Dionysos Rising

2010.jan.05.
Írta: Dionysos 3 komment

Elis: Catharsis (2009)

Én már azon sem csodálkoznék, ha a Vatikán is ránkszabadítana egy gothic metal csapatot, természetesen női énekessel…

A lichtensteini Vaduzból indult banda persze nem új eresztés, 2003 óta jelentetnek meg lemezeket, és ha másról nem, hát arról a szomorú és tragikus eseményről talán sokan hallottak, hogy 2006-ban előzmények nélkül, hirtelen és tragikusan halt meg a csapat énekese, Sabine Dünser.

Az Elisnek mégsem fejeződött be a pályafutása, a srácoknak volt lelkiereje és Sandra Schleret leigazolásával új anyagon kezdtek dolgozni, ami még 2009 végén meg is jelent. A történtek miatt talán nem véletlen lett Katarzis a lemez címe: jelzi, hogy megtörtént a tragédia utáni lelki újjászületés. Az Elis zeneileg majdnem mindent tud, amit a váratlanul nagy favoritommá előlépett Epica is, sőt lemezborítót tervezni még sokkal jobban. Igaz, az Epica legutóbbi grafikájának túlszárnyalásához nem kellett komoly kreatív erőket megmozgatni.

Mindennel együtt én nem éreztem katarzist, sőt unatkoztam, pontosan úgy, ahogy a nénis-gótos lemezek hallgatása közben szoktam. Hogy mindez az Epica esetében nem történt meg, az elárul valamit a lemezük minőségéről és dalszerzői tehetségükről. Ez az írás most azonban nem róluk, hanem a pályatársról szól, ezért röviden annyit mondok, hogy aki nehezen bír ki egy hetet új hallgatnivaló nélkül a stílusban, az vegye föl velem a kapcsolatot, küldöm a promo CD-t, mert költözés miatt először a szoba-hegyet képező női folk/gothic/epic/stb. lemezektől igyekszem szabadulni. Persze, hogy ingyen!

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2009.dec.31.
Írta: Dionysos 2 komment

Bloodbound: Tabula Rasa (2009)

Kiadó:
Blistering Records

Honlapok:
www.bloodbound.se
myspace.com/bloodboundonline

Mindenekelőtt köszönettel tartozom Kottának, aki a hardrock.hu stáb tagjai közül (Garael mellett) a leghűségesebb látogatónk, kommentezőnk. Ő hívta föl ugyanis a figyelmemet a svéd power metal banda, a Bloodbound legújabb lemezére. Beismerem az általános lemez-dömping, valamint az együttes korábbi albumai és a szigorú/gonoszkodó imázs miatt valószínűleg elsumákoltam volna a Street Talk, Tad Morose, Morgana Lefay tagokból verbuválódott csapat legújabb anyagának lelkiismeretes kiértékelését.

Ahogy azt egy korábbi kommentben elismertem, a Bloodbound harmadik lemeze tényleg nagyon jól sikerült, úgy tűnik végre minden a helyére került a srácoknál. Egyértelmű a finn Thunderstone új, keményebb hangvételű lemezével való stílusazonosság (Dirt Metal; lásd itt), ami nyilván nem az AOR nyomvonalon haladó Street Talk, hanem a Tad Morose és a Morgana Lefay értékeinek átörökítését jelzi. Az új Thunderstone albummal való rokonság olyan komoly, hogy több polcfolyóméterre rugó CD gyűjteményemben - ahogy kell - egymás mellé is kerültek (rend a lelke mindennek). Nem elképzelhetetlen, hogy az idei Top 10-es listán is egymás közvetlen társaságában kerülnek említésre...

Az album dalai szövegszerűen laza összefüggésben vannak egymással és a "tiszta lap" (tabula rasa) filozófiai fogalmát járják körül. A booklet-ben hivatkoznak is Arisztotelészre, Aquinói Szent Tamásra és Rousseau-ra, de a zenének szerencsére vajmi kevés köze van ehhez az elvont témához (a borítónak meg még annál is kevesebb). Zeneileg nehéz lenne fogást találni az anyagon, az egyetlen dolog, ami örök kekecként eszembe jut, hogy a lemez a végére egy csipetnyit elvékonyodik, talán már az elején elsütik az összes nagy ágyút. De ez tényleg csak a csomó keresése a kákán...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2009.dec.31.
Írta: Dionysos 1 komment

Last Autumn's Dream: A Touch Of Heaven (2010)

Kiadó:
Escape Music

Honlap:
myspace.com/lastautumnsdream

A "Tavaly őszi álom" valószínűleg az egyik legbénább együttes név, amivel életemben találkoztam, de sohasem hagytam, hogy ilyesmi - név vagy dalszöveg - eltántorítson, ha zenéről volt szó. Alapvetően nem vagyok oda a szinte légies könnyedségű AOR, soft rock muzsikáért, de néha lazításképpen nagyon jól tud esni. Ilyenkor elő is kerül az ügyeletes Journey vagy a Shadow King lemez, illetve, ha az európai vonulatra vagyok kíváncsi, akkor a Snake Charmer vagy a Fair Warning. Az utóbbi banda rendkívül ügyes kezű gitárosa, Andy Malecek 2002-ben állt össze a japán piac ösztönzésére a svéd énekes-billentyűssel, Mikael Erlandsson-nal. Eleinte a Europe ritmusszekciójával dolgoztak, majd a legendás svéd együttes újraalakulása után a Talisman-ból érkezett segítség.

A "Mennyei érintés" a hetedik stúdióalbum, s ez bizonyítja, hogy ami a kezdetek kezdetén projektként indult, életképes zenei és hasznot hajtó gazdasági vállalkozássá nőtte ki magát. Persze előttem nem világos, hogy ezeket a lemezeket ki vásárolja vagy hallgatja, de lehetséges, hogy csak Japánba kellene ellátogatnom sűrűbben (vagy egyáltalán). A hazai közegben nem hiszem, hogy túl nagy piaca lenne ennek a műfajnak, bár kétségkívül szívesebben hallgatnám ezeket a nótákat a rádióban, mint... nos, mint bármi mást, amit mostanában ott hallani lehet.

Az idei év kimondottan kedvez az AOR/soft rock rajongóknak, hiszen a szakma előállt néhány kiváló anyaggal: a sort kezdte a Fair Warning (Aura; kritika itt), folytatta a Frontiers istálló válogatottja W.E.T. néven (itt Jeff Scott Soto rúgja egymás után a nagy gólokat), és most megjelent a Last Autumn's Dream legújabb lemeze: Japánban december 16-án, Európában hivatalosan majd csak 2010. január 21-én. A három album színvonalát tekintve szerintem nyugodtan említhető egy lapon, mint a stílus idei csúcsteljesítményei.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2009.dec.25.
Írta: Dionysos 1 komment

Forever Storm: Soul Revolution (2009)

Kiadó:
One Records

Honlapok:
www.foreverstorm.com
myspace.com/foreverstorm

Földrajzi közelségem okán és szorgalmas koncertlátogatóként személyes tapasztalatból tudom, hogy Szerbiában nagyon népszerű műfajnak számít a "kemény fém". Van is ott egy nagy rakás tribute banda, meg néhány figyelemreméltó, nemzetközileg is simán vállalható kezdeményezés. Ilyen az Alogia, vagy a már ezen az oldalon is népszerűsített - ugyancsak Srdjan Brankovic gitáros nevéhez köthető - Expedition Delta (itt).

A Forever Storm egészen fiatal társaság, akik a klasszikus old-school heavy metal és a thrash stílusjegyeiből táplálkoznak, főleg Iron Maiden, Megadeth és Gamma Ray vonalon. Ahhoz képest, hogy a "Soul Revolution" az együttes legelső vállalkozása, egészen érett produktum, s ez köszönhető a kimondottan jó torokkal megáldott Stefan Kovacevic gitáros-énekesnek és az ügyes kezű szólógitárosnak, Milos Miletic-nek. A független kis kiadó és a meglehetősen alacsony költségvetés ellenére az album egész jól szól.
A lemezen egymás után sorjáznak a szikár, húzós, dögös metál nóták, énekelhető refrénekkel és üresjáratok nélkül. Kedvencem a "Once Again", amit akár egérhangú barátunk, Dave Mustaine is írhatott volna: szerintem egyáltalán nem lógna ki pl. az ugyancsak idén megjelent "Endgame"-ről. Nagyon remélem, hogy déli szomszédaink felénk is ellátogatnak majd, mert irdatlan nagyot bólogatnék egy Forever Storm klub koncerten. Még a gondolatára is megfájdul a nyakam.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2009.dec.25.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Cardiant: Tomorrow's Daylight (2009)

Kiadó:
Marquee/Avalon

Honlapok:
www.cardiant.net
myspace.com/cardiant

A kölyökképű finneket elnézve alig hiszi el az ember, hogy közel 10 éve zenélnek együtt. Nem volt éppen könnyű dolguk, állandó tagcserék és kiadói problémák miatt a "Tomorrow's Daylight" egy küzdelmes évtized alatt csak a második teljes nagylemez. Az egészen nyilvánvaló, hogy nincs bennük sem újító, sem világmegváltó szándék. Minden sallangtól mentes, egész jó dallamérzékkel megkomponált tipikus észak-európai metált játszanak, építve olyan bandák örökségére, mint a Helloween vagy éppen a honfitárs Sonata Arctica.

A baj csak ott van, hogy az album nem csak nem "süti", hanem egyenesen langymeleg. Ez a teljesítmény egy olyan metál zenei szempontból kiemelkedő országban, mint az "ezer tó földje" elégtelen az üdvösséghez, legföljebb a középszer szürke eminenciásai közé vezetheti be a Cardiant tagjait. Ez elsősorban vonatkozik Antti Hänninen gitárosra, aki ugyan nem rossz dalszerző, de hangszerkezelése alapján inkább szerényen meg kellene osztania a színpadot egy nála képzettebb húrnyűvővel. Arrafelé bizonyára nem kívánna különösebb utánajárást egy ügyes gityós fölhajtása.

A kiemelkedő és emlékezetes pillanatokban egyébként sem bővelkedő lemez mélypontja egyértelműen a techno ritmusban fogant "Somehow" rémsége. Úgy látom, igaza van az album címének, a nappali verőfény még odébb van; az a jövő dolga lesz... Ha egyáltalán...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2009.dec.23.
Írta: Dionysos 3 komment

Áldott, Békés Karácsonyt!

Áldott Karácsonyt kívánunk valamennyi olvasónknak, akik megtisztelnek bennünket azzal, hogy rendszeresen (vagy rendszertelenül) ellátogatnak blogunkra.

A következő évben is folyamatosan nyitva tartunk, bár kettecskén nehéz, sőt egyre nehezebb felvenni a versenyt az irdatlan zenei kínálattal.

A képen egyébként a szerzők coming out-ja látható, így nézünk ki valójában. Én középen, büszkén, Tartuffe a kislány feje fölött, bárgyú félmosollyal az arcán látható...

Túrisas

Ez persze csak tréfa. Valójában teljesen másképp nézünk ki. Most az ünnepek előtt úgy éreztük, hogy illene végre fölfedni igaz valónkat, és kilépve az írói álnevek mögül, vállalni valódi fizimiskánkat. Szóval itt egy archív kép Túrisas első föllépéséről szólógitárosként. A dolog nem volt sikertelen, hiszen nem volt panasz a megszólalásra és egyetlen hallgató sem sétált ki az előadás alatt (sajnos utána sem):

Ideje, hogy én is föladjam az anonimitás jótékony álarcát. A vallási szemfényvesztés megtestesítőjeként (innen a Tartuffe név) természetesen egy reverendás képemet választottam, amelyik éppen azt a pillanatot örökíti meg, amikor szétcsapok a diszkós patkányok között.

Már nem emlékszem pontosan, hogyan kezdődött. Ha nem csalódom, tettek valami tiszteletlen megjegyzést Steve Vai gitárjátékára.  Általában békés természetű ember vagyok, de  bizonyos gombokat nem érdemes nálam nyomogatni. Természetesen a pofonokat nem a technós Kraftwerk hasonmásoknak szántam, hanem a bennük lakó gonosz és tudatlan léleknek...

Tartuffe

2009.dec.21.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Angliai hétköznapok - Bodor Máté interjú 2.

Kiemelt helye van blogunkon a Máté körüli eseményeknek, hiszen amellett, hogy egy nagyon tehetséges gitáros, példamutatóan szervezi, építi zenei karrierjét. Bízunk abban, hogy lépésről-lépésre küzdve, végig is járja majd azt az utat, amely a maga elé kitűzött cél eléréséhez szükséges. Szerény eszközeinkkel ehhez igyekszünk minden segítséget megadni neki.

Kedves Hazai Muzsikusok! Tessék okulni és követni a példát!


A legutóbbi beszélgetésünk alkalmával még csak készülődtél Angliába, így akkor még egy-két dolog bizonytalan volt. Most már biztosan nagyon konkrét tapasztalataid vannak arról, milyen egy ösztöndíjas diák élete az Institute Of Contemporary Music Performance (I.C.M.P.)-ben? Mesélnél nekünk erről? És most nem csak az órarendedre lennénk kíváncsiak, de az intézményes föltételekről, tanár-diák kapcsolatokról, stb. is szivesen hallanánk.

Köszönöm a lehetőséget az interjú elkészítéséhez! Az ösztöndíjas életem, mint diák nem igazán különbözik a többiekétől, annyiban igen, hogy nem kellett annyi tandíjat fizetnem, mint egy átlagos felvételiző, meg nem volt "normális" felvételim, csak a verseny. Azért úgy látom terjedt a dolog valamennyire a diákok között, mert voltak páran, akik kérdezték, hogy ki a magyar srác. Maga az oktatás kemény, mondjuk, sok olyan dolog van, amit már tanultam, de eddig még csak az első féléven vagyok sikeresen túl, és a neheze most jön majd csak igazán.

A tanár diák kapcsolatok nagyon jók, ahogy látom, és nem is csak a tanárok, hanem az egész iskola mindenben támogatja a diákokat. Például, ha van egy zenekara valakinek, de nincs próbaterem, ki lehet bérelni akármelyik "live room"-ot és lehet próbálni ingyen… És, ha már próbáltál a zenekaroddal és van egy koncertműsor, de nem tudsz szervezni bulikat, az iskolának nagyon jó kapcsolatai vannak és tud intézni koncerteket, előzenekarként esetleg. Szóval, nem csak iskolaként működik az intézmény, hanem megpróbálja dédelgetni minden diák karrierjét, ami nagyon jó dolog, megkönnyíti az ember életét, és tényleg csak magára a zenélésre kell koncentrálni. Persze itt is sok minden múlik a szerencsén, és a kapcsolatokon, de talán egy fokkal könnyebb. Plusz, minden héten szinte kapunk e-maileket, hogy éppen hol vannak meghallgatások zenekarokhoz, ami szintén nagyon előnyös. Illetve, aminek a legjobban örülök, amit a legtöbbet használok, az a "Tech-lab", ahol minden felszerelés bent van, számítógépekkel, és lehet felvételeket készíteni. Általában ha végeztem suliban mondjuk 5 kor, még este 10-ig bent maradok felvenni új dolgokat, demózgatni. Minden körülmény adott, hogy a diákok tanuljanak, gyakoroljanak és alkossanak.

Visszatérve a tanár-diák kapcsolatokra, a rock tanárom Martin Goulding, egyszer hetekig hiányzott, és beküldte a legjobb végzős diákját helyettesíteni, ami szerintem nagyon jó lehetőség volt a diák számára, tapasztalatszerzés és persze pénzkeresés szempontjából is… és korrektül leadta az anyagot, sőt nem is tudom eldönteni melyikük a jobb tanár… :) 

A feszes órarend és a folyamatos gyakorlás mellett van-e időd zenét hallgatni, esetleg koncertekre járni? Sokszor az a benyomásom, hogy a magyar zenészekkel az az egyik gond, hogy nem igénylik a nemzetközi kitekintést, a szélesebb szakmai rálátást. Veled mi a helyzet?

Természetesen van, amikor csak tehetem, meg anyagilag megengedhetem magamnak próbálok eljárkálni koncertekre. Mindig szemmel követem az új zenekarokat, mindig keresgélek friss zenéket, legyen az "divatzene" vagy underground Trance… hagyom, hogy hassanak rám. Őszintén megvallva, mindig is jobban szemmel követem a külföldi zenei történéseket, mint az otthoniakat és ez most még jobban megerősödött. A széles kitekintés a stílusokon belül nagyon fontos a szakmámban, suliból kifolyólag is áramlanak felém új dolgok, ami nagyon jó, mert mindenbe beletanulok és azzal is csak fejlődöm, illetve inspirál új dalok szerzésében. Mellesleg az iskolában majdnem minden héten vannak úgynevezett Masterclassok, amikre mindig elmegyek, legyen az gitár mesterkurzus, vagy énekes. Minden érdekel. Legutóbb például a Sugababes producerének az előadásán voltam. 

Tovább
Címkék: interjú
2009.dec.18.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Soulcage: Soul For Sale (2009)

Kiadó:
Hellas Records

Honlapok:
www.soulcage.info
myspace.com/soulcageband

Aleksi Parviainen, egyik kedvenc finn metál énekesem, eddig nem tudott hibázni. Munkásságát olyan általam óriási becsben tartott progresszív metál bandák fémjelezték, mint a Malpractice (itt) és a tavaly Top 10-es Reversion (itt). Ezért nagyon fölvidultam, mikor kiderült, hogy egy újabb formációban is kipróbálja magát.

A nem túl eredeti Soulcage névre keresztelt bandát ugyancsak a progresszív műfajba szokás besorolni, de én ezt innen, lángoktól ölelt kis országom dél-alföldi régiójából a leghatározottabban visszautasítom. Az kérem abszurdum, hogy progresszivitást emlegessünk egy olyan anyaggal kapcsolatban, amelyiken az 5. számig kell figyelmesen kagylózni ahhoz, hogy egyetlen árva gitárszólót halljon az ember. Nem is értem, hogy Teppo Parviainen gitáros mit gondolt, pedig az "Until You Find Me" szólójából kiindulva nem is hurka a csávó. Persze erre többen is rávághatnák, hogy sovén gitár-buzi vagyok, de a progresszív jelző kiérdemeléséhez nem csak gitárszólók kellenének, hanem pl. valamivel azért összetettebb dalszerkezetek. E helyett sorjáznak a lemezen a rádióbarát rock-pop slágerek, nem kevés Faith No More hatással; az "Origin"-ben vagy a "You Get So Alone"-ban igen feszülten kell figyelnem, hogy eldöntsem: most Mike Patton vagy Aleksi énekel.

A Soulcage egyébként egyáltalán nem rossz, ha túltesszük magunkat a gitárszólók hiánya által okozott anafilaxiás sokkon, akár be is gyógyulhat a kocsiban tartott CD táskába, mert vezetés közben ideális: pl. a Journey "Greatest Hits" és az AC/DC "Back In Black" között. Ennél többre nálam nincs esélye, és ez nem Aleksi hibája. Tulajdonképpen nem értem, kit akartak ezzel a cuccal megcélozni, a Faith No More rajongóknak ez nem elég kísérletező, a progressive power kedvelőinek túl nyálas és kiismerhető, az AOR fanoknak pedig ... nem is tudom ... alteros?

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2009.dec.18.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Heavenly: Carpe Diem (2009)

Kiadó:
AFM Records

Honlapok:
www.heavenly.fr
myspace.com/heavenlyofficial

Túrisas szerint egy tetszetős borító megbízható indikátora a bévül rejtező zenei anyag jó minőségének. Elképzelhető, hogy az esetek többségében ez valóban igaz, engem most mégis inkább az érdekelt, hogy ez vajon fordítva is igaz-e. Ha egy borító olyan elbaltázott, sablonos ízléstelenség, mint a "Carpe Diem" esetében, megbújhat-e alatta olyan CD, amelyik rendszeresen visszakéreckedik a lejátszómba.

Nem tudom, hogy egyetlen lemez alapján illik-e, érdemes-e általánosítani, de a párizsi srácok egészen meggyőzően bizonyították számomra, hogy az ótvar borítóterv nem szükségképpen jelent gagyi tartalmat. A Heavenly-nek eddig nem nagyon sikerült berobbanni a zenei tudatomba; ha nagyon megerőltetem magam, akkor is mindössze az előző lemezen (Virus, 2006) megjelent "When the Rain Begins to Fall" Flashdance betétdal földolgozásra emlékszem velük kapcsolatban.

A Heavenly kezdettől fogva a klasszikus euro power vonalon próbált érvényesülni, erős Helloween és Stratovarius hatásokkal, valamint egy csipetnyi (számomra nem túl rokonszenves) 80-as éveket idéző, retro szinti hangzással. A képlet most sem változott, csak éppen az egész sokkal jobban megy nekik, mint korábban. Most valóban sikerült megragadni a napot, és előállni pályafutásuk legjobb albumával.

A Helloween-Stratovarius páros által kijelölt irányba való menetelés mellett (pl. "Ashen Paradise") ezúttal több kirándulást is tesznek a bajszos "Királynő", Freddie Mercury által uralt területen. A kiváló adottságokkal rendelkező énekes, Benjamin Sotto elég otthonosan mozog Higany Frici örökös birtokain, ezt bizonyítja pl. a "Farewell" vagy "A Better Me" (utóbbiban már-már kínos - vagy inkább tudatos? – utalásokat hallunk a legendás "Bohemian Rhapsody"-ra).

A "Carpe Diem" bizony stílusában kiemelkedő, hogy ne mondjam "mennyei" anyag lett: dinamikus, aprólékosan kidolgozott, megfejelve fogós dallamokkal és technikás szólókkal (úúúh, a címadó!!!), s ezért még az ezerszer lerágott csontnak számító Örömóda földolgozás is megbocsátható – még egy magamfajta euroszkeptikusnak is.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2009.dec.18.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Lee Z: Shadowland (2005)

Kiadó:
Escapi Music

Most, hogy Túrisas igazi ragadozó madár módjára elcsaklizta előlem a 300. lemezkritikát, ráadásul egy teljesen önállótlan 2002-es kiadvánnyal, egyáltalán nem érzem kínosnak, hogy utólag pótoljak egy régi lemaradást. Itt van ez a Lee Z nevű, kicsit enigmatikus német progresszív banda, kerülgetem őket egy ideje, mint macska a forró kását.

Nem kezdő társaságról van szó, hiszen a szóbanforgó "Árnyékország" 1988-as alakulásuk óta már az ötödik lemezük. Nem kellett sok hallgatás ahhoz, hogy meggyőzzenek képességeikről, önálló zenei gondolkodásukról, jóllehet az album annyi esélyt sem kapott a médiában, mint a háromlábú süni a négysávos autópályán. Ennek következtében a banda éppen hosszú téli álmát alussza. Mondjuk a "Shadowland"-re is 6 évet kell várni. Azt kell mondjam, érdemes volt.

A banda stílusát elég nehéz belőni: a progresszivitás adott (finoman adagolva), de a rockhoz túl szőrös a töke, a metálhoz meg, főleg az ének és dallamok tekintetében, hiányzik belőle az a bizonyos vaskosság. A lemezen egyébiránt nincs egyetlen gyönge nóta sem, talán az albumot záró instrumentális balladát lehet egyedül kicsit jellegtelennek minősíteni. A megszólalás egyáltalán nem rossz, a szinti alapok és a szemplerek kellő modernitással járulnak hozzá a "összhangzathoz", ami érdekes kontrasztban áll a dobok és a gitár szikárságával.

Nem is fűzöm tovább: a Lee Z olyan elásott kincs, ami után érdemes egy kicsit kapirgálni. Legjobb tudomásom szerint a magyar rock/metal sajtóban - lett légyen elektronikus vagy nyomtatott - még nem jelent meg róluk semmi. Szerintem pont ezért érdemes néha ellátogatni hozzánk, mert méltatlanul agyonhallgatott és nehezen elérhető cuccok is rendszeresen terítékre kerülnek nálunk. Long live downloading!!! A aggályoskodók kedvéért megjegyzem: úgy megrendeltem a CD-t Amazonéktól, mint a sicc!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil