Dionysos Rising

2025.sze.23.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Johan Steensland: Duality (2025)

yyyyyyyyyyy_5.jpg

Kiadó:
Cemafor (saját)

Honlapok:
www.johansteenslandmusic.com
johansteensland.bandcamp.com
facebook.com/JohanSteenslandMusic

Biztos vagyok benne, hogy ez a név sem fog mondani semmit az átlag olvasónak, zenerajongónak, de még a fekete öves proggereknek sem. De ez nem az ő hibájuk. Az uppsalai illetőségű svéd hangmérnök, zenetanár, dalszerző és multiinstrumentalista (gitár, bőgő, billentyű, dob), Johan Steensland ugyanis hosszú évekre föladta a "nyilvános" muzsikálást, mert az alapvetően progresszív irányultságú zenéje nem érdekelte a zeneipart, őt pedig a zeneipar elvárásai hagyták hidegen. Ehelyett inkább képezte magát, továbbtanult, szerzett egy doktorit, családot alapított, stb.

Aztán mégiscsak úgy alakult, hogy közel négy évtizednyi "hibernáció" után elkezdett viszketni - ahogy csak vérbeli muzsikusok tudnak viszketni az alkotásvágytól. Ennek első állomása az volt, hogy a még '80-as években írt rockoperáját kicsit átdolgozta és újra fölvette. A "Crossfade" című album tavaly jelent meg saját kiadásban. Ennek mintegy folytatása a "Duality", bár a sztori egészen más, most egy Eddie nevű regényíró a főszereplő, aki emlékezetvesztésben szenved, míg a másik protagonista Lydia, a mellette sertepertélő kórházi ápolónő.

Ami a zenét, illetve a stílust illeti, nem is lehetne ennél tipikusabb skandináv prog-rockot kitalálni. Egyrészt Steensland uppsalai, és - mint tudjuk (vagy nem) - innen való a Kapia, a The Flower Kings és a HFMC is. Másrészt a szerző olyan ősprogger legendák bűvöletében nőtt föl, mint a Genesis, King Krimson, ELO, Ruch, UK, stb.

Eddie szerepét maga Steensland énekli, és a hangja meglepő hasonlóságot mutat a másik svéd prog-titánéval, Jonas Lindbergével. Itt jegyzem meg, hogy Lindberg új lemeze "Time Frames" címmel november 7-én fog megjelenni (juhéjj!). Lydia szerepét a Kaipából is ismert Aleena Gibson vállalta magára, míg a gitárszólókat (s ennek talán fognak örülni egy páran) az ugyancsak uppsalai Scar Symmetry (valamint a Kaipa) gitárosa, Per Nilsson játszotta föl - ahogyan csak ő tudja. Belőle jóval többet is el tudtam volna viselni.

A "Duality" nem lesz a kedvenc skandináv prog-rock lemezem, mert nekem egy kicsit lassú és meditatív jellegű. Több rock és kevesebb jazz, valamint még ennél is kevesebb pop kellett volna bele, de nem vagyok elégedetlen. Ez a stílusában egy teljesen vállalható produktum, s aki él-hal a műfajért, biztosan talál benne olyat, ami ínyére való.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.sze.22.
Írta: Dionysos 2 komment

Uriah Heep: Live At KOKO - DVD/Blu-ray (2014)

yyyyyy_21.jpg

Kiadó:
Frontiers

Honlap:
www.uriah-heep.com

No, ilyen is ritkán fordul elő, nem is tudom, miként esett meg velem ez a csúfság. A zenés kikapcsolódás számomra nem más, mint egy-egy kedvencem koncertjének megtekintése. Jó lenne persze, ha mindez személyes jelenléttel és élőben történne, de a valóság ennél azért lényegesen karcsúbb. Én koncerteket nézek otthon, nagy képernyőn és jó minőségben, ha időm engedi. (Általában azért ritkán engedi...

Tapasztalatból tudom, hogy ezzel csodabogárnak számítok, sokkal többen tesznek fel inkább egy lemezt, de még CD-t is, mintsem koncerteket nézzenek. Nekem meggyőződésem, hogy velük szemben én döntök jól, hiszen a hard rocknak, metálnak igenis van egy kötelező, na jó, inkább elvárt vizuális megjelenési formája, amit a grunge átmenetileg "betiltott", és ami nyilván nem pótolhatja a zenei minőséget, de azt mindenképpen kiegészíti. Magam is képtelen lennék megnézni egy olyan műsort, ahol 4-5 bácsi ül egy széken, szar hajjal, élre vasalt nadrágban, két gomblyuk közül, ing alól kitüremkedő béllel, és nem mellesleg azért baromi jól muzsikálnak. Merthogy az audió élmény erre van kitalálva. És ilyen a legtöbb XY kvartett/kvintett jazz anyaga. Tök fölösleges és kiábrándító nézni, de hallgatni attól még élmény.

A rockzene viszont vizuális tartalmat is hordoz(hat). Már amikor... Sajnos rengeteg olyan DVD/Blu-ray van, ami csupán egy elpuskázott lehetőség. Alig hallatszó közönséggel, ótvar, stúdióban (túl)editált, totál élettelen hangzással, tré kameramunkával, stb. De például - hogy egy-egy konkrét ellenpéldát is mondjak - mekkora élménytöbblet végignézni mondjuk DIO "Finding The Sacred Heart" koncertfilmjét, a felépített középkori várral a színpadon, az ereje teljében lévő szuggesztív Ronnie-val, vagy akár az AC/DC River Plate stadionban filmre vitt, elképesztő hangulatú műsorát. Vagy ezek helyett legyen inkább a (sokkal drágább) vinyl egy mégoly szuper fejhallgatóval? Sorry, az van, hogy nincsen igazatok! :))

No, de visszatérve az első mondatomra. Azt gondoltam, képben vagyok a megjelenésekkel, még a híresebb, jobban sikerült "unofficial" DVD-ket is vágom, főleg a számomra kötelező előadók vonatkozásában, ezért is voltam pipa, hogy az újra ereje teljében alkotó Uriah Heep még mindig adós egy igazán ütős koncertfilmmel. Low budget akad ugyan, de azokat, köszi, nem. Az egyetlen értékelhető, de rövidke best of műsor, a "Celebration" (2009) lemezhez csomagolt bónusz DVD (Sweden Rock Festival) pedig mindössze enyhe étvágycsillapítás, ami után rendre felböfögött, hogy a túróért nem képesek megjelentetni végre egy harapós koncertanyagot. A csúfság pedig az, hogy valahogy eddig elkerülte a figyelmem, a Frontiers által gondozott kiadvány! Nem is értem.

A londoni (Camden Town) KOKO egy több mint százéves, gyönyörű színházterem, tele a zenekar fanatikusaival, értelemszerűen hazai pályán. Szép az enteriör, szépek a fények, bár a fentebb hivatkozott "vizuális többlet" a tagok vonatkozásában mérsékelten érvényes csupán. Jó vicc, 1969 óta nyomják, persze, hogy apókák lettek ők, hófehér/kopasz/alig hajjal, de azért igenis érdemes őket nézni is. Lejön a képkockákról, hogy mekkora szenvedéllyel és örömmel muzsikálnak még most is.

Az "Into The Wild" lemez turnéján rögzített film alatt Mick Box ugyan le sem száll a wah pedálról, mintha akkor kapta volna és nem győzne a hangzásával betelni, na meg nem is egy virtuóz a Box bácsi, de mégis van élet és tűz a játékában, ellenben bizonyos Hammett kollégájával, aki ugyanezt csinálja fiatalabban, sőt virtuózabban, csak éppen teljesen vértelenül.

Gilbrook dobos bitang most is, pöröly az a kéz és láb, jórészt általa fiatalodott meg a csapat hangzása. A szegény Trevor Bolder (RIP) helyett bőgőző Dave Rimmer viszont egy "idegen test" a nagyapák között. Kinézetre bármelyik kiolvashatatlan logós death/black csapatban pengethetne, tartottam is tőle, hogy a "Lady In Black" klasszikusban majd esetleg elereszt egy önazonos hörgést gyomorból, de szerencsére nem. Játéka, vokálmunkája viszont abszolút méltó elődjéhez. Bernie Shaw és Phil Lanzon szintén hibátlanok. Előbbi hangja mára a zenekar védjegye lett, a Uriah Heep klasszikusok a "belső magnómban" is vele és nem Byron hangján szólalnak már meg. Ken Hensley személye (RIP) pedig ha már mindörökre elválaszthatatlan is lesz a Uriah Heep névtől, Lanzon szerepe és jelentősége ettől még elvitathatatlan. Hosszú évek alatt tökéletesen belenőtt Ken méretes kabátjába.

Az összes klasszikust és új dalokat is bombaformában, a rock őserejével és igen, fiatalabbakat megszégyenítő energiával előadó (a "Gypsy" milyen súlyos már itt!!!) zenekar koncertje reálisan nézve nem forgatja ki a világot a négy sarkából, de sokszor és szívesen fogom elővenni, mert nagyszerűen megszólaló, szépen kamerázott, hibátlan anyag, kiváló szórakozás!

Túrisas

Címkék: dvd
2025.sze.13.
Írta: garael 9 komment

Helloween: Giants & Monsters (2025)

helloweengm_giants_and_monsters.jpg

Kiadó:
Reigning Phoenix Music

Honlapok:
www.helloween.org
facebook.com/helloweenofficial

Melyik Helloween albumon okozott szívdobbantó pillanatokat Kai Hansen? Most biztosan rávágjátok ezen bugyutának tűnő kérdésre a választ, (én nem teszem), ami tulajdonképpen igaz is, de… De, és nagyon nagy de, hiszen két olyan énekes mellett sikerült most (igen, most) igazán emlékezetes teljesítményt nyújtania, akik éveken keresztül adtak példát az euro-power szárnyaló pacsirtáinak úgy, hogy az utóbbi időszakban Hansen legjobb barátjának inkább a varjút nevezhetnénk. Persze nem szeretnék túlzásokba esni, mert Kai barátunk most sem igazából a hangjával, hanem a dallamaival, illetve azok tolmácsolásával lepett meg – ráadásul az új Helloween lemez három epikus dalában, melyek mindegyikének jellemzésére el lehet regélni a lelkünknek oly kedves sort: "…Méltó régi nagy híréhez…"

De kezdjük az elején! A "Nagy összeborulás" – ami akár egy film címe is lehetne – első albumára évekkel a megjelenése után is validnak tartom azokat a gondolatokat, amiket az akkori recenziómban leírtam, és ha jelen etap nem is tud annyira egyenletes színvonalat produkálni, amilyeneket az öndefiniált dalcsokor nyújtott, bátran kijelenthetjük, hogy a kiugró momentumok viszont úgy tornyosulnak elődje konstans produktuma fölé, hogy feledtetni tudja a "Giants & Monsters" esetlegesen "megengedőbb", tán már popos vagy sablonszerű megoldásait is.

És most térjünk vissza a rendes kerékvágásba! Már csak azért is, hogy leírhassam a lemez címadójaként szolgáló "regényes" csoda méltató mondatait: a dal a Deris korszak talán legerősebb (vagy nekem legkedvesebb) lemezének, a "Better Than Raw"-nak szellemiségét idézi, kemény, horzsoló, ugyanakkor fenséges dallammaival és összetett felépítésével, amiben Deris szinte hörgésbe forduló hangjait követően Hansen akusztikus belépése igazi, libabőrt okozó pillanat: meg is lepődtem, mivel Kai tiszta, kellemes tónusú teljesítménye a korábbiak fényében igazán váratlanul ért, ami "szíverősítőként" fokozta a kiváltott hatást és emelte a dalt a Helloween "Jukebox" legjobbjai közé.

Ne rójon meg a kedves olvasó, ha most szintén ugrok egyet, de a lemez már említett három, epikus szerzeménye amolyan zenei tartópillérként funkcionál, melyre a többi dalt fűzték az alkotók, bár meg kell, hogy mondjam, ebbe a tevékenységbe néha bele-belecsúszott egy-egy félretartó öltés.

Tehát: a "Universe (Gravity For Hearts)" Kiske padlásjárásával kezdődik, hogy aztán a speed ütemekből heroikus refrén bontakozzon ki – ezek a percek egyértelműen Michael pillanatai, még akkor is, ha a riffek a már említett Deris-i csúcskorszakot – amibe természetesen a "The Time Of The Oath" és a "The Dark Ride" is beletartozik – idézik, és akkor…Akkor ismét Hansen következik, hogy ellopja a show-t egy olyan ravasz, Gamma Ray-es, vokállal dúsított, játékos, a valamikori "Money" című bohóckodásra emlékeztető belépővel, amitől  a felkészületlen hallgató "Misi" epikus, szárnyaló dallamaiból hirtelen a cirkuszban találja magát – és persze remekül szórakozik.

Zárásként természetesen ismét egy összetett darab érkezik a "Majestic" képében, lassú, feszültségfokozó indítással, Kiske felvezetésében, hogy aztán a kissé egyhangú, egyszavas refrént a kitűnő gitárszóló után – erre még visszatérek! – a menetrendszerűen érkező, akusztikába beleszerelmesedett Hansen váltsa egy csodálatos dallammal. És ha már gitárszóló: ebben a tekintetben véleményem szerint talán a legerősebb Helloween albumról beszélhetünk, mert valljuk be őszintén, a két Keeper albumon még igencsak érződött a bizonytalanság a hangszerek kezelésében, ugyanakkor jelen lemezen nemcsak hogy a dallamokkal szinte egyenértékűen vannak jelen az instrumentális megmozdulások, de jellegükkel, integráltságukkal, támogató attitűdjükkel jelentős szerepet vállalnak az általánosan elismerő összképben.

S ha már leírtam minden szépet és jót, legyünk igazságosak, és ejtsünk néhány szót a megoszló vélemények okairól is! Deris, aki igazán a power birodalmába vezette a csapatot, leplezetlenül vonzódik a már-már geil, giccsbe hajló pillanatokhoz: az "Into The Sun" és az album felvezető schlagere, az "A Little Is A Little Too Much" hiába rendelkezik szívszorítóan szentimentális, háziasszonyokat is megríkató dallamokkal, azokat is megértem, akiknek ez már túl sok és minden bizonnyal a "This Is Tokyo" sem szerepelne a fémveretes bajnokság élmezőnyében. (Mindezektől függetlenül, mivel jómagam képes vagyok a Táncdalfesztivál egykori dicsőségét is megérteni, kedvtelve fogadom ezeket a pillanatokat, hiszen a német brigád mindig szétnyitott zubbonnyal vállalta ezt az oldalát is, amiben tökéletesen megfér egymással a pop, valamint ökörködő, infantilis hajlam.)

Én viszont nem szeretném tovább tépni az olvasók idegeit a felesleges szócsépléssel, aki eddig Helloween rajongó volt, az nem most fog kiszeretni kedvenc bandájából, a többiek meg olvassanak Bayer Zsoltot, ha vérben tocsogó kritikai megnyilvánulásokkal szeretnének találkozni.

Garael

Címkék: lemezkritika
2025.sze.12.
Írta: Dionysos 1 komment

Arjen Anthony Lucassen: Songs No One Will Hear (2025)

yyyyy_48.jpg

Kiadó:
InsideOut

Honlapok:
www.arjenlucassen.com
facebook.com/ArjenLucassenOfficial

A hórihorgas holland zseni (ahogy én hívom), azaz Arjen Lucassen most épp úgy gondolta, hogy a kismillió formációja és projektje helyett zenei agymenéseit ezúttal szólóban jelenteti meg. Ő is - pl. Neal Morse-szal együtt - azok közé tartozik, akik képtelenek a babárjaikon ülni: szinte kényszeresen szereznek zenét. Nyilván voltak mellette munkatársak, meghívott énekesek és vendégmuzsikusok, de lényegében az egész lemezt ő játszotta föl Joost van den Broek billentyűs és Koen Herfst dobos segítségével.

A "Songs No One Will Hear" ún. konceptalbum, amennyiben a dalok egyetlen vezérgondolatra vannak fölfűzve. Az alapkoncepció az, hogy egy meteorit közelít a föld felé, melynek lakói így öt hónap múlva a biztos és teljes pusztulással néznek szembe. A kérdés: ki-hogy fogadja a lesújtó hírt? Az elkerülhetetlen armageddonra adott különböző, akár egészen szélsőséges válaszokat járják körül a dalszövegek. A "Shaggathon" például ironikus humorral nagyjából azt írja le, hogy mindezt hogy reagálná le Glenn Quagmire a Family Guy-ból - Úgy ám! Migiri!

Zeneileg persze nincsenek meglepetések, Lucassen dallamvilága, stílusa annyira tipikus, hogy az eredmény mindig tökéletesen beazonosítható, összetéveszthetetlenül "lucasseni". Nagyepika, magasban szárnyaló női kórusok, gazdag hangszerelés és amire rendszerint kevesen figyelnek föl: elképesztően kifinomult, briliáns gitárszólók magának a mesternek kezéből. Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy milyen mocskos jó gitáros is Lucassen.

A lemez két formában elérhető, az alapváltozatban a számok között vannak átkötő szövegek, de - hál' Istennek - létezik egy narrációtól mentes verzió is. Én - aki a mesélők rendszeres alkalmazását túlzásnak, taszítóan teátrálisnak tartom - nyilván az utóbbit részesítem előnyben és ajánlom másoknak is. Nem mondanám, hogy esszenciális Lucassen-munka, de a rajongóknak mindenképp érdemes beszerezni, bár ahogy a mestert ismerem, nem kell majd sokat várni a következő etapra - bármilyen néven is jelenjen meg.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.sze.12.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

The Switch: No Way Out (2025)

yyyy_72.jpg

Kiadó:
Frontiers

Honlap:
facebook.com/theswitchonline

Először arra gondoltam: Perugino bácsi, a Frontiers tulaja vajon honnan bányássza elő ezeket az AOR (80's retro) csapatokat? Azután rájöttem, hogy ezeket nem kell bányászni; a Frontiers A&R-osának ma már nem kell a lepattant kocsmákat és füstös klubokat járnia fáradhatatlanul abban a reményben, hogy fölfedez egy ígéretes tehetséget, csiszolatlan gyémántot, amit azután némi kozmetikázás, "formatervezés" után jó pénzért értékesíteni lehet a zenepiacon. Perugino bácsinak elég hátradőlnie a kényelmes irodai székben és csőstül jönnek hozzá (vagy a sameszeihez) a demók és a megkeresések. Persze régen is volt ilyen, de - legalábbis a rockzenében - ma már gyakorlatilag csak ilyen van...

A The Switch (ó, hogy utálom, amikor egy zenekar neve névelővel kezdődik!) amolyan nemzetközi formáció: a magját egy angol ikerpár képezi, Tom és James Martin (ex-Vega, Nitrate), akik a gitárt és a szintit "kezelik". Az énekest, Bobby Johnt Kanadában találták meg, a dobost, Dennis "Butabi" Borgot (Cruzh) pedig Svédországban. Aki ismeri a Nitrate zenéjét egyáltalán nem lepődik meg, hogy a The Switch is végletekig elkötelezett a '80-as éveket idéző rádió- és csajbarát rock irányában. Bobby John kicsit nyafka, de ebben a közegben telitalálatnak számító hangja valóban "mennyben köttetett frigynek" minősül.

A promóciós szövegek közül a dobos, "Butabi" leírását találom a lepontosabbnak és legérzékletesebbnek: "Ez a muzsika remek koktélja a mókának és a retró hangulatnak – olyan érzés, mintha egy Testarossát vezetnék az OutRun játékban, miközben Juicy Fruit rágón csámcsogok és a Walkmanemen bömböltetem a zenét. Tökéletesen visszahozza a '80-as évek gondtalan hangulatát." A sound és a hangszerelés is híven tükrözi ezt a "filozófiát", az egész már csak attól lenne hitelesebb, ha a fiúk a zselézett, rövid frizurát hamisítatlan "mundiálra" cserélnék, a zakójuk vállát pedig duplán vagy triplán kitömnék - amúgy jó Spanadau Ballet-san!

Ennél azért ütőképesebb a mi magyar csillagporunk (Stardust), de a Martin testvérek jól hallhatóan mesterei a hangulatidézésnek. Nagyon régen hallottam ilyen jól sikerült stílusgyakorlatot, főleg ami a billentyűkíséretet illeti. Ellenben a gitárszólók - hogy is mondjam csak? - eléggé vérszegények. Ebben a tekintetben lenne mit fejlődni... Én mindenesetre élem ezt a muzsikát, de hogy a fiatalok tudnak-e mit kezdeni vele, azzal kapcsolatban már bizonytalan vagyok.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.sze.08.
Írta: Dionysos 5 komment

Glenn Hughes: Chosen (2025)

yyyy_71.jpg

Kiadó:
Frontiers

Honlapok:
www.glennhughes.com
facebook.com/glennhughesonline

Sokan már évek óta kongattják a vészharangot: a rock halott! Ez természetesen szamárság, de az biztos, hogy jelentős őrségváltásnak nézünk elébe (pontosabban: vagyunk manapság szemtanúi), hiszen kedvenc műfajunk nagy öregjei, akik mindmáig viselik "a nap terhét és hevét", agg korba léptek (ha már nem az égi zenekarban játszanak). Ami pedig az őrségváltást illeti: így vagy úgy, ezért vagy azért, de az utánpótlás sem mennyiségben, sem minőségben nem ér föl az alapító atyákkal és iskolateremtő mesterekkel. Bizony már Glenn Hughes is 74 éves; nála a júliusban elhunyt Ozzy csak két évvel volt idősebb (és megjegyzem: legénykorában is csak egy orrhosszal önpusztítóbb életvitelű).

Hál' Istennek, Hughes egyelőre jó formában van: tiszta fej, karbantartott, ösztövér test, full rőzse, hatalmas hang, bika hangszeres teljesítmény, és nem utolsósorban: zenei ötletek sokasága! Igaz, közel tíz éve jelentetett meg utoljára szólólemezt (Resonate - 2016), de nem szabad elfelejtenünk, hogy közben sem maradt tétlen, sőt több pozitív kritikai fogadtatásban részesített, szakmailag elismert albumon dolgozott (pl. két Black Country Communion és két The Dead Daisies nagylemezen).

Hughes szólókarrierje elég sokszínű, hol ez (pl. hard rock, blues), hol az (pl. soul, funk) dominált benne, a zenészek is jöttek-mentek körülötte, de most maradt Søren Andersen dán gitáros/producernél (és a Frontiers kiadónál), valamint annál a kemény és szikár hard rockos vonalnál, amit pl. a legutóbbi szólóanyagon és a "Radiance" című The Dead Daisies lemezen hallottunk tőle. A "Resonate"-hez képest most kevesebb (szinte észrevehetetlen) a billentyű: Bob Fridzema közel nem olyan "fajsúlyos" jelenség, mint a káprázatos Hammond-bűvölő, Lachy Doley.

Hangulatában, megközelítésében - a "Resonate" mellett - ez egyértelműen az általam nagy kedvencként elkönyvelt "Addiction"-t (1996), sőt egyes elemeiben (pl. In The Golden, The Lost Parade) a Tommy Iommival közös fejszaggató projektet, a "Fused"-ot (2005) idézi meg. Hughes igyekezett kihangsúlyozni, hogy lirikusan (szövegileg) a dalok kimondottan pozitív kicsengésűek és nagyon személyesek, de a zene nekem meglehetősen szilaj és szikár, ami persze nem baj (sőt!), de a kontraszt minimum érdekes. Ebből a szempontból talán csak a némileg fényesebb "Heal" és a lemezt záró "Into The Fade" képeznek kivételt, na meg az egyetlen árva líra: a "Come and Go".

Hughes azt nyilatkozta, hogy alighanem ez lesz az utolsó rocklemeze. Ha ez igaz (ne adj' Isten!) én személyesen fogok tiltakozni, ha koncerteken továbbra is "The Voice of Rock"-ként mutatják be. Ez az egész persze marhaság, Hughes nem Ritchie Blackmore, és épp annyira nem vetheti le magáról a rockot, mint párduc a pöttyeit. Ha nagyzenekari projektekben is gondolkozik (imígyen fenyegetőzött), Hughes még csak nem is Jon Lord, azoknak a muzsikáknak is köze lesz valamiképpen az egész életét meghatározó könnyű (vagy éppen kemény) zenei műfajokhoz.

A "Chosen" mindenesetre 50 perc tömény rock n' roll, méghozzá a jobbik, fizikai hanghordozón is kötelező beszerezni fajtából. Ez még akkor is így van, ha személyesen a ragya kiver a címadó nóta manapság divatos, de általam különleges és kivételezett gyűlölettel övezett, ún. "pumpálós" ritmusától. Akárhogy is, Hughes egy zseni. Remélem, még sokáig velünk lesz és nem szűnik meg rockzenei aktivitása sem.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.sze.02.
Írta: Kotta 4 komment

Ballroom Blitz - 2025. X.

Dead End Irony, Vigilhunter, Daron Malakian And Scars On Broadway

dead_end.jpg

Dead End Irony: Battles and Brotherhood (2005)

2025-ben felkutatni tök ismeretlen tradicionális (true) metal bandákat kábé annyi értelme van, mint Temun házhoz rendelni – természetesen szállítási költség nélkül - a 3-400 forintos bizbaszokat. Amikre vagy nincs is szükség, vagy 3 nap alatt szétesnek. Semmi, néhányan mégis roppant élvezik ezen tevékenységeket. Mentségemre legyen mondva, nem a kezdő rock csapatok felkutatásába fog belepusztulni a világ, ezzel szemben heti rendszerességgel utaztatni a szemetet sokezer kilométerről nem egy, nem kettő szöget ver bele az emberiség koporsójába.

8 szám, 43 perc. Kell még mondanom bármit? A finn csapat frankón vágja, mitől működtek a '80-as évek klasszikusai, a zenészek kompetensek, a hangzás mai. OK, a dob soundba bele lehetne kötni, de ezt majd számon kérjük rajtuk, ha egy nagy kiadónál lesznek, azaz soha. Sinner-Accept vonalon menetelünk (inkább Sinner), de ha már finnek, akkor a frissebb érából megemlítem a Burning Pointot is (azaz van egy kis poweres stich benne). A korait, még nem női énekessel. Némi modernség becsúszik, a "Catch My Soul" pl. marhára kilóg a lemezről, ettől eltekintve fasza szám az is. Summa summarum, egy kis bűnös élvezet, na.

vigilhunter.jpg

Vigilhunter: Vigilhunter (2025)

Folytassuk a bűnös élvezeteket! Írtam nem olyan régen a spanyol Hittenről (ITT), Alex Panzának, aki ott énekes, van egy másik bandája is, ez lenne az olasz Vigilhunter. Itt amúgy az egyik hathúrost is pengeti. Ajánlotta egyik kedves olvasónk, "hajjak" meg, ha megtalálom, melyik recenzió kommentjében, ti. a hozzászólásokban nem lehet keresni. Arra emlékszem, hogy a Queensryche - Crimson Glory vonalat emlegette velük kapcsolatban, és tényleg. Vannak azok a csapatok, akik kifejezetten egy stílus, ad absurdum egyetlen banda életműve előtt tisztelegnek, ez is egy olyan. Mondjuk nekem helyenként a Leatherwolf is beugrik velük kapcsolatban, de ez a lényegen nem változtat.

Jelen esetben ezt nyilvánvalóan az énekes adottságai is determinálják, de legalábbis predesztinálják (lásd még Wings Of Steel ugyanott). Lábjegyzet: éppen most nyomtam le néhány sört a görög haverommal, talán ezért ez a görög-latin túltengés, bocsi, ígérem, kontrollálom magamat a továbbiakban. Szóval az van, hogy engem ezzel a fajta muzsikával kenyérre lehet kenni. Most is meg voltam véve kilóra már az első track felénél. Addig is csak azért kellett várni, hogy halljam a gitárszólót, az ugye el tudja azért rontani az élményt. Jelen esetben nem rontotta el. Nem mondom, hogy minden szám telitalálat, de van itt néhány pofás szerzemény. A watchlistre (na, most meg anglicizálok) egyből feltettem őket!

scars_2025.jpg

Daron Malakian And Scars On Broadway: Addicted To Violence (2025)

Nem állítom, hogy kívülről fújom a System Of A Down – amúgy nem túl terjengős – katalógusát, de azt azért szögezzük le, hogy ezek a fószerek zsenik voltak a maguk nemében. Őrült, kreatív, határokat és sablonokat nem ismerő művészek, akik komoly nyomot hagytak a rockzenén. A 2025-ös újjáalakulás-féleséget (néhány stadion bulit jelentettek be őszre) egy új albumról szőtt pletykák is kísérték, nos, hogy ezzel mi lesz, azt még nem tudjuk, de nem lennék meglepve, ha a Scars On Broadway néhány száma eredetileg arra íródott volna, mert annyira SOAD-osak, hogy ihaj.

Daron Malakian itt nagyjából mindenen is játszik (na jó, gitár és basszus), illetve énekel, ő írta a számokat, hangmérnök és producer is egyben. A muzsika meglehetősen csapongó, nem igazán szorította korlátok közé magát, bármi belefér (punk, pop, rock, alter, metal), de hát őt (őket) ezért szeretjük. A politizáló, társadalomkritikus szövegek is természetesnek hatnak ebben a zenei közegben (az egésznek van számomra egy kis Dead Kennedys vibe-ja), és hát valljuk be: ennyire fogós énektémákat még az anyabanda sem tudott mindig összehozni. Valahogy minden nótába sikerült valami ragadós refrént, valami érdekes megoldást belecsempészni. A lemez a vége-felé talán leül egy kicsit, de még ezzel együtt is egy igazán figyelemre méltó alkotás.

Kotta

Címkék: villámkritika
2025.aug.31.
Írta: Dionysos 1 komment

Bryan Adams: Roll With The Punches (2025)

yyyyy_47.jpg

Kiadó:
Bad Records

Honlapok:
www.bryanadams.com
facebook.com/bryanadamsofficial

Ha egyetlen szóval kellene jellemeznem Bryan Adamset, az a "sallangmentes" lenne. Pont úgy néz ki, mint a kertvárosi szomszéd, akivel szombatonként, fűnyírás vagy kocsimosás közben az ember össze szokott integetni. Nincsenek extravagáns kosztümök, általában csak egy farmer és egy póló; nincs pár évenként gondosan újragondolt frizura; nincs sztárallűr, nincs médiabotrány, nincsenek bulvárhírek. Ha belegondolunk, még a népszerűsége abszolút csúcsán is, miközben az "(Everything I Do) I Do It For You" egészen elképesztő módon 16 teljes hetet töltött a listák élén az Egyesült Királyságban és 7 hetet az amerikai Billboard listán, Adams megmaradt "Mr. Nice Guy"-nak, akinek dalszerző képességeit szinte mindenki elismerte, de a 40+-os háziasszonyokon kívül senki nem gondolta, hogy menő csávó (értsd: kúl) lenne.

Ezen az oldalon kizárólag én írtam róla (ITT és ITT), és egyszer sem soralbumról. Ennek oka az, hogy a '90-es második felére, az "18 Til I Die" után én is elvesztettem az érdeklődésemet. Adamset lényegében maga alá gyűrte a mainstrain pop, noha szinte minden lemezén akadt pár jól sikerült nóta, élőben pedig továbbra is az a cicoma- és cafrangmentes rocker maradt, aki mindig is volt. Az utóbbi időben mintha újra fölfedezte volna magának a szikár rock n' roll varázsát (ezt sugallta a 2024-es bazi jól sikerült budapesti koncert is, amit volt szerencsém személyesen megtekinteni és végigénekelni - a mellettem ülők őszinte bánatára).

Éppen a szerencsés koncertélmény miatt gondoltam, hogy eljött az ideje egy Bryan Adams soralbum kiértékelésének. Nos, a cím ellenére (ami kb. azt jelenti: "Ruganyosan álld az ütéseket!", átvitt értelemben: "Rugalmasan alkalmazkodj a kihívásokhoz, birkózz meg a nehézségekkel!") a lemez nem szorított a kötélhez. Jóllehet 10 szerzemény szerepel rajta, valójában elég diétás az élmény, hiszen a játékidő mindössze 37 percet tesz ki. Bár Adams már 66 éves, előadóként ma is lehengerlő (gyakorlatilag hibátlanul énekel), de dalszerzőként már alighanem túl van a csúcson, vagy legalábbis így, a 16. soralbumra - úgy látszik - elhasználta a legjobb ötleteit.

Ez nemcsak abban nyilvánul meg, hogy mostanában elég rövidek a lemezek (ez mennyiségi, nem minőségi kérdés), hanem inkább abban, hogy egyre több a rutinból legyártott, sablonos "pilincka" (ó, az a rettenetesen elcsépelt akkordmenet a "Never Ever Let You Go"-ban!), miközben hiányoznak az ütős, toplistákat legyaluló slágerek is. Jó ez, kellemes hallgatnivaló, bár ilyesmivel lenne tele a rádió, de ez az ember ennél sokkal, de sokkal többre képes - illetve volt képes.

Persze azt el kell ismerni, hogy élőben az újabb dalok is meglepően jól működtek, de egyrészt sokkal dögösebben szólaltak meg, másrészt a közönség olyankor hangulatilag is föl van srófolva. A töltelékeket leszámítva azért van itt néhány pofásabb tétel, a címadó pl. a már említett "18 Til I Die" világát idézi meg (ez egyébként több számról is elmondható), tetszik a "Make Up Your Mind" is, érdekes továbbá a "How's That Workin' For Ya" határozottan Rolling Stonesos hangulata, de a "Love Is Stronger Than Hate" Bruce Springsteen és újkori Bon Jovi-ízű stílusgyakorlata is.

Bryan Adamstől, a rock n' roll jófiújától - főleg közel a 70-hez - alighanem irreális újabb áttörést várni, de én jobban örülnék, ha - maradva a box analógiánál - nem kerülné az ütközéseket, nem biztonsági, javarészt védekező taktikát követve állná az ütéseket, hanem átmenne támadásba és egy dinamikusabb, zsigeribb, kockázatokat sem kerülő küzdelmet látnánk tőle.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2025.aug.30.
Írta: garael Szólj hozzá!

Mob Rules: Rise Of The Ruler (2025)

mr_rise_of_the_ruler.jpg

Kiadó:

Rock Of Angels Records

Honlapok:
www.mobrules.bandcamp.com
facebook.com/mobrulesband

Sosem értettem igazán azt a megengedő, hallgatói attitűdöt, ami elnéző empátiával fogadja az idősebb csapatok kései repertoárjára jellemző lassulást, vagyis a gyorsabb dalok kikopását a karrier vége felé megjelenő lemezekről, pedig éppen egy magyar közmondás is leszögezi: öreg ember nem vén ember! (Rendben, nem biztos, hogy a művészi teljesítményre vonatkoztatva…)

A merengő, szöszmötölő világlátással megírt, méltósággal hömpölygő epikus és nem epikus szerzeményekkel persze nincs semmi bajom – hacsak nem kutyaütő színvonalon hozzák a természetes fizikális és mentális lassulásból eredő megfontolt metódust, de nem hiszem, hogy kizáró tényezőnek kellene tekinteni az életkort és az évtizedes zenei munkásságot a tempósabb dalok tekintetében. Hallgassátok csak meg a Saxon, az MSG, vagy a Uriah Heep újabb lemezeit, és azonnal gyakorlati bizonyítékot találtok fenti gondolataim igazságtartalmára. (A dinoszaurusz létbe csöppent bandák koncertjeiken egyébként sem ignorálják teljesen a csikóévekben megírt szösszeneteket, és véleményem szerint mentálisan legalább olyan megerőltető egy majd tíz perces, összetett, tartalmas, cammogós "nagyepikának" az előadása, mint a három-négy percbe sűrített vágta, hiszen azt már senki sem várja el a zenészektől, hogy a zenei tempóhoz igazodva ők is sprintversenyt rendezzenek a színpadon.)

Itt van újabb példának a 30 éve tevékenykedő Mob Rules, ami újabb lemezeivel megvalósítja minden genetikus álmát, vagyis a fiatalodás zenei leképeződését: az élettől duzzadó, ha nem is viháncoló, de szapora tempóban íródott dalok – melyek a nagy példakép, az Iron Maiden szellemét idézik – tökéletesen bizonyítják, hogy nem az életkor a gátja a sebességnek, hanem az akarat.

Jelen album talán nem véletlenül kapcsolódik a Mob Rules múltjához, hiszen koncepcionális folytatása két korábbi, "Savage Land" (1999) és "Temple Of Two Suns" (2000) című lemezüknek, melyekkel a csapat annak idején közepes sikerrel alapozta meg karrierét: mindkét dalcsokrot egy disztópikus világban az emberiség végnapjait elmesélő történet köti össze, ahol a források és az élettér egyre szűkösebben méri az emberi életet. Annak ellenére – vagy talán azért –, hogy az együttesben személyi változások történtek Florian Dyszbalis gitáros és Sebastian Schmidt dobos csatasorba állításával, a legutóbbi két album dicséretes színvonalát sikerült megfejelni, és az intróval együtt tizenegy új etapban világgá kürtölni, miszerint létezik zenei fejlődés 30 éves működésen túl is.

Ezt nem csak azért írom, mert a csapat megmaradt a kurtább, és kifejtősebb dalok egészséges egyensúlyánál – sőt, a korábbi heavy metal stílusból még az U.S. powerbe is sikerült átkacsintaniuk, lásd és halld a "Coast Of Midgard" erőteljes melldöngetését –, hanem mert az egész albumot áthatja valami egészséges, a szövegi történések ellenére is optimista hangulat, amihez a ragyogóan sikerült dallamok, és a Maiden gyökerű, ám "megvastagított" riffek és groove-ok teremtenek amolyan beszteroidozott zenei testet. (Aki viszont a progresszív hatású heavy metalért van oda, az minden bizonnyal örömmel fogja hallgatni a "Providence" vagy a záró "Equilibrium (Rise Of The Ruler)" összetettebb, kifejtősebb megközelítését.)

A "Rise Of The Ruler" természetesen nem sikerült volna ennyire jól, ha a banda hajtómotorja, Klaus Dirks nem cáfolná az öregedéssel kapcsolatos tudományos álláspontot – és az emberiség tapasztalatát –, hiszen az énekes hangja semmit nem kopott a kezdetek óta, és nem azért, mert nem volt miből kopni: bár Dirk nem tartozik a virtuózok közé, azért a jó öreg német megbízhatósággal képes három évtized után is hozni a dalok által megkövetelt vokális szintet.

A 45 percbe sűrített 10+1 dal eklatáns példája annak, hogy 70 perc alatt is lehet igényes, gondolatokat sem nélkülöző, teljes albumot összerakni, túl a zenészek 60. születésnapján – ez pedig azért fontos, mert majdnem biztos vagyok benne, hogy a csapat hallgatótáborának nagy átlaga szintén közelít az említett életkorhoz, és hát tudjuk: a mai 50-es és 60-as az új 40-es.

Garael

Címkék: lemezkritika
2025.aug.22.
Írta: Dionysos 3 komment

Thought Chamber: Myst of Lyriad (2025)

yyyyyyy_13.jpg

Kiadó:
Lion Music

Honlap:
facebook.com/ThoughtChamber

Az ohioi születésű Michael Harris, ha nem is tartozik a nagy shredder generációhoz, nem is volt soha Mike Varney Shrapnel-istállójának "versenylova", azért közel 40 éves karrierjével, valamint számtalan szólólemezével és projektjével bebizonyította, hogy nem tehetségtelen muzsikus. Mindazonáltal sem szólóban, sem együtteseivel (Darkology és Thought Chamber) nem sikerült elérnie a nagy áttörést. Ennek nem a képességek hiánya az oka, ezt garantálom. Talán inkább a szerencse hiányában, a menedzsmentben, vagy éppen - hogy is fogalmazzam csak? - a nem túl közérthető dallamvilágban kell keresni az eredőket.

Személyes véleményem az (bár ezzel nem kell mindenkinek föltétlen egyetértenie), hogy a fölsorolt okokhoz hozzájárul a kifogásolható hangzás is, amit azzal tudnék érzékeltetni, ha egy Bose Soundlink Max hordozható hangszóró teljesítményét alapul véve értékelném a Temun kapható bármelyik kínai "subwoofer" névvel csúfolt gagyiságot (pl. Zealot). Egyszerűen érthetetlen számomra, hogy ma, amikor a megfelelő szoftverrel házi körülmények között tök elfogadható soundot lehet kikeverni, hogyan ad ki a kezeiből Michael Harris, vagy éppen a keverését és maszterelésért felelős Davide Sgualdini a Studio LaMorte-ból (Cagliari, Olaszország) ilyen anyagot!

Nem akarok senkit megsérteni, de Mike Haid (David T. Chastain, Joe Stump, Gus G.) dobszerkója úgy szól, mintha cefrés hordókat püfölne a fészerben, de pl. Michael Harris akusztikus gitár soundja sem jobb néha annál, mint amit anno az úttörőtáborokban hallottunk a tábortűz körül. Ezt csak tetézi, hogy az egyébként jó képességű három énekes: Devon Graves (Psychotic Waltz, Deadsoul Tribe), Travis Wills (Crimson Glory, Infidel Rising) és John Jaycee Cuijpers (Praying Mantis) hangja is százszor meggyőzőbb volna már minimális effekthasználat mellett is (több sáv, visszhang ???).

Nos, ennyit a hangzásról! A 10 számos, egy óra hosszú albumra bizony 12 évet kellett várnunk, hiszen a legutóbbi kiadványuk, a "Psykerion" 2013-ban jelent meg. Szó se róla, hallatszik, hogy a szerzemények nem lettek csak úgy összecsapva. Összetett, aprólékosan megszerkesztett szerzeményekkel van dolgunk, amelyekhez Harris számtalan forrásból merített inspirációt a '70-es évek progbandáitól (pl. Kansas) egészen a progresszív metál hőskorszakáig (pl. Fates Warning).

A számok között akad hard rockos és metálos, rövid és epikus, énekes és instrumentális, nehezen emészthető és viszonylag könnyen befogadható is. Értem és érzem, hogy piszkos sok munka és szakértelem van benne, mégis nagyon nehéz megszeretnem, kivéve talán néhány tételt (Identity Theft, New Dawn Sun Ride). Ez a kijelentés azonban ne riasszon el egyetlen birka türelmű, rettenthetetlen progresszív rajongót sem. Akad itt mazsolázni való rendesen - főleg azoknak, akik Harris munkásságát már korábban is ismerték és kedvelték. Nekik viszont azt üzenem, hogy a lemez sajnos csak digitálisan letölthető, fizikálisan nem beszerezhető. Már ha ez érdekel még valakit egyáltalán.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása