Dionysos Rising

2010.aug.29.
Írta: Dionysos 6 komment

George Lynch: Orchestral Mayhem (2010) & Wolf Hoffmann: Classical (2003)

Az igazán aktuális az lett volna, ha George új lemeze önmagában ékeskedik itt, de a 2003-as Hoffman munkának is ad némi legitimitást a mindenfelé heves reakciókat kiváltó Accept comeback. Az igazi ok viszont egyértelmű; ez a két lemez kéz a kézben jár, nem csak az átfedések, de a zenei koncepciót tekintve is.

Nem is rockgitáros, aki ne veselkedett volna már neki legalább egy klasszikusnak (csupán a "Török-induló" köré is egy egész estés zsibbasztást lehetne szervezni), de ilyen összehasonlító-ziccer még nem adódott, legalábbis ismereteim szerint. A két lemez számomra megannyi tanulsággal szolgált.

Először is, George a jobb gitáros, már ami a dolog technikai oldalát illeti. Megkockáztatom, sokkal jobb. Viszont őérte találták ki a netes, előzetes belehallgatást. A Dokken felbomlása után megkergült a csóka, soha nem tudni, mivel rukkol elő. Látatlanban megvenni egy Lynch/Lynch Mob lemezt olyan kockázat, amit épeszű ember nem vállal be, hacsak nem akarja végigkáromkodni az egész napját a mérhetetlen zenei fiaskó és pénzkidobás miatt. Maradjunk a politikai korrektségnél és eufémizmusnál; George kísérletező típussá vált. (kurucinfós földhözragadtsággal és szókimondással pedig: kiadott már  egy-két kapitális fost a kezei közül, na!)

Wolf Hoffmann. Nem tud a pali sokat, de amit tud, azt úgy tudja, ahogy senki más. Neki még az a giccses-vicces húzás is bejött, hogy a "Für Elise"-t elnyomja egy metal (heart) nóta közepén és nem fullad röhögésbe a lemezhallgatás/koncert. Merthogy ott annak valamiért "helye" van, sőt ma sem kínos. Pedig elvileg annak kellene lennie.

A nyitás (Hoffmann) egy extradózisú patkányméreg-bevitel után közvetlen elkövetett harakiri; Edvard Grieg Peer Gynt szvitjéből a "Hall Of The Mountain King". Mostanában csak az nem játszotta el, aki nem tudott hangszerhez jutni, vagy kölcsönkérni. "Lerágott csont" kategóriában mindenképpen dobogós. Ráadásul nem egy erős darab ez, ha már guberálunk a klasszikusokban, csukott szemmel is érdekesebbet rántunk elő.. Hoffmann azért egy AC/DC-szerű boogie-val kihozza belőle a maximumot.

George viszont az ellenfél teremtette kihagyhatatlan ziccerben rúgja el úgy a labdát, hogy az közben rombadönti a betonalapra emelt eredményjelzőt, amelynek szétrobbanó darabjai ráadásul komoly sérüléseket is okoznak a nézőkben (hallgatókban). Bittersweet Symphony!!! Ááááááá! Megvan? Például a sokkal többre hivatott, de mára sajnos a Málészájú Futottak Még ligában vergődő Edvin Marton (nem pojáca nevén Csűry Lajos) próbálta egy Stradivari hegedűvel az álla alatt ezzel a britpop trehánysággal kihegedülni a sajtot a hazai celebvilág egysejtű rajongóinak szájából. Klasszikus, mi? Ja, valahol Geronazzo Mária és a Zalatnay-saga magasságában. Te, George, én ezt skippelem, nem gond?

Track 2. "Für Elise" (George), Habanera/Carmen (Hoffmann). A verseny eldőlt, ezért nem is fogjuk kivesézni a korongot. George óriásiakat gitározik (szólózik) végig, szeretem a soundját, a lenyűgöző technikáját, de itt csak annyiban van jelentősége a klasszikus zenének, hogy a hallgató a főtémánál "ezt ismerem valahonnan!" felkiáltással reagáljon, de az összekacsintás után George bemutatja a középső ujját hallgatónak és valamennyi  halhatatlan (már aki) komponistának, megy a maga útján, nem sokat törődve a klasszikus hagyatékkal; önmegvalósít. Nem rossz, én szeretem, de teljesen felesleges ebben a kontextusban. Ráadásul ilyen katyvasz, rockidegen, össze-vissza, klasszikus (?) válogatást én még nem hallottam. Két dal a Trans-Siberian Orchestra egyébként is szirupos, amerikanizált világából? Ne má, de most tényleg! Arról már nem is beszélek, hogy pont azokat az örökzöldeket sikerült dalról-dalra egyforma, homogén hangzással (dob, kvint) kiherélni, amelyek ebben a döngölő, szöges rock értelmezésben, hát... már elnézést, de kurva szarok. Egy kis éji zene. - Neeem, ez így fáj, és ráadásul van még rosszabb. Rossini Tell Vilmos nyitánya jelen hangszerelésében csak célfotóval előzi meg a Bonduelle reklámfilm-zenét, amiben a sok rajzolt zöldség igyekszik legyőzni egymást, közben meg valami olyasmi magyar szöveggel rúgják nekifutásból tökön a Rossini-klasszikust, hogy "Jön a brokkoli szépen elrajtol, pedig ő sose doppingol..."  Tényleg azok a pillanatok érnek valamit, amikor már messze jár az ismerős főtémától.

Hoffmann sem lépett túl a szupermarketekben 199 Ft-ra leárazott "Best Of Classical Music" CD-k zenei spektrumán, de legalább nem érezzük még az átdolgozások közepén járva sem, hogy a főtéma/önmegvalósítás/főtéma lenne a vezérelv. Bár tényleg alaposan átszabta a műveket, nem egyszer a meghökkentő végeredményig, végig a klasszikus zene iránti szeretet és alázat érződik a kompozíciókban. Nem akarja improvizációiban sem Bizet, sem Beethoven fejét posztumusz a víz alá nyomni. Közel sem olyan technikás, mint George, "csak" sír a kezében a hangszer. Smetana: Moldva és Elgar: Pomp & Circumstance a két telitalálat. Így érdemes rock-átiratot készíteni.

Ritkán mondok ilyet ős-shredder fanatikusként, de most tényleg több lett a kevesebb. Egyszerűbb, de változatosabb, tisztelettudóbb. Jobb.

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2010.aug.28.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Division By Zero: Independent Harmony (2010)

Kiadó:
ProgTeam

Honlapok:
www.divisionbyzero.pl
myspace.com/divisionbyzeropl

Miközben a nullával való osztásnak matematikailag még mindig nincs értelme (ahogy azt George Berkeley "The Analyst" című művében már a 18. században részletesen kivesézte), annak, amit a progresszív metál területén a Division By Zero művel, egyre inkább. A lengyel quintett 2007-ben jelentette meg "Tyranny Of Therapy" címmel első lemezét, ami rögtön el is varázsolt ritmikai összetettségével, vastag riffjeivel és azzal a sajátos melankóliával, amihez nélkülözhetetlen Slawek Wierny mélyebb fekvésű énekhangja és alkalmi hörgései (itt).

A DBZ nem az a banda, amelyik energiáit fölaprózva fossa magából évente a 80 perc hosszú lemezeket. Komótosan, a teljes koncentráció igényével dolgoztak kb. három évig a mindössze 45 perces, de valóban méltó folytatáson, ami most nem Insanity/Nightmare koprodukcióban jelent meg, hanem egy független lengyel kiadónál (ProgTeam) és a Metal Mind-on keresztül végzik a terítést. Nem tudom, hogy ez jót jelent-e a magyar rajongók számára. Gyanítom, hogy nem. Különben nem is értem, miért nem versengenek komoly nemzetközi kiadók a sziléziai proggerek kegyeiért, mert a mostanában igencsak fölkapott Riverside-hoz képest egy tyúklépésnyire sem maradnak el – sőt!!!

A "Független összhangzat" egyenes folytatása az ígéretes debütációnak; az összkép talán csak annyiban változott, hogy hangsúlyosabb lett a billentyűk szerepe és – azt kell mondjam: sajnos – valamivel kevesebb a szigorú torokhang. A lemez ettől még nem lett egy szemernyivel sem slágeresebb, inkább csak progosabb – a központi szerepet továbbra is Mariusz Pretkiewicz furfangos, komplex dobolása játssza. A gitáros vitathatatlan képességei ellenére sem erőlteti a szólókat, de – szinte félve írom le – az egészet tekintve nem is zavaró a hiányuk. Persze amikor fölbukkan egy-egy kurta tekeredés (pl. Wake Me Up, Glass Face), az ember nagyon hálás tud lenni.

Ha nem lenne Dreyelands-unk, akkor most szégyenkezve kellene beismernem, hogy a lengyel tesók messze előttünk járnak. Így inkább azt mondom, hogy mifelénk is elkelne még egy-két ilyen banda, a DBZ-t pedig a lehető legsürgősebben föl kellene karolnia valami komolyabb promóciós potenciállal rendelkező nagy kiadónak. Ez úgy, ahogy van, nagyon süti!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2010.aug.26.
Írta: Dionysos 2 komment

Amorphis: Forging The Land Of Thousand Lakes 2CD+2DVD (2010)

A Shadows Fall kritikámban előrevetítettem a közeli, ámde felettébb sötét jövőképet, miszerint az új Amorphis DVD gyalázatos fogyasztói ára miatt a közeli erdőben kell majd vadásznom hurokcsapdával, hogy szeptember hónapban ne maradjak élelem nélkül. A CD+DVD kombóról pedig még csak fantáziálni sem volt érdemes, mert ezt mindenhol tízezer forint felett kínálták, ami mellett ugyanakkor már nehéz szó nélkül elmenni. Annak fényében, hogy a tengeren túlról, postaköltséggel együtt 6500 jó (?) magyar forintért landolt tegnap az asztalomon a szett, zengjünk a kiadó európai marketingeseinek egy lelkes, felszabadult "a kurva anyátok!"-at. Jaj-jaj, válságba sodorjátok az egyébként altruista zeneipart, ti csúnya, rossz, velejéig romlott torrentezők! Ingyen akarjátok megkaparintani a lemezeket, amikor a magyar átlagbérből havonta akár egy tucat ilyen kiadványt is vehetnétek? - Ááááá, hagyjuk is, mert az Amorphisra már nem lesz erőm…

Ahogy Esa Holopainen alapító-gitáros írja a bookletben; olyan kiadványt szerettek volna a rajongók kezébe adni, amely számukra minden pénzt megér… Tessék, újra témánál vagyunk, pedig még mindig forrásban az agyvizem.  Nem, nem ér meg minden pénzt! Egy nagyon korrekt, tartalmas, igazi rajongóbarát anyag, amire feltétlen rábeszélem a csapat hazai rajongóit, de csak egy észszerű határig. Az Amorphis miatt azért ne kelljen már időpontot egyeztetni a családsegítő szolgálat adósságkezelési tanácsadójával közüzemi díjhátralék rendezése ügyében.  Na jó, most már tényleg befejezem!

Ha jól emlékszem, a Hammerworld Magazinban az év lemeze lett a Skyforger. A privát listámnak ugyan közelébe sem férkőzött, de rendkívül jó, hangulatos anyag, számos óriási nótával, de azt is mondhatom nyugodtan, slágerrel. El tudja kapni az embert ez az északi folkon érlelt melankólia és csodás dallamaiban rejlő őserő.

Hazai pályán, Oulu-ban rögzítették a koncertfilmet a Skyforger lemez turnén, amely képben, hangban is profi munka, de azt kétlem, hogy az audio CD-n is átjön majd az élő előadás varázsa. (Még nem volt időm meghallgatni.) A képen látom ugyan a tömeget, de messze nem állítom, hogy főszerepet játszanának a felvételen. Rajta vagyon ugyan az eufória a fejeken, meg küzdenek is rendesen, hogy hangban is nyomot hagyjanak, de ezzel együtt sem fogjuk emlegetni a kiadványt minden idők egyik legélőbb koncertanyagaként.

A banda viszont tökéletes. Különösen Tomi Joutsen. A másfél méteres rasztájának pörgetésével akkor is eladná a bulit, ha nem tudna énekelni, - márpedig nem tud. Tényleg nem egy klasszikus rocktorok, de elismerem, az Amorphis pulzáló melankóliájához a mélyebbfekvésű tiszta hang és hörgés a jó megfejtés.

A klipeken és dokumentumfilmen kívül kapunk még egy teljes koncertet a Summer Breeze Open Air fesztiválról, ami minőségben nyilván keskenyebb, mint a főkoncert. Megjegyzem, itt inkább érződik, hogy a koncerthez közönség is tartozik, akik alkalmasint hallatják is a hangjukat.

És hogy keretbe foglaljam az írásom; A pofátlan árképzés miatt töltsétek, lopjátok le/el nyugodt szívvel, legalábbis addig, amíg a raktáron rájuk száradt példányok kikerülnek újra a polcokra, feleáron.

Túrisas

Címkék: dvd
2010.aug.23.
Írta: Dionysos 7 komment

Revolution Rennaissance: Trinity (2010)

Nincs két hete, hogy az euro-power/speed metal rajongókon sajnálkoztam, amiért manapság a stílus legjobbjai: a Stratovarius, a Sonata Arctica és az Angra szinte egymást túllicitálva dobják piacra műfaji értelemben heterodox lemezeiket (itt olvasható). Örömhírt jöttem hirdetni (ez is szakmámba vág) azoknak, akik elcsüggedtek a megszorításokkal teli szűk esztendők alatt. Timo Tolkki reneszánsz forradalma elhozta számukra a várva-várt enyhületet; a "Trinity" ugyanis egy klasszikus értelemben vett euro-power/speed metal lemez, ráadásul piszkos jól – mondhatni: kövéren, de arányosan – szól. Talán lehetett volna még fokozni a dolgot egy árnyalatnyival több nagyzenekari háttérrel, főleg a nagyszabású címadó dalban, de ne legyünk telhetetlenek.

Tolkki nemrég bejelentette: (a nagyközönség előtt sem ismeretlen) személyes problémái, a promóterek és koncertszervezők érdeklődése hiányában, a zeneipar jelenlegi ramaty állapota és a zenekar ingatag anyagi helyzete miatt a "Trinity" lesz az RR utolsó albuma. Azt kell mondjam, kár, mert Tolkki a jelek szerint végre idén talált újra régi önmagára: a szellős, hard rock-os "New Era" (itt) és a balladás "Age Of Aquarius" (itt) után a "Trintity" méltó folytatása lett a Stratovariusban végzett munkásságának. A közvetlen előzményekhez képest a gitár sound is sokkal nyersebb, dögösebb, hamarabb sül el Tolkki keze, és a jó képességű Gus Monsanto (ex-Takara és Adagio) egyenletes teljesítménye meghozta a szükséges stabilitást. Amikor tisztán énekel, szakasztott Dio (lásd a "Trinity" bevezető és középrészét!) Egyetlen bánatom, hogy a frissen igazolt Bob Katsionis (Firewind, Outloud) jelenléte szinte teljesen észrevétlen marad (kivéve a lemezt indító, energiáktól duzzadó "Marching With The Fools"-ban), pedig ha valaki, hát ő biztosan képes lenne a Jens Johansson után támadt űr betöltésére.

Az RR trilógia utolsó darabja számomra azt bizonyította be – főleg a felemásra sikeredett új Stratovarius lemezzel összehasonlítva (itt) –, hogy Tolkki sérült személyisége ellenére tényleg ragyogó dalszerző, aki nélkül nehéz lesz Kotipeltóéknak boldogulni, és Tolkki kiábrándultság által vezérelt, sértődött nyugdíjba vonulása érzékeny veszteség lesz a műfaj és a rajongók számára – föltéve persze, hogy a dolog végleges, és néhány év múlva nem oldódik föl egy újabb projektben.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2010.aug.22.
Írta: Dionysos 2 komment

Accept: Blood Of The Nations (2010)

Kiadó:
Nuclear Blast

Honlapok:
www.acceptworldwide.com
myspace.com/accepttheband

A Scorpions és a Helloween mellett az Accept volt a germán, ún. "bajszos" metál legprominensebb képviselője a múlt század '80-as éveiben. A "bajszos" jelzőt ezek a csapatok mai napig annak ellenére kapják meg, hogy alig-alig akadt zenész közöttük, aki bajuszt viselt volna (pl. Rudolf Schenker, bár manapság már ő sem); ezért valószínűbb, hogy az arcszőrzet e napjainkban kevéssé népszerű változata inkább a rajongók miatt ragadt a stíluson, vagy egyszerűen csak kajánságból. A fönt említett triumvirátusból a Scorpions annyiban kilóg, hogy a rendületlenül és öntudatosan bajszos Uli Roth által fémjelzett klasszikus időszaka a hetvenes évekhez kötődik inkább, a nyolcvanas években pedig egy új, rádióbarátabb vagy - ha úgy tetszik - kereskedelmileg motivált arculatot vettek föl. A Helloween végül az euro-power/speed metal atyja lett, az Accept pedig a teutonikus hősi metál első számú pajzshordozója.

Akkoriban engem a német metálnak éppen ez a vonulata érintett meg legkevésbé, bár ebben nagy szerepe lehet annak az Udo Dirkschneider-nek, aki nem csak alapító tagja volt a bandának, hanem emblematikus figurája, hogy ne mondjam: "címer-törpéje". Annak ellenére, hogy máig hatalmas rajongó tábora van, akik közül ha valaki most olvassa e sorokat, biztos intenzíven anyáz éppen, sohasem tudtam megbarátkozni a fakó, színtelen reszeléssel, ami a torkából előtör. Egy barátom mondta nemrég (jóllehet az AC/DC-ről volt szó), hogy amikor hallgatja, az a benyomása, hogy az énekes rögtön be fog szarni az erőlködéstől. Bár az ilyen okfejtést én azért fönntartásokkal kezelem, annyi biztos, hogy Udo hangja "szerzett ízlés" (acquired taste) dolga.

Az Accept-nek ez az új lemez már a második visszatérési kísérlete. Egy rövid mosolyszünet után megpróbálkoztak Udo-val a '90-es évek elején, aminek szerencsés folyománya az "Objection Overruled" (1993) lett (a kiváló "All Or Nothing" metál himnusszal). A lendület azonban hamar kifulladt, így tulajdonképpen egy évtizedes hallgatás után álltak most újra össze, ezúttal Udo helyén Mark Tornillo énekessel (ex-TT Quick). Tornillo biztonságos választás volt, hiszen nem szakadhattak el az Udo-n keresztül védjeggyé vált érdes-mérges hangtól, ugyanakkor Mark hangjában valamivel több a szín és hangterjedelme is nagyobbacska. Az új albumot meghallgatva az a véleményem, hogy Tornillo hiába bizonygatta interjúkban: nem lesz Udo klón, talán túlságosan is befolyásolták az érthető elvárások, és jobb hangi adottságait kevesebbszer használja ki, mint azt tehetné (pl. a "Kill The Pain” balladában).

Az Accept más tekintetben sem akart újításokkal kockáztatni; bár a hangzás dinamikus és kellőképpen modern, a recept maradt a régi: mintha Brian Johnson-t hallanánk a Judas Priest-ben énekelni, persze a kötelező patetikus, hősi kórusokkal. A Wolf Hoffmann és Herman Frank alkotta gitáros duó még mindig stabilan szállítja a rém egyszerű, húzós riffeket és a kidolgozott, ízes szólókat. A "Teutonic Terror" tehát tovább dühöng, olyan jól kifundált csatakiáltások kíséretében, mint a "The Abyss", a "Shades Of Death" vagy a "Bucket Full Of Hate". Ennek van legalább annyi legitimitása, mint az Iron Maiden és más "nagyöreg" csapatok máig tartó dübörgésének.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2010.aug.18.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Voodoo Johnson: 10.000 Horses (2010)

Bár az örökös, és minden valószínűség szerint felülmúlhatatlan rekord, a Balázs Fecó (Korál) által útközben hazafelé látott és megénekelt százezer nagymama ("És látsz százezer nagymamát, hogy gombolyítja fonalát"), nem dőlt meg, a birminghami rockcsapat tízezer lova is odaver rendesen, az "élőlényekhez rendelt hatásfokozó számok a kortárs rockzenében"–versenyben.

A lemez még meg sem jelent, a sajtó leborult előttük; olyanokat lehet olvasni, hogy a Guns n' Roses "Apetite For Destruction" lemeze óta nem volt ilyen erős debütanyag, vagy olyasmiket pl., hogy képzeljük el a Zeppelin III-ast, ahogy a mában újjáéled. Na, ez lenne a Voodoo Johnson. Ez lenne? A fészkes fenét!

Ez legalább olyan túlzás, mint a halom nagyi, vagy a sok ló. Meg kell hagyni, ízes, jóféle klasszikus rockmuzsika, de annyira veszélytelen, mint beszíjazva felülni egy gyermekkörhintára a vurstliban. Minden rockzenét kedvelő ember talál majd benne kedvérevalót, de nem kell félni, mert semmit nem kockáztatnak. Klasszikus rock, némi indie ízzel. Utóbbi nyilván azért, hogy aki esetleg megrettenne a hivatkozott Aerosmith, Zeppelin, Guns "szilaj vadságától", az is bátran velük tarthasson. Az óvatosabbak közül sem fenyeget majd senkit az a veszély, hogy esetleg végig kell hallgatni egy szépen felépített szólót, amúgy "Sweet Child O' Mine" módra. Jelzésértékkel, itt-ott egy kis Wah-pedál, egy szólócska, hogy azért szó ne érje a ház elejét, mert mégiscsak most reinkarnálódik a Zeppelin III...

A lónak a nagy büdös..., mind a tízezernek! Minőségi háttér-rock ez, az említetteken túl még esetleg Alice In Chains, Audioslave, Velvet Revolver, Queens Of The Stone Age hatásokkal. Ajánlatom: legyen mondjuk 150 ló(erő), tokkal-vonóval, mint pl. a Citroen Grand Picasso. Elfér benne minden és mindenki, az egész (rock)család, húz is azért rendesen, mindazonáltal a helyiértékén kezeljük. Egy a sok jóból.  A reinkarnációban itt mi a blogon nem hiszünk, a Zeppelin III-éban meg pláne nem.

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2010.aug.16.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Dave Weiner: On Revolute (2010)

Kiadó:
Favored Nations

Honlapok:
www.daveweiner.com
myspace.com/daveweiner

Ki a f.sz az a Dave Weiner? Teljesen jogosan tehetném föl a türhő kérdést, ha történetesen nem Steve Vai egyik legfanatikusabb rajongója lennék hosszú évek óta. Ezt a gitáros csákót bizony én is csak Steve Vai mellől ismerem, akit nagyjából az ezredforduló óta kísérget hűségesen a turnékon. Vajas Pityu egyébként szemtelenül fiatalon, össz-vissz 22 évesen vette maga mellé a neves kaliforniai GIT-ben végzett diákot, és munkakapcsolatuk, barátságuk azóta tart. Weiner első lemeze is (Shove The Sun Aside, 2005) Vai saját kiadójánál, a Favored Nations-nél jelent meg, sőt a Mester koncert DVD-in (Live At The Astoria London - 2003; Where The Wild Things Are - 2009) lehetőséget kapott saját nótákkal bemutatkozni, ami azért elképesztően nagylelkű gesztus egy Vai-féle ünnepelt világsztártól.

A "Shove The Sun Aside" még nem győzött meg igazán, ráadásul mindössze hat nóta volt rajta, amelyek elsősorban hibátlan hangszeres technikáról és nem kompozíciós készségről árulkodtak. Ehhez képest az "On Revolute" nagy fejlődést mutat: egyrészt 76 perc hosszú, másrészről kimondottan összeszedett, dallamos, letisztult dalokat hallunk rajta. Természetesen a mentor és mecénás hatása lépten-nyomon érződik. Weiner is hajlamos a Mesterre mostanában egyre jellemzőbb instrumentális révületre, ezt látjuk - vagy inkább halljuk - a "Traces Of Breath", a "Reflections" című számokban, csakúgy, mint a 12 perces címadó dalban.

Weiner saját zenéjét szereti kortárs "mainstream" instrumentalizmusként aposztrofálni, szerencsére ez nem akadályozza meg abban, hogy egész könnyen megközelíthető, szinte közérthető dalokban gondolkozzon. Vannak itt kifejezetten gitárhősködésnek minősülő húzós szerzemények (Ignition, Dismantle), egy akusztikus szösszenet (Moonlight Path), valamint jazz-es feeling is (Other Words For Beautiful). Kicsit meglepő, hogy olykor előkerül a slide, amit egy ilyen lemezen némileg stílusidegennek gondolok, de azért működik a dolog.

Weiner, akit egyetlen betűcsere választ attól, hogy bécsi kolbásznak hívják - és így mindenféle ízléstelen tréfa céltáblájává váljon (az angol szlengben ugyanis ez a hímtagot jelöli) -, dalszerzőkét is beérett. Az "On Revolute" élvezetes, fordulatos anyag instrumentális gitárzenét falók számára, jóllehet távol áll attól, hogy maradandó, meghatározó élménnyé váljon. Messze vetül azért Vajas Pityu árnyéka...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2010.aug.16.
Írta: Dionysos 4 komment

Slechtvalk: A Forlorn Throne (2010)


Hát kérem, kapaszkodjon meg mindenki, úgy értem, az a kb. hat ember, akinél a következő információ sokat nyom a latban; a holland Slechtvalk keresztény zenekar!

Közel vagyunk a végítélethez, tiszta sor. Most cserélődnek föl éppen a mágneses pólusok.  Nagytiszteletű Pándy András lelkész és sorozatgyilkos az alagsorban áztatja savba családtagjait, a maradékot pedig megbecstelenített lányával a helyi mészárszékre viszi (wikipédia), a black metal Slechtvalk pedig kifestve, szőrruhákban, karddal a kézben arról hörög gyomorból, hogy ha megütnek, tartsd oda a másik orcád is…

Nem ez a lényeg persze, hanem a zene, még ha így furcsa is egy kicsit. A produkció egészében nézve korrekt, folk metal, viking metal, modern black metal jegyeket egyaránt felvonultató mixtúra. Az összkép egységes, negyedik lemezére kellőképpen összeért zenekart mutat. Nincs bennük semmi különleges (leszámítva az ideológiai irányultságot), a számosságában és minőségben is erős mezőnybe szépen belesimulnak, sem alulról, sem felülről nem lógnak ki.

Vannak jó tempók, himnikus, dagályos témák, néhány dallamos kórusrész, megbízható hangszerkezelés, de ennyi. Nem kevés ez így sem, biztos lesz róluk egy-két elragadtatott kritika.

Azért vigyázd, Uram, minden lépésüket, hogy az északi pogány istenek birodalmában járva kísértésbe ne essenek, - ámen.

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2010.aug.12.
Írta: Dionysos 2 komment

Angra: Aqua (2010)

Kiadó:
SPV/Steamhammer

Honlapok:

www.angra.net
myspace.com/angraofficial

Az Angra utoljára 2006-ban jelentkezett "Aurora Consurgens" című albumával, amely annak ellenére, hogy méltatlanul kevés visszhangra talált szakmai körökben, egyértelműen az együttes legérettebb, legkiforrottabb anyaga volt. Ezután hosszas nyűglődés következett; problémák a menedzsmenttel és a brazil kiadóval, valamint kreatív széthúzás a tagok között. Az Angra háza táján egyébként is mindig nagy volt a jövés-menés, egyedül Rafael Bittencourt, a második szólógitáros tekinthető alapító és folyamatosan aktív tagnak. Bittencourt - aki nem tévesztendő össze Nuno Bettencourt-tal, az Extreme extrém kezű gitárosával - előállt egy felejthető projekttel (Brainworms - I, 2008), Edu Falaschi énekes az Almah formációval adott ki két lemezt, Kiko Loureiro jazz rock-ban utazott, miközben Tarja mellett sündörgött, Aquilas Priester ütős pedig addig püfölte a "bőröket" a Hangar kötelékében, amíg az Angra újra Ricardo Confessori-t ültette be helyette a dobszerkó mögé.

Szóval az elmúlt négy év elég izgalmasan, mozgalmasan telt az Angra tagjai számára, a rajongók pedig a hosszabb kihagyás ellenére töltekezhettek a különböző oldalági hajtások gyümölcseivel. Én elsősorban Kiko Loureiro tavaly megjelent instrumentális lemezével, a "Fullblast"-tal (2009), valamint a Hangar igen jól sikerült "Reason of Your Conviction" című anyagával (itt) vigasztalódtam. Persze mindez nem feledtette velem, hogy egy pályafutása óta folyamatosan fejlődő, egyre jobb lemezekkel jelentkező banda pályafutása derékba törni látszott (még a honlapjuk is szünetelt egy ideig). Nagy volt tehát az örömködés, mikor végre bejelentették egy új lemez megjelenését, amelyet Shakespeare utolsó drámájának, "A Vihar"-nak témájára alapoztak.

Az "Aqua" ízig-vérig Angra termék: ahogy már megszokhattuk, euro-power tempók keverednek brazil törzsi ritmusokkal, neo-klasszikus és folk elemekkel, de egyre hangsúlyosabbak a progresszív, már-már jazz-be hajló megoldások. Nem egyszerű, gyorsan megszerethető anyag ez, sokat kell barátkozni az összetettebb témákkal. Ezúttal kissé visszaszorultak a szárnyaló, szépen ívelt euro-power-es dalszerkezetek (mondjuk ez a kislemezes "Arising Thunder"-ről éppen nem mondható el). Szálkásabb, komorabb - hogy is mondjam csak? - érettebb, agyasabb lett az egész. Ez biztosan nem lelkesíti föl azokat a rajongókat, akik a mostanában visszaszorulóban lévő stílus vérfrissítését várták az Angrától. Bizony a Stratovarius és a Sonata Arctica után az Angra is túllépni látszik az elszánt és kiszámítható trappolások kényszerű elvárásain. Efölött lehet keseregni, krokodilkönnyeket hullatni, de lehet akár lépést tartani - még ha immáron lassabb tempóban is - az élet szükségszerű változásaival, vagy ha úgy tetszik, a zenészek belső fejlődésével.

Ami engem illet, az "Aurora Consurgens" annak idején jobban eltalált, de idővel lehet, hogy az "Aqua" is beköltözik a hallójárataimba. Időt kell rá szánni...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2010.júl.28.
Írta: Dionysos 5 komment

Avenged Sevenfold: Nightmare (2010)

Kiadó:
Warner Bros.

Honlapok:
www.avengedsevenfold.com
myspace.com/avengedsevenfold

Eddig úgy voltam a NWOAHM bandáival, hogy bizalmatlanul, tisztes távolságból méregettük egymást. Mindig is inkább a Skandináv-félsziget és az talján csizma felé kacsingattam, azután Túrisas cimbora megvette az A7X "Live in the LBC" DVD-t (itt), és onnantól kezdve nem volt mentség a hűvös és - bevallom - csúnyán alulinformált vonakodásra. Amit ott láttam és hallottam csakis a vérprofi és egészen zenei kategóriába sorolható. Megdőlt az elméletem, miszerint csupán apu-anyu pénzéből befuttatott, nyafka szörfös-gördeszkás dúdokról van szó, akik a szőke kaliforniai bombázókról akarják mindenáron lekönyörögni az egyébként is csak jelképes tangát.

2009. december 28-ára virradóra azonban az együttes egyik fő motorját, Jimmy "The Rev" Sullivan-t holtan találták otthonában. 28 évesen örökre elaludt egy kurva nagy adag nyugtatótól, amit szokása szerint még nagyobb mennyiségű alkohollal öblített le. Az értelmetlen, de az üzletágban egyáltalán nem ritka "baleset" nagyon megrázta a bandát, hiszen gimis haverok voltak és tizenéves koruk óta együtt zenéltek. Sokan gondolták úgy, hogy itt fog derékba törni a tehetséges együttes ígéretes karrierje, de szerencsére a fiúk nagyon elszántan befejezték az akkorra már majdnem stúdió-kész albumot. Rev kedvenc ütősét, Mike Portnoy-t (Dream Theater) kérték meg, hogy dobolja föl az anyagot, és Portnoy (aki sohasem titkolta, hogy csipázza az A7X-ot) ezt örömmel vállalta, sőt a lemezbemutató koncertkörútra is elkíséri őket. Vannak, akik már-már hivatásszerűen köszörülik nyelvüket Portnoy "magamutogatásán" és az újabb Dream Theater anyagok "kiszámíthatóságán". Nekik üzenem, hogy az epeömlés árt az egészségnek, és az ütős-óriás bizony szerényen, a kaliforniai fiatalok stílusához, a dalok karakteréhez maximálisan igazodva, bár kétségkívül technikásan, a tőle megszokott finesszel játszotta föl a dalokat.

Mi tagadás, "The Rev" tragédiája után aligha meglepő, hogy az album a rémálom címet kapta. Szerencsére a minőségben nem következett be semmilyen romlás, sőt véleményem szerint az A7X elkészítette eddigi legjobb (ha nem is legjelentősebb) lemezét. Hál' Istennek a hangzás tekintetében is sikerült előrelépniük. Ezúttal is kapkodhatjuk a fejünket, mert olykor egészen váratlanul váltogatják egymást a különféle zenei hatások: hol a Metallica, hol az Iron Maiden, hol a Queen, hol pedig a Guns n' Roses kandikál ki a vitathatatlanul modern és ízig-vérig amerikai felszín alól. Sajnálom, hogy a Gondviselő iránt nem tanúsítanak nagyobb tiszteletet (ld. "God Hates Us"), mert minden okuk megvan a hálaadásra, lévén, hogy szemtelenül fiatalon a post-grunge éra egyik legtehetségesebb, legfigyelemreméltóbb jelenségévé avanzsáltak.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil