Marsh Tea: Disturbances In Movements (2025)
Honlapok:
www.marshtea.com
facebook.com/marshtea
Járt már valaki közületek a Jyväskylä nevű finn városban? Nyugi én sem, pedig nem is jelentéktelen település az északi "rokonoknál", kb. 130.000 lakosa van, plusz az a 40.000 hallgató, aki minden évben ott végzi egyetemi tanulmányait. Bárhogy is, ha egy elvetemült metál rajongó bejáratos lenne Jyväskylä zenei klubjaiba, akár találkozhatott is volna a Marsh Tea névre keresztelt progresszív metál formációval, melynek alapítója és motorja Nils Ursin basszer. Nem teljesen világos, hogy az együttes miért a tölgyes havasi/mocsári rózsáról (Rhododendron tomentosum) kapta a nevét, talán a térdmagas, bokros növény örökzöld mivolta, mocsári előfordulása vagy kicsit mérgező jellege adta az ötletet.
A dalokat még a korábban trióban működő banda írta meg, de már egy új fölállás rögzítette a stúdióban: Tony Kaikkonen énekessel (Red Eleven), Mikki Rousi gitárossal (Dead Season, ex-Humavoid) és Jaska Raatikainen dobossal (Children Of Bodom, Mercury Circle). Tudom, tudom, ezek a nevek gyakorlatilag semmit sem mondanak a magyar olvasónak, de én most pont ezen szeretnék változtatni..., mert bizony megérdemlik. Van a progresszív metálnak egy sajátosan finn válfaja, amelynek lényege - a megszokott ismérveken és stílusjegyeken túl - a komor, baljós, ködös, mocsaras-szúnyogos hangulat (lásd a borítót!) némi hörgéssel és Faith No More-ízű, csapongó neurózissal, illetve neurotikus csapongással.
Ezzel valószínűleg nem segítek sokat, de ha valaki igazodási pontot keresne a prog-metál színtéren, azon belül is a stiláris értelemben skandinávnak minősülő finn zenei életben, annak a Reversiont és a Malpractice-t ajánlanám a figyelmébe, főleg a Reversion első albumát, a "King of Deceit"-et, ami nálam 2008-ban toplistás lett. A különbség csak annyi, hogy a Marsh Tea még az említett bandáknál is Fate No More-osabb, a metál death-irányzata felé is nyitottabb, de talán kísérletezőbb is, hiszen hallhatunk az albumon - többek között - hegedű és szaxofon szólókat is.
A szűk órás lemez tartogat sok meglepetést, bármikor át tud csapni jól irányzott halálhörgésekből lágy dallamokba, földbe döngölő, súlyos gitárriffekből kísértetiesen szép, atmoszferikus merengésekbe. A szerzői kiadásban - tehát minden kiadói háttér nélkül - megjelent album szerencsére fejszaggatóan jól szól - hogy mennyi promóciót fog kapni, az már más kérdés. Pont ezért érzem kutya kötelességemnek, hogy meghirdessem e megjelenés örömhírét a magyar rockereknek - már azoknak, akik vannak olyan elvetemültek, hogy ellátogatnak az "úttörő fölfedezésekre" büszke blogunkra.
Tagoltan mondom (pontosabban írom), hogy mindenki értse: a "Disturbances In Movements" MOCS-KOS JÓ LE-MEZ!!! Nyilván nem ül azonnal, esélyt kell adni rá, hogy kibontakozzon, ráadásul a hangvétel, a hangulat sem túl napsugaras vagy barátságos, de muzikálisan garantáltan kifizetődő tevékenység az album szakértő tutujgatása. Az év végéig még biztosan sokszor veszem elő, hogy néhány "pásztorórát" tölthessek vele, és van egy olyan érzésem, hogy szépen, lassan beépül nemcsak a hallójárataimba, de a toplistámba is.
Tartuffe