Dionysos Rising

2014.máj.23.
Írta: garael 1 komment

Nevergreen: Vendetta (2014)

nevergreen-vendetta.jpg

Kiadó:
Hammer Records

Honlap:
www.nevergreen.hu

A Nevergreen újra-összeborulásos korszaka olyan futurisztikus képzetet sejt, amit Isten is Lem tollára teremtett: az idő előrehaladtával a megfontolt, öreges, súlyos-gyászos gyermekkort a fiatalos vihánccal, menetelős romantikával meglátott meglettség váltotta fel, ami a népi-metálos korai kesergőt ropja át legényes szaporába, csak hogy legyen miért vakargatnia az embernek a fejét, hogyan is van ez. Mert értem én, hogy a régebb óta működő csapatok munkásságára ugyanúgy jellemző az evolúció, mint mindennapi környezetünkre, de a doom műfajok esetében a relevanciát mégse a tempó fokozása jelenti – kivéve a minden stílusok ősatyját jelentő Black Sabbath-ot, akik az Ozzy korszakot egy huszárvágással nyisszantották a Dio-jellemezte hard rockba –, és ha az adekvát zokogást a csatakiáltásos ökölrázás váltja fel, akkor jogosan kiálthatnánk fel, hogy "Valami bűzlik Dániában!". Illetve Magyarországon. Még szerencse, hogy szó sincs a kimúlást jelentő dögszagról, a csapat pedig még sosem volt ennyire aktív, már ami a dalok általános sebességét illeti – az már más kérdés, hogy miként érinti az ősfanokat a heavy-power metal és a gótikus rock jegyeinek előretörése, megfejelve azt a kifejtetten hangsúlyos korai Nightwisht idéző attitűddel.

Én személy szerint örömmel üdvözlöm a középtempó súlycsoportját, hiszen a "Végső harcunk vár" olyan himnikusan menetelős darab, amilyet a Paradise Lost is csak jobb napjaiban írt a "Draconian Times" albumára, és amit aztán a "Ha elborít a vágy" fokoz a fejbiccentő izmok Norbi tornájának zenei reklámjáig. Eközben ugyan engem is elborít a vágy, hogy megkérdjem a csapat két szövegíró fenoménját, hogyan következhet egymás után két olyan szerzemény, amiből az első címe a "Szerelemben nem hiszek", a második pedig a nő utáni vágyról szól – oké, ez utóbbi nem biztos,, hogy kifejezetten az Ámor nyila keltette érzelemért kiált, de a gótikus erotikát hagyjuk inkább másra. Illetve ne, hiszen a fülledt testiség elég rég ott bujkál a Nevergreen zenéjében, de mit csináljak, ha az idő előrehaladtával már jobban szeretem az akció, mint a pornófilmeket (azokat természetesen sosem szerettem), így igazán örömmel üdvözlöm az első lemezen megjelenő barbárt, aki mára a "Seregek Urává" válva tereli a gótikát a heavy metal irányába. Mindezt annak ellenére, hogy az operázós áriákat, és a dallamokat egyre inkább hátán, illetve hangszálain cipelő Simon Valentina inkább a gótikus jegyekért felel, de neki meg mindezt kénytelen megbocsátani az esendő kritikus, hiszen régóta hallott olyan ennivalóan ropogtatni az "r" hangokat, ahogy azt hősnőnk teszi a "Szemet Szemért"-ben. Egyszerűen zabálni való!

Az, hogy a lemez dalai mennyire jól sikerültek, jelzi, hogy a két feldolgozás, a csontra koptatott "Sweet Dreams" és a kissé elnyújtott Sisters Of Mercy dal, a "More" igazából nem tűnnek ki sem az egyenletesen slágeresre vett koncepcióból, de ami még nagyobb öröm, a színvonalból sem. A kakukktojást így az a kvázi Type O' Negative szerzemény jelenti, amit Macuráék a négy éve elhunyt Peter Steele emlékére írtak, és ami meghökkentő módon a Vendetta legdoomosabb pillanatait idézi, libabőrt okozó epigon hangulattal valamint énekhanggal.

Nevergreenék nem igazán tudnak hibázni, és ha a melankólia némileg le is lett hagyva a nagy rohanásban, a csapatra jellemző hangulatteremtő képesség megmaradt - de azért remélem, a következő albumra nem kell felragasztani a speed-metal stíluscímkét.

Garael

Címkék: lemezkritika
2014.máj.23.
Írta: Dionysos 2 komment

Outloud: Let's Get Serious (2014)

OUTLOUD-Lets-Get-Serious-350x350.jpg

Kiadó:
AOR Heaven

Honlapok:
www.outloud-rock.com
facebook.com/outloudtheband

Most, hogy a görög power ikon, a Firewind beláthatatlan időre jegelve lett (remélem, a bejelentés, miszerint Kelly Carpenter lesz az új énekes, csak "médiahack"), a két zeneszerző: Gus G. és Bob Katsionis ráér oldalági projektekkel foglalkozni. Gus G. az év elején jelentette meg sokszereplős szólólemezét (I Am The Fire), Bob Katsionis érdeklődése pedig egy javarészt instrumentális szóló anyag után (Rest in Keys, 2012) AOR/hard rock szerelemgyermeke, az Outloud felé terelődött, melyet 2009-ben gitártanítványával, Tony Kash-sel hívott életre.

Mára eldőlt, hogy mindössze két fix ember van az Outloudban, Bob Katsionis és Chandler Mogel énekes, mindenki más cserélhető, még Tony Kash is. A legmeghökkentőbb igazolás George Kollias, akit eddig a death metalt igen magas technikai színvonalon játszó Nile-ból ismerhettünk. Hogy kerül egy tőről metszett death metal dobos a szirupos dallamokat előnyben részesítő, AOR-bűvöletben alkotó Outloudba? Magam sem tudom, de az biztos, hogy ez is a legkülönbözőbb stílusok átjárhatóságát igazolja, valamint azt, hogy egymás leegyszerűsítő címkékkel való becsmérlése (gondolok itt olyanokra, mint "nyálas, geil csöpögés" vagy "dallamtalan, kásás robaj") értelmetlen. Katsionis alighanem úgy gondolta, hogy Kollias jelenléte kihagyhatatlan ziccer, így rögtön a lemezt nyitó nótában (Death Rock) kapunk egy vicces turmixot dallamos AOR klisékből, valamint death metalos kétlábgépes gyorsulásokból és torokhangokból. Érdekes...

A "Vegyük magunkat komolyan" cím talán azt sugallja, hogy most nagyobb erőbedobással dolgoztak, s ez annyiban mindenképpen igaz, hogy a lemez holtpontok nélkül, meglehetősen egyenletes színvonalú szerzeményekkel lett megpakolva. Egyelőre nem tudom eldönteni, hogy az erős mezőnyben az "It Really Doesn't Matter" című ballada, vagy a meglepő OMD földolgozás (Enola Gay) a leggyengébb láncszem. Egy majdhogynem észrevehetetlen epizódszerep erejéig (Toy Soldiers) föltűnik a lemezen Mike Orlando az Adrenaline Mobból, sőt akad egy instrumentális szerzemény is (Let's Get Serious).

Katsionis egyébként jókedvűen, biztos kézzel szólózgat, és ma már súlyos anakronizmusnak tűnő, csilingelő szintihangokkal réved vissza abba a korszakba, amikor még a festett, tupírozott haj és a flitteres cicanadrág volt a menő. Pufi hajból itt most nekünk csak annyi jut, amennyit Katsionis barátnőjén látunk, aki sokat sejtető pózban terpeszkedik a borítón. Ha a zene és a csomagolás retrográd jellegét vesszük alapul, a lemezcím végeredményben mégsem olyan találó, hiszen ezt szerintem nem lehet póker arccal végigjátszani, de végighallgatni sem...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.máj.19.
Írta: Dionysos 7 komment

Kenziner: The Last Horizon (2014)

Kenziner .jpg
Kiadó:

Power Prog Records

Honlapok:
www.kenziner.net
facebook.com/kenzinerofficial

A Power Prog Records most nagyot nőtt a szememben! Külön hálás vagyok nekik azért, mert fölkaroltak két tehetséges finn bandát a neo-klasszikus power-prog vonalból: az Adamantráról és a Kenzinerről van szó. Mintha csak személyesen nekem akarnának kedvezni, tudván-tudva, hogy egyik abszolút kedvenc stílusomról van szó… A Kenziner, és zenei atyja, Jarno Keskinen gitáros rászolgált erre a támogatásra, de szüksége is van rá, mert hiába dolgozik szinte folyamatosan a '90-es évek óta, a szerencse és az igazi sikerek mindeddig elkerülték.

A Kenziner "Timescape" című bemutatkozó lemeze nagyon ígéretes volt, az Adamantrát és az Anthrielt messze megelőzve küzdöttek a megtisztelő "finn SymphonyX" címért. Sajnos a folytatás (The Prophecies, 1999) érezhetően gyengébb lett, és nem használt nekik az sem, hogy a kis Leviathan kiadóval szerződésben a kifogásolható hangzás tekintetében sem tudtak előbbre lépni. Sőt! Mindezt tetézte, hogy Stephen Fredrick énekes orgánuma egyszerűen elégtelennek bizonyult ebben a komoly elvárásokat támasztó műfajban. Mivel a Kenziner motorja egy ideje már csak az olajat literszámra köpködve kínlódott, Keskinen létrehozott egy új formációt Virtuocity néven. Ők is két lemezt értek meg (Secret Visions – 2002, Northern Twilight Symphony – 2004), de végül ugyanúgy a Kenziner sorsára jutottak – megjegyzem: ugyanazon okok miatt…

Keskinen most új életet lehelt a Kenzinerbe, egy teljesen új csapatot toborzott maga köré (pl. Status Minor és Thunderstone tagokból), és Nino Laurenne (Sonic Pump Studios), valamint a Power Prog Records segítségével – nem akármilyen kitartásról téve tanúságot – újfent rajthoz állt. A Fredricknél jobb képességű Markku Kuikka (Status Minor, Thaurorod, The Ragged Saints) nyerő húzás volt, most végre olyan énekese van a bandának, aki kifogástalanul teljesít. A lemez hangzása is sokkal teltebb, erőteljesebb.

Keskinenben mindig is éreztem a potenciált, de a "The Last Horizon" minden kétséget kizáróan eddigi legjobb alkotása. Nem mondom, hogy minden tekintetben 100 %-os, de ki az? Még a műfaj koronázatlan királyának számító Michael Romeo sem az (különösen mostanában). Érdekes módon a lemez sokadik meghallgatása után sem elsősorban a SymphonyX, hanem a Vitalij Kuprij-féle Artension ugrik be, de itt valahogy jobbak a nóták, és az egyébként nyilvánvaló hangszeres virtuozitás is jó érzékkel alá van rendelve a daloknak. Nincs mese, ez is megy az Adamantrával egyetemben az éves toplistára! Hogy hányadik lesz, azt majd a sok-sok figyelmes hallgatás fogja eldönteni. Végül sietek megjegyezni: bármit is gondoljunk Malmsteenról és a való világgal végképp megszakadt kapcsolatáról, mindez: beleértve a SymphonyX-et, az Artensiont, az Anthrielt, az Adamantrát és a Kenzinert, neki köszönhető, hozzá vezethető vissza, belőle nyerte eredetét.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.máj.18.
Írta: Dionysos 4 komment

Adamantra: Act II: Silent Narratives (2014)

adamantra_act_ii_silent_narratives_cover_1.jpg
Kiadó:

Power Prog Records

Honlapok:
www.adamantra.com
facebook.com/Adamantra

Hát, adamantráék sem siették el a folytatást! A 2009-es bemutatkozó lemez (Revival) úgy lepett meg és borított föl, mint egy gyanútlan halászladikot egy Draupner-féle óriáshullám a nyílt óceánon. Aki nem tudja milyen az, nézze meg a Goerge Clooney főszereplésével készült "Viharzóna" (The Perfect Storm, 2000) című filmet. Mondjuk ez a gyöngém: a skandináv prog-power, jól definiált, SymphonyX-féle neo-klasszikus fölhangokkal. Ebben a stílusban utoljára az Anthriel talált el nagyon, amire szükségem is volt, mert az Adamantra ilyen-olyan problémák, énekesekkel való csiki-csukizás miatt öt évet váratott minket...

Az történt, hogy Tuomas Nieminen énekes az debütálást követően kilépett a bandából. Helyette leszerződtették a Silent Voicesből időközben kiábrándult Michael Hennekent, de valamiért csak nem akart az a fránya lemez elkészülni. Egyszer csak azon kaptuk magunkat, hogy Henneken kikerült a pikszisből, Nieminen pedig visszaigazolt a bandába, ami a kis, helyi Sound Of Finland kiadótól átkerült a Power Prog Records istállójába. Elhárultak tehát az akadályok, s így végre - lelkes előrendelőként - kezemben tarthatom azt a kiadványt (dedikálva és egy hivatalos póló társaságában), amelyre évek óta vártam.

Dramaturgiai értelemben elég rizikós - és ezt több külhoni recenzió is megjegyezte - hogy a lemezt egy közel 20 perces, epikus művel indítják. Lehetséges, hogy szerencsésebb lett volna ezt a "Lionheart" című opuszt az album végére tenni, de hál' Istennek jól összepakolt szerzeményről van szó, így a magamfajta stílus-elkötelezett hallgató figyelme egy percre sem lankad. A CD kilenc nótájából hármat (In The Shadow Of The Cross, Three, The Oracle) már korábbról ismerhettünk, hiszen 2011-ben (mintegy ízelítőként) elérhetővé tették őket honlapjukon. Ezek képviselik az album meghatározó irányvonalát: direktebb hangvételű, de aprólékosan kidolgozott, gazdag hangszereléssel és kórusokkal megtámogatott, az első korongnál valamivel keményebb muzsika lett a "Második fölvonás".

Kicsit bánatos vagyok amiatt, hogy az első lemezre is jellemző éles (treble heavy) hangzás összességében nem változott; egy kövérebb, melegebb sound sokat javított volna a közérzetemen. A hangszerkezelés tekintetében azonban nem lehet panasz, Panu Kiskola nem hogy kitűnőre államvizsgázott a Michael Romeo Tanszéken, de rögvest tanársegédi pozíciót kapott, és Christian Pulkkinen (röviden csak Chrism) billentyűs végleges csatlakozása is kifejezetten jót tett a bandának. A gitár-billentyű "verseny-szólók", ugye, csöppet sem ártanak az ilyen muzsikának. A bemutatkozással ellentétben itt a végére sem ül meg az anyag, sőt a személyes kedvencem éppen az albumot záró "On Ember Remains". Sommás és megkérdőjelezhetetlen ítéletem a következő: kétség sem férhet hozzá, hogy toplistás anyag!!!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.máj.18.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Santana: Corazón (2014)

Santana- Corazon.jpg

Kiadó:
RCA/Sony Latin Iberia

Honlapok:
www.santana.com
facebook.com/carlossantana

1, 3, 4, 5, 6. Ez nem valami titkos számkód, hanem Santana új lemezén azon dalok sorszámai, melyek érdemesnek találtattak arra, hogy mp3 lejátszóm "szentélyébe" bebocsátást nyerjenek. Ez majdnem a fele... nem lehengerlő, de nem is rossz arány, főleg egy olyan embertől, aki eddigi, hosszú pályafutása alatt már 36 albumot készített. A jobbára instrumentális, amerikai bennszülött spiritualitást árasztó előző szólólemez, a "Shape Shifter" (2012) után Santana úgy gondolta, 37. kiadványával ideje visszakanyarodni a jelentős közönségsikereket aratott latin pop-rock világához.

A "Corazón" lényegében a "Supernatural" (1999) és a "Shaman" (2002) bevált receptjét követi, kivéve hogy sokkal latinosabb, majdnem végig spanyolul (és egy kicsit portugálul) énekelnek rajta. Persze bármihez is nyúl Don Carlos, abban benne van a latin vér, a "hispán csavar", de most nem annyira az MTV közönségét (erről jut eszembe, van még olyan egyáltalán?) célozta meg, hanem - visszanyúlva gyökereihez - az egyre jelentősebb, egyre komolyabb súllyal rendelkező amerikai hispán demográfiát. Így kapott most szerepet, Everlast, Rob Thomas és Chad Kroeger helyett Gloria Estefan, Diego Torres és Samuel Rosa, egytől-egyig neves latino (latina) előadók.

Santanát - és éppen ettől legendás gitáros - pár lefogott hangból föl lehet ismerni, de dalszerzőként soha sem volt igazán termékeny. Ezen az albumon is mindössze egy dalt jegyez (Yo Soy La Luz). A bevezetőben említett öt dalon kívül is akadnak kellemes pillanatok az új korongon, de van olyan is, ami felejthető vagy egyenesen gyalázatos. Az utóbbi kategóriába sorolom az örökzöld "Oye Como Va" földolgozását techno és hip-hop crossover stílusban egy Pitbull nevű rapperrel. Brrr!!! A másik idegesítő momentum Bob Marley "Iron Lion Zion"-jának latinosított változata. Itt viszont elismerem, hogy személyes ellenszenv vezérelt, mert egyszerűen ki tudnám a reggaet fosni a világból. Ez alighanem azért lehet, mert nem füstölök reggeltől estig nagy, kövér spanglikat.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.máj.18.
Írta: garael 2 komment

Timo Tolkki's Avalon: Angels Of The Apocalypse (2014)

avalonangelscd.jpg

Kiadó
Frontiers

Honlap:
www.avalonopera.com

Tolkkira nem igazán lehet ráfogni a középutas jelzőt. Vagy klafát, vagy szart csinál, no – ez, gondolom, függ szegény pszichés állapotától is, de a művészeknél sosem lehet tudni, hogy mi okozza az esetleges kreatív deficitet, a hangulat, vagy az ihlet pillanatnyi hiánya. Az ex- Stratovarius főnök tavaly jó passzban volt, annak ellenére, hogy a valóban gyengécske Symfonia és a valóban klassz, ám becsődölt Revolution Renaissance után jogosan mutathatta volna a szülői igazolást a mastermind alóli felmentésről: ennek ellenére a három részesre tervezett metál-opera nyitódarabjában képes volt megidézni a Keeper albumok hangulatát, amit eddig csak egy Tobias Sammet nevezetű zenésznek sikerült, valami Avantasia című projekt kapcsán.

A "The Land Of New Hope" személyes éves top listámon elért helye persze nem csak Tolkkinak, hanem a felvonultatott vendégénekeseknek is köszönhető volt: Kiske a lemez epikus záródarabjában leénekelte a kulcsok őrzőjét az égből, hogy húsz év után újra kinyithassák a hetedik kaput, Russell Allen pedig Rob Rock-kal vívott olyan vokális párbajt, ahol a zsűrit alkotó szirének a felmutatott 10-es után önként lemondtak a bajnoki címről, és elmentek inkább egy kovács műhelybe üllőt kalapálni.

A folytatás sikeréhez tehát a lelkiállapothoz szükséges motiváció adottnak bizonyult, és a várakozás izgalmát csak az törte meg, hogy Tolkki a folytatást már egy más, hölgyközpontú énekes gárdával képzelte el. És itt álljunk meg egy szóra! Mielőtt bárki hímsovinizmussal vádolna, önmagam teszem ezt meg: igen, számomra a metál a hímek tökvakarásos, erőfitogtatásos, melldöngetéses terepe, ahol nőknek nincs igazán keresnivalója, kivéve azoknak, akik hangszálaikat egy falka nőstényoroszlántól kapták, nem pedig a IX. kerületi Operaiskola szűz-szekciós szoprántagozatától. És szórhatok én hamut a fejemre, a Nightwish egyedi operaénekesi ötlete mellett – ami szokatlanságánál fogva valóban ütött –, a jelenlegi gótikus/pop/progresszív metálos csajbrigádokat hallgatva – már amikor ez a ritka alkalom előfordul – nem a metál, hanem egy formaruhába öltöztetett templomi leánykórus jut eszembe, akiknek mindig is jobban állt az iskolás zenei áhítat, mint a metál harcos-hisztérikus nyersessége. Most az Epica és Nightwish rajongók minden bizonnyal átkot szórnak a fejemre, de meggyőződésem, hogy az Avalon II. nekik sem feltétlenül tetszik. S hogy miért? Mert Tolkki képtelen volt olyan ragadós refrénekkel megtámogatni az elődnél komorabb világot felépítő szerzeményeit, melyek tulajdonképpen a gótikus műfaj lényegét is jelentik, és az új vendég férfiénekesek – Fabio Lione, David DeFeis, Zachary Stevens – szájába adott dalok csak light utánérzését keltik a Rhapsody, Virgin Steel, CIIC akár közepesebb darabjainak is. Ehhez persze hozzájárul, hogy Leone és DeFeis vokálisan sincs csúcsformában, Fabio hiába rekeszt, neki az áriázósabb, érzelmesebb darabok állnak jól – vagy ahol black-metálosan károg –, DeFeis pedig miután nem vetheti be az utóbbi években szokásává vált éneknek álcázott suttogást, kénytelen leleplezni önmagát, illetve hangjának tovatűnését.

Hiába hát az ős-Stratovarius billentyűs és dobos szekciójának támogatása, a felcsendülő dalok folyamatosan a korábban többször ellőtt Elements-korabeli riffekre épülve próbálják a monumentalitás látszatát kelteni, ami másodjára még oké, no de tucatjára már azok számára is feltűnő, akik fül-tűnő betegségben szenvednek, vagyis süketek. A férfibrigádból egyedül Stevens próbál meg maradandót alkotni, és a számára kiadagolt dallamokból valami tűrhetőbb CIIC replikánst kihozni, de a "Neon Sirens" is csak társai erőlködésének fényében tűnhet élvezhetőbb darabnak, hiába, no, nem véletlenül mennek a dögös csajok csúnya érdekes arcú lányok társaságában bulizni…

Persze igazságtalan lennék, ha Simone Simmons, Floor Jansen, Elize Ryd és a számomra eddig ismeretlen Caterina Nix teljesítményét elintézném egy udvariatlan legyintéssel: ők legalább vokális értelemben kihozzák magukból a maximumot, és az, hogy a dalok – a klipnóta kivételével, az legalább egy elkoptatottságában is dúdolós sláger – nem tudnak túllépni a sztenderd gótikus-heavy metal patronok puffogtatásán, nem az ő hibájuk. Különösen bántó, hogy a lemez címadó, hosszában is meghatározó, nemi-duettért kiáltó szerzeményét végigszopránozzák a hölgyek, monokrómmá téve az egyébként is kissé túlnyújtott, ám jobb sorsra érdemes darabot.

Tolkki megalkotta hát élete talán első középszerű, se íze-se bűze lemezét, amit a rossztól csak a mester gitármunkája ment meg, és ami sokadjára is bizonyítja, hogy az alkotói kreativitás időleges hiánya nem ragályos betegség – a gitárhősi szerep mint mindig, most is immúnis erre.

Garael

Címkék: lemezkritika
2014.máj.17.
Írta: Kotta 18 komment

Turbo: The Fifth Element (2014)

The-Fifth-Element.jpg
Kiadó:
Metal Mind Production

Weblap:
www.turbo.art.pl

A nagy felfedezésekhez gyakran véletlenek vagy tévedések vezetnek. A kicsikhez meg végképp. Éppenséggel a magyar Turbo új albumába akartam belehallgatni, mert dicsérik sokan, csak félrehordott a puska. Így ebbe a Turbóba is sikerült belefülelni, de végül is nem bántam meg, sőt.

Lengyel ősmetal zenekarról van szó amúgy Ossian, Pokolgép módra, és mint ilyen, esélytelen lett volna egyébként. A tavalyi lemezüket ángliusul is rögzítették, ha már a fél ország azon fáradozik, hogy bevegyék Európát, ők se maradjanak le, ugyebár. Eredeti tagból, azt hiszem, csak kettő maradt a csapatban, úgyhogy fiatalos lendület van azért, nem kell megijedni.

Fene se tudja, mitől lesz szimpatikus, hiteles egyik banda ebben a trú műfajban, a másik meg egyenesen nevetséges, de nekik sikerült a maguk oldalára állítaniuk. Talán azért, mert egyszerűen jó, élvezetes számokat írtak. És mert egyszerre veszik komolyan a műfajt, és mégsem annyira magukat. Lazán, erőlködés nélkül tolják, magától értetődik, hogy ezt játsszák, mert ezt érzik, ezt szeretik.

Tényleg rendben vannak a nóták, ha ugyanez a '80-as évek első felében jelenik meg (persze nem Lengyelországban), most simán klasszikusként őrizgetnénk bakeliten. Szurkolok nekik, hogy bekerüljenek egy nagyobb név elé egy turnéra, akkor még egy kisebb underground siker azért összejöhet nekik. Ezen teljesítmény alapján megérdemelnék, hogy felfedezzék őket még néhányan csupa véletlenségből.

Kotta

Címkék: lemezkritika
2014.máj.12.
Írta: Dionysos 2 komment

WAMI: Kill The King (2014)

wami-killtheking-cover.jpg

Kiadó:
Metal Mind Productions

Honlapok:
www.wamiband.com
facebook.com/WAMIband

WAMI??? A lehetetlenül béna név mögött komoly, sokat látott zenészek rejtőznek: W - Doogie White (Rainbow, Michael Schenker, Malmsteen, Cornerstone), A - Vinnie Appice (Black Sabbath, Heaven & Hell, Dio), M - Marco Mendoza (Whitesnake, Thin Lizzy, Black Star Riders) és I - Iggy (vagyis Igor) Gwadera. Hogy ki? Ja, ő ebből a "Három pasi meg egy kicsi"-ből a kicsi. Szó szerint. Gwadera ugyanis mindössze 16 éves és egy Anti Tank Nun nevű lengyel metál banda hipertehetséges gitárosa. De hogy került a légy a levesbe? Izé... az I a WAMI-be, vagyis Iggy egy ilyen szupergrúpba? Hát úgy, hogy Gwadera és társai két évvel ezelőtt fölléptek a Thin Lizzy egyik lengyel koncertje előtt előzenekarként. Mendozát lenyűgözte a technikás, a színpadon gyerekkora ellenére is rutinosan mozgó fiatal titán, és a Metal Mind kiadó támogatásával befűzte pár sztár-haverját egy kis projektezésre.

Szóval a képtelenül badar név mögött nemzetközileg ismert és elismert zenészek bújnak meg, mögöttük egy hihetetlenül fiatal gitár-tehetség, mögötte Wojtek and Piotr Cugowski mint zeneszerzők, mögöttük pedig Jarek "Chilek" Chilkiewicz, a Metal Mind által megbízott producer. Az ember minél nagyobb betekintést nyer a mögöttes tartalomba, annál elveszettebbnek érzi magát, mert a nevek egyre ismeretlenebbnek tűnnek előtte. Igen, hát nagyjából erről is van szó: Ha megjelenne a hír, miszerint Igor Gwadera új lemezt adott ki a Cugowski testvérek szerzőpárosának háttérmunkájával, akkor (Lengyelországot kivéve) sehol sem lehetne eladni a lemezt, így viszont tök jól hangzik a dolog... a banda nevét leszámítva.

Mendozától és az általa beszervezett neves előadóktól nagyon jópofa dolog volt, hogy renoméjukat kölcsönözve esélyt adtak egy tehetséges lengyel kamasz bemutatkozására a szélesebb (világ)közönség előtt. Mindazonáltal a sokadik hallgatás után is úgy érzem, itt ennél többről nem igen van szó. A "Kill The King" semmilyen tekintetben sem kiemelkedő alkotás, átlagos, szürke hard rock anyag  - a címéhez híven és Doogie White közreműködésének köszönhetően - föltűnő Rainbow áthallásokkal. Jó a csomagolás, de a tartalom izgalmaktól mentes középszer. Appice soundja erőtlen, White pedig nincs csúcsformában. Szinte hihetetlen, de a legmeggyőzőbb alakítást a 16 éves Gwadera nyújtja, illetve a "Guardian Of Your Love" című balladában White-tal duettet éneklő Piotr Cugowski (a szerzőpáros egyike), aki nem hogy méltó partnere a híres brit énekesnek, de nekem még jobban is tetszik a hangja. A Thunderstone-ból ismert Pasi Rantanenre emlékeztet (aki - úgy tűnik - időközben visszakerült a finn power-csapatba).

A nem túl jól sikerült névválasztás mögött (az ötlettelenség mellett) azt sejtem, hogy a WAMI föltűnően hasonlít az angol "whammy" szóra, ami nagy erejű csapást, illetve varázsütést jelent. Nos, az az album engem most se el nem varázsolt, se le nem taglózott, míg Iggy Gwaderának biztosan egy életreszóló élménnyel szolgált.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.máj.12.
Írta: Dionysos 2 komment

A zenei nevelés fontosságáról...

...is lehetne értekezni itt, ami persze egyáltalán nem üres szócséplés, ugyanis meghatározhatja az ember egész hátralévő életét és viszonyulását a művészetekhez. Az igazi zenei nevelés az érték és értéktelen megkülönböztetésén alapszik, amely kulcsfontosságú lépés a későbbi helyes értékítélet kialakításában.

Ezen a ponton viszont elbizonytalanodtam, mert, hogy ez itt érték avagy sem, abban még magam sem vagyok biztos (az éneklésem pl. egészen biztos nem az...), mindenesetre mi jól szórakoztunk és ártani talán nem ártottunk vele senkinek....

A szöveg a videó leírásban olvasható a Youtube-on.

Túrisas

Címkék: video
2014.máj.11.
Írta: garael Szólj hozzá!

Rubicon Cross: Rubicon Cross (2014)

Rubicon Cross.png

Kiadó:
INgrooves

Honlap:
www.rubiconcross.net

A napjainkban tapasztalható flitteres szigorodási folyamat véleményem szerint jót tett a glam metál csapatoknak: a puhapöcs jelleg eltűnt, a zenei viagra hatására pedig olyan keménységet fitogtatnak a heavy metal felé forduló fiúk, ami egy egész Kovi életmű hímoldalas dicséretére válhatna. Itt aztán nincsen nőies picsogás, bolondozó hancúr-hiszti, női ruhák alá temetett tesztoszteron: nem, kérem, a fajsúlyos elmozdulás kisöpörte azokat az elemeket, melyek a kilencvenes évek kezdetére véget vetettek a glam-metál zenei karrierének, ráadásul nem is a grunge, hanem a szigorúbb hangvételt követő, és szupersztár státuszba emelkedő – ezáltal a hivatalos kánon alakítóivá váló – Axl Rose és Sebastian Bach pályatársak hathatós közreműködésével. Mert mi is lehet őszintébb, mint a lázadók lázadása, akik kijelentéseikkel többet ártottak pomádés társaiknak, mint az egész Parents Music Resource Center szervezet, akiknek az egyébként glam-attitűdtől oly távol álló Dee Snidert is sikerült kongresszusi bizottság elé citálni, mondanom sem kell, hogy a szándéknak teljesen ellentmondó eredménnyel.

Nos, itt van hát a Firehouse énekesének, CJ Snare-nek, és a gitáros Chris Green-nek az új bandája, ahol ékesen bizonyítják, hogy a glames dallamok nem csak a heavy metal riffekkel, de az új évezred szülötte groove-okkal is összeegyeztethetőek, és a dallamosság nem a nehéz-fém súlycsökkentőjének zenei megtestesülése. Mert ugyan az új Rubicon Cross lemez első felében fel lehet ismerni a könnyedebb oldalról hozott dallamvilágot, de a környezet már inkább idézi a bőrt és szegecseket, mintsem a flittereket. A riffek és a gitármunka terén nincs miért panaszkodni, Green nem hiába szocializálódott a gitárhősök lemezein, szólóiban nyoma sincs a fakezűségnek, és ha a hangsúly ugyan inkább még mindig a dallamokon van, a jó helyen elsütött szólók, valamint a gyémántkeménységű megszólalás egyértelműen a heavy metal felé tolják az egész hóbelebancot.

A lemez mégsem ezért különleges: a "Moving On"-tól ugyanis a fiúk még egyet csavarnak a zenei irányfonalon, és a countrys, akusztikus alapokra olyan groove-okat hajigálnak, amitől egyből délies hangulata támad az embernek (Load korabeli Metallicás deja vu-t okozva a hallgatónak), és ha létezhet a southern rock és a glam metal lehetetlennek tűnő szimbiózisa, akkor a csapat most megvalósította azt, ékesen bizonyítva, hogy a Rubiconon át lehet, sőt, át is kell kelni. Snare ráadásul kiváló énekes, magasan kitartott hangjaiban nyoma sincs az erőlködésnek, és a "Kill Or Be Killed"-ben sikerül megmutatnia, milyen lenne, ha Hetfield adottságait bővítenénk két oktávval – mindezt egy olyan zenei környezetben, ami a "napfényesebb" Soundgardennek is becsületére válna.

Mindent összevetve több stílus kedvelőinek megfelelő albummal debütált az együttes, olyan szokatlan elegyet alkotva, amivel abban a korban sikerült meglepetést okozni, amikor elméletileg már nem szabadna meglepődnünk semmin. Még a lemez utolsó számaként odarittyentett punk nótán sem.

 Garael

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil