Dionysos Rising

2008.feb.04.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Andromeda: Playing Off The Board - Live DVD (2007)


A Pokolgépnek igaza volt. Tényleg metál az ész, Lengyelországban legalábbis egészen biztosan. A lengyel Metal Mind kiadó ténykedését eddig is szimpátiával figyeltem, mert minden munkájukban érezni lehetett az igényességre való törekvést, de az Andromeda koncert DVD kiadása kapcsán azt hiszem, örökre a szívembe zártam őket.

Egy gyönyörű színházterem-
ben, álomszép fényekkel, kiváló operatőri munkával rögzítették a koncertet, ami persze nem ért volna sokat, ha a zenekar nem csúcsformában nyomul. A három lemezt, illetve egy újrakiadást megjelentető svéd prog-metal csapat olyat döngöl a színpadon, hogy nem lehet nem lelkesedni értük. Van itt minden, ami rock-fülnek ingere: súlyos megszólalás, minden instrumentumra kiterjedő, elképesztő hangszeres játék, de mégis, elsősorban csodálatos dallamok és Dalok. Lehet, hogy tele van a padlás tehetséges proggie csapatokkal, de arra nagyon kevesen képesek (a Dream Theater is csak hellyel-közzel), hogy a brutális hangszerorgia ne csak a beavatottaknak, de a mezei zenehallgatónak is maradandó élményt nyújtson. Az Andromeda átlagos hosszúságú dalokban és kellően megcsavart, de mégis gyorsan rögzülő dallammenetekben, refrénekben gondolkodik, mindehhez még ráadásul igazi fazonok is. A zenekar lelkét jelentő Johan Reinholdz gitáros megjelenésében maga a viking metal warrior. Kettő méter a csávó, amiből egyet tesz ki a rőzse. Kigyúrt, meztelen felsőteste tekintélyt parancsoló, játéka meg pláne az. Sokszor a ritmusai is szólóértékűek, igaz, ebben nem maradnak le tőle a társak sem. Mindehhez a legutóbbi Space Odyssey korongon is éneklő David Fremberg adja erős, de kristálytiszta hangján jellegzetes dallamait.

A teljes koncert lemezre került, és mindhárom lemezük egyaránt képviselteti magát a legjobb dalokkal, nehéz is lenne pillanatokat kiemelni, úgy fantasztikus az egész, ahogy van, tokkal, vonóval. A sztereo vagy Dolby 5.1 (bivaly) hangzással élvezhető koncert mellett láthatunk még próbatermi felvételeket, kézikamerás turnéfilmet, meg egyéb nyalánkságokat.

Mit is mondjak még? Egy áruházlánc elhíresült botrány-szlogenje jut hirtelen eszembe, azzal a finomítással, hogy természetesen nem hülye, aki nem veszi meg, de mindenképpen meggondolatlanul cselekszik.


Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform-ban jelent meg.)

Címkék: dvd
2008.feb.04.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Allen-Lande: The Revenge (2007)


Ki is ennek a nagyszerű lemeznek az igazi főszereplője, vagy nyugodtan mondhatjuk azt is, hőse?

Dehogyis! Eszem ágában sincs a két zseniális énekes teljesítményét összehasonlítgatni és patikamérlegre helyezni. Jorn Lande és Russel Allen (SymphonyX). Mindketten úgy és ott tökéletesek, ahogy, és ahol éppen vannak. Szólóban, zenekarral, vagy akár így együtt, már második alkalommal. Van azonban a hátországban egy muzsikus, akire a két húzónév miatt kevesebb figyelem irányult, pedig azzal nem vádolható, hogy csak elalibizget a nagyok mögött. A tájékozottabbak többek között a Starbreaker, a Midnight Sun és Last Tribe zenekarokból ismerhetik Magnus Karlsson nevét. Ezúttal is ő egyszemélyben(!) írta meg és játszotta fel az anyagot, csak a dobverőket adta át másnak, jelesül a Flower Kings ütősnek, Jaime Salazarnak. Karlsson teljesítménye egészen egyszerűen lenyűgöző. Pontosan egy tucat lendületes, refrénközpontú rocknótát kalapált össze egyenletesen magas színvonalon, de semmivel nem nyújt kevesebbet egyszemélyes "zenekarként" sem.

Billentyűsnek sem utolsó, a gitárjátéka meg egyenesen lélegzetelállító. Meglepetés persze nincs az első részhez képest, tulajdonképpen azt kaptuk, amit várni lehetett. Jorn és Russell hol együtt, hol felváltva, hol külön-külön éneklik le a csillagokat. Az Allen-Lande projecttel szemben gyakran felhozott érv, miszerint túl kiszámítható, kevés katarzis-élménnyel, tulajdonképpen el is fogadható, de azért csak mindenkit arra bíztatok, képezze magát szénné, hogy csuklóból tudjon tető alá hozni ilyen kaliberű anyagokat szőröstül-bőröstül, ahogyan azt a főszereplő tette, immár másodízben.

Bravo Karlsson!

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 152. számában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.04.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

John West: Long Time ... No Sing (2006)


Besokallhatott a hangszermániás cimbiktől Jánosunk, bár nyilván soha senki nem kényszerítette az indián származású dalnokot, hogy az Artension vagy a Royal Hunt énekese legyen, sőt valószínű, hogy az elképesztően jó sikerült Mind Journey című szólólemeze felvétele során sem zsarolták meg azzal, hogy hátralévő életét rezervátumban kell tölteni, ha nem engedi Barry Sparks, Matt Guillory, …uraknak szétszólózni az anyagot.

Akkor és ott, egészen biztosan ehhez volt kedve, most pedig ahhoz, hogy egy bepunnyadt rocklemezt rögzítsen, részben volt, részben jelenkori Savatage tagok (Jeff Plate, Chris Caffery) asszisztálásával. Utóbbi információnak ugyan csak lexikális jelentősége van, hiszen a lemezt meghallgatva ember nincs, aki felfedezné a jelenlétüket. Még a gitárszólókat is West vállalta magára, ami meglátásom szerint az egyik legnagyobb hibája az anyagnak. Ha finoman akarom körülírni, azt kell mondjam, jobb énekes, mint gitáros… Ezeket az egyszerűen megfogalmazott, refréncentrikus, dallamos, szépen felénekelt, javarészt középtempós, nyugis dalokat, egy nagyon ízesen játszó gityós (pl. Slash, Sambora, Jake E. Lee, stb) sokkal vonzóbbá tehette volna, számomra legalábbis mindenképpen.

A Mind Journey fanatikusok vigyázzanak, de mindazok azonban, akik bőven beérik ezzel a hangszer-light megközelítéssel, egy kellemes rocklemezt tudhatnak magukénak, egy továbbra is kiváló énekessel.

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 140. számában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.04.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Adagio: Dominate (2005)

Az a sanda gyanúm, hogy egy rockkörökből kellő távolságtartással szemlélt pop-opera csapattal való szerencsétlen névazonosság az oka annak, hogy az Adagio új lemeze elfeküdt a szerkesztőségben, és senki nem jelentkezett rajtam kívül a recenzióra. (Így válhat az ember ostoba zenei trendek haszonélvezőjévé…) Rendes esetben ugyanis egymás kezéből kapdostuk volna ki Stephan Forté gitármágus, a SymphonyX nyomvonalán haladó prog-power bandájának harmadik stúdiólemezét.

Az eddig megjelent anyagok, minden lenyomozható hatás ellenére igenis mutatták a zeneileg rendkívül képzett hangszeresek, de főleg Forté dalszerzői képességét és egyéniségét. A sajnálatos csendben megjelent legutóbbi, "Underworld" című lemezük pedig szerény véleményem szerint, az utóbbi idők legzeneibb kiadványa volt ebben a stílusban, a SymphonyX "V" lemeze mellett. A magasra rakott lécet ezúttal sajnos sikerült leverni, noha önmagában nézve ez egy bitang erős album. Forté mester vélhetően úgy gondolkodott, hogy ha a nagy munkával megalkotott, minden apró részletében cizellált album beleállt a földbe, akkor nincs értelme ezen az úton továbbhaladni, és talán kifizetődőbb, ha dühösre szabva a koncepciót, izomból belemászik az arcunkba. Így is tett. Fekete ruha, szigorú nézés, rövid, lényegretörő dalszerkezetek, brutkó gitársound és jó sok hörgés (is), egyenesen a David Readman-t (Pink Cream 69) váltó, ám szintén kimondottan jó torkú brazil, Gus Monsanto gyomrából.

Azért a stílus alapvetően megmaradt, neoklasszikus prog-power, a  muzsikusok topon vannak és a fazonigazítás ellenére is áttetszik a szikárságon az elmúlt évek Adagio-ja, annak minden muzikalitásával együtt. Bátran be lehet vállalni, de aki az "Underworld" album egyenes folytatását várja, az vélhetően egy picit hátrahőköl az első pillanatokban.

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 140. számában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.04.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

In memoriam Shawn Lane (1963-2003)






























Shawn Lane egy hazánkban vajmi kevéssé ismert univerzális zenei zseni, páratlan sokhangszeres muzsikus fenomén volt, aki 1963-ban született Memphis-ben, Tennessee államban. Már 4 évesen elkezdett zenélni, zongorán és csellón kísérte nővéreit, akikkel együtt vokális képzésben is részesült. 10 éves korában kezdett el komolyan foglakozni a gitárral, amit a természetéhez leginkább illő hangszernek talált, és amin hihetetlen gyorsan fejlődött. 14 évesen elment egy meghallgatásra, amit a Memphisben viszonylag nagy népszerűségnek örvendő "Black Oak Arkansas" nevű country rock együttes szervezett. A bandát teljesen lenyűgözte a fiú gitárjátéka, fölvették, és 4 éven keresztül velük zenélt. 15 évesen Lane látta Allan Holdsworth-öt játszani egy UK koncerten, és ez arra inspirálta, hogy egy saját, inkább a jazz rock-hoz közelebb álló stílust alakítson ki.


























Lane 18 évesen megházasodott, és mivel a "Black Oak Arkansas"-szal való állandó turnézás már kifárasztotta, a következő 8 évet leginkább hangszeres gyakorlással (gitár, zongora, ütős hangszerek), zeneelméleti továbbképzéssel, kompozíciós képességei fejlesztésével töltötte. Bár legkedvesebb hangszere mindig a gitár maradt, a kompozícióra legalkalmasabb hangszernek a zongorát tartotta, így a "Powers of Ten" címet viselő, 1992-ben megjelent első szóló albumának nagy részét is zongorán szerezte. Ez a lemez elnyerte a kritikusok egyöntetű tetszését; Lane pedig elkezdett turnézni saját bandájával, és rengeteg stúdiómunkában vett részt "session" zenészként.
Tovább
Címkék: életpálya
2008.feb.04.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Dave Martone: When The Aliens Come (2007)



















Megjelenés:

2007

Kiadó:
Lion Music

Honlap:
www.davemartone.com
www.myspace.com/davemartone

Stílus:
Na, itt vagyok bajban... instrumentális űrgitár?

Származás:
Kanada

Zenészek:

Dave Martone - gitár, billentyűk, basszus
Daniel Adair - dodok, basszus
David Spidel - basszus

Dalcímek:

01. Starz Scarz
02. Flatulation Farm
03. The Four Horsemen
04. Really Now!
05. Mike Crow's Mailbox of Doom! (A Tribute to Shawn Lane)
06. Fumble Fingers
07. Pung Yao
08. Angel (A Tribute to Jimi Hendrix)
09. O My God I'm Swelling!
10. Double FF's
11. Maneemanaw
12. Techno Bee'z
13. When the Aliens Come

Még 2006. február 26-án a hardrock.hu-n megjelent egy interjúm Dave Martone-nal, akit akkor némi szerencsével és ámulattal vegyes rajongástól fűtve sikerült "levadásznom." Akkor azt ígérte, hogy az új lemez még a nyáron (2006!) kijön, de majdnem egy évet kellett rá várni. A megjelenést követő néhány napon belül azonnal meg is rendeltem az Egyesült Államokból (www.guitar9.com). Kicsit belerondított az élménybe az a közel 10 Euro, amivel az EU csúnyán levett VÁM címén. Így sikerült kétszer kifizetnem a lemezt... Gondoltam, a zenei élmény majd bőven kárpótol, de sajnos keserű csalódásban volt részem. Túrisas megjegyzése szerint Dave Martone-ban mindig is benne volt az "elszállásra való hajlam", de a zenei közérthetőségtől való ilyen szintű elrugaszkodásra - bevallom - nem számítottam.







































Tisztasor, hogy Dave nem egy kiszámítható alakja a gitárközpontú zenének, és saját bevallása szerint nem szereti azt csinálni, amit már valaki kipróbált előtte. Stílusát valóban lehetetlen kategorizálni, de korábbi lemezei egyszerűen fogyaszthatóbbak voltak. A Zone című albuma (DDM Music, 1999) például örökérvényű kedvenceim közé tartozik. Az új lemezzel kapcsolatban Dave úgy nyilatkozott, hogy a zenei koncepció ezúttal az volt, hogy megpróbálta elképzelni milyen lesz majd a jővő zenéje. "Elképzeltem, hogy ha 400 éve múlva fölpattanok egy UFÓ-ra, akkor a földönkívüliek mit fognak majd hallgatni az i-pod-nak megfelelő lejátszójukban." Ez tulajdonképpen frappáns és pontos meghatározása annak, amit a beszédes című "When The Aliens Come" című albumon hallhatunk: "Űr-gitár?", "UFO-rock?" Elég csak egy pillantást vetni az internetes honlap új dizájnjára. Az ember már-már hajlamos azt hinni, hogy Martone-t a titokzatos űrlények egyszer már elrabolták, az agyát pedig megpiszkálták egy kicsit.
Tovább
Címkék: lemezkritika
2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Yngwie J. Malmsteen: Yngwie J. Malmsteen’s Rising Force (1984)



Nagyon elcsépelt, de ha arra a bizonyos lakatlan szigetre kellene összecuccolni, és valami szívtelen gazember csak egy lemezt engedélyezne, akkor gondolkodás nélkül ezt választanám.

Talán 1985-ben lehetett, hogy Göczey Zsuzsa "Lemezbörze helyett" című műsorában bemutatásra került a teljes anyag (akkoriban még nem kattogtunk, holmi szerzői jogok miatt). Ahogy megszólalt a lemezt felvezető szerkesztői monológ és a szöveg alatti zenei illusztrációként felhangzott a Far Beyond The Sun kezdő gitárfutama, éreztem, hogy ebből egy életre szóló kötődés lesz. Az a hegedűszerű hangzás és virtuozitás valami hihetetlen, soha azelőtt még nem tapasztalt zenei élmény volt. Nem tudom hányan éltük ezt át akkor az országban, de nemrég Alapi Steve is azt mondta egy beszélgetésünk kapcsán, hogy ők éppen egy fellépésre igyekeztek valami korai bandájával, amikor a Skoda autórádiójából elérte őket az előbb említett hangsor. Félreálltak, leállították a motort és egymásra nézve hitetlenkedve csóválták a fejüket, megállapítva, hogy márpedig ilyen nem létezik…
Tovább
Címkék: lemezkritika
2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Venom: Black Metal (1982)



Amikor a ’82-ben megjelent lemezek listája megérkezett e-mailben és nekiálltam böngészni, majd kiválasztani a nekem tetszőt, a Venom lemezéhez érkezve mosolyogtam egy olyan lesajnáló félét, meggyőződve arról, hogy ezt ugyan tuti nem én írom majd. Azt sem hallgathatom el azonban, hogy a mosoly részben a régi ismerősnek, a zenei útkeresésem hajnalán lezajlott találkozásunknak is szólt, ez a momentum pedig nem hagyott nyugodni. Azt gondoltam ugyanis, hogy hitelesen tudom elmesélni, mit is jelentett nekünk ’83-84 környékén (akkoriban még azért rendesen volt átfutási ideje egy-egy nyugati nyomású bakelit megérkezésének, ráadásul 550 Ft volt az ára a helyi HI-FI-Nyuszi nevű üzletben…) egy kecskefejes és zsigerien gonosz(nak tűnő) anyag. Egészen egyszerűen: szinte mindent vitt.

Mennyivel erősebbnek, ad abszurdum magasabbrendűnek éreztük magunkat, amikor a Tarzan-boy rádióslágeren élő osztálytársnőknek meg tudtuk mutatni, hogy mitől döglik a légy, és feltettük a címadó nótát, amelynek végén a bőgős/"énekes" Cronos kiállásos agóniája is azt sugallta, hogy ő egyedül képes lesz egészében felfalni a denevér-ujjas, répagatyás, derékban szűkített kezes-lábasba bújtatott gusztustalan diszkó-korszakot. Ráadásul mellette még ott volt a motoron szigorúzó Mantas (gitáros) és a nem kevésbé szigorú Abaddon (dobos) is. Most, 25 év távlatából visszatekintve nehezen tudnám érvekkel alátámasztani és megmagyarázni, hogy miért is vált kultuszcsapattá, sőt egy stílus névadójává a Venom. Arra viszont határozottan emlékszem, hogy akkor és ott, a 80-as évek elején ez a lemez nagyon fontos volt nekünk, pedig hallgattuk mi már akkor a NWOBHM bandáit is, sőt nap nem múlt el úgy, hogy a cimborámmal ne fütyültük volna el a Judas Priest Screaming For Vengeance nótájának dallamos szólóját. Tehát a zene felöl nézve már akkor sem volt ez egy egetverő teljesítmény, arról nem is beszélve, hogy a manapság "black metal"-ként ismert károgós, atmoszférikus stílushoz az égvilágon semmi köze nem volt. Egyszerű, leginkább rock ’n roll alapokra, a nagyon behatárolt képességekkel bíró, de a határozottan énekelni akaró Cronos fél-énekelte sátánista sorait, vagy öntötte dalba szexuális kalandját, az őt éppen pad alatti önkielégítésen rajtakapott tanárnőjével. Ez a mixtúra ugyanakkor hatásos volt és a mostani újrahallgatáskor is az volt a benyomásom, hogy zenei aspektusból ugyan ijesztően szánalmas, de a maguk módján emlékezetes, karakteres tételek születtek, amelyben a véletlen is közrejátszhatott, hiszen azóta sem tudták sikerüket megismételni, sőt az újabb kori erőfeszítéseik alapján egyértelművé vált, hogy a 80-as évek kontextusából kiragadott Venom elsősorban vicces, és csak utána "hátborzongató".

A stílus szakértői (magam messze nem sorolom közéjük) a Venom jelentőségét elismerve is azt mondják, hogy a black metal örökség igazi letéteményesei elsősorban a Bathory és a Celtic Frost voltak. A stílus zenei hagyatéka után kutató ifjabb feketeféműek is ezeket az elődöket fedezzék fel először, és csak utána igyanak a Méregből.

Túrisas

(A cikk eredetileg a hardrock.hu "Évtizedelő" sorozatában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Ozzy Osbourne: Diary Of A Madman (1981)

Annak kapcsán, hogy brit "kutatók" megtalálták a kanálban a mélyedést, és publikálták felméréseik eredményét, miszerint a metálosok mégsem biztos, hogy segghülyék, mi több, kimondottan érzékeny és tehetséges fiataloknak nyújt szellemi táplálékot szeretett műfajunk, olvastam olyan vélekedést is, hogy a kortárs rockzene már nem a cicanadrágról, hanem helyenként valóban az igényességről és zenei kvalitásokról szól.

Azt nem vitatom, hogy a vélemény írója alapvetően jót akart, hiszen mégiscsak amellett érvel, hogy van abban logika, ha értelmes fiatalok nem az entellektüelnek látszó, de a zeneiséget minden esetben a mondanivalónak alárendelő csacsiszürke alter-csapatok mögé sorakoznak fel. Ugyanakkor a kijelentés azt sejteti, hogy ez az elismerésre méltó zeneiség a semmiből nőtt ki, hiszen elvi előzményével, a cicandarágos metal-korszakkal nem létezik közös nevezője. Ennek cáfolatára és az átjárhatóság bizonyítására remek album a Diary Of A Madman.

Azzal nyilván nehéz vitatkozni, hogy a 80-as években a heavy metal zenéhez olyan, mai szemmel (is) nevetséges járulékok (pl. erőltetett szexizmus, vér,- és koponyakultusz stb.) kapcsolódtak, amelynek szükségszerű antitéziseként köszöntött be a mindezt –részben jogosan - elutasító grunge-korszak. Más kérdés, hogy esetükben sikerült a fürdővízzel együtt a gyermeket is kiloccsantani. Az is tény, hogy a grunge/alter éra lecsengésével nemcsak visszatért, de a külsőségeket (és cicanadrágokat) levetkőzve zeneileg soha nem látott magasságokba jutott a HR/HM zene. De! - És ebben áll a lényeg, ez jelentős részben az ún. "cicanadrágos időkben" lefektetett alapokra és zenei hagyatékra épült.

Nézzük ezt Ozzy esetében: egyrészről jelen van a zenész, aki hihetetlen érzékkel talál rá minden túlzás nélkül, korszakalkotó gitárosokra, de sajnos jelen van a fán kuporgó műszörmés, plasztikfogú "vérfarkas" is, akit egyedül a PMRC (amerikai rockcenzúra) képes ugyan komolyan venni, de ez elég ahhoz, hogy ne a muzsikusok teljesítménye legyen a fókuszban, hanem a PR-sátánizmus.

Sajnálatos, hiszen 81-ben az Ozzy Band már a soraiban tudja a mai napig aktív Rudy Sarzo basszert, Tommy Aldridge dobost és a sajnálatosan fiatalon, 26 évesen, éppen a lemezt követő turné közben tragikusan, légibalesetben elhunyt Randy Rhoads gitárost. Az, hogy mára szerte a világon más kortárs művészetekkel együtt egyetemeken tanítják a rockgitározást, és Petrucci, Vai szintű művészeink vannak, az Eddie Van Halen mellett elsősorban neki köszönhető.

Randy zenészcsaládban nőtt fel, és 6 éves korától hihetetlen szorgalommal képezte magát muzsikussá. Mindent tudni akart a zenéről, összhangzattanról, ezért a hedonista rocksztár-életet negálva, szinte minden szabad percében gyakorolt vagy tanított, és azon dolgozott, hogy a klasszikus zene harmóniavilágát, úgy használhassa fel a rockzenében, hogy ne kelljen mindezt vásári módon aprópénzre váltani. A DOAM minden dalában érezhető ez a törekvése, de nem szájbarágóan, nem is feltétlen észrevehetően. Annyi viszont hallatszik, hogy a húzos rockdalok harmóniamenete valamiért különleges, nem annyira a megszokott kvintelés, mégis, vagy talán éppen ezért megunhatatlan. A személyes kedvencem a címadó nóta. Valami egészen félelmetes és bizarr akkordbontásra énekel Ozzy egy ragadós, de végig jéghideg dallamot. Csodálatos zeneiség. De a Tonight lírájának már egy simulékonyabb harmóniamenetében és gitárjátékában is ott az időtlenség. A Flying High Again és a Believer a mai napig felbukkan a koncertrepertoárban. Előbbi szólója, utóbbi riffjei számítanak tananyagnak. A S.A T.O egy tempósabb szerzemény, jól elkapott dallammenetével emlékezetes. A nyitó Over The Mountain tipikus Ozzy dal, az előző korong (Blizzard Of Ozz) első nótájának (I’ Dont Know) ikertestvére.

Randy Rhoads játékát csupán a két első Ozzy album, illetve a halála után kiadott, éppen e lemez turnéján rögzített RR Tribute című koncertlemez őrzi.

Minden túlzás nélkül rocktörténelmi alkotások, hiszen a heavy metal és a minőségi gitárjáték egymástól elválaszthatatlanok. Azt meg különösen ajánlom, hogy koncertlemezeken vesse össze valaki Randy és Zakk Wylde játékát ugyanazokban a dalokban. Hangról hangra megegyeznek, mégis két megközelítés. Nagy élmény.

Túrisas

(A cikk eredetileg a hardrock.hu "Évtizedelő" sorozatában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Rainbow: On Stage (1977)

JLT kollega csak nagyon kevesek számára nem kimerítő és minden igényt kielégítő retrospektív írása után igencsak fel kellene kötni a gatyeszt, hogy bármilyen újdonságoktól hemzsegő kontextust húzzak a pőre lemezkritika köré, - ezért azt meg sem próbálom.

Amikor a CD-korszak hajnalán végleg leszámoltam a bakelit (na, ez pl. hülyeség volt…) és kazettaállományommal, ez a lemez azon az általam gondosan összeállított listán szerepelt, amelyeknek a beszerzését nem lehetett sokáig halogatni, hiszen kortalan, trendektől független létező örök klasszikusról volt/van szó. Így is tettem, nem halogattam sokáig…

Legnagyobb sajnálatomra a mai koncertlemezek döntő többsége kevés újdonságot jelent a stúdióváltozatokhoz képest, a kötelező pluszok (közönségénekeltetés, gitár,-és dobszóló) pedig amilyen gyilkos tud lenni a helyszínen hallgatva, sokszor olyan zsibbasztó és unalmas lemezen. Arról nem is beszélve, hogy a látvány, hangerő és hangulat feledtet és elfed olyan kisebb zenei malőröket, amelyek lemezbe préselve már kimondottan zavaróak. Ezért "kényszerülnek" a muzsikusok sokszor arra, hogy kitrükközzék ezeket a hibákat, vagy rosszabb esetben szinte újrajátsszák a koncertet a stúdióban, ezzel persze becsapva a rajongót. Mindezek ellenére persze nem állítom, hogy nem születnek zseniális koncertlemezek napjainkban is, de olyan önálló életet élő alapvetések, mint jelen cikk tárgya, aligha.

A klasszikussá vált Intro (Somewhere Over The Rainbow) után berobbanó "Kill The King" még hű a stúdióverzióhoz, és bármennyire is tisztelem Jorn Lande munkásságát, szögezzük le; a tökéletes fokozhatatlan. Egyébként kiváló feldolgozáslemezén semmit nem tudott hozzátenni e dalhoz. Az arányos, jó értelemben vett élő megszólalás mai füllel hallgatva is hibátlan, Cozy Powell (RIP) játékának köszönhetően húz a nóta, mint az eke elé fogott ökör, Ronnie Dio pedig nincs még egy a világon.

A "Man On The Silver Mountain" meganóta által keretbe foglalt "Medley" számomra nemcsak a lemez csúcspontja, de minden idők legjobb koncertfelvétele is. Blackmore és Tony Carey rövidke, de csodás blues-párbaja, a hirtelen berobbanó, majd néhány taktus után Dio lúdbőrös szólóénekébe csúszó "Starttruck" és a mindezt lezáró "Man…" alig 12 perce szimplán csak etalon. Nincs felesleges hangszeres időhúzás, pszichedelikus elszállás, csak tömény koherens zeneiség az elképzelhető legmagasabb fokon. Ráadásul soha nem játszották el színpadon kétszer ugyanazt, noha az egyes zenei elemek adottak voltak. Ez azóta sem sikerül senkinek ilyen színvonalon, pedig remek zenészeknek nem vagyunk híján mostanság sem.

A "Catch The Rainbow" álomszép melódiáját talán egy picit továbbhúzzák a kelleténél, de ez csak magánvélemény, biztos van olyan, akinek egy pillanatnak tűnik még ez a negyedórás változat is.

"Mistreated" és "Sixteenth Century Greensleeves" kb. húsz percben. Van aki nem ismeri? Sok újat nem tudok róluk mondani, minden másodpercük élmény. Régebben ugyan az volt a véleményem, hogy a "Mistreated" Dio hangjával nem az igazi, ez inkább a bluesban gyökerező Coverdale terepe, de szerencsére meggyógyultam, azóta pedig mindkét változatért rajongok.

A lemez záró tétele a debütalbumon instrumentális változatban rögzített Samwell-Smith/McCarty sláger, a Still I’m Sad. Jutalomjáték, méltó a lemez egészéhez. Az egyébként is fogós énektémát Dio előadása, egy új, magasabb létmódba emeli. Amikor az ember pedig azt hiszi, hogy a záróakkordot hallja és véget ért a csoda, a csendből elemi erővel szakad ki újra Dio torkából: "BUT, … STILL I’M SAAAAAAAAAAAAAAAAAD!" Szavakat hiába is keresünk rá, leírhatatlan, - mint ahogy a lemez egésze is az.

Túrisas

(A cikk eredetileg a hardrock.hu "Évtizedelő" sorozatában jelent meg.)

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil