Dionysos Rising

2008.jan.31.
Írta: Dionysos 1 komment

Mr. Big: Live - DVD (2002)




2002
 

Atlantis
 
Internetes honlap:
www.mrbig.com
 
Stílus:
hard rock
 

USA
 

Eric Martin – ének,
Billy Sheehan - basszusgitár
Paul Gilbert - gitár
Pat Torpey - dobok

Dalcímek:

01. Daddy, Brother, Lover, Little boy
02. Alive and Kickin’/Woodo Kiss
03. Rock n’ Roll Over
04. Green Tinted Sixties Mind
05. Just Take My Heart
06. A little Too Looser
07. Road To Ruin
08. Paul Gilbert Solo
09. Take A Walk
10. Pat Torpey Solo
11. Lucky This Time
12. Billy Sheehan Solo
13. Addicted To That Rush
14. To Be With You
15. 30 Days In The Hole
16. Shy Boy
17. Baba O’ Riley

Biztos nem kevesen vannak, aki fanyalogva reagálják le, hogy ezzel az MTV kegyenc, szirupos, nyálas bandával előhozakodni merészkedek, itt a Hard Rock Magazinban. Lelkük rajta, sőt igazából még a bűnük sem olyan nagy, hiszen vélhetően ők a zene-média által kialakított kép után ítélkeznek, - jogosan. Az MTV világízlést előíró és meghatározni igyekvő múltjában és jelenében volt egy fejezet, ami legalább annyit ártott a rockzenének, mint használt. Zenekarok, engedve a népszerűség csábításának, egy életre skatulyába záratták magukat, agyonjátszott, messze nem a zenekar lényegét mutató – általában lírai hangvételű - számaikkal. Lásd pl. Scorpions, illetve írásunk tárgya, a Mr. Big.

A "To Be With You" és a "Wild World" tiniszíveket olvasztott és rockerszívekbe mártogatott kést egyszerre, amikor néhány évvel ezelőtt szinte beleégett a TV-képernyőbe, pedig már akkor sem erről szólt a zenekar alapvetően, hanem a hihetetlen képességű hangszeresekről és a feelinges rock nótákról de ezt a nagyhatalmú zenecsatornának nem volt érdeke megmutatni. Maradt a kissé olcsó Cat Stevens sláger, a "Wild World", amelynek a gitár és basszustémáit Fásy Ádám bármelyik felfedezettje is lazán elnyomná.

Azért aki figyelmesen követte a történéseket, tudta, hogy Paul Gilber a GIT (gitárhős-képző intézet) diákja, majd tanára, Billy Sheehan a David Lee Roth Band elképesztő virtuozitással játszó bőgőse, a csodálatos hangadottságokkal rendelkező Eric Martin, valamint a Ted Nugent/Impellitteri/Robert Plant zenekarokat is megjárt Pat Torpey dobos alkotta Mr. Big nem azért állt össze 1988-ban, hogy a Popcorn és Bravo magazinok életműdíjasa legyen.

A még 1992-ben San Francisco-ban rögzített koncert DVD változata igazi kincsesbánya, zenésznek és zenekedvelőnek egyaránt. Akkoriban ugyebár még nem kellett egy zenésznek szégyenkezni amiatt, hogy névre gyártott hangszere (Ibanez-Paul Gilbert, Yamaha-Billy Sheehan modell), színpadképes megjelenése, látványos show-ja, és nem utolsósorban páratlan technikai felkészültsége volt. (két évvel később már mindezeket lesajnálták a nagykiadóknál pöffeszkedő senkiháziak…) Annak ellenére, hogy mára nagyjából helyére kerültek a dolgok, a Mr.Big rehabilitációja még várat magára. Pedig ha bárki megnézi ezt a koncertet, láthatja, hogy hangszerkezelésben és dalok tekintetében is a világ legjobbjai között voltak, és vannak a mai napig is. A Green- Tinted Sixties Mind tappinges kezdőriffjét olyan eleganciával vezeti elő Gilbert, hogy meg kell őrülni, és akkor még nem beszéltem az Addicted To That Rush koncertfavoritról. Amit itt művelnek, az hihetetlen! A világörökség része… Az unisono basszusgitár/szólógitár bevezető tipikus Mr. Big védjegy. Naná! Ehhez Billy Sheehan nélkülözhetetlen elem. A külön hangszerszólók sem tűnnek porosnak. Ez még 2006-ban is világszínvonal, pedig ’92 óta már megjelent a színen néhány trónkövetelő…

 
 

A dalok élőben húznak, mint az atom, Eric Martin végig lemezminőségben énekel. A színpadkép, a fények hatásosak, ráadásul a kamera is azt mutatja, aki éppen főszerephez jut. Mit mondjak még? Ja! A DVD-t akciósan vettem 2600 pénzért, egy hazai nagykertől! Micsoda pech!

Túrisas

(A DVD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg 2006. május 1-én.)

Címkék: dvd
2008.jan.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

DIO: We Rock - DVD (2005)




2005
 

Universal
 
Internetes honlap:
www.ronniejamesdio.com
 

hard rock
 

USA

Zenészek:

Ronnie James Dio – ének,
Jimmy Bain - basszusgitár,
Vivian Campbell - gitár
Vinnie Appice - dobok

 

Dio Live At The Spectrum:

01. Don’t Talk To Stangers
02. Mystery
03. Egypt/Drum solo/Heaven And Hell/Guitar solo/Heaven And Hell/The Last In Line/Heaven And Hell
04. Rainbow In The Dark
05. Mob Rules
06. We Rock

Dio Live In Holland:

01. Stand Up And Shout
02. Straight To The Heart
03. Shame On The Night
04. Children Of The Sea
05. Holy Diver
06. Rainbow In The Dark
07. Dont Talk To Strangers

"We rock", azaz "Mi rockot játszunk", ahogyan ezt sikerült nem kis bravúrral, még a múlt században lefordítani Komjáthy Györgynek, amikor a magyar rádióhallgatók törpe kisebbségének elejétől a végéig lejátszotta a Last In Line című Dio lemezt (1984). Senki ne gondolja azonban azt, hogy gúnyolódom, sőt így utólag is megemelem a kalapom, hiszen abban az időben alig volt más lehetőségünk új zenéket hallani, nem beszélve arról, hogy a beat-korszak emlőin nevelkedett Gyuri bácsinak vélhetően ez a zene maga volt a felfoghatatlan és értelmezhetetlen rettenet. Azzal meg önző módon mi nem törődtünk, hogy a teljes egészében lejátszott lemez utáni jogdíjfizetés elsinkófálásával szegény Ronnie kárára nyert egy ütközetet hazánk az imperializmus ellen vívott tragikomikus küzdelemben. Akárhogy is volt, én akkor és ott ismertem, szerettem meg Dio szólókarrierjének egyik legfontosabb lemezét.- Köszönet érte.

 

Amennyire vártam az első Dio DVD-t, annyira csalódtam is benne. Az Evil Or Divine szemcsés képével, lapos előadásával sehogy sem akart nálam működni. Az egyetlen, amiért néha elővettem, az Dough Aldrich hibátlan gitárjátéka volt, de mióta a Whitesnake koncert is ott figyel a polcon, csak porfogóként funkcionál.

Az Evil Or Divine okozta csalódás után félve vettem kezembe ezt az "újabb" koncertkiadványt is, nem beszélve arról, hogy 22 év azért hosszú idő, és ami 1984-ben maga volt a gyönyör, az nem biztos, hogy 2006-ban nem csal mosolyt az arcokra.

Nos, azt kell mondjam, az 1984-ben, a philadelphiai Spectrum Arénában rögzítet koncert Vivian Campbell fényes kis piros kezes-lábas ruciját leszámítva, majdnem minden tekintetben állva hagyja az azóta DVD-n megjelent Dio képanyagokat. Még a steril, modern hangzás sem feltétlen jobb, a régi arénakoncert megszólalásánál, amit ráadásul DS 5.1 hangzással is élvezhetünk. (Na jó, a dobhangzást kivéve.) Kísérletképpen többször is megnéztem a "Rainbow In The Dark" különféle DVD verzióit, egymás után, és mintha nem is ugyanaz a nóta lenne, pedig változtatás nélkül, hangról-hangra szinte ugyanazt játsszák a zenészek. Az egyikben, természetesen a ’84-es előadásban, őserő vibrál, és emeli fel a szőrt a karokon, míg az újabb koncerteken ezt abszolút nem érezni. Aki nagyon fiatal, vagy valami bűnös mulasztás miatt csak most akarja megtudni, hogy miért istenítik ezt a szinte törpe embert rockkörökben, az ne az új anyagokkal kezdje. Igen, ki kell mondani azt, ami tulajdonképpen egy 64(!!!!!!!) éves embernél természetes biológiai folyamat: ha nem is következett be Gillan-szintű hanyatlás Dio esetében, a hangja sajnos megkopott az évek során. Ami igazán furcsa, hogy ez nekem eddig nem tűnt fel ennyire, csak miután szembesültem ezzel a koncertteljesítménnyel. Földbe döngölő, mindent elsöprő hangorkán jön ki a torkán, ráadásul nem ez az egyetlen ok, ami miatt beszerzésre javaslom a cuccot.

Vivian Campbell. Amit itt összegitározik, az tanítani lehetne. Szóló és ritmusmunkája hibátlan, ráadásul ne felejtsük, a Nagy Gitárforradalom (Yngwie Malmsteen’s Rising Force) előtt, vagy éppen kezdetén vagyunk. Ebben az időben még nem találunk minden bokor alatt ennyire képzett, technikás rockgitárost, aki ráadásul ilyen ízzel kezeli a hangszert. Csak tudnám, hogy miért van önkéntes diétán Leppard-éknál hosszú évek óta. Jó lenne, ha újra megnézné ezt az anyagot, és egy megvilágosodás-élmény után sürgősen csomagolna. Sajnos, (nem sajnos) a Whitesnake-ban már betöltötték az üres állásokat, viszont Craig Goldy-val nyugodtan cserélhetne, ő jelenleg csak gitáros/hátramozdító szerepet tölt be Dio-nál, viszont Leopárdéknál vígan elalibizgethetne.

A végére hagytam a show-elemek dicséretét. Mi, a negyedik X-et taposó rockerek, még élénken emlékszünk arra, hogy a nyolcvanas években egy nagyobb heavy metal koncert, egyben színház is volt. A dalokra, vagy a lemezkoncepcióra készült színpadkép önmagában is lenyűgöző volt (Lásd. Iron Maiden), a dalokra koreografált látványelemek és a zenével kiegészült pirotechnika pedig örök emlékként égette a csapat koncertjét a szívekbe. Most olyan időket élünk, hogy maga a színház is akkor jó, ha a díszlet és kosztüm is minimál, de sebaj elmúlik ez is egyszer, ha majd újra helyükre kerülnek a dolgok.

Itt megkapunk mindent, és senki ne mondja nekem, hogy jobb egy koncertet úgy nézni, hogy szem és fül maximális kiszolgálása helyett, csak a fület kényeztetik. A lemezen szereplő koncert gerincét képező Egypt/Heaven And Hell...stb. blokkot olyan földindulás kíséri robbanásokkal, fényekkel, változó színpadképpel, hogy elképesztő! A dob alól kitolt kis gumiszörnyecske pöttyet ugyan gagyi, de még ez is bőven belefér. Ha ezt a show-t mai technikával rögzítették volna, nem lenne a DVD-nek párja napjainkban, nyugodt szívvel mondhatom.

Az egyetlen ok, amiért szomorú vagyok, hogy a korongra préselt koncert nyilvánvalóan csak egy része a teljes műsornak, így megfosztottak bennünket néhány klasszikustól (pl. Man On The Silver Mountain), amire nem lehet mentség.

 

A DVD másik koncertje, a Hollandiában, egy évvel korábban készült buli is érdekes, amolyan extra, de egy lapon nem lehet említeni a Last In Line turnén történtekkel. Levezetőnek viszont kiváló.

Az extrák között van még egy hosszabb beszélgetés a Mesterrel, amit idő hiányában még nem tudtam kielemezni, elnézést érte. Ha valami olyat mond, ami mindenképpen közkincs, utólag haladéktalanul azzá teszem, itt a Magazinban.

 
 

A papírformával szemben, a modern képi és hangtechnika ellenére csúfos vereséget szenved, mind a Vision Or Divine, mind a Holy Diver Live DVD, ettől a majd negyedszázadosan is friss koncert és képanyagtól. Aki Dio DVD-t szeretne a gyüjteményében tudni, ne engedjen az újabb anyagok csábításának, a "We Rock" az igazi, elsősorban, de nem kizárólagosan Ronnie James hihetetlen teljesítményének köszönhetően.

Túrisas

(A DVD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg 2006. július 14-én.)

 

Címkék: dvd
2008.jan.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Uli Jon Roth: Metamorphosis (2003)


2003
 

SPV/Steamhammer
 
Internetes honlap:
www.ulijonroth.net
 

szimfónikus rock
 

Németország
 

Uli Jon Roth
Sky Orchestra

01. Prelude To The Seasons
02. I. The Spring: Venga La Primavera
03. I. The Spring: April Rain
04. I. The Spring: The Triumph Of Spring
05. II. The Summer: Tales Of The Summer Wind
06. II. The Summer: Thunder In July
07. II. The Summer: The Tempest - Tuona E Fulmina
08. III. The Autumn: Cheiron And Selenos
09. III. The Autumn: Teardrops In October
10. III. The Autumn: Artemis
11. IV. The Winter: Ice, Wind & Fire
12. IV. The Winter: Sleighbells At Yasnaya
13. IV. The Winter: War Of The Winds
14. Metamorphosis: Thunder Cadenza
15. Metamorphosis: Cry Of The Night
16. Metamorphosis: Summer's Breath
17. Metamorphosis: Rodeo From Hell
18. Metamorphosis: Les Adieux
19. Metamorphosis: Springtime Euphoria
20. Metamorphosis: The Heart Of Chopin
21. Metamorphosis: Dance Of The Water Spirits
22. Metamorphosis: Transfiguration
23. Metamorphosis: Venga La Vita
24. Metamorphosis: Postlude, The Morning Of Forever.

Ha valaki hozzám hasonlóan a zenei perverzitás azon a fokán áll, amikor a cd-bookletek részletes áttanulmányozása és memorizálása az első meghallgatás szertartásos részét képezi, akkor nagyvalószínűséggel találkozott már Uli Jon Roth nevével. Kis túlzással, szinte valamennyi jegyzett rockgitáros megemlíti őt a köszönet rovatban, mint zenei hatást. Ennek ellenére nyugodtan állítható, hogy a nagyközönség számára kevésbé ismerős a neve, pedig pályafutása elején sokáig a Scorpions tagja volt, és az ő gitárjátéka hallható a zenekar zseniális 1978-as "Tokyo Tapes" című koncertlemezén is. A már ekkorra világhírű Scorpions, változó, az új évtized zenei elvárásaihoz alkalmazkodó megszólalása azonban már vállalhatatlan a Hendrix-fanatikus, világlátásában, öltözködésében, egész megjelenésében, és ami a legfontosabb, a gitárjátékával is őt idéző Roth-nak. A Scorpionsból való távozása után szólókarrierbe kezd, és érdeklődése egyre inkább a klasszikus zene felé fordul. Kevés olyan művésze van a rockvilágnak, aki egyaránt magáénak tudhatja a virtuóz modern és hagyományos, blues gitározást. Utóbbit a legtöbb gitárhős inkább csak akadémikusan ismeri, a sok gyakorlás és tökélyre csiszolt technika hajlamos kiölni a játékból azt a "koszt", ami nélkül a blues lényege veszik el. Uli Roth ezen kevesek közé tartozik "Transcendental Sky Guitar" című lemezén pl. hallhatunk teljesen autentikus Hendrix adaptációt ugyanúgy, mint Paganini átiratot, két, teljesen más felfogásban, de mégis felismerhetően "rothosan". Ahhoz, hogy ez a játékmód megvalósítható legyen, kifejlesztett magának egy olyan gitárt, amely különös bundozásának és a jóval több, mint kétoktávos gitárnyaknak köszönhetően, - hozzáértő kézben - szinte hegedűszerűen képes szólni.

A Metamorphosis címet kapott legújabb művét 10 év előkészület után rögzítette, egy 15 fős, javarészt vonósokból álló zenekarral. A lemez két része, Vivaldi Négy Évszak című klasszikusának, az eredetivel hangról-hangra megegyező előadása, a főszerepben természetesen Roth, a szólóhegedűt helyettesítő gitárjátékával, valamint ennek metamorfózisa (átalakulása), ami egy összefüggő, megannyi hangulatot, a gitár nyelvén megjelenítő kortárs klasszikus darab, amely folyamatosan visszautal a Vivaldi műre. A "kortárs" szó nem azzal a pejoratív értelmével értendő, miszerint "mezei" hallgatónak emészthetetlen és értelmezhetetlen, bár az is igaz, hogy Roth mester papírra (cd-füzetecskébe) vetett terjengős gondolatai a világmindenségről és a kozmoszból érkező szeretetről, nem halandó embernek valók.

 
Művész ez az ember, a szó legnemesebb értelmében. Ha bárki, akárcsak kismértékben is rokonszenvet érez az instrumentális/klasszikus zene és gitárjáték iránt, ne büntesse magát azzal, hogy nem szerzi meg a lemezt. Azért, mert a Metamorphosis nem lett agyonreklámozva (még a rock-médiában sem), attól még ez az utóbbi évek egyik legigényesebb ilyen kiadványa Victor Smolsky (Rage) Bach lemeze mellett. Utóbbiról majd legközelebb.

Túrisas

(A CD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg 2006. február 23-ám.)
Címkék: lemezkritika
2008.jan.31.
Írta: Dionysos 3 komment

Helloween: Live On 3 Continents - DVD


2007
 

SPV Records
 
Internetes honlap:
www.helloween.com
 

power metal
 

Németország
 

Andi Derris – ének
Michael Weikath - gitár
Markus Grosskopf - basszus
Sascha Gerstner - gitár
Dani Löble - dobok

01. Intro
02. King For A 1000 Years
03. Eagle Fly Free
04. Hell Was Made In Heaven
05. Keeper Of The Seven Keys
06. A Tale That Wasn’t Right
07. Mr. Torture
08. If I Could Fly
09. Power
10. Future World
11.The Invisible Man
12. Mrs. God
13. I Want Out
14. Dr. Stein

Nem kellett zenei jövendőmondónak lenni ahhoz, hogy már a Keeper I-II lemez megjelenésekor (1987-88) felismerjük: ez a német csapat két olyan klasszikust alkotott, amely hosszú évekre meghatározhatja az európai heavy metal fejlődésének irányát. Arra azért talán csak a legelvakultabbak mertek gondolni, hogy a Helloween "kulcsos" lemezeinek hatása jócskán átível majd az ország határain is, és nemcsak a "bajszos metal" alfája és omegája, de a mai napig is virágzó power-speed stílus szegletkövévé válik az egész világon. Annyira így történt, hogy a csapat maga is érezte, 20 év punnyadás után meg kell újra lovagolni a két klasszikus kultuszát, és bőven elég lesz a sikerhez, ha az évek óta elanyátlanodott, a patinás név régi csillogásából vegetáló banda soron következő lemeze majd a Keeper Of The Seven Keys Part III. címet viseli.

 

Nem jött be a terv, a halovány lemez tulajdonképpen mindenhol megbukott, - illetve ezt gondoltam egészen a DVD megtekintéséig. Álmomban sem reméltem volna, hogy a karcsú anyag megjelenése, valamint a pesti buliról szóló hiteltérdemlő, de lehangoló vélemények után ilyen fogadtatású és ilyen professzionális koncertet képes adni a zenekar a Föld túloldalán.

Ha létezik tökéletes öngyilkosság, akkor az az, ha az új lemez tizenhárom perces nyitódalával kezdik a koncertet, - illetve ezt gondoltam egészen a DVD megtekintéséig. Az egészen egyszerűen megvadult Sao Paulo-i közönség mindent túlharsogva énekli végig a nótát, a zenekar pedig olyan felszabadultan játszik, hogy most egy pillanat alatt sikerült megkedvelni azt, amit lemezen hónapok alatt sem sikerült. Ugyanez vonatkozik a szintén új The Invisible Man szerzeményre is.

Kiske előadásában megismert klasszikus Keeper-dalok Derris előadásában önmaguk paródiájává válnak, - illetve ezt gondoltam egészen a DVD megtekintéséig. Kiske hangja ugyan valóban pótolhatatlan, de Derris tisztességgel megoldja a feladatot, sőt előadásával még azt is elérte, hogy becsuktam a szemem és újra ott voltam a Kisstadionban 1987-ben, a Keeper-turné egyik(!) magyar állomásán, és a tömeg szorításában énekeltem a Future World és a Tale That Wasn’t Right sorait. A talán legkomolyabb kihívást jelentő Eagle Fly Free is sikerül, mondjuk támogatják vagy húszezren a legnehezebb pillanatokban is…

Uli Kusch és Roland Grapow kirúgása, valamint Weikath látható fizikális és mentális leépülése az utolsó szög a legendás csapat koporsójába, - illetve ezt gondoltam egészen a DVD megtekintéséig. Minden ízében friss, jókedvű csapatot láthatunk, laza, magabiztos, fölényes hangszerkezeléssel. Iszonyatosan együtt van az új felállás, olyan zenei bravúrokat is felvillantva, amelyektől a dal nem változik, de az arra érzékeny fülek felfigyelnek, a fülekhez tartozó rockerek pedig elégedetten csettintenek. Weikath valóban hervadóban van, a rocksztár és a lepukkant alkesz keveredik benne 20-80% arányban, utóbbi javára. Játéka viszont hibátlan.

A DVD címe innen-onnan összevágott koncertfelvételek egybedolgozását (Sao Paulo, Tokyo, Szófia) sejteti, az ilyen vegyessaláta pedig minden, csak nem koncert,- illetve ezt gondoltam egészen a DVD megtekintéséig.

Egy teljes Sao Paulo-ban rögzített koncertet láthatunk, csodálatos fényekkel, színpadképpel, lenyűgöző, arányos megszólalással, hihetetlen közönséggel, amelynek egyes számok esetében van alternatív, választható, más helyszínen felvett változata is, de nem érdemes "távozni" Brazíliából.

 
 

Bőven elég, ha hozzájutok a DVD-hez, a CD-változat beszerzésére így semmi szükség,- illetve ezt gondoltam egészen a DVD megtekintéséig. A koncert mesés hangulata miatt vinni kell ezt bizony magunkkal mindenhová…

Túrisas

(A DVD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg 2007. április 25-én.)

Címkék: dvd
2008.jan.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

A Jason Becker sztori



Jason Becker neve elsősorban a gitárfanatikusok körében ismerős. Tehetségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy alig húszéves, amikor David Lee Roth felkérésére ő foglalja el az ex-Van Halen énekes csapatából távozó gitárzseni, Steve Vai helyét a David Lee Roth Band-ben.

Hogy életműve és ismertsége mégsem olyan jelentős, mint akár az előbb említett művészé, annak tragikus oka van. Becker meredeken felfelé ívelő zenei pályafutása 1990-ben új fordulatot vesz; az orvosok amiotrófikus laterális sclerosist diagnosztizálnak a fiatal gitárosnál…



Jason Becker 1969-ben született a kaliforniai Richmondban. Zenész családba születik, így Jason már öt éves korában elboldogul a hangszerrel, 12 évesen pedig az iskolában és kisebb kávéházakban fellépve szórakoztatja a hallgatóságot. 17 évesen barátjával, a későbbi Megadeth gitáros Marty Friedmannal megalakítja Cacophony nevű zenekarát, amely újszerű megszólalásának és a két zenész jellegzetes, egyéni dallamvilágának köszönhetően komoly elismertségre tesz szert, elsősorban szakmai körökben.

1989-ben meghívást kap David Lee Roth zenekarába, a távozó Steve Vai helyére. Ennél nagyobb kitüntetés aligha érhet gitárost ebben az időben, hiszen az együttes Amerika és a világ legnagyobb arénáiban játszik, slágereit folyamatosan játsszák az amerikai rádiók, nem beszélve arról, hogy a pótolandó gitáros azért mégsem akárki. Még ebben az évben a tekintélyes "Guitar Magazine" szaklap olvasói a "legjobb feltörekvő gitáros" címet szavazzák meg neki.



Jason Becker 20 évesen szinte mindent elér, amit gitáros elérhet. Ezt követően új zenekarával stúdióba vonul, hogy felvegyék a soronkövetkező David Lee Roth lemez dalait, ám Becker nem tud teljes erővel a munkára koncentrálni. Különös zsibbadást érez a bal lábában, amivel igyekszik nem foglalkozni, ám mivel a remélt javulás helyett napról napra gyengébbnek érzi magát, orvoshoz fordul panaszaival. A diagnózis: amiotrófikus lateralis sclerosis, másnéven Lou Gehrig-kór.



Az ALS során a motorikus neuronok pusztulnak el, ami a mozgásképesség fokozatos romlását okozza. Az agy többi része azonban továbbra is kiválóan működik, így az értelmes ember egy többé nem működő testbe van bezárva. Lassan az összes mozgás megszűnik, végsőként a légzés. A korra jelenleg nincs gyógymód, a várható élettartam pedig a diagnózistól számított 3-5 év.

Becker családja összeroppan a hír hallatán, nem úgy a gitáros, aki azonnal visszarepül Vancouver-be, hogy folytassa a "A Little Ain’t Enough" lemez stúdiómunkálatait. Egy-egy gitárrésznek többször is nekikezd, újra és újra próbálkozik, hogy a végeredmény hibátlan legyen. Ekkor már egész testében gyenge, többször elesik, de egyetlen barátját kivéve senkinek sem szól a betegségéről. A lemezfelvételei befejeződnek, Becker már folyamatosan remegő kézzel, minden erejét összeszedve tökéletesen feljátssza a gitártémákat. Szinte hihetetlen, de ebben az állapotában olyan gitárjátékot produkál, amire – minden túlzás nélkül- egészségesen is csak kevesen képesek. A címadó "A Little Ain’t Enough", vagy az "It’s a Showtime!" ritmusozása és szólója egyaránt mestermunka, vagy egy kicsit több is annál. Szinte hihetetlen, hogy mindezt, egy saját képességeinek töredékét birtokló és folyamatosan lebénuló ember játszotta lemezre. David Lee Roth-nak vannak ugyan sikeresebb kiadványai, de az előbb említettek miatt ez a korong – legalábbis számomra – örök emlék és kincs.



A lemez megjelenését követően nincs tovább értelme a titkolózásnak. Mindenki számára láthatóvá válik, hogy nagy a baj, Becker súlyos és gyógyíthatatlan beteg. Az annyira vágyott turnéról már természetesen szó sem lehet. Mivel egyik kezére már teljesen lebénul, szembe kell néznie az elfogadhatatlannal: soha többé nem vehet gitárt a kezébe.



Becker nem adja fel. Egyik kezét használva billentyűs hangszereken komponál zenét szimfónikus zenekarra, énekhangra és gitárra. A megvalósítás és végső formába öntés azonban javarészben zenészbarátaira marad, szerzeményeit ők játsszák fel lemezre. A kiadvány "Perspectives" címmel 1995-ben jelenik meg Japánban, majd Eddie Van Halen személyes közbenjárására egy vezető lemezkiadó cégnél az egész világon.

A szerzeményekről a már tolókocsihoz kötött Becker a következőket mondja: "Kétségkívül eltűnt valami nagyon fontos az életemből, de a betegségem egyúttal hozzásegített a bennem lévő zeneiség kiteljesedéséhez. Hiszek benne, hogy meggyógyulok, de ha nem, azt is elfogadom." Valóban, a lemezen hallható zene egyszerre fájdalmas és gyönyörű, és ténylegesen nem sok köze van a rockzenéhez. Egy lelkileg nagyon erős muzsikus belső vívódásainak, átalakulásának és akaraterejének magávalragadó zenei lenyomata.



1996-ban Beckernek már egyre nagyobb gondot okoz a beszéd, néhány hónap múlva már beszédképtelen és lélegezni is csak nagy nehézségek árán tud. Gégemetszést hajtanak végre nála, egy műanyagcsövön keresztül táplálják, ám állapota tovább romlik. Kórházba szállítják, ahol a klinikai halál állapotába kerül. Két hét vegetáció után az orvosok legnagyobb megdöbbenésére magához tér, sőt vizsgálati eredményei is javulnak. Bár továbbra is teljesen beszéd és mozgásképtelen, leveszik a lélegeztetőgépről, sőt egy édesapjával kidolgozott módszernek köszönhetően kommunikálni is képes környezetével. A módszer lényege, hogy egy számítógép leolvassa a szemmozgását, és a két szem egy-egy mozdulatához az abc egyes betűit rendelik. Ezáltal viszonylagos gyorsasággal tud mondatokat alkotni. A módszer működőképesnek bizonyul, hiszen az eljárás továbbfejlesztésével sikerül a számára legfontosabbat is megoldani. A szemmozgáshoz rendelt hangjegyek segítségével ismét képes zenét szerezni, Ez a zene, barátja Marty Friedman szerint, csak a legnagyobb zeneszerzők alkotásaihoz mérhető. Amerikában már bemutatásra is került, reménykedjünk abban, hogy hamarosan még szélesebb kör számára is elérhetővé és ismertté válik.


 

Jason Becker azon kevés rockzenészek egyike, akik nemcsak gitárjátékuk miatt, de emberi nagyságuk okán is példaképként állhatnak a jelen és jövendő gitárosai előtt.

 

Túrisas

(A cikk eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg.)

Címkék: életpálya
2008.jan.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Cacophony: Go off! (1988)

Megjelenés:
1988

Kiadó:
Shrapnel

Zenészek:

Marty Friedman - gitár
Jason Becker - gitár
Deen Castronovo - dobok
Peter Marrino - ének
Jimmy O’Shea - basszus

Dalcímek:

01. X-Ray Eyes
02. E.S.P.
03. Stranger
04. Go Off!
05. Black Cat
06. Sword of the Warrior
07. Floating World
08. Images

A 80-as években felbukkanó gitárhősök megjelenése a maga idejében forradalomnak számított, csakúgy, mint a 90-es évek elejének nagy rockzenei trendváltozása, ám azzal a jelentős különbséggel, hogy amíg a grunge az őszinteség jegyében mindent megtagadott abból, ami néhány évvel korábban még a rockzene lényegét jelentette, az új gitáros nemzedéknek akkor eszébe sem jutott, hogy az elődök zenei örökségét kiradírozza a zenei köztudatból. Ennek ellenére a "gitárhős" kifejezés a mai napig sokszor szitokszó, a zenei individualizmus és egoizmus szinonímája, a zenében megfogalmazandó érzelmekre leselkedő legnagyobb veszély. –Minimalista világban élünk, úgyhogy kár csodálkozni!

Az évtized legelején elsőként Eddie Van Halen és a fiatalon tragikusan elhunyt Ozzy gitáros, Randy Rhoads demonstrálta gitárjátékában azt, hogy a blues alapú rockgitározás mellett létjogosultsága lehet, egy főleg klasszikus-zenei gyökerekből táplálkozó új játékstílusnak is. Az újfajta megközelítés egyre több gitárost sarkallt a hangszer és zeneelmélet még alaposabb megismerésére. Yngwie Malmsteen szenzációs Rising Force című lemezének megjelenése után (1984) pedig egyértelművé vált, hogy akár énekes nélkül is teljes értékű rockzenei produkciókra lehet számítani a jövőben.

A Jason Becker és Marty Friedman (ex-Megadeth) által 1986-ban megalakított Cacophony ugyan nem instrumentális zenekar, bár mindkét gitáros jelent meg szólóban is a piacon. A csapat tipikus példája annak, hogy egyes zenekarok korukat megelőzve hoznak létre minőségi zenei produktumokat. Ha a két Cacophony lemez évekkel később kerül piacra, biztosan nagyobbat durran. Ezek a dalok jobb megszólalással fejeket tudtak volna leszakítani, amit pedig a két gitáros és Deen Castronovo dobos művel, az trendektől és koroktól függetlenül is lenyűgöző. Akkor, amikor még tilos volt az átjárás egyes stílusok között ez a megközelítés a trash-pártiaknak túl dallamos, a dallampártiaknak túl "karcos" volt, elsősorban az énekes Peter Marrino agresszívre vett rekesztései miatt. Az alapvetően barokk parafrázisokkal operáló neoklasszikus gitározással szemben Jason és Marty dallamvilágában inkább a XIX sz. klasszikusai keverednek egyfajta keleties dallamvilággal. A lemezt záró "Images" pl. Debussy ihlette darab. A gitárjátékon érződik, hogy az elkövetők nem "csak" gitárosok, hanem minden területen képzett, nagybetűs Zenészek. Ilyen felkészültségű páros azóta sem jelent meg a színtéren. Felfogni is nehéz, hol tartanának mára, ha Jason Becker a lemez megjelenését követően két évvel nem bénul le egy ritka betegségben, ami a mai napig tolókocsihoz köti.

A riffelős és megjegyezhető refréndallamokkal rendelkező, nem szájbarágósan ritmizált számok központi helyén mégiscsak a szólószekciók vannak, de így is van ez jól. Ha pedig valaki nem talál érzelmet a két zseni játékában, az magára vessen, vagy hallgassa meg Szigeti Ferenc (Karthago) Jimmy-feldolgozásokat rejtő klasszikus-gitár lemezét.

Túrisas

(A CD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg.)

Címkék: lemezkritika
2008.jan.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Kamelot: One Cold Winter Night - DVD


2006
 

SPV/Steamhammer
 
Internetes honlap:
www.kamelot.com
 

progresszív metal
 

USA
 

Khan - ének
Glenn Barry - basszus
Casey Grillo - dobok
Thomas Youngblood - gitár

01. Intro
02. The Black Halo
03. Soul Society
04. Edge Of Paradise
05. Centre Of The Universe
06. Nights Of Arabia
07. Abandoned
08. Forever
09. Keyboard Solo
10. The Haunting
11. Moonlight
12. When The Lights Are Down
13. Elizabeth Part I, II, III
14. March Of Mephisto
15. Karma
16. Drum Solo
17. Farewell

Ennek a koncertanyagnak már régen a boltok polcán kellene lenni, de a kiadó csúsztatgatta a megjelenést ilyen-olyan okokra hivatkozva, mi rajongók pedig rágtuk a kefét és jobb híján vártunk. Csak abban bízhattunk, hogy a pöcsölésért cserébe minőségi anyagot kapunk, ahogyan ez pl. a Whitesnake Live…DVD esetében is történt. Lényeg a lényeg, egy hete már az üzletekben a One Cold Winter Night, és azoknak, akiknek nincs ideje végigolvasni a méltatást elmondom: megérte a várakozás.

A Thomas Youngblood gitáros vezette Kamelot a kitartó munkának, a misztikummal kevert, könnyen befogadható, de mégis ezernyi zenei finomságot rejtő dalainak köszönhetően egyre népszerűbbé válik lemezről lemezre. Az utolsó két, Goethe Faust-ja ihlette konceptlemez pedig minden kétséget kizáróan a Kamelot életmű legszínvonalasabb művészi produkciói. Nem csoda hát, hogy a koncertprogram is döntően erre a két lemezre épül, no meg arra az emberre, aki ezeket a dalokat elénekli. Mit elénekli! Eljátssza, megformálja, önálló életre kelti őket. Khan (ex-Conception) leigazolása Youngblood legnagyobb húzása volt. A szenzációs énekes kifejező, szenvedélyes hangját és előadásmódját Isten is a Kamelot zenei világának teremtette, más kérdés, hogy mégsem Ő, hanem Thomas Youngblood kellett a fúzióhoz. (A háttérben azért lehet, hogy ott mosolygott…)

A koncertre Norvégiában került sor, egy viszonylag kisebb koncertteremben, de ez legalább dugig van fanatikusokkal. A színpad sem nagy, de a végtelenül hangulatos fényeknek, a mozgalmas előadásnak és a nem kevésbé mozgalmas operatőri munkának köszönhetően teljes értékű a produkció, és kicsit olyan, mintha magunk is a helyszínen néznénk a show-t, merthogy show-elemek is vannak bőven, no nem öncélúan és tolakodóan, hanem a dalok által elmesélt történetek szolgálatába állítva. Én legalábbis nem érzem giccsesnek sem a duóban (férfi-nő) énekelt dalok színpadi koreográfiáját, sem a hóesést, sem a meglehetősen hatásos Mephisto megjelenést a March Of Mephisto dalban.

A hangulatos intro után a legutolsó lemez címadó dalával headbangelve beinduló csapat hangzása szokatlanul, de jólesően harapós. A Kamelot zenéje inkább szól hangulatról és csodás dallamokról, mintsem az egységnyi idő alatt lefogott hangok kiugróan magas számáról, de élőben azért jó látni, hogy milyen lazán és fölényes biztonsággal kezelik hangszereiket. Különösen Grillo dobverőforgatós, energikus játéka lenyűgöző, aki egy dobszólóval is előrukkol. Oiver Palotai is nagyszerű zenész és nemutolsósorban igazi rockfazon, jól mutat a klaviatúra mögött.

Ha már itt tartunk, meglehetősen csodálkozom egy netes kollega álláspontján, aki azt írta az új Kamelot anyag kapcsán, hogy neki sem ideje, sem türelme nincs végignézni egy kétórás koncertfelvételt, ezért inkább az audio cd változatot részesíti előnyben.

Azon szerencsések közé tartozom, akik mindkét formában birtokolják a OCWN-t, és meggyőződésem, hogy a DVD ebben az esetben többlettel szolgál a Cd-hez képest.

Khan lenyűgöző színpadi előadása, ahogy átéli a történeteket, a már említett ízléses színházi megközelítés, a látványos hangszerkezelés, ortodox-rocker megjelenés, a pazar fények, stb., mind olyan plusz, amit a Cd nem tartalmazhat.

A dupla DVD része még egy klipeket, interjúkat, egyéb érdekességeket tartalmazó bonusz korong is, az meg egészen természetes, hogy a 2.0 mellett 5.1-es hanggal is élvezhető a koncert.

 

Minden apró részletében színvonalas, nagyszerű anyag a One Cold Winter Night. Egy sajátos hangulattal, ugyanakkor kellő erővel megszólaló csapat zseniális koncertje, amelynek beszerzése a látványosságok miatt mindenképpen a DVD formátumban javasolt.
Hideg téli estékre nélkülözhetetlen!!

Túrisas

(A DVD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg 2006. december 12-én.)

Címkék: dvd
2008.jan.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Manowar: The Day The Earth Shook - The Absolut Power DVD


2006
 

Magic Circle Music

Internetes honlap:
www.manowar.com
 

heavy metal
 

USA
 

Eric Adams - ének
Joey DeMaio - basszus
Scott Colombus - dob
Karl Logan - gitár

01. The Ascension
01. Manowar
02. Brothers Of Metal
03. Call to Arms
04. Sun of Death
05. Kings of Metal
06. Sign of the Hammer
07. Screams of Blood
08. Blood of my Enemies
09. Kill with Power
10. Metal Warriors
11. The Glory of Achilles
12. Metal Daze
13. Dark Avenger
14. Outlaw
15. House of Death
16. Herz Aus Stahl
17. Wagner Tribute
18. King of Kings
19. Warriors of the World
20. Hail and Kill
21. Black Wind, Fire and Steel
22. Battle Hymn

Nagy dilemmával kellett megküzdjek a kritika megírása előtt. Vagy kielemzem az anyagot, mielőtt nekiülök egy objektivitásra törekedő ismertető megírásának, vagy egy töredékét nézem meg, és az alapján igyekszek véleményt formálni. Szégyen, nem szégyen, ez utóbbi történt.

Tudniillik a teljes anyag (2 DVD) 6 óra 30 perc tiszta játékidőt jelent, aminek alapos kivesézésével a jelenlegi elfoglaltságaim (munka, család stb.) mellett heteket, talán hónapokat fogok eltölteni, viszont addigra el is veszti aktualitását az írásom. Ha viszont "csupán" a két és fél órás koncert után formálok véleményt, mégiscsak a lényegi részt érintem, ráadásul még idejében kiáltok, hogy a Jézuskának írt levelet módosítani lehessen.

Megmondom őszintén, engem már kezdett idegesíteni, hogy a minden tekintetben maximalista csapat sorra jelentette meg az egyébként igényes Hell On Earth DVD sorozat darabjait, de egy épkézláb koncert anyaggal ezidáig nem rukkoltak elő. Azt ugyanakkor sejteni lehetett, hogy ez idő kérdése, és ha végre elszánják magukat egy koncert felvételére, az nem egy alulvilágított, kétkamerás buli lesz, hanem olyan, amit a berhidai szeizmográf is kijelez.

Nagy örömünkre, mostanában azért volt okunk lelkesedni egy-egy koncert DVD kapcsán, így nem szeretnék túlzásokba esni, de azt azért diszkréten megsúgom, hogy Heavy Metal bandától, a Manowar produkciójánál gigantikusabbat még nem láttunk lemezbe préselve.

Az egy dolog, hogy a színpad óriási, ez kijár egy rangos fesztivál fő attrakciójának, de hogy mindez a két oldalán kiegészüljön egy - egy, egyenként háromszintes felépítménnyel, ahol egy teljes, összességében többszáz főt számláló szimfonikus zenekar és kórus támogatja az Igaz Fém zászlóvivőit, - hát az nem mindennapi vállalkozás.

A már önmagában zavarbaejtő látvány, kiegészülve a többtucatnyi kamera mesés, kristálytiszta vágóképeivel, a csodálatos, kivetítős, fénytengerben úszó színpadképpel alig szavakba önthető vizuális élmény, és akkor még szót sem ejtettünk a két legfontosabb koncerttényezőről, a közönségről és magáról a bandáról.

Ilyen teljesen fanatikus, őrjöngő közönséget csak a Maiden Rio-i, illetve a Blind Guardian DVD-jén láttam. Aki ezeket ismeri (ha a Maiden-t sem, azonnal kifelé a teremből!!) tudja, miről beszélek. Még véletlen sem téved úgy a kamera valakire, hogy ne üvöltené extázisban a dalszöveget Eric-kel.

A Manowar igazi ereje az élő fellépésekben van, ezt most is igazolják. A hagyományos bőrökben, szigorú küldetéstudattal színpadra robbanó csapat tisztán, óriási erővel szólal meg, dalról dalra (Manowar, Blood of My Enemies, Dark Avenger stb.) szorítja vissza, majd egy szusszanásnyi erőgyűjtés (Heart and Steel, sajnos németül) után, a klasszikuszenészeket és kórust is harcba hívva, elementáris erővel semmisíti meg a hamis metal gézengúzait (King of Kings-mekkora döfés!), a majd háromórás csatában. És amikor már azt gondolnánk, hogy a látottak fokozhatatlanok, színpadra áll a Manowar-ban már játszott valamennyi muzsikus, igen-igen, 3, azaz három dobszerkó emelkedik a magasba, és jön a Battle Hymn! Jelzőt nem tudok rá, tessék elképzelni: Elöl a Harley Davidson motorok, aztán a felszabadult, mosolygó, győzelmi tort ülő (álló) zenészek, mögöttük a három dobemelvény, a kivetítőn pedig lángnyelvek. - Igazuk van. Abszolút Erő!!

Az ünnepi pillanatban nehéz leírni, és valószínű, hogy úgy ki leszek vágva a teremből, hogy lábam nem éri a földet (Fuckin' posers leave the Hall! – copyright by Manowar) de mégiscsak meg kell jegyezzem: Hosszú percek telnek el úgy a koncerten, hogy DeMaio mikrofont ragadva süketel, sőt még a Wagner-örökösöket is kiosztja. Teszi mindezt teátrálisan, patetikusan, ellenszenvesen. Tudom, hogy ez az eltökéltség része a Manowar- történetnek, de akkor is nehéz komolyan venni, főleg ebben a formában. A zenét persze mindez abszolút nem érinti.



Rövid leszek. Mindenki, aki szereti a Heavy Metal-t, nem térhet ki az anyag elöl. Hard Rock: Whitesnake - Live in the Still of the Night. Heavy Metal: Manowar - The Absolut Power. Ilyen egyszerű.

Túrisas

(A DVD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg 2006. december 8-án.)

Címkék: dvd
2008.jan.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Nightwish: End Of An Era - DVD (2006)


2006
 

Nuclear Blast

Internetes honlap:
www.nightwish.com
 

heavy/szimfónikus metal
 

Finnország
 
Zenészek:

Tarja Turunen – ének
Tuomas Holopainen - billentyű
Jukka Nevalainen - dob
Emppu Vuorinen - gitár
Marco Hietala - basszus, ének
John Two-Hawks - furulya, ének

01. Dark Chest Of Wonders
02. Planet Hell
03. Ever Dream
04. The Kinslayer
05. Phantom Of The Opera
06. The Siren
07. Sleeping Sun
08. High Hopes
09. Bless The Child
10. Wishmaster
11. Slaying The Dreamer
12. Kuolewa Tekee
13. Nemo
14. Ghost Love Score
15. Stone People
16. Creek Mary’s Blood
17.Over The Hills And Far Away
18. Wish I Had An Angel

Talán soha nem fogjuk megtudni, a zenekarvezető Tuomas által sem megnevezett döntő, és mélyebb okait Tarja meglehetősen keményvonalas kirúgásának, de vigasztaljon bennünket az a törvényszerűség, hogy 15-20 év után általában múlnak a sérelmek a rockvilágban (is), így az előbb-utóbb bekövetkező reuniót már most borítékolni lehet. A másik vigaszunk pedig ez, az utolsó közös, Helsinkiben felvett teltházas buliról készült DVD legyen, ami méltó emléket állít egy olyan ízig-vérig metal bandának, amely példátlan módon úgy vált a mainstream részévé, hogy egyetlen percre sem tagadta meg, és nem értelmezte újra a heavy metal-t. Paradox módon, de egyre lejjebb növő hajjal, egyre hossszabb, nem kimondottan rádióbarát kompozícióikkal, és egyre súlyosabb megszólalással értek el mind nagyobb és nagyobb sikereket az egész világon. "Normális" esetben ez éppen fordítva szokott történni. De miért is beszélek múltidőben, hiszen zsákszámra érkeznek a demók a csapathoz, és javában folyik az új énekes utáni lázas kutatás. Nem tudom, de az a benyomásom, mintha legbelül a zenekar is érezné, a korszak lezárása után nem fog folytatódni a sikertörténet. Meg lehet ugyan találni a Nightwish Blaze Bailey-jét, és lehet majd utána önbizalmasan nyilatkozgatni, hogy soha nem volt még ilyen összhang a bandán belül, és ez a valaha létezett legerősebb felállás, stb.- de ilyet már nagyon sokat hallottunk. A DVD extrák között található, a koncert előtti két hetet végigkövető, kézikamerás dokumentfilmből is egyértelműen kiderül, hogy Tarja bizonyos értelemben kívülálló volt, sajátságos zenekari tagsága (Tarja és a többiek) néha láthatóan komoly próbatételt jelentett a zenésztársaknak, de a Nightwish művészetének, talán ez az összeegyeztethetetlennek tűnő, de a színpadon igazi egységbe forrt két világ is része volt. Ez pedig reprodukálhatatlan egy, mindenben a banda elvárásaihoz alkalmazkodni akaró aspiráns csatasorba állításával. Meglátjuk mindenesetre, mit hoz a jövő.

Az End Of An Era egészen egyszerűen szenzációs produkció. A hang (stereo, DD 5.1)-és képminőségbe nehéz belekötni. Szenzációsan van fényképezve és vágva az anyag. Mindenkit és mindent látunk akkor, amikor a leginkább szükséges. Hála Istennek nincs szétrükközve a felvétel, csupán néhány lassított képkocka erejéig, a kép pedig kristálytiszta, aminek különösen örülök, ugyanis háklis vagyok arra, ha valaki úgy gondolja, szemcsésen, homályosan, pirosfénytúltengésben élvezhetőbb egy koncert. Sajnos, az utóbbi időben erre is volt bőven példa (Europe, Dio stb). Ahhoz persze, hogy egy ilyen minőségű DVD készülhessen, kellett egy profi előadás, látványos fényekkel, kivetítővel, pirotechnikával. Utóbbit illetően csak sajnálni lehet, hogy a grunge minimalizmusa máig hatóan kiszorította a koncerttermekből ezt, a zenei csúcspontokat felerősítő és kiegészítő látványelemet. Itt azonban kapunk dögivel. A fénnyel, tűzzel megtámogatott Phantom of the Opera, Wishmaster frenetikus hatásúak, számomra a katarzist mégis a Once lemez két legjobb szerzeménye, a Ghost Love Score és Creek Mary’s Blood jelentik. A klasszikus zenei igényességű Ghost Love Score fináléja szinte felrobbantja a csarnokot, az indián John Two-Hawks pedig személyes megjelenésének és szólójának köszönhetően hátborzongató spiritualitással tölti be a teret, és kölcsönöz új ízt a Creek Mary’s Blood-nak. Csodálatos.

Érthető okokból, a zenekar nem hahotázza végig az estét (a koncertet követően adták át Tarjának a felmondását), de mindenki a legjobbat igyekszik kihozni magából. Kiválóan is teljesítenek. Meglepően, de jólesően durvára sikerült Emppu gitársoundja, Tarja esetenkénti headbangje pedig Angela Gossow-nak (Arch Enemy) is becsületére válna. Marco Hietala szinte második frontember, hihetetlen figura. Óriási fazon, óriási zenész, és óriási énekes. Nagyon jót tett a zenekarnak a beválasztása.

 
 

A lenyűgöző színpadképnek és magávalragadó előadásnak köszönhetően azokat is képernyő elé szögezheti az anyag, akik nem számítanak a zenekar feltétlen hívének. A fanatikusok és szimpatizánsok pedig egy kincset kaptak emlékül a zenekartól, vagy Tarjától és a többiektől, ahogy tetszik.

Túrisas

(A DVD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg 2006. június 12-én.)

Címkék: dvd
2008.jan.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Ring Of Fire: Burning Live In Japan 2002 (DVD)


Megjelenés:
2002
 

Frontiers
 
Internetes honlap:
www.ringoffiremusic.com
 
Stílus:
neoklasszikus heavy metal
 

USA
 

Mark Boals – ének
Philipp Bynoe - basszusgitár
Tony Macalpine - gitár
Virgil Donati - dobok
Vitalij Kuprij - billentyűk


01. Introduction - Prelude
02. Circle Of Time
03. City Of The Dead
04. Vengeance For Blood
05. Atlantis
06. Interlude Prelude n. 2
07. Death Row
08. Samurai
09. Dreams Of Empire
10. Tony MacAlpine Solo
11. Keeper Of The Flame
12. Philip Bynoe Bass Solo
13. Virgil Donati Drum Solo
14. The Oracle
15. Vitalij Kuprij Keyboard Solo
16. E Lucevan Le Stelle
17. Bringer Of Pain
18. Face The Fire
19. Fairytales Won't Die
20. Ring of Fire

Nehéz a helyzetem, mert annak, aki a fent nevezett muzsikusokról még csak nem is hallott, nehezen fogom tudni röviden elmagyarázni, hogy kik is ők, és mit tettek eddig a heavy metal/hard rock műfajért, aki meg ismeri őket, - úgy vélem a többség - az meg elsősorban arra kíváncsi, milyen is lett a zenekar DVD-je. A zenészeket és zenekart nem ismerőknek tehát annyiban foglalom össze a lényeget, hogy kivétel nélkül olyan arcokból áll a csapat, akik eddigi életük (javarészt negyvenes korosztály) jelentős részét arra áldozták, hogy hangszereiken mindent el tudjanak játszani. Veszélyes vállalkozás ez, melynek megvannak a maga hátrányai. A kis-és középszerűség kultuszát éltetőknek mindig van olyan erős a hangja, hogy az igazi tehetséget feleslegesnek, öncélú magamutogatásnak láttassák, a talmi "csillogással" szemben. Így van ez az élet és művészetek egyéb területein is, nem csak a zenében. A Ring Of Fire is ezzel a bélyeggel lett besöpörve a szőnyeg alá és így történhet meg, hogy a DVD zenei anyagát tartalmazó CD-t a "futottak még" polcon lehet megtalálni a …………ban, és már néhány száz forintért megvásárolni.

A felvétel nem új, de az írás célja éppen az, hogy némiképpen igazságot szolgáltasson a mindig és mindenhol értéket képviselő tehetségnek és tudásnak.

Vitalij Kuprij. Nem tudom, ki hogy van vele, de engem büszkeséggel tölt el, hogy a kedvenc stílusom egyik jelese, cseppet sem mellesleg, mint zongoraművész, rendszeresen koncertezik a világ egyik leghíresebb koncerttermében, a Carnegie Hall-ban, ahol saját művei mellett, Rachmaninov, Chopin, Liszt darabokat játszik. De szinte semmiben sem marad el tőle Tony Macalpine sem, aki szintén klasszikus képzést kapott. Zongorán és hegedűn már művészi színvonalon játszott, amikor érdeklődése az elektromos gitár felé fordult.

Ha ezen a felvételen más nem lenne, mint Kuprij (Artension, Revenge) és Macalpine (Steve Vai, CAB, stb) játéka, akkor is bőven megérdemelné a nagyobb elismerést, de a Ring Of Fire egy zenekar, amely dalokat ír, és amelyekben – kimondani is szörnyű – sokszor körökön keresztül, párbajszerűen hangszerszólók "mérgezik" a levegőt.

Annyira persze én sem vagyok elfogult, hogy mindent 100%-ig tökéletesnek gondoljak, amit képzett hangszeresek adnak ki a kezükből, mert távolról sincs így, és legalább olyan oktondi hozzáállást feltételez, mint a technikai felkészültséget élből elutasítók "csak öncélú instrumenstruáció (tekerés, virga, hősködés, stb.), semmi más" megfellebbezhetetlen(nek gondolt) ítélete.

Ez sem tökéletes. Sem a hangzás (csak sztereo, ráadásul kevés basszussal, Bynoe-mentesen), sem az előadás nem az. A Ring Of Fire dalai összességében messze nem olyan jók, mint a hangszeresek külön-külön. Ami engem mégis különösen zavar, az Mark Boals teljesítménye. Az Yngwie Malmsteen’s Rising Force Trilogy (1986) lemezén debütált énekes, vélhetően az utómunkáknak köszönhetően, ugyan tökéletesen énekel, de szinte folyamatosan a padláson, ráadásul erőből, ami egy idő után nekem zavaró. Helyre kis parókája mellett zseniális hangadottsággal is rendelkezik, ezt a Puccini áriában is bizonyítja (A hang és kép pillanatig tartó szinkronitásának hiányában a feleségem a mai napig nem hiszi, hogy ezt Boals énekli, hiába mondom neki, hogy a play-back használat ezen a szinten nem szokás…), de a középtartománytól való érthetetlen tartózkodása meglátásom szerint árt az előadás egészének.

 

Mindennel együtt, ez a koncert egy nagy élmény és meggyőződésem, hogy nem kell zenésznek lenni ahhoz, hogy a jórészt klasszikus zenében gyökerező, elképesztően virtuóz hangszerszólókat és dalokat élvezni lehessen. Viszont a belénk plántált előítéletektől – persze, ha van - nem árt, ha csak átmeneti időre is, de igyekszünk megszabadulni.

Túrisas

(A DVD ajánló eredetileg a hardrock.hu-n jelent meg 2006. július 21-én.)

Címkék: dvd
süti beállítások módosítása
Mobil