Imperium: Torony az égen (2025)

Kiadó:
H-Music
Honlap:
facebook.com/imperium.hu
"Metáleszmélésem" hajnalán, úgy jó, harminc éve, az információs sztráda megépülése előtt még félvakon tapogatóztam abban a labirintusban, amiben Ariadné fonalát az ízlésem jelentette volna – s most néhányan rámutathatnak arra, hogy azt a bizonyos mitológiai útmutatót máig sem találtam meg; még jó, hogy nem lettem esztéta. Szerencsémre a budapesti Szabó Ervin könyvtár CD-kölcsönző részlegének vezetője a klasszikusokat tekintve enciklopédikus tudással rendelkezett, segítségével ismertem meg a hard rock és heavy metal alapbandáit – de a blues olyan halhatatlanjait is, mint B.B. King, Muddy Waters, John Lee Hooker, Stevie Ray Vaughan vagy Gary Moore.
Ettől függetlenül még mindig bizonytalan voltam abban, mi is az, ami feltétel nélkül, igazán tetszik. Abban biztos voltam, hogy a Guns N' Roses "Appetite For Destruction"-jét egész életemben szeretni fogom – ez így is lett – , a Led Zeppelin viszont nem tud megérinteni – ez az attitűd viszont kardinális módon változott, ahogy idősödtem; bizonyítván, hogy az évek száma nem csak fizikai változást hoz az ember életében. A zene angyalai aztán kegyükbe fogadtak, hiszen egy csapásra minden megváltozott, megtalálva azt az origót vagy viszonyítási pontot, amihez egy ideig minden meghallgatott lemezt "mérni" tudtam: igen, mint oly sok rajongót, engem is a Black Sabbath igazított el, merre keresgéljek, amihez persze hozzájárult az akkoriban az egyetlen, országos terjesztésű szakmai lap, a Metal Hammer két vezetőjének, Cselőtei és Lénárd (RIP) Lászlónak hangos és leplezetlen imádata is a szombatisták zenéje iránt. (De ne legyünk igazságtalanok a Rockinformmal szemben sem, már ami a "szakirodalmat" illeti, ráadásul, mivel kitekintettek a blues műfajára is, egy időben szívesebben is olvastam őket, és az sem elhallgatásra ítélendő körülmény, hogy Túrisas kolléga ott kezdte kritikusi szárnyait bontogatni – bocs a hülye szóviccért!)
Mindezt egybevetve hazudnék, ha azt mondanám, hogy minden Sabbath lemez tetszett, az 1992-ben megjelent "Dehumanizer" viszont egy tagló erejével kólintott fejbe, innentől fogva pedig nem volt kérdéses, mit is keressek a lemezboltok akkoriban már virágzó kínálatában. Mondanom sem kell, hogy a Hammer kritikáiban csorgó nyállal kerestem azokat a lemezeket, amiket a doom – ekkor már tudtam a keresett stílus nevét – atyjainak munkásságához hasonlítottak, így találtam rá egy akkor még ismeretlen magyar együttes, a Nevergreen "Game Over" című debütlemezére, amit az egyik Laci stílusában a Sabbath-féle birodalom alapköveihez hasonlított, nekem pedig ennyi is elég volt ahhoz, hogy megrohamozva a legközelebbi lemezboltot, megvegyem a csúf, zöld borítóval ellátott kazettát, és az első hallgatás után rabul ejtsen a dalokból áradó "barbár romantika" hangulata.
Azt persze éreztem, hogy a doomon kívül van itt valami más is, amit a vastag billentyűszőnyeg és a dallamok végítélet-féle monumentalitása varázsolt a cammogó ütemek fölé – ennél az Ozzy-féle Sabbath azért mind hangzásában, mind zenei megoldásaiban földhözragadtabb volt –, annyira azonban még nem voltam kiművelve, hogy ráismerjek a gótikus rock jegyeire, amihez a Jugoszláv polgárháború szörnyűségéből táplálkozó, de mindazt egy prehisztorikus fantasy jegyébe oltó, korlátozott, ám markáns szókinccsel a zenei vászonra festett szövegi tabló járult.
A Nevergreen aztán ugyanolyan változatos pályát futott be, mint viszonyulásom a csapathoz: a slágeresebb, gótikusabb korszakukat sikerült elengednem – aztán maga az együttes is kettészakadt –, hogy végül 2009-ben az "Új Birodalom"-mal kezdődő, a heavy metalhoz mind közelebb cammogó, így a barbár hordákat egyre többször már középtempós lendülettel kaszaboló korszakukban ismét rájuk leljek.
A módosuló pályakép miatt igazából nem voltam meglepve, mikor először találkoztam a youtube-on a Nevergreen szellemi vezetőjének, Matláry Miklós billentyűsnek és – számomra bevallom, ismeretlen – két társának, Kovács Nemes András énekesnek és Ispán András basszusgitárosnak új projektjével, az Imperiummal, illetve annak közzétett két dalával. Az általuk közvetített epikus, sötét tónusú, misztikummal teli, szimfonikus hatású stílus nem is áll olyan messze a Nevergreen említett korszakának "metalosabb" darabjaitól, jóllehet, ha a "Sohazöldek" lemezeit a doomosabb Sabbath klasszikusokhoz hasonlítjuk, akkor a "Torony az égen" a Tony Martinnal fémjelzett "Tyr"-hez áll legközelebb, nem véletlenül, hogy a magyar együttes lemezére aggatott jelzőim tökéletesen illenek az angolok "Viking-eposzára" is, és a közeli rokonság talán csak Iommi utánozhatatlansága miatt nem jelenthető ki teljes bizonyossággal. (Az analógiára Geoff Nichols billentyűs hangsúlyosabb szerepe is ráerősít: a hangulatteremtésben talán a "Tyr"-en volt a legfontosabb szerepe, prior részese lévén az együttes legrétegzettebb hangzású albumának.)
Az Imperium azonban nem pusztán a három felsorolt zenész munkáját dicséri, a gitár -és dobjáték több meghívott barát szereplésének gyümölcse: Ruszity Vladimir, Galambos Zsolt, Kovács Gábor, Lukács Attila, Roncsák Marcell, Katja Mavec, Szijártó Zsolt, Saša Friš, Farkas Bence gitáron, Német Attila, Marko Dulić, Luka Jelisavčić, Horváth Péter pedig dobon járult hozzá a végeredményhez, ami úgy érzem, tökéletesen tükrözi az állandó tagok elképzeléseit, amikkel több évnyi "ötlethalmozódás" adott a hallgatóknak jegyet a lemezről feldübörgő epikus és misztikus zenei utazáshoz.
Az öt évnyi alkotói folyamat szerencsére nem "tördelte szét" a dalok alkotta dramaturgiai ívet, viszont a három feldolgozásból – Varga Miklós: Európa, Dinamit: Te mondd meg, Kalapács: Nem az, ami megöl – a két utóbbit ugyan sikerült a zenei koncepcióba integrálni, ráadásul úgy, hogy ha nem ismered az eredetit, nem is tűnne fel, hogy itt akár több évtizedes, ráadásul egy más stílusból származó ihletforrásról van szó, de Vikidálék szövegi világa egy másik világ más emberéhez szól, így jócskán kilóg a Matláry-féle, jellegzetes metaforákkal felvázolt, apokaliptikus képsorozatból. S maradjunk még egy kicsit a feldolgozásoknál: bár az "Európa" a maga monumentális dallamvezetésénél fogva abszolút alkalmas lenne az adekvát hangulati-hangzásbeli átformálásra, a megoldást mégis kissé elsietettnek vélem – egyrészt, mert tényleg gyorsabb ütemben szól a dal, ami kevésbé teszi lehetővé az érzelmi kibontást, majd a befejezésnél az emocionális robbanást, másrészt rövidebb is lett, ami alapvető hiba, mert ez éppen olyan szerzemény, ami a maga hipnotikus, majd magával ragadó jellegénél fogva igényli a hosszabb kifejtést. (Van még egy "önfeldolgozás" is a lemezen, hiszen a "Leszek szél" már szerepelt Rudán Joe "Vasvitéz" című albumán, azonban egy másfajta hangszereléssel és stílusbeli koncepcióval.)
De ennyit a negatívumokról, mert a lemez jó. Nem, kiváló. Olyan hiánypótló vállalkozás, ami nemzetközi színvonalon képes az epikus heavy metal sztenderdjeit világgá zengeni és ha modorosan fogalmazhatok, alkalmas arra, hogy a katedrálisok, és az egekbe törő sziklák között süvítő szél himnuszgyűjteménye legyen, amiben az apróvá zsugorodó ember nem tud mást tenni, mint feloldódni a végtelen, hömpölygő dallamfolyamban. Ám még mielőtt valamiféle félresikerült egzisztenciális elmélkedésbe kezdenék, gyorsan le is zárom a gondolatmenetet, és a többit meghagyom a filozófusoknak és esztétáknak, vagy az album hallgatóinak.
A zenei irányról és a megvalósításról – ami a magyar viszonyok között kiemelkedő hangzással és hangszereléssel robbantja ki a lemezt az éves átlagból – muszáj szót ejteni a zenészekről: Matláry Miklós a maga világában ott van a legegyedibb billentyűsök között, elég két leütött hang, azonnal rá fogsz ismerni, és ha az hiba, hogy nem akar "kicsiben" fogalmazni – vagyis nála minden zenei téma közelít a kozmikus méretekhez – akkor ez szerintem bőven vállalható; zenészről van szó, nem politikusról.
Ispán András basszusgitárosnak kiemelkedő szerepe van a vastag, korszerű hangzás megteremtésében, ráadásul a zeneszerzésben is Miklós társa tudott lenni, Kovács Nemes András pedig számomra az év meglepetése – végre egy magyar hang, ami ugyan egy kicsit "operatikusabban", de teljes joggal képes a Tony Martin-féle epikus/misztikus énekiskolában a legjobbak között lenni.
Kedves olvasóm, ez bizony hosszúra sikeredett, ráadásul a kritikába nem illő, szubjektív életérzés/életesemény taglalásával – így, ünnepekhez közeledve talán az ember nyitottabb a számadásra, és ha túlságosan megszaladtak a billentyűk, bocsátsd azt meg a lassan 55 éves, így a nosztalgiára egyre hajlamosabb személy szentimentális oldalának.
Ajánlom hát az albumot minden olyan hallgatónak, akik szeretnek a mindennapok politikai, gazdasági értékszéthúzódásából kiszabadulni egy olyan fantasy világba, ahol a többszöri végítélet után mindig ott van az újjászületés.
Garael
















