Dionysos Rising

2008.feb.05.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Giuntini Project III (2006)


Már az első szám alatt elfogott a deja-vu érzés, hiszen a 90-es években ugyanez történt velünk. Tony Martin kiadott egy szólólemezt, ami nem volt ugyan rossz, de amit igazán hallani akartunk tőle, azt mégsem ő, hanem a Giuntini Project szállította le. Néhány év elteltével a történelem, ahogy szokta, ismételte önmagát. Megjelent Tony Martin második szólólemeze "Scream" címmel, mi pedig csóváltuk a fejünket, mert – legyünk őszinték – combosabb anyagot vártunk tőle. Erre mi történik? A semmiből előbukkan Aldo Giuntini, akinek mintha csak küldetése lenne, hogy helyrehozza az énekes tévedéseit, és letesz az asztalra egy erőtől duzzadó, szinte hibátlan korongot, természetesen ezúttal is Tony Martin-nal a mikrofonnál. Ha belegondolok, hogy Giuntini ezen kívül tényleg nem igazán hallat magáról a zenei színtéren, két eshetőséget tudok elképzelni. Egyik, hogy Tony hívja kétségbeesetten a gitárost; "Ciao Aldo! Gitározgatsz még? Képzeld el, kicsit eltoltam a szólólemezemet, azt hittem mindenki zabálja majd, hogy a fiam gitározik, én pedig hegedülök, de tévedtem. Nincs véletlen néhány bika témád? Elénekelném őket, te is jól jársz…" Vagy a másik: "Hello Tony! 6 évet melóztam azon, hogy egy nagyon erős lemezt tudjunk kiadni. Vállald el és meglátod, hogy minden szaklap elismerően szól majd róla. Még ma átküldöm a számokat, gondold át…" Ha nem is szóról-szóra, de az utóbbit valószínűsítem. És valóban. Ez a lemez kitűnő, üresjárat nélkül. Aldo Giuntini gitárosként is sokkal jobban teljesít, mint legutóbb. Élmény hallgatni energikus, de alapvetően old-school riffjeit, szólói meg egyenesen gyilkosak. És a lemez még csak nem is erről szól, hanem az óriási dalokról. Tony Martin bombaformában énekli végig a lemezt, és tényleg nincs is értelme a szemezgetésnek, 13 nótán keresztül magas a minőség. Magam is hangulatomtól függően találok éppen aktuális kedvenceket, de ha tehetem, inkább az elejétől a végéig meghallgatom, ahogy most is… éppen a "Que Es La Vida" szól … mekkora dal! … Te jó ég! … Végem van!

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform-ban jelent meg.)

Címkék: lemezkritika
2008.feb.05.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Giuntini Project II (1999)

Aldo Giuntini az az ember, aki tudja, hogy az ex-Black Sabbath énekes Tony Martin "hová is tartozik", - legalábbis zenei értelemben. A vicc az, hogy még magánál Tony Martin-nál is jobban tudja. Amikor a dalnok a Sabbath-ból távozni kényszerült, és nagy keserűségében kiadta a "Back Where I Belong" című "szombattalanított" szólólemezét, bizony sokan voltunk, akik hiányolták azokat a monumentális és epikus énektémákat, amelyek néhány év alatt (Eternal Idol, Headless Cross, Tyr) szinte elválaszthatatlanul összeforrtak a Tony Martin névvel.

A Sabbath-ból történő második kiebrudalása (Cross Purposes, Forbidden) után keletkezett zenei vákuumban egy olasz gitáros, Aldo Giuntini gondolta azt, hogy, nem szabad veszni hagyni ezt a világot, és ha már úgyis van néhány ötlete, és Tony is éppen munkanélküli, hát megpróbálja összehozni ezt a projektet. A lemez először Giuntini saját kiadójánál, 1999-ben jelent meg, és kellő promóció hiányában bele is szürkült a grunge-korszak lecsengésével egyre inkább magárataláló heavy metal mezőnybe. Kár, hiszen a Giuntini/Martin párosnak nagyon jó kis anyagot sikerült összeraknia. A számomra teljesen ismeretlen olasz muzsikusok is jó formát mutattak, az olyan dalok pedig, mint a monumentális "Letters From The Dead", a technikás riffre épülő "Shadowlands" és a csodálatos power-ballada, a "Saved By Love" ugyanazokat a mágikus pillanatokat hozzák vissza, mint a Tony Martin éra Sabbath klasszikusai. Érzésem szerint azért egy-két tölteléknóta is helyet kapott a lemezen, de ez mit sem von le értékeiből, az újrakiadásért pedig egyenesen piros pont jár a kiadónak.

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform-ban jelent meg.)

Címkék: lemezkritika
2008.feb.05.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Genius: Episode 3 - The Final Surprise (2007)


Nem igazán rajongok a rockzenészek írói munkásságáért, hiszen a konceptalbumok köré szőtt történetek minősítése nálam többnyire a sületlenségtől a gyengéig terjed. Ebben az esetben sem gondolom, hogy jobban érteném a zene lényegét, ha a párhuzamos világokról szóló furmányos sci-fi történetet kívülről fújnám, ezért azt nem tudom megmondani, mi a Végső Meglepetés. Azt viszont igen, hogy  Daniel Liverani jobb muzsikus, mint zeneszerző, ezért sem az Empty Tremor, sem a Khymera, sem saját neve alatt megjelent lemezei nem kötelező darabok, azzal együtt, hogy mindegyikről süt a pali multihangszeres felkészültsége. Most is csak egy dobost hívott a felvételekhez, minden mást maga játszott föl, és mondanom sem kell, elképesztő, ahogy bőgőn, gitáron és billentyűs hangszereken is varázsol. No meg hát az opera harmadik, befejező részéhez sikerült megnyernie (vagy inkább megvennie) többek között Jorn Lande, DC Cooper, Eric Martin, Daniel Gildenlöw, Oliver Hartman urakat, akiknek teljesítményétől akkor is kirázna a hideg, ha nem is lenne az ének alatt zenei alap. Pedig van, nem is akármilyen. Lehet, hogy csak jókor talált el az anyag, lehet, hogy a sziporkázó vokális teljesítmények miatt, de úgy érzem, a legjobb dalait a trilógia zárásához írta meg Dániel. Csakúgy, mint az eddigiekben is, egy progresszív zenei hatásoktól sem mentes, jófajta, bővérű rockmuzsikát kell elképzelni, nem ritkán musical elemekkel, de mindvégig izgalmasan, változatosan, a kétlábgépes durvulattól (No More Chances), a szívet facsaró líráig (I Die - Daniel Gildenlöv-huhh!).

Nem tudom elképzelni, hogy valaki, aki egyébként vevő egy ilyen zenei utazásra, csalódásként élje meg Daniel Liverani legújabb eposzát. Ha nem is géniusz, de a kiemelkedőek közé tartozik.

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 147. számában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.05.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Marty Friedman: Loudspeaker (2006)


Joe Satriani és Gary Moore után sajnos Marty Friedmant is megtámadta az a rejtélyes kor, amelynek többé-kevésbé egységes korképe, hogy a rockgitáros előzmények nélkül hirtelen elkezd beszélni a rock öncélúságáról és számára többé felvállalhatatlan kifejezésformáiról, ezzel párhuzamosan a modern elektronikus zenék és mindenféle rockidegen kütyük nagyszerűségéről. Ezt követően kiad egy lemezt, amely nyomokban a zenész régi önmagát, nagyrészben azonban egy after party rideg, gépies, dekadens hangulatát idézi. Hál’Istennek a kor gyors, egylemeznyi lefolyású, amit először zavart magyarázkodás, majd a teljes felépülés követ. Így történt ezúttal is. A "gyógyult" Marty-t ráadásul olyan mértékben kapja el a gépszíj és bizonyítási vágy, hogy felszabadultságában egy Offspring/Green Day szintre csupaszított nyers riffet vág a pofánkba, ami persze hirtelen ijesztő, de megnyugtatásul rögtön érkeznek azok a megtekert zenei megoldások, ötletek, harmóniamenetek és keleties dallamok, amelyekért szerettük és szeretjük játékát. Számomra a lemez nagyszerűsége éppen abban áll, hogy a helyenként zabolátlan nyersesség és kvázi egyszerűség mögé és közé olyan muzikalitást kevert, hogy kénytelen vagyok napok óta csak a Loudspeaker-t hallgatni. A Scenes és az Introduction meditatív akusztikus merengését ezúttal mellőzte, de a szív közepéig hatoló síró gitárszólók azért itt vannak, arról nem is beszélve, hogy mindebben Petrucci, Vai és Jens Johansson is segítségére volt. Már teszem is be!

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 151. számában jelent meg.)

Címkék: lemezkritika
2008.feb.05.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Fabrizio Leo: Cutaway (2006)


Mike Varney fáradhatatlanul fedezi föl, szerződteti le, és ismerteti meg a világgal a gitármágusokat, lassan már egy emberöltő óta. Na, jó, az "emberöltő" talán túlzás, de ha rendesen fizette a járulékokat e munkája után, a nyugdíjához szükséges szolgálati idő lassan összejön az újabb és újabb tehetségek felkutatásával.

A jó szimat ilyen idő után természetes, tehát azt még csak feltételezni sem mertem, hogy Fabrizio esetleg szembeszökő hiányosságokkal küszködik a hangszeres jártasságot illetően. Nos, tényleg nem. Azt kell mondjam, hogy ami kitartó gyakorlással elsajátítható, azt Fabrizio-nak már nem ezután kell megtanulnia. Hálátlan egy dolog, de hiába tesz szert valaki hosszú évek alatt ilyen tudásra, a puszta technika, pl. a zsebtolvajlással szemben, itt még nem elegendő az eredményességhez és sikerhez. Saját, jellemző stílus, egyéni dallamvilág, szépen felépített kompozíciók és feelinges játék hiányában javarészt csak szájbiggyesztés a fizetség, ráadásul eleve kevesen is vagyunk, akiket még izgalomba lehet hozni egy instrumentális lemezzel. Fabrizio esetében a feeling és a jó dalok határozottan jelen vannak, de például a "Metal Bragalini"-t már Steve Vai megírta "Bad Horsie" címmel, a "Mai Dire Blues" hangzását és stílusjegyeit pedig Michael Lee Firkins "védette le" évekkel ezelőtt. Lehetne folytatni a sort, sokan "vendégszerepelnek" itt, ám ha valakit nem zavar az egyéniség hiánya, egy sokszínű, élvezetes lemezt illeszthet be a gyűjteményébe, ahol a félelmetes technikai tudás mindvégig jelen van, de hál’ Istennek nem mint cél, csak eszköz, a markáns, ritmikailag sem egyszerű kompozíciók előadásához.

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 147. számában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.05.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Eyefear: A World Full Of Grey (2007)


Bizony, bizony. Tele van a világ szürkébbnél is szürkébb metal bandákkal. Azért az Eyefear nyilván nem erre gondolt a lemezcímben, hanem a világban tapasztalható elidegenedésre és a kilátástalanságra, amit igyekeznek is a maguk zenei eszközeivel megjeleníteni. Attól függetlenül, hogy esetükben nem éppen pajkos, strand-metal nótákról beszélünk, még lehetne sokszínűen, sziporkázóan megfesteni ezt az életérzést, úgy, hogy az egyben felkavaró is legyen (pl. Evergrey, Fates Warning, Zero Hour), de a harmadik lemezét megjelentető ausztrál Eyefear erre, úgy látszik, még nem képes. Ők félreértve a különféle színek fontosságát és szerepét, kizárólag szürkével öntötték le ígéretes ceruzavázlataikat, ez viszont minden erénye ellenére összességében unalmassá változtatta, szürkévé tette a korongot.

Annyira szeretném pedig, hogy ez a lemez tetsszen, hiszen mondom, a megközelítés, a koncepció, a dalvázlatok jók, arról nem is beszélve, hogy a remek adottságokkal (egy bivaly hangjával és négy ló sörényével) rendelkező ex-Pegazus torok, Danny Cecati-ban potenciálisan benne van egy ennél jobb produkció is. Mondjuk, rajta múlik a legkevésbé, hiszen végig izgalmasan énekel, miatta érdemes talán megismerkedni az anyaggal, dallamai is úgy-ahogy a helyükön vannak. A riffelős, ám helyenként finom zongorajátékkal is kísért, alapvetően pesszimista kicsengésű prog-power szerzeményeknek azonban, egy-két értékesebb, jobban sikerült pillanatot (Searching For Forgiveness, A World Full Of Grey) leszámítva, nem sikerül elgondolkodtatni az embert.

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 150. számában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.05.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Escalion: Waterline (2007)


Hovatovább könnyű dolgom lesz, ha feltörekvő finn csikócsapat lemeze érkezik a postával. Kényelmesen előkeresem a gépben a múltkor írt Machine Men kritikámat, kicserélem a zenekarnevet, a lemezcímet, esetleg a kiadót és máris kész a meló, küldöm a szerkesztőnek. Vagy pedig újra és újra leírom, hogy szemtelenül fiatalok, fölényesen biztos hangszerkezeléssel, jó dalszerzői vénával, energikus, letaglózó erejű dalokkal.

A második anyagát megjelentető csapatot a Strato és Sonata nyomvonalán elindult tehetségként harangozzák be, ami szerintem félrevezető, illetve csak részben igaz. Az Excalion igazi értékét jelentő, nagy hangterjedelmű énekes szőrösebb, karcosabb, kevésbé hajlékony előadásmódjának köszönhetően a zene hangulatilag nyersebb, ha úgy tetszik agresszívabb (persze nem Marduk-i értelemben), mint a hivatkozott csapatoknál, arról nem is beszélve, hogy az Excalionnak nem kenyere a speedelés, dalaikra többnyire a húzos, lendületes köztempó jellemző. Túlzott egyediséggel persze azért nem vádolhatók, csinálják, amit előttük már nagyon sokan megcsináltak, és a tendenciákat figyelve lesz is még jelentkező az északi melodikus power kissé túlzsúfolt mezőnyébe, de ez legyen a legnagyobb bajunk. A hangszeresek természetesen mindent tudnak, az egyszerre technikás és dallamos szólógitáros játéka egyenesen kimagasló, és remek dalokat is tudnak írni, legnagyobb sajnálatomra még nem egy egész lemeznyit. Ennek köszönhetően a méregerősen induló anyag kissé kifullad a második részében, én pedig rendre azon kapom magam, hogy újra az első öt számot akarom hallani.

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 149. számában jelent meg.)

Ahhoz azért bőven elégséges a Waterline, hogy ettől kezdve felkapjam a fejem a banda nevének hallatán.


Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 149. számában jelent meg.)

Címkék: lemezkritika
2008.feb.05.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Eric Gales: Crystal Vision (2006)


Azt hiszem, 15-20 éve még elképzelhetetlen lett volna, hogy Mike Varney olyan bluesgitáros lemezének legyen társszerzője és producere, akinek blues-értelmezésében nem szerepelnek arpeggio-k és szélvész futamok, hogy a teljesen műfajidegen tapping-technikáról ne is beszéljünk. Márpedig a lemezt végighallgatva azt gondolom, hogy Eric hamarabb vágná le az ujját, mintsem hogy ilyen eszközökkel "színesítse" játékát. Eric Gales ízig-vérig bluesgitáros. Érzéssel, és érzelemmel teli játékának legfontosabb összetevői; torzított, vastag koszos sound, ami csak egy ütött-kopott Stratocasterből tud igazán meggyőzően szólni, valamint Eric hangja, ami engem leginkább egy néhány hanggal lejjebb transzponált Glenn Hughes-ra emlékeztet. Az aprólékos elemezgetésnél talán többet mond az a tény, hogy a balkezes, fordított Fenderen játszó memphisi fekete muzsikusról, saját honlapja nem lévén a jimmi-hendrix.com weboldalon találtam a legtöbb használható információt. Innen tudtam meg például, hogy már 1991-ben megkapta a Guitar World magazin olvasóitól a "Best new talent" elismerést. Ám a lemez erőteljes, Hammond orgonával támogatott megszólalásával nemcsak a blues fanatikusoknak szerezhet kellemes perceket, hiszen a változatos, dögös blues dalok mellett van itt Joe South szerzemény, a Deep Purple által sikerre vitt "Hush", valamint a címadó, ami egy dallamos, lendületes, hibátlan blues-rock nóta. Belassulás ide, blues oda, nincs mese, Mike Varney megint beletenyerelt a tutiba.

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 144. számában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.05.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Eldritch: El Nino (1998; 2007)


Most, hogy egy szomorú, hideg őszi napon kezembe került az olasz Eldritch zenekar, harmadik, eredetileg 1998-ban kiadott lemezének, 2007-es újrakevert és felbónuszolt változata, majdnem könnyeket is ejtettem. Az egyik legnagyobb reménységeim voltak, és hogy nem lettek igazi nagy kedvencek, arról kizárólag maguk tehetnek.

Az El Nino-val egy spontán áruházi belehallgatás során ismerkedtem meg, és ahogy elemi erővel megdörrent a kezdő No Direction Home, köszöntem szépen, és mentem a pénztárhoz kicsengetni a zsét…

Valahogy azon a lemezen minden összejött. Mai napig rendszeresen meghallgatom, az elejétől a végéig. Nyersen, de mégis tisztán és arányosan megszólaló, kiváló, dallamos, de combos riffeléssel megtámogatott, enyhén progresszív heavy metal nótákból írtak egy teljes lemezre valót. Így igaz, sajnos csak egy lemezre valót, hiszen ezt előtte, és ami a legszomorúbb, azóta sem tudták megismételni. Kapkodtak fűhöz-fához, tagcserék, bénázás, stílusválság, ilyen-olyan lemezek, hol jobb, hol rettenet, de az El Nino szintjét nem sikerült megközelíteni. A két alaptag, az énekes Terence Holler, valamint a tehetséges gitáros Eugene Simone mellett, a szinte teljesen ismeretlen zseninek, Oleg Smirnof billentyűs-polihisztornak köszönhető, hogy az El Nino ilyen jól sikerült. Sajnos, miután megfestette a lemezborítót és markáns játékával kitörölhetetlen nyomott hagyott a zenekar történetében, távozott, majd a Vision Divine soraiban bukkant fel.

Az újrakiadásra felkerült egy jó Yngwie-feldolgozás (Dreaming), és egy rakás demó ebből az időből.

Mára nincs billentyűsük, szigorodott a hangzás, és talán úgy tűnik, végre magukra találnak. De ezt a lemezt tényleg csak ajánlani tudom.

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 154. számában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
2008.feb.05.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Vision Divine: The Perfect Machine (2005)


Rockzenekedvelő barátaimmal rendszeresen eszmét cserélünk arról, hogy a mai zenei dömpinggel, egy átlagos rajongónak lehetetlen lépést tartani. Ez egyrészről jó, mert a szűk piacon a minőségre élénkítő hatással bír, másrészről rossz, mert az olyan csapatok, mint pl.a Vision Divine, a jó produkció, az erős dalok, a zenei felkészültség ellenére, jóesetben is csak a rockzenei színtér margóján tudnak pozíciót fogni.

Hála Istenek az olasz srácok nem lettek mindettől szárnyaszegettek, igazi mediterrán játékossággal nyomják a  melodikus prog/power metalt, negyedik lemezüket és egy DVD-t is megjelentetve. A bemutatkozó album elsősorban azért kapott némi hírverést, mert Fabio Leone (Rhapsody) ruccant át kisegíteni énekesfronton a földijeit. Ez történelem, hiszen mára Michele Luppi személyében, Fabio-nál lényegesen jobb adottságokkal rendelkező énekesük van, élmény a teljesítményét hallgatni. A másik "ismerős" az ex-Labyrinth  gityós, Olaf Thorsen, jellegzetes gitározása szintén a lemez erőssége. A korábbi korongokhoz képest valamivel visszafogottabb lett a hangszeres tündöklés, ezúttal nincs instrumentalizmus, viszont jól megírt, gazdagon vokálozott nóták szép számmal akadnak, és ahol a klaviatúrát, vagy a fogólapot koptatják a lóhajú taljánok az ő kezeikkel, ott azért érdemes fülelni.

Nem fogja a lemez a világot kifordítani a sarkából, még a rockmagazinok sem borulnak majd le a Tőkéletes Gép előtt, de azért ez egy nagyon korrekt munka, és kár, hogy csak kevés emberhez jut majd el (legálisan).

Túrisas

(A cikk eredetileg a Rockinform 139. számában jelent meg.)
Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil