Top 10 (2025) – Kotta

Igyekszem elcsípni még utoljára az összes nagy kedvencemet, ha erre járnak, ki tudja, meddig tehetem. Úgyhogy nem volt kérdés, hogy a pozsonyi Manowar buli hírére kocsiba pattantunk. Nem gondoltam, hogy valaha még hallom a "Mountains"-t élőben, ráadásul ilyen minőségben. (Atyaúristen, mekkora nóta!) Ahogy az sem vita tárgya, hogy ugyanezt tesszük majd 2026-ban a Maiden miatt. De természetesen a dupla Metallicára és a „"The Final Countdown"-os Europe-ra is zsákban a jegyek, a Télapó végre valami hasznosat hozott! (A Scorpionsról nem is beszélve.)
Na, de vissza '25-re: februárban beköszöntött hozzánk a The Night Flight Orchestra is, és elhozta a Nóta TV rockos verzióját. A színpadkép, a műanyag pálmafával és a két számmal nagyobb zakóval legalábbis egy az egyben azt a színvonalat idézte (a politikai korrektség nevében most nem megyek bele részletesebben a tagok öltözködésébe és a színpadi koncepció – hiányának a – részletes leírásába). Na de sörhason bénán kókadozó nyakkendő ide vagy oda, nagy házibuli kerekedett idén is. Ha ilyen a giccs, hát egye-fene, megvettem. Szerencsére a görög Khirki gyorsan visszahozta a puritán underground fílinget. Utóbbira erősített rá a Grophobeat is, baráti alapon megnézem őket minden évben legalább egyszer.
A pesti Iron Maiden előtt még befigyelt az aktuális Gary Moore emlékest. Jó volt, mint mindig. Ez a Freischlader elképesztő csóka, óriási gitáros. Utólag marhára sajnálom, hogy Harrrisékat viszont nem tudtam maradéktalanul kiélvezni – a kezdeti csalódásom (dühöm) amiatt, hogy éppen a turné vonzerejét (számomra legalábbis) jelentő, a "Killers"-ről előkapott két nótára lőtték be a cuccot a koncert elején (ergo élvezhetetlenek voltak) jó darabig elvonta a figyelmemet a pozitívumokról. Ti., hogy az egész nagyon profi volt már megint, és végre a gitárok is jól szóltak – Murray élvezte is piszkosul, odatette magát, állítom, az ő estéje volt ez leginkább. Azért nekem kicsit hiányzik az épített színpad és festett vásznak békebeli, naiv bája; ill. az az időszak, amikor még a zenén volt a nagyobb hangsúly. Ma egy Vasszűz fellépés már inkább színházi előadás, mintsem rockzenei koncert, de alighanem ezt követeli meg a korszellem.
A Flotsam & Jetsam jó volt, de lehetett volna jobb is, ha rendesen beállítják a hangzást. Egyértelmű csalódás viszont a Vanden Plas. Mondjuk gondoltam én, hogy ezt a masszívan hömpölygő egynemű zenei masszát nem lesz könnyű élőben úgy előadni, hogy meglegyenek az ilyenkor szükséges csúcspontok, hát nem is sikerült, a katarzis csúnyán elmaradt. Az előzenekar (Ivanhoe) viszont kellemes meglepetésnek bizonyult, ők mentették meg számomra a bulit. D-A-D + The 69 Eyes – na ez az a felállás, amivel nem lehet tévedni! Nagyon hülyék! – mondaná nagymuter a dánokra, de a nettó bohóckodás csak a felszín: az érdemi részbe, a muzsikába nehéz lenne belekötni!
Idén sem maradhatott ki az At Night I Fly, főleg a tavalyi remek album után. Hozzáteszem a vendégként érkező SnailgardN is kifejezetten tehetséges. Egy jubileumi Stardusttal fordultam rá az ünnepekre, klassz volt az is, kár, hogy idehaza a kutyát sem érdekli ez a banda. Pedig azon kevés magyar előadók közé tartoznak, akik nemzetközi színvonalat tudnak prezentálni. Ja, és elkísértem a páromat Hungáriára. Nem volt vele semmi baj, nyilván kívülről fújom az összes slágerüket, végül is a rock ’n’ roll is a rockzenei kánon része (éppenséggel egyik alapköve a blues mellett).
Na, de nézzük a lemezeket! Nincs hozzá felvezető, hegyi beszéd. Bőség zavara van csak, idő viszont egyre kevesebb, azzal foglalkozni, amit szeretek. Így biztosan kimaradt sok minden, amit szerencsére a kollégák többé-kevésbé bepótoltak, ahogy látom.
Mondjon bárki, bármit, ez az album nagyon jó. Még a DT diszkográfián belül is az élbolyban (top 5-ben) van szerintem. Azon azért elméláztam, hogy egy átlagos rocklemezen vajon hány százalékot tesznek ki az énekes részek? Olyan 80-85%-ra saccolom. Itt ez inkább 30-40% között lehet valahol, és ez alighanem tudatos koncepció Petrucci részéről… Többet erről nem is mondanék 😊
Hiába jelenik meg tömérdek progresszív rock korong, egyre nehezebb megtalálnom köztük azt, ami bárminemű újdonságot tudna hozni a műfajba. Ez sem igazán hoz, de – a címéhez méltó módon – mesteri szinten összegez, szintetizál mindent, amit a műfajban szeretni lehet és kell. Ahogy a Dream megcsinált egy tökéletes prog-metal albumot, úgy tette le az asztalra a Mágikus Pite az esszenciális prog-rock mesterművet. Ezek a vén hülyék, na…, csak tudják mitől döglik a légy!
Nagyon bika lett ez a cucc is, nemigen lesz olyan metal újság, ahol nem az élbolyban fog végezni. Meg lehet ezek szerint újulni bármikor, a kor nem számít. És az előítéletek sem. Örülök, hogy adtam nekik egy újabb esélyt!
4. Moon Letters: This Dark Earth
Mondjuk éppen ők azok, akik igyekeztek némi változatosságot, újdonságot becsempészni a sablonok közé. Fiatalok még, ez a dolguk. Ahhoz elég is volt az igyekezet, hogy az élbolyban végezzenek.
5. Defecto: Echoes Of Isolation
Elkapták a fonalat ők is idén. Van itt mindenből, amiért szeretjük a heavy metalt, tökös riffek, nagy dallamok, tempó, pörgés és pöpec gitárszólók. Aminek nincs helye, az a tökölés, ez egy remek, férfias munka lett így! Koncertet kérek, de azonnal!
Nem tudnak hibázni, nagyon megszerettem őket az utóbbi időben. Ha a telefonkönyvet olvasnák fel, akkor is felkerülnének az éves listámra.
7. Bangalore Choir: Rapid Fire Succession: On target, Pt. II.
Ahogy írtam, az év dallamos lemeze nálam David Reece múltidézése lett. Néha nem is kell több a megdicsőüléshez, mint visszarepíteni minket (engem) a kamaszkorunkba. Bruhaha, kéhérehem vissza a '80-as éveket!!! Ja, hogy ezzel pont megkaptam? Na jó, de nem így…
8. IQ: Dominion
Nagyon személyes, lírai művel jelentkeztek idén a brit veteránok, és fene tudja miért, de megfogtak vele rendesen. Szívesen hallgatom, főleg, ha szomorkás vagyok. Ami mostanában azért elég gyakran előfordul. ☹
9. Sarayasign: Shadows Of The Dying Light
Gondolkodtál már azon, hogy milyen lenne, ha a stadion (melodikus) metal összetalálkozna a zord, északi atmoszférával? A kaliforniai napfény a nyomasztó, jéghideg hangulattal? A szivárványos-kokainos partik a szürke, kiábrándító valósággal? Kábé, mint az "Amerikai pitét" összehozni egy kemény, durva skandináv krimivel. Nos, ezt a lehetetlennek tűnő vállalkozást valósítja meg tökéletesen az örebroi csapat a harmadik albumával. Az év végén esett be, recenzálni nem volt időm, de lehagyni sem szeretném, mert itt a helye. Végre valami egyedi, amilyet nem hallottunk még!
10. The Night Flight Orchestra: Give Us The Moon
Véletlenszerűen pörgetem az évben megjelent és nekem tetsző dallamos cuccokat (Stargazer, Sainted Sinners, Crazy Lixx, Khalil Turk & Friends), és akárhogyan is, de a TNFO kiemelkedik közülük. Egyszerűen ők érzik a '80-as éveket a legjobban. Vagy csak ők a legnagyobb trollok, és szégyenérzet nélkül tolják túl az akkori kliséket. Fullba nyomják a retrót na, de olyan jól csinálják, hogy nehéz neheztelni rájuk. (Tartuffe lehet az egyetlen a bolygón, akinek ez mégis sikerül. Lehet földönkívüli a főszerkesztőnk?)
+1 Solaris: Marsbéli Krónikák III. – Mi vagy M.I.
A történelmi hitelesség kedvéért (angolul ez mennyivel frappánsabb: just for the records), ide teszem a Solarist, mert tavaly lemaradt (idén hallottam), holott, ha időben rátalálok, ennek kellett volna az év lemezének lennie. Legyen csak fönt valamelyik éves listán, nehogy megfeledkezzünk erről a remekműről!
Az év felfedezettjei:
Joviac / Exelerate / Wings Of Steel / Mausoleum Gate
Idén is voltak a surranópályán feltűnő ifjú titánok, akik meg tudtak lepni. Akik újszerűen tudják leosztani ugyanazokat a lapokat. Hiába változatlan a kártyapakli, izgalmas parti alakulhat ki a részvételükkel. Némileg különböző pályán mozognak ugyan, de ez mind a négyükről elmondható.
Amik még tetszettek:
A Scars On Broadway dobott egy remek SOAD albumot. Patrick Rondat felbukkanása kapcsán is öröm és bodottá’. Jó lett a Sign Of The Wolf és a The Wildhearts idei nekifutása, épp csak lemaradtak a listáról. Mondjuk a Helstart a Testament lökte le, de a Helloween is egész pofás lett. Ahogy az új Volbeat se rossz. Már éppen elengedtem őket, de ahogy kib…tam őket az ajtón, visszamásznak az ablakon. Szóval van még remény, nincs minden veszve, Dániában amúgy is nagy élet van (lásd még Exelerate, D-A-D és Defecto). A Tokyo Blade és a Warrant alighanem csak nekem mond valamit, de én örülök nekik is. És annak, hogy itt vagytok velünk! Nagyon boldog, kemény zenében gazdag új évet kívánok minden egyes olvasónknak!
Kotta















