Dionysos Rising

2012.sze.12.
Írta: Dionysos 1 komment

Marillion: Sounds That Can't Be Made (2012)

Marillion_Sounds.jpg

Kiadó:
Intact/Racket Records

Honlapok:
www.marillion.com
myspace.com/marillion

A legendás "Misplaced Childhood" (1985) majdnem olyan meghatározó az életemben, mint - mondjuk - a "Wish You Were Here" a Pink Floydtól. Egészen 2000-ig - talán a gyengécske "Radiation"-t (1998) kivéve - minden egyes lemezüket szerettem, beszereztem, ma is rendszeresen hallgatom. Azután az USÁ-ban - az aggasztóan szar borító és a hihetetlenül idétlen cím ellenére - megvásároltam az "Anoraknophobiá"-t (2001), és valami eltört bennem. Nem véletlen, hogy mióta ez az oldal beindult, Marillion lemezről még nem született recenzió, ellenben megannyiszor megragadtam az alkalmat, hogy a jobbnál-jobb, alig ismert neo-prog megjelenések okán mocskoljam a Marilliont.

Nálam a dupla "Happiness Is The Road" (2008) volt a mélypont, így az új anyagtól nem vártam semmit. Úgy gondoltam a cím eléggé kifejező: vannak hangzások, amiket nem lehet előállítani, de talán nem is érdemes... Az utóbbi idők digitális, pop és dub hangzásokkal kísérletező albumait egytől egyig méltatlannak találtam az együttes régi nagy híréhez. A gilmouri hagyományokat egykor oly hűségesen ápoló Rothery úgy viselkedett mostanában, mintha egy tisztességes gitárszóló a hitelesség leggyalázatosabb elárulása lenne.

A "Sounds..." végül rám cáfolt, még ha nem is állította helyre szememben a banda régi renoméját. Szerencsére már nem ciki a gitárszóló, a hangzás is visszakanyarodott a "Brave" (1994) és az "Afraid Of Sunlight" (1995) erősen pszichedelikus világához. A "Brave" hatása különösen erős a földrajzi neveket viselő nótákban (Gaza, Montréal). Számomra majdnem mennyei vigasztalás több mint egy évtizedes szárazság után olyan dalokat hallgatni, mint pl. a "Power" vagy a "Lucky Man".

Az albumot bemutató trélerben az együttes tagjai arról beszélnek, hogy most aztán tényleg sikerült magukat újra kitalálni, ami azonban szerintem csak promóciós célzatú túlzás. A "Sounds.." vérbeli Hogarth-érás Marillion album, de az biztos, hogy rátaláltak valami régi-új energiára (bejáratott, bevált, de modern hangzásra), amivel még egy olyan kiábrándult, ajakbiggyesztő cinikust is meg tudtak szólítani - hangsúlyozom: több mint tíz év után - mint amilyen én vagyok. A "Sounds..." ugyan nem koncept-album, de nem is olyan nagyon sok kellett volna hozzá, hogy méltó (bár kicsit öreguras) folytatása legyen a "Brave"-nek...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.sze.12.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Neal Morse: Momentum (2012)

Neal-Morse-MOMENTUM-300x300.jpg

Kiadó:
Radiant Records

Honlapok:
www.nealmorse.com
myspace.com/nealmorse

Neal Morse... a pasi egy fogalom: Spock's Beard, Transatlantic, Flying Colors, számtalan tribute anyag (pl. Yellow Matter Custard), s még annál is több szólóalbum. Nem tagadom, hiszen már többször leírtam (márpedig: verba volant, scripta manent - mondta egykor bölcsen Caius Titus), egyre kevésbé ragadnak magukkal a kompozíciói önismétlő jellegük miatt, mégis - bizonyos értelemben - minden egyes alkalommal lenyűgöz, minden egyes lemezét levadászom, ha élőben látom-hallom, szétcsúszok, s egytől egyig minden CD-jét megvásárolom eredetiben. Kell a zenei könyvtáramba és kész.

Morse évek óta - bármit is csinál - a már jól ismert elemeket pakolgatja, variálja, színezi és ötletesen újrahasznosítja. Egy-egy új lemezt meghallgatni olyan, mint ugyanabba a lakásba ezredjére belépni, s minden egyes alkalommal elámulni, hogy miként lehet sokadjára is ugyanazt a lakást, ugyanazokkal a bútorokkal úgy berendezni, hogy az ember egy pillanatra - de csak egy pillanatra - azt érezze, hogy alighanem a szomszéd ikerházba nyitott be, mert amit itt lát, ismerős ugyan, de mégsem a megszokott "családi" környezet.

Aki ismeri Morse önálló munkásságát, annak ennyi elég is kedvcsinálónak. Nem is húzom sokáig, itt a sommás ítélet egy kritikus, de elkötelezett rajongótól. A címadó "Momentum" és a több mint fél órás zenei kavalkád "World Without End" címmel (tényleg olyan mintha nem lenne soha vége) zseniális nóták, a Morse-féle törzsanyag részét képezik, de a többi csak töltelék, jóllehet szórakoztató. A "Thoughts Part 5" pl. a haszontalan önismétlés netovábbja, sem az eredeti dal (Beware Of Darkness - 1996), sem annak második része (V - 2000) nem volt olyan izgalmas, hogy indokolja az alapötlet újabb kimikrózását.

Állítólag Mike Portnoy az állandó pörgés miatt csak 2012 januárjában ért rá stúdiózni, bár akkor még csak egy nóta volt kész, meg néhány érdekes ötlet volt talonban. Morse - hívő ember lévén - nekifeszült a lehetetlennek, lefoglalta a stúdiót, és a hiányzó anyagot a rendelkezésre álló röpke két hét alatt összedobta. Ez azért érződik egy kicsit, jóllehet Morse az a típus, aki - ha nem kellene ennie, aludnia és más élettani szükségletekkel bajlódnia - évente akár 3-4 lemezt is simán meg tudna írni ezen a színvonalon.

Gitár-ínyenceknek mondom, hogy a "Momentum"-ban nem más, mint maga Mr. Guitar, azaz Paul Gilbert teker egy hatalmasat, míg a "World Without End"-ben egy nevesincs brazil srác, bizonyos Adson Sodré okoz komoly meglepetéseket. Illetve nem, mert mi már ezen az oldalon tudjuk, hogy Brazíliában egy kis odafigyeléssel, gondoskodással olyan mennyiségben nevelődnek ki az ügyes rockzenészek, mint pl. a kávécserjék...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.sze.10.
Írta: Dionysos 10 komment

ZZ Top: La Futura (2012)

ZZ Top-La Futura.jpg

Kiadó:
American Recordings

Honlap:
www.zztop.com

Egyszer volt, hol nem volt, az olajmezőkön innen, a marhacsordákon túl, amikor Jockey Ewing még kósza gondolat se volt, élt néhány szakállas a "barátok földjén" (Texas az indián tejas - barátok szóból ered), akik a posta, vagy talán a Mikulás hibájából hangszereket kaptak cowboykalap helyett gyerekkorukban, így egész életük rossz vágányra futott, s míg osztálytársaik suli után rohantak a földekre, hogy mihamarabb nyeregbe pattanhassanak, ezek az elkorcsosult kölykök apa garázsában nyomták a bluest.

A három "szakállas" közül igazából csak kettő volt szakállas, a harmadik kackiás bajsza alatt somolyogva így mutatkozott be: "Szakáll Feri (Frank Beard) vagyok, aki a Fort Worth Strip Club-ban szokott dobolni esténként. Korábban Dustyval és egy Rocky nevű fiúval nyomultam a "The Cellar Dwellers" nevű bandámmal a Fort Worth Cellar-ban. De mióta Dustyval átköltöztünk Billy garázsába, Rocky sörbe fojtotta bánatát, és létrehozta a Rocky Cellar-t."

Z.Z. Hill blues énekes és B.B. King blues gitáros tiszteletére, akik Gibbons faláról lesték a történéseket, a zenekart először ZZ Kingnek akarták elnevezni, aztán egy svédcsavarral megtoldva a dolgot végül a ZZ Top-nál kötöttek ki, mert a poszterek közül BB King volt felül. :)

Különleges alakú, torzított gitárok, egyenletes döngő ritmusok és texasi szlengben elsütött piszkos viccek, ez lett a banda védjegye, és létrehozták a "Texas boogie-blues-rock"-nak nevezett összetéveszthetetlen stílusukat. Legnagyobb sikereiket azonban mégis akkor aratták, amikor a '80-as évek új hulláma elöntötte blues-zenéjüket, ők meg egyesültek néhány nyuszilánnyal egy közös filmezés (nem pornó!) erejéig, miközben a Dean Guitars-nak köszönhetően büntetlenül és nyilvánosan a szőr között matathattak vadonatúj nyuszis gitárjaikon, amit azóta is emleget a világ!

Nyuszigitár.jpg

Emlékszem, a katonaságnál Zsolti barátommal, akivel akkor az általános iskola után már másodszor hozott össze az élet, kint feküdtünk a sportpálya szélén és élveztük a semmittevést a "Gimme All Your Lovin'" és a "Sharp Dressed Man" dallamaira, miközben a harckészültségi gyakorlat miatt kiürült laktanyát akár el is vihették volna a hátunk mögül. Később megtudhattuk azt is, hogy a kötött sapkás szólógitáros "Angela Montenegro" édesapja (legalábbis a Dr. Csont sorozat szerint), és hogy önként vonult be a Stillwater börtönébe 2005-ben (legalábbis szerintem, amikor feleségül vette barátnőjét, Gilligan Stillwater-t).

Most 2012-t írunk, az összeszokott hármas már 42 és előző gyermekük is 9 éves. Szóval ideje volt összedugni... az erősítőket egy újabb poronty létrehozásához. A szülésnél Rick Rubin volt a bába, aki meglátva az újszülöttet, felkiáltott: Jé, ez is olyan, mint a többi! - és csavart még egyet a fején. Így lett a nyitó/beharangozó nóta, az "I Gotsta Get Paid" egy kicsit torzszülött. Nekem legalábbis olyan a túltorzított gitár ebben a dalban, mint mikor anno az AIWA dekkemmel véletlenül túlvezéreltem a felvételt. Lám, már akkor megelőztem a koromat, ezért is lettem meg nem értett zseni! (Állítólag egy '90-es évekbeli houstoni underground rap paródiája akar lenni a dal, de szerintem Texason kívül senki sem ismeri az eredetit, így aztán pár milliárd embertársammal együtt én sem értem a poént.)

A mexikói határhoz közel élő zenészek a régi hagyományoknak megfelelően újra spanyol nevet adtak csemetéjüknek, ezzel is jelezve, hogy ismét a régi, fényes szelek fújják lobogójukat. Elvégre olyanok ezek a texasi szakállasok is, mint az ausztrál áramütöttek, hogy negyven éve ugyanazt nyomják és mégsem un rá az ember. Persze, mint minden házasságban, vannak jobb és rosszabb pillanatok, itt is vannak jobb és rosszabb alkotások. A "Sharp Dressed Man" riffjei likőrbe mártva (Chartreuse) például kifejezetten ízletesek, a hasonló aromájú "Big Shiny Nine" és az AC/DC ihletésű "Flyin' High" mellett a legjobb nóta a lemezen.

Nem tudom, mennyire szerencsés választás a szeptember 11-i megjelenés, remélem nem dől romba ettől a bő 40 éves házasság. Összességében szép a gyerek, még ha három feje is van, és szakállasan jött a világra, mint a Gyűrűk Ura törpjei, csak megint eszembe jutottak róla a nyuszik. Nem a nyuszilányok vagy a nyuszigitárok, hanem a tartóselem reklámban szereplő felhúzható plüssnyuszik. A fiúk kicsit lelassultak mára, ideje lenne elemet cserélni!

CsiGabiGa (ex-szakállas, ma már csupaszcsiga)

Címkék: lemezkritika
2012.sze.09.
Írta: Dionysos 4 komment

Grave Digger: Clash Of The Gods (2012)

grave digger 2012.jpg

Kiadó:
Napalm Records

Honlap:
www.grave-digger.de

Van olyan, hogy ragaszkodsz valamihez, ami kifejezetten ciki. Mint keletnémet turista a zokni-szandál kombinációhoz. Mi, idősebb fémhívők szerintem gyakran belefutunk a felhúzott szemöldökökbe, ha kiderül, hogy még mindig nem "nőttük ki" ezt a fajta muzsikát, és nem vagyunk hajlandóak a tisztes családi-polgári léttel kompatibilis zenét hallgatni. Hát még ha kiderül, hogy rockblogot is szerkesztünk...

Ezeket az előítéleteket nyilván az Akela-Pokolgép-stb. ősmetal zenekarokhoz köthető, buta szövegekre, primitív hangszeres megoldásokra és ápolatlan külsejű, a társadalom perifériáján élő zenészekre és közönségre asszociáló sztereotípiák teremtették. Mit lehet tenni ilyenkor? Vagy előkapod a Dream Theatert és megpróbálod bizonyítani, hogy ezen prekoncepciók nem általánosíthatók az egész műfajra, vagy egyszerűen csak leszarod a sok okostóbiást. Az első módszer limitált sikerei okán személy szerint én idővel egyre jobban preferálom az utóbbi megoldást.

Naná, hogy nem a Manowart kapod elő egy ilyen vitában, már ha belemész egyáltalán. De nem is a Grave Diggert, azt tuti. A "Heavy Metal Breakdown" úgy lett klasszikus, hogy felvonultatta a műfaj összes "elítélendő" kliséjét, kezdve a külsőségekkel, folytatva a germán szögletességgel és a jazz-konzis diplomát nem igénylő muzsikával, majd betetőzve mindezt Boltendahl úri körökben vállalhatatlan orgánumával. Mégis szívemhez nőtt az korong, mert tele van olyan jobb- és balegyenesekkel, melyek az idők folyamán metal-himnuszokká nemesedtek, és mert a sírásók egyszerűségükkel, lendületükkel amolyan germán manóvárként testesítették meg a metal őserejét és leg-lényegét. (Nemhiába voltak az elsők között, akik kapcsán a speed és power jelzőket is gyakran hallani lehetett, holott mai fogalmaink szerint egyértelműen tradicionális heavy metalt toltak akkoriban.)

Később aztán tényleg nyitottak a dallamosabb, poweresebb megoldások felé, némi kilengés után azonban rátaláltak a saját világukra, ami nincs is olyan messze a kezdetitől, és amelyen németes precizitással haladnak azóta is. Ahogy az egy szép hosszú pályafutásnál természetes, óvatosan kísérletezve feszegetik határaikat a mai napig, hol epikusabb, hol direktebb albumokat útjukra bocsátva; mindezt azonban nagyon óvatosan teszik, másfél méternél messzebb nem eltávolodva fő kompetenciáiktól, melyek leginkább a tökös riffekben és a könnyen megjegyezhető, együtt óbégatható refrénekben keresendők.

A műfaj megváltását nem tőlük várjuk, ez világos. Csak azt, hogy leszállítsák a soros élvezetes, könnyen befogadható, húzós riffekkel és metal-himnuszokkal megtűzdelt sorlemezüket. Amit ők jó iparoshoz méltóan tökéletesen meg is valósítanak. A Digger zeneileg erősebb, mint valaha, mely picit változatosabb, hangyapöcsnyit rétegzettebb zenét takar, mint a '80-as években, de ezen túlmenően nagy változások itt harminc éve nincsenek. Ha kihagytad az előző 12-13 korongjukat, ne aggódj, simán felveheted a szálat újra.

Ergo, egy agyzsibbasztó munkanap után, a munkamániás főnöktől kiszipolyozva pontosan erre van szükséged, nem többre. Úgyhogy ez a banda és ez a CD rendben van, mondjon akárki akármit. Az okoskodók pedig elhúzhatnak a búsba! Sőt, még az is lehet, hogy a szandál zokniban praktikus és kényelmes viselet – ezt tapasztalatból megerősíteni ugyan nem tudom, mert nincs az a pénz, amennyiért egy ilyen full gáz viseletet valaha is magamra vennék.

Kotta

Címkék: lemezkritika
2012.sze.07.
Írta: Dionysos 3 komment

Arthemis: We Fight (2012)

Bejegyzés alcíme...

virselis.jpg
Kiadó:
Off Yer Rocka Recordings

Honlap:
www.arthemismusic.com

Ez igen! Mert hogyan is kell egy "Harcolunk" című albumot nyitni? Az Internacionáléval! Bocs, a borítón lévő, vörös lángokban álló ötágú csillag megtévesztett. Tehát természetesen harci dobokkal, csak hogy pezsdüljön a vér, és ritmusra lépdeljünk az alakzatban. Mert a büszke Római Birodalom légiósai is büszkék lehetnek arra a morálra, amivel kései utóduk, Andy Martongelli rázta gatyába a zenei csapatokat: ez kérem power metal a javából, és nem bizony a dallamosabb, eu-galoppozós fajta. Ahogy az agyba döngölő "Apocalyptic Nightmare" megadja az alaphangot, arra már csak egy szigorúbb alstílus képviselői hajlandóak, és hajlanék is thrashnek titulálni a felcsendülő szerzeményeket, ha nem egy bikahangú, csatatereket is átívelő képességekkel megáldott énekes osztaná a parancsokat, olyan dallam-műveleti tervekkel, melyek viszont a thrash eszköztárából hiányoznak. Az Arthemis tehát annak a skandináv vonulatnak a híve – pedig hát olaszok ugye –, akik az angolszász heavy metálra a modernitás lapátjából rádobva  szaratják össze az ellenséget, tisztelettel europizálva az amerikai metál kedvelt stílusait.

A főszereplő, vagyis a parancsnok az eddig leírtak ellenére mégsem a frontember – ezt nevezik ugye az ellenség megtévesztésének –, hanem a shred gitárosként aposztrofált Martongelli, aki a ráaggatott címke ellenére nem csak a fürge ujjak tansegédlet eminens bebiflázója – a beton alapozás és riff-teremtés ugyanúgy megy neki, mint a cizellált szólózás, talán éppen ez a kettősség viszi leginkább előre a dalokat, és ad némi modern metálos ízt a hagyományos power elemeknek. S hogy ez mennyire így van? Hallgassátok meg a bónuszként felrakott két feldolgozás nótát, melyek ékesen bizonyítják az alternatív hadászati módszerek eltérőségükben is hatékony voltát. A "Tornado Of Souls"-t, ami ugye kötelező klasszikusként vonult be minden shred-gitáros repertoárjába, inkább az ének viszi ugyan előre – végre egy oroszlán bőgi a dalokat Miki egér cincogása helyett – mert a modern, bikabőgető hangzás ellenére inkább csak ügyes "kopi", az eredeti szerzemény okosan építkező, érzelmi fokozásának kihagyásával,  ám a Judas Priest-féle klasszikus "United" besúlyosítása és betonozó riff-gyomrosai telitalálatként görnyesztik össze az ellenséget.

Nem hinném, hogy a leírt attitűd és a mellékelt video elrémisztené akár a hagyományosabb felfogásban játszó Manowar híveiket, halld az ökölrázós, tufaságában is gyönyörű refrént: az olasz csapat úgy tudta aktualizálni a tradicionális powert, ahogy az Accept tette azt mostanában a heavy metállal. Ehhez pedig csak gratulálni tudok. The mission is NOT impossible!

Garael

Címkék: lemezkritika
2012.sze.06.
Írta: Dionysos 2 komment

Heart Of Cygnus: The Voyage Of Jonas (2012)

heart of cygnus.jpg

Kiadó:
Astral Knight Records

Honlapok:
www.heartofcygnus.com
myspace.com/heartofcygnus

Ez a Jónás, nem az a Jónás. Legalábbis nekem nem rémlik, hogy vargok támadásával kellett volna szembenéznie utazásai során, miközben a Fehér Boszorkányt hajkurássza, igaz, nem ma forgattam az Ószövetséget. Azért valószínűleg a bibliai szereplő szülte az alapötletet, de jócskán eltérve a sztoritól, a kaliforniai csapat – legutóbbi mini-űroperája után – ismét egy saját kiadású koncept-lemezzel lepte meg rajongóit. Amolyan epikus, sárkánymetal ízűvel-bűzűvel, de a tematika és a borító ne tévesszen meg senkit, mert a muzsika egyáltalán nem olyan.

Miért, milyen? Ahogy azt már korábban is írtam, a játék neve alapvetően "a korai Rush találkozik a Maidennel", nem kevés hatvanas-hetvenes évekbeli progresszív rock beütéssel megspékelve. Utóbbi vonalon – lévén helyenként folkos dallamok is felütik a fejüket – nekem legtöbbször a Jethro Tull ugrik be, de lehet, hogy neked más fog. Ez a paletta újabban tovább bővült a Queennel, tudniillik gyakran vélem felfedezni Brian May gitárhangzását és dallamait is a sorok között megbújva.

Rush, Iron Maiden, Jethro Tull és Queen. Ez olyan rossz akkor már nem lehet, ugye? Feltéve, hogy ezen hatásokat sikerül egységbe forrasztania a fiatal titánoknak. Elárulom, még annál is jobb a végeredmény, mint amire előzetesen számítani lehetett. Ha korábban érhette is őket az a vád, hogy példaképeik túlzottan karakteres lenyomatot hagynak a zenéjükön, erre a korongra teljesen összeért a zenekar és kikristályosodott a saját stílusuk.

Már ha jelen esetben beszélhetünk egyáltalán zenekarról. Ugyanis a dobok kivételével Jeff Lane egymaga kezeli az összes hangszert, és lévén a dalszerző is, nyugodtan egyenlőségjelet tehetünk ő és a Heart Of Cygnus közé. Mindez csak azért fura, mert a Twitter és Facebook posztjaik szerint már jóval a felvételek előtt megtalálták az állandó basszusgitárosukat (sőt idő közben már négyfősre bővültek), de az új tagokat, úgy látszik, egyelőre még nem engedik be a stúdióba, csak élőben erősíthetik a bandát.

Én könnyen rá tudok kattanni az olyan muzsikára, mely úgy agyas, hogy nincsen túljátszva, úgy átgondolt, hogy a spontaneitás és az érzelmek sincsenek kiölve belőle, művészi, de nem művi és/vagy művészkedő és úgy tud izgalmas, modern lenni, hogy hozzáállás, hangzás tekintetében nagyon is hagyományőrző marad. Progos vonalon ilyen még a While Heaven Wept; ha őket szereted, akkor itt is meg fogod lelni ugyanazokat az értékeket, hangulatot, amit Tom Phillipsék közvetítenek.

Már néhány hallgatás után nyilvánvaló, hogy egy egyéni csapat (?) fontos munkájáról van szó, amely nyugodt szívvel ajánlható a progresszív rock szerelmeseinek. Ugyanakkor azt is érzem, hogy még jó néhány hallgatásra van szükség ahhoz, hogy teljes pompájában feltárulkozzon előttem ez a mű, az összes finomságával, apró részletével egyetemben. Márpedig mi mást kívánhatna az ember fia egy epikus utazást ígérő albumtól, nem igaz?

Kotta

Címkék: lemezkritika
2012.sze.06.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Kaipa: Vittjar (2012)

kaipa_vittjar.jpg

Kiadó:
InsideOut/Century Media

Honlapok:
www.kaipa.info
myspace.com/kaipa

Aki követi Túrisas kolléga  írásait (már amikor még érdemben hozzájárult a blogon folyó munkához), tudhatja, hogy nem igazán szimpatizál a brit-skandináv neo-progresszív rock csapatokkal. Ennek ellenére ő volt az, aki anno lelkesen ajánlgatta nekem a Kaipa "Angling Feelings" (2007) című lemezét. A stílus torkosságra hajlamos fogyasztójaként nem is kellett nagyon kínálgatni nekem a cuccot, hiszen amiben Jonas Reingold (The Flower Kings, Karmakanic, The Tangent) bőgős zseni valamilyen formában közreműködik, már eleve nem lehet szar.

Szinte hihetetlen, de a Kaipa közel 40 éves zenekar, immáron 11 lemezzel.  Az egyetlen fix tag Hans Ludin billentyűs-énekes, de itt kezdte karrierjét mindössze 17 évesen Roine Stolt gitáros is (The Flower Kings, Transatlantic). El kell ismernem, az alapvetően progresszív folk-rock-jazz fúziót játszó együttes nem tartozik a kedvenceim közé, őket nálam mérföldekkel beelőzi a Karmakanic és a Magic Pie, de stílusalapítóként kijár nekik a köteles tisztelet, ráadásul Reingold és Per Nilsson gitáros (Scar Symmetry) csatlakozása óta sokat nőttek a szememben.

Nilsson ékes bizonyítéka annak, hogy csak azért, mert egy gitáros dallamos death metal-t játszik, még nem föltétlen agyatlan tekerőgép. Döbbenetesen változatos, élvezetes, sokszínű, amit itt csinál. Valójában leginkább miatta hallgatom ezt az albumot is, nem pedig Patrik Lundström és a tucathangú Aleena Gibson sokszor hisztérikus dallamai miatt. Éppen ez az a terület, ahol a Karmakanic és a Magic Pie köröket ver a Kaipára.

Ettől eltekintve a "Vittjar" - a zenészek erre garanciát jelentenek - hangszeresen kifogástalan, elképesztően jól szól, s annyiban mindenképpen egyedi, hogy rengeteg skandináv folk zenei elemet hallhatunk rajta. Valójában én már évek óta egy ilyen magyar zenekarról álmodom, ahol a népi motívumok nem egy talajmenti, 4 akkordos punk muzsika díszítőelemei (pl. Kárpátia), nem hagyományos heavy metal dalszerkezetekre van ráaggatva (pl. Dalriada), nem egy hatásvadász pop-rock nép-nemzeti ömlengés részei (pl. Kormorán), de még csak nem is a kétségkívül zseniális Both Miki eszement szólóit kísérik (Napra), hanem egy izgalmas, ideológiáktól mentes, kiegyensúlyozott fúzióhoz járulnak hozzá, amúgy Kaipa módra. Ez kéne itthon is: irgalmatlan hangszeres fölkészültség, hagyományos rock-pszichedélia, némi metálos feszesség, sok jazzes borulás, és turáni buzgalom nélküli népzene modern köntösben.

Visszatérve a Kaipára, beismerem, hogy igazából csak a kétezres évek második fele óta kísérem figyelemmel a munkásságukat, de a "Vittjar" talán az eddigi legjobb albumuk. A keretként szolgáló instrumentális "First-" és "Second Distraction" nagy borulás, de a "The Crowned Hillsides" is briliáns. Mehet az idei The Flower Kings mellé...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.sze.05.
Írta: Dionysos 4 komment

Gitárosok, figyelem!

J˘n s Tam s Git rverseny - J˘n s Tam s fot˘.jpg

Nagyszabású hazai internetes gitárverseny indult el augusztus 31-én. A verseny létrehozója és névadója Jónás Tamás, aki a világhírű amerikai gitáros, Steve Vai kiadójánál van szerződésben. A hazai és külföldi támogatóknak köszönhetően a verseny több mint negyedmillió forintos összdíjazással várja a gitárosokat.

A Jónás Tamás Gitárverseny egyik különlegessége, hogy a debreceni Rocksuli a verseny legjobb fiatal tehetségét féléves ösztöndíjjal jutalmazza. Erre a hazai gitárversenyek történetében korábban még nem volt példa.

A verseny további érdekessége, hogy a résztvevők nyolc kategóriában is kaphatnak elismerést, így ezen a versenyen azok is díjakban részesülhetnek, akik hobbiszinten gitároznak, vagy nemrég kezdtek zenélni. A zsűri többek között a Legjobb Gitáros, a Legjobb Fiatal Tehetség, a Legjobb Rock Szóló, a Legszebb Téma, a Legötletesebb Momentum és a Legjobb Előadás kategóriákban hirdet győztest.

A versenyre Jónás Tamás neves zenészekből álló nemzetközi zsűrit hívott össze. A zsűritagok között megtalálható az amerikai Troy Stetina, a világ első számú gitár-instruktora, akinek gitároktató könyvei és DVD-i több mint egymillió példányban keltek el világszerte, és évtizedek óta jelentkezik gitár-rovatokkal a legnagyobb amerikai gitármagazinokban. Szintén zsűritag a svéd Mattias IA Eklundh és az ausztrál Brett Garsed, akik Troy Stetina mellett szintén a világ legjobb és a szakmán belül legelismertebb gitárosai közé tartoznak. Stetina, Eklundh és Garsed Jónás Tamás nemrég megjelent második nagylemezén is szerepelnek.

A gitárverseny szeptember 30-ig tart, és a Hangfoglalás kiállításon, 2012. október 6-án lesz a hivatalos díjkiosztó gála.

A verseny támogatói: Árkádia Hangszerbolt, Echo Hangstúdió, Eldorádó Hangszerbolt, Guitar Master Class, Jam Track Central, Kasleder Effects, Lukinserv, Mezzoforte Hangszeráruház, Oroszlánbarlang, Riff Axelerator, Rocksuli, Sublime Pickups, Vintage'52 Hangszerviz.

A Jónás Tamás Gitárverseny hivatalos videója:

Hivatalos honlap, a nevezés részleteivel:

Címkék: ajánló
2012.sze.04.
Írta: Dionysos 1 komment

Hess Hesz, Leszperensz!

Nos, a tavalyi Toto-kavalkád után az idei HáziX Faktoros megmérettetésünk tárgyai (vagy inkább alanyai) az a két ember, akiknek neve úgy összeforrott, mint Lennon és McCartney, mint Jagger és Richards, mint Stan és Pan vagy Zoro és Huru, vagy mint Harem és Scarem: Hess és Lesperance.

Egyik összevitatkozásunk után egy "barátom" azt mondta: "Egyébként bírom a búrádat!" Ja, én meg azt hittem, barátok vagyunk! Így vagyok én a Harem Scaremmel is. Egyébként bírom a zenéjüket, de össze nem töröm magam a "barátságunk erősítéséért". Ha láttam egy lemezüket ezerér', megvettem, de nem rohantam a lemezboltokba egy új megjelenés hírére. Ezért aztán a szép csendes feloszlásuk híre sem rázott meg nagyon. Házi szerzőpárosuk két tagja azonban most külön-külön jelentetett meg szólóalbumot, szinte egyszerre, ráadásul barátságuk töretlenségét demonstrálva a zenekar egyéb tagjai is közreműködtek mindkét lemezen.

Pete Lesperance: Fade Into Stars (2012)

Lesperance.jpg

Kiadó:
Hope Songs Music

Honlap:
www.petelesperance.com

A Harem Scarem gitárosától egy gitárcentrikus lemezt vártam, olyat, mint a 2004-es "Down In It" (melyet 2 évvel később újra kiadtak, mint a Fair Ground zenekar első albumát, egy kissé módosított dalsorrenddel és egy új dallal, amúgy Rubber módra). Nos, az új lemez nem ilyen. Gitárját zaciba vágta, és a kapott pénzből saját kiadásban jelentette meg új lemezét, mely egy befelé forduló, érzékeny ember megnyilvánulása 10 dalban. Ez egy dalszerző és énekes albuma, a gitáros háttérbe szorul. Szelíd, nyugodt, a fúvósokkal néha borsőrmesteresen Beatles-es (Too High), a sok akusztikus gitárral és zongorával meg inkább John Lennon szólómunkásságára emlékeztető (Be The One). Úgy látszik, ebben az évben mindenki az érzelmesebbik oldalát veszi elő (Ken Hensley, Siggi Schwarz is szerelmes dalokkal nyomult). A legjobb (leg-Harem Scarem-esebb) dal a "Love Someone", a legemlékezetesebb gitárjáték a "Satellites"-ban hallható.

Hess: Living In Yesterday (2012)

Hess.jpg

Kiadó:
Frontiers Records

Honlap:
www.harryhess.net

Vidám albumról vidámabban is lehet írni! Harry Hess a zenekar énekese és billentyűse volt, úgyhogy tőle nem vártam nagy durranást gitárjáték terén, főleg, hogy előző lemeze is közepesre sikeredett. Erre mit tesz a lelkem? Felbérel néhány "kóbor" gitárost, hogy ráérő idejükben ugyan játsszanak már fel pár számot az új albumra! Így kerül a csizma az asztalra: Howie Simon (JSS, Alcatrazz), Magnus Karlsson (Last Tribe, Allen/Lande, Primal Fear), Tommy Denander (minden, ami AOR, de fő műve a Toto-zenészekkel összehozott Radioactive) gitárosok pedig a lemezre.

Talán jelzés értékű, hogy a lemezre meghívta a '90-es évek felállásának dobosát vokálozni. Így aztán örömteli, de nem meglepetés, hogy a zene visszakanyarodik a Harem Scarem első lemezeinek stílusához, amikor még hosszú hajjal nyomták a rockot. Ehhez remekül passzol háttérvokálosként az a Marcie Free, aki Markként kezdte pályafutását, de úgy értelmezte a nevében szereplő szabadságot, hogy szabadon választhat nemet. (Én ebben a maradi kommunista elveket vallom, az a jó, ha egyből lehet választani!)

Hogy kell lemezt nyitni? Kinyitom a digipack borítót és kiveszem a lemezt. Ja nem, ez más. Ahogy Harry csinálja: egy igazi bombasztikus aréna rock slágerrel, Bon Jovit megszégyenítő dallamokkal, kemény riffekkel és egy Magnus Karlsson szólóval. Ez megalapozza a hangulatot a címadó "Living In Yesterday"-ben. Később olyan bölcseletekkel is találkozhatunk, mint az önző hősszerelmes könyörgése, a "Don't Leave Me (Before I Leave You)", és sikerült megírnia a Cheap Trick "I Want You To Want Me" slágerének a reciprokját "I Dont Wanna Want You" címmel. Ez egy kicsit lágyabb, poposabb hangvételű, mint mondjuk egy keményebb Roxette nóta (és ebbe már Tommy Denander keze lóg bele).

Konklúzió: Lesperance a lelkét tárta elénk, sok lírával, sok HS ízű dallammal, de az igazi dög hiányzott a muzsikájából. Akinek ez bejön, annak egészségére, nekem az kevés, ha valaki 2012-ben Beatles-stílusban muzsikál. Hess bezzeg nem spórolt a nosztalgiával, társszerzők és vendég-gitárosok bevonásával igazi kommerciális melodikus rock lemezt (vagy más néven "kereskedelmi dallamos szikla", ahogy a fordítóprogram reagált az angol megfelelőjére) varázsolt elénk.

A győztes nálam Hess lett, de akkor nyerne mindenki legtöbbet, ha ez a klasszikus szerzőpáros újra összeállna, hogy újabb HS himnuszokat írjanak nekünk és az utókornak. Szóval: hess Hesz, Leszperence, jöjj vissza Vándor (akarom mondani éljen újra a Herém a Háremben)!

CsiGabiGa (szakképesített eunuch)

Címkék: lemezkritika
2012.sze.02.
Írta: Dionysos 3 komment

Phantom X: The Opera Of The Phantom (2012)

Bejegyzés alcíme...

phatomxopera.jpg
Kiadó:
Pure Steel Records

Honlap:
www.phantom-x.com

Nem tudom, értelmes dolog-e azon vitatkozni, hogyan lehet fából vaskarikát gyártani, vagy pótolni a pótolhatatlant, de a tudomány rohamos fejlődése – ami ugyebár az első kérdésre hamarosan választ fog adni (vagy már választ is adott?) – óvatosságra inti az embert. Igen ám, de a zene akármennyire genetikai és matematikai alapú, mégis túlmutat a puszta ráción, így el lehet játszani az olyan furcsa kérdésekkel, amiért az ifjú – vagy korosabb – tudósok plenáris ülésén minimum hülyének nézik az embert, ám itt, a Dionysos Risingon rögtön véleményezési és továbbgondolási kényszert szül, legalábbis remélhetőleg. Mert hát ugye itt van a nem régen elhunyt, és általános elfogadottságban a legjobb hangú metál énekesnek tartott Ronald James Padavona, vagy ismertebb nevén Dio, és írásom tárgyául rögtön számba is veszem azokat az énekeseket, akik vagy orgánumban, vagy frazírokban – esetleg módszertani örökségében – képesek pótolni a pótolhatatlant. Bár puszta klónként indult, később aztán rátalált saját hangjára is az az énekes, akit kikerülhetetlen ebben a témában megemlíteni. Nils Patrick Johansson mellett természetesen ott van Tony Martin, aki az epikus, komor metodika nagymestere, és titkos favoritom, Johnny Gioeli, akinek adottságai jelenünk legismertebb hard rock hangjához, Jorn Landéhoz mérhetőek.

Azt nem tudom, hogy Freddy Mercury-hoz hasonlóan felbukkant-e már az interneten valami ismeretlen vokális ikertesó, ám az mindenképpen előzetes gyanúra adhat okot, ha valaki egy Dio tribute banda énekeseként alkot önállót. Igen, a Phantom X frontembere, a kultikus amerikai Omenből ismerős Glenn Malicki másodállásban egy "isten"-tisztelet bandát üzemeltet, ami nem meglepő. Hősünk ugyanis tulajdonképpen egy power metálba oltott Dio, és nem csak hangi adottságait tekintve: a banda eddigi három lemezén bőven találhatunk olyan szerzeményeket, melyek Dio doomosabb lemezein is bőven elfértek volna, és hát aki így tudja a mester szellemét megidézni, mint Glenn az "Enchanted"-ben, vagy az első lemez "Everspell"-jében, az mindenképpen többet érdemel, mint egy elismerő fejcsóva.

Annak oka, hogy a vállveregetés mellett azonban legszívesebben egy jókora seggberúgást is kilátásba helyeznék, nem más, mint a hangzatos és ismerős címmel ellátott jelen lemez, ami félrevezetően az első három album fejezetekre bontott, koncepcióval egybekötött számainak laza összefűzése, megspékelve azt három új szerzeménnyel. Ravasz, mondaná H. Sanyi barátom. Kitolás, mondom én, bár arra mindenképpen jó, hogy amolyan válogatásként ízelítőt adjon a méltánytalanul ismeretlen banda munkásságából. Mert itt bizony az USA-power azon ágának legszebb pillanataival találkozhatunk, ahol az amerikai sztenderdek mellett bőven akad epikus európai elem is, amúgy Jag Panzer, Savatage, vagy Iced Earth módra. Aki tehát szereti ezt a néha sejtelmes, néha dühödt, mesélős-regélős, vagy csontig hatolóan izomba vágó műfajt, az nem fog csalódni, még akkor sem, ha a lemez címe a musicaleket nagy ívben kerülő részére minden bizonnyal rossz ómen.

Garael

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil