Dionysos Rising

2012.máj.02.
Írta: Dionysos 7 komment

Egy király koncert. Király István és a G-Jam Projekt (Hódmezővásárhely, Raktár Café)

Amikor még Rockinform munkatársként kézbevettem és átnéztem a havi promóciós csomagban lapuló CD-ket, nem Király Pitta bemutatkozó lemeze volt az, amiért minden mást félredobtam, mert a tapasztalat az mutatta, hogy a magyar vidék rockéletében olyan ritka az említésre méltó produkció, mint iskolai menzán a szarvasgomba köret.

Aztán némi tili-toli után csak bekerült a lejátszóba (részemről ugye kis híján "barna hang"), mert a lapzárta kikövetelte és innen ugye már történelem. Persze, már amennyire mi itt a blogon történelmet írunk. Azt írtunk, tehát történelem, köszönhetően annak, hogy némi kapcsolatrendszerünk volt a netes rock undergroundban. Így hamarosan nálunk lényegesen nagyobb olvasottságú portálokon is felbukkantak vagy az általunk írt kritikák, vagy az ajánlásunkra megírt recenziók. Sőt, és ez már mindenféle lábjegyzetes fenyegetés/zsarolás és kikövetelés nélkül történt: a Hard Rock Magazinban egyenesen a hónap lemeze lett a második király Király korong.

Most mondjátok meg, ezek után lehet nem meghívni őket egy koncert erejéig, ha megfelelő helyszín és elvileg érdeklődők is adottak? Tessék, mutassák csak be élőben, hogy mindez nem csalfa vak remény, nem hologram 2Pac vagy bármi, és tényleg létező opció, hogy begördül egy kisbusznyi profi muzsikus Mátészalkáról, akik élőben tolják az arcunkba úgy a jobbára instrumentális rockmuzsikát, hogy szem nem marad szárazon.

Jött, (már másodjára is) jön és csak remélni merjük, hogy jönni is fog még hozzánk a G-Jam, mert minden tekintetben kiszolgálták az igényeket a srácok, sőt ismerve azokat a háttérinformációkat és szervezési részleteket, amelyeket most nem osztok meg az olvasókkal, még azt is mondhatom, hogy ez szolgálat volt részükről. Ilyen pedig elvileg ma nem létezik. Sem a zeneiparban, sem máshol. Vagy ahol létezik, ott a végére azért kiderül, hol rejt a zene iránti alázat egy kevés pénzéhséget, irigységet, vagy szimpla átbaszást, nyers pofábaröhögéssel.

Pillanatok alatt vérprofin beszerelt, arányosan, szinte lemezminőségben megszólaló cucc, 3 óra játékidő, (nagy)családi hangulat. Gary Moore, Deep Purple, Bonamassa, Király és G-Jam, Hendrix-klasszikusok, hol énekkel, hol csak az éneket (is) tökéletesen helyettesítő gitár tolmácsolásában. A "Little Wing"-ben pl. a közönség soraiból beugró basszer csajjal (Szibilla).

Részünkről is mindent megpróbáltunk ugyan, a nem túl rokonszenves egyik főszervező (khmm….) a háttérmunkában még explicit fenyegetéssel és rá jellemzően nem a(z) (T)úri szalonokból ismert útszéli stílusával is igyekezett növelni a koncertlátogatók, majd ha már ott voltak, a lemezvásárlók számát, de ez eltörpült ahhoz a vállaláshoz képest, amit a zenekar már másodízben megtett a hódmezővásárhelyi közönségért. Köszönjük Király Pitta, köszönjük G-Jam!

PS. Kedves koncertszervezők, ne legyetek szívbajosak, mert értetek megyek!!!!

Túrisas

2012.máj.02.
Írta: Dionysos 2 komment

Tabán, Tabán, te mindenem!

A tavalyi tabáni koncerten olyan jól éreztük magunkat, hogy kis baráti társaságunk idén is arrafelé vette az irányt május elsején. Sör-virsli volt, mint a régi majálisokban (csak a sört most Soproninak híják, a virslit meg Forró Kutyának), a felvonulók meg a szinpadon követték egymást.

Az első néhány felvonulóról le is maradtunk a korán ránk tört kánikula okán, csak 4 körül indultunk el, és mint későn érkezők, csak egy híddal arrébb (az Alagútnál) tudtunk leparkolni. Így járt a fél háromra meghirdetett LunchBox és a háromtól zenélő S-Modell, de a négykor kezdő Kormoránnak is csak az utolsó taktusait hallottuk az utcáról. Megjegyzem, hogy a négyórai hakninak az volt az oka, hogy estére még át kellett cuccoljanak a Jobbik Majálisra, ahol viszont ők voltak a főműsorszám. Vagyis a Tabán volt nekik a nyilvános főpróba. Nekünk viszont így kimaradtak az életünkből.

Ötkor viszont kezdődött az a program, amire igazán vártam, és aminek minden egyes fellépőjére jutott valami meglepetés. Keresztes Ildikó bulijait tavaly is nagyon élveztem, főképp, hogy Szekeres Tamással állt szinpadra. Idén a Tabán első meglepetése Ildikó új zenekara volt. Az új gitárosa "a fizimiskájában Steve Vai-ra hajazó Szűcs János, akinek időnként a gitárja is amolyan 'vajaspistásan' szólal meg" (idézet magamtól, a Keresztes Ildikó lemezkritikából). Szóval, az új lemez nagy részét feljátszó gitárossal lépett a deszkákra, valamint Popper Péterrel és a ritmusszekcióval, akikkel mindenütt találkozom, legyen az Bon-Bon koncert, Rock Band (egykor), vagy Gary Moore emlékkoncert (Vámos Zsolt és barátai), azaz Borbély Zsolt és Lőrincz Viktor. A műsor a szokásos "Nem tudod elvenni a kedvem"-mel indult, hogy aztán néhány feldolgozás (többek közt "Valahol egy lány", "Holnap") után eljussunk az utolsó két lemez Björn Lodin nótáiig (Csak a miénk, A nevem, Egészen, mert félig nem tudok) és persze a "Démon, aki bennem van" zseniális címadó szerzeményéig. A záró Tina Turner dal (The Best) helyett viszont jobban esett volna a tavaly augusztus 20-i ráadásban eldurrantott AC/DC sláger, a "You Shook Me All Night Long".
Török Ádám és a Mini Big Band. A név furcsa, de sokat sejtető! Az újabb meglepetés: Török Ádám kiterjesztette a zenekarát egy rézfúvós szekcióval és ennek az új felállásnak itt volt a hivatalos bemutatója. Érdekes volt a "Kolduskirály"-t, a "Vissza a városba-t, a Lusta blues"-t és a többi Mini dalt ebben az új felfogásban, Zakar Zoltán által áthangszerelt verzióban hallani. A koncertet a "Sziget '96 blues"-zal zárta a Török Ádám (ének, fuvola), dr. Galyas László (trombita, szárnykürt), Resetár Attila (trombita), Szarka István (trombita), Pomázi Orsolya (szaxofon, fuvola), Belicza Károly (szaxofon), Döge Csaba (harsona), Köles Márk (dob), Gyebrovszki András (bass), dr. Kovács Tamás (gitár), Benedekfi István (billentyűk), Szabó Imre (billentyűk) felállású nagyzenekar. Ádám erős egyéniségével a nagyzenekart is "túljátszotta", és amikor a Tabán közönsége egy emberként énekelte a "Vissza a városba" sorait, na az volt az igazán hidegrázós, szőrfelállítós pillanat!
Az este negatív meglepetése Nagy Feró volt, illetve az, hogy igazi hetvenes évek feelinget varázsolt a szinpadra. Nemcsak a "Támadás! 1,2,3!" felkiáltás után elnyomott "Jerikó"-val, hanem azzal is, hogy "már nem volt szomjas", mire szinpadra lépett. Ezzel együtt jól végigénekelte a koncertet, csak a dalok közötti kommentárok sikeredtek a kelleténél hosszabbra és trágárabbra. Na meg a hangosítással volt valami gond, mert a háttérvokál erősebb volt, mint Feró hangja, aztán, mivel nem tudtak mit kezdeni a dologgal, lehúzták az egészet félhangerőre, hogy hallhassuk Ferót is. A "Jerikó" után a "Katicabogárka" következett, egy régi-új dal, régi, mert a "Jerikó"-val együtt már a miskolci Vörösmarty Művházban erre csápoltam baboskendővel a nyakamban nyolcadikosként, új, mert az új lemezre új hangszerelést kapott, egy kicsit Feró Hamlet-lemezének stílusában. Nem baj, nekem így is bejön!
 
Eztán Feró nagyon megútálta a XX. századot, majd jöttek a XXI. századi "Vidámság és rock and roll" üdvöskéi, a "Csodálkozol, hogy iszom", a közönségénekeltetős "Szépség agressziója" és a nagy kedvencem, "A balfék fiú balladája". Érdekes egyébként, hogy a közönségénekeltetésnél (Lehetetlen megkapni minden lányt, De törekedni kell rá!) a lányok voltak hangosabbak! Lehet, hogy a vágyaikat énekelték ki, míg a fiúk a vágyaikat már kiélték? Persze nincs buli nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, nyolc óra szórakozás nélkül, ahogy a "Boldog szép napok" utáni sóhajtozás is terítékre került, a koncertet pedig a Bikini "Mielőtt végleg elmegyek" című dalával zárták. (Valahogy ebben a dalban meg az "Egy nagy trikó, ezt még tőled kaptam" sor volt a leghangosabb a közönség soraiban. Az ő felállásuk nem változott tavaly óta: Nagy Feró (ének), Magasvári Viktor (gitár), Laczik Fecó (basszusgitár) és Kisferó, akarom mondani Nagy Hunor Attila (dob).
 
Az este fő attrakciója Balázs Fecó és a Korál volt, akik két gitárossal léptek szinpadra. Elég messze voltunk, a kivetítőt meg takarták a fák, úgyhogy nem nagyon tudtam hova tenni az ötödik Korált, de aztán, amikor az első vokálnál leénekelte Fecót a szinpadról, akkor döbbentem rá, hogy ez itt bizony Kiss Zoli. És már megint! Balázs Fecó egyébként is magasra tett énekdallamaira rátett még egy felső tercet, és ott tartotta ki a vibratót élőben, gitározás közben, úgyhogy megintcsak leesett az állam a teljesítményétől. Még szerencse, hogy ültem a fűben, mint a nyuszi! Persze aztán eszembe jutott, hogy van neki egy Korál Tribute Bandje Fischerrel, úgyhogy kívülről nyomja az összes Korál dalt, nem volt nagy kunszt felkészülnie a bulira. A többi tag közismert: Balázs Fecó, Fischer László, Fekete Tibor és Dorozsmai Péter.
 
És a dalok is közismertek. A korai Taurus slágerektől kezdve (A kőfalak leomlanak, Anyám vígasztalj engem) az első lemez dalain át (Kiűzetés a Paradicsomból, A másik oldalon) megalapozták a rockos hangulatot, aztán ott volt a "Fekete bárány", ott voltak a "Szeretet koldusai" és a "Kölykök is a hátsó udvarból", hogy aztán a lányoknak kedveskedjen egy bugyinedvesítő ballada egyveleggel. A koncert mélypontja volt szerintem, hogy ennek első darabját, az "Évszakok"-at számomra érthetetlen módon playbackről nyomta le. Ezt követően "A csönd évei"-t és a "Kevés voltam neked"-et már élőben tette hozzá, és bár engem kifejezetten idegesített az a művészieskedés, amit csinált, hogy mindig felütésre énekelt, szinte sohasem a szöveg eredeti helyén, de a hangja rendben volt, ezért nem értettem, miért kellett az a playback betét a koncert közepén.
 
A koncert vége felé újra a nagy (pontosabban kislemezes) slágereken volt a sor, "Homok a szélben", "Ne állj meg soha", majd a koncert gyönyörű lezárásaként a "Maradj velem (Amikor vége az utolsó dalnak is...)", hogy aztán a két első kislemez A oldalas dallal zárják a koncertet (Hazafelé és Válaszra várva). Jó buli volt, jövőre is eljövünk. Pláne ennyiért!
 
CsiGabiGa
2012.ápr.30.
Írta: Dionysos 7 komment

H.E.A.T.: Address The Nation (2012)


Kiadó:
earMusic

Honlapok:
www.heatsweden.com
myspace.com/heatsweden

Nem tartozom azok táborába, akik meghallván a tehetségkutató szót, azonnal vörös posztót vizionáló bikává változnak (legfeljebb GaBikává), tőlem aztán nyugodtan ki lehet facsarni a kétnapos csillagocskákat, akiket a hirtelen ismertség röpít fel, hogy aztán egy-két év múlva a mulatós adók és a falunapok kiemelt sztárává avanzsálva emlékezhessenek szépkorukban is a 15 percnyi hírnévre. Éppen ezért talán az objektivitás mértékadásával jelenthetem ki, hogy hangi adottságaikat tekintve Oláh Ibolya vagy Rúzsa Magdolna – a férfiakat kenterbe verve – igenis nemzetközi mértékű tehetséggel rendelkeznek, még akkor is, ha előbbi a rockattitűdből leginkább a balhékban és az öntörvényűségben idomult az elithez.

Sajnos a magyar hallgatóság még nem jutott el odáig, hogy jobbik esetben ne egy lesajnáló mosollyal, rosszabb esetben kispolgári felháborodással hallgassa, ha valamelyik énekes egy-egy rockdallal próbálkozik – és most tegyük félre Tóth Gabi próbálkozását, akinek minden bizonnyal megártott a pitralon… Komolyan, el tudja valaki képzelni, hogy egy magyar előadó kőmetál dalokkal nyerjen tehetség kutatót, és most nem az olyan kötelező kűrökre gondolok, mint az ismertebb Queen slágerek vagy a csontig koptatott AC/DC slágergráfia. Pedig biztos vagyok benne, ha nem tudná a nagyérdemű, hogy éppen egy aktuális metál sláger szól – és nem kattanna be az agyban a tiltó vörös gomb – akkor a legortodoxabb háziasszony is bőszen dúdolhatná a "18 and Life", vagy a "Run To The Hills" dallamait. S hogy miért éppen ezt a két dalt emelem ki a hegyormonyi dallamkínálatból? Mert többek között ezekkel a darabokkal nyerte meg a Swedish Idolt az a fiatalember, aki jelen albumon énekli le a csillagokat az arénák tetejéről.

Nem tetszett az új Europe? Nem bírod kivárni az új Def Leppardot? Eleged van Bon Jovi country mániájából? Akkor a H.E.A.T.-et neked küldte a metal god: a tehetségkutató nyertese, Erik Grönwall, mint frontember pedig csak hab a tortán – és itt bizony a krémet igencsak megédesítik az olyan melódiák, melyekből egy gombócnyi is elég lenne az édesszájú kedvenceknek. Ráadásul minden számból úgy árad az életöröm, ahogy azt a műfaj etalonná vált sztenderdjei kívánják, talán éppen ez az a momentum, ami nem engedi geil-lé válni a ránk zúduló érzelem-áradatot.

Oké, van pár taktus, ami az aréna rock tankönyvének törzsanyagából lett ollózva, de bátran állíthatom, itt mégis önálló eredménnyel büszkélkedhet a hallgató és az idézetek csak azt bizonyítják: tökéletesen el lett sajátítva a nyolcvanas évek szülte hair-metal tananyag. Az meg külön piros pont, hogy ballada alig szerepel a lemezen, itt bizony a nyaktáncoltató ütemeké a főszerep, legyen szó leopárdos szaggatásról, blues gyökerű boogie-ról, vagy Toto-t idéző AOR csárdásról. Grönwall produktumára nem lehet panasz, sőt, igazából köröket ver a példaképek énekeseire – no persze lemezen, mert arénában még nem láttam bizonyítani. De oda menjenek egyelőre a bikaviadalt szeretők, én itthonról élvezem az év eddigi stílusbombáját. YEAAAAAAH!

Garael

Címkék: lemezkritika
2012.ápr.29.
Írta: Dionysos 1 komment

At Vance: Facing Your Enemy (2012)

Kiadó:
AFM Records

Honlapok:
www.at-vance.olaflenk.com
myspace.com/atvance

Hiába minden nyűglődés, fikázás, cinikus megmondás, tudomásul kell venni, hogy Malmsteen megkerülhetetlen a metal zenei történelemben. Oké, rendben van, lehet hivatkozni a nagyapára, egy bizonyos Blackmore nevű úriemberre is, de tény, hogy a svéd gitármágus annyi szerelemgyereket pottyantott el egomán élete során, amennyit egyetlen klóntenyésztő metálzenei laboratórium sem produkált. Igaz, hogy voltak olyan lombikban fogant utódok, akiknél megállt a genetikai tudomány, és gitár helyett mondjuk billentyűs hangszer reprodukálódott kéz helyett, de oda se neki, ők is vígan szánkóztak tovább azon a bizonyos neoklasszikus életúton.

Az At Vance persze soha nem is szégyellte a vérrokonságot, Timur, izé, Olaf Lenk, ha nem is egy az egyben, de meglehetős hasonlósággal építette fel a maga birodalmát, és alkotta meg a gitáros and Co. csapatot, nem tagadván az apuka saját magán kívüli alapvető bizalmatlanságát az olyan zenészek iránt, akik készek együttműködni vele. Mert kell egy csapat, mondta volt Minarik Ede, de nem árt, ha a csapatot alkotó aládolgozók kellő szorgalommal valósítják meg a vezér akaratát. Nem mintha annyira gyakran cserélődnének a tagok az együttesben, de tény, hogy szinte minden egyes hang a vezér gitármágus fejéből pattant ki, és a társak dolga csupán a gondolatok zenei formába való öntése. Kritika nincs, aki megmondó ember akar lenni, az repül. Még szerencse, hogy nem vagyok az At Vance tagja, mert legutóbbi két kritikám hatására már minden bizonnyal sarokba és kizárva enném az állástalan muzsikusok keserű kenyerét. Mert valljuk be, a Rick Altzival elkövetett legutóbbi albumok nem tudták tartani az Oliver Hartmnannal és Mats Levén-nel elkövetettekét, sőt, még az olyan harmadrangú klóntesók is élvezetesebb munkát tettek le az asztalra, akik nem vállalván saját arcukat, Iron Mask-kel takaródzva mutatták meg, hogy is kell azt új évezredben neoklasszikus metált játszani.

Úgy látszik azonban, hogy Lenk mostanában kissé összeszedte magát, mert jelen album talán a legjobb a Levén éra óta. Igaz, hogy módosult egy kicsit a zenei képlet, és a neoklasszikus szólóorgia átadta helyét a szellősebb, rockosabb megközelítésnek, de a feltálalt dallamok azok torkán is lenyomhatják az új lemezt, akik csak arpeggiókat szoktak vacsorázni. Mert úgy gondolom, hogy a slágerközpontúbb megközelítés nem feltétlen a metál elárulásának közvetlen bizonyítéka, és ha izomból már nem megy a virgahalmozás, nem fogunk a dallam-törzsanyag hallatán sem csalást kiáltani, még akkor sem, ha néhány fordulat már igencsak ismerős a korábbi At Vance dolgozatokból.

Oké, talán nem kellett volna a lemez közepére egymás után két lassabb szerzeményt odabiggyeszteni, de minden nem lehet tökéletes, én inkább örülök, hogy három-négy dúdolható slágert azért csak sikerült összehozni, ráadásul nem a gagyi színvonalán. Ha pedig kaptam tíz-tizenöt percnyi kellemes melódiát, már megérte, mert ennyi mindenkinek jár. Nem csak hírnévből.

Garael

Címkék: lemezkritika
2012.ápr.26.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Jay Parmar: Circle Of Fire (2012)

Kiadó:
Digital Nations

Honlapok:
www.jayparmar.com
myspace.com/jayparmar

No, azt megsüvegelem, aki itthon már hallott Jay Parmarról, az indiai származású brit gitárosról. Én is – Kotta kifejezésével élve - úgy "kukáztam", pedig már 2005-ben jelent meg instrumentális szólóalbuma (Strange Day) Steve Vai kiadójánál, a Digital Nations-nél. Az pedig köztudomású, hogy középszerű szobagitárosokat Vajas Pista nem igazol. Ráadásul Parmar nagy cimborája az Eden's Curse nevű német power metal bandának is, akiknek "Condemned To Burn" című live EP-jén 2 nótában penget is.

Ez utóbbi kapcsolat magyarázza, hogy az Eden's Curse régi énekese, Carsten Lizard Schulz (Evidence One, Domain, Paradise Inc.) is szerepel a lemezen, Pete Newdeck-kel, az Eden's Curse dobosával egyetemben, aki itt énekel is néhány számban.  Vannak azonban más dalnokok is, mint pl. Andreas Novak (Mind's Eye/House of Shakira) és Tim Wallace. Rajtuk kívül vendégszerepel még Parmar nagy bálványa George Lynch, aki nagyon nagyot játszik a lemezt záró, indiai motívumokkal díszített "When Angels Cry"-ban.

Parmar tehát az instrumentális gitárzenék világából kikacsintva most készített egy igazi dalokkal megpakolt hard rock-power albumot, ami – nyilván nem véletlen – leginkább az Eden's Curse által képviselt európai stílussal rokon. Sajnos a nóták nem mindig erősek és egyik-másik énekes (na, nem Schulz!) elég közepesen teljesít. Ezt az anyagot – egy-két jobban sikerült szerzeményt kivéve - bizony az indiai brit ügyes szólói viszik el a hátukon. Ez pedig összességében kevés, bár idővel azért beérhet a dolog, főleg néhány Schulzhoz hasonló torokgyíkkal (lásd: Lizard).



Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.ápr.26.
Írta: Dionysos 6 komment

Europe: Bag Of Bones (2012)

Kiadó:
earMUSIC/Edel

Honlapok:
www.europetheband.com
myspace.com/europe

Egy dolgot mindjárt az elején le kell szögezni, a "Last Look At Eden" (2009) kegyetlen béna borítója által ejtett csorbát sikerült kiköszörülni. Még az is lehet, hogy a Europe pályafutása legjobb grafikájú borítójával állt elő, de egy kritikus nem ragadhat le a külcsínnél, mélyebbre kell hatolnia... úgy értem, a zenei lényeg felé. Ezt nem kis aggodalommal teszem azonban, hiszen legutóbbi Europe recenzióm után kollégáimtól (jelesül Garaeltől) megkaptam a magamét; volt ott minden: középutas, töketlen, diplomatikus, bátortalan, puhapöcs. Pedig ma is állítom, hogy az egy nagyon korrekt kritika volt.

Az új album nyitó dala, a "Riches To Rags" (a gazdagságtól a rongyokig) jól érzékelteti, hogy mi történt az egykor szinte korlátlan médiafigyelmet évező pufi hajú, Spandex nadrágos vikingekkel. Egy szóval: lerongyolódtak. Ez nem azt jelenti, hogy szarok vagy leépültek (sőt!), csupán azt fejezi ki találóan, hogy oda a csillogás, a pénzeső, a rivaldafényben is régen mások állnak; ők viszont őszintébben, lazábban, hitelesebben muzsikálnak, mint valaha. A glam flitteres szikrázását, a szárazjég misztikus gomolygását és a látványos pirotechnikát a '70-es évek hard rockjának sallangmentes puritanizmusára, a füstös blues-kocsmák melankolikus hangulatára cserélték.

A Europe fő dalszerzőjén, Tempesten mára végképp elhatalmasodott a '70-es évek iránti nosztalgia, főleg a Zeppelin, a Whitesnake és a Thin Lizzy bluesosabb vérvonala buzog föl benne. Nem is lepődtem meg, amikor kiderült, hogy az egyetlen vendégmuzsikus, akit bevontak a munkába, éppen Joe Bonamassa volt (még ha hozzájárulása a címadó nótához tulajdonképpen csupán jelzésértékű). Egyszerűen el kell fogadni, hogy a harmadik évezred Europe-jának több köze van pl. a Black Country Communion-hoz, mint mondjuk a Warrant-hoz.

Elkerülendő, nehogy újra le gyáva nyulazzanak, kimondom: vér profi, erőlködéstől mentes, élvezetes muzsika ez, szól mint a disznyó (Kevin Shirley volt a producer) viszont nem nyújt semmi pluszt, nem kiemelkedő, nem kihagyhatatlan. Ráadásul meglátásom szerint a "Last Look At Eden" egy hangyányival jobban sikerült. Most talán túlságosan is belassultak, több kellett volna az olyan vérpezsdítő dalokból, mint a japán bónusz "Beautiful Disaster". Azért arra kíváncsi vagyok, hogy akik annak idején nyálgépeknek titulálták őket, most hogyan, miért és mivel kötnének bele ebbe a bandába, amelyik azóta már vagy tucatszor rábizonyította a fanyalgókra, hogy fogalmatlanok.



Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.ápr.26.
Írta: Dionysos 2 komment

Arjen A. Lucassen: Lost In The New Real (2012)

Kiadó:
Inside Out Music

Honlapkok:
www.ayreon.com
myspace.com/ayreonauts

Arjen A. Lucassen - akkor még Anthony néven - utoljára 1994-ben jelentkezett szólólemezzel (Pools Of Sorrow, Waves Of Joy). Akkor még akkora senki volt, hogy jóformán a kutya se ugatta meg, de azóta nagyon komoly ázsióra tett szert különböző projektjeivel, főleg az Ayreon és a Star One szerzett neki szakmai körökben is tiszteletet ébresztő hírnevet. Lucassen karrierje is bizonyítja, hogy az üdvösséghez még kevés, ha valaki ragyogó zeneszerző és tehetséges (multi-instrumentális) muzsikus, az áttörést nagyban elősegíti egy sztárbagázs fölbérlése, máskülönben a kritikusok hajlamosak átsiklani az amúgy tehetséges regruták fölött.

Ha így nézzük, ez az új anyag visszatérés a kezdetekhez, Lucassen szakmailag leírt egy teljes kört, csak annyi változott, hogy közben megkerülhetetlen tényezővé vált, ezúttal pol pozícióból indulhat; alkalmasint végigfinghatná a lemezt, a rajongók akkor is türelmetlenül levadásznák az információs tér virtuális polcairól. Mindazonáltal tökös dolog volt bevállalni ezt az éles kanyart vissza az origóhoz, kiváltképp pedig újra beállni a mikrofon mögé olyan óriások után, mint Russell Allen, Jorn Lande, Devin Townsend, stb. Szerencsére Lucassen-nek egész jó hangja van, ha nem is egy kategória az előbb említett zsenikkel.

Lucassen igazán rajongóbarát tipus, most sem volt szűkmarkú, azonnal dupla albummal állt elő, amolyan egyszereplős rock operával, aminek - természetesen a jövőben játszódó és részben önéletrajzi jellegű - sztorijával most inkább nem untatnám az olvasót. A történet mesélője az a Rutger Hauer, aki Lucassen kedvenc sci-fijének, a "Szárnyas Fejvadász"-nak  (Blade Runner) volt egyik főszereplője. A 2 órás dupla album 20 nótájából csak (?!) 5 földolgozás. Érdekes újraértelmezését kapjuk néhány rocktörténelmi klasszikusnak:  "Welcome To The Machine" (Pink Floyd), "Veteran Of The Psychic Wars" (Blue Oyster Cult), "Battle Of Evermore" (Led Zeppelin), "Some Other Time" (Alan Parsons Project), "I'm The Slime" (Frank Zappa).

Ha zeneileg kellene belőni a "Lost In The New Real" koncepcióját, aligha találhatnánk találóbb definícióra, mint az első CD második dalának címét: "Pink Beatles In A Purple Zeppelin". Modern kütyükkel, kövérebb hangzással korszerűsített eklektikus egyveleg ez, amelyben folyton örvénylenek - hol bujkálnak, hol domborítanak - a '70-es évek rocklegendái: Pink Floyd, Beatles, Deep Purple, Led Zeppelin. Persze mindent ural a Lucassen-védjegynek számító pszichedelikus space rock, ami nem idegenkedik a stílusok cirkuszi kavalkádjától, akár folkos, popos,  jazzes motívumokkal színesítve az összképet. A 2010-es Star One meglehetősen sötét, fajsúlyos hallgatnivaló, itt - a komoly tematika ellenére - egyértelműen könnyedebb a hangvétel.

A sokadik hallgatás után összefoglalásképpen azt kell mondjam, hogy Lucassen zsenialitása újfent megerősítést nyert, s ezúttal nem lehet a sztárvendégekre hivatkozni. Ez a faszi egyedül is varázslatos dolgokra képes, túlcsordul benne a zene! Ugyanakkor hangot kell adjak annak a nézetemnek, miszerint - amint azt már Richard Hinks Aeon Zen-jével kapcsolatban kifejtettem - hosszútávon nem biztos, hogy jót tesz egy muzsikának, ha kvázi egyszemélyes projektként működik. Kell más zenészek kontrollja, hozzájárulása, hangszeresen és a dalszerzésben is. Személyes véleményem, hogy ez az új album is érdekesebb lenne pl. Lori Linstruth gitárszólóival. Persze ezt már a Guilt Machine kritikában is megírtam. Uncsi. A lényeg, hogy Lucassen áll legközelebb ahhoz, hogy a "Wish You Were Here"-környéki Pink Floydot pótolja; a "Welcome To The Machine"-t fölvezető "Our Imperfect Race" ennek ékes bizonyítéka...



Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.ápr.25.
Írta: Dionysos 1 komment

Fatal Force: Unholy Rites (2012)

Kiadó:
Proude Records

Honlapok:
www.torbenenevoldsen.com
myspace.com/fatalforcetheband

Torben Enevoldsen dán shredder meglehetősen fura alak, miközben a '90-es évek második fele óta termékeny és nem éppen tehetségtelen zeneszerzőnek bizonyult, gitárosként nem tud egyértelmű elismerést kivívni magának. Pedig a faszi sebesen teker, halál pontos és még saját, azonnal fölismerhető stílusa is van (amit kevesen mondhatnak el magukról), csak éppen van benne valami rideg, sablonos, majdnem gépies, ami miatt az ember nem tud igazán lelkesedni érte.

Épp most készül negyedik instrumentális szólólemezét megjelentetni, készített három nagyon stabil, ha nem is kiemelkedő skandináv prog-power albumot Andy Engberg énekessel Section A név alatt, kevés sikerrel kitérőt tett az AOR világába (Acacia Avenue), de 2006-ban jelent meg közös lemeze Mats Levén-nel is (Treat, Malmsteen, Therion, Amaseffer, stb.). Ez a Fatal Force néven futó formáció folytatódik most tovább, jóllehet ezúttal Levén helyett egy másik ex-Malmsteen énekessel, Michael Vescerával.

Azt kell mondjam, hogy a csere ugyan nem tett csodákat, de lényegesen szerethetőbbé tette az anyagot. A Fatal Force bemutatkozó lemeze ugyanis még a szokásosnál is darabosabbra, nehézkesebbre sikerült, s ezen nem segített Levén (egyébként zseniális) hideg tónusú, metsző orgánuma. Vescera szerintem Malmsteen-nél sem igazán remekelt, szólóban sem, de itt valahogy most nagyon "ül". Nem erőlteti a sikolyba hajló magasakat, hard rockos, neo-klasszikus ízű dallamai viszont lényegesen emészhetőbbé teszik a végeredményt.

Persze az csak egy dolog, hogy az "Unholy Rites" a kettő közül egyértelműen a jobbik Fatal Force album, a helyzet továbbra is az, hogy lájtosabb a Section A "The Seventh Sign" (2003) és "Sacrifice" (2010) című lemezeinél, pedig azok sem voltak eget rengető kinyilatkoztatások a szakmában. Enevoldsen megbízható, de meglepetés-mentes dalszerző és előadó. Én személy szerint nem tudok rá haragudni, megvan pár lemeze, amiket le is veszek olykor a polcról, de megértem, ha valakit untatnak a sematikus, középtempós dalok, a századjára ismételt, ismerős futamok.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.ápr.25.
Írta: Dionysos 2 komment

Status Minor: Ouroboros (2012)

Kiadó:
Lion Music

Honlapok:
www.statusminor.com
myspace.com/statusminor

Némi félelemmel, csak óvatosan merem leírni, nehogy valaki (mondjuk Garael) félreértse: a finn progresszív metál fiatal reménysége, a Status Minor saját farkába harapott! Jól tudom, hogy ez leginkább úgy hangzik, mint egy Blikkből vagy Story Magazinból kiemelt cikk címe, de konkrét valóság: az új lemez címe ugyanis "Ouroboros" (magyarul: Uroborosz), mely a görög "ourá" (farok) + "borosz" (falánk) szóösszetételből származik. A saját farkát fölfaló kígyó vagy sárkány ősidők óta az idő ciklikus fölfogását hirdető világkép szimbóluma, mely a születés, halál és újjászületés örök körforgását hirdeti. A kereszténység ugyan sokat tett, hogy ezt a hermészi gnózist kigyomlálja a fejekből, de  - ha tetszik, ha nem - manapság az újpogányság idejét éljük... Egy merész kanyarral így jutottunk el a Blikktől a filozófiáig. :)

Lényegében tehát a Status Minor az örök megújulás híve, és ez tagadhatatlanul érződik is az új korongon. A vérbeli skandináv progresszív koncepciót tükröző tetszetős debütációhoz (Dialog, 2009) képest egy direktebb, poweresebb anyagot kaptunk, rövidebb dalokkal, pár balladával (pl. Flowers Die), olykor neo-klasszikus elemekkel (pl. Glass Wall). Az összetettebb vonalat most csak két nóta, a "Stain" és a lemez nagyobb lélegzetvételű záró tétele, a "Sail Away" képviseli - a rendszeres olvasóknak talán nem meglepetés, hogy nekem épp ezek jönnek be legjobban. Gyanús, hogy az utóbbi még föltűnik nálunk az "ügyeletes kedvenc" rovatban.

Az első lemezt Nino Laurenne (Thunderstone) keverte a Sonic Pump studióban, ezúttal egy másik finn legendával, Torsti Spoof-fal (Leverage, The Magnificent) dolgoztak, és a hangzás most sem lett gyengébb (egyéni, senki mást nem érdeklő sérelem, hogy most a dob sound - főleg, ami a pergőt illeti - nekem kevésbé szimpatikus). A stúdióban vendégül látták Anna Murphy énekesnőt (Eluveitie), aki Rick Altzi-val egyetemben (At Vance, Thunderstone) több dalba is belegajdol. Murphy szereplése, valamint a 3 (!) lassú nóta határozottan líraibb hangvételt kölcsönöz az új albumnak.

A japán piacnak egy "Verge Of Sanity" című egész jól sikerült bónusz dallal kedveskednek, ami azért nagy genyóság, mert most egyetlen nóta miatt szerezhetem be minimum dupla áron a japcsi CD-t. Lassan kezd tehát az idei év fölpörögni, csak június 1-én három igéretes album jelenik majd meg (Circus Maximus, Jorn, Gotthard), közben pedig lesz egy kis Firewind, meg hasonló finomságok. Egyelőre viszont azt mondom, az önjelölt kisebbségi státusz ellenére Sami Saarinen gitáros hordája nálam számíthat egy helyre az évvégi toplistán (csakúgy, mint 2009-ben).



Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.ápr.24.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Kee Marcello: Redux: Shine On (2012)

Kiadó:
GPM

Honlapok:
www.keemarcello.com
myspace.com/keemarcello

A Redux: Europe kapcsán izgalmi állapotba került Kee Marcello rajongóknak gyorsan felfedem a diagnózist, feleslegesen ne falják a betűket tovább: A "Shine On" egy tingli-tangli prüntyögés, ami hivatalos "orvosi" nyelven is csak kevéskét hangzik jobban: country rock.

Azoknak, akik az "Out Of This World/ Prisoners In Paradise" albumok óta várják, hogy teljes fényében és pompájában hallják újra Kee Marcello varázslatos gitárjátékát, nincs jó hírem. Illetve annyi, hogy a "Redux: Europe" albumon ezt modernizált formában újra megkapták, illetve még annyi, hogy a "Melon Demon Divine" (2004) szólólemezének fogyasztói ára jóval  1000 Ft alatt van mindenhol, ahol csak fellelhető, és egyáltalán nem rossz lemez ám. A jó híreknek ezzel vége is.

Kee Marcello a már hivatkozott két Europe lemezen olyan sounddal olyat gitározott, hogy abba bele kellett szakadni a szívnek (More Than Meets The Eye, Superstitious, Let The Good Times Rock, stb.), hogy aztán a '90-es évek elején eltűnjön és jóformán semmit ne csináljon a kis göteborgi házistúdiójában.

1995-re tehát elkészült a Jóformán Semmi, ami a keresztségben végül becsapósan a "Shine On" címet kapta és lagymatag country rockot tartalmazott kínosan kerülve benne az olyan melodikus és technikás gitárszólókat, amelyeket ilyen egyedi ízzel és azonnal felismerhetően a világon egyedül csak ő tudott. Tudom azt is, hogy Kee mindezt cáfolná és elmondaná, hogy a Gibsonnal rátalált egy új hangzásra és hogy ebben mennyivel több érzelmi töltet van, mint a gitárhősködésben, csakhogy, Kedves Kee, ez porhintés és nagyon nem érdekel. A világ rockrajongóit úgy általában hidegen hagyja a munkásságod. Sajnálom nagyon, hogy ilyen időket élünk, de mindez tény. Az a maroknyi gitárbarát pedig, aki hozzám hasonlóan máig libabőrös lesz, ha a "More Than Meets The Eye" szólóját hallja, nem fog tudni mit kezdeni pl. a "La Liaison" táncdallal. Ilyet mások is tudnak, pont így, vagy még sokkal jobban, míg pl. a "Superstitious" szólójával a világ gitárelitjébe tartozó és lenyűgöző tehetségű John Norum is rendesen megküzd estéről-estére, hogy aztán alul is maradjon vele szemben…

Ez a nagy büdös helyzet, minden más mellébeszélés. A "Redux: Europe" lemeznek örültem, azt akarom hallani újra és újra Tőled, a "Shine On" újrakiadása időpazarlás és tök  felesleges volt.

Ez volt:

És ez lett:


Túrisas 

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil