Dionysos Rising

2020.dec.22.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

George Lynch & Jeff Pilson: Heavy Hitters (2020)

yyy_39.jpg

Kiadó:
Cleopatra

Amikor először megláttam ezt a lemezt, egyből arra gondoltam, hogy a Frontiers, ha már bekötötte George Lynchet az istállóba, akkor jól meg is hajtja szegényt, hiszen az év elején már jelent meg tőle egy kiváló koprodukciós lemez Dino Jelusic-csal (Dirty Shirley). De azután láttam, hogy a "Heavy Hitters" nem is a Frontiers unszolására (és égisze alatt) jelent meg, hanem egy Cleopatra nevű kiadónál. Ez némi reménnyel töltött el, mert egyrészt a Frontiers nem minden projektje alakul ki szervesen és működik jól, másrészt - valljuk be őszintén - a kiadók által szorgalmazott legtöbb földolgozáslemez: ... khm ... nos, felejthető.

George Lynch és Jeff Pilson már gyakorlatilag egy fél Dokken, mindenesetre jól összeszokott párosról van szó, akik meglepő módon nem tipikus hard rock és heavy metal szerzeményeket dolgoztak föl a lemezen, hanem szinte kizárólag popdalokat. Az egyetlen kimondottan rock n' roll nóta a bónuszként szerepeltetett Little Richard dal, a "Lucille" (melyet egyébként annak idején a Deep Purple Mark II is játszott koncerteken - kicsit jobban). Ez váratlan és merész húzás, ami elsülhetett volna rosszul is, de azt kell mondjam: ez egy bazi jól sikerült földolgozás, nem szolgai "tribute", hevenyészve összecsapott stúdiógyakorlat, hanem egy-két kivétellel igazán dögös, rockos újragondolása az eredeti szerzeményeknek (melyeket Lynch telepakolt nagyszerű gitárszólókkal).

Érdekes, hogy miközben a "Heavy Hitters"-t hallgatom folyamatosan a kolosszális Boom Boom sajnálatosan szórványos munkássága jár a fejemben. A mi "fiainkhoz" (apáinkhoz?) nagyon hasonló fölfogásban készült ez a lemez, az áthallásokat pedig az is erősíti, hogy Jamie Winchester két dalt is énekel(t) erről a listáról: a Joan Osbourne-féle "One Of Us" és Madonna "Music"-ja is ismert az ő interpretálásában (az utóbbi Roy & Ádámmal való kollaborációban).

Igazából egyetlen olyan dal van ezen az albumon, ami nálam konkrétan a sz.r kategóriába tartozik (eredetiben és földolgozásban is), méghozzá az "Apologize" című Timbaland ft. OneRepublic által jegyzett pop közhely-agglomerátum. Akad kevésbé jól sikerült földolgozás is, mint pl. Prince agyonjátszott slágere, a "Kiss", ugyanakkor kifejezetten örülök Carol Kingnek (I Feel The Earth), a Duran Durannek (Ordinary World) és - őszinte ámulatomra! - Joan "One Hit Wonder" Osbourne "One Of Us" című nótájának - ez utóbbi alighanem George Lynchék legjobban sikerült szösszenete. Azért megnézném Noel Gallagher fejét is, amikor meghallgatja az Oasis "Champagne Supernova"-jának végére kanyarított kb. másfél perces Lynch szólót!

Összegezve: nem hibátlan, nem kihagyhatatlan, a "heavy" jelző sem föltétlenül indokolt, de a földolgozáslemezek között stabilan megállja a helyét. Ez is mehet szépen a karácsonyfa alá!

Tartuffe

2020.dec.21.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Roger Waters: Us + Them DVD (2020)

yyyy_2.jpg

Kiadó:
Columbia

Honlapok:
www.roger-waters.com
facebook.com/rogerwaters

Ígérem, ez a bejegyzés nem lesz hosszú. Ennek nem a lázas ünnepi bevásárlás vagy a csalódottságból fakadó érdektelenség az oka. Egyszerűen arról van szó, hogy erről a koncertélményről egyszer már alaposan és hatalmas lelkesedéssel beszámoltam, amikor leírtam személyes élményeimet a 2018. május 2-án megtartott budapesti sportarénás hangversenyről. Igazából szavakkal leírhatatlan varázslatnak voltam bratyómmal együtt szem- és fültanúja, amelyről csak sután, szinte dadogva számolhat be az ember olyannak, akinek nem adatott meg, hogy ott legyen. Éppen ezért örülök annak, hogy Roger Waters irgalmatlan nagyszabású, eszméletlenül látványos "Us + Them" turnéjáról készült egy DVD, mert így egyszerűen azt mondhatom: aki nem hisz a recenziómnak, tekintse meg a koncertről készült filmet.

Mert ez - a turné döbbenetesen gazdag látványvilágához illően - nem egyszerűen egy koncertfölvétel, ez egy koncertfilm, méghozzá azt a tiszteletreméltó hagyományt követve, amelynek annak idején éppen a Pink Floyd volt az úttörője a "Live At Pompeii" anyaggal. A világszerte több mint 2 millió ember által látott grandiózus előadást Amszterdamban vették föl, és eredendően a mozikba szánták. Bemutatója 2019. szeptember 4-én volt a Velencei Filmfesztiválon. A járvány miatt nem hiszem, hogy annyi néző láthatta a filmszínházakban, mint amennyinek illett volna, de most végre a sajnálatosan megvágott anyagot DVD-n is megvásárolhatjuk, ráadásul a számomra érthetetlen okokból kihagyott három dallal (Fleeting Glimpse, Comfortably Numb, Smell The Roses) megbónuszolva.

Talán az ideológiai és aktuálpolitikai fölhangok túl erősek, talán idegesít Roger Watersnek és korosztálya szabadelvű értelmiségeinek tipikus képmutatása, amikor gyűlölködve hirdetik a szeretetet és öklöt rázva, káromkodva, eltorzult képpel a békét, de a muzsika briliáns, az előadás hibátlan, a körítés pompázatos, sőt, lélegzetelállító (ami e tekintetben pl. a "Dogs" alatt történik, az káprázatos!). Hogy mondjak valami kevésbé áradozót is: meggyőződésem, hogy Pesten, élőben jobban szólt a dolog, legalábbis ami a dob soundot illeti. Szerintem az utólagos keverésnél szúrtak el valamit. De ennél több fogást nem találni az anyagon, legföljebb a bosszantó (és a DVD lemez "műsoros" felületére veszélyes) digipak csomagolást.

Gyerekek! Rocker-apunak ideális ajándék a karácsonyfa alá!

Tartuffe

2020.dec.21.
Írta: garael 20 komment

TOP 15 (2020) – Garael

huszarok_2018_4.jpgEz az év a veszteségeké volt, mind egzisztenciális, mind a búcsúzás értelmében. Talán még soha nem hagyott el bennünket 365 nap alatt ennyi példakép, kedvenc, ikonikus alakja a rocknak és a metalnak: a koncertek hiányából eredő frusztrációt vélhetően el is fedte a gyász érzése, az alkotás korlátok közé szorítását a szinte havonta – néha hetente – érkező sokk, amit kedvenceink elvesztése okozott.

Az év feketébe borulását blogunk is megérezte, az alkotói kedv csökkenése természetes módon vonta maga után a kritikák csökkenését, a tájékozódási hajlam visszaesését az underground tájékán, de talán még a zene hallgatásához való kedv hanyatlását is.

Részemről nem is tűnt fel olyan, revelációt okozó csapat, vagy alkotás, amely ellensúlyozta volna az elmúlt napok gyászos emlékét, és jóllehet, össze tudtam "kapirgálni" tizenöt olyan albumot, amikben éreztem a potenciált, egyik sem okozta azt a felszabadító érzést, amiért tulajdonképpen zenét hallgatok. Ennek oka természetesen nem a színvonal, hanem a körülöttünk gomolygó környezet depresszív hatása, s ha a jövőben elő is fogom venni a kiválasztott alkotásokat, a hozzájuk fűződő emlékek mindig is a szorongást és nem a kreatív kedvet fogják eszembe juttatni.

De elég a panaszkodásból, nem akarom az olvasót is saját borúlátásommal terhelni, a most kiválasztott lista egyes darabjainak újraidézése talán felkelti azokat az érzéseket, amiket egy "normális világban" minden bizonnyal átélhetnénk. Újra és újra, "jó kedvvel, bőséggel".

1. Armored Saint: Punching The Sky

Öklöket az égbe! Nem véletlen, hogy az ökölvívás világában a győztes kezét magasba emelik. Az amerikai power brigád már a lemez címében megelőlegezte ezt az aktust magának, no meg a közönségnek, akik az együttessel együtt püfölve a levegőt hirdethetnek ez évi listámon győztest.

2. Iron Mask: Master Of Masters

A maga kiszámíthatóságában is bájos Malmsteen epigon most sem gondolta túl a dolgokat és a neoklasszikus metal paneleit szépen összerakva építette fel muzikális palotáját. Hogy nem annyira virtuóz, mint a példaképe? Addig, amíg képes dalokat és nem dalkezdeményeket írni, a hozzám hasonló amatőr hallgatóknak ez nem elsőrendű tényező.

3. Vandenberg: 2020

Hogy van-e élet a Whitesnake-en túl? Mi sem bizonyítja jobban gitárhős barátunk lemezénél, főleg úgy, hogy a megidézett világ inkább a szivárványt festi elénk, mintsem a fehér kígyót. De azt minden színpompájával együtt.

4. Wolfpakk: Nature Strikes Back

A farkasok ezúttal is élvezetes csomaggal lepték meg a hallgatókat: azzal, hogy békét kötöttek Piroskával, talán még a vadászt is sikerül volna a rengeteg vendég mellé meghívni, csak hát itt nem lőversenyről van szó. A vendégek pedig nem hibáztak, baklövés helyett rengeteg élvezetes dallammal leptek meg minket.

5. Mike Lepond's Silent Assassins: Whore Of Babylon

Az ezt megelőző albumot lehet, hogy kicsit elrafinálkodták a több mint húsz perces, puzzle-szerűen összerakott fő szerzeménnyel – amit én speciel most is káprázatos ötletnek tartok –, itt viszont mindennek helye van, de legfőképpen a dicséretnek. Mike Lepond genetikai készlete pedig minden bizonnyal megfejtést adna a "perpetuum mobile" titkára.

6. Primal Fear: Metal Commando

Mit is várhatunk egy ilyen című albumtól? Hát szenvedést semmiképp, kivéve, ha a szögletes, menetelős német fém esküdt ellensége vagy. A nemzetközi szupercsapat ezúttal sem hibázott, és a Manowart is megelőzve mért csapást az igaz metal esküdt ellenségeire.

7. Firewind: Firewind

Az újabb énekesváltás nem tudta csökkenteni a tűzszél erejét – a bandánál egyébként is az lenne a szokatlan, ha az új album a régi frontemberrel készülne el. S hogy mindez mit bizonyít? Hogy az együttes kreatív energiái egy korszakos tehetség, bizonyos Gus G. lelkében buzognak. Vagy inkább lángolnak.

8. Pyramaze: Epitaph

Sírfelirat – nem biztos, hogy jó cím egy lemezhez, főleg akkor nem, ha a játszott stílus nem kompatibilis az ebből fakadó elvárásokkal. Annak azonban örültem, hogy a gyászos hangzás ezúttal örömöt, és nem bánatot okozott – főleg ennyi jól sikerült dallam fekete fényében.

9. We Sell The Dead: Black Sleep

Ha Hasfelmetsző Jack élne, ilyen zenét szeretne: ez a bájosan bumfordi reklámszöveg először ostobaságnak tűnt, ám amikor meghallgattam a "Black Sleep"-et, elismertem, hogy ha nagyon akarom, ott találom a dalok mélyén a viktoriánus-korabeli borzongást. Ezt pedig nem csak filmen, hanem zenében is szeretem.

10. Axel Rudi Pell: Sign Of The Times

Végül is nekem sikerült megtörni a jeget: Rudi barátunk aktuális évi albuma listás helyezett lett. Ez Túrisas kolléga szemében felér egy párbajt érő arcul csapással, de mit csináljak, ha a dalok stílusában megmutatkozó bátorság és a komfortzónából történő kilépés nekem is ad elég kurázsit ahhoz, hogy vállaljam a tusát.

11. Assignment: Reflections

Ez bizony most nem a könnyed pillanatok ideje, az Assignment nem félt a nehezebb utat választva hirdetni a power metal és a progresszió összekapcsolásának rájuk jellemző módszerét, amihez kellenek idegek – no és türelem –, de nekem megérte, a tüskés héj alatt ízletes gyümölcs rejtőzik. Ajánlom a kóstolót.

12. Alogia: Semendria

Évek óta várok arra, hogy Emir Hot húrbűvölő balkáni népzenét játékába integráló csodáját újra hallhassam, a sors gúnyos fintora, hogy éppen ebben az esztendőben sikerült. Az Alogia neoklasszikus-progos egyvelegével csodásan bizonyította, hogy a balkáni jelző nem mindig jelent negatív tartalmat.

13. Nightmare: Aeternam

A macsók számára rémálomként jelentkező Nightmare ékesen bizonyítja, hogy a metalban is létezik az amazonok ereje, s az, hogy Magali Luytent képesek voltak egy hasonló adottságú hölggyel pótolni, már önmagában is arra predesztinálja az együttest, hogy ott legyenek a kiválasztottak között.

14. Magnum: The Serpent Rings

Nem hinném, hogy 2020-ban ennél többet kellene várnunk egy új Magnum album megjelenése kapcsán: a példa még mindig ott áll az AOR színtér többi tagja előtt, hogy miként is lehet az öregedést – vagy annak látszatát – elkerülni; ez pedig mondjuk a kozmetikai termékek terén soha nem teljesülő, milliárdokat hozó felfedezés lenne. Nos, ezért (is) szeretem jobban a zenét, mint a szépségipart.

15. The Unity: Pride

A Gamma Ray két tagja által alapított csapat hiába adta az album címének a büszkeséget, valljuk be, hogy az eddig kiadott lemezeik közül talán ez volt a leggyengébb. A fiúk erejét azonban az is bizonyítja, hogy a tudatosan kialakított eklektika képes volt engem is annyira megkavarni, hogy a listámra helyezzem őket.

Mit is írhatnék a végére? Hogy ennél már csak jobb jöhet? De akkor meg a zenészek sértődnek meg, holott nem is rájuk gondoltam. A kényszerű pihenés alatt remélem, rengeteg ötlet halmozódhatott fel, melyeket talán jövőre már élőben, a metal fő színterét jelentő koncerteken harsoghatunk együtt a kedvencekkel – így legyen!

Garael

Címkék: toplisták
2020.dec.21.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Bryan Adams: Live At The Budokan DVD (2003)

yyy_38.jpg

Kiadó:
Universal Music

Honlapok:
www.bryanadams.com
facebook.com/bryanadamsofficial

A Nippon Budokan (röviden csak Budokan) az ázsiai szigetország, pontosabban Tokyo legendás fedett arénája, ahol megannyi kiváló előadó, közöttük világhírű rockzenészek adtak koncertet és rögzítettek "szabványértékű" élő albumokat, DVD-ket. A "Live At The Budokan" cím ismerős már olyan illusztris nevekkel való társításban, mint pl. Deep Purple, Ian Gillan, Eric Clapton, Ozzy, Dream Theater stb. Most nálam Bryan Adams kerül sorra, mert kb. két hónapja újra fölfedeztem magamnak Adams főleg korai, nagyjából a '90-es évek végéig tartó munkásságát. Amit azóta csinált, sajnos nem tudott megfogni, viszont ami a múlt évezredben került ki a kezei alól, gyakorlatilag egytől egyig mestermű.

Miközben Adams közel 100 millió (!) lemezt adott már el világszerte, és egyes slágereit ma is előszeretettel válogatják be lejátszási listáikra a rádiós zenei szerkesztők, sokszor úgy érzi az ember, hogy a poppereknek nem elég popos, a rockereknek nem elég rockos. Maradjunk annyiban, hogy a csákó mellkasában igazi kő- (értsd: rock-) szív dobog, nagyszerű dalszerző és még kiválóbb énekes (az utóbbi keveseknek tűnik föl, amíg meg nem próbálják elénekelni a dalait). Mostanában ugyan sok a fáradt ballada és az elektronikus prüntyögés a lemezein, de 2000-ig - mint már mondottam - nem igazán tudott hibázni.

Épp ezért is esett választásom erre a DVD-re, hiszen a koncertet az 1998-ban megjelent "On A Day Like Today" album turnéján, konkrétan 2000. június 15-16-án rögzítettek a fönt említett japán arénában. A másik ok, amiért ezt a fölvételt akartam kiemelni az, hogy ezen a turnén a kimondottan MTV-barát "kirándulás" után (lásd pl. "18 Till I Die") határozottan rockosra vette a figurát. Ez alatt azt értem, hogy amolyan "nuku sallang" módba kapcsolva eszméletlenül feszes trióként lépett föl hűséges régi zenésztársaival, Kieth Scott gitárossal és Mickey Curry dobossal, míg a basszusgitárt ő maga kezelte. Itt jegyzem meg, hogy a bőgő szokatlanul, de üdítően morcosan szól, sőt szinte brutálisan mennydörög!

Ez a fajta rock triókra általában jellemző "szikárság" a karcos és nem mellesleg hibátlan hangzásra éppúgy vonatkozik, mint a színpadképre és a föllépőruhákra (a srácok egyszerű egyenfehérben nyomják végig). Persze a látvány lehetne gazdagabb, de a hard rockosra vett sound bőven kárpótol, csakúgy, mint a kiváló "best of" szetlista, amelyen szerencsére nem sok olyan nóta kapott helyet, amely a '90-es évek második felében született.

Érdekességként megjegyzem, hogy a "Summer of '69" (csakúgy, mint az "Into The Fire" és a "Cloud Number Nine") tiszta U2, mintha egy hormonkezelt The Edge gitározná végig, az "It's Only Love" pedig iszonyúan harap; Scott a pszichedelikus hatású wah-wah pedál kezelés mellett már-már széttekeri a dalt (ha van ilyen egyáltalán). Ebben a fölállásban a "Have You Ever Really Loved A Woman?" és az "I'm Ready" úgy szól, mintha Stinget hallanánk a nagyszerű Dominic Miller társaságában. Egészen különleges a több nótából összefűzött ZZ Top hangulatú "Blues Jam" is. Nem spirázom, bazi jó a DVD, Adams-rajongóknak speciel kihagyhatatlan.

Tartuffe

Címkék: dvd
2020.dec.16.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Chaosbay: Asylum (2020)

yyy_37.jpg

Kiadó:
Timezone

Honlapok:
www.chaosbay.com
facebook.com/chaosbay
chaosbay.bandcamp.com/album/asylum

A fiatal teuton proggerekből álló Chaosbayt még 2015-ben fedeztem föl. Általában EP-kben gondolkodnak, és szigorúan digitális megosztásban, de a nálam toplistás "Vasilisa" után végre újabb nagylemezzel jelentkeztek, amely ráadásul fizikailag is beszerezhető végre (sőt, egészében meghallgatható ITT, vagy a fönt megadott bandcamp oldalon). Korábban még úgy nyilatkoztak, hogy ennek manapság nincs igazán értelme, de szerencsére valami megváltozott a gondolkodásukban - s nem ez az egyetlen dolog. Már a 2017-es EP-n érezhető volt, hogy a Porcupine Tree-féle art és prog-rock hatások kezdenek megkopni, és előtérbe kerülnek a durvább, reszelősebb, agresszívabb témák.

Az "Asylum"-ot már aligha lehet prog-rock cimkével ellátni, a srácok maguk is beismerték, hogy erősen matekos metalcore irányba fordultak. Ez azonban nem jelenti, hogy teljesen elvesztek volna a progresszív elemek vagy az alkalmi dallamos merengések. Lehet, hogy manapság sok Tesseract és Animals As Leaders lemezt hallgattak, a gyökerektől azért mégsem szakadtak el teljesen.

Elődjéhez hasonlóan ez a lemez is gyakorlatilag egyetlen nagy, "track"-ekre osztott koncepcionális szerzemény, melynek vezérgondolata - a fiatal német értelmiség többségére oly jellemzően - az ún. xenofóbia és a migráció-ellenesség okozta fölháborodás. Ami a zenét illeti, igazi kavalkádja ez a stílusoknak, akár egy nótán belül is belefuthatunk szinte popos dallamokba, metalcore-os hörgésbe, djentesen szaggatott riffelésbe, prog-rockos lebegtetett hangulatokba (pl. "Limbus Inn").

Személy szerint anyira nem örülök ennek a fenenagy szigorúságnak, mint ahogy annak sem, hogy továbbra is csak kb. minden harmadik dalban van gitárszóló (hangsúlyozom: nem a szakértelem hiányzik). De bármit is gondoljak az újdonsült ideológiai vagy zenei motivációkról, ez egy többszörösen rétegzett, nagyszerű alkotás, amely komoly odafigyelést igényel ugyan, de vastagon meghálálja. Még az is lehet, hogy az utolsó pillanatban besorol az éves toplistámra.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2020.dec.15.
Írta: Dionysos 2 komment

Luca Mantovanelli: Multiversum (2020)

y_303.jpg

Honlap:
www.lucamantovanelliguitar.com
facebook.com/mantovanelliluca

Ezt már annyiszor mondtuk, hogy szinte elhasználódtak a szavak. De az igazság akkor is igazság, ha irritáló módon orrvérzésig ismételgetik: iszonyatosan sok jó gitáros van, persze tehetséges dalszerző már annál kevesebb. Mivel a technikai lehetőségek némi anyagi befektetéssel már gyakorlatilag mindenkinek rendelkezésre állnak, megannyi "szobagitáros" él is a lehetőséggel. Azért ennek a "digitális" kornak meg kell látni az előnyeit is! Ezek a muzsikusok pár évtizede még megmaradtak volna a szinte teljes ismeretlenségben, most viszont dalokat rögzítenek, neves muzsikusokkal cserélgetnek fájlokat, internetes platformokon népszerűsítik és árulják szerzeményeiket.

Egy kitartó, régi olvasónk (ezrrl) ajánlotta figyelmembe ezt a Luca Mantovanelli nevű olasz csákót. Bár a taljánok tele vannak jó hangszeresekkel és a legtöbbször kiváló dallamérzékkel rendelkeznek, igazából nem a srác nemzetisége csigázta föl az érdeklődésemet, hanem az, hogy az általam igen nagyra tartott Alex Argento billentyűs társzerzője, társhangszerelője és hangmérnöke volt Mantovanelli bemutatkozó albumának (bárcsak hangszeresen is nagyobb részt vállallt volna!). Ennél nekem nem is nagyon kell komolyabb ajánlólevél! Ráadásul az is kiderült, hogy a casertai születésű gityós nemcsak földije, de haverja és tanítványa Marco Sfoglinak, akit - remélem - megint csak nem kell külön bemutatnom (James LaBrie, Lalu, Creation's End, Icefish stb.)

A "Multiversum" vérbeli fúziós muzsika, de hatalmas erénye, hogy nem elvont, nehezen emészthető magamutogatás, soha véget érni nem akaró öncélú hangorgia, hanem végig élvezetes, dallamérzékeny örömzene, amely simán élvezhető elkötelezett jazzistáknak és fémszívű metálosoknak egyaránt. Nekem kicsit olyan, mintha Marco Sfogli tanár úr és a legendás Greg Howe jellegzetes stílusa keveredne benne: éppúgy jellemző rá a kivételes fogékonyság a dallamok iránt, mint a lélegzetelállító technikai bravúr. Kimondottan szimpatikus a gitár tiszta, meleg tónusa, kár, hogy a dobhangzás már nem ugyanilyen telitalálat.

Mantovanelli egy kickstarter kampánnyal gyűjtötte össze a debütációhoz szükséges zsetont, és valahol azt olvastam, hogy Alex Argento mellett közreműködött még Marco Sfogli, Jack Thammarat, Anton Davidyants, Steve Pruitt, Dali Mraz és Martin Gudics. Egyrészt ezek közül így hirtelen csak Sfogli tűnik ismerősnek, másrészt a közreműködés pontos természete is homályos előttem, hiszen ennél több infóra nem leltem, és fizikailag egyelőre még nem sikerült beszereznem a lemezt. Egyelőre, mondom, mert fantasztikus instrumentális albumról van ám szó, így simán meglehet, hogy írok egy szívhez szóló szép üzenetet Mantovanelli honlapjára. Amennyire tudom a CD csak onnan beszerezhető.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2020.dec.08.
Írta: garael 2 komment

Jaded Heart: Stand Your Ground (2020)

jaded_heart_stand_your_grand.jpgKiadó:
Massacre Records

Honlap:
www.facebook.com/jadedheartmusic

A Jaded Heart legutóbbi albumain már jócskán elhagyta a hard rock kereteit – a billentyűk ignorálása tulajdonképpen inkább csak egy hivatalos végső válasz volt arra a kérdésre, hogy a csapat a fémesebb ligában akar-e játszani. Az új album tehát – a deklaráltaknak megfelelően pusztán a gitárok, a basszus és a dob hangzására épülve – ugyan a heavy metal tradicionális ágát képviseli, de ez, mint írtam, már két-három etappal ezelőtt sem volt meglepetés. Az egészből persze jó dolog is kisülhetett volna, ha a fiúk nem akarnak kényszeresen keménykedni: olyan ez a dolog, mint mikor a középsúlyú bokszoló "mesterségesen felpumpálva" a nehézsúlyú bajnokságban indul, és a felépített izmok mellett éppen csak korábbi könnyedségét és technikai virtuozitását veszti el.

A Jaded Heart persze korábbi, kevésbé szigorúbb korszakában sem tagadhatta volna le német voltát: kissé szögletes, merev hozzáállásával igazából már évekkel ezelőtt is magában hordozta a váltás lehetőségét, pusztán azt feledték el, hogy a súlyok emelgetése mellett nem árt a lazaságra is gondot fordítani, vagyis arra a képességre, ami a keményebb, első ligás együttesek magukban hordoznak, akik a zúzásból úgy tudnak könnyedebb hangvételre váltani, hogy sem a szigor nem csorbul, sem a hallgató feje nem fájdul bele a folyamatos riffdöngésbe.

Persze az is lehet, hogy pusztán a dalok nem sikerültek olyan jól, így nem is hangszerelésen múlik a dolog, de bármennyire is küzdenek a fiúk, a középszerűség diszkrét "báját" nem tudják levetkőzni magukról. Így vált a billentyű nélküli kísérlet a korábbi életműhöz képest haszontalanná, annak ellenére, hogy érzem, mit akartak a zenészek közölni, csak éppen a tehetségnek az a szikrája hiányzik az egészből, ami lángra lobbantaná a szándékolt érzelemkeltést. A panelek pedig jönnek-mennek a nagy példakép, a Judas Priest és az újkori Saxon nyomvonalán, de hiába a "modernizált" groove-os riffáradat – és itt egy pillanatra megállva, a gitárszólókat illik megdicsérnem –, ha a dallamok beleszürkülnek a nagy átlagba, és ezen az énekes fakó, néha hamiskás hangja sem segít. Itt van mindjárt a "Break Free", melynek refrénje akkora zenei közhely, amilyet még a manapság rossz formájában lévő Manowar sem tudna produkálni, még szerencse, hogy a szóló megmenti a dalt az elevenen elégetés büntetésétől.

Pedig tudnának a srácok, ha elkapja őket az ihlet: a kissé lazább "Kill Your Masters" mutat némi hajlandóságot a játékosságra, és annak hatása, hogy nem veszik annyira szigorúan önmagukat a zenészek, rámutat arra is, milyen irányvonalon kellene elindulni. Mindent összevetve, a Jaded Heart muzikális body-building bemutatója görcsös pózolásba fulladt, még úgy is, ha a pontozók látnak esélyt a formajavulásra: csak nem ebben a súlycsoportban.

Garael

Címkék: lemezkritika
2020.dec.07.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Vanden Plas: The Ghost Xperiment - Illumination (2020)

yyy_36.jpg

Kiadó:
Frontiers Records

Honlapok:
www.vandenplas.de
facebook.com/VandenPlasOfficial

A Vanden Plas nevű német prog metál bandával felemás a viszonyom. Az 1997-es "The God Thing" című albummal ismertem meg őket. Akkoriban úgy reklámozták az együttest, hogy ők a német Dream Theater. Ebben volt/van is valami, hiszen a stílus nagyon (talán túlságosan is) hasonló, ráadásul – éppen úgy, vagy még úgyabb, mint amerikai példaképeik – ők is évtizedek óta képtelenek az érdemi megújulásra, kb. 25 évvel később is lényegében ugyanazt a lemezt készítik el, csak éppen más szövegekkel és akkordmenetekkel. Alapvető problémám mindig is a vezéregyéniségnek, Andy Kuntz énekesnek álmosító, nazális orgánumával és rémséges (sz-eket zöngésítő) angol kiejtésével volt.

Ennek ellenére volt egy időszak a karrierjükben, amikor újra fölfigyeltem rájuk és megújult kedvvel hallgattam lemezeiket. A nagyjából 2002-től 2010-ig tartó időszak három albuma, a "Beyond Daylight", "Christ 0" és a "The Seraphic Clockwork" mai napig viszonylag rendszeresen lekerülnek a polcról, de azután beindult a szokásos Frontiers malom, és elkezdték a korábbi "4 évente 1 lemez" ritmusát felpörgetni és durván egy kaptafára gyártani az egyre teátrálisabb koncept-lemezeiket.

A "Szellemkísérlet" pl. most mindössze egy év után folytatódik, és mind zeneileg, mind lírikusan olyan paneles, hogy szinte már fáj. Na, ez talán túlzás, de az biztos, hogy többször is beleásítottam a kényszerű végighallgatásokba. Erősen megkopott hát nálam a Vanden Plas renoméja, így a legújabb installációnak esélye sincs az éves toplistára fölkerülni.

Az egész olyan tipikusan germán. Pont, mint a német autóipar tucattermékei: kifinomult, profi, megbízható, precíz, sőt pedáns, csak éppen színtelen, már-már unalmas. Ez a fajta következetesség persze bizonyos iparágakban kifejezetten erénynek számít, de a progresszív metál műfajban ez 25 év után – én legalábbis úgy érzem – fárasztóvá, érdektelenné válik. Azt hiszem, hogy aki a fönt említett három lemezt beszerzi, csalódni nem fog, de arra sincs igazán szüksége, hogy rajtuk kívül más albumokat is levadásszon. Sajnálom, hogy ilyen szigorúan (de szerintem igazságosan) kellett fogalmaznom.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2020.nov.28.
Írta: garael 3 komment

Iron Mask: Master Of Masters (2020)

iron_mask.jpgKiadó:
AFM Records

Honlap:
www.iron-mask.com

Ha ki kellett volna találnom a lemez szerzőjét a címből, valószínű, hogy Yngwie J. Malmsteenre tippeltem volna: ismervén a gitáros "legendás szerénységét", ami töretlenül bocsátja ki magából a neoklasszikus világot elborító auráját az egyre pocsékabb albumok ellenére, még elismerően biccentettem is volna, hogy van humorérzéke, már ha nem egy hangos "Le vagytok ti sz.rva!" attitűddel megspékelt muzikális középső ujjként üzenhetett így az őt cinkelő és meg nem értő kritikusoknak.

Az, hogy végül a mester klónjának is betudható Dushan Petrossi az elkövető, csak annyit tesz hozzá az egészhez, hogy a külsejében is azonosuló Dushan minden bizonnyal már önbizalmában is idomulni akart a példaképhez, de ne legyünk ennyire gonoszak. A lemez nem ars poetica, ráadásul Malmsteen utóbbi műveivel ellentétben valóban élvezetes hallgatnivaló, és ha Petrossi tulajdonképpen szakmailag az idol lába nyomát is csak félve csókolhatja meg, azt el kell ismerni, hogy zeneszerzőként büszkén integethet Yngwienek.

Pedig a kezdetek nem ígértek sok jót: az orkánhangú Diego Valdez lecserélése egy szinte teljesen ismeretlen énekesre, Mike Slembrouckra, valljuk meg, nem jó ómen, ráadásul az előzetes videoklip sem győzött meg, hogy finoman fogalmazzak, kihívásokkal küszködő hangzásával. Ez utóbbi sajnos nem változott, úgy látszik a gitáros ebben is követni próbálja példaképét, és ha még nincs is azon a szinten, azért dicséretet érdemlő szorgalommal küszködik a hangzásbeli fogyatékok sokaságának eléréséhez.

Slembrouck azonban kellemes meglepetésként énekli végig az albumot, és jóllehet, nagy hangterjedelme kissé jellegtelen hangszínnel párosul, dallamai meg tudtak győzni arról, hogy itt a helye. (Már ha a dallamformálásban volt neki szerepe, és nem Petrossi szállította azokat is.) A recept pedig nem változott, a dalokat a Malmsteen-Dio-Helloween tengely mentén sikerült kialakítani, amihez hozzácsaphatunk némi Iron Maident is (Tree Of The World, Master Of Masters). Dushannak azonban sikerült meglepnie – nem , nem valami ismételt Malmsteen allűrrel, abból van elég a lemezen: az epikus, több mint kilenc perc hosszú "Nothing Lasts Forever" egy olyan himnusz, amit bármely újonnan alakuló állam elfogadhatna, dallamai különleges módon olvasztják egybe a mozgalmi indulókat a lelkesítő csatadalokkal – egyértelműen a lemez csúcspontjaként hirdetve a metal adrenalinszintet növelő képességét. A másik különlegesség a "Mist Of Loch Ness", ami tulajdonképpen egy korai, menetelős Manowar "epika", mondjuk az "Into Glory Ride"-os időkből, még azt a komor, füstös hangulatot is sikerült hozni, amit az anabolikus szteroidok és a biztos győzelem tudata termel ki, a "Conan, a barbár" filmrajongóinak nagy örömére.

Az album másik pozitív tulajdonsága, hogy végig közel egyenletes színvonalon dicsőíti a neoklasszikus metal szórakoztató hatását, Petrossi és Slembrouck között pedig érezhetően működik az a művészi kapcsolat, amelynek eredményeként sikerült létrehozni a kívánt kicsit misztikus, kicsit heroikus hangulatot, ami a lemez előtti nyilatkozatoknak tökéletesen megfelel. Ez bizony így, ha nem is mesteri, de mindenképpen elismerésre méltó – és nem csak Malmsteen "szelleme" miatt.

Garael

Címkék: lemezkritika
2020.nov.27.
Írta: Dionysos 3 komment

Patrik Carlsson: Phraseology (2005)

cover-patrikcarlsson-phraseology.jpg

Kiadó:
Lion Music

Patrik nagyot megy. (Nem.) Nincs róla elérhető elégséges info a neten, képtalálatot sem dob ki a gugli, csak a lemezborítókat, a lemeze pedig egy jobbacska, de azért nem túl drága dobozos sör áráért (499 forintért) vihető. Persze van ilyen, millióan gitároznak nagyon jól, szerzői kiadásban lemezt is ki lehet adni, ha valakinek van erre pénze, jót tesz az önbecsülésnek, más haszna úgysincs, kiváltképp, ha instru gitarolás a választott stílus. Bele lehet tehát futni kicsipézé' ilyen "shred" lemezekbe, csakhogy ezek az esetek döntő többségében már olyanok, amiket a magamfajta gitárfanatikus is 3-4 perc alatt "szkippel" végig, mert dalok, kompozíciók nuku, van viszont rossz megszólalással, dobgéppel kb. százezer lejátszott lélektelen hang lemezenként.

Én, aki azért tudom, hogy egy ilyen kereskedelmi kallódásra ítélt anyagokban is mi meló és gyakorlás van, szoktam esélyt adni. "Jó tett helyébe jót várj!", - így eshetett meg, hogy fent a gitáristenek talán összedugták a fejüket és a kitartásomért és támogatásomért cserébe (8 db lemezt rendeltem éppen a stílus ismeretlenjeitől...) megajándékoztak egy igazi kinccsel. Magam sem nagyon hittem pedig, hogy egy ennyire nevesincs gitáros így leverhet a lábamról.

Jó Patrikunk, oszt te aztán hol bujkáltál, kódorogtál eddig? Hogy került el eddig a gitárfanatikusok vizslató szeme? A lemezen hallható képességekkel ugyanis egyszerűen nekem nem összeegyeztethető ez a teljes ismeretlenség és nyomtalanság a világhálón. Patrik tud mindent. Tud rockot, metalt, latint, bluegrasst, countryt, neoklasszikust, bele is vág bátran ezekbe a kalandokba úgy, hogy a végeredmény nem stílus-saláta katyvasz, hanem Patrik Carlsson lesz, ami viszont csak a legnagyobbak sajátja. Igen, ennek a csákónak van saját stílusa. Bődületes, hogy milyen feelinggel horzsolnak a hangok. Hol simogat, átölel, hol rád tapos, földbe döngöl, valami egészen nyers, harapós sounddal. Néha tényleg csak kapkodtam a fejem, hogy mi történik éppen. Nem gondolkodik feltétlen fütyülhető dalokban, de a kompozíciói érthetőek, megjegyezhetőek.

Szerintem Patrik szándékosan alkot rejtekben, ezt erősíti a vásárlótaszító lemezborító is. De engem nem vert át, rábukkantam és új kedvencet avattam.

 P.S.: Amúgy mikor volt olyan, hogy egymás után két kritikát is jegyzek a blogon? :-)

Túrisas

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil