Dionysos Rising

2012.jan.25.
Írta: Dionysos 1 komment

Walking With Kings: Walking With Kings (2012)

Honlap:
www.walkingwithkings.com

Az embernek soha, semmilyen körülmények között sem szabad(na) önmagát megtagadnia. Ez a fajta belső hang, vagy kantiánus nyelven szólva "kategorikus imperatívusz" az, ami miatt én is előszeretettel kóstolok bele nyíltan keresztény rock/metal bandák anyagaiba. A white metal műfajnak mára már tekintélyes hagyománya van, s ebben nem kis szerepet játszik a Stryper máig sokakat megosztó, de szakmailag vitathatatlan munkássága. Természetesen csak azért nem hallgatok meg semmit, mert keresztény tanok vagy erkölcsök ihlették; mert ha zeneileg valami silány - mint ahogy pl. a brazil Oficina G 3 nagyon nem az - akkor menthetetlenül és könyörtelenül megy a levesbe.

Az atlantai illetőségű Walking With Kings talán nem is igazi zenekar, a lemezük sem jelenik meg fizikai hanghordozón, csupán honlapjukról lehet letölteni ingyen, illetve önkéntes adományok fejében. Ez nem azért van, mert a zenészek a jogdíjak elapadása okán panaszáradatokban fulladozva kiábrándultak a lemezkiadásból, hanem azért, mert már az Amerikai Egyesült Államokban sem lehet egy ilyen projekt mögé kiadókat vagy producereket fölsorakoztatni.

A lényeg, hogy a Portnoy-féle Adrenaline Mobból kilépett (kiábrándult?) gitáros, Rich Ward (Stuck Mojo, Fozzy) egy Giorgia-i baptista templomban összeismerkedett Terry Chism billentyűs-énekessel, akivel más Fozzy tagok kíséretében létrehoztak egy keresztény hard rock/metal csapatot. A fő csapásirány egy dallamorientált, vállaltan keresztény szövegekkel operáló hard rock örömzene megteremtése volt, s az eredmény egy számomra kifejezetten európai, főleg skandináv ízlésvilágú slágergyűjtemény lett, aminek egyetlen gyengesége - üröm az örömzenében! -, hogy kimaradtak a klasszikus értelemben vett, virtuóz gitárszólók.

Ez bizony súlyos fogyatékosság, de nem tudok rájuk igazán haragudni, s ennek oka nem elsősorban a világnézeti elfogultságom, hanem Terry Chism szépen kidolgozott, nagyívű melódiai és remekbe szabott orgánuma. Terry hangképző szerve tájékán ugyanis Jon Bon Jovi és Eric Martin hangja vett magának öröklakást, és onnan érzékelhetően nem - a nagy huzat ellenére sem - áll szándékukban elköltözni. Huzat pedig van rendesen.

Aki érzékeny a fülbemászó dallamokra és nincs világnézeti jellegű kifogása a "kiálts Jézusért, halleluja"-típusú szövegekkel szemben, az garantáltan jól fog szórakozni, mert ez a zene tényleg olyan lelkesítő, mintha királyokkal sétálna az ember.



Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.jan.23.
Írta: Dionysos 12 komment

Dario Mollo/Tony Martin: The Third Cage (2012)

Kiadó:
Frontiers Records

Honlap:
www.dariomollo.com
myspace.com/dariomollo

Hiába minden, Harford neve egy életre összenőtt a Black Sabbath-tal. Várj, mielőtt lehülyézel, ha a nyitómondatot olvasod, nem a törzsanyagokból ollóztam össze az állítás tényét, és az a fránya "r" betű sem elütés eredménye: Tony Martin ugyanis Anthony Martin Harford néven látta meg a napvilágot és hát ezzel a névvel ugye könnyű plágiumgyanúba keveredni Metálországban, még szerencse, hogy hősünket senki nem vádolhatja érdemtelen sikerekkel. A Black Sabbath-tal sikeresen megalapozva az epikus heavy metal egy évtizeddel későbbi szárba szökkenését teremtett legalább annyi hívőt a szombatistáknak, mint amennyit az Ozzy-féle éra kitermelt, és jóllehet, post-sabbath-os ténykedését közel sem követte olyan sikerszéria, ami a Sharon támogatta Ozzyt jellemezte, hangját most is szívesebben hallgatom: hiába, H. Sanyi szavaival élve Martin tolmácsolásában a mogyorófavessző is Dio-féle cserjévé változik.

Természetesen jelen lemez érdemeiben – mert azok aztán vannak – legalább annyi szerepet vállal a gitáros csődör Dario, mint a marketing szempontjából a híveket toborzó énekes: gitárjátékában a Rainbow vonal mentén sorakoznak fel a gitárhősök, a súlyos riffeléstől a neoklasszikus virgáig ki-ki megtalálhatja a maga instrumentális kedvencének markáns manírjait, ráadásul Mollo kiváló dalszerzőként érzi, hogy ilyen énekesnek dallamokat kell adni, aki még akkor is elviheti a balhét, ha maguk a dalok nem teremnek annyi babért, amennyivel Mátyás Malmsteen király fejét megkoronázhatnánk.

A két zenész kooperációja egyébként még a kilencvenes évek elejére datálható, melynek eredményképpen eddig két közös produkció látott napvilágot, emellett a hagyományos itáliai családcentrikus attitűdnek köszönhetően a másik kooperáló olasz, Giuntini Martin-alkalmazása felett is a Mollo-féle produceri gépezet bábáskodott. De nyissuk hát ki a ketrecet és lássuk az oroszlánt – bár Martin esetében inkán halljuk, mert a hang szerencsére nem a hajrőzse arányában kopott meg , és jóllehet, a padláshoz már túl rövid a létra, Tony orgánuma még mindig képes pótolni egy komplett templomi kórust. A dalokat egyébként két csoportra oszthatjuk, az egyik csoport természetesen a Rainbow koordináta tengelye alatt és felett írja le a maga hullámait, ahol az amplitúdó csúcsértékét a modern jegyekbe oltott Iommi-féle súlyozás, és a késői Blackmore-éra (nem a techno-manós, lantművészes) amerikanizálódó dallamossága jelenti. Úgy gondolom, ehhez nincs mit hozzáfűzni, aki kicsit is szereti az említett úriembereket, az már sminkelheti is az örömráncokat a szeme körül.

A másik csoport – és itt jön vissza a Martin/Sabbath szimbiózis – egy jóval dallamosabb, már-már AOR világot próbál elénk varázsolni, aminek persze egy amolyan "elb.szta a napsütést az a rohadt fekete felhő"-szerű hangulat lett a vége. Hiába ugyanis a könnyed dallamozás, vagy az "extrém" Nuno Bettencourt-ot idéző funkys hard rockozás – halld a lemez talán leggyengébb tételét, a "Blind Fury"-t – Martin képtelen elvonatkoztatni valós énjétől, és a kétperces kéz a kézben-féle happy örömködésből is "nagyepikát" próbál összebütykölni. Erre pedig ugye annak idején Shakespeare sem nagyon vállalkozott, nem véletlenül adja drámái bázisának alapját minimum egy dán királyfi vagy egy púpos király és nem a szomszédos szatócs az utca végéről… No, száz szónak is egy a vége, úgy érzem, hogy ezek a könnyedebb hangvételű dalok nem tudnak azokhoz szólni, akik a jól megszokott dramatizálást várják, még akkor sem, ha a lemez záró darabjában azért csak sikerült összehozni valamilyen szinten az életörömöt a málházós hajóvontatással.

Mindent egybevetve – és szóljon belőlem az elfogultság, vállalom – a Martin/Dario páros igencsak megugrotta azt a magasságot, amit a legutóbbi Martin szóló album állított, sőt, egy-két dallal még a régi Sabbathista birodalomban is képviselhetnék magukat a szerzők, mert az újba Ozzy (és Sharon) már lefoglalta a vokalista helyét.

Garael

Címkék: lemezkritika
2012.jan.21.
Írta: Dionysos 2 komment

Partyzan: Kettő (2011)

Kiadó:
Nail Records

Honlap:
www.partyzan.eu

Carmen egyenruhába bújt és nagyon dühös! Nem, nem az opera-klasszikus új, az amerikai igényekhez igazított "action" feldolgozásáról van szó, hanem arról a magyar bandáról, kiknek hiányát pár hónappal ezelőtt a Carmen életműmben olyannyira hiányoltam. Igaz, hogy az együttes már 2007 óta létezik, de tudatlanságomat tudjuk be az aszimmetrikus hadviselésből adódó remek álcázásnak, mert hát milyen partizán az, akinek a létezéséről az első (második) csapás előtt már tud az ellen?

Nos, a valamikori kismalac-párti-party arc, Szilágyi "Szizsó" Zsolt ezúttal beengedte az ordast a kuckóba, mert az asztalra letett anyag hatására csak az a dirty rockba belefeledkezett acsarkodó nem rohan farkat felvágva Partyzan koncertre, akinek forró vizet öntöttek a nyakába. Mert igen, ez az új évezred Carmen lemeze, az, amelyiknek a valamikori debüt után kellett volna következni, még akkor is, ha az instrumentumokat kezelők már mások, mint az aranykorszakban – tőlük pedig itt kérek elnézést, ha első hallásra Bizet mester jut eszembe, és nem az álarcát eldobott egykori főgeneralisszimusz, Tito elvtárs.

Persze túl könnyű lenne elintézni a dolgot egy "Ez az a hely II" címkével, mert a csapat zenéjében – és most maradjunk a boldog emlékezetű kilencvenes éveknél – ugyanúgy ott van a Southern Special AC/DC-be inkarnált, magával ragadó déli rockja, mint a Sex Action lendületesebb, groove-osabb korai korszaka, nyakon öntve némi, a Depresszióra emlékeztető mélyrehangolt riffeléssel – mindez természetesen nem működne a jól eltalált (hiába, kiválóak a lőkiképzők a partizánoknál) refrének nélkül, melyek idézve a klasszikusokat, "húznak, mint az örvény". Nos, gondolom mindezekből kikövetkeztethető, hogy nem az agyra, inkább a szívre (és a torokra) ható, szemtől-szembe lefolytatott adok-kapokról van szó, ahol a "feelinget" a motoros száguldás keltette adrenalin szolgáltatja, itt bizony nem a merengő szemlélgetésé a terep. A dalok már második hallásra ütnek, köszönhetően a zsigerből jövő refréneknek, és persze a túlbonyolítást messzire kerülő, néha szinte a punkba hajló attitűdnek, mert mit is lehet mondani az olyan "táncdalokra", mint a "Soha nem jön el"? Hát azt, hogy sláger!

Mindent összevetve, most, hogy Cseresznye meg(g)y a Tankcsapdából, úgy érzem, még nem kell siratni a magyar vigalom-rockot: amíg ilyen partizánok folytatják a harcot a buli hangulatért, nem kell félnünk a harckocsikat megállító fegyverek időszaki amortizálódásától sem. Fel! Támadunk!

Garael

Címkék: lemezkritika
2012.jan.17.
Írta: Dionysos 3 komment

Borsodi Blue: Moonshine And Wine (2012)

Telefonhívást kaptam a minap. Borsodi Laci keresett meg egy közös ismerősön keresztül. Én ismertem őt, emlékeztem jellegzetes, kredenczöld telecasterjére, hiszen láttam már Békéscsabán és Gyulán is játszani, tudtam, hogy tehetséges bluesgitáros és énekes. Neki természetesen ismeretlen voltam, csupán segítséget szeretett volna kérni most megjelent lemezük népszerűsítéséhez.  Ez ismételten az a pont, ahol nincs helye az óvatos fogalmazásnak és jogos a kifakadás: megette a fene a rohadt értékvesztett világunkat, ahol egy ilyen zenei kinccsel kell házalni, ahol már a mi szaros alulolvasott blogunk is mentsvár, ha a zenész szeretne eljutni potenciális hallgatóihoz.

Tudom, hogy engem is minősít, de most, hogy hallgatom a lemezt és írom a kritikát, be van kapcsolva a kereskedelmi (háttér)televízió, megy a Fókusz és ahelyett, hogy Laci nyilatkozna benne új lemezéről és arról a hősies áldozatvállalásról és munkáról, amely ilyen gyümölcsöt teremhet a Viharsarokban, sokadjára látjuk Szecsődi Karcsi "előadóművész urat" a számára kényelmetlenné vált férfi identitás okozta traumákról picsogni. Akadjon meg torkán az áhított bráner neki is, meg szimbolikusan az egész velejéig rohadt médiának!

Kifakadásom oka egyértelmű: Borsodi Laci és a Borsodi Blue minden szempontból világszínvonalú lemezével kilincsel, és félek, hogy minden segítségünk ellenére sem fog eljutni azokhoz, akik megérdemelnék, esetleg anyagi áldozatot is hoznának a beszerzéséért.

Olyan pazarul hangszerelt a lemezanyag, olyan harmóniagazdag szerzeményekkel, hogy álmomban sem gondoltam volna. Nem azért, mert nem tartottam nagyon is tehetségesnek Lacit, de a MAW messze túlmutat azokon az egyszerű standard blues alapokon, amelyekben volt szerencsém hallani őt egyébként nagyszerűen gitározni és énekelni.

Az alapvetően blues, de jazz és helyenként finom soul hatásokkal is átszőtt szerzemények leginkább Sting, minden apró zenei részletre kiterjedő és gondosan odafigyelő, ízig-vérig muzikális világát juttatták eszembe. A Las Vegas, végállomás (Leaving Las Vegas - Nicolas Cage) mozi hajnali, szomorkás, magányos hangulata ugrott be legtöbbször hallgatása közben, noha a zene összességében és Laci hangjának karaktere, tisztasága ellenére azért némileg bluesosabb. Az előzetes várakozásaimmal szemben (talán) kevesebbszer szól a gitár, de ahol igen, ott minden egyes hang a "helyére kerül". Egyébként is bőven kárpótolnak az egyéb hangszeres és hangszerelési bravúrok (gospel kórus, trombita, fretless bass, zongora, stb.)

Nem is tudok kiemelni dalokat, egységesen magas színvonalú a lemez, ami sokszínűségében is hallgattatja magát, és nem mellesleg tisztán és arányosan szól, a dalszövegeket pedig egy fiatal, mára már Amerikában élő blues zenész, Little G. Weevil jegyzi. Nem buliba való muzsika, de ha végre hajnal felé már mindenki eltakarodott és magunkra maradtunk egy pohár borral és gondolatainkkal, nem tudok jelenleg ennél jobb zenei aláfestést elképzelni.

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2012.jan.16.
Írta: Dionysos 7 komment

Hunted: Welcome The Dead (2011)

Kiadó:
Massacre Record

Honlap:
myspace.com/huntedrock

Mindig kimarad valami a szórásból, ez természetes. Rendre beesik január-februárban egy-két olyan album, amely teljes joggal indulhatott volna az öldöklő versenyben az év végi listámra kerülésért, ha időben eljut hozzám. Pontosabban, ha én jutok el korábban odáig, hogy meghallgassam. Idén ilyen a Karmakanic, a Krux és a Hunted aktuális korongja. Úgy látszik megindult valami mocorgás a szigetország borzalmas post-rock, post-beat posványa alatt, mert rövid időn belül már ez a második brit csapat (a Savage Messiah mellett), akikről igen pozitívan kell nyilatkoznom.

Amikor belefutottam a csatolt videóba, háromszor pörgettem le egymás után. Mint sivatagi forróságban a lágy, hűvös szellő, olyan jól esett végre az egyedi hangzás és hozzáállás, amit itt tapasztaltam. A korábban írt Last Empire és Shadow Keep (utóbbi szintén angol) kritikáimból talán sejthető, hogy mennyire bírom a modern megszólalású és színvonalú, ugyanakkor nagyon is hagyományos szemléletben, felfogással készült produkciókat.

Márpedig a "Welcome The Dead" a legszebb heavy-prog-power hagyományokat eleveníti fel. Először is itt van nekünk egy eszelős énekes, akit extremitásban maximum Brian Allenhez (Last Empire, Malice, Vicious Rumors) tudnék hasonlítani, de van benne egy jó adag korai Geoff Tate is. A muzsika is meglehetősen zaklatott, gyakorlatilag húsz másodpercenként van benne egy ritmusváltás. Mindehhez előásták a legütősebb riffket a heavy metal mauzóleum legféltettebben őrzött kamrájából. De amiért a legjobban kedvelem ezt a lemezt, azok az iszonyatosan kidolgozott gitár- és uniszónók.

Csak úgy repkednek a levegőben a Mercyful Fate, Crimson Glory, a korai Fates Warning és Queensryche, valamint a Sanctuary/Nevermore párhuzamok (a bónusz track éppen a "The Heart Collector"), és persze sok-sok Iron Maiden, de ez utóbbi minden valamire való zenekarban alap, hehe. Jellegénél fogva nem egy könnyen befogadható muzsika (ezt ők is tudják, ezért okosan - nem számítva a Nevermore feldolgozást - 37 percre szorítkoztak, ebbe két intro + hat saját szám fért bele), úgyhogy csak igazi ínyenceknek ajánlom, nekik viszont nagyon.

Kotta

Címkék: lemezkritika
2012.jan.16.
Írta: Dionysos 8 komment

RPWL: Beyond Man And Time (2012)

Kiadó:
Gentle Art Of Music

Honlapok:
www.rpwl.de
myspace.com/rpwl

Az RPWL-t elsősorban azoknak ajánlom, akik a Pink Floyd lemezein nőttek föl és manapság nem nagyon tudnak azonosulni a Marillion nyafka vontatottságával és egyre szintetikusabb hangzásvilágával. Én pl. ebbe a kategóriába tartozom, így nem is volt kétséges, hogy lecsapok a német pszichedelikus / progresszív art rock hercegeinek új anyagára (főleg, hogy új szerzeményekkel megpakolt soralbum 2008-ban jelent meg tőlük utoljára).

Először rám hozták a frászt, mert a korábbi lemezekhez képest több lett az elektronika, megy az ambient jellegű kütyüzés, de szerencsére a behízott német napközis fizimiskájával megátkozott Markus Jehle (aki egyébiránt kiváló billentyűs) jó ízléssel és arányérzékkel modernizálta a hangzást. Óriási szerencse, hogy az RPWL-ben mindenki igazi mestere hangszerének (Kalle Wallner gitárosból pl. sokkal többet is el tudnék viselni), mert ez a meditatív, lassan építkező, középtempós merengés Yogi Lang bársonyos, de sokszor álmosító orgánumával visszafelé is elsülhetne. De nem. Méghozzá azért nem, mert jók a dalok, a hangszeres jártasság megkérdőjelezhetetlen, és a hosszabb instrumentális részek, ahol Jehle és Wallner egy kicsit szabadabban, merészebben muzsikál, jól ellenpontozzák a vokális részek ráérős, olykor mantra-szerű nehézkességét.

A műfaj, amelyben az RPWL alkot nem nevezhető izgalmasnak, megkíván egy sajátos hangulatot és rá kell szánni az időt, mert nem lehet csak egy-két számot kiemelni; nem készülnek Yogiék boszorkánykonyhájában slágerorientált klipnóták. Készülnek viszont közel tökéletes Pink Floyd hasonmások, elsősorban a "Division Bell" korszakot idézve meg, jóllehet, olykor egészen korai lemezekre is történnek utalások egy dallamfoszlány vagy egy szinti hangzás szintjén.

Már csak azért sem érdemes szemezgetni a lemez dalaiból, mert ez az RPWL első, teljes egészében összefüggő koncept-lemeze. A téma meglehetősen filozofikus, Platón híres barlanghasonlatát véve alapul az árnyékvilágból való föltörést szorgalmazza a valóságos világ felé, ahol a dolgoknak már nem csak a vetületét, de lényegi valóságát is megismerjük. Ehhez az emelkedett témához vajmi kevéssé illik az a primitív krétarajz-szerű borító, amit az albumhoz mellékeltek, de talán éppen ez hivatott megjeleníteni a számunkra hozzáférhetetlennek tűnő lényegi valóság barlangfalra kivetített, durván torzított árnyképeit. Mittomén!? Mindenesetre nem a békésszentandrási pumacipős rockereknek való téma.

Az RPWL anyagait eddig sohasem tudtam száz százalékosra értékelni, mert mindig akadt olyan nóta, amit relfexből ugrattam, de az egységes koncepció és az érettebb, kidolgozottabb zenei témák most meggyőztek. Alighanem a német proggerek legjobb albumukat dobták most piacra, illetve majd fogják, március 9-én.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.jan.15.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Arachnes: A New Day (2011)

Kiadó:
Lion Music

Honlap:
www.arachnes.it

Caruso névvel szerepet vállalni a zenei életben kettős kockázat, hiszen míg akár a legtufább rockernek is ismerős lehet a név – és az a bizonyos motoszka elég ahhoz, hogy felkeltse a kíváncsiságot is, megadva az első lépést a valódi ismertséghez -, addig a kifinomultabbja gúnyosan legyinthet, ha megtudja, hogy rockzenéről van szó. Ej, pedig aki kicsit is ismeri a világhírű tenor életét, az bizony fogat szívva is beismerheti, hogy Caruso volt az első komolyzenei rocksztár, aki ráadásul nem volt rest – jóval Dio előtt – az újságíróknak bemutatni az ördögvillát…

Az Arachnes alapítói – ezzel is erősítve az analógiát – a Caruso testvérpár, akik már több mint egy évtizede próbálnak kitörni a megbecsült, de mégiscsak másodvonalas pozícióból. Az, hogy eddig nem sikerült nekik, talán csak a szerencse – illetve a szerencsétlenség műve – hiszen elméletileg minden megvan ahhoz, hogy névrokonukhoz fűződő imádatból felcsípjenek egy kicsit. Az énekes-billentyűs Enzo fiatal LaBrie-re hajazó hangja ugyan első hallásra a Dream Theater-ihlet érzését erősíti, de a talján csapat jóval "európaibb" az álomszínház társulatánál, még akkor is, ha hatásaik között kétségtelenül ott szerepelnek a királyok. A fő szervező elem ugyanis inkább a neoklasszikus virga és a Deep Purple-i billentyűs "impro", megerősödve az olasz dallamérzék szirupos édességével és azzal a csipetnyi őrültséggel, ami progresszív-birodalomban egyáltalán nem hátrány, sőt. Emlékezzünk csak a megelőző album "Blues Variation" c. tételére, amiben a bősz arpeggiozásból olyan bátorsággal ugrottak a delta blues párakkordos Hammond bűvölésébe, mint az egyszeri EU-s bankár a Jobbik tüntetésébe – nos, a néha meghökkentő attitűd szerencsére most sem hagyta cserben az olasz veteránokat, a "Running In An Old Town"-ban például egy klasszikus, disszonáns doom riffel tisztelegnek a "hagyományűzés" előtt.

Hiába, azért hangjegyek messzeségéből érződik, hogy a csapatnak kisujjában van a slágerteremtés, ami ugye nemzeti örökség, ráadásul akik olyan deja vu-vel tudják megidézni az elfeledett, pedig többre hivatott Balance Of Powert, mint ahogy a "Take Your Life"-ban, minden bizonnyal megérdemelnének kicsit több figyelmet. Persze azért hiba is akad: a hangzás nem éppen a mai bikabőgető színvonalon dübörög a gyomorban, a dob csattog, és a gitárokra is ráférne egy kis body building, nem beszélve a billentyű műanyag szimfonikát teremtő hangzásáról, de mint megveszekedett dallampárti, hajlamos vagyok a hiányosságok felett elsiklani. S hogy néha több csapat neve is beugrik a hallgatás során? Nem gond, Zeneországban úgysem divatos hivatkozásokat feltüntetni a szellemi termékekben, úgyhogy jótékony szemlesütéssel nézzük hát el ezt az olaszoknak is…

Garael

Címkék: lemezkritika
2012.jan.13.
Írta: Dionysos 3 komment

Iron Fire: Voyage Of The Damned (2012)

"Spoiler kezdete"
Az alábbi kritikát az együttes első lemezéről írtam – ez viszont már az ötödik a (csata)sorban. Mivel semmivel többet nem tudnék hozzátenni a jelenlegi album esetében elkövethető recenzióhoz, álljék hát itt mementóul azon bandák emlékére, akik hasonló (vas)cipőben járnak. A kipontozott számcímekhez mindenki odarakhatja a szövegi randomgépbe hajigált "slaughter", "soul", "kill", "damned", "warmaster" és "chaos" szavakat, kezeskedem, hogy a valós tételek címéhez képest nem fog sokat tévedni!
"Spoiler vége"


"...Ez volt ám az ember, ha kellett, a gáton,
Nem terem ma párja hetedhét országon;
Ha most feltámadna s eljőne közétek,
Minden dolgát szemfényvesztésnek hinnétek.
Hárman sem birnátok súlyos buzogányát,
Parittyaköveit, öklelő kopjáját;
Elhülnétek, látva rettenetes pajzsát,
,És, kit a csizmáján viselt, sarkantyúját..."


Az "Iron Fire"-rel való első találkozás alkalmával örömmel konstatáltam, hogy nem haltak ki a kalózok teljesen a metal vizeken, és Rock 'n' Rolf csatavértezet helyett immáron titánpáncélban, digitális célzókészülékkel szórja az áldást a megveszekedett nu-metal pórnépre. A 2006-os lemez permanens, bikabőgető hadi riffkészlete a kilencvenes évek közepi grunge - pszichedelikus éra együtteseinek egy egész hadosztályához elegendő munícióként szolgálhatott volna – jól tudom, persze, hogy ott nem ez volt a zene fő szervező eleme, de olyan jó kicsit piszkoskodni –, mindenesetre az énekes-kapitány, Martin Steene képe úgy lobog(ott) fel nékem, majd kilenc-tíz ember-öltő régiségben..., mint annak idején kedvenc költőmnek, Arany Jánosnak Toldi Miklós alakja.

Kis utánajárás után örömmel vettem tudomásul, hogy nem tévedtem, jóllehet a vokalista kissé "más-világból" érkezett a true hadiorgiák kellős-közepibe: a Mercyful Fate tagságának nagy részéből összeidézett Force Of Evil okkultista, súlyosabb, borongósabb világához képest az Iron Fire maga a nyíltszíni szemtől-szembe adok-kapok, ahol semmi keresnivalója holmi fekete mágiának, vagy kénköves démonűzésnek. Steene stílusa is változott: a halfordi sikolyokat egyelőre meghagyta az eleve vesztésre ítéltetett szembenálló félnek, és egy karcosabb, inkább a középtartományra koncentráló vokalizmussal csapott fel a viking ivadékok vasszívű, izé, vastüzű vezérének, melyben néha bizony egy-két marconább hörrentés ugyanúgy elfér, mint annak idején a viking harcosok arcán a direkt odavarázsolt, csúf sebhely.

A leírtakból kiderülhet, hogy a csapat a legtradicionálisabb heavy metal csatazajongásos ösvényén lépkedve idéz fel olyan elődöket, mint a billentyűvel megtámogatott Stormwitch – illetve az őket meglepő sikerrel kopírozó Hammerfall –, a Running Wild, a hősiesebb pózba merevített Accept, illetve napjainkból a Sabaton, vagy a keményebb, menetelősebb oldalát mutató Dream Evil. Mit is lehet mondani az olyan számcímek hallatán, mint amilyen a "………..", a "……………", a "………….." – a szövegi panelek hűen tükrözik a zenei dimenzió jellemzőit, talán csak a szokatlanul súlyosra sikeredett riffek azok, melyek amolyan kvázi karaktert adnak a bandának. Ezzel persze nem azt akarom mondani, hogy unalmasak és kiszámíthatóak lennének – pedig hát lényegében de –, ám hiába, az a hősies pátoszba faragott, acsarkodó himnikus dallamvezetés, ami a szerzeményeket jellemzi, nem hagyja, hogy igazán rosszat mondjak róluk. Aki fogékony az ilyenfajta, nagy megfejtéseket nem igénylő zenére, – mint például én is – , az minden bizonnyal önfeledten rázza majd az öklét az alapvető, zsigeri riffek és csatába hívó dallamok hallatán, melyek már első hallásra is megmoccantják a true metal hívők oldalán a kardot.

Összegzés: Nem tudom, hogy Rolf Kasparek mester milyen dobással szándékozik még padlóra küldeni a nagyérdeműt, ám alaposan fel kell kötnie azt a bizonyos falábat, ha eséllyel akar indulni Iron Fire-ékkel a tengerek uralmáért folytatott versenyben: a dán vikingek ezúttal is megmutatták, hogy van még spiritusz a lanyha utódokban, aki pedig nem hisz nekem, az nézzen IDE s láthatja, ezekkel a fizimiskákkal képtelenség tréfálni...

Garael

Címkék: lemezkritika
2012.jan.12.
Írta: Dionysos 4 komment

Savage Messiah: Plague Of Conscience (2012)

Kiadó:
Earache Records

Honlap:
www.savagemessiah.tumblr.com

Tetszett a borító, azért hallgattam bele. Meg amúgy is bírom a jó thrash-t. Ráadásul a banda neve is ismerősen csengett. Azóta megnéztem az Encyclopaedia Metallumon, ők az egyetlen Savage Messiah. Hihetetlen, nem? Olyan evidensnek tűnik ez a szóösszetétel, eddig mégsem dobta ki a véletlen-generátor. A klisé ezúttal tehát működött, talán a Savage Grace kapirgált a kisagyam egy rejtett zugában, valahol ott leghátul. A lényeg: a brit négyesfogat – amely harmadszor indult harcba ezzel a koronggal - jött, látott és ha a háborút nem is, de egy csatát azért biztosan megnyert nálam.

Ha az Opeth jelenkori sikerét részben az magyarázza, hogy a tinikorból kinövő black/death metalosnak így nem kell titokban hallgatnia a hard rockot, mert amíg egy Deep Purple-ért épp úgy lepuhapöcsűznék a haverok, ahogy mi szoktuk CsiGabiGát, addig Akerfeldt csapatát szeretni természetesen nem ciki; akkor ez a zenekar itt, mondhatni, Garael Opeth-e. Tudni illik, meglehetősen póveresen nyomják a szögelőst, így végre kedves kollégánk is – aki szeret mindenféle műfajban otthonosan mozogni – elmondhatja majd, hogy végig bírt hallgatni egy thrash metal produkciót. (Ebben az eszmefuttatásban az a legszebb, hogy az idézett elmélet az Opeth-ről éppen Garael fejéből pattant ki.)

A zenekar motorja Dave Silver, aki a mellett, hogy frankón gitározik, a stílusban elvárt, megszokott sztenderdeket énekesként is túlszárnyalja. A srác, Sebastian Bach-szerűen, hol rekesztve, hol tisztán süvölti végig a korongot, telepakolva azt olyan melódiákkal, melyek, valljuk be, a Bay Area térségben nemigen dívnak. Adott tehát a lehetőség a zúg-dallampárti thrasherek számára, hogy rejtett vágyaikat ezzel az albummal kiéljék. Szimpatikus az is, hogy a teljes anyagot hivatalosan is letölthetővé tették a kiadó oldalán, ingyen és bérmentve – ez egy nem saját kiadású CD esetén még meglehetősen ritka.

Zeneileg amúgy túl nagy megfejtések itt nincsenek. Ezekkel a riffekkel ezerszer találkoztunk már. A gitárszólók tisztességesen ki vannak dolgozva ugyan, van elejük, meg végük, sőt, még közepük is, de azért egyik bárd sem egy Steve Vai. Mondom ezt annak ellenére, hogy nekem kifejezetten tetszik az a régisulis gitárpárbajozás, amit elővezetnek. Az énekdallamok sem számítanak kuriózumnak a szűken vett műfaji határokon kívül, az egész mégis összeáll egy nem kiemelkedő, de felettébb kellemes lemezzé. Átlagosan kellemes, kellemesen átlagos? Ha nem lenne igaz, akkor is azt mondanám: ez a zene épp olyan, mint a csapat névválasztása - mindkét összetevő (thrash ill. heavy/power metal) meglehetősen sablonos, a kombináció a maga módján mégis működik. Már csak azért is, mert így tudnék visszakanyarodni a kiindulóponthoz. Egyedül a hangzásba lehet belekötni, szerintem kicsit nyers lett, de ha bírod a természetes, élő soundot, akkor ez sem fog különösebben zavarni, mert koncerten is kb. így dörrenhetnek meg. Tessék, töltsétek!

Kotta

Címkék: lemezkritika
2012.jan.10.
Írta: Dionysos 7 komment

Keresztes Ildikó: A démon, aki bennem van (2011)

Kiadó:
Sony Music

Honlap:
www.keresztesildiko.hu

Végy egy kitűnő énekesnőt, aki ráadásul igazi rocker csajszi, adj hozzá egy félig-meddig hungarizálódott svéd rock zeneszerzőt (Björn Lodin - Hard), valamint egy nagyon is magyar szövegírót (Horváth Attila - Korál, Tunyogi Rock Band, Mobilmánia), fűszerezd meg néhány gitárossal (Szűcs János - Jessie Galante Band, Vámos Zsolt - Hard, Szűcs Norbert - Oláh Ibolya, Wolf Kati) és kész a többfogásos magyar rocklakoma.
 
Keresztes Ildikót nagyon szeretem az első lemeze óta (Nem tudod elvenni a kedvem, zeneszerző-gitáros: Szekeres Tamás), rögtön kikanyarította a maga szeletét a rocktortából. Szűcs Norbert készítette a következő specialitását, az kevésbé volt ízletes. Aztán később elkezdett hozott anyagból dolgozni, ez nekem nem jött be annyira, mint a ház specialitása, de Szekeres Tamás gitárjátéka miatt megbocsájtottam. 
 
Most viszont újra a saját főztjét prezentálja. Az aperitif a címadó dal, ami egy nagyon jól sikerült blues, a Szűcs Norbert boszorkánykonyhájából kiszabadult "Démon...". Ezt követi néhány előétel, ínyencségek Björn Lodin svéd specialitásaiból (Ez az este tönkre ment, Egészen, mert félig nem tudok, Hátha lehet még). Az "A képzeleten túl" című dalban a fizimiskájában Steve Vai-ra hajazó Szűcs János gitárja is amolyan "vajaspistásan" szólal meg (copyright: Túrisas). Mindezt leöblíthetjük egy finom kis Dandó (nem Dankó!) Zoltán (Machine Mouse) szerzeménnyel (Nézd meg, amíg el nem múlik), míg végre elérünk az étkezés főfogásának számító "Várj úgy" című alkotásig. Ezt már a Hard zenekartól hallhattuk angolul, magyarul (persze enyhe sundsvalli tájszólással) és itt is ők játszották fel a dalt Ildi éneke alá. Remélem, legalább olyan karriert fog befutni, mint annak idején a "Nem a miénk az ég"!
 
Most, hogy az extázison túl vagyunk, dőljünk hátra kényelmesen, emésztgessük a hallottakat, a "Lusta nap" éppen ehhez ad aláfestést. Ha kiszusszantuk magunkat, jöhet akár "Minden játszma" a maga Thin Lizzy-s riffjével, vagy jöhetnek "Csöndek és csodák", de az igazi desszert a füstös kocsma blues-os "Pa'Baker And His Social Band". Ez a dal legalább annyira kilóg a többi közül, mint a Lord Örökké lemezéről az "Engem ne várjatok". Attól jó, hogy teljesen más, mint a többi!
 
A desszert után nincs más, mint egy levezető kávé, ez kb. a "Hátha lehet még" X-faktoros verziója, ahol Keresztes Ildikó kvartetté bővül, hogy Takács Nikolas, Király L. Norbert és Vastag Tamás társaságában adja elő újra a dalt. Van akinek ez bejön, sőt, van akit kifejezetten ez inspirál a menü végigkóstolására, én speciel csak reggel ébredés után szeretem a kávét, úgyhogy ellettem volna nélküle.
 
Összességében nagyon ízlett Ildikó alkotása, a legnagyobb csalódás, hogy Szekeres Tamás egy hangot sem játszik a 12 számos korongon. De ezzel nagyjából ki is merült a csalódások köre.
 
CsiGabiGa
Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil