Dionysos Rising

2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Scorpions: In Trance (1975)



Szabadkozással kell kezdenünk, hiszen a hannoveri csapat ebben az évben már a harmadik lemezét jelenteti meg. Ha az 1972-ben megjelent Lonesome Crow debütalbumot még nem is tekintjük mérföldkőnek (egyébként meg nyugodtan tekinthetjük, hiszen Klaus Meine, Rudolf Schenker, - sőt még tesója Michael is! – a zenekar tagja) annak pszichedelikus, elszállós hangulata miatt, az 1974-es Fly To The Rainbow elhallgatására már nem lehet mentséget találni. Az érthetetlenül elfuserált, szuperbéna borítógrafikán kívül képtelenség belekötni a lemezbe. A címadó, a Speedy’s Coming, vagy a gyönyörű Fly People Fly, mind-mind örök klasszikusnak számítanak.

Az adósságunk kötelező törlesztése után pedig elérkeztünk a következő (aktuális) esztendőbe, 1975-be. Megjelenik az In Trance, a Scorpions pedig szépen lassan elindul a világhír felé. Hogy a kijelentés súlyát és jelentőségét megértsük, nézzünk egy kicsit a dolgok mögé.

A hard rock, sőt a rockzene mint olyan, alapvetően angolszász "találmány". A hetvenes években szinte valamennyi meghatározónak számító rockbanda, Led Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple, Uriah Heep, stb. Angliából indul el. A szigetország jelentősége ebből a szempontból az évtized kezdetén még az Egyesült Államokénál is nagyobb, bár egy-két meghatározó csapat (pl. Kiss) és persze a nagyobb piac diktálta törvényszerűségek miatt ez a trend folyamatosan kiegyenlítődik, majd rövidesen meg is változik. Ám az a fajta jó értelemben vett zenei internacionalizmus, amely most a török Mezarkabultól a svájci Gotthardon át a brazil Angráig egy családot alkot, ebben az időben még elképzelhetetlen. Németország ráadásul külön is érdekes, hiszen arra a rocksajtót figyelemmel kísérő fiatalabb olvasók is emlékezhetnek, hogy a német metalra nem is olyan régen még előszeretettel ragasztgattak olyan némiképpen dehonesztáló jelzőket, mint a "bajszos metal", "sörmetal2 stb. Egy szó mint száz, egy német zenekarnak nagyon kellett bizonyítani, ha versenyképes akart maradni angol, vagy amerikai társaival. Nem volt ez máshogy a hetvenes években, illetve dehogy is! Máshogy volt. Egyszerűen elképzelni sem lehetett, hogy egy német hard rock banda, ráadásul erős akcentussal és diszkrét orrhangon éneklő frontemberrel világraszóló sikert érjen el. Két emigráns magyar köré szerveződött ugrabugra diszkócsapat a mongol-német egymásratalálás oltárán áldozva ugyan "öregbítette" a német zenekultúra jó hírnevét az egész világon, és megkezdte a zenei elszigeteltség falainak lebontását, de ha most elkezdeném pedzegetni, hogy tulajdonképpen a Scorpions is a Dzsingisz Kán által kitárt ajtón sétált ki a nemzetközi mezőnybe, Garael holnap egy szemrehányó e-mailben köszönné meg az eddigi munkámat. Még szerencse, hogy eszemben sincs ekkora baromságot állítani.

Az In Trance meghökkentő, szexuális túlfűtöttségről árulkodó borítójával (ez a későbbiekben is jellemző maradt a csapatra) ugyan alkalmas volt a figyelemfelkeltésre, de az óriási siker megalapozására önmagában kevés lett volna. A lemez egésze, de a címadó szám különösen is megmutatja, hogy miért voltak világhírre predestinálva a skorpiók; Egy alapvetően egyszerű harmóniamenetre és lassú akkordbontásra érkezik egy szintén egyszerűnek tűnő dallam, ami fokozatosan építkezve, a torzított gitárok belépése után egy kétszólamú refrénben teljesedik ki. Mondhatni, semmi különös, csakhogy: ezek a dallamok 30 év elteltével is megunhatatlanok. Igen, Schenkerék úgy értenek a dallamokhoz, mint a világon csak nagyon kevesen. - Ebben áll a titkuk. Le lehet őket persze "nyálasbandázni", de azért felhívom a figyelmet, hogy a kortársakkal szemben, ők egyáltalán nem használnak billentyűs hangszereket! Ekkor még a soraikban tudják a Hendrix-fanatikus gitárost, Uli Jon Roth-ot is. Az ő szerzeményei (Dark Lady, Sun In My Hand, Night Lights) egy más megközelítésű, kevésbé slágeres zenei világot tárnak elénk, de ettől nem kell megijedni, Roth tehetsége megkérdőjelezhetetlen, mind a mai napig a világ legjobbjainak szűk elitjébe tartozik.

Két nagyon erős koncertfavorit, kissé a mi "Szállj fel szabad madár" dalunkra emlékeztető Top Of The Bill, valamint egy kőkemény R’n’R téma, a Robot Man számítanak még a lemez húzószámainak, mindkettő a legendás Tokyo Tapes (’78) koncertlemezükön is hallható.

Bajban leszünk itt az újságnál, hiszen innentől kezdve egészen 1980-ig évente jelentetnek meg majd lemezeket és bármelyikre is ráfogni, hogy nem meghatározó megjelenése az adott évnek, komoly szakmai inkompetenciát sejtet. "Jövőre" pl. itt a Virgin Killer…

(A cikk eredetileg a hardrock.hu "Évtizedelő" sorozatában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

AC/DC: High Voltage (1974)


Pedig már akkor gyanús volt, amikor Garaellel egyeztettem a felkínált 1974-es lista választható lemezeiről! Mégis úgy voltam vele, hogy talán az idő szalad nagyon gyorsan, és én tévedek. Ami azt illeti, valóban én tévedtem, de nem úgy, ahogy gondoltam.

Tehát: Ez a High Voltage nem az a High Voltage, és ugyan tényleg 1974-ben jelent meg, de kizárólag Ausztráliában, egy kis kiadó (Albert) terjesztésében, ráadásul egy számomra teljesen ismeretlen borítóval.

Óriási szerencse, hogy a rajta szereplő számokat azért innen-onnan már magam is ismertem, de az a tervem, hogy a szinte minden rockrajongó által ismert klasszikusokon végigmasírozva agyba-főbe dicsérem a csapatot, csúnyán füstbe ment. Ezen a lemezen tudniillik távolról sem a minden rockrajongó által ismert klasszikusok szerepelnek.

Mielőtt az Atlantic kiadónál, az egész világra kiterjedő terjesztés mellett megjelent az a bizonyos "első lemez" HIGH VOLTAGE 1976-ban (erre emlékeztem én jól), már két (kisterjesztésű) lemezen voltak túl a srácok. Egy tipikusan korai zsengéket tartalmazó és High Voltage címmel megjelent anyagon (amiről éppen írok), illetve a már lényegesen izmosabb, 1975-ben TNT címmel kiadott korongon. Ez utóbbi lett végül tulajdonképpeni debütalbumként megjelentetve 1976-ban, kiegészítve a 74-es megjelenés két nótájával (She’s Got Balls, Little Lover).

Nem gondolom, hogy bármit is levonunk a csapat érdemeiből, ha azt mondjuk, hogy a blues-klasszikus Baby, Please Don’t Go-val induló lemez még legalább annyira útkeresés, mint megállapodott és évtizedekre bőséges muníciót biztosító, stadionrobbantó boogie a Young tesók boszorkánykonyhájából. Nyilván, hogy a lírai(!)Love Song nyomvonalán továbbhaladva soha nem jutottak volna el a madridi arénába, vagy a donningtoni headliner státuszig. A banda ugyanakkor már "kész", hiszen együtt van mindenki, egyedül Cliff Williams hiányzik, és a még tétova lépések mellett már azért ott vannak azok az építőkövek, amelyekből később felépül ez a szinte páratlan életmű. Malcolm halálpontos ritmusjátéka, a cizellálástól írtózó Phil Rudd-ban működő metronóm, Bon Scott pimasz hangja és Angus szólói. Utóbbi éppen attól hihetetlen és egyedülálló, hogy semmi egetrengetőt nem játszik, mégis utánozhatatlan.

A She’s Got Balls és a Little Lover valóban a két legerősebb nóta, az előbb felsoroltak ékes példájával, bár hangsúlyozom, ez még csak beköszönés és jóindulattal is csak előkészület a világhódításra.

A hosszabb értékelések pedig "két év múlva" következnek.

Túrisas

(A cikk eredetileg a hardrock.hu "Évtizedelő" sorozatában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Black Sabbath: Vol4 (1972)

Nem is rocker (azonnal hagyja el a termet!!!!!), aki az első három Black Sabbath lemezről (Black Sabbath, Paranoid, Master Of Reality) a címadó, illetve a két héttel ezelőtt már kivesézett MOF alapvetésről mondjuk a Children Of The Grave nótá(ka)t nem ismeri. Ugyanakkor nem lennék ilyen szigorú azokkal, akik a Vol4 albumról lányos zavarukban nagy hirtelen nem tudnak klasszikust említeni. Maga a lemez ugyan kétségkívül rocktörténelem, számos örökbecsű, nagyszerű tétellel, de el kell ismerni, hogy a zenekar tudatos irányváltása miatt már nem minden tekintetben tekinthető az említett triász stiláris, de fogalmazhatnám földhözragadtabban is, - zsigeri, ősgonosz folytatásának.

Azt gondolhatnánk, hogy ebben az időben még nem volt oly nagy jelentősége egy hangmérnöknek, hiszen nem lacafacáztak sokat a fiúk, csontra beszívva, kokaintól réveteg tekintettel bementek a stúdióba és két nap alatt felrántották az egész anyagot. Van igazság ebben, de azért mégsem volt ez ennyire egyszerű.

A MOF lemez után a zenekar megvált az addigi lemezeik hangzásáért felelős Rodger Bain/Tony Allom hangmérnököktől és elhagyva Angliát egészen Los Angeles-ig mentek némi vérfrissítés céljából. A fogalmazás ugyan szerencsétlen, hiszen köztudott, hogy ebben az időszakban a vérükről sok minden elmondható, de hogy friss lett volna, az semmiképpen nem. Az eredetileg tervezett "Snowblind" lemezcímet éppen azért vétózta meg a kiadó, mert az – egyébiránt zseniális nóta - leplezetlenül a kokain okozta "gyönyörökről" szól.

A csapat tehát úgy döntött, hogy némileg változtat a megszólaláson és a Zeppelin által sikerre vitt, hard rockosabb, akkor kommerszebbnek mondott vonalat követi. Tény, hogy ez azért jelentős változás volt a MOF pőre, sírontúli világához képest. Nem is annyira Iommi gitárja, mint inkább a szintén BS védjegynek tekinthető, Geezer Buttler nevével összeforrt bőgőhangzás sínylette meg leginkább a változást.

A nyitó Wheel of Confusion-ban, mint az állatorvosi lovon, máris tettenérhető, hogy miben más ez a zenei megközelítés. Hosszú, billentyűvel (!!!) megtámogatott tétel, jammelős szólóval, szelídebb hangzással, ami később elvezetett a Technical Ecstasy, sok rajongó számára már követhetetlen progresszív világához. Persze, ez azért továbbra is Black Sabbath, sőt ráadásul nagyon is jó, nagyszerű muzsika!

A Tomorrow’s Dream amolyan metalba oltott pszichedelia, de nyílván hiteles, hisz gyakorlatilag drogon élt a csapat.

A Changes "szerelmes" líra, minimál zongorakísérettel. Személy szerint én nagyon szeretem és tényleg kár, hogy Kelly Osbourne kicsit hazavágta. A Live & Loud lemezt azért csodásan zárja le Zakk Wylde kíséretével.

A Supernaut a lemez egyik legsabbathosabb tétele. Hihetetlen, de Iommi úgy képes pofonegyszerű riffeket kitalálni, hogy azok egyből indulnak az örökkévalóságba, ahelyett, hogy lesajnálóan mosolyognánk rajtuk. A Snowblind energikus, jellegzetes BS nóta, bármiről is szól.

Kiemelkedik még a lemezről a Cornucopia Iommi jellegzetes, utánozhatatlan szólóival, valamint az Under The Sun, amely az egyik leglassabb Sabbath riffel büszkélkedik.

A St. Vitus Dance sokat ígérő címe ellenére nem lett klasszikus darab, az FX, illetve a Laguna Sunrise pedig insrumentális, szerzemények. Utóbbi néha előkerül koncerteken, akkordbontásaival legtöbbször Iommi szólóinak bevezetéseként szolgál.

 

A Vol4 zeneiségét és jelentőségét tehát nem érdemes kétségbevonni, annak ellenére, hogy talán a klasszikus első három lemez inkább kifejezi azt, amit nekünk mára a Black Sabbath jelent. És azt sem szabad elfelejteni, hogy maga a csapat sem tartotta fiaskónak ezt a produkciót, hiszen a következő lemezekkel (Sabbath Bloody Sabbath, majd Sabotage) is ebben az irányban fejlődtek tovább.

Túrisas

(A cikk eredetileg a hardrock.hu "Évtizedelő" sorozatában jelent meg.)

Címkék: lemezkritika
2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Deep Purple: Fireball (1971)



Ian Gillan többször is nyilatkozta, hogy ha a klasszikus lemezek közül kedvencet kellene választania, az egyértelműen a Fireball lenne. Érdekes ez a választás, ha figyelembe vesszük, hogy a Fireball az In Rock (1970) és a Machine Head (1972) közé "ékelődött" be. Akinek ez a két lemez semmit nem mond, ne is folytassa az olvasást, hacsak nem azzal a céllal teszi, hogy kellő bűnbánat után elindul, és addig megy, amíg be nem szerzi mind a kettőt.

Visszatérve cikkünk tárgyára, a Fireball nem volt éppen egy slágergyüjtemény. (A "sláger" itt a szó nemes és nem kereskedelmi rádiós értelmében értendő, arra a boldogabb időkre emlékeztetve, amikor még 10 perc körüli kompozíciók is lehettek slágerek, pl. Child In Time, Stairway To Heaven, stb.) Talán ebből a szempontból a címadó és a Strange Kind Of Woman volt a kivétel, de előfordult, hogy a lemez bizonyos korabeli változatain ez utóbbit a klasszikussá vált Demon’s Eye nóta helyettesítette, amit én egyébiránt a mai napig nem értek. Gillan szerint ez volt a klasszikus fölállás legkísérletezőbb, legprogresszívebb lemeze, s ez minden kétséget kizáróan így van. Ez volt az utolsó album, amit a személyes konfliktusok még nem árnyékoltak be. Bár nem hallatszik rajta, a Machine Head fölvételekor már egyre nőtt a feszültség Blackmore és Gillan között, ami azután odáig jutott, hogy a Who Do We Think We Are stúdiómunkálatai alatt a két zenész már nem is beszélt egymással.

Csak zárójelben jegyzem meg, nagyon halkan, hogy bármilyen összeférhetetlen különc is Blackmore és akármiennyire tiszteletem is Gillant, zenei szempontból a Burn című csodalemez és Coverdale fölfedezése egyértelműen Blackmore-t igazolta. De térjünk vissza a Fireball albumra.

A lemezt tehát nem slágerlisták élére kúszó örökzöldek fémjelzik, hanem egy igazán előremutató hozzáállás a Rock zenéhez. A Fireball, a Demon’s Eye és a No One Came igazán húzós, dögös nóták, amiket mostanában egyre szívesebben vesznek elő koncerteken, és a tribute albumoknak is kedvencei közé tartoznak (gondoljunk csak az Yngwie Inspiration albumán szereplő Demon’s Eye földolgozásra, brrr!). Az egyébként egy vicc, amikor a Heavy Metal gyökereit boncolgató VH1 sorozatban rendre kihagyják a Deep Purple-t a legfontosabb és legnagyobb hatást gyakorló bandák közül.

De van itt kocsmadal hangulatú country utánérzés is, mint az Anyone’s Daughter (a szövegben Gillan híres humora is megcsillan egy kicsit), a (nem) kicsit elvont The Mule, és a gitárosoknak igazi csemegét nyújtó Fools. Nagyon sok bárdista nem tudja, de a csellót idéző, a hangerőszabályzó le,- és föltekerésével elért, mára közkedvelt gitárhangzás gyökerei ebben a számban keresendők és találhatók. Egy Jimmy Page vs. Blackmore szakmai vita ugyan pikáns lehetne, én mindenesetre azt gondolom, hogy 1971-ben Blackmore-nak nem volt párja, s ezért még néhány hotelszoba szétverését és színpadi hisztijét is szívesen elnézem neki.

Ha valaki ma meg akarja hallgatni a Fireball című klasszikus Deep Purple albumot, az nagy szívességet tesz magának, ha a 25. évfordulós újrakevert CD-t teszi be a lejátszóba, nemcsak azért, mert olyan érdekes számokat hallhat rajta, amelyek végül nem kerültek föl a lemezre (I’m Alone, Freedom, Slow Train), hanem főleg azért, mert Roger Glover hangmérnöki munkájának köszönhetően a hangzás összehasonlíthatatlanul jobb lett. Ráadásként a műkedvelő egy nagyon színvonalas booklet-et vehet a kezébe sok fotóval és korabeli történettel.

A Fireball a Deep Purple klasszikus fölállásának talán nem a legnépszerűbb, legnagyobb hatású albuma, de kétségkívül a leghaladóbb szellemű. Egy előremutató, kísérletező alkotás, amit érdemtelen lenne a Child In Time és a Highway Star közé beékelődött felejthető epizódként értékelni.

Túrisas/Tartuffe

(A cikk eredetileg a hardrock.hu "Évtizedelő" sorozatában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Egy "dühös" koncert Budapesten: színpadon a Rage (2006. április 9.)



Még a Freedom Call el sem kezdte a programját, amikor én már megkaptam a Rage-től az est első meglepetését. A különböző relikviák mellett olyan minőségi Victor Smolski-pólót is kínáltak viszonylag jutányos áron, hogy komolyan gondolkodtam egy duplum példány megvásárlásán is. Most, túl az első, koncert okozta sokkon, kicsit lehiggadva és józanul belátva a rosszra hajló emberi természetből fakadó kapzsiságomat és telhetetlenségemet, már nagyon bánom, hogy ezt elmulasztottam.

Tudniillik, április 07-én, nagy részben ennek a fehérorosz úriembernek köszönhetően, varázslatos estével ajándékozott meg a Rage három tagja engem, és azt a kb. 5-600 embert, akik szintén úgy döntöttek, hogy nehezen tudnak ennél jobb programot keresni maguknak péntek estére.

A "világ legszexisebb dobosának" (nem én mondtam!!!) felvezető monológja után robbant be a csapat az új lemez címadó dalával. És ha már Mike Terrana-t említettük, álljunk is meg nála egy pillanatra. Fehér fénnyel megvilágított robosztus felsőtestével úgy festett, mintha Michelangelo Mózes szobra unta volna el az évszázados statikusságot, és némi fazonigazítás után beült volna a szerkó mögé. Terrana a heavy metal dobos archetípusa: Játéka, összhangban testi adottságaival, brutális intenzitású és erőteljes, de emellett rendkívül látványos, és nem utolsósorban pontos is. Szólója ezúttal – vélhetően Smolski által megkomponált – zenére volt koreografálva. Igen, hiszen itt minden mozdulat ki volt találva, nem beszélve arról, hogy a dobverők legalább annyit voltak a levegőben, mint a kezében. Egy szó, mint száz, lenyűgöző teljesítményt nyújtott.



A budapesti műsor "setlist"-je nem különbözött lényegesen az oldalunkon már néhány nappal ezelőtt közreadottól. A már említett címadó, No Fear, Down, Turn The Page, I’m Crucified/Straight To Hell alkotta első blokk után következett be az a pillanat, ami – legalábbis számomra – hirtelen kiemelte az eseményt (és vele engem is) térből és időből.

A hetedik égig elragadtatva oldódtam fel a Lingua Mortis Suite elejétől a végéig előadott csodájában, és csak az utolsó tételéből (Beauty) kifejlődő Smolski szóló után érkeztem vissza a Földre.

Ez az eredetileg nagyzenekarral felvett (itt sampler segítségével megszólaltatott) mű olyan energiával és gyilkos erővel szakadt ránk, amit csak ritkán tapasztal meg, még az intenzív koncertjáró is. Ekkorra már kristálytisztán, arányosan szólt minden, Smolski gitársoundja szinte a terem közepéig tolta vissza az első néhány sort, és akinek a No Regrets hallatán nem volt lúdbőrös az alkarja, legyen olyan kedves, írjon be a Fórumba, mert kíváncsi vagyok hányan vannak…

A Hard Rock Magazinban már többször lelkesedtem Victor Smolski gitárjátékáról, így csak ismételni tudom magam. Ez a muzsikus, mind technikai felkészültségét, mind zeneszerzői kvalitásait, mind kiállását, mind színpadi munkáját (koncert után levegőt alig kapott) tekintve a világ legjobbjai között van. (G3-ba vele!) Öröm volt nézni, ahogy együtt élt a hangszerrel.



A "Suite" után folytatódott a koncert, és ha nem is érte, érhette el azt a zenei magasságot, amit a műsor közepén, azért a szvinges bevezetéssel induló Don’t Fear The Winter, az elmaradhatatlan Higher Than The Sky (A Judas Priest Jawbreaker-jével megturbózva) tett arról, hogy a jelenlévők mostanában ne felejtsék el, mire is "herdáltak" el 4.500 forintot.
 

Végül, de nem utolsósorban minden dicséret kijár a főnök Peter "Peavy" Wagner-nek, aki a hangszeres jártasságot tekintve ugyan messze elmarad a két beosztottól, de azzal, hogy ezt a formációt összehozta, és évek óta összetartja, nagyon sok szép pillanatot szerez nekünk.

Peter, Mike és Victor! Köszönjük szépen!

Túrisas
2008.feb.01.
Írta: Dionysos 1 komment

Queensryche: Operation Mindcrime II. (2006)


Megjelenés:
2006

Kiadó:
Rhino

Stílus:
Queensryhce

Származás:
USA

Zenészek:

Geoff Tate - vocals
Michael Wilton - guitars
Mike Stone - guitars
Eddie Jackson - bass
Scott Rockenfield - drums

Közreműködnek:

Ronnie James DIO - Vocals
Pamela Moore – Vocals

Dalcímek:

01. Freiheit Ouvertüre
02. Convict
03. I'm American
04. One Foot in Hell
05. Hostage
06. The Hands
07. Speed of Light
08. Signs Say Go
09. Re-Arrange You
10. The Chase
11. A Murderer?
12. Circles
13. If I Could Change It All
14. An Intentional Confrontation
15. A Junkie's Blues
16. Fear City Slide
17. All the Promises

Értékelés:

Tisztázzuk rögtön az elején: Eretnek vagyok. Nekem az Operation:Mindcrime egy forradalmi lemez a zeneileg sok szempontból kiszámíthatóvá váló 80-as évek végéről. Ez még rendben is lenne, ezért még nem jár hüvelykszorítás, esetleg spanyolcsizma. De most megvallom; Az "Empire" sokkal közelebb került a (fém)szívemhez. A "Silent Lucidity", vagy az "Is There Anybody Listening", de még a rajongókat megosztó "Promised Land" lemez csodálatos balladája, a "Someone Else" is sokkal jobban tetszik, mint bármi, az egyébként kitűnő OM lemezről. Mindennek viszont kétségkívül volt annyi előnye, hogy én azok közé tartoztam, akik nem utasították el élből a zenekar ötletét, mondván, elvetélt próbálkozás akár csak a közelébe is érni a klasszikusnak. Ha valamiért volt is bennem némi szkepszis, az nem annyira a Queensryche-nak, mint inkább a mostanában sokszor gyanúsan üzleti alapú visszatérési (pl. Judas Priest), és időszerűtlen lemezkiadási (pl. Helloween: Keeper-Legacy) igyekezetnek volt köszönhető. Persze, nézőpont kérdése, sokan vannak, akik ezt a Heavy Metal újjászületésével magyarázzák. Én óvatosabb vagyok.

Aztán. Tudom, hogy a QR sztereotípiák közül a legelcsépeltebb, de erről is csak szót kell ejteni; Chris DeGarmo személyében olyan zeneszerzője volt a csapatnak, akit nem lehet csupán lelkesedéssel pótolni.

A félelmeim ellenére hittem abban, hogy a Birodalom sokat próbált muzsikusai összekapják magukat, és egy kitűnő lemezzel rukkolnak elő, már csak a legendává nemesült cím, és az ezzel járó felelősség miatt is.

Most pedig erőt kell vennem magamon, hogy leírjam, mert a legkevésbé sem örülök annak, ami számomra a sokadik meghallgatás után egyértelmű: A klasszikus első részhez képest az Operation: Mindcrime II. egyedül talán a borítógrafika és a megszólalás tekintetében lehet összehasonlítási alap. Utóbbi, majdnem húsz év előnnyel természetes, előbbi elhanyagolható.

Biztos el fogják mondani a hitvédők, hogy a lemez haladt a korral, nehezen kiismerhető, és csak hosszú, alapos hallgatás után mutatja meg igazi értékeit. Elismerem, ebben is van igazság, nem egy összecsapott album, ehhez kétség sem férhet. A számos hangsáv, a nagyzenekari részek, a kórusok, az összetett, nem könnyen megjegyezhető énektémák arról árulkodnak, hogy nem vették félvállról a feladatot, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy Ronnie James Dio is a történet részévé vált Doctor X szerepében.

Azzal is fognak a támogatók érvelni, hogy igazi művészlemez született. Lehetett volna ugyan könnyen reprodukálni az első rész hangulatát, de ezzel becsapták volna a rajongókat. Nem az volt a cél, hogy olcsó, hatásvadász dallamokkal kópia szülessen. Rendben. De a nemzedékeken átívelő alkotások, dalok, himnuszok nem feltétlen azért válnak klasszikussá, mert a zeneelméleti bravúrok ezt szükségképpen megalapozzák, hanem mert sokszor relatív egyszerűségükkel is, megérintik az embereket. Most, néhány hallgatás után sem tudom, vajon melyik szám lesz az a lemezről, ami a "belső lemezjátszómon" elkísér majd a munkahelyre, sétákra stb. A "Revolution Calling" refrénje a mai napig sokszor beugrik "csak úgy", minden előzmény nélkül, az "I’m American" redhotchillis, hadaró modernségével erre képtelen lesz. Az "If I Could Change it All" talán az egyedüli dal, amiért maradéktalanul tudok lelkesedni.

De nem látom értelmét, hogy számokra lebontsam a lemezt. Tegyék meg ezt mások, leginkább azok, akiket rabul ejt a produkció nagyszerűsége.

Összegzés:

Összegző véleményem, hogy az OM II. a komoly előkészület, és belefektetett rengeteg munka ellenére sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A király, ha nem is meztelen, de aggasztóan alulöltözött.



Queensryche: Mindcrime at the Moore - DVD


2007
 

Rhino Entertainment

 

Csupán egy rövid megjegyzés: a CD ajánló írás óta eltelt időben piacra dobott "Mindcrime at the Moore" DVD megtekintése után némileg azért enyhült a haragom, de a leírtakat azért alapvetően nincs okom újrafogalmazni. Az első rész örök klasszikus, a második meg hát ... hmm ... színházban előadva és eljátszva ... izé, ... nem is olyan rossz.

Túrisas
Címkék: lemezkritika
2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Koncert előtti beszélgetés Alapi Istvánnal

A hódmezővásárhelyi Edda buli hangbeállása után keletkezett holtidőt használtam ki, hogy a koncertkezdésig beszélgessek az ország kétségkívül egyik legjobb gitárosával a Zenéről, a média világáról, gitározásról és gitárosokról, a jelen és a "bakancsos korszak" hitelességéről, és egyebekről.


 

Hogyan ítéled meg az élőzene helyzetét és lehetőségeit abból a kettős szerepből, amit neked az Edda gitárosaként és ugyanakkor klubzenészként is - meglehetősen egyedülálló módon - lehetőséged van megélni?

 

Alapi István: Teljesen skizofrén a helyzetem, hiszen az Eddával évi 70-80 bulit tartunk magyar viszonylatban nagyon jó körülmények között, és innen nézve valóban úgy tűnhet, hogy minden rendben van. Ugyanakkor egyéb zenekaraimmal én is klubokban zenélek, ezen keresztül pedig teljesen le tudom mérni, hogy mi a helyzet klubszinten. Akár a Jeff Porcaro Emlékzenekarral, akár a saját bandámmal, ahol még rosszabb a helyzet, hiszen az általunk játszott zene a jazz-klubokban túl rockos, a rock-klubokban túl jazz. Ráadásul Mo-n csak néhány olyan klub van, ahol minimális megbecsülése mégiscsak van a zenekaroknak. Általánosságban viszont elmondható, hogy méltatlan körülmények között zajlik a klubozás, pedig mégiscsak a zenészek hozzák be az embereket. A klubhierarchiában sokszor a pincérek mögé szorulunk. Teljes idiotizmus, de ahogy megpróbáltam a téli időszakra az Alapi Band-nek koncerteket lekötni, nemegyszer megkérdezték, hogy van-e dobos, az igenlő válasz után pedig köszönték, de nem kértek belőle. Ebben persze az is közrejátszik, hogy a hangszigetelés sem erőssége a hazai kluboknak, emiatt a tulajdonosok rendre konfliktusba kényszerülnek a zajra érzékeny környezettel. Ezzel együtt is azt tudom mondani, hogy tíz éve még rosszabb volt a helyzet.

 

Voltaképpen azért abban sem vagyok biztos, hogy az Edda igazi „mainstream”-nek számít…

 

Alapi István: De, az Edda az az, mindenképpen az. Ha nem is abban az értelemben, hogy folyunk a médiából, mert azért ez túlzás. De nem is ez a lényeg. Az arénában a Deep Purple koncerten annyi fizető néző volt, mint Robbie Williams fellépésén. Pedig a média az előbbiről szinte tudomást sem vesz. Abban az időben, amikor a leginkább arról szólt minden, hogy a rock halott, egy túlhaladott műfaj, kilátogattam az MTK Stadionba a Metallica koncertre, és 25.000 embert találtam ott. Csak néztem, hogy ezek akkor itt nyilván nem léteznek, valószínű, valamennyien zombik. Ez egy média teremtette világ, tudatos szellemi leépítéssel és ízléstorzítással, amihez egy csomó eladható árucikk is szorosan kapcsolódik, ezért fontos, hogy ezt a mesterséges világot valakik fenntartsák, ez egyértelmű.

 

Folytathatjuk ezen a vonalon, de akkor rövidesen elérkezünk az összeesküvés-elméletek kikerülhetetlen taglalásához, ami nem feltétlen érdekli a Magazin célközönségét. Ezért inkább lapozzunk! Szerepeltél az előzetes elvárásoknak szerintem nem teljes mértékben megfelelő Gitárpárbaj II. lemezen is, ahol Karácsony, Tátrai, Szűcs Antal, Felkai, Závodi mellett, a fiatalabb gitáros–generációt képviselted játékoddal.

 

Alapi István: A magam 44 évével, ha-ha! De kétség kívül így van. Nagyon komoly dolognak indult ez, de ilyen-olyan okok miatt tényleg beleszorult egy picit a lehetőség. Talán, ha a Gitárpárbaj I.-hez hasonlóan, itt is lett volna egy stúdióoldala a lemeznek, talán maradandóbbat tudunk alkotni, Így kicsit kiérleletlennek, olyan haknisnak tűnik valóban, pedig mindenki lelkesen kezdett neki a munkának.

 

Az Edda kapcsán rendre elhangzik a kritika, a bakancsos korszak hitelességét állítják szembe a jelennel…

 

Alapi István: Ez a vesszőparipám! Kétség kívül volt az Eddának egy nagyon fontos korszaka, amikor megtörtént az áttörés. Ez négy lemez, a búcsúkoncertet is beleértve. Én azóta 26 Edda lemezen játszottam 19 év alatt, mégis ezzel a bakancsos korszakkal kell állandóan szembesüljünk. Gömöry 20 éve, Kicska Laci 17 éve nyomja, ezért felesleges, sőt nem is vagyok hajlandó arról beszélgetni, hogy melyikünk létjogosultsága a nagyobb. Ez ellen persze nincs mit tenni, Brian Johnsonnak is valószínű haláláig mindig meg kell válaszolnia azt a kérdést, hogy milyen Bon Scott után énekelni az AC/DC-ben.

Azt még azért hozzá kell tegyem, hogy a koncerttapasztalat azt mutatja, nagyon sok helyen a régi Edda-új Edda kérdés már nem a bakancsos-nem bakancsos korszakokra vonatkozik. Ahol fiatalabb a korosztály, ott a régi Edda, az Éjjel érkezem, a Kör, és a Gyere őrült.

 

Ebben teljesen igazad van, de nem feltétlen erre gondoltam. A zenekar hitelességét elsősorban Attila szereplései miatt kérdőjelezték meg. Sok rajongó gondolja azt, hogy a Dáridó olcsó népszerűsége összeegyeztethetetlen a kezes-lábas, melós őszinteséggel.

 

Alapi István: Bon Jovi másod, vagy harmadosztályú filmszerepei miatt 4 évre leállította zenekarát. Slash pedig egyszercsak ott ugrált a műanyag orrú, pedofil csávó mellett. Abból senki nem csinált problémát, csak nálunk van mindig ez az akadékoskodás. Kipróbálta magát más területeken, amit én nem érzek problémának. Ha rosszul csinálta volna, talán azt mondanám, hogy hiba volt. Előítéletek nélkül meghallgatva, hogy miként adta elő ezeket a műdalokat, azt kell mondjam, kurva jól. Innentől kezdve pedig nem érdekel, ki mit mond, még akkor sem, ha egyébként én is ittam a levét, hiszen kevesebbet játszottunk Attila fellépései miatt. El is mentem egy Dáridóra a tatabányai sportcsarnokba, ahol a közönség felét eddások tették ki. Köztudott, hogy az Edda-tábor hányta ezt akkor leginkább a szemére.

Nagy szemekkel néztek rám, hogy mit keresek itt. Én visszakérdeztem; - az egy dolog, hogy én mit, de ti mit kerestek itt?

 

Zenerajongóként mire kaptad fel mostanában a fejed? Figyeled-e az új hangzásokat? Mennyire látod hosszútávon is életképesnek a gitárorientált zenéket, a már kitárgyalt média, agresszív mai világában?

 

Alapi István: Én annak örülök elsősorban, hogy az utóbbi időben van egy, ha nem is túl látványos, de érezhető felvirágozása a progresszív zenéknek. Egy sajátos, "maibb", rockosabb megszólalása a korai progresszív zenéknek, mint pl. az ELP, valamint annak is, hogy sok kísérletezős, fúziós, jazz-rock anyag jelenik meg, ez pedig különösen kedves a szívemnek. Hogy neveket is mondjak, nagy rajongója vagyok pl. a Flower Kings zenekarnak, bár az új anyagukat még nem hallottam. Ha nem is új, de a lejátszóm gyakori vendége az akusztikus Rudes/Petrucci lemez is. A jazz-rock formációkat pedig napestig tudnám sorolni.

A kérdés második részére vonatkozóan pedig én azt gondolom, hogy a zenének mára kétféle vonala létezik. Az egyik a média, a showbusiness által ilyen-olyan formában támogatott vonal, amelyben a gitár, ha szükség van rá egyáltalán, csak kiszolgáló szerepet játszik, a kreativitás szikrája nélkül. Szólógitározásról, itt értelemszerűen nem beszélhetünk. Ugyanakkor van a zenének egy másik ága, ami mára abszolút különvált ettől és teljes mértékben differenciálódott. Ezen belül egy irányzat mára már klasszikusnak nevezhető szerintem, az összes klasszikus műfajjal, „komolyzene”, tradícionális jazz, stb. van egy tarsolyban, ami egyben azt is jelenti, hogy soha nem fogunk róla múltidőben beszélni. Ide sorolok bizonyos gitáros produkciókat is, amire persze lehet azt mondani, hogy ezek öncélú műfajok, de szerintem éppen a médiabarát műfajok az öncélúak, mert itt kizárólag a pénzcsinálás a cél. A L’art pour l’art zenélés, pl. egy instrumentális anyag az nem öncélú.

 

Gitárosok instrumentális lemezeire gondolsz?

 

Alapi István: Amikor instrumentális anyagokról beszélek, elsősorban azokra a lemezekre gondolok, ahol a gitár egyenrangú más hangszerekkel. Jobban szeretem ezeket, mint az elejétől a végéig végiggitározott albumokat. Mára szívesebben is hallgatom Steve Vai, vagy Satriani lemezeinél az ilyen megközelítésben játszó Tony Macalpine-féle CAB project-et, vagy Greg Howe újabb lemezeit. Utóbbi egyébként Pesten is játszott Enrique Iglesias gitárosaként, egy full play-back bulin. A közönség 99%-ának fogalma sem volt, kit láthat a színpadon.

 
 

Végezetül ötletszerűen megemlítenék néhány olyan gitárost, akik ilyen-olyan okoknál fogva stílusteremtőnek számítanak, és szeretném, ha röviden elmondanád, milyen hatást gyakoroltak/gyakorolnak rád.

    Jimmy Page

 

Alapi István: Nekem az elsőszámú kedvencem. Az egyik meghatározó olyan gitáros volt, aki miatt a rockzenét elkezdtem szeretni. Emlékszem, amikor a Zeppelin-filmet (The Song Remains The Same) játszották a hazai mozik, egy barátom jegyszedő édesanyjának köszönhetően annyiszor néztük meg a filmet, ahányszor játszották. Délután 4-kor beültünk és 9-kor kijöttünk.

 

    Tony Iommi

 

Alapi István: Hm, érdekes… Ma már nem hallgatom, de azt azért elmondom, hogy én azt a lemezüket szerettem, a Technical Ecstasy-t, amit Black Sabbath rajongói körökben a legkevésbé szoktak szeretni. Ez volt a legkevésbé sarkos, vasbeton rock, talán a legzeneibb, így nekem ez lett a kedvencem.

 

    Kurt Cobain

 

Alapi István: Teremtett egy műfajt, ami nem annyira a zenéről, mintsem az attitűdről, ideológiáról szólt. Mint gitárost soha nem hallgattam, nem is érdekelt.

 

    Eddie Van Halen

 

Alapi István: A másik nagy kedvenc. Iskolateremtő, Köztudott, hogy megjelenése után másként fogták fel a gitározást technikailag. De ami miatt én feltétlen rajongónak számítok, az a zenéjükből áradó, egészen különleges atmoszférának köszönhető. Több ízben is láttam őket élőben és olyan hihetetlen pozitív kisugárzás áradt a bandából, onnantól, ahogy a színpadra léptek, hogy nem lehetett nem jókedvűen nézni őket.

 

    Yngwie J.Malmsteen

 

Alapi István: 1984-ben hallottam először Göczey Zsuzsa "Lemezbörze helyett" című műsorában. Egy Skodában ültünk éppen a billentyűsünkkel, amikor megszólalt az első lemez és arról a Far Beyond The Sun című szám. Összenéztünk és megálltunk az út szélén. Végighallgattuk, és azt mondtam; "itt a világ vége." Mára már nem nagyon hallgatom, az első 3-4 lemezén megtörtént minden, ami ma is megtörténik. Zseniális. Nagyon tisztelem. Mindkét koncertjén voltam, az első tetszett, a második kevésbé. Az a hisztis attitűd olyan hatással volt rám, hogy ott is hagytam.

 

    Zakk Wylde

 

Alapi István: Ez megint egy érdekes jelenség. A Budokan-i koncert DVD összességében, Ozzy-val, az ex-Faith No More dobossal és Trujillo-val nagyon tetszik, azt rendszeresen nézem, egyébként engem annyira nem fog meg hosszútávon a gitárjátéka

 

    Michael Schenker

 

Alapi István: Egyáltalán nem érdekel.

 

    John Petrucci

 

Alapi István: Minden tökéletes. Ott minden tökéletes. De az én megítélésem szerint érzelemmentes. Kicsit olyan, mint amikor számítógéppel írsz zenét. Félre ne értsen senki, baromira tisztelem azt a fajta zenei alázatát, amivel mindent a tökéletességig megtanult, és nem is mondok rá semmi rosszat, de nekem ez rideg. - "Gorenje."

 

Köszönöm a beszélgetést!

 

Túrisas

Címkék: interjú
2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Royal Hunt 2006 Live - DVD


2006
 

Frontiers
 
Internetes honlap:
www.royalhunt.com
 

neoklasszikus metal
 

Dánia
 

Andre Andersen - billentyűsök
John West - ének
Marcus Jidell - gitár, vokál
Kenneth Olsen - dobok
Per Schelander - basszus, vokál

01. Paper Blood
02. Time
03. The Mission
04. Never Give Up
05. Can’t Let Go
06. Last Goodbye
07. Follov Me
08. Cold City Lights
09. Martial Arts
10. Surrender
11. Running Wild
12. Far Away
13. Lies
14. Wasted Time
15. Message To God
16. SK983
17. Epilogue

Nem tudom, hogy hány fémszív dobban meg arra a hírre, hogy a dán-orosz billentyűmágus Andre Andersen vezette dallamos hard rock csapat megjelentette első DVD-jét. Valamiért ez a csapat nem kapta meg azt az elismerést, amit megérdemelt volna, noha olyan énekeseket tudott és tud soraiban, mint D.C.Cooper, illetve John West. Szándékosan hagytam el a zárójeles felsorolást azokról a csapatokról, ahol megfordult a két dalnok, hiszen a rockvilág olyan énekeseiről van szó, akiket illik ismerni azoknak, akik megnyitják ezt az oldalt. De ha nem, az sem baj, keresőprogram, beír, aztán csak győzze nyelni az információt a tisztelt érdeklődő.

Talán Andre orosz származása miatt esett a választás Szentpétervárra, ahol egy nem tipikus koncertteremben, jelesül egy színházban, egy nem tipikus rockfeeling övezte bulit rögzített a csapat (a nézőtéren szépen illedelmesen ülve „tombolt” a nagy életkori megoszlást mutató úri közönség). Virtigli rockert olyan keveset látni, hogy még az is eszembe jutott, talán az évadra váltott bérletek is érvényesek voltak az eseményre.

A Royal Hunt muzsikája ugyanakkor nem egy tökmaghéjköpködős, pogós vadulás, így ezen bőven túl lehet lépni, nem beszélve arról, hogy a koncert vége felé már azért el-elhagyják az ülepek a kárpitot.

De milyen is ez a zene? Kétségtelenül hard-rock, a végletekig kidolgozott szárnyaló, többszólamú vokál és énektémákkal, amire –egyesek szerint - rátelepszik Andre főnök billentyű-fetisizmusa. Nos, mindaz aki megnézi ezt a koncertet, látni/hallani fogja, hogy a lemezeken néha tényleg túldimenzionált szintikavalkád itt csak szem a láncban. Amit viszont nem lehet nem észrevenni, az a vokálmunka. OK! John West páratlan, ezt eddig is tudtuk, a hideg ráz teljesítményétől, de hogy mellette még hárman így énekeljenek! A háttérből kisegítő Maria McTurk mellett az új gitáros Marcus Jidell vokálmunkája is káprázatos. Utánanéztem. A csákó gyermekkorától kezdve a svéd állami opera kórusában énekelt. Ja, bocs. Ezek után csak mellesleg jegyzem meg, hogy hosszú, szőke göndör rőzséje alól olyan szólókat ereget, melyben bennefoglaltatik Yngwie Mester arpeggio varázslata és John Sykes dögös megközelítése egyszerre. Naná, hogy mindezt csuklóból, lazán, mosolyogva.

A RH muzsikájával nehezen barátkozók még azt is (jogosan) a főnök szemére hányják, hogy a csilingelő szintihangzás mellett évek óta ragaszkodik a műanyag, lélektelen dobsoundhoz a lemezeken. Jó hírem van. Ezúttal ezt a hibát is sikerült orvosolni. Olyan böcsülettel, rockosan csépeli a szerkót Kenneth Olsen, hogy abban bizony hiba nincs.

A hét kamerával rögzített koncertfilm nem hasonlítható pl. a Manowar gigászhoz, de élvezhető, bár azt azért közölhették volna a fénytechnikussal, hogy a néha színvörösben pompázó színpadkép ugyan jó ötlet, a helyszínen nézve egyenesen állat, de nem igazán kamerabarát.

 

Akinek az említett okok miatt előítélete volt a csapattal szemben, tegye félre, aki pedig nem ismerte őket, de szeretne egy világhírű rock-torok és félelmetesen képzett muzsikusok társaságában egy olyan két órát tölteni, ahol a kidolgozott, magávalragadó vokálmunka, a lenyűgöző hangszeres játék ezerszínű, de mégis masszív ultramelodikus hard-rockká formálódik, a csodálatosan elénekelt és előadott dalokon keresztül, az ne habozzon, gyűjtse be ezt a DVD-t. - Én szóltam.

Túrisas
 
(A DVD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg 2006. december 29-én.)
Címkék: dvd
2008.jan.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Victor Smolski - Friends And Symphonic Orchestra: Majesty And Passion (2004)



Megjelenés:
2004
 

Drakkar/BMG
 
Internetes honlap:
www.rage.de
 

szimfónikus instrumentális gitár
 

Németország
 

Victor Smolski és barátai, Szimfonikus zenekar

Suite 1
Courante
Gavotte
Forlane
Menuet
Concert for Violin and Oboe with Orchestra
Chapter 3
Suite 2
Bouree
Menuet
Suite 4
Sarabande
Concert for 2 Violins with Orchestra
Chapter1
Chapter2
Chapter3

+Bonus Tracks

Remélem, hogy Peavey Wagner minden este elénekli a Te Deum-ot (hálaadó imádság), hiszen valószínű, ő van a leginkább tisztában azzal, milyen két muzsikust sikerült néhány éve a Rage-istállóhoz igazolnia, Mike Terrana (dobok) és a fehérorosz származású Victor Smolski (gitár) személyében. Peavey az új időszámítás beköszöntéig szinte önmaga húzta a Rage szekerét, a nagyzenekarral felvett "XIII", és "Ghost" címet viselő lemezek, finoman szólva nem a páratlanképességű zenésztársak jutalomjátékának köszönhetően lettek az európai metal szintér figyelemreméltó alkotásai 1998-ban, és 1999-ben. Noha Terrana neve és tehetsége már ismert volt egy közepesen tájékozott rockrajongó előtt is, a Smolski név csak annak mondott valamit, aki ismerte a szinte teljes mellőzöttségben alkotó német Mind Odyssey "Nailed To The Shade", és "Signs" című, igényes progresszív rockot rejtő lemezét. (Egyik sem beszerezhetetlen alkotás, progresszív rock rajongóknak kötelező!)

Ha valaki, ismereteit bővítendő, beüti a Smolski nevet egy keresőprogramba, legalább annyi találatot fog kapni egy bizonyos Dimitry Smolski nevű világhírű kortárs zeneszerző, karnagy, mint Victor nevű hősünk. Nos, a névazonosság nem véletlen. Smolski úr, a Belorusz Állami Filharmonikus Zenekar karnagya, Victor Smolski édesapja. És valahol el is érkeztünk a dolgok lényegi részéhez. Az apa, bármilyen hihetetlenül is hangzik, zenészpályára szánta a gyereket, minek köszönhetően Viktorka, kora ifjúságától kezdve komoly zenei, de akár egybe is írhatjuk, komolyzenei képzést kapott. Hogy miként, és mikor döntött úgy, hogy a megszerzett bőséges gyakorlati és zeneelméleti tudást a heavy metal műfajban kamatoztatja, nem tudom, bár igazán kíváncsi leginkább arra lennék, mit szólt mindehhez a kedves papa. Kiesett-e vajh’ a karmesterpálca a kezéből?

Igazából persze nincs okom rosszmájúnak lenni, mert apa és fia családi és munkakapcsolata valójában nagyon is példás. Az idősebb Smolski akkor segíti ki fiát egy kis szimfonikus zenekarral, amikor arra éppen szüksége van a gyereknek. Annyira mégsem esett messze az alma a fájától, így elég gyakran dolgoznak együtt Smolski-ék. Így történt ez már az első szólóalbum (Heretic) kapcsán, és így a jelen recenziónk tárgyát képező lemez felvételeinél is. A Majesty And Passion nem más, mint Smolski Johann Sebastian Bach iránt érzett tiszteletének kifejezése. Akadékoskodók mondhatják, hogy ez nem újdonság, nemrégiben a szintén kivételes képességű Alex Masi már elvégezte ezt a munkát In The Name Of Bach lemezén. Csakhogy Smolski nem ragaszkodott ahhoz, hogy hangról-hangra eljátssza a műveket (azért Masi lemeze is kiváló lett), hanem igazi feldolgozásokat írt. Úgy bizony, írt, mégpedig hangjegyeket, pennával papírra, ahogy ezt zenészkörökben (úgy értem, hogy ott, ahonnan ő érkezett) természetesnek veszik. Megnyugtathatom az instrumentális gitárzene és úgy általában a "gitárvirga" okostojás ellenzőit, hogy itt, ezúttal nem magamutogatásról van szó. Ez teljességgel ellentétes is lenne azzal a globális zenei látással, felfogással és tehetséggel, ami Smolski minden hangszeres pillanatát jellemzi.

Számos kiváló rock, és jazz-zenészt hívott vendégszereplésre, hogy valódi ünnep és méltó tisztelet legyen a lemezfelvétel a világ valaha élt legnagyobb zeneszerzője előtt.

Maga a lemez pedig tényleg csak szuperlatívuszokkal jellemezhető. Olyan, alapvetően rockosan hangszerelt Bach-muzsika, amelyben egyaránt fontos szerepet kap a jazz-gitár, a fretless-bass és a a szimfonikus zenekar is. Victor Smolski gitárjátéka szavakkal nehezen leírható, ezért annyit tudok mondani, hogy aki eddig nem ismerte, de érdeklődését az alábbi cikk felkelti, mindenképpen jöjjön el április 07-én a Rage koncertre, és megérti, mit is kellett volna szavakba foglalnom, és miért olyan nehéz ez.

Túrisas

(A CD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg 2006. március 21-én.)

Címkék: lemezkritika
2008.jan.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Rage - Full Moon In St.Petersburg - DVD (2007)



Megjelenés:

2007
 

Nuclear Blast

Internetes honlap:
www.rage.de
 

power metal
 

Németország
 

Peavey Wagner – ének, basszus
Victor Smolsky - gitár, billentyű
Mike Terrana - dob

01. Intro
02. Speak Of The Dead
03. No Fear
04. Sent By The Devil
05. Soul Survivor
06. Enough Is Enough
07. I’m Your Nightmare
08. Suite Lingua Mortis
     Morituri Salutant
     Prelude Of Souls
     Innocent
     Depression
     No Regrets
     Confusion
     Black
     Beauty
9. Don’t Fear The Winter
10. Full Moon
11. Higher Than Sky

Amikor megtudtam, hogy Szentpéterváron egy nagyszínpados bulit rögzít a csapat, egészen belelkesültem. Noha nem is oly régen a szülővárosban, Bochumban, egy viszonylag kis koncertteremben felvett jubileumi koncertet már kiadtak DVD-n, From Cradle To The Stage címmel, a legutolsó, nálam az "év lemeze" díjat besöprő Speak Of The Dead nótái mindenképpen megérdemelték a kiemelt koncerthelyszínt és az újabb képanyagot. Aki ott volt a Wigwamban, nagyon jól tudja, mire is gondolok.

A beharangozó lézershow-ról, brutál fényekről és irgalmatlan hangulatú koncertről szólt, így borítékolható volt, hogy a jubileumi, extrahosszúságú bochumi buliról majd kevés szó esik, ha végre kézbevehetjük az új megjelenést. Az élet másként hozta. Nem tudom, hogy a csapaton belüli összekülönbözés-e az oka, mindenesetre mással aligha magyarázható az a tény, hogy Mike Terrana alig látszik a DVD-n, ha mégis, akkor csak távolról, illetve egy elfuserált, direkt kib...ós kameraállásból. A dobos zsenit ennél jobban talán csak Copperfield mágus tudta volna eltüntetni. Ennyi erővel a Rage egy újvidéki lakodalmas-mulatós csapat neve után szabadon, akár a 3-1 zenekarnevet is írhatta volna a DVD borítóra. Ebből a koncerten persze semmi nem látszott, de aki ismeri a From The Cradle… filmet, az tudja, hogy micsoda húzást ad az egész anyagnak, hogy szinte állandóan látni az izomból, de rendkívül látványosan játszó dobost.

A másik problémám már jelentkezett a FCTTS kapcsán is. Nyilvánvaló, hiszen látszik, hogy a tízezres tömeg végigtombolja a koncertet, de ebből csak a kötelező közönségénekeltetéskor hallatszik valami. Talán jó megfejtés lett volna egy mikit belógatni föléjük. A bűnösöknek ajánlom, hogy tekintsék meg a Helloween Sao Paulo-i koncert DVD-jét, mennyire karnyújtásnyira kerül a koncertfeeling, amikor hallani, hogy a nótákat az első sortól az utolsóig, sőt a szólókat és riffeket is végigdalolja a közönség. (Ha lesz egy röpke félórám, mindenképpen megírom ezt az anyagot is, addig meg mindenki szerezze be valahogy, csodát fog látni.)

 

Ettől függetlenül viszont minden más igaz. Lézer, pazar fények, óriási színpad, hibátlan előadás, jó megszólalás. Victor Smolski pedig isten. A teljes Lingua Mortis Suite előadásra meg a múltkori beszámolómban sem találtam szavakat, azóta pedig nem fejlődött érdemben a szókincsem. De hová tűnt Mike Terrana???

Túrisas

(A DVD ajánló eredetileg a harrdrock.hu-n jelent meg 2007. március 25-én.)

Címkék: dvd
süti beállítások módosítása
Mobil