Dionysos Rising

2015.nov.12.
Írta: Dionysos 6 komment

Vinnie Moore: Aerial Visions (2015)

y_9.jpg

Kiadó:
Mind's Eye Music

Honlapok:
vinniemoore.com
facebook.com/Vinnie.Moore.Official

Jó döntés volt nem elkapkodni ezt a kritikát. No nem azért, mert "beért" volna a lemez vagy ilyesmi, hanem mert Pjuan kolléga is leírta a Passzio.hu oldalon az ő meglátásait, majd 10/5 pontra értékelte a produkciót, ami érdemjegyben egy közepest jelent Vinnie dolgozatára, amiért otthon nem fogják nyilván megdicsérni… – "Foglalkozhattál volna többet is az anyaggal, fiam!"

Pedig…

Nagy törődés és komoly meló van ám az "Aerial Visions" mögött, de ettől függetlenül tanulságos Pjuan szóbeli értékelése, mi több, igazság is van benne, ráadásul nem kevés, noha a végére kanyarított szigorú "hármassal" alapvetően nem értek egyet. Az én érdemjegyemmel nem félve menne haza Vinnie, hanem büszkén. Merthogy ez itt zseniális, mindenki számára befogadható dallamvilágú, feelinges gitározás az első perctől az utolsóig. Jeles. Egy állom-sound, ahogy szól az a gitár: dinamikával, nyersen, erővel, de természetesen, kevésbé túlvezérelten. Nyilván senki nem fog meglepődni, hogy a korai Vinnie neoklasszikusságának már hírmondója sincs, már réges-régen egy modern, de alapvetően blues alapú rock gitározás felé mozdult, ami itt teljes pompájában tárul elénk. A "To The Core" nehezebben emészthető világa után ezúttal egyszerűbb dalszerkezetek, harmóniák érkeznek, amire szinte kedvem lenne társ-rágitározni, de még idejében észbe kapok, így nem következik be a virtuális megmérettetés Vinnie "a' Irdatlan bácsi" Moore és köztem, ahol a távolság állandó, amit egyébként az artwork is jól visszaad. (Kozmikus gigász bruttyónyi, aminek nagyságát két galaxis viszonylatában kell elképzelni. Copyright by Laár A.)

A "La Grange" (Z.Z. Top) cover nekem ugyan felesleges, de a koncepcióba belefér, ezen a dalon keresztül is jobbára be lehet lőni a közérthetőbb, dallamcentrikus, nem szétművészkedett zenei irányvonalat, a "Looking Back" meg mintha gesztusértékkel, de alig észrevehetően visszautalna a fődallamban Michael Schenker "Lipstick Traces" szerzeményére. UFO, mint közös nevező, nyilván.

No, és akkor, ami tény. Meg voltam győződve arról, hogy Vinnie játékát akkor is felismerem, ha nem tudom, hogy ő játszik, márpedig ez most itt megdőlt. Az első dal alatt is többször kellett csekkolnom az iPod-ot, hogy nem történt-e tévedés, biztos jó muzsikát indítottam-e el.  Igen, Pjuan jól látja, ez helyenként inkább Satriani meg mások, mint Moore önmaga. A záró "Million Miles Gone" meg egyenesen For The Love Of God 2.0 (Vai). Szerencsére ezen az identitás-krízisen én sokat nem kattogok (sokoldalú, oszt jónapot!), amíg nem Kirk Hammettre vagy Axel Rudi Pellre kezd el hasonlítani a játéka, addig öröm és boldogság van, mert az utolsó dalig itt tényleg valamennyi csillagot durván legitározza a lemezborítóról.

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2015.nov.10.
Írta: Dionysos 1 komment

Sigma Project: Reality Field (2015)

y_8.jpg

Honlap:
facebook.com/SigmaProjectOfficial

Nem szeretném, ha úgy érne véget az év, hogy szó sem esik erről a brazil prog-metál lemezről. Egy ideje már a lelkiismeret furdalástól gyötrődve kerülgetem ezt az anyagot, mert ahhoz túl jó, hogy elsikkadjon, de ahhoz meg nem ragadott magával eléggé, hogy prioritást élvezzen más, régóta várt megjelenésekkel szemben. Szóval: progresszív metál és brazil hangszeres kompetencia a szokásos dallamérzékenységgel – röviden így jellemezhetném a Sigma Project bemutatkozását.

A formáció mögött valójában két tehetséges brazil srác áll: Vitor Mancini gitáros és Neemias Teixeira billentyűs, ők is keverték és maszterelték az anyagot, ami természetesen magánkiadásban jelent meg, jóllehet az iTunes "boltból" és a CD Baby oldalról is letölthető (az együttestől pedig fizikai formában  megrendelhető). A magánkiadás szerencsére nem jelent olcsó, aránytalan hangzást, csapnivaló keverést; a produkciós munka fölöttébb igényes (beleértve a nagyzenekari szemplerek kezelését és a borítótervet is).

A "Reality Field" 60 perc tömény és változatos instrumentális progresszív metált tartalmaz, rengeteg ujjgyakorlattal, de megkapó, könnyen emészthető melódiákkal. Mancini játékán abszolút hallatszik, hogy sokat hallgat John Petruccit, meg általában véve a Dream Theater lehet a nagy példaképe. Minél többet hallgatom, annál jobban hasonlít egy másik Petrucci-bűvöletben élő, általam nagyon kedvelt gitáros, Brian Maillard szólóanyagaira, valamint a svájci-olasz virtuóz saját bandájára: a Solid Visionre, akik "Sacrifice" nevű albumukat instrumentális változatban is kiadták.

Azért az igazsághoz hozzá tartozik, hogy bármennyire ügyesek a muzsikusok, egy idő után el-elkalandozik a figyelmem, és bizton tudom, hogy ez egy jó énekessel kiküszöbölhető lenne. Jó énekesből pedig elég sok van Brazíliában, így remélem, hogy a következő anyag már nem csak instrumentális tételeket fog tartalmazni. Igazán kedves dolog, hogy az album az együttes YouTube oldalán teljes egészében meghallgatható.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2015.nov.08.
Írta: garael 3 komment

Dark Moor: Project X (2015)

dmpx.jpg

Kiadó:
Scarlet Records

Honlap:
www.dark-moor.com

A csapat legutóbbi albumának kritikájában már elsírtam a magam bánatát a felett, hogy a neoklasszikus csárdásozás helyét átvette az operettes polka, de a tantusz igazán most esett le: Dark Moorék gondoltak egyet, és hispán optimizmussal vágtak neki, hogy ők legyenek a spanyol Sonata Arctica. Nem, nem a csikóviháncos, speedelős, odavágós banda, hanem a mostani, tudod, az a musicalbe merevedett, geil modorossággal hatásvadász, szélesvásznú "póz-őrszakasz". Csak hát addig, míg Sonataéknál tetszik a dolog, a spanyolok esetében egyáltalán nem, és kutya legyek, ha el tudom magyarázni, miért. Hiszen van itt minden, amiért szeretnem kellene az irányvonalat – és amiért szeretem a Mágnás Miskát is –, tehát: végletes és túljátszott, művi érzelmek, habos-giccses panelek elé állított női gospel (vagy vokális, kinek, mi tetszik) kórus, álszimfonikus, ám nem terebélyeskedő zenei háttér, lopott, és kipróbált, popos dallamok, melyeknek hatását már ezerszer kihasználták, így mostani sikerük is biztos… ja, hogy mindezek az okai is ellenszenvemnek? Hát látod, lehet…

Hallgasd csak meg a "Bon Voyage" című darabot (majdnem azt írtam, a "My Fair Lady"-ből, mert hát a fődallam onnan lett csórva), és ha még mindig nem érted ellenkezésem okát, akkor minden bizonnyal ÉREZNI fogod: ez a szám, amit díszpintyül lehetne állítani a metál sokaság elé – és amely olyannyira jól reprezentálja az egész albumot –, aminek következtében valószínű, hogy DeMaioék még nekifutásból sem tudnák seggbe rúgni őket, a haragtól elgyengült lábakkal. Az ötlet – vagy koncepciólopás – persze nyilvánvaló, nézd csak meg a 2013-as album borítót, és ha nem köszön vissza a TSO grafikai világa, akkor nem ismered az amerikai mintát, amely azonban úgy tudja megvalósítani az ízléstelenség koherenciáját, hogy azzal tulajdonképpen értéket termel – azért gyorsan tegyük hozzá, Savatage alapokkal lehet is.

Itt azonban ilyenek nincsenek, Romero pedig hiába próbál meg hangjával könnyekbe fulladó pátoszt közvetíteni, nekem inkább a hideg futkározik a hátamon, úgy, mint mikor a cukros bácsi édeskés hangját hallom a horrorfilmekben. A dalok – bár a már említett sablonok és hatásvadász elemek miatt működnek, és biztos, hogy sok embernek tetszenek is –, nélkülözik azokat az eszközöket, amikért az egyszeri hallgató a metált szereti, így ami marad, nem túl fémszív-derítő: herélt, szintetikus, súlytalan hangzás, a riffek száműzése a színpadi függöny mögé, ahol azok aztán karöltve búslakodhatnak  gitárszóló-társukkal, miközben a rivaldafényben táncot lejt a giccs és a kiszámított érzelem adagolás.

Lehet persze az is, hogy kissé szigorú voltam a csapattal, mert mint írtam, van, akinél működhet a dolog – ráadásul a jelenlegi szerzemények határozottan erősebbek is az említett vonalak mentén a legutóbb hallottaknál –, ám hiába, katonaként nem tudom megbocsátani az elpazarolt puskaport, amivel egyébként bőven ellátta a csapatot a "Metal God", és amit a fiúk ágyúsortűz helyett színpadi petárdák pukkantásra fordítottak. Maradjunk tehát abban, hogy akik szeretik ezt a pomádés, habos-cukormázas pop-metalt, azok minden bizonnyal megnyalják ajkukat a lemez hallatán, a harcosabb vitézeknek azonban az ajkak esetében valószínűleg marad a biggyesztés. (A deluxe-kiadás öt számán kissé kiköszörülik a csorbát pár füstölgő, remek gitárszólóval és karakán kiállással, amivel egy-egy röpke pillanatra képesek felidézni még a fénykorában élő Rhapsodyt is, kár, hogy nem ez a koncepció képezte az egész album alapját.)

Garael

Címkék: lemezkritika
2015.nov.06.
Írta: Dionysos 1 komment

Eldritch: Underlying Issues (2015)

y_7.jpg

Kiadó:
Scarlet Records

Honlapok:
www.eldritchweb.com
facebook.com/Eldritchband

Addig is, míg Túrisas nagy nehezen megszüli a régen beígért Vinnie Moore kritikát, gondoltam, megírom helyette az idei Eldritch album recenzióját. Helyette, mert bár az olasz prog/power metál csapatokat kiváltképp kedvelem, az Eldritch valahogy sohasem tartozott a kedvenceim közé, még a Túrisas által egekig magasztalt "El Nino" sem igazán tudott levenni a lábamról. Már a tavalyi "Tasting The Tears"-ről is kénytelen-kelletlen nekem kellett írnom, noha közben a lemez címéhez híven magam is a könnyeimet kóstolgattam. Persze nem azért, mert annyira rossz volt, hanem mert egy ideje (főleg, mióta elmaradtak az ingyen promo CD-k) mások helyett is én gályázom. Na, ez elég patetikusra sikeredett...

Az Eldritchtől szokatlan, hogy egy rövidke esztendő után máris új anyaggal jelentkeznek. A tavalyi lemezzel úgy tűnik, rátaláltak egy új irányra, ami inspirálólag hat a Simone-Holler szerzőpárosra. Kicsit modernebbre vették a hangzást és zeneileg lényegi kifogásom nincs is. Nekem mindig is Holler hangja és dallamai jelentették az alapvető problémát (ld. "Underlying Issues"), s ez még akkor is így van, ha el kell ismernem: most valahogy – talán mert dögösebb és kevésbé izzadtságszagú az egész – jobban tetszik, mint az "El Nino" óta bármi tőlük.

Akad itt is olyan nóta, ami kimondottan irritál (pl. Bringers Of Hate), főleg Holler egérhangja és fölöslegesen erőltetett vibrátója miatt, de az instrumentális részeknél mindig kisimulnak az idegeim, Simone játéka ugyanis frissen lüktető, modern, kellőképpen ötletes. Nyilván nem tudom vagy akarom elválasztani egymástól ezt a közel negyed évszázada együtt dolgozó szerzőpárost, mégis azt mondom, szívesen meghallgatnék valamit Simonétől egy másik formációban. Ezek az irreális fölvetések ne rettentsenek el egyetlen Eldritch rajongót sem: ismétlem, az "Underlying Issues" megítélésem szerint a legemészthetőbb Eldritch anyag az "El Nino" óta.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2015.nov.06.
Írta: Dionysos 1 komment

The Dead Daisies: Revolución (2015)

y_6.jpg

Kiadó:
Spitefire Music

Honlapok:
www.thedeaddaisies.com
facebook.com/TheDeadDaisies

Na, akkor egy kis rocktörténelem. Az 1978-ra már eléggé megfáradt klasszikus Black Sabbath elhatározta, hogy a  "Never Say Die!" turnéra a Van Halent viszik magukkal. Utólag már alighanem bánják a döntést: a kreatív energiáktól akkor még bőven duzzadó Van Halen ugyanis estéről-estére borzasztó kellemetlen helyzetbe hozta Ozzyékat; a kritikusok és a közönség teljesen egyetértett abban, hogy az előzenekar jobb, érdekesebb, izgalmasabb a fő attrakciónál. Tartok tőle, hogy valami ilyesmi fog most történni a "The Purple Album"-mal turnézó Whitesnake esetében is, hiszen a The Dead Daisies nevű ausztrál/amerikai "zenei kollektíva" (ahogy magukat emlegetik) szerintem élettelibbnek, energikusabbnak, érdekfeszítőbbnek ígérkezik.

A "kollektíva" öreg obsitosokból áll, akik már megjárták a hadak útját olyan neves formációkban, mint a Whitesnake, Mötley Crüe, Guns N' Roses stb., dalaikat mégis egyfajta frissesség jellemzi, jóllehet elsősorban a '70-es évek klasszikus hard rockjának hangulatát idézik. Azt külön dicséretesnek tartom, hogy a 2013-as első lemezen éneklő Jon Stevens helyett most az a John Corabi áll a mikrofon mögött, akit személy szerint százszor jobb énekesnek tartok Vince Neilnél (aki jobban tette volna, ha Pogány Judithoz hasonlóan inkább rajzfilmek gyermekszereplőinek kölcsönzi hangját).

A lemez kegyetlen dögösen szólal meg, Richard Fortus pedig piszkos nagyokat szólózik. Nem állítom, hogy minden dal telitalálat, pl. a funkys "Get Up, Get Ready" dallamát elég laposnak érzem, az albumot záró "Critical" hallgatása közben pedig rendre bealszom, de ez még így is sokkal erősebb, mint a megfakult hangú Coverdale hamvába holt Deep Purple haknija. Érdekes módon a dalcsokorba fűzött két földolgozás: Howlin' Wolf "Evil"-je és a The Sensational Alex Harvey Band "Midnight Moses"-e az anyag legjobb pillanatai közé tartozik. A borító ugyan kriminális, de a tartalom meggyőző; nálam tuti rendszeresen meg fog dörrenni a kocsiban.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2015.nov.01.
Írta: Dionysos 1 komment

Mystery: Delusion Rain (2015)

y_5.jpg

Kiadó:
Unicorn Digital

Honlapok:
www.therealmystery.com
facebook.com/mysterysound

Utoljára 2013-ban tudósítottunk a kanadai prog-rock koronázatlan királyainak, a Mysterynek háza tájáról, pedig éppen lett volna miről beszámolnunk. Tavaly ugyanis megjelentettek egy két CDs koncertalbumot "Tales From The Netherlands" címmel. Az együttes első európai koncertjén rögzített anyag sajnos csak audió változatban jött ki, pedig egy DVD-t nagyon begyűjtöttem volna tőlük. A bulit követően Benoît David énekes (ex-Yes) bejelentette, hogy köszöni szépen, elege van a szórakoztatóiparból, így Michel St-Père, a Mystery atyja és zeneszerzője íziben leszerződtette Jean Pageau-t, akinek szinte tök olyan tiszta, magas orgánuma van, mint Davidnak (ha nem olvasok utána, talán észre sem veszem a cserét).

A két évvel ezelőtti "The World Is A Game" bevallottan meglepetésként ért, mert a francia-kanadai együttest egyáltalán nem ismertem korábban, most azonban már "régi" ismerősként készülhettem a "Delusion Rain" megjelenésére. St-Père újra bebizonyította, hogy jobban teszem, ha az ő anyagait hallgatom és nem teszem ki magam makacsul, újra és újra annak a csalódásnak, amit mostanában egy Marillion anyag meghallgatása, kielemzése jelent. Nagyon érzik ezt a lényegében brit eredetű neo-prog muzsikát; hiába a hatalmas québeci francia öntudat, a kultúrájuk mégis ízig-vérig angolszász.

A lemezen mindössze hat nóta kapott helyet, de ez abból adódik, hogy a legrövidebb dal is 6 perc fölött van, igazából túlnyomórészt 10-20 perces tételekben gondolkoznak. Ennek megfelelően lassan, komótosan építkező muzsikát hallhatunk a lemezen – talán túlságosan is. Tetszik, amit hallok, de néha azt kívánom, bárcsak gyorsítanának, súlyosbítanának egy kicsit, és most nem a metálos keménykedés beszél belőlem – egyszerűen csak egy érdekesebb, fordulatosabb hozzáállás jobban lekötné a figyelmemet. Persze lehet, hogy csak el vagyok kényeztetve... mostanság elég sok Magic Pie-t, Hasse Fröberget és Karmakanicot hallgatok. Azt hiszem, időközben változott az ízlésem és neo-progból ma már a britnél (angolszásznál?) jobban szeretem a skandinávot.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2015.okt.31.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Subsignal: The Beacons Of Somewhere Sometime (2015)

y_4.jpg

Kiadó:
Golden Core (Zyx)

Honlapok:
www.subsignalband.com
facebook.com/subsignal

A Sieges Even-örökös Subsignal három stúdiólemez (itt és itt és itt) és egy koncert DVD után adta ki legújabb lemezét, a "Valahol, valamikor jelzőfényei"-t. Nos, igen, a cím pont annyira absztrakt, mint maga a muzsika, elvonatkoztat a stílusok skatulyáitól, a populáris ízlésvilágtól, de még a progresszív rock híveinek jellemző elvárásaitól is. Mint egykor az anyabanda, a Subsignal is magasról pottyant a jogos vagy jogtalan rajongói igényekre, tiszteletreméltó következetességgel járják saját útjukat, követik saját stílusukat, elképzeléseiket.

Tekintve, hogy már a Sieges Event is igen komáltam, egyáltalán nem meglepő, hogy a Subsignal karrierjét szintúgy kezdettől fogva érdeklődéssel, elkötelezett támogatóként kísérem. Nem mondom, hogy kritikátlan, elvakult rajongó vagyok, hiszen nem voltam rest alkalomadtán szóvá tenni kisebb-nagyobb kifogásaimat sem. Például a "Touchstones"-t nem találtam túl erős anyagnak, néha a merengésre való hajlamuk álmosító tud lenni, és továbbra is állítom, hogy Markus Steffen gitáros akármilyen tehetséges dalszerző, csak profitálna abból, ha egy igazán technikás, magabiztos szólógitárost venne maga mellé.

Bizonyos szempontból a "The Beacons…" az eddigi legmerészebb, leginkább vállalkozó szellemű anyaguk. A négyrészes címadó pl. egy sok szempontból kifejezetten figyelemreméltó, ambiciózus darab. Persze mellette megtaláljuk a rövidebb akusztikus tételeket (A Myth Written On Water, Swansong – limited edition bonus track), a Yes "Big Generator" korszakát idéző "And The Rain Will Wash It All Away"-t és a komoran riffelgető nótákat is (Tempest, A Time Out Of Joint).

A lemez nem adja meg könnyen magát, és is napok óta birkózom vele, pedig a régre datálható ismeretség és a kellő jóindulat nem hiányzik. Határozottan szimpatikus, hogy fúvós (fuvola és szaxofon) szólókat is be mertek vállalni, Steffen ebben a tekintetben úgysem hajlandó minket elkényeztetni. Lehet, hogy nem motiválja őket semmilyen elvárás, én mégis azt mondom, néhány jól elhelyezett, fílinges gitár virgával sok szívet-lelket lehetne megnyerni.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2015.okt.31.
Írta: garael Szólj hozzá!

Avatarium: The Girl With The Raven Mask (2015)

avatarium-tgwtrm.jpg

Kiadó:
Nuclear Blast

Honlap:
avatariumofficial.se

Mi lehet annál "harcosan bátrabb" dolog a zenében, mint mikor valaki egy műfaj antitézisét valósítja meg: a temetés helyetti feltámadásnak örülni a doom színtéren még akkor is unortodox fajtája az érzelmeknek, ha valószínűleg még a keményvonalas doomsterek szája is mosolyra rándul a Candlemass koncertes újjáéledésének, no és az Avatarium másodlemezes megjelenésének hírére.

Azon persze vitatkoznék, hogy Edling új csapata a Candlemass folytatása lenne, pusztán egy női énekessel, hiszen az új lemez alapja ugyan az az epikus doom, aminek sztenderdjeit maga Edling járatta csúcsra, de a dallamok és a hangulat már túlmutatnak – vagy inkább hátra? – egy jóval korábbi műfaj újra reneszánszát élő lényegére. Az Avatariumnak természetesen nem kell nevet változtatni mondjuk antikváriumra, de a hetvenes években kikupálódott vintage rock valljuk be, csak úgy illeszkedhet a doomhoz, hogy némi pszichedelikus felhanggal sikerült lehangolni – ha nem is hat láb mélyre, de a lelki bugyrok alsó részére. Hogy ez mégsem eredményezett gyomor- izé, fülforgató katyvaszt, abban két dolognak van igazán nagy szerepe: a főnök dallamainak, és az énekes Jennie-Ann Smith csodálatos hangjának. Ez pedig bizonyíték. Hogy mire? Hát arra, miszerint a pop nem csak okádni való nyersanyagforrás, hanem olyan rejtett csodák lelőhelye, mint az elvarázsolni oly könnyedén képes Jennie-Ann, aki olyan meghökkentő természetességgel illeszkedett be ebbe a metalban is undergroundnak számító stílusba, hogy az már-már törvényellenesnek minősül – legalábbis azon metal hívők számára, akik szerint a hitelességet két mázsa rozsdás vassal lehet csak mérni.

Így aztán lehetne bohóckodni, bevált pózokat felvenni, ám a rejtélyes betegségen átesett Edling nem törődik az ilyesmivel, aki szerint pedig Jennie hangja nem stílusok felettien orbitális, annak tudom ajánlani a Forró Ólom nevű vokalistát – a dallamok fülbe égetése garantált!

De térjünk hát rá az albumra, amit az "All I Want" EP oly remekül vezetett fel, akkora panteisztikus power slágert rittyentve, amekkorát csak a lemez címadó száma produkál: nos, az ilyen, Trouble típusú zakatoló, pöfögő metál-gőzmozdonyok tudnak szépen a sínre tenni, és ha a kezdés tempós lendülete meg is torpan a továbbiak folyamán, a hatás végig kitart.

A folytatásban tehát már kissé más típusú a hangvétel, és ha a "The January Sea" ugyan ólomlábakon cammogó doom riffel is vezeti fel a mondanivalót, a lényeget a továbbiakban inkább az édes-mézes, szemlélődős dallamok jelentik, a háttérben bugyborékoló Hammonddal, és az epikus-folkos variánsokkal. Edling dallamai varázslatosak, és talán még filmszerűek is, persze nem amolyan Luca Turilli, vagy Nightwish-féle módon: a vizualitást Jennie-Ann kifejező hangja emeli klasszis szintre, amihez olyan jól passzol a hangulatteremtő billentyű, valamint az előző albumhoz képest kissé visszafogott, de untermanként kiválóan szolgáló gitár.

Bensőséges, ám érzelmekkel teli album született, ahol a magány nem beszippantja, hanem teljessé teszi a hallgatót, olyan utazásra hívva, melynek során túlléphetünk a bevált és jól ismert stíluspaneleken, mindezt bájos természetességgel és professzionális módon elővezetve.

S hogy mennyire urai a zenészek kreatív szellemüknek, arra talán az utolsó (bónusz) szerzemény a legautentikusabb példa: a doomba öntött gospel kibékíthetetlen ellentéte innentől fogva a múlté és legszívesebben elmosolyodnék a játékos ötletességgel megvalósított hibriden – már ha illene a mosoly egy doomster ajkához.

Garael

Címkék: lemezkritika
2015.okt.30.
Írta: Dionysos 3 komment

Vanden Plas: Chronicles Of The Immortals: Netherworld II (2015)

y_3.jpg

Kiadó:
Frontiers Records

Honlapok:
www.vandenplas.de
facebook.com/VandenPlasOfficial

Szívem szerint egyszerűen csak bemásoltam volna ide a Vanden Plas horror/fantasy trilógiájának első lemezéről írt tavalyi recenziómat. Egyrészt egy csomó időt spóroltam volna vele, ami nem utolsó szempont, hiszen így október végére besűrűsödött az élet (vár még rám egy Def Leppard és egy Subsignal album!), másrészt az olvasót is gyorsan képbe helyeztem volna az alapsztorit illetően. Elég is annyi, hogy a német zenés színházakban nagy sikerrel játszott "Blutnacht" rock/metal opera kibővített, három lemezesre dagasztott stúdióváltozatának második korongjáról vagyon szó… Aki a színpadi előéletről, vagy magáról a történetről többet akar tudni, kénytelen lesz elolvasni a tavalyi kritikát.

Tekintve, hogy egy kiforrott, egységes koncepció mentén megkomponált és lényegében már teljes egészében stúdió-kész anyagról van szó, amit hosszúsága (és valószínűleg üzleti/anyagi megfontolások) alapján némileg önkényesen szabdaltak föl három egyenlő részre, zeneileg sem tudok újat mondani a második részről. A majdnem 70 perces anyag meglehetősen sűrű, a tematikához illően komor hangulatú, sokszor merengő és teátrális, mégis működik önálló prog-metál anyagként. Persze szemezgetni nem érdemes belőle, ez olyan egy gigantikus falatban bekapós cucc; ha nincs valakinek rá egy bő órája, ne is nagyon kezdjen bele.

Meggyőződésem, hogy a Vanden Plas készített már ennél jobb lemezt (Christ O, The Seraphic Clockwork), mégis azt kell mondjam, hogy ha a trilógiát egybetesszük (három év alatt kb. 200 perc tömény muzsika!), a "Chronicles…" a német proggerek eddigi legkiemelkedőbb alkotása. Ismerve az első két részt, a jövőre megjelenő befejezésnek már jó előre megelőlegezem a toplistás minősítést. Egyedül a néha nagyon műanyag nagyzenekari samplerek zavarnak kicsit, na meg Andy Kuntz énekes tipikusan és komikusan németes kiejtése (zometimes I feel zo zad zailing on the zea…).

A "Netherworld II" nem fog zenei csatornákon (tv-n, rádión) játékidőt kapni, a slágerlistákra sem fog fölkerülni, de musical színházak sem tűzik majd műsorra a nagyszabású trilógiát. Ettől még rohadt jó muzsika, amit lehet, hogy monumentalitása, színházias jellege miatt nem is a CD gyűjteményemben fogok elhelyezni, hanem a DVD-k közé, rögtön a "Gyűrűk Ura" extended version box set mellé…

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2015.okt.29.
Írta: Dionysos 3 komment

Waken Eyes: Exodus (2015)

waken_eyes_artwork_web.jpg

Kiadó:
Ulterium Records

Honlap:
facebook.com/wakeneyes

Október legvégére jutott néhány lassabban "oldódó", több figyelmet igénylő, grandiózusabb megjelenés, mint pl. a jelen recenzió tárgyát képező projekt, ami egy eddig ismeretlen, fiatal, kanadai gitáros-hangmérnök-dalszerő munkája. Tom Frelekről – Ontario környékét kivéve – nem hiszem, hogy sokfelé hallottak már, valahogy mégis sikerült a svéd Ulterium Recordsot meggyőzni arról, hogy van benne fantázia, sőt, egy olyan csapatot nyert meg a fölvételekhez, amelyik igazi nagyágyúkból áll: itt muzsikál Mike LePond bőgős a Symphony X-ből (aki betegségéből fölépülve mostanában szerencsére egyre aktívabb), Henrik Båth a Darkwater énekese, és Marco Minnemann dobos (The Aristocrats, Steven Wilson, Paul Gilbert, Joe Satriani).

A zenei irány lényegében progresszív rock/metál – vokálisan inkább rock, zeneileg inkább metál. A korábban már instrumentális gitáralbummal is próbálkozó Frelek érthetően egy gitárszólókban gazdag anyagot írt meg, engem azonban – fájdalom! – sem a soundja, sem a szólói nem kápráztatnak el. Vitán kívül technikás a srác, de valahogy – tudom, hogy oltári baromságnak tűnik, amit mondok – nem elég muzikálisak a szólói. Ha nem világos, miről beszélek, meg kell hallgatni egy pár ebben az értelemben (is) etalon-értékű gitárost, mint pl. Vito Brattát (akinek még a ritmizálása is csupa dallam), vagy Victor Smolskit.

A helyzet az, hogy a gitárjáték még nem is a legnagyobb probléma: nekem a dalok se igen akarnak összeállni, egyes részeknél bizony elkalandozik a figyelmem. Egy olyan kiváló énekes képességeit, mint amilyen Henrik Båth, nem csúcsra járatni, nem maximálisan kihasználni szerintem pazarlás, de igazából LePond és Minnemann sem valami különleges – szabadon helyettesíthetőek lennének bárkivel ebben a műfajban.

Sok tekintetben a 2012-es Affector lemezre (Harmagedon) emlékeztet ez az anyag: egyetlen ember zenei ambíciójának megtestesülése több híres zenész elég lagymatag asszisztenciája mellett. Ettől a dolog még persze nem lesz rossz, sőt ez garantál egy bizonyos minőséget, de átütő sikert és zseniális kompozíciókat nem. Ugyanakkor dicsérnem kell Tom Freleket, hiszen nagyot mert álmodni, hallhatóan sok időt, energiát fektetett az anyagba, és önbizalomban, ambícióban nem szenved hiányt (mint ahogy egyébként szorgalomban és tehetségben sem). Az "Exodus" még sok hallgatást igényel, de már most látom, hogy nem lesz az év legkiemelkedőbb lemezei között, pedig olyan ígéretesnek látszott...!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil