Dionysos Rising

2012.aug.05.
Írta: Dionysos 2 komment

Pentagram/Mezarkabul: MMXII (2012)

Bejegyzés alcíme...

mezarkabul.jpg

Kiadó:
Sony BMG

Honlap:
www.thepentagram.net

Hát igen, így kell unikumnak lenni. No, ez nem felszólítás a Zwack konszern felé, hogy monnyanak' le, pusztán az elismerés egyik fajtája. Mert hát ugye nem sok olyan banda van, amelyik két hivatalos névvel létezik, de ez még kevés lenne az egyedi státusz eléréséhez, ám ha hozzátesszük, hogy az 1986-ban alakult török heavy metal csapat már akkor keleti folkzenei hatásokat integrált zenei világába, mikor az ezen az oldalon is méltán dicsért Myrath zenészei még gyerekhangszereken gyakorolták az arab "Cickom, cickom, vagyon-e szép lányom"-ot, akkor rögtön másként muzsikál a nádi hegedű.

No persze a csapatot igazán csak a szó eredeti értelmében lehetne progresszívnak nevezni, mert az alapok azok bizony veretes heavy metal/thrash panelekből építődnek, még akkor is, ha a dallamokat mélyen áthatja az "ezeregyéjszakás bazseva", ami már önmagában is ad némi pszichedelikus jelleget a handzsárral vágott riffekkel támogatott szerzeményeknek.

Jelenlegi albumot nem nagyon siette el a csapat, de hát mikor törjenek előre, ha nem akkor, mikor a török haderő sajnálatos módon elsőfokú készültségben várja a csengő megnyomását – bárcsak a zenészekre lenne bízva a támadás, persze csak muzikális síkon… Nos, vagy 10 éve jelent meg az utolsó Pentagram/Mezarkabul album, ami dupla formátumban, két külön címmel hirdette a csapat különös vonzódását a megosztott nevekhez. Azóta persze sok víz lefolyt a metál óceánokon, és Hakan Utangaç bandavezér-gitáros sem szobafogságban, a világtól elzárva próbálta újból hadba szólítani az anatóliai csapatokat. Ebbe belefért egy énekes csere is, ami igencsak illeszkedik az újabb hatásokhoz: a "metálkór" megfertőzte a török metálzenei életet is, így az új dalnok hol kiabálós, hogy fátyolosabbra vett hangja igazi kulturális katyvaszt teremt, amiben az évezredes népi motívumok keverednek a második évezredes amerikai újhullámmal. Mondjuk a csapat gyenge pontja véleményem szerint mindig is az énekes volt, és ezt a problémát most sem sikerült kiküszöbölni. Gökalp Ergen lemezen még el-elmegy, de félek, hogy koncerten ezek az ordibálós részek csak arra lesznek jók, hogy elfedjék a hamis hangokat.

A dalok egyébként kiválóak, nekem főleg az anyanyelven előadott, autentikusabb melódiák jönnek be – annyira nem ismerem a török népzenét, de valószínűleg tartom, hogy Hakanék az európai fülnek is igazán élvezhető formába öntötték ezeket, így óvodáskorú gyermekem is megelégedéssel bólogat a dallamok hallatán – bár neki az új Manowar lemez is bejött –, aki mostanra a magyar népzenei darabok értő ismerője lett, hála a Youtube-on fellelhető "Gyermekdalok" video válogatásnak.

Hiába, no, nem véletlenül tölt be kult-státuszt a Mezakabul, akik így tudják a The Cult féle mélabút keleti autentikába oltani, mint ahogy azt az "It’s Dawn Again"-ben sikerült, azok megérdemelték a Sony bizalmát. A modernebb hatások ellenére – aminek szerintem igazából a szólógitár látta kárát, a darabolós riffvezetés dominanciáját kihangsúlyozva – MMXII-ben is megőrizte unikum voltát a csapat: osz'mán mondjátok, hogy az oszmánok nem lehetnek jók metálban. Dehogynem, és ehhez nem is kell "az török áfium"

Garael

Címkék: lemezkritika
2012.aug.03.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Star Monarchy: Volume 1 (2012)

Star Monarchy.jpg

Már régen sejtettem, de ezzel végképp eldőlt: bizonyos értelemben elvesztettem a jogot arra, hogy progresszív metál rajongónak tartsam magam. Vagy legalábbis a progresszív metál egy olyan "konzervatív" alfajához ragaszkodom a mai napig, ami jóformán csak Európa néhány sötét (főleg skandináv) sarkában élt túl, miközben Amerikában már évek óta más, fényesebb (?) szelek fújnak.

A Star Monarchy nevű projektet az a Ray Riendeau hívta életre, akit Rob Halford mellől és James LaBrie (Dream Theater) szólólemezéről ismerünk. Itt most nem csak a bőgőt kezeli, de ő a zeneszerző és producer is egyben. Akinek bejött LaBrie "Static Impulse" című legutóbbi próbálkozása, itt is nyugodt szívvel kapirgálhat, mert a Star Monarchy ugyanazt a modernizált, amerikanizált progresszív metált tolja extrém és dallamos metalcore betétekkel.

A LaBrie lemezt még nagyon csipáztam (ehhez azért Marco Sfoglinak és Matt Guillory-nak nagyon sok köze van), de ide már nem igazán tudom követni a műfajt. Nekem ez az énekstílus idegen, ezek a dallamok már egy kicsit hisztérikusak. Hiába érzem a zsenialitást az olyan rokonlelkű bandákban, mint a Protest The Hero vagy a Periphery, a nevesincs finn együttesekkel (TunnelVision, Anthriel) mégis felhőtlenebb és - hogy is mondjam? - konnaturálisabb a viszonyom.

Be kell ismerni, hogy a zene bámulatos sebességgel, intenzitással változik, és mi - így 40 körül - már csontosodásnak indultunk. A mi gyökereink még a '70-es évek klasszikusaihoz nyúlnak vissza, a '80-as években voltunk fogékony fiatalok, és - önjelölt kritikusként - hiába hallgatunk ma is embertelen mennyiségű muzsikát, zenei értelemben lassan a minden változást gyanúsan méregető nagypapik csoportjába vonulunk vissza.

Ray Riendeau mind számában, mind fölkészültségében tekintélyes csapatot szervezett maga köré. Csak énekesből van vagy hat, pl. Bjorn Strid (Soilwork), Rody Walker (Protest The Hero), Mike Semesky (Ordinance, The Haarp Machine), stb. Dobos is van egy pár, meg gitáros is, de egytől-egyig mindenki a szakma krémjéhez tartozik.

A sallangmentes címből arra következtethetünk, hogy ez csak az első fölvonás, lesz még ennek folytatása. Sőt lehet, hogy igazából csak ennek lesz folytatása, mert amit én igazán szeretek, azon már részvétlenül áthajtott a történelem szélsebesen közlekedő kerekes járműve. No, de nem nosztalgiázni kell, meg nyafogni, hanem szépen és illedelmesen megdicsérni a föltörekvő generáció valódi értékteremtő próbálkozásait.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.aug.03.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Ugly Kid Joe: Stairway To Hell EP (2012)

ugly kid joe.jpg

Kiadó:
UKJ

Honlap:
www.uglykidjoe.net

Szegény, randa Jóska kölök úgy járt, mint az egyszeri bolond – nem, én nem azokra gondolok, akiket az egyszeri Jobbikos EP képviselő annak tart, mikor megpróbál egy szó szerint égő produkció után magyarázatul szolgálni, miért és honnan kapott fizetést, hanem a csörgősapkás udvarira –, aki megunta, hogy a király állandóan fosós-fingós produkciót vár tőle, oszt elkezdett intellektuális, igazságtartalommal rendelkező vicceket gyártani. No, és mi lett a vége persze? Egyrészt egyfajta identitásválság – most ezt komolyan gondolja, vagy csak szórakozik? – másrészt fejvesztve menekülés. Menekülés nélkül. Mert hát fejetlenül csak a kakas tud futkározni, az se maratoni távon.

Jóska, mint emlékszünk, elsütötte a maga vulgáris poénját, amin persze én is jót röhögtem, naná, hogy ugyanúgy bekajáltam, mint a többi millió, mert a "Neighbor" - "Everything About You" kettőst csak azok fogadták fanyalogva, akik önmaguk vigasztalására találták ki, miszerint, a népszerűség csakis a gagyival lehet egyenlő. Oké, elismerem, Jóska esetében volt némi igazuk, mert egy méretes csulát elhelyezni egy szám közepén valóban nem az intellektualitás csúcsa, de valljuk meg őszintén, melyikünk nem röhögött legalább egyszer azon, mikor a burleszk filmben Stant pofán találta egy torta? Legfeljebb Te három éves voltál, én meg negyvenként is elmosolyodok rajta.

Jóska azonban úgy gondolta, a "strandmetál" – komolyan, valamelyik korabeli szaklapban olvastam ezt a komoly definíciót – mellett van neki keresni valója a "grándzsosodó" világban is, aminek aztán természetesen ordas pofára esés lett a vége, amin azonban már nem volt kedve senkinek sem röhögni. No, nem azért, mintha annyira szar poén lett volna, de nem véletlenül került az értelmező szótárba a semmi szó meghatározása mellé: a grunge hívő humorérzéke.

El is tűntek a fiúk jó időre, és megvallom őszintén, el is feledkeztem róluk, aztán mit hoz az élet? Itt van az új Ugly Kid Joe lemez, igaz, jó szokásukhoz híven csak egy EP formájában. Sajnos azonban vagy én lettem vigasztalhatatlanul öreg, vagy Jóska nőtt fel visszavonhatatlanul, mert hiába keresek valami jó kis röhögni valót, nem igazán találok. Randáék továbbra is kiállnak a bukásukat hozó eklektika mellett – sajna könnyed slágerek nélkül – ami persze a mai liberális fém-világban, ahol bátran létezhet egymás mellett a metálkór és a gyógyírt ígérő havi-metál, nem biztos, hogy a bukás záloga. Mert azért ha kicsit alaposabban megnézzük, bocsi, meghallgatjuk, akkor a számokkal tulajdonképpen nincs is probléma, és ha túljutsz az első sokkon, akkor másodjára már üthetnek is a dallamok. Van itt hát minden, mint Mari néni tökös-mákos rétesében, a groove-os, lüktetős, Soundgardenes kezdéstől a Faith No More-t idéző folytatásig, a pszichedelikus akusztikával indító, ősheavy 'n' roll riffbe futó, Volbeat parafrázistól a country szellemidézésig, és hát ne feledkezzünk meg az amúgy ötletes funky fúvós-szekciós poénról sem. Amin már majdnem röhögtem is.

S hogy mindez mire lesz elég? Hát milliós lemezeladásokra semmiképp – az már egyébként sem megy senkinek -, talán még hangos röhögésre sem. De lehet, hogy a bolond nem is bánja ezt, és most a sarokba húzódva kuncog rajtunk: ezúttal is sikerült túljárni az eszünkön...

Garael

Címkék: lemezkritika
2012.aug.03.
Írta: Dionysos 1 komment

Daniele Liverani: Eleven Mysteries (2012)

daniele_liverani_eleven_mysteries.jpg

Kiadó:
Lion Music

Honlapok:
www.danieleliverani.com
myspace.com/liverani

Aki kezdettől fogva figyelemmel kíséri blogunkat, annak Daniele Liverani neve nagyon is ismerős lehet. Ez a talján zseni nem csak kiváló zeneszerzőként, de keresett billentyűsként is bemutatkozott már a nagyérdemű előtt (Genius Rock Opera, Twinspirits II és III, Empty Tremor, Khymera, Cosmics). Eddig is tudtuk róla, hogy gitárosként sem teljesen reménytelen, hiszen két instrumentális gitáros szólólemeze is megjelent korábban: "Viewpoint" (1999) és "Daily Trauma" (2004).

Az "Eleven Mysteries" tehát egy lenyűgöző karrier újabb állomása, amely az instrumentális gitár anyagok közül talán a legérettebb. Ha kell, itt is füstölög a fogólap, gurguláznak az arpeggiók (Myterious Impulse), de túlnyomórészt aprólékosan átgondolt, dallamorientált, középtempós dalokat hallhatunk Tony MacAlpine és Vinnie Moore stílusában.

Ismerve Liverani képességeit, eléggé meglepő, hogy a billentyűs részeket nem ő maga, hanem egy Marco Zago nevű zenésztársa játszotta föl. Úgy tűnik, ezúttal Liverani teljes egészében a húrokra akart koncentrálni. Zago mellett közreműködtek más muzsikusok is: Tony Dickinson bőgőzik és Paco Barilla dobol.

Az album koncepciójáról maga Liverani így nyilatkozott: "A lemez lényegében egyetlen nagy zenei utazás, amely az emberi élet és spiritualitás alapvető kérdéseit feszegeti. Kiváltképp három aspektusra irányítja rá a figyelmet: a test, a lélek és a személyiség egymásra hatására, s ezen aspektusok szerepére az ember életében." Hát, nem tudom. Egy absztrakcióra jóval hajlamosabb elme talán fölfedezi ezt a tematikát a dalokban, én csak ilyen-olyan érzelmeket kiváló dallamokat hallok.

Liverani jó gityós (is), sőt nagyon jó! A nyolcvanas években még az is lehet, hogy ezt a lemezt büszkén helyeztem volna el valahol a Vinnie Moore "Mind's Eye" (1986) és Tony MacAlpine "Maximum Security" (1987) lemezek közé, de manapság annyi ilyen van, hogy az ember már föl sem kapja a fejét. Szerintem barátjával és zenésztársával Tommy Ermollival együtt jobban teszi Liverani, ha a puskaport egy újabb Twinspirits albumra tartogatja.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.aug.03.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Anuryzm: Worm's Eye View (2012)

anuryzm worms eye view 350.jpg

Kiadó:
Melodic Revolution Records

Honlapok:
www.anuryzm.com
myspace.com/anuryzm

Bevallom, nem szeretem az uborkát. Maximum a "koviubit", mert nyersen enyhe emésztési zavarokat okoz nálam. Szóval az uborkát jobbára hanyagolom, de sajnos az uborkaszezont már korántsem olyan könnyű kikerülni. Az csak úgy van. Így, a nyár közepe-vége felé, amikor mindenki, aki csak teheti, megérdemelt pihenését tölti, nem bővelkedünk izgalmas, új megjelenésekben. Ezért alkalom nyílik olyan bandákról is megemlékezni, akik az év egy sűrűbb időszakában talán elsikkadtak volna.

Remélem, az érintettek nem haragszanak meg, ha azt mondom, hogy az Anuryzm bemutatkozó lemeze tökéletesen alkalmas arra, hogy a tematikus aszály okozta űrt kitöltse. Még arra is lehetőséget ad, hogy - szokásomhoz híven - ócsároljam a névválasztást. Nehezen tudom fölfogni, hogy miért nevez el bárki is egy zenekart az érfal kötőszöveti gyengesége miatt keletkezett verőértágulatról. Ronda dolog ám az! Egy rokonom néhány perc alatt - belsőleg - kivérzett. Szóval az "aneurysma ruptura" nem menő...

Hogy azért egy kicsit az együttessel is foglalkozzunk, a történet kb. 9 évvel kezdődött Libanonban, ahol John Bakhos gitáros néhány főiskolás haverjával helyi fesztiválokon muzsikálgatott. Kíváncsi vagyok, vajon Libanonban hogy néz ki egy extrém metál fesztivál! A banda végül nem vitte semmire, mert John először Kanadába, majd gyermekkorának "egzotikus" színhelyére, Abu Dhabiba (vagy Abu-Dzabiba?) költözött. Azért az Egyesült Arab Emirátusokban sem lehet olyan vérpezsdítően izgalmas a metál szcéna! Bár - ha igaz a hír - az Anuryzm ezév májusában az Avenged Sevenfold előzenekaraként lépett föl Abu Dhabiban. Talán nekem vannak furcsa, előítéletes elképzeléseim a heavy metal és az iszlám kultúra viszonyáról.

John Bakhos tehát összeállt gimis cimborájával, Nadeem Bibby énekessel, megfűzte Martin Lopez dobost (Soen, Opeth, Amon Amarth), és meginvitálta Uri Dijk billentyűst (Textures, Ethereal), hogy végre rögzítsék a közel 10 éve fölgyülemlett anyagot. Ami extrém metálként indult, végül progresszív hajlamú, jellegzetesen skandináv metalcore lett egyenesen az Egyesült Arab Emirátusokból! Különös házassága ez Abu Dhabinak és Göteborgnak!

Ugyan ez a muzsika inkább érdekes, mint átütő, ráadásul jót tett volna neki, ha - amúgy Myrath módra - ötvözi a közel-kelet sajátos zeneiségét a vegytiszta, ortodox metállal, mégis szerezhet néhány kellemes, tartalmas percet a nagy nyári szárazságban eltikkadt fémszívűeknek.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.aug.01.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Solid Vision: Eleven Live DVD (2012)

Solid_Vision_Eleven_Live.jpg

Honlapok:
www.solidvision.it
myspace.com/solidvision
www.brianmaillard.com

Tényleg nem rajtam múlik, hogy a svájci-olasz Solid Visiont iszonyúan kevesen ismerik, annak ellenére, hogy a Dream Theater első énekesével, Charlie Dominicival rögzített O3 Trilogy nagyon jól sikerült, s ezzel még hazánkban is fölléptek egykor a DT előtt. Az én lekiismeretem nyugodt, folyamatosan figyeltem rájuk, főleg Brian Maillard-ra, a banda világszínvonalú gitárosára, akinek instrumentális lemeze is jelent meg (Melody In Captivity), köröket verve olyan progresszív ikonok szóló munkáira, mint Stephan Forté (Adagio) vagy Jeff Loomis (Nevermore).

A Solid Vision tulajdonképpen fiatal zenekar, eddig mindössze három lemezük jelent meg (Eleven - 2004, The Hurricane - 2006, Sacrifice - 2010), melyek - meglátásom szerint - folyamatosan javuló formát mutattak. A közel egy évtizedes karrier után talán indokolt volt élő képes anyaggal előállni, bár jó lett volna, ha erre egy kicsit több pénz és promóció jut. No, de erre manapság kicsi az "esély", még a premier ligában is.

Ezek után megdöbbenéssel kellett tudomásul vennem, hogy a koncertfölvétel teljes egészében a még kiforratlan "Eleven" című bemutatkozó albumra épül. Ez szerintem ziccerből orbitális kapufa, sőt méteres mellé! Értem én, hogy a bulit '11.11.11-én vették föl, egybehangzó lemezcím, meg minden, de a "Sacrifice" dalait kihagyni megbocsáthatatlan könnyelműség volt.

A kb. egy óra 17 perces koncertet "otthon", Cagliariban (Szardínia), a K-Lab Disco Clubban rögzítették pár kamerával, gyakorlatilag "házilag". A nem túl ígéretes adottságokból szerencsére kihozták, amit tudtak, még a hangzás is teljesen elfogadható. Ráadásul a teljes "DVD"-t ingyenesen elérhetővé tették a youtube-on. Streamelve meg lehet nézni, mire képesek ezek a srácok élőben. Aki az audio anyagot akarja, annak a szokásos mp3 szolgáltatóknál kell szétnézni (iTunes, CDBaby).

Nos, mit is tudnak ezek a srácok élőben? Gyakorlatilag mindent. Hangszeresen teljesen a toppon vannak, ehhez kétség sem férhet (mondjuk a dobszólót megspórolhatták volna - bár Yan Maillard maga brutál). Egyedül a korai dalok gyengécskék olykor, és az énekes hangja tűnik vékonykának. Már régen mondom, hogy Samuele Pintus a banda Achilles-sarka, de tartok tőle, hogy amolyan alapító tagként, belső motorként úgy tűnik a fiúknak, mintha nélkülözhetetlen lenne. Én mégis ragaszkodom a véleményemhez: magasabb osztályba kizárólag egy másik torokkal kapnak meghívást.

Olyan ez az anyag, mint az általam nemrégen fogyasztott Vesztergombi Siller Szekszárdról. Magában gyenge középszer, de szódával, a nagy melegben egész jól tud esni. Szóval: egy énekescsere és újabb dalok hozzáadása után már jöhet is egy valódi DVD!

Tartuffe

Címkék: dvd
2012.júl.30.
Írta: Dionysos 4 komment

Bad Salad: Uncivilized (2012)

Bad Salad_Uncivilized.jpg

Rossz saláta? Hogy mi? Na, pont azt ehettek ezek a srácok, miközben azon gondolkodtak, hogyan is nevezzék el progresszív metál zenekarukat. Minimum a gyomrukat ronthatták el, de a szerencsétlen névválasztást alapul véve, lehet, hogy a kiszáradástól halucinálni is kezdtek. Rendben van, Brazília fővárosából indulva (ami - mint tudjuk - nem Rio, hanem Brazilia), huszonévesen nem gondolkodhattak világmegváltó karrierben, de azért ilyen szerencsétlenül választani nevet! Ki fogja őket valaha is komolyan venni? Pedig érdemes lenne, mert nagyszerű zenészek, és ígéretes dalszerzők.

Ezen az oldalon már többször értekeztünk arról, hogy Brazília egészen hihetetlen hely, gombamód szaporodnak arrafelé a komoly hangszeres fölkészültséggel rendelkező, ambiciózus fiatal  muzsikusok, akik zavarbaejtő készséggel "szedik le" nagy európai és amerikai kedvenceik stílusát. A Bad Salad leginkább a Dream Theater lemezeiből merített ihletett, azon belül is a Portnoy-éra utolsó albumából (Black Clouds & Silver Linings, 2009). Meghatározó hatásaik között ugyan másokat is fölsorolnak (Queensryche, Pantera, Avenged Sevenfold), a DT párhuzam mégis messze a legkézenfekvőbb: úgy a dalok építkezésében, mint a dallamokban és a hangszeres szólókban.

Az "Uncivilized" címével ellentétben nagyon is pallérozott jelenség. A fiúk saját kiadásban jelentették meg, de szerencsére teljesen elfogadhatóan szól. Digitálisan július 24 óta letölthető a szokásos szolgáltatóktól, de fizikálisan is beszerezhető a CDBaby-n keresztül. Föltételezem, hogy a legtöbb recenzor majd Denis Oliveira kissé vékonyka, színtelen hangjába fog belekötni, de valójában  nem annyira zavaró. Sajátos az orgánuma, az biztos, de nem sokkal gyengébb, mint a ma már nemzetközileg is elismert Andy Kuntz (Vanden Plas).

Szerintem jó, ha ezen az öreg kontinensen egy pár százan fölfigyelnek majd erre a megjelenésre, pedig igazi kuriózum, és a műfajon belül egy teljesen vállalható produktum. Nem mondom, hogy a hét, hosszabb lélegzetvételű nóta közül mindegyik 100 százalékos, de még a gyengébb szerzeményekben is érdemes odafigyelni egy-egy instrumentális betétre. A "Crowded Sky" és a "The Second Calling" pedig kimondottan "odavernek".

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.júl.30.
Írta: Dionysos 1 komment

Cloudscape: New Era (2012)

cloudscape-2012-new-era.jpg

Kiadó:
RoastingHouse Productions
Nightmare Records

Honlapok:
www.cloudscape.se
myspace.com/cloudscapemetal

Eddig legtöbbször csak zenészek nyilatkozataiban szembesültem a zeneipart fenyegető kilátástalansággal, de manapság egyre többet találkozom olyannal, hogy komoly zenekarok igényes munkái csak digitálisan, fizetős letöltő oldalakon jelennek meg, vagy többlemezes, nemzetközi szinten már bizonyított csapatok csak sok kínlódás után tudnak leszerződni egy aprócska, szerény adottságokkal rendelkező istállóhoz. Megjegyzem, a digitális megjelenés nem csak az olyan becsületes gyűjtőkkel kitolás, mint én, de az illegális letöltésekre sem megoldás. Szerencsére a Cloudscape - hosszas keresgélés után - meg tudott egyezni a RoastingHouse kiadóval, így négy év után végre kezünkbe vehetjük (mennyivel több ez egy letöltésnél!) Mike Andersson énekes bandájának "New Era" című új lemezét. Az amcsiknak erre még várni kell egy kicsit, ott a Nightmare Records gondozásában csak szeptemberben jelenik meg az album.

Andersson (Fullforce, Silent Memorial, Planet Alliance) körül szinte a teljes gárda lecserélődött, de ez nem hozott jelentős változást, hiszen a Cloudscape kezdettől fogva róla szólt. A 2008-as "Global Drama" engem nem vett le a lábamról, kicsit már enerváltnak, nyögvenyelősnek találtam, annak ellenére, hogy voltak rajta nagyon szép pillanatok, mint pl. a keleties "Cloak & Daggers". A "New Era" hál' Istennek energikusabb, szilajabb minden korábbi elődjénél, és a "Cloak & Daggers"-nek is akadt folytatása (King Of Sand).

A keményebb, poweresebb hozzáállás persze nem jelenti, hogy a Cloudscape-re korábban is jellemző eklekticizmus már a múltté. A laza stílusváltások nem csupán a számok között, de akár egy számon belül is megjelennek (Voyager 9), és ehhez megannyiszor - mint valami kaméleon - Andersson is idomul dallamban épp úgy, mint énekstílusban, hangszínben.

A "New Era" elődjénél vérbővebb, szinesebb album lett; talán egyetlen gyengéje, hogy túl hosszú: a lemezt záró "Heroes" lehetett volna mondjuk japán bónusz, vagy ilyesmi. A dallamos skandináv prog-power kedvelőinek négy év hallgatás után kellemes meglepetés újra Cloudscape anyagot hallgatni, főleg, hogy a négy közül szerintem ez sikerült legjobban. Andersson hangja nem tartozik a kedvenceim közé, most mégis azt mondom: le a kalappal!

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2012.júl.29.
Írta: Dionysos 2 komment

Black Majesty: Stargazer (2012)

stargazer_cover.jpg
Kiadó:
Limb Music

Honlap:
www.blackmajesty.com

Három, közepesnél jobb metál bandát ismerek Ausztráliából – az AC/DC-t leszámítva, de hát ők nem is igazán a veretes fémben "bugiznak" – melyekből kettőnél ugyanaz az énekes emeli az átlagnál hol kevésbé, hol igencsak magasabbra a színvonalat jelző lécet. A Pegazusnak emlékeim szerint volt egy olyan időszaka, mikor majdnem sikerült kitörniük a harmadosztályból, annak a Danny Cecati-nek a jóvoltából, aki az ismeretlenebb, ám véleményem szerint többre hivatott progresszív-power csapat, az Eyefear sorait támogatja jelenleg. A helyzetet egyébként bonyolíthatja, hogy a Black Majesty egyik alapító tagja a Pegazust is meglovagoló basszer, Cory Betts, akinek így majdnem sikerült bebizonyítani, hogy egy fenékkel két lovat is meg lehet ülni. Kár, hogy a Black Majesty neve nem Fekete Paripa, mert akkor teljesen ülhetne a poén és nem csak ilyen félseggesen.

No, de visszatérve a kritika tárgyára, a csapat a leírt hagyományoknak megfelelően klasszis, a Dickinson iskolát vörös diplomával abszolváló vokalistával, ám közepes dalszerzői képességekkel, amúgy "jómunkásember"-féle megbízhatósággal adogatja ki lemezeit, melyekből ha egyet hallottál, hallottad a többit is. Az Iron Maiden alapjaira ülő, néha a Jag Panzert, illetve a Hammerfallt idéző, galoppozó középtempóban nyelik az első osztály által felvert port, hol lemaradva, hol megközelítve az élbolyt, ám ahhoz, hogy esélyesként gondolhassunk rájuk, ennél bizony több kellene. Mert a biztonsági játszma ma már nem elég, kéne egy kis kockáztatási hajlandóság is, főleg abban a stílusban, ahol a csapat által játszott dalokat több tucatnyian bazseválták már el más címmel és magasabb színvonalon.

Lehet, persze, hogy a fiúk csak a maguk örömére zenélgetnek, arra jó, bár véleményem szerint mind a gitáros, mind az énekes jobb sorsot érdemelne, és hát ha olyan passzban vagyok, még egyvégtében is végig tudom hallgatni a lemez dalait, melyek között azért akad egy-két megdúdolgató szerzemény. Kár, hogy a többségből hiányzik az a szikra – talán a karakteresebb dallamok, vagy egy merészebb lépés a power irányába – amitől oda helyezném őket, mint a hasonló irányvonalon játszó, ám kedvenc bandámat, a norvég Thunderboltot. Ennek hiányában azonban csak a bosszankodás marad, hogy mennyivel jobb is lehetne ez, és még Pegazus sem kellene a szárnyaláshoz. Így viszont most is marad a szomorkodva poroszka.

Garael

Címkék: lemezkritika
2012.júl.26.
Írta: Dionysos 6 komment

Saga: 20/20 (2012)

Saga-20_20.jpg

Kiadó:
Ear Music

Honlap:
www.sagaontour.moonfruit.com

Saga és Sadler. Mindkettő fogalom a rockzenében. Saga és Sadler. Elképzelhetetlenek egymás nélkül. Sadler is csinált egy szólólemezt, ami jó-jó, de nem az igazi, a Saga is csinált egy lemezt Rob Morattival, ami nem rossz a maga nemében, csak akár a pénznek, semmi Saga. A "Heads Or Tales Live" koncertlemezt hallgatva meg rá kellett jönnünk, hogy a régi dalok az új énekes tolmácsolásában mennyire idegenül csengenek a rajongói fülnek.

Ott voltam 2007-ben Münchenben Sadler búcsúkoncertjén, és megértettem a döntését, látva, amint terhes felesége a közönséget fényképezi a színpadról. Ebben a korban az ember már sokkal jobban értékeli a gyermekáldást. (Láttam ezt a saját apámon is, akinek 49 évesen született a harmadik fia, míg én 26 évvel korábban, középső öcsém meg 14 évvel fiatalabb nálam. Szoktam is cukkolni: jó, hogy nem a vadnyugaton élt, mert elég lassú az újratöltési ideje!)

Sadler bő 3 évig (2007 decemberétől 2011 januárjáig) bírta a színpad nélkül (mindössze évente 2-3 koncerten lépett fel vendégként), aztán visszatért az anyazenekara keblére, akik örömmel fogadták és egy "Welcome Back" turnéval hozták a rajongók tudtára a nagy hírt. A turné végére hárman maradtak, mint a Genesis (And Then There Were Three…- adta hírül Sadler a zenekar honlapján), miután Jim Gilmour-on szemműtétet kellett végrehajtani, majd Brian Doerner húzta meg a vállát az egyik koncerten. Idén pedig már egy új stúdióalbumnak örülhetünk, ahol ismét csatasorba álltak valamennyien.

A Saga stílusának egyediségét Ian Crichton pengeéles, szaggatott gitárjátéka, (mely ugyanúgy védjegyévé vált, mint Alex Lifesonnak utánozhatatlan stílusa a Rushban) és az egy számon belül alkalmazott megannyi szintetizátor hangszín határozza meg (amennyit talán csak egy nyolckarú polip tudna eljátszani koncerteken, ezért van úgy, hogy időnként a basszusgitáros Jim Crichton és az énekes Michael Sadler is besegít a billentyűs hangszereken), ezeket koronázza meg Michael Sadler hangja és egyedi dallamvilága. Nem véletlen, hogy a zenei oldalak egyszerre sorolják progresszív rock és AOR kategóriába a zenekart (és pont ezért nem ér semmit a kategorizálás).

Erre az egyedi stílusra még a szombathelyi Lord zenekar tagjai hívták fel a figyelmemet (anno megboldogult fiatalkoromban, amikor még Sopronban nyomtam a metált PF nevű zenekarommal, ami eredetileg a Pokolfajzatok rövidítése volt, de kritikus közönségünk szerint jobban illett ránk a Pancser F@szok név), akik a magánkiadásban kiadott nulladik albumukon még sokkal több progresszív elemet tartalmazó muzsikát játszottak. Rohantam is az első utamba eső lemezboltba, hogy megvegyem a "Worlds Apart" lemezt, ami megpecsételte a sorsomat: Saga rajongó lettem. (Egyébként annak idején Felkai Miklós is nagy Saga rajongó volt; annyira, hogy a Color második albumára egy az egyben átemelt komplett dalrészleteket, gondolván, a kutya sem ismeri ezt a kis kanadai zenekart.)

Hát bizony, én már akkor ismertem! És most, hogy átpörgetem agyamon a teljes életművüket, az új lemez szinte eszenciája annak. Nem korszakalkotó, de erős album. Van benne egy kevés "Worlds Apart", egy csipet "Heads Or Tales", némi "Security Of Illusion", és még a méltatlanul alulértékelt konceptalbum, a "Generation 13" dallamaihoz hasonló megoldásokat is felismertem a produkcióban. Nem olyan progresszív, mint a "Trust", de nem annyira AOR, mint a "10.000 Days". Szóval arany középút. Jim Gilmour is dalra fakad egy szám erejéig Bornai Tiborosan búgó hangján (Another Day Out Of Sight), ami mindig különleges színfoltja az aktuális műnek. A "Lost For Words" pedig igazi Sadler nagy ballada, felsorakozhat a "You And The Night" és a "Say Goodbye To Hollywood" mögé. És az aktuális "slágert" újra örömmel üdvözöltem a lemez második helyén, ahogy a nyolcvanas évek második felében volt (Take A Chance - Behaviour, Only Time Will Tell - Wildest Dreams, Starting All Over - The Beginner's Guide To Throwing Shapes).



A lemez címe utal arra, hogy ez a Saga huszadik albuma, illetve arra is, hogy Jim Gilmour szeme a műtét után tökéletesen rendben van (a szemészetben a tökéletes látást 20/20-as számmal jelzik - WHO Vision 20/20). A borító inkább ez utóbbit domborítja ki.

A felvételek után Brian Doerner elbúcsúzott a zenekartól, és ma már Mike Thorne az új dobos (sok helyen tévesen azt írták, hogy már ő dobolta fel az új albumot). Michael Sadler viszont ott van. Nagyon ott van. És mi rajongók örülünk, hogy a dolgok visszarendeződtek az eredeti kerékvágásba.

CsiGabiGa

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil