tekintve káprázatos teljesítményt nyújt: ha kell, önmagába bolonduló hangjegyhalmozással bódít, de ha kell, olyan dallamokat facsar ki a hangszerből, amikből jócskán több is elférhetett volna az albumon.
Sajnálom, hogy az új etap – nálam legalábbis – nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mert alapjaiban ott sejlik a kiválóbb minőség lehetősége: úgy látszik azonban, hogy ebben a zenei Bábel-toronyban a kísérlet ellenére sem sikerült egy nyelvet beszélni, vagy ha igen, akkor azt igazán csak a főnök ismerte.
Garael