Dionysos Rising

2011.feb.12.
Írta: Dionysos 4 komment

Evergrey: Glorious Collision (2011)

Kiadó:
SPV / Steamhammer

Honlapok:
www.evergrey.net
myspace.com/officialevergrey

Ma is emlékszem, amikor valamelyik adón véletlenül belefutottam az Evergrey "The Masterplan" című nótájának videoklipjébe. Azonmód föl is hívtam Túrisas cimborát és elújságoltam neki, milyen nagy kincsre leltem. Egymás után jött is három kiváló album (In Search Of Truth, 2001 – Recreation Day, 2003 – The Inner Circle, 2004), meg egy ütős koncert DVD (A Night To Remember, 2005). Ezek után azonban az együttes – vagy mint utóbb kiderült inkább Tom Englund – egy közérthetőbb, dalközpontúbb irányt célzott meg. Úgy tűnik, ezt a kollégák megelégelték, mert Rikard Zander billentyűst kivéve testületileg kifaroltak Englund mögül.

A "Glorious Collision" tehát már új muzsikusokkal készült. Marcus Jidell gitáros a Royal Hunt-ból érkezett (elég beszédes igazolás), de pl. a basszer is ismert, sőt elismert zenész: Johan Niemann korábban megfordult már olyan bandákban, mint a Therion, Mind's Eye, Tears Of Anger, stb. Tulajdonképpen borítékolható volt, hogy az új album logikus folytatása lesz Englund egyszerűsödésre törekvésének. A kockázat persze nagy, hiszen a 2001 és 2004 között megszerzett rajongók közül talán kevesen örülnek az effajta megközelítésnek. Hozzáteszem Englund sötét tónusú hangja és fájdalmas dallamai sem biztos, hogy alkalmasak erre a stílusváltásra; ha megszakad sem lehetne belőle ünnepelt rádiósztár. Nem is nagyon tudom elképzelni, amint éppen az "I Was Made For Loving You"-t énekli cicanadrágban.

Félreértés ne essék, a "Glorious Collision" sem a "Slippery When Wet", de ez már se nem progresszív, se nem kifejezetten power, bár tagadhatatlanul Tom Englund-féle "örökszürke" hangulatot áraszt. Talán csak az "It Comes From Within" és az "I'm Drowning Alone" képviselik a régisulis power vérvonalat. Amint arra számítani lehetett, Marcus Jidell börtönéből szabadult sas lelke lubickol a Royal Hunt-nál lényegesen gitárközpontúbb közegben; kanyarintott is egy varázslatos szólót az album egyik legjobb nótájának végére (The Phantom Letters), de stílusa azért markánsan eltér Henrik Danhage játékától.

Azt hiszem, leszögezhetjük, ez az Evergrey már nem az az Evergrey, miközben azért az Evergrey mivolt legfontosabb összetevője, Tom Englund állhatatosan képviseli a folytonosságot. Az albummal egyébként nincs baj, az utolsó két nóta (I'm Drowning Alone, …And The Distance) némi gyermek és női vokállal díszítve kimondottan süti. A probléma sajnos a hangzásban rejlik: a billentyűből alig hallatszik valami, a dobok és a gitárok pedig rettenetesen aluldimenzionáltak. Ilyen szarul szerintem utoljára a '90-es évek végén szóltak. Kár, mert egy dinamikusabb, színesebb hangzással a régi, ortodox rajongókat is könnyebb lett volna meggyőzni.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2011.feb.11.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Pushking: The World As We Love It (2011)

Kiadó:
Eagle Rock

Honlapok:
www.pushking.eu
myspace.com/realpushking

Push... mi? Na ne már! Valaki? Én eddig pont annyit tudtam róluk, mint az atommag- és részecskefizika aktuális kérdéseiről. Vagyis az égadta világon semmit. Ilyen-olyan kerülőkkel mégiscsak eljutott hozzám a legfrissebb kiadványuk híre, s amikor végre meg is hallgathattam, csak néztem, mint bagoly az éjjeli mezőt.

Szóval adott egy 1994 óta aktív orosz öregfiúk rock-csapat meg kb. kéttucatnyi világsztár, de nem ám Hurka Gyurka meg a fiúk a sarki kocsmából, hanem – most szólok! iszonyú hosszú lista következik - Alice Cooper, Paul Stanley, Billy Gibbons (ZZ Top), Glenn Hughes, John Lawton (ex-Uriah Heep), Joe Lynn Turner, Dan McCafferty (Nazareth), Jeff Scott Soto, Graham Bonnet, Eric Martin, Udo Dirkschneider, és az ilyen jellegű projektekből kihagyhatatlan Jorn Lande . Ehhez jön még a gitárosok nem kevésbé rangos csapata: Steve Lukather, Steve Vai, Steve Stevens, Joe Bonamassa, Stevie Salas, Keri Kelli (Alice Cooper) és Nuno Bettencourt.

Szabad internetes adatforgalom ide vagy oda, elképzelni sem tudom, hogy milyen nehéz lehet ennyi világsztárt összeverbuválni, a velük való munkát koordinálni, a jogdíjak megosztásának kényes feladatáról nem is beszélve. Konstantin "Koha" Shustarev énekes-dalszerzőnek bele is telt jónéhány évébe, míg nagy álmát meg tudta valósítani. A lemezen korábbi Pushking "slágerek" (az Orosz Föderációban lehet, hogy tényleg azok voltak) hosszú sora szerepel, amit a komoly hard rock "allstars" segítségével enyhén szólva fölturbóztak.

Meg kell mondjam, hogy a dalok nem rosszak; zömében igen szórakoztató rádióbarát pop-rock balladákat hallhatunk, na meg néhány fílinges blues rock-ot. Ugyanakkor az elképesztő vendéglista nélkül egészen biztos vagyok benne, hogy a nemzetközi rock-közvélemény nem figyelt volna föl Koha Shustarev kompozíciós készségére, és bennem sem mocorogna a késztetés, hogy a Pushking-et az "orosz Poodles"-ként aposztrofáljam. A szentpétervári együttes szerencséjére azonban a neves közreműködők egy szempillantás alatt világszínvonalra emelték a középszerűséget.

Glenn Hughes, Jeff Scott Soto, Eric Martin, stb. hangján a "Börtön ablakában" is egészen fogyasztható lenne. Jorn Lande és Joe Lynn Turner szokásukhoz híven briliáns módon teljesítenek, és a nekik kiosztott dalok is dögösebbek a lemez átlagánál. Igazi meglepetés a mostanában szinte teljesen elveszett John Lawton (ex-Uriah Heep) szereplése; a Nazareth-es Dan McCafferty-t viszont személy szerint kihagytam volna. Ez persze ízlés kérdése. Ami a gitárosokat illeti, mit is lehetne hozzáfűzni Nuno Bettencourt, Steve Lukather vagy Vajas Pista játékához? Föltételezem, hogy ahol a dalokkal összefüggésben nincs föltűntetve külön egy híres vendég-gitáros neve, ott a Pushking saját bárdistája, Dmitry Losev penget. És megjegyzem: nem is rosszul.

Noha padlót azért nem fogtam az albumtól és a korábbi Pushking lemezeket sem fogom begyűjteni, ez a megjelenés a világsztárok szükséges plussza folytán elég érdekes ahhoz, hogy élvezettel hallgassam, ha éppen ki akarom szellőztetni a fejem valami könnyed, szellős, dallamos pop-rock muzsikával.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2011.feb.09.
Írta: Dionysos 1 komment

UFO: Showtime - Live 2DVD (2005)

Azt, hogy a velem egykorú (42) brit hard rock legenda neve hallatán a többség egy gülüszemű ufonautára, jobb esetben a velük  szinte már  baráti kapcsolatot ápoló Pataky "Pécs környékén van egy anomália, ahol ki-be járnak az idegenek" Attisra asszociál, kénytelen bár, de elfogadom. De azt már kétségbeesetten, az asztalt verve, átkozódva sírom el, hogy talán még "zenekar" kategóriában is ismertebb nálunk a hazai ugra-bugra idiótaság ("kend be a hátam és szeress bátran, mert a szerelem is napolaj" – megvan?). Atomot Erich von Dänikenre és a kerrádiókra!  

A minden idők egyik legjobb koncertlemezét (Strangers In The Night, 1979) elkészítő zenekar megannyi rockklasszikus megírása után egy jelentőségéhez méltatlanul kicsi koncertteremben rögzítette a DVD anyagát, amely azonban minőségét és az előadás egészét tekintve is lenyűgözően professzionális, köszönhetően elsősorban Vinnie Moore lélegzetelállító gitárjátékának.

Michael Schenker mellett John Norum, majd George Bellas is pengetett itt, tehát az UFO afféle gitárhős-gyűjtőhelyként is funkcionál. Ebben a környezetben elviekben tehát nem cucc Vinnie felbukkanása, mégis rendre lehet olvasni a szokásos sirámokat. Lassacskán 20 éve igyekszem megfejteni, hogy miért érzik kötelességüknek egyes okostojások, hogy az instrumentális lemezeket megjelentető gitárhősök kapcsán rendre felemlegessék negatív felhanggal a "lélektelen tekerés", "virgázás", stb. szavakat. Nem véletlen persze, hogy nem a "gyors", "precíz", "technikás", "pontos" jelzőkkel illetik őket, hiszen kimondottan vagy kimondatlanul, de degradálni akarnak.  

Ez talán az ő kicsinyes bosszújuk azért, hogy anno kikezdte ujjbegyüket a bizományiban vett Jolánka mind a hat makrancos húrja, és lett hamar egy kurva nagy semmi a "Most megtanulok gitározni!" szalmaláng lelkesedéséből.

Lassan mondom, hogy ők is megértsék: nincs visszafogottság, önzabola, zenei alázat. Vinnie Moore úgy játszik, ahogy mindig is játszott. Virtuózan, zseniálisan. Más kérdés, hogy ez a játékstílus soha nem volt híján a zenei alázatnak, léleknek és visszafogottságnak, legföljebb rásütötték a bélyeget.

Ebben a régisulis hard rock közegben is él és ficánkol az ortodox-shredder Vinnie. Nem akarom én a többi legenda érdemét kisebbíteni, mert Jason Bonham, Phil Mogg, Paul Raymond azért nem akárkik. Meg az is tény, hogy jórészt rockklasszikusokból áll a setlist, úgyhogy alaposan "megágyaztak" neki. De számomra ő a főszereplő, miatta kell újra és újra megnézni a szépen vágott, jól, bár kissé talán halkan szóló koncertfelvételt, no meg a sok nyalánkságot a második DVD-n. Ezek közül mindent visz a hatszámos, vonósokkal rögzített stúdiókoncert. A "Love To Love" olyannyira üt, hogy Tartuffe nagy elragadtatásában be is ígérte a megírását az "Ügyeletes kedvencek" rovatba.

Túrisas

Címkék: dvd
2011.feb.07.
Írta: Dionysos 1 komment

BBM: Around The Next Dream (1994)

Kiadó:
Virgin Records

Honlapok:
www.gary-moore.com
myspace.com/gmooremusic

Iszonyú közhely, de nagyon igaz: a halál nem válogatós fajta. Viszi, akit ér, mit foglalkozik azzal, hogy a világ egyik legjobb gitárosáról van szó! Ha tehetném, kegyetlenül seggbe rúgnám a kaszást, mert így végérvényesen eldőlt, hogy Gerim Úr (a.k.a. Gary Moore) varázslatos játékát már sosem fogom élőben élvezni. Emlékszem, 2001-ben épp az Egyesült Királyságban tanyáztam, és nagyon el akartam menni a londoni koncertjére, mert egy teljesen másmilyen ritmussal való próbálkozás után (A Different Beat, 1999) végre visszatért a jó öreg blues-hoz (Back To The Blues, 2001). Szóval kb. egy hónappal a koncert előtt fölhívtam a jegyirodát, de a csaj kajánul belevihogott a telefonba. A beszélgetés valahogy így folyt: - "Mit képzel? Már két hete elfogyott az összes jegy, de nem csak a londoni koncertre, hanem a brit turné minden állomására!" - "FUCK!!!" Az utóbbi - attól tartok - az én számon csúszott ki. Remélem, addigra a spiné már letette a telefont.

Félek, hogy a legendás ír gitáros váratlan halálhírét sem fogadtam jobban. Kezdeti tehetetlen dühöm gyorsan szomorúságba fordult át, ami intenzív Gary Moore lemez-hallgatás után szentimentalizmussá szelídült. Úgy gondolom, most az a legalkalmasabb módja a megemlékezésnek, ha valamelyik lemezét - egyfajta suta nekrológként - lelkes szavakkal méltatom. Szerencsére nem kell megerőltetnem vagy tettetnem magam, mert a közel 3 évtizedes, rendkívül tartalmas zenei életpályának bőven akadnak gyöngyszemei. Kézenfekvő lenne Gary Moore szólókarrierjének legsikeresebb lemezét, a "Still Got The Blues"-t (1990) kiemelni, de az akár olcsó hatásvadászatnak is tűnhetne, így inkább egy kevésbé ismert albumot választottam, a Jack Bruce-szal és Ginger Baker-rel (ex-Cream) közösen megírt "Around The Next Room"-ot (1994).

A lemez, amelyet 2002-ben remaszterelve és bónuszokkal újra kiadtak, annak idején nem talált elragadtatott fogadtatásra, de ennek talán az akkoriban már mindent ellepő trutyi (grunge) volt az oka. Kétségtelen, hogy az anyag szinte két külön szálon fut: egyrészről van néhány tőről metszett Cream nóta (High Cost Of Living, Why Does Love), de akad rajta virtigli Gary Moore szerzemény is, mint pl. a kislemezes "Where In The World" vagy az "I Wonder Why". A végeredmény mégsem tudathasadásos, mert Gary Moore zseniálisan belesimul a "krémes" közegbe, Jack Bruce és Ginger Baker ereiben pedig kb. fél évszázada a vér, az alkohol és a blues egy a háromhoz arányban csörgedez. Vagyis nem kezdők. A dalokat Jack Bruce és Gary Moore fölváltva, illetve együtt éneklik, és először magam is meglepődtem, hogy hangjuk tonalitása mennyire összepasszol.

Az "Around The Next Room" megjelenését követően néhány kritikus fintorogva ön-plagizálásról csacsogott és - mi tagadás? - a lemezindító "Waiting In The Wings" + "City Of Gold" páros kísértetiesen hasonlít a "White Room" illetve "Crossroads" című örökérvényű Cream klasszikusokra (utóbbi persze egy Robert Johnson földolgozás), de kitől lopjanak, ha nem maguktól? Eric Clapton nem panaszkodott, úgyhogy innentől kezdve kit érdekel, mit ugatnak a harapós kedvű ítészek? Inkább arról kellett volna értekezni, hogy milyen zseniális rádiósláger a "Where In The World", mekkora groove a "Can't Fool The Blues", és hogy Gary Moore élete egyik legjobb szólóját játssza a "Naked Flame" végén. Már az elsőként lefogott hangokra libabőrös leszek. Nem is nagyon tudok elképzelni szebb búcsút ennél (meghallgatható itt): "There's a place in my heart where you used to be..." Nyugodj békében, Tesó!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2011.feb.06.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Gary Moore (1952-2011) R.I.P.

Már Gary Moore hivatalos honlapján is olvasható, hogy a gitáros tegnap este váratlanul megtért Teremtőjéhez.

Nehéz bármit is mondani, hiszen Ronnie James Dio-val együtt Ő is azon kevés rockzenészek közé tartozott, akiknek ismertsége és elismertsége messze túlnyúlt a rock határain.

Sokan képesek arra, hogy úgy gitározzanak, mintha sírna a kezükben a hangszer. Ez azonban mindig csak illúzió.

Gary kezében viszont valóban sírt és megmutatott nekünk szinte mindent ennek a szomorú tekintetű ír zseninek a lelkéből.

Halála az egyetemes zeneművészet fájó vesztesége.

Isten áldjon, mindent köszönünk!

Still got the blues...

2011.feb.04.
Írta: Dionysos 2 komment

Heavenfall: 7 Sins (2011)

Kiadó:
Nicrothal Records

Honlapk:
www.heavenfall.de
myspace.com/heavenfallmusik

Éppen a napokban hívott föl egy följebbvalóm némi baráti csevelyre, és megállapította: nem kell elkeseredni, ha alacsony a blogunk látogatottsága, hiszen itt sokszor a legszűkebb értelemben vett rétegzenékkel foglalkozunk. Csak hogy bebizonyítsam, mennyire igaza volt: itt van mindjárt ez a Heavenfall nevű progressive-power tömörülés. Ruhr-vidéki germán barátaink igen fiatalok és megeszem a baseball sapimat, ha valaki ismeri őket mifelénk. Pedig elsőlemezes csapatként elég érdekes anyagot ütöttek össze, ráadásul ellopták az ötletemet. Ha zenész, sőt tehetséges dalszerző lennék (mint ahogy sajna nem vagyok), már régen összepakoltam volna egy koncept-anyagot a hét főbűnről. Óriási kedvenc nálam a Hetedik (Se7en) című film Brad Pittel és Morgan Freemannel, és szerintem óriási ötlet zeneileg azt megfogalmazni, amit David Fincher rendezőnek sikerült képileg megjelenítenie.

Szóval a Heavenfall elég nagyot vállalt és a körülményekhez képest azt kell mondjam, tulajdonképpen nem is tört bele a bicskájuk. A zene szimfonikus elemekkel gazdagított, összetett és kellőképpen borús hangulatú, ahogy az illik is a témaválasztáshoz. Az énekes (Daniel) hangja Christian Börjessonnak, a Disdain énekesének hangjára emlékeztet ugyan (itt), de dallamaiban és bizonyos (sötétebb) tónusaiban sokszor Tom Endlundot, az Evergrey frontemberét idézi. Sajnos a hangzás - valószínűleg a kis költségvetés és a törpe kiadó miatt - nem túl meggyőző; a dobok bizony tompán pufognak és a gitárok is messze vannak a hasítástól, de legalább a szinti rendben van.

Sommás ítéletem az, hogy a Heavenfall-ból még bármi is lehet. Érdemes lesz rájuk odafigyelni, főleg olyanoknak, akiknek az olasz Pathosray "Sunless Skies" című lemeze (2009) tetszett (itt). Ha másért nem, azért mindenképpen érdemes erre a blogra időnként ellátogatni, mert az ember értesülhet az ilyen nevesincs megjelenésekről. (Vagy éppen ezért nem érdemes? Ezt másoknak tiszte eldönteni...)

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2011.feb.01.
Írta: Dionysos 2 komment

Solid Vision: Sacrifice (2010)

Kiadó:
Progman Records

Honlap:
www.solidvision.it
myspace.com/solidvision

Magam sem értem, hogyan fordulhatott elő az a malőr, hogy a Solid Vision nevű olasz progresszív metál banda tavalyi lemeze átsiklott az egyébként - főleg ebben a tartományban - rendkívül érzékeny radarom alatt. Értetlenségemet csak fokozza, hogy a Solid Vision történetesen egy az egyben az a tehetséges brigád, amelyik a Dominici-féle O3 trilógia lemezeit följátszotta - nem is akárhogy! (kritika itt) - ráadásul Brian Maillard gitáros instrumentális szólólemezét (beszámoló itt) manapság is gyakran előveszem, mert önállótlansága ellenére is nagyon király.

Persze nem volt bennem semmifajta elfogódottság, amikor végre beélesíthettem a "Sacrifice" című albumot, mert a korábbi munkák (Eleven - 2004, The Hurricane - 2006) a vitathatatlan hangszeres kompetenciák ellenére sem taglóztak le, sőt Samuele Pintus, egy középszerű énekes nem kevésbé középszerű dallamai kifejezetten elkedvetlenítettek. Mielőtt a részletekre térnék, annyit mindenképp előre kell bocsátanom, hogy a "Sacrifice" jobban szól mint elődei, ebben a tekintetben tehát sikerült előrelépni, sőt Pintus is meggyőzőbben teljesít.

Ami a dalokat illeti, egy direktebb, karcosabb hangvétellel szembesülünk, amitől nem idegen az óvatosan, de jó érzékkel alkalmazott hörgés sem (pl. Same Death). Ugyanakkor a dallamok most sem igazán akarnak rám ragadni, sokszor leperegnek mint a datolyaszilváról (ismertebb nevén kakiról) a harmatcsöppek. Nagyon sajnálom, mert zeneileg a dolog működik, sőt majdnem hibátlan. Látszik, hogy a Maillard testvéreket eredetileg a Liquid Tension Experiment ihlette meg, és annak idején instrumentális anyagokkal indítottak. Ebből okulva sürgősen le kéne szerződtetni egy ügyes énekest, akit - mondjuk - Magnus Karlsson dallamérzékével áldott meg a Teremtő.

Amit eddig írtam, természetesen nem zárja ki annak eshetőségét, hogy egyik-másik jobban sikerült szerzemény (pl. "Millions Of People" vagy "Apocalypse", amihez egész helyre kis videoklip készült) fölébreszti majd néhány elszánt progger érdeklődését. Nyilván érnie kell még bennem az anyagnak kicsit, de azért nem elhanyagolható tény, hogy a lemez bónusz CD-n található teljesen instrumentális változata jobban bejött nekem. Ettől függetlenül Brian Maillard még nagyon, de nagyon tud...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2011.jan.31.
Írta: Dionysos 7 komment

Király István & G-Jam Project: Sides Of The Soul (2011)

Honlap:
www.kiralyistvan.hu

Nem voltam rest, megszámoltam. 84 db instrumentális gitár-lemez van a CD-gyűjteményemben. Ehhez még vegyük hozzá azokat a gitárhősöket, akik lemezeiken énekelnek is, így már jóval száz fölött járunk. Ezt csak azért írtam, hogy hihető legyen: van némi közöm a műfajhoz és ráadásul tényleg csak azért adok pénzt, ami minőségi produkció. Tehát nem olyan gitármániákus vagyok, aki már attól maga alá piszkít és elalél a gyönyörtől, ha meghall egy túlvezérelt gitárhangot. Sőt, kifejezetten idegesítenek a wannabe gitárhősök (hadd ne írjak most neveket, kérésre listát küldök), még akkor is, ha egyébként indokolatlan kultusz övezi zenei sarlatánságaikat.

Az elmúlt időszakban, bár hallottam nagyon sok, számomra eddig nem ismert gitárost, kétszer padlóztam meg igazán. Külön öröm, hogy mindkét esetben magyar előadóról van szó! Both Miki (Napra) koncertteljesítménye, valamint Király István bemutatkozó lemeze győzött meg arról, hogy világszínvonalon műveljük mi ezt (is). Üröm az örömben, hogy Both Miki relatív országos elismertsége mellett Király "Pitta" István beszorult Mátészalka közigazgatási határai közé. Pedig Pittát a centrumba kell sürgősen behozni. Nem az ország közepére, Pusztavacsra és nem is Budapestre, mert a fene megeszi, hogy a szakma csak akkor vesz valakiről tudomást, ha felköltözik a fővárosba, hanem a magyar gitárbarátok érdeklődésének fókuszába.  A "legközépsőbbek" közé. Ott, ahol nagyon sokan szeretnének lenni, de ténylegesen nagyon kevesen vannak. Csak azok, akiknek a technikai tudás mellé a dalszerzői tehetség is megadatott, akik egy teljes lemezt képesek úgy megírni, hogy ne csak a gitárfanatikusoknak és zenészeknek, de minden igényes, dallamokra fogékony zenehallgatónak örömet okozzon.

És akkor most jönnek azok a súlyos kijelentések, amelyekért felelősséggel tartozik a kritikus. A G-Jam Projekt második lemezénél jobb instrumentális rocklemezt még nem adott ki magyar gitáros (szinte mindet ismerem és szeretem, a Szekeres-Varga János-Alapi tengelyen), de valamennyi nemzetközi vetélytársnak is komoly ellenfele. Folytatom, továbbra is felelősséggel: Az "Until You Find Another Way" Gary Moore "Parisian Walkways" klasszikusával egyenértékű óriási gitársláger, de ezen nem kell csodálkozni, hiszen mind a tíz tétel akár egyetlen hallgatás után fütyülhető.

Rögtön ezt követi a "Deep Water", ami akár az új Satriani lemezre is felkerülhetett volna. Ez esetben a DW lett volna a kiváló "Black Swans..." legjobban sikerült kompozíciója, a dal közepén elhelyezett finom jazz futamokkal együtt.

Az anyag két részre tagolható, öt lendületes, illetve öt lassabb szerzeményre, amit ráadásul ismételten teljes zenekar játszott fel, nem akármilyen színvonalon. Ha jól értem, a szájgitáros "Talk To Me" nótát pl. a másodgitáros Bráder István játssza. Le a kalappal!

Tudom, hogy nagyon sokan kiröhögnek a "túlzásaimért". Ne tegyék! Egyszerűen azért, mert nincs igazuk. Vagy ha megteszik, csak azután vitatkozzunk, ha megrendelték és meghallgatták a lemezt. Honlap megnyit, lemez megrendel, meghallgat és itt a hozzászólásokban találkozunk, ok?

Túrisas

Joe Satriani, Andy Timmons, John Mayer, Király István, Axel Rudi Pell... Vajon e gitárosok között ki a kakukktojás? Elárulom: nem Király István. Olyannyira nem, hogy ha a sors különös kegye folytán István nem mátészalkai, hanem mondjuk Kaliforniában vagy - mittomén? - New York egyik külvárosában születik, akkor most keresett stúdiózenész, és ha éppen nem turnézik, Steve Lukather-rel jammelget egy csordultig megpakolt L. A. klubban.

Ezt felelősségem teljes tudatában ki merem jelenteni, mert jókezű gitárosból ugyan akad bőven (főleg az amerikai szórakoztatóiparban), de olyan azért arrafelé is kevés van, aki ilyen dalokat tud írni, ilyen magabiztosan "belakja" a gitár nyakát, miközben teljesen otthonosan "közlekedik" a blues, funky, jazz és rock különböző irányzatai között. Annyiban azért talán mégsem kár, hogy István nem az Egyesült Államokban született, hogy egyrészt okot szolgáltat nekünk a büszkeségre, másrészről szűkebb pátriájában rátalált néhány kiváló zenészre, akik maguk is becsülettel hozzájárulnak a túlzások nélkül világszínvonalú muzsikához. Közülük név szerint is illendőnek tartom kiemelni Pénzes Máté billentyűst.

Akinek a magánkiadás és internetes terjesztés ellenére (vagy éppen azért?) megadatott a szerencse, hogy megismerkedjen az "On The Road Again" című debütációval (itt), és István letisztult, dallamorientált játéka már elsőre meggyőzte, annak a "Sides Of The Soul" is igazi csemege lesz. A meghatározó zenei hatások, kvázi stílusgyakorlatok úgy és olyan összeállításban jelennek itt meg, hogy az egész mindvégig egyéni marad: hiába köszön vissza Tátrai Tibusz (Talk To Me!), Richie Kotzen (Don't Lose Your Head), Santana (Until You Find Another Way), vagy Satriani (Pleasure and Pain, Deep Water), mindvégig tisztában vagyunk vele, hogy valójában Király István penget. De még hogy!

Már az első lemez hallgatása közben motoszkált bennem a gondolat, hogy István stílusa olykor piszkosul emlékeztet valakire, de csak most, közel két év után ugrott be az itthon talán kevésbé ismert és mostanság inkább film- és reklámzenék komponálásából élő Blues Saraceno neve. A "Knock On My Door" pl. mintha csak a mesteri "Hair Pick" (1994) album (itt) szerzeményei közül került volna ide. Nem tudom, ez tudatos-e; remélem, egy újabb interjúban alkalmunk lesz rákérdezni (a régi beszélgetés itt olvasható).

Ha lenne igazság a földön, az első albummal együtt ez a CD is ott lenne minden valamirevaló zenei szaküzlet kirakatában, mindjárt az új Satriani mellett, és most nem a Mátészalka-Budapest "tengelyről" beszélek, hanem Tokiótól, Párizson át, egészen Chicago-ig minden metropoliszról.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2011.jan.21.
Írta: Dionysos 5 komment

Ügyeletes kedvenc 15. - Vanden Plas: Silently (Christ 0, 2006)

Négy. Nos, az már töltött káposztából is sok, egy nóta folyamatos visszapördítéséből pedig mindenképpen elégséges ahhoz, hogy a szóban forgó zenei alkotás kvalifikálja magát az ügyeletes kedvencek csoportjába. Ahogy azt korábban már beismertem, a Dream Theater wannabe bandák közül a német Vanden Plas nálam a "Christ 0" lemezzel tört ki a skatulyából, hogy azután az idén újra egy valóban figyelemreméltó albummal álljon elő (itt).

Markus Teske szuper-producer segítségével egy addiginál sokkal szimfonikusabb megközelítést céloztak meg, többek között egy 40 fős kórussal turbózták föl a hangzást, amelynek következtében a szögletes, germán stílus valamivel kerekdedebbé, szerethetőbbé vált. Ezt a váltást mintegy előre jelezte Andy Kuntz "Abydos" című metál operája (2004), amire szerintem annak idején érdemtelenül kevés figyelem irányult.

A "Christ 0" koncepciózus, modern Monte Cristo grófja-típusú történetébe nem tudom, pontosan miképpen illeszkedik a "Silently", de hogy az én ízlésemmel úgy passzol, mint két Lego kocka egymáshoz, az vitathatatlan. Kövér, szaggatott riffek, aprólékosan kidolgozott, fülbemászó dallamok, és nem utolsósorban két jól eltalált szóló, először Stephan Lill gitárostól, majd Günter Werno billentyűstől. A szólókat nem azért emelem ki, mintha az említett zenészek egyébként hurkák lennének, hanem mert kétségbevonhatatlan hangszeres kompetenciájuk mellett olykor azért tudnak arctalan szólókat produkálni.

Nem tudom, hogy a szakma nagy megmondó emberei hányadik vonalas csapatnak tartják a Vanden Plas-t, de az tuti, hogy a "Silently" premier ligás szerzemény (itt meghallgatható).

Tartuffe

2011.jan.20.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Bullet For My Valentine: Fever (2010)

Kiadó:
Jive - Sony Music

Honlapok:
www.bulletformyvalentine.com
myspace.com/bulletformyvalentine

És még mondja valaki, hogy nincs fejlődés a világon! A welsh (értsd: wales-i) brigád nyelvet öltött Zénónra, az excentrikus görög filozófusra, aki szerint a mozgás csak illúzió. Anno Nirvana dalokkal kezdték egy leharcolt garázsban, 2010-ben pedig tőről metszett metalcore zenével nyomultak egészen a 3. helyig a The Billboard 200-as listáján. Mindeközben folyamatosan (és szerencsére pozitív irányban) fejlődtek zeneileg, eljutva a szuicid hajlamú cipőbámulástól egészen a felszegett fejjel kivitelezett vérbő hasításig. És még mondja valaki, hogy nincs fejlődés a világon!

A korábbi lemezek - még a kritikusok által jó szívvel fogadott "Scream, Aim, Fire" (2008) is - valahogy elkerültek, de a "Fever"-nek sikerült lázba hoznia, mert a dallamok jobban sikerültek, mint előzőleg bármikor. Ennek talán az az oka, hogy Matt Tuck énekes nyilatkozata szerint a korábbi lemezek úgy készültek, hogy a kész zenére próbáltak vokális dallamokat ültetni, míg most az ének együtt íródott a zenével. Az eredmény magáért beszél; noha akadnak olyanok, akik dallamossága okán puhánynak titulálták az új albumot, az én ízlésem szerint Matt Tuck és Jay James eltalálták az ideális egyensúlyt ének és morcos rekesztés között.

Egyértelműen az Avenged Sevenfold érdeme, hogy megszerettette velem a metalcore stílust, de legalábbis megbarátkoztatott a jó érzékkel és nem nyakra-főre alkalmazott hörgéssel. Miután begyűjtöttem a legjobb AS lemezeket és párszor megnéztem a hibátlan "Live in the L.B.C." DVD-t (kritika itt) logikus következménynek tekinthető, hogy a "Fever" is bejött, bár az AS-ben megszokott nagyívű kórusokat és gyakoribb gitárszólókat azért hiányolom. Az új BFMV nem tökéletes anyag, van rajta egy-két töltelék (pl. Bittersweet Memories), de jópár ragadós, szilaj metalcore nyomulás is (The Last Fight, Pretty On The Outside).

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil