Dionysos Rising

2014.dec.04.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Guns N' Roses: Apetite For Democracy Live DVD (2014)

guns_dvd.jpg

Csont nélkül azon nagyon kevesek közé tartozom, akik gondolkodás nélkül belemennek egy Slash kontra Ron "Bumblefoot" Thal, DJ Ashba, Richard Fortus (gitáros-gitárosok) cserébe. És eszembe sem jut azon jajongani, hogy ez már nem a nyegle és zabolátlan Guns, sőt egyáltalán semmi köze a Gunshoz, hanem valami nagyon kiszámított és lélektelen zeneipari show, üzleti kreálmány, bármi.  Pedig tudom, hogy mindez valahol igaz, de nem érdekel.

Azt is tudom, hogy a vállalhatatlan fizimiskájú Axl már mentálisan is belesérült önmaga sztárságába, arról meg tényleg ne is beszéljünk, hogy a nyávogása hangja mára csak tényleg komoly léptékű stúdióeditálás után eladható, mert ezek tények, de! Ez a DVD akkor is egészen egyszerűen lenyűgöző zenei élmény. És ha mindehhez hozzáveszem, hogy 2011-ben már kaptunk a "Rózsák" szerethetőbb, hitelesebb arcától egy tökéletes koncertanyagot (Made In Stoke), akkor végkép nem látom értelmét a puffogásnak. Tessék betenni ezt a gigahosszúságú, pazar Las Vegas-i koncertet és lehet végig fülelni és gyönyörködni. Mindenben. Brutálisan, már-már giccsesen látványos a show, de ezt meg bánja az, akinek a kétlámpás grunge-éra "őszintesége" hiányzik egy koncertből, én nagyon nem tartozom közéjük. És ha valaki azt gondolja, hogy a zenei hiányosságokat hivatott takarni a csili-vili pompázat, az megint csak tévedésben él. Nem kicsi tévedésben.

Topmuzsikusok ők mindahányan, ráadásul fazonok és egyéniségek, főleg gitáros fronton. Három teljesen eltérő stílus és karakter, de kiegészítik egymást és szerencsére szó nincs arról, hogy Axl alárendeltjei, zenei kiszolgálói, színpadi kellékei lennének, merthogy hangszeres önmegvalósítás tekintetében legalábbis egészen mást látunk. Még az általam amúgy brutálisan megunt  "Knock-Knock" is érdekes tud lenni a gitármunka miatt, de a régi slágerekben és új dalokban is kapnak teret rendesen, nem is aprózzák el. Tessék csak meghallgatni a "Don't Cry" amúgy kisiskolás kezdő akkordbontását Bumblefoot értelmezésében, hogy érthető legyen a lelkesedésem.  Fortus szólója és gitárjátéka is állkoppantós rendesen, de a fazonban és technikában is leginkább Slashre hajazó, bár mindenképpen önálló egyéniséggel rendelkező DJ Ashba is derekasan kiveszi a maga részét a melóból.

Nincs értelme ragozni. Óriási muzsikálás megy itt több, mint két órában. Az egyetlen gyenge pont a főhős, de szerencsére messze nem azt halljuk a felvételen, amit a jelenlévők, így viszont teljesen rendben van a végeredmény. Illúziónk meg ne legyen, minden koncertfelvételen van utómunka. Axl esetében az egészségügyi határérték többszöröse ugyan, de egy Rio-i bulit megörökítő bootleg DVD ismeretében mondom: senki ne szomorkodjon emiatt…

Túrisas

Címkék: dvd
2014.nov.29.
Írta: garael 2 komment

Bloodbound: Stormborn (2014)

Bloodbound_Stormborn-300x300.jpg

Kiadó:
AFM records

Honlap:
facebook.com/bloodboundmetal

A Bloodbound vérrel taposta ki azt az utat, melynek kockáit a heavy metal nagy öregjei – és fiataljai – faragták fémesen keményre (amiket aztán a Magyar Építőipari Vállalat sikerrel tudna felhasználni a lassan lecsengő panelházak építésében), és ami a "sramli metal" hercegeivé avatta őket, sikerrel bővítvén ezzel a kemény fém horror panoptikumát, melyben jól megfér egymás mellett a vámpír, a Powerwolf vérfarkasa és a Sabaton rettenete.

Járt utat járatlanért el ne hagyj, így aki a "Tabula Rasa" szikár erőmetalját várta, az már kókaszthatja is lefelé a fejét. Illetve dehogy, hiszen az utóbbi két album kliséhalmozó bázisát a Hammerfall, Accept, Iron Maiden és Helloween mellett most a "Painkiller" és "Screaming For Vengeance"-korabeli Judas Priest is alkotja, aminek hatása jótékonyan visítja az édenbe, hogy ez most nem a "puhapöcsösködés" ideje, és a Bloodbound inkább meghal, de nem alkuszik (vagy megalkuszik, de ezt döntse el mindenki saját maga). Ezért aztán senki ne lepődjön meg, ha a kezdő szerzeményben maga Halford ébreszti fel a nagyérdeműt, úgy, mint a "Resurrection" című visszatérő lemezén. No jó, ha nem is ő, de Patrik "Pata" Johansson és társai mindent megtesznek, hogy az illúzió teljes legyen, amit csak az "ront le", hogy a jó öreg britek sosem alkottak ennyire mézédes refrént, ami a kórusokkal megtámogatva aztán végképp letörli a Judas klón címkét.

Giccses, hatásvadász, kiszámítható – igen! A fiúk azonban nem tagadnak, nem sumákolnak, nyílt kártyákkal hirdetik, hogy ez most nem az agyas zenei metaforák ideje, ha kell, gyermekkórust – "Nightmares From The Grave" –, ha kell, ordas Nightwish lopkovárit – "Iron Throne", "When The Kingdom Fall" – vetnek be, és ha a Hammerfall ilyen tipikus és azonnal robbanó slágerbombákat tudna még ma is írni, nem tartaná őket a szakma a legjobban szeretett bukott reménységnek. Van itt hát minden jó, amiért a bölcsészmetal képviselői hupililát hánynak, még akkor is, ha a hatások olyan klasszikusokra utalnak, akiket utálni már azoknak is ciki, akik egyébként még magukkal sincsenek kibékülve. Az Accept – hallgasd csak meg a "Made Of Steel" pofátlan nyúlásával is egyértelmű, a klasszikus érát idéző slágerét –, a már említett Judas Priest, vagy a Helloween legjobb pillanatai nem kerültek rossz kezekbe, hiszen egy mesterpék kisipari kft. minden szakmai tudásával lettek slágerré, ökölrázó himnusszá gyúrva, amiből nem hiányzik a virtuozitás sem. Micsoda? Hogy a kaptafa-készítők mesterek is lehetnek? Igen! A Bloodbound ugyanis nem csak slágerteremtésben kiváló, de a két gitáros munkája – és különösen a Thomas féle Olsson szólói – mind dallamalkotásban, mind technikai értelemben élményszámba megy (a "When All Lights Fail"-ben, apám!): igen, ez az aspektus, amivel Bloodboundék jelenlegi munkája veri a színtér hasonló babérokra pályázó farkasüvöltéses, kalapácszúdításos és háborúidézéses reménységeit. (Pata barátunkról nem is szólva, akiről csak annyit, hogy sikerrel képes Halford és Udo teljesen eltérő karakterű hangját megidézni, erre pedig H. Sanyi barátunk is csak úgy képes, ha fémhangszálainak teljes generált rendel…)

Ha a korábbi Bloodbound lemezre azt írtam, hogy kiszámítható, akkor ez a megállapítás a jelenlegire csak a csontig lerágott sémák újrahasznosításában vonatkozik. A fiúk azonban jó kutya módjára találják meg a csontban a velőt, és ha nem félsz beállni a "most melyik klasszikust idézzük Bloodbound módra" című játékba – aminek követelményei csak abban állnak, hogy ismerd és szeresd a vonatkozó színteret –, akkor minden bizonnyal jól fogsz szórakozni (akkor is, ha rühelled, mert milyen jó a felsőbbrendű értékalkotó szerepében utálkozva borzongani, nem igaz?)

(Szegény Tartuffe, a borító láttán most biztos borzong - én is!)

Garael

2014.nov.28.
Írta: Dionysos 1 komment

Red Circuit: Haze Of Nemesis (2014) - 2. rész (DVD)

Red Circuit.jpg

Kiadó:
Limb Music/Soulfood

Honlapok:
www.redcircuit.de
facebook.com/redcircuitgermany

Ezzel a DVD beszámolóval még vastagon adós maradtam. Az eredeti recenzióban ugyan megemlítettem a ráadás koncertfölvételt, amit a PROG POWER USA XII fesztiválon rögzítettek Atlantában (Georgia), 2011. szeptember 17-én, de mivel a 2 lemezes kiadvány még nem érkezett meg a postán, akkor érdemben nem esett róla szó.

Kérem szépen, ez egy nagyon tisztességes módja a közönségszolgálatnak 11 nótával (egy bónusz video klippel - "Ocean's Apart"), természetesen (a 2011-es dátum miatt) teljes egészében az első két album anyagára építve majd' 60 percben. Fesztiválról lévén szó, a színpad elég tágas, de nincs túlspirázva, a többkamerás fényképezés kielégítő, a sound pedig egyenesen kifogástalan!

Christian Moser gitárja, csakúgy mint a stúdiólemezen, leszaggatja a fejeket, Somapala pedig – bár, mint Buga Józsi, nem szép ember – élőben még talán jobb is, mert kevesebbszer ragadtatja magát a védjegyének számító gurgulázó rekesztésre. Nagy ugribugri nincs ugyan a színpadon, az együttes decens germánok módjára tartózkodóan viselkedik, de annyira jó nézni-hallgatni a show-t, hogy az egy órás játékidő kegyetlenül rövidnek tűnik.

A PROG POWER USA nagyon baró kis fesztivál, amit – ha nem lenne olyan reménytelenül messze – szívesen meglátogatnék egyszer. Jövőre pl. olyan csapatok lépnek ott föl, mint az Angra, Almah, Hibria, Anubis Gate, Dynazty, Riverside, Royal Hunt stb. Nem véletlen, hogy már most elkelt minden jegy a fesztiválra. A 2011-es bulin a Red Circuit mellett föllépett még a DarkWater, Haken, Creation's End, Vanden Plas, Evergrey stb. Kérek szépen egy-egy hasonló DVD-t mindegyiktől. Ezt kérem Mikulásra!!!

Tartuffe

Címkék: dvd
2014.nov.28.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Amadeus Awad's Eon: The Book Of Gates EP (2014)

EON.jpg

Kiadó:
PowerProg Records

Honlap:
facebook.com/amadeus.awad.official

Mindig is teljes mellszélességgel vállaltuk ezen az oldalon azt a véleményt, hogy a metál és rock zene területén üdvös vállalás megtörni az angolszász hegemóniát, de tovább megyek, azt is többször kihangsúlyoztuk, hogy az afro-amerikai és európai gyökerek mellé növeszteni kell más táplálkozási útvonalakat is, pl. a világzene irányába, pontosabban az egzotikusabb népzenék felé is. Erre vezethető vissza az, hogy előszeretettel számoltunk be olyan együttesekről, formációkról, akik az orientális (elsősorban közel-keleti) muzsika gazdag hagyományait igyekszenek beépíteni a már ismert sablonok közé.

Az izraeli gyökerű Orphaned Land, Amseffer, Edgend, vagy az arab/török hatásokat integráló Myrath és PUi pontosan ebből a megfontolásban kaptak tőlünk megkülönböztetett figyelmet. Amadeus Awad (valamint szerzőtársa Elia Monsef) Eon nevű projektje sem maradhatott ki. A libanoni srácok olyan nagy neveket nyertek meg maguknak, mint Russell Allen (SymphonyX, Adrenaline Mob, Allen-Lande), Amanda Sommerville (Avantasia, Kiske/Sommerville) a mikrofonnál, Kevin Moore (OSI, Dream Theater, Chroma Key) és Elyes Bouchoucha (Myrath) a billentyűknél, valamint John Macaluso (Yngwie Malmsteen, Ark, James LaBrie, TNT, Riot, Starbreaker) a dobok mögött.

A közreműködők névsorát böngészve joggal ébredt bennünk a késztetés, hogy lecsapjunk az egyiptomi témát epikusan földolgozó EP-re, mint vércse a galambra. A kezdetben Deep Purple/Rainbow bűvöletben élő Awad mostanában szerencsére fémesebb és "orientálisabb" dalokban gondolkodik, leginkább az Amaseffer epikusabb, lassan kibontakozó, mesélősebb stílusában. A "The Book Of Gates" nagyon ígéretes bemutatkozás, bár ha rajtam múlt volna, inkább megvárom míg összegyűlik egy teljes lemezre való anyag, és nagyobb gondot fordítok a hangzás tökéletesítésére. A 4 nótát fölölelő mű mellé kapunk 3 bónusz szerzeményt is, amelyek közül a "Poetry Of Time" messze a legjobb darab.

Remélem, Awad személyében egy olyan új és termékeny szerzőt üdvözülhetünk az orientális heavy metal világában, aki hangzásban, kompozícióban, a közel-keleti muzsika integrálásában fokozatosan és biztosan előrehaladva még sok szép pillanatot szerez nekünk. Akit kíváncsivá tett ez a recenzió, IDE kattintva az egész anyagot kielemezheti.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.nov.28.
Írta: Dionysos 5 komment

Andy Wood: Caught Between The Truth & A Lie (2014)

A.Wood_.CaughtBetweenTheTruthAndALie_Cover.jpg

Honlap:
www.andywoodmusic.com

Ígéretemhez híven a következő alany sem a mainstream vonalat erősíti, idehaza relatív ismeretlen művészről lesz szó. Andy Wood azon emberek közé tartozik, akinek a zenészi transzformációja valószínűleg már a születése pillanatában elkezdődött. Rokonsága hemzseg a muzsikusoktól, bár azt rögtön hozzáteszem, hogy van néhány kanyar a sztoriban, ugyanis a hozzátartozók a bluegrass vonalat művelik, képviselik, tehát a történet kicsit máshonnan indul.

Nem mennék bele hosszasan, a bluegrass amerikai gyökerű stílus, a country műfajból eredeztethető, kelta folk, ill. jazz behatásokkal, rengeteg balladával, esetenként komplex szerkezetű dalokkal – akit érdekel, nyugodtan keressen rá. Részünkről annyi lenne a lényeg, hogy a gitár mellett többféle húros hangszert is használnak, ezek közül az egyik a mandolin, amit a nagypapa hatására Andy egészen pici gyermekként kezdett el művelni. Valahogy úgy tudom elképzelni ennek a kisebb méretű zeneszerszámnak szerepét az amerikai kultúrában, mint idehaza a hegedűét. Vannak standard darabok, ezeket mindenkinek "kötelezően" meg kell szólaltatnia a műsor alatt, ebből fakadóan akarva-akaratlanul beindul az összehasonlítás, ami versenyek formájában testesül meg. Andy és unokatestvére rendszeresen részt vett ezeken a "ki a virtuózabb" megmérettetéseken, ami végül 16 éves korában a "Mandolin Világbajnokság" keretein belül hozott neki egy ezüstérmes helyezést.

Saját elmondása szerint akusztikus gitáros képzettsége ugyan volt, de az elektromos változat csak tinédzser kora legvégén jelent meg. Ismételten egy versenyen szerzett eredmény hívta fel a figyelmet Andyre, 3400 főt számláló mezőnyt utasított maga mögé, s ezt mindössze négy év gitározás után sikerült összehoznia. Petrucci gitáros "szörnyként" említi a srácot. ;)

Ezen a ponton alaposan beindult a sztori, ugyanis mind instrumentális, mind énekessel megerősített zenekari fronton is elkezdődött az alkotói munka. Minket inkább a szóló vonal érdekel, de annyit azért megemlítenék, hogy a saját bandájával, a Down From Up formációval is szép sikereket értek el, több száz koncert, amerikai turné nevesebb zenekarok társaságában. Jelenleg a Creed frontember, Scott Stapp bandájának szólógitáros posztját is betölti, intenzív koncertezés, a fesztivál fotókat elnézve sok ezres, inkább tízezres nézőszámmal. Kijelenthető, hogy főszereplőnk ismeri a rocksztár-szerű életvitelt, csakúgy, mint a session munkákat és kis klubos koncertezős vonalat is.

Első szóló albumáról magyar nyelvű ismertető nem készült, így engedjétek meg, hogy szóljak arról is néhány szót, mivel akad rajta pár remek tétel (A Disconcerting Amalgam, 2009). Nem tudta, vagy nem is akarta egységesre venni a fazont, előéletét ismerve ezen nem lehet csodálkozni. Kapunk egy country, metál, rock egyveleget, a hangzás és játék kifogástalanul profi. A két kedvencem a lemezről a "Shades of Gray" és a "Fallen Herosv, mindkettő melankolikus ballada, ha ismertebb előadó jegyezné őket (mondjuk Timmons, vagy EJ), óriási slágerek lennének (videó megosztókon megkereshetőek, érdemes!). Kiemelném még a metálosabb, technikásabb "Emergence Day" és "11th" szerzeményeket, modernebb döngölős alapokra virgázik Andy, elképesztő futamok, fogós refrének, dögös megszólalás, nem csoda, hogy a lemez megjelenése után a korábban már említett Stapp lecsapott a gityósra.awood_Banner.jpg

Picit több mint egy hónapja jelent meg a címben beharangozott album, amely duplára sikeredett. Két teljesen eltérő profillal, az első CD teljesen a gyökereket tükrözi, csak country és bluegrass, ami a csövön kifér. Igazság szerint egy pici keveredés van, én személy szerint a két korongon kicseréltem volna pár dalt az egységesebb kép miatt, de így sincs gond.

Töredelmesen bevallom, el akartam csalni az album első felét és csak a gitárhős feléről írtam volna, de ez az Andy gyerek megtréfált, mert többszöri újrahallgatás után megkedveltem az első CD-t is. Meglepő módon, kapunk énekes szerzeményeket, egy hölgy és egy férfi torok is bemutatkozik. Konkrétan a "Time" című zongorás, akusztikus számban, olyat dalol egy bizonyos Keith Wallen, hogy vokállal megtámogatott nóta régen fogott meg ennyire. A műfajra minden jellemző hangszer felsorakozik, a "Truth" című dalban olyan tempójú mandolin, ill. banjo szólót villant, hogy az valami félelmetes. Szerepel vegytiszta kelta folk dal, meglepően jó Led Zeppelin feldolgozás (Fool in the Rain), dögös, piszkos blues (Dust And Ashes) és az elmaradhatatlan mulatósabb country tételek, az egyikben hegedű-gitár párbajjal. Aki kedveli a stílust, feltétlen csapjon le a korongra, mert a műfajt érintő erős hiányosságaim ellenére is kijelentem, hogy ultrán felsőkategóriás a cucc.

A második CD-n a "Reach" című dallal kezdünk, Mr. Wood nagyon érzi ezt a szomorkás atmoszférát, mindezt úgy, hogy egyáltalán nem nyomasztó. Ennél kevesebb hangot akarva sem lehetne eljátszani, még sincs az embernek hiányérzete. Itt rögtön kiemelném a hangzást, amely pontosan a vintage és modern világot elválasztó vonalon helyezkedik el, mindkettőből csak a jót kölcsönözve. Természetes, szellős, lélegző sound, ahol tényleg jelen van a hangszer karaktere, viszont az effekteknek köszönhetően kicsit fel van hizlalva, jól betölti a teret. A "Truth" már ismerős, szerepel az első részben csak ott mandolinnal, azért így gitárral mégiscsak jobb az összkép. Tempósabb, bűvészkedős, könnyen megjegyezhető melódia, zseniális apró átkötő futamok – talán a kedvenc. Sebesség felkapcsol a következő fokozatba, megérkeztünk "Tokyo"-ba, a cím már magában is hordozza a megfejtést. Egzotikus, távol-keleties hangulat, mindehhez keményebb riffelés társul, Vai mestertől már ismerősek lehetnek ezek az orientális zenei fűszerek. Ismét lassulunk, de most epikusabb köntösben, nagy ívet járunk be a "Trapped In The Past"-ban, majd egy váratlan fordulattal, bedob egy jazzes, fúziós darabot, big band, trombiták, konga, a koncepció nem lehet más, mint egy kis "arcoskodás" – "Ilyet is tudok srácok!". "Of Elf and", nem egy finomkodós darab, neoklasszikus íz, talán ez a legtechnikásabb tétel, arpeggio hegyek, őrületes tempó, nagyon tömény, a műfajjal ismerkedők ne ezzel kezdjék. "The Hardest Goodbye", a címből kitalálható, hogy balladával állunk szemben, talán ez a leggyönyörűbb szerzeménye Andynek, nagyon ízléses és a hangzás valami elképesztően élő, az embernek olyan érzése van, hogy ott ül másfél méterre a gitárostól és erősítőjétől. A" Got A Light" és "Four Horsemen" ismételten a keményebb, "pirítósabb" alkotások közé tartoznak, ezzel a két dallal lesz meg a tempóbeli egyensúly a lemezen. A korong végére ismét előjön a cowboy vonal, elektromos gitáros country szerzemények, szám szerint három darab. Nekem ez itt már sok, szerintem ezeket az első részben kellett volna elhelyezni és onnan átemelni egy balladát és egy akusztikus tételt ide.

Kicsit hosszabbra sikerült a cikk, mint terveztem, de mindenképpen szerettem volna egy kis bemutatót a fiatalemberről, mert tudása és alkotásai alapján megérdemelné a nagyobb figyelmet.

Mádi N.

Címkék: lemezkritika
2014.nov.27.
Írta: Dionysos 3 komment

Harmony: Theatre Of Redemption (2014)

Harmony.jpg

Kiadó:
Ulterium Records

Honlap:
facebook.com/harmonysweden

Emlékszik még valaki Daniel Heimanra? Zseniális énekes, hatalmas torok, amilyenből a magasságos Isten kifürkészhetetlen (és felőlem nézve nagyon igazságtalannak tűnő) végzése révén aránytalanul sok van Skandináviában (felénk meg édeskevés). A srác jellegzetes sikolyaival tette le névjegyét a hirtelen halált halt svéd power formációban, a Lost Horizonban, majd készített Fredrik Olsson gitárossal Heed néven egy szerintem csúcskategóriás lemezt (The Call, 2006). Ezek után szinte nyomtalanul eltűnt, nem kis csalódást okozva a rajongóknak (pl. nekem).

És vajon ki emlékszik Markus "Varázsló" Sigfridssonra? Egy Magnus Karlssonhoz hasonlóan zseniális gitáros-zeneszerzőről van szó, akinek nevéhez olyan formációk kötődnek, mint a keresztény szövegvilág és európai power metal muzsika szerelemgyermekeiként fogant Harmony és 7days, valamint a progresszív jegyeket magán hordozó DarkWater. Aki oldalunkat évek óta figyelemmel kíséri, már mindhárom együttesről értesülhetett tőlünk.

Sigfridsson 6 év elmúltával látta elérkezettnek az időt arra, hogy a 2008-as toplistám élén szereplő "Chapter II: Aftermath" után új Harmony lemezt adjon ki. Számomra ismeretlen okokból ezúttal nem kedvenc énekesével és társzerzőjével (a DarkWaterben is kulcsszerepet játszó) Henrik Båth-tal dolgozott, hanem a bevezetőben említett és hosszú időre méltatlanul mellőzött Daniel Heimannal. Amikor erről tudomást szereztem, ujjongtam az örömtől, hiszen két ilyen nagy formátumú muzsikus egyszerűen nem hibázhat!

Sajnos bizonyos mértékben csalódnom kellett. Heiman érthetetlenül visszafogott, talán a dalok hangfekvése és a keverés sem kedveznek neki, mindenesetre a Heedben vagy a Lost Horizonban ennél sokkal jobb teljesítményt nyújtott. Ami pedig Sigfridssont illeti, dalszerzői kvalitásai manapság – úgy látszik – féllángon égnek. A 2010-es DarkWater (Where Stories End) ugyan kifogástalan volt, de az ezzel majdnem egy időben megjelenő 7days már közel sem sikerült olyan jól.

Nem kis keserűséggel mondom, hogy a "Theatre Of Redemption" inkább hajaz a legutóbbi 7daysre (Into Forever), mint az egykori toplistás (és Túrisast kollégát is lassan, de biztosan lehengerlő) Harmonyra. Nehéz elmagyarázni, hogy mi a probléma. A hangzás ugyan arányos, tiszta, éles, majdnem tökéletes és Sigfridsson is nagyokat szólózik, de az ember nehezen tud megszabadulni attól a gondolattól, hogy Heiman ennél jóval többre hivatott. Ráadásul a Harmony eddig pörgősebb volt, de itt sok lassúcska tétel kapott helyet (Inhale, Son Of The Morning, What If, You Are). Szinte szégyellem leírni, de kevesebb proggerkedés kellett volna ide, gyorsabb tempó és fogósabb dallamok, amikben Heiman kedvére kiélhette volna magát.

Bármennyire is dolgozik bennem a kihagyott ziccer érzés, azért a félreértések elkerülése végett muszáj tisztáznom: ez egyáltalán nem rossz lemez, sőt, a kategóriájában kimondottan erős, de jobb is lehetett volna (mondjuk úgy 5-6 olyan számmal, mint a lemezt záró "In Search Of"), vagy legalább annyira jó, mint az elődje. Persze ez már az a kategória, amikor ha meg akarod tudni, jól nézel-e ki, hiba Brad Pittet venni alapul, tanácsos például Steve Buscemihez mérni magad.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.nov.27.
Írta: Dionysos 5 komment

Black Fate: Between Visions & Lies (2014)

Black Fate.jpg

Kiadó:
Ulterium Records

Honlap:
facebook.com/blackfategreece

Nem várom el senkitől, még a leghűségesebb olvasóinktól sem, hogy emlékezzen egy föltörekvő görög gitáros, bizonyos Gus Drax instru szólólemezéről írott kritikámra. A helyzet az, hogy nekem is csak halványan rémlett valami, és ellenőriznem kellett, vajon nem csak híresen rossz memóriám űz-e velem csalfa játékot. Szerencsére nem, valóban írtam egy recenziót Gus Drax első szárnypróbálgatásáról (In Search Of Perfection, 2010), amit ezzel a bekezdéssel zártam le: "Ez a srác nagyon tud és tényleg szépreményű muzsikus, aki valóban a tökéletességet keresi. Állítólag egy új bandát hozott össze; remélem, ott lesz majd igazi dobos, egy jó torkú énekes, meg egy bőséges adag szikár riff, amúgy Nevermore-osan."

És lőn! Itt az a bizonyos énekes formáció, a némileg fantáziátlanul elkeresztelt Black Fate, igazi dobossal, jó énekessel, vastag riffekkel és Drax kiváló szólóival. Csak éppen a "Nevermore-os" jelző hibádzik; az egész ugyanis inkább Kamelotos, köszönhetően Vasilis Georgiou énekesnek, aki alighanem Roy Khan dallamait süvöltve tölthette kamasz éveit. Azért nem inkább Khan első (és szerintem zeneileg maradandóbb) bandája, a Conception jutott eszembe, mert a Black Fate nem igazán progresszív muzsika, inkább amolyan európai power jelenség – vagyis nem a kő egyszerű fajtából való, hanem abból, ahol a dalokkal barátkozni kell, de megéri, mert a dallamok lassan, de biztosan kibontakoznak a hallgatóban.

Sajnos a hangzás nem túl dinamikus, de szerencsére az összhatás – természetessége miatt – nem zavaró. Amint az elvárható volt, Drax nagyokat szólózik, de hiányolom a hangsúlyos szinti-jelenlétet (úgy az alapokban, mint a szólókban) és a furmányosabb ritmusokat is. Ennek ellenére ezt egy erős debütnek gondolom – érdekes, de nem is elsősorban Drax, hanem a figyelemreméltó énekes miatt. Ez a srác még sokra viheti.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.nov.25.
Írta: Dionysos 8 komment

Al Joseph: Out In The Open (2013)

al joseph.jpg

Természetesen nem állítom, hogy zenéről csak az írhat hitelesen, aki maga is zenész, mert ez butaság, de semmiképpen nem hátrány, ha valaki ilyen aspektusból (is) közelít egy-egy recenzió kapcsán. Mádi Norbert személyében egy kiváló gitáros jelezte a blog felé, hogy elsősorban instrumentális megjelenésekről szívesen szólna olykor egy-két jó szót, a stílus népszerűsítése érdekében. Nagy örömmel mondtunk igent a megkeresésre. Innentől pedig át is adom neki a szót! :-)

A következő cikkben, cikksorozatban kitekintést teszek napjaink feltörekvő, jelenleg még kevésbé ismert hangszeresei, elsősorban gitárosai, virtuózai felé. Szerintem a zeneipar jelenlegi állapotát érő rendkívül sok panasz, negatív érzés ellenére, nekünk az instrumentális vonalat kedvelő gitár őrülteknek nem lehet okunk panaszra. A világ tobzódik tehetségekben. Az interneten keresztül ma már, akár online leckék segítségével is magas szintű, hangszeres tudás sajátítható el. A zeneiskolák, akadémiák ontják az utánpótlást, az új reménységeket. Utóbbiak táborát erősíti Al Joseph, aki 1987-ben született az Egyesült Államokbeli Highland Parkban. Már kis korában rálépett a zene rögös útjára, eleinte a dobolás vonzotta, majd tinédzser korában gitárra váltott. Fogékonyságát mi sem bizonyítja jobban, mint hogy sikerült bekerülnie a bostoni székhelyű, sokak számára ismerős Berklee College of Music intézménybe.

A korábban említett iskola ugyan nem instant garancia a sikerre, viszont abban az egyben nem kételkedhetünk, hogy az itt végző fiataloknak nincsenek gondjaik az adott hangszer megszólaltatásával. Nincs ez másképp Al barátunknál sem, aki a jazztől, a metálig minden stílusban otthonosan mozog, minden technikai elemet mesterien integrált játékába. Nem érzek öncélúságot előadásában, pedig minden adott lenne ahhoz, hogy olyanokat villantson, amitől leesik az ember álla. Félreértés ne essék, nem az új BB King bemutatását készítem elő. Al Joseph progresszív rock/metálban utazik, olyan hatásokkal, mint Sfogli, vagy Petrucci, tehát bőséges mennyiségű hangot játszik el egy-egy számban, de mégis inkább a szerzői vénát emelném ki nála, mintsem a technikai képzettséget. Egyszerűen jó dalokat ír!!!

Szerény véleményem szerint nagyon jól sikerült bemutatkozó albuma az "Out In The Open", amely a JamTrackCentral gondozásában jelent meg (ez önmagában garancia arra, hogy minőségi produkcióval, hangszeressel állunk szemben). Nézzük tételesen, hogy mit is találunk a korongon. A digitális kiadványon 9 dal szerepel (a fizikai CD-n, kapunk egy + számot). Az mindenképpen pozitív, hogy nincs intro, outro, bridge, ill. egyéb időhúzásra is alkalmas sallang, nettó 53 percnyi gitárhősködés, nyugodtan bevallhatjuk, ez egy tisztességes adag! Indításként jön a "Return" című rövidebb bevezető tétel, ám közel 3 perces hossza miatt önállóan is megállja a helyét. Csodálatosan felépített darabka, tökéletesen készíti elő a majd egy órás zenei utazásunkat, a közepén található harmonizált gitárszólam tartalmaz minden szépséget, ami miatt az ember késztetést érezhet, hogy gitárt, vagy egyéb hangszert ragadjon.

al joseph2_1.jpgA kettes tétel a "Desperate Times" erős Sfogli hatásokat mutat, tulajdonképpen, ha Marco játszaná, mehetne is a "ReMarcoble" albumra, valószínűleg főhősünknek ez lesz a legnagyobb megmérettetése, hogy ezt a nagyon direkt behatást levetkőzze majd játékáról. Csodálatos hegedűre emlékeztető nyitó dallamocska, az egész tétel nagyon érzelemgazdag, teli apró részletekkel, pont ez az, ami meghúzza azt a bizonyos vonalat amatőr és profi között. A harmadik szám a "Sun Devils", neoklasszikus gitárhősködős tétel, zakatoló heavy metálos riffekre villant benne Al. A refrén fütyülhető, nagyon szépek a harmonizált részek (ez az egyik nagy erőssége), az átkötő szakasz hoz egy kis egzotikus ízvilágot a harmonikus mollos témával, pazar szinti szólók is találhatóak a dalban. Megidézi nekünk az Yngwie, Vinnie Moore, McAlpine féle vonalat és milyen jól! Következő dalunk egy elszállósabb tétel, kicsit visszakapcsolunk a tempóból, ismét erősen jelen van az a már említett olasz vonal, de mint mondtam nem tudok emiatt haragudni, egyszerűen jók a számok.

Nagyon szépen, kis részletekben, szünetekkel adagolja nekünk a hangcsoportokat, finoman építve az íveket így vezetve a refrénhez a hallgatót, ahol ismét zseniális harmonizált szólamokat kapunk. Újrahallgatós tétel, lehet, hogy a legjobb a lemezen?! Az album leglassabb tétele, "The Missing You", megint érzek némi "idegen" jelenlétet, nagy adag Timmons hatás, ami lehet direkt is, illetve Marco is, hiszen ez a vonal nála is nagyon domináns ... nem gond, mivel szeretjük Andyt :) Tényleg nagyon szép, érzelmekkel extrán töltött szerzemény! Két gyorsabb metálosabb track következik, nem annyira evidens dallamokkal, ők a lemez legprogosabb elemei, csakúgy, mint a "Desperate Measures", ami szintén a nem annyira közérthető állapotból fejlődik, bontakozik ki egy gigadallamos főszólóig. Tagadhatatlan a DT hatás ebben a 3 számban. Záró dalunk a "Father Land". Csodálatos zongora, gitár duettel indítunk, énekelhető, azonnal megragadó dallamok, a főszólóra kicsit bekomorul, szerencsére utána azonnal tisztul, marad végig ez a derűs, felemelő hangulat. Nagyon eltalált, jó érzékkel választott befejező darab. Sanszosan újrahallgatja az ember.

A fizikai CD-n szerepel még egy bónusz dal a "Wastelands", amely nem kevésbé ütős, mint a lemez többi szerzeménye, sőt, de nem illeszthető be a sztoriba, ezért került fel csak amolyan extraként. Óriási dallamokkal operáló stadion rock hangulat, egy érdekes latinos kiállással.

Az album és a dalok minősége szerintem nem kérdőjelezhető meg, profin megkomponált, precízen eljátszott számok. Amibe bele lehet kötni, az az egyediség, ennek erősen híján van Al, de ez remélhetőleg lemezről-lemezre fog változni, tisztulni, mivel nagyon fiatal még, van ideje lecserélni a példaképek eszköztárát. Mindenképpen javaslom a lemez beszerzését az instrumentális vonulat kedvelőinek, kizártnak tartom a csalódást. IDE kattintva vásárolható meg.

Mádi N.

Címkék: lemezkritika
2014.nov.24.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Karmakanic: Live In The US (2014)

Karmakanic US.jpg

Kiadó:
Reingold Records

Honlapok:
www.reingoldmusic.com
facebook.com/jonas.reingold

Elképedve és némi szégyenérzettel vettem tudomásul, hogy a Karmakanic dupla koncertlemeze úgy megbújt az idei megjelenések között, hogy január óta csak most jutottam el odáig, hogy az izgalomtól remegő kezekkel behelyezzem a CD lejátszómba. Ennek talán – mentségemre szolgáljon! – az lehet az oka, hogy nem a megszokott kiadó (InsideOut) kezelésében jelent meg, hanem Reingold mester saját cégénél. Dekódolom az üzenetet: nem volt éppen nagy fölhajtás körülötte ... Enyhén szólva...

2011-ben, legutolsó lemezük (In A Perfect World) értékelését ezzel a bekezdéssel zártam: "Létezik ugyan egy koncert album, amit a keleti filozófia iránt fogékony autószerelők az Agents Of Mercyvel közösen jelentettek meg (The Power Of Two, 2010, Reingold Records), de ez csak féllemeznyi anyag, ami nem pótolhatja azt a hátborzongató élményt, amit egy Karmakanic koncert audiovizuális élménye jelent(het). Tartok tőle, hogy sohasem fogom megtudni, pedig a fél karomat odaadnám… Jó, azt nem, de képes lennék komoly anyagi áldozatokra."

Nos, az anyagi áldozat megvolt, hiszen nem olcsó a lemez(eke)t beszerezni, de sajnos az audiovizuális élményből csak a fele valósult meg, mivel a 2012-es Rites Of Spring fesztiválon a Pennsylvania állambeli Gettysburgben nem forogtak a kamerák [ez itt a cifra káromkodás helye]. Illetve dehogynem!!! A beágyazott "lemezízelítő" klip ékes bizonyítéka annak, hogy igenis voltak ott képi anyag rögzítésére alkalmas műszerek, ezért végképp nem értem, miért hagyták ki a ziccert, amit egy DVD elkészítése jelent ... jelenthetett volna. Azért titkon remélem, hogy a rajongók türelmetlen követelésére később mégiscsak megkapjuk ezt a koncertet teljes audiovizuális valójában.

Némileg csodálkozom, hogy – jóllehet a formáció atyja egy bőgős – a fölvételben a "mélyek" nem elég hangsúlyosak. Ennek ellenére a hangzás kimondottan jó, nyers, ropogós, megvan benne az "élő" hangulat. A közönséget persze nem nagyon hallani, de ennek oka valószínűleg az, hogy a Karmakanic nem éppen egy őrjöngős, táncikálós, tapsikolós muzsika. Viccesen meg is jegyzik a pattogósabb "Turn It Up" elején: "Ez egy jó alkalom arra, hogy összecsapjátok a tenyereteket. Kevés ilyen pillanat adódik..."

A dalok válogatásával tulajdonképpen meg vagyok elégedve. Nem voltak szívbajosak, simán belefért a majd' 22 perces "Send A Message From The Heart", de szerencsére a 15 perc körüli abszolút kedvenc, a "Where Earth Meets The Sky" is (mellesleg a telefonomon ez van beállítva csengőhangnak). Egyedül a "Do U Tango"-t volt kár erőltetni; eredetiben sem vagyok érte oda túlságosan, de a 14 percre bővített (eredetileg fele ilyen hosszú) nótában még az én rajongói gyomromat is megfekszi az elszállós, atonális középrész.

A tény azonban, hogy ilyesmi megtörténhet, világosan jelzi, itt szó sincs a dalok album-verziójának hangról-hangra történő előadásáról. Különösen az OminoX nevű modern jazz formációból importált gitáros-billentyűs páros, Krister Jonsson és Lalle Larsson villantanak nagyot. Nincs mese: hiánypótló, libabőrös anyag, már csak azt a tátongó űrt kellene betölteniük, amit a képi anyag elmaradása nyitott a tér-idő kontinuumban, de az se baj, ha eljönnek ide és nyomnak egy hasonló 100 perces bulit – mondjuk – a fővárosban, vagy valami jobb helyen... :)

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2014.nov.22.
Írta: garael Szólj hozzá!

Project Arcadia: A Time Of Changes (2014)

project-arcadia-a-time-of-changes_1.jpg

Kiadó:
Nightmare Records

Honlap:
www.projectarcadiabg.com

Urban breed – igen, így, kisbetűvel, személyes kívánságának megfelelően – nem régen még egy igazi urbánus vámpír faj könyörtelen képviselőjeként osztogatta harapásait a Bloodbound vérkötelékében, ám tévedés ne essék, hősünk nem a tiniregények simulékony modorú androgün terméke. Ennek folyamodványaként kétszer is sikerült otthagynia a bandát, személyi és zenei nézeteltérésekre hivatkozva, ami breednél könnyen előfordulhat, tekintve, hogy a Tad Morose-on kívül egy zenekarban sem tudott hosszasan meggyökerezni.

Legutóbb ugye az oldalunkon is recenzált "Trail Of Murder" soraiban tűnt fel, majd a hírek egy újabb szupergrúp, a Serious Black énekeseként élesztette fel a reményt a rajongókban, hogy végre képes lesz a jelenben is Tad Morose-os morózusságra, már amit a vándormadár jelleg – bocsánat, faj – ellenében képes lesz tanúsítani.

Most azonban még egy meghívásos munka gyors abszolválásának lehetünk tanúi, méghozzá a Project Arcadia nevű bolgár csapat felkérésére. Boguslaw Balcerakhoz, a másik Kelet-európaihoz hasonlóan ők sem bízták a véletlenre a vokális kihívás megoldását, és természetesen nem is lőttek mellé, ami valószínűleg csak abban az esetben következhetett volna be, ha breed nem kap szabad kezet a dallamok megformálásában, és rossz szokásának megfelelően angolosan – bocsánat, svédesen – távozik. Innentől fogva aztán bekopizhatnám Taruffe kolléga kritikáját az említett Trail Of Murderről, mert a zene az a powerben fogant, dallamos power, aminek oly nagy hagyományai vannak a svédeknél – és most már a bolgároknál is.

A hangzás szerencsére nem balkáni – hiába, a mixelést a modernebb metal hangképek avatott szakértője, Jonas Kjellgren (Scar Symmetry, Sonic Syndicate) követte el –, és a zenészek felkészültsége is a "hanyatló nyugatot” idézi. Breed – no, ugye, sértődés nélkül le lehet írni nagy kezdőbetűvel a nevet? – a Dio iskola klasszikus képviselője, akinek hangjában ugyan ott az amerikai elit karcossága, de teljesítményét inkább az a jellegzetes orgánum emeli ki a pusztán jókéból, ami Padavonát is trónra emelte. Az instrumentális szekció igyekszik alkalmazkodni, és a csapat gitárosa, a bandaalapító Plamen Uzunov elismerésre méltóan kovácsol némi neoklasszikus élt a penge alapoknak, a lemez fő erénye azonban főleg az érzelmesebb és szikárabb, poweresebb részek egészséges integráltságában rejlik, mint azt a mellékelt videón is hallhatjátok. (A lepukkant környezetben felbukkanó rozsdás kombi Zsiguli azonnal a balkán-metál metaforájává avanzsálja a képeket – nesze neked, US-power!)

A számok élvezetéhez a stílusból adódóan nem kellenek a nagy megfejtések, és jóllehet, a szerkezeti felépítés ad némi "intelligens" jelleget a daloknak, ez bizony büszke heavy metal, amit azonban mind balról, mind jobbról, azaz a hard rock és a progresszív stílusok felől érkezők is kedvtelve hallgathatnak.

Bulgária ezzel az albummal felvéste nevét a világ nagy metál-térképére – aminek értékéből a lízingelt figyelemfelkeltő sem von le semmit –, és az, aki kételkedik a kijelentés igazságtartamában, bólintson egyet – persze jó, ha tudja, hogy ott bizony a fejcsóválás jelenti az igent!

Garael

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil