Dionysos Rising

2009.máj.18.
Írta: Dionysos 4 komment

Powerwolf: Bible Of The Beast (2009)

Nincs új a Nap alatt! Emlékszik még valaki arra, amikor a Pokolgép zenekar földbedöngölően együgyű szövegírójának köszönhetően az Ördög testvér templomba ment?

A nóta (Éjféli harang - Pokoli Színjáték / 1987) szövegében tobzódó elképesztően sok sületlenség mellett már ők is megfestették a harmadik lemezével kísértő, német Powerwolf zenéjét hallgatva előttünk is kibontakozó képi világot: "Leült az Ördög az orgonához / a sánta kántor menekült / a zsoltár metálba váltott / nem a vég volt ez, csak a kezdet."

Igen, … ez ennyi. Ebben nincsenek tartalékok, mögöttes tartalom. Ez minden teátrális eszközével - templomi orgonával, vastag, hablaty-latin férfikórusaival együtt (Sanctus Dominus, Lupus Animus) - valóban ennyire szánalmas. Szerintem még az sem igazán mentség, hogy nyilvánvalóan nem gondolják mindezt komolyan.

A baj csak az, hogy erőfarkas nemcsak ördögi és egyházellenes, de rendkívül alattomos is. Elhatározza az ember, hogy na, ezt biztos nem, hagyjanak engem békén, és a végén azon kapom magam, hogy az Attila Dorn klasszikusan képzett énekhangján előadott szögletes euro-metal dalok, az előbb még kiröhögött hablaty-latin kórusok, meg a dagályos, wannabe-Wagner betétek egy-két hallgatás után elkezdenek működni, hiába is tiltakozok kézzel-lábbal ellene.

Kicsit fellélegzek, amikor a munkásmozgalmi Poljuska (Vár ránk a síkság) és Dzsingisz kán diszkóslágerből összegyúrt, emészthetetlen valamit öklendezem kifelé, "Na, ugye megmondtam, mekkora szar ez!", - de hosszú távon nincs teljes megnyugvás; a Powerwolf, sajnos nem tehetségtelen.

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2009.máj.18.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Oliver Weers: Get Ready (2009)

Oliver Weers. Van, aki-e nevet nem ismeri? Hát, szerintem jobbára csak olyan van. Dán énekes, aki első lemezét csak most, érett férfikorában jelentette meg, de így legalább nem aprózta el magát, és teljes egészében rejtve hagyta a nyilvánosság elöl pályájának "korai zsengék", illetőleg "útkeresés" szakaszait.

Pedig a kapott talentumokat ő sem herdálta, vagy ásta el, tudatosan képezte profivá magát. Németországban pl. hét éven keresztül egy magyar operaénekes (ha olvas bennünket, és magára ismer, dobjon egy e-mail-t, köszi) tanította a helyes hangképzésre.

Olivér tehát elérkezettnek látta az időt a nemzetközi színrelépésre, amit viszont ilyen rákészülés után nem lehetett elbénázni. Mit mondjak, a minőséget garantálni ennél jobban nem nagyon lehetett volna. 

Olivér ugyanis blues alapú, izmos hard rock muzsikájához elhívta ritmusszekciónak a Whitesnake és más világhírű hard rock csapatokban edzett két legendát: Tommy Aldridge (dob) és Marco Mendoza (basszus) urakat, a produceri teendőket pedig Jacob Hansen-re (Annubis Gate, Beyond Twillight) bízta.

Ezek után nagyon másról már nincs is értelme beszélni. Még meg sem hallgattuk, de már borítékoljuk, hogy vastagon megszólaló, minőségi hard rock fog érkezni a hangfalakból. Talált, süllyedt. Az egyetlen ismeretlen faktor, a gitáros Soren Andersen is tudja és teszi a dolgát. 

Minden ízében profi a produkció, sőt még Olivér is vigyáz arra, nehogy kis-Coverdale legyen, a kezdeti meglepő hasonlóság a lemez második harmadától, Kip Winger munkásságának  finom megidézése után egyre inkább a saját hang irányába mozdul el, nem csak a hangképzés, de a dalszerzést tekintve is.

Lehet rajta ugyan fogást keresni, de legjobban úgy, ha nem kezdünk szőrszálhasogatásba, hanem megfogjuk és behelyezük a lejátszóba.
 
Túrisas

Címkék: lemezkritika
2009.máj.18.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Winterborn: Farewell To Saints (2009)

"6-os, a faszt, 9-es! A legendás lottósorsolás (a nyolcvanas években egy bányász egyenes adásban korrigálta ekképpen tévedését, miután fordítva nézte és mondta be helytelenül a nyerő számot, a milliók által feszülten figyelt közvetítés alatt) jutott eszembe, amikor elolvastam egy kiemelt jelentőségű hazai rock-médium (Hammerworld, 2009/5) kritikusának (Farkas Lajos) Winterbornék új lemezét meglehetősen degradáló irományát.

Véleményem szerint egyetlen zenekar sem érdemli meg, hogy úgy írjanak róla, hogy az erre felkértek meg sem hallgatják figyelmesen az anyagot. Nem arról van szó természetesen, hogy neki nem, nekem meg nagyon is bejött a FTS, és mint tudjuk, ízlések és pofonok, bla-bla-bla.

A második lemezét megjelentető Winterborn melodikus power metal zenét játszik, ami elnyerheti valaki tetszését, sőt untathatja is. Azt azonban nem lehet leírni, hogy az indokolatlanul sok témahalmozás miatt elvesznek, vagy elő sem jönnek a dalok, hiszen témahalmozás de facto nincs a korongon, legfeljebb a Ramones-hez képest. Azt a törekvést és kritikusi gondolkodást pedig, hogy mostanában mindenkit kötelezően a Dream Theaterhez kell hasonlítani, aki nem kizárólag 4/4-ben és tiszta kvintekben gondolkodik, zeneileg megalázónak, szakmailag otrombának tartom. Arról nem is beszélve, hogy esetükben az egyértelmű DT hatások zenei rezgésszámát emberi fül képtelen érzékelni. Merthogy az itt nem rezeg. Nincs.

A FTS egy színvonalas, hangsúlyozottan dal-, és refrénközpontú, dallamos prog-power anyag, sőt a Seven Deadly Sins pl. egy igazi fülberagadós metal sláger. A télenszületett finnek hangszerelni és a hangszerrel bánni is ügyesen tudnak, ha nem is agyonbonyolítva, de kellő (hang)súllyal és döggel jönnek szembe a hangszerek. Nekem kimondottan tetszenek a billentyűs témái és hangszínei is.

Nem mérföldkő, még csak nem is hibátlan a lemez, azt is elfogadom, ha valakinek nem ez a zene a szíve csücske, de koholt vádakkal ledorongolni őket akkor sem lelkiismeretes hozzáállást mutat.

Itt ugyan mi nem pontozunk, "bányászként" mégis azt mondom: 6-os? Faszt, 9-es!  

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2009.máj.13.
Írta: Dionysos 3 komment

Circle II Circle koncertbeszámoló - 2009. május 11., Bp, A38

Csak az érkezés után tudtam meg, hogy elsőként az olasz Burningblack is lehetőséget kapott, aminek csupán annyiban van jelentősége, hogy alapból nem tiszta a lelkiismeretem, ha akkreditáltként lekésem az előzenekarokat. Így viszont felmentettem magam, hiszen harmadik fellépőről fogalmam sem volt, a Pestig tartó autóúton beiktatott cigi/pisi szüneteket pedig lágerkápóként, becsurgásig kurtítottam meg, hogy a dán Manticora műsorára a fedélzeten, pontosabban a hajó gyomrában legyünk. Sikerült, bár népszerű nem lettem tőle…

A Manticora melodikus power metalja nem volt eddig számomra meggyőző a lemezeken, és a helyzet most sem sokat változott. Mindent egybevetve szórakoztatók voltak ugyan, de azért az nem jó jel, hogy leginkább mégis az kötött le, hogy a rövid, hátrafésült hajú gitáros, egy bizonyos szögben mennyire hasonlított Harri Klein-re, a drága emlékű Derrick felügyelő nyomozótársára.  Utóbbi, illetve dán alteregója szerencsére nem képviseltette magát a deszkákon, ami ugye halálos csapást jelentett volna a színpadképes kiállásra. Ezzel szemben viszont Lars Larssen személyében megismerhettünk egy energikus, szimpatikus frontembert, aki fokozottabb teljesítményével is jobban belakta a színpadot mint én, de erről majd később…

A (sajnos) már megszokott érdektelenség mellett kezdődött el a Savatage-énekes, akarom mondani ÉNEKES (nem írok múlt időt, akkor sem!!!!!!) jelenlegi zenekarának koncertje. Zachary Stevens fizikálisan kissé ugyan lestrapáltnak tűnt, de a leharcoltsági háziverseny abszolút győztese mégsem ő, hanem a gitáros Andy Lee lett. Az ötvennek kinéző, de megdöbbenésemre csak 39 éves, egyszálbél muzsikus nem mostanában találkozhatott vitaminokkal, és nem tudom, mikor aludt utoljára egyfolytában 2 óránál többet. Mindezt sikerült azzal tetéznie, hogy aszott, ördögi ábrázatán villódzó szúrós szemeit fekete kontúrral hangsúlyozta ki. Brrrrrrr! A CIIC-ben persze nem feladata, hogy szép legyen. Kompetenciaköre a gyilkos power metal riffek és feelinges, halálpontos, technikás szólók maradéktalan végrehajtása, amelynek elvárásaimat messze túlteljesítve sikerült megfelelnie. Ebben a témakörben hajlamos vagyok tévedhetetlennek gondolni magam, de most elismerem - mea culpa - nekem eddig a lemezek alapján nem tűnt fel, hogy ennyire zseniális a faszi.

Kinézetét tekintve az Ördög szöges ellentéte volt a mama házikosztjától kikerekedett arcú, Rubens festményeinek barokk angyalait megidéző, kölyökképű Bill Hudson másodgitáros. Ő sem nyomta rosszul, maradjunk ennyiben.

A Delusions Of Grandeur lemezét turnéztató csapat koncertjének első blokkjában az új lemez, és a CIIC katalógus legjobb nótái kaptak helyet az intenzív (sok pofázás nem volt a nóták között), kb. egy órában. Nem esett jól viszont az ezt követő gyors levonulás, még akkor sem, ha csak a legrutintalanabbak (olyan itt nem volt, szinte már családot képez az a néhány rocker, aki rendre felbukkan a koncerteken) gondolhatták, hogy közel vagyunk a befejezéshez.

A visszatérés részleges volt, csak a bőgős Paul Michael Stewart és Zakk jött vissza, hogy az If I Go Away(!!!!!)/Watching In Silence zongorán kísért előadásával nyomatékosítsa bennünk; Zakk Stevens a világ egyik legszimpatikusabb és legjobb power metal énekese! Ekkor már érezhetően közel voltunk a forrásponthoz, és feltartóztathatatlanul sodródtunk a katarzis felé, ami esetemben, álmomban nem gondolt módon, a többségtől némiképpen eltérő formában következett be.

Koncertre öltözve természetesen elővettem a Savatage "Wake Of Magellan" turnéjának budapesti koncertjén (mekkora volt már!) 10 éve vásárolt turnépólómat, ami a lakásban, külön teremben biztosított speciális körülményeknek és az állandó páratartalomnak köszönhetően tökéletes állapotban van, és ebben néztem a műsort. Arra még emlékszem, hogy "Silence" után Zakk határozottan rám (pólómra) mutat és felhív maga mellé a színpadra. Innentől kezdve inkább csak a haverok elbeszélésére hagyatkozva tudom elmondani, hogy nem túl nagy rutinnal, de tényleg közreműködő voltam egy-két perc erejéig. Még most sem fogom fel.

Emberek! Én ott álltam a világ valaha létezett legjobb power metal bandájának az énekese mellett a színpadon, és  - bár részemről elmondhatatlanul balfaszul – együtt hívtuk fel az összegyűltek figyelmét a Legendára! Rész(ecskéj)e voltam a koncertet lezáró Savatage-blokk bevezetésének! - Azannya!

Nothing Goin' On/ Tauntig Cobras/Edge Of Thorns, és vége. Őrület. Még szerencse, hogy a Jesus Saves, vagy a Chance nem hangzott el, mert akkor lehet, hogy már hazajönni sem tudok.

Túrisas

2009.máj.12.
Írta: Dionysos 1 komment

Killing Touch: One Of A Kind (2009)

Kiadó:
Scarlet Records

Honlapok:
www.killingtouch.com
myspace.com/killingtouch

Zenészek:

Michele Luppi - ének
Michele "Dr. Viossy" Vioni - szólógitár
Giorgio "JT" Terenziani - bőgő
Davide Montorsi - gitár
Paolo "Dimitri" Caridi - dobok

Az ezév januárjában megjelent új Vision Divine lemez értékelésekor már utaltam arra, hogy az egészen egyéni és nagyon képzett "hang", Michele Luppi - miután távozott a Vision Divine-ból - egy Killing Touch nevű formációval próbálkozik (ld. dionysosrising.blog.hu/2009/01/19/vision_divine_9_degrees_west_of_the_moon_2009). Ez a próbálkozás mára takaros kis gyümölcsöt termett "One Of A Kind" címmel.

Azt kell mondjam, hogy a cím (jelentése nagyjából: válfajában egyedülálló) eléggé félrevezető, hiszen egy az egyben olyan progos jellegű power muzsikát játszanak alkalmankénti speed-es begyorsulásokkal, mint Luppi előző bandája. A "One Of A Kind" valójában símán besorolást nyerhetne a Vision Divine diszkográfiába, és alig lenne olyan, aki észreveszi a turpisságot. Szerencsére ez vonatkozik a gitárjátékra is, ugyanis a meglehetősen furcsa becenévvel megáldott "Dr. Viossy" Vioni legalább olyan képzett, jókezű muzsikus, mint Olaf Thorsen (alias: Carlo Andrea Magnani). Csak azt nem értem, hogy mit csinál (vagy inkább mit nem csinál) mellette még egy gityós, mert ez a zene korántsem a kövér, bomba riffekről szól. Sajnos. Pedig amolyan Dream Theater-esen kontrasztos lenne Luppi magas, vegytiszta hangja és a mélyre hangolt gitárokból kiszakadó dögös power riffek sokasága. A "Wheel Of Fortune", "Walls Of Sympathy" és a "Thy Will Be Done" című szerzemények állnak talán ehhez legközelebb...

Szóval ennek a formációnak - nevével ellentétben - vajmi kevés köze van a gyilkos érintéshez (ld. Killing Touch), ellenben annál több a Vision Divine által már bejáratott könnyen emészthető, ártalmatlan, sokszor inkább hard rock-os hangzáshoz. Röviden összefoglalva: bebizonyosodott, hogy a Vision Divine osztódással szaporodik. Luppi nem tudott kilépni Olaf Thorsen árnyékából. Megítélésem szerint ez sajnálatos mulasztás, még akkor is, ha ezt az albumot jobban sikerültnek érzem a "prototípus" januárban megjelent lemezénél.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2009.máj.11.
Írta: Dionysos 1 komment

Pendragon: Concerto Maximo DVD (2009)

Honlapok:
www.pendgragon.mu
myspace.com/toffrecords

A fiatalabb, fémesebb szívű generációnak a Pendragon név nem mondhat túl sokat. A legtöbb fiatalnak talán az azonos nevű, ismert szerepjáték jut eszébe, vagy (kiterjedtebb irodalmi ismeretek birtoklása esetén) Szerb Antal (méltán vagy méltatlanul, nem az én tisztem eldönteni) népszerű regénye (A Pendragon legenda). Bevezetésképpen tehát annyit mindenképpen tisztázni kell, hogy az a Pendragon, amelyről itt szólni kívánunk a brit neo-progresszív rockzene emblematikus bandája. A hetvenes évek végén olyan együttesekkel együtt indultak, mint a Marillion, Pallas, Twelfth Night és az IQ. Ez az irányzat azért kapta a "neo" jelzőt, mert az első nagy brit progresszív generáció nyomdokain indult el (pl. Pink Floyd, Yes, Genesis). Hál' Istennek, azóta van utánpótlás, avagy harmadik hullám is, amit olyan együttesek képviselnek, mint az Arena, Jadis, Kino és a Frost.

A Pendragon közel 30 éves karrierjében jócskán akadtak szárazabb, szűkebb esztendők, de tiszteletreméltó, hogy folyamatosan működnek, alkotnak, sőt a kétezres években immár negyedik DVD-jüket adják ki. A "Concerto Maximo" elkészítését, gondozását és terjesztését is a nagyon hasznosan és színvonalasan dolgozó lengyel Metal Mind kiadó vállalta (lásd: Arena, Andromeda, stb.) A szakos lengyel kiadó anyagaira jellemző profizmus itt is érvényesül: szép koncertterem, sok (8-10) kamera, igényes vágás, jó hangminőség, megannyi érdekes adalék (pl. interjúk).

Csak a koncert maga több mint 2 és fél óra (valóban "Concerto Maximo"-ról van szó)! Ez természetesen nagyon szép gesztus a fanatikus rajongók felé, de az olyan egyébként határozottan befogadóképes, nyitott szellemű érdeklődők is, mint jómagam, a vége felé már izegnek-mozognak egy kicsit, akármilyen kényelmes is az a fotel. Ezt nem panaszképpen mondom; egy DVD inkább hosszú legyen, mint nyúlfarknyi. A bőség zavara mindig jobb, mint a ki nem elégített éhség...

A Pendragon szíve-lelke Nick Barrett gitáros-énekes, akinek játéka klasszikus David Gilmour iskola, hangja azonban egy kicsit száraz, színtelen, de meg lehet szokni és ebből a zenéből nem is lóg ki annyira. A másik "oszlop" Clive Nolan billentyűs, akinek másik csapatát, az Arenát a műfaj legjobb formációjának tartom (lásd: Visitor, Immortal?). Az egyetlen új arc a 2008-ban csatlakozott Scott Higham dobos, ő pedig modern, keményebb stílusával szinte új életet leheni látszik a régi dalokba.

A Pendragon talán nem a szívem csücske (az Arena és az IQ jobban bejön), de aki szereti a progresszív, atmoszférikus rock muzsikát, azt ez a DVD bőven kárpótolja majd a műfaj favoritjának, a Marillionnak gyengélkedéséért. Míg a Marillion élete ebben az évtizedben a folyamatos ellaposodás, ötlettelen kínlódás jegyében telt, a Pendragon kimondottan új erőre kapott.

Tartuffe

Címkék: dvd
2009.ápr.30.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Brian Maillard: Melody in Captivity (2008)

Honlapok:
www.brianmaillard.com
myspace.com/brianmaillard

Az előző írásom (AstrA: From Within) kommentjeiben elismertem, hogy az olasz progresszív zenei élet legigényesebb kiadványai körül valamilyen módon szinte mindig ott sertepertél a DGM egyik vagy másik tagja, ugyanakkor azt is megjegyeztem, hogy nem kell a belterjességtől annyira félteni a taljánokat. Ezt mintegy bizonyítandó, szót kell ejtsünk egy tavalyi kiadványról, amely szerényen (de egyáltalán nem jellegtelenül) meghúzódott a nagyok árnyékában.

Jóllehet Brian Maillard sem állampolgársága, sem nemzetisége szerint nem olasz, Cagliari központtal már régóta Itáliában tevékenykedik; leginkább a Solid Vision nevű tehetséges progresszív metál brigádban pengeti a húrokat elismerésre méltó kompetenciával, de talán többek fognak ráismerni, ha azt mondom, hogy Dominici mellett is ő zúzta (pl. a budapesti Dream Theater koncert előtt).

Sajnos a Solid Vision lemezek nem győzték meg a progresszív zene rajongóit, pedig ennek nem Brian Maillard volt az oka, hanem a gyengére sikeredett hangzás és a vokalista erősen középszerű teljesítménye. Talán épp az utóbbi tény volt az oka annak, hogy Maillard (egyébként egy az egyben a Solid Vision zenész-gárdájával) most egy instrumentális anyagra ragadtatta magát. Nagy bánatomra, a hangzás tekintetében nem sikerült jelentős javulást elérni. Persze ha nagy kiadónál jelenik meg és nem magánkiadásban, akkor a számosabb és minőségibb stúdió óra biztos meghozta volna a kellő eredményt.

Annak idején az igen jól sikerült Dominici (Part 3) lemezzel kapcsolatosan Maillard teljesítményét a "halál pontos és vér profi" szavakkal jellemeztem. Ezt nincs okom módosítani azok után sem, hogy alaposan kiveséztem a "Melody In Captivity" című önálló lemezt. Nem állíthatom, hogy a nagy példakép, John Petrucci, vagy a "honfitárs" Marco Sfogli szóló próbálkozásaival maradéktalanul fölér, de jóval élvezetesebb, mint Jeff Loomis várva-várt, de végül csalódást okozó lemeze (Zero Order Phase). Remélem, ezzel az észrevétellel Túrisas cimborát nem sértem meg, bár az már önmagában is beszédes, hogy nagy kedvence tavalyi albumáról még máig sem született kritika.

Egyetlen kifogással vagyok kénytelen élni, ami Maillard stílusát és dalait illeti. Kikezdhetetlen profizmusa ellenére nincs önálló "hangja". Az egy dolog, hogy a lemez hallgatása közben sorra belefutunk Petrucci és Steve Vai "lick"-jeibe (ez rendben is van), de ha nem tudnám, hogy mit hallgatok, fél óra múltán se jönnék rá, hogy éppen ki penget. Csak azt tudnám, hogy "halál pontos és vér profi"...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2009.ápr.27.
Írta: Dionysos 2 komment

AstrA: From Within (2009)

Kiadó:
Lion Music

Honlapok:
www.astraprog.com
myspace.com/astraprog

Az AstrA nevű olasz progresszív metál együttes (nem tévesztendő össze az ígéretes hazai Ad Astrá-val) eredetileg instrumentális formációként indult, majd Dream Theater tribute bandaként működött. Előző lemezüket (About Me: Through Life And Beyond) egy parányi görög kiadó, a Burning Star Records adta ki 2006-ban. Érthető okokból nem is figyelt föl rá senki, pedig zeneileg egyáltalán nem volt elvetélt a próbálkozás. Az új album kiadását már a nevesebb és szélesebb terjesztésű Lion Music vállalta.

Emanuele Casali billentyűs(-gitáros) varázsló és zenei agytröszt miatt, aki a DGM és az Empyrios mellett nyilvánvalóan ezt a csapatot tekinti a fő csapásiránynak, van az AstrA-ban egy jó adag DGM, de itt erősebbek az AOR-os hatások, amúgy Circus Maximus módra. A DGM utánérzéseket erősíti, hogy az a Titta Tani énekel, aki 2001 és 2007 között a DGM-ben szorongatta a mikrofonokat (mellesleg jegyzett session dobos a műfajban). Hangszerkezelés tekintetében persze Casali neve önmagában is garancia, de Silvio Donorio De Meo gitárosnak sincsen oka szégyenkezni. Könnyedén hozzák a Casali-Mularoni párostól már megszokott irdatlan tempójú gitáros-billentyűs párbajokat.

Az AstrA újabb bizonyítéka annak, hogy a taljánok teljes erőbedobással törekszenek rá, hogy megtörjék az eleddig kikezdhetetlen skandináv hegemóniát, vagy legalább fölzárkózzanak a szédületesen teljesítő északi élbolyhoz. Talán nem az AstrA fogja letaszítani az olyan bandákat, mint a Pagan's Mind, Circus Maximus, Seventh Wonder, Silent Voices, etc. képzeletbeli trónjukról, mindazonáltal ha továbbra is ilyen ütemben szállítják kiváló szerzeményeiket (pl. Over The Hills, Memories Remain, Hypocrisy, Simple Mind), muszáj lesz komolyan számolni velük.

Auguri, Maestro Casali!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2009.ápr.16.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Fairyland: Score To A New Beginning (2009)

Zeneművészetben meglehetősen jártas munkatársam minden postás hozta lemezszállítmány kibontása után bejön az irodámba megnézni a csomagot, majd felteszi a keresztkérdést: "Hősi?"

Igenlő válasz után, lesajnáló félmosoly, és az iroda elhagyása következik. Én is megmosolygom persze a kialakult rítust, és mindannyiszor megállapítom, bocsánatos bűne van csak, hiszen a - mondjuk akkor így - "hősi” metal megítélése még rockerek között sem egyértelműen pozitív. A headbangerek többsége sem tud megbírkózni a kardos-pajzsos fémzene, elismerem, néha nem túl mélyenszántó, Tolkien extra-light mese-, és álomvilágával.

A tegnapi híradó után (nem számoltam, de a sokadik miniszterelnök-jelölt jött, majd távozott a balfenéken) viszont hanyat-homlok menekültem Feri-land-ről a mesés Fairyland-re. Kiszolgáltatott, megalázott szavazópolgárból legott köpenyes, mellvértes, a lemezborítón is látható, kivont karddal a hajó orrában álló, bátor harcossá változtam. A partra ugrást követően pedig már hánytam is kardélre az összes csúnya bácsit, a nyakakra odavizionálva azért egy-két híradóból hozott fejet. Egy percre nem éreztem nevetségesebbnek, mint elmebetegektől terhelt hétköznapjaink valós történéseit.

Mindettől persze még nem lett jó a Fairyland új lemeze, pontosabban fogalmazva, nem ettől lett jó. Philipp Giordana billentyűs, a zenekarosdiba belefáradva ezúttal egyszemélyes projektként határozza meg a Fairylandet, ahol megannyi vendég (all-star csapatként nehezen definiálható, javában nem túl ismert arcokkal) ad tetszetős fazont a muzsikának.

A Fairyland, mint másodosztályú Rhapsody-klón értékelődik le általában a szaklapokban és netes oldalakon, ami a "symphonic metal” címke miatt egyrészről kézenfekvő, másrészről csúsztatás. Nekem sokkal többször jutott eszembe a Symphony X vagy akár az Ayreon (!), még akkor is, ha a zene összességében dagályosabb, szimfonikusabb, és kevésbé progresszív. Marco Sandron (Pathosray) dallamai néhol kísértetiesen idézik Russel Allent, mint ahogy a vastag kórusok is. A minőségre és megszólalásra egyáltalán nem lehet panasz, minden a helyén, hallatszik, hogy Philipp Giordana profi zenész és zeneszerző, akinek pontos elképzelése volt a születendő produkció egészéről.
 
Jóval több ez, mint kópia; egy kimondottan igényesen összerakott, nagyszabású "hősi" anyag, amely ráadásul a harcos és dicsőséges tartalmi részhez hasonulva, nem egykönnyen adja meg magát.

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2009.ápr.15.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Hibria :The Skull Collectors (2009)


Mi jut eszünkbe Brazíliáról? Többnyire Rio és/vagy a szamba, a foci, esetleg az a lehangoló tény, hogy néhány honfitársunk képes a tartalmatlan szabadidő-eltöltést több évre garantáló szappanoperák hatására pl. Armandónak anyakönyveztetni gyermekét. Nekem elsősorban a heavy metal, ami önmagában persze még semmit nem jelent, mert többnyire mindenről ez jut eszembe.

Az viszont tény, hogy a brazil heavy metal bandák (Angra, Shaman, Andre Matos, Hangar, Menahem, stb.) olyan minőséget produkálnak évek óta, hogy amellett nehéz szó nélkül elmenni. Így nem csupán a beteges(nek mondott), de feltétlen pszichoanalitikus után kiáltó egydimenziós gondolkodásom, hanem önmagában a  minőségi zenei produktumok is megindokolják Brazília gyakori és kitüntetett felemlegetését a heavy metal univerzumban.   

Miután lecsekkoltam tehát, hogy brazil csapatról van szó, már rántottam is magamra a fülest. Hibriáék második lemezüket jelentették meg, a stílus melodikus power-metal, amit az különböztet meg a nem kevés hasonló európai csapattól, hogy első percétől az utolsóig izgalmas, erőteljes anyag. Iuri Sanson énekes magas rekesztései egyeseknek talán fárasztó lesz hosszútávon, de ezen egy indokon kívül nem nagyon tudok mást felhozni az ellen, hogy rongyosra hallgassuk a lemezt. A hangszeresek zseniálisak, a virtuóz módon riffelő és szólózó gitárosok mellett a ritmusszekció sem játszik alárendelt szerepet, döngölnek bele bennünket a földbe, ahogyan azt kell, jó háromnegyed órán keresztül.

Hiába a harmadosztályú, megtévesztően béna logo, a lehetetlen zenekarnév, az idétlen borítógrafika, a Hibria a legkiválóbbak közül való!

Túrisas

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil