Dionysos Rising

2010.már.15.
Írta: Dionysos 1 komment

Taking Dawn: Time To Burn (2010)

Nem érdemlem meg Őket, ez tiszta sor. Kisírom a szerkesztőségből a lemezt, mert azért csak keresztüldöfi az oldalam, mire ez a nagy felhajtás körülöttük, de közben már látatlanban ott dolgozik bennem a kritikusi tárgyilagosságot felzabáló Belzebub, az ostoba előítéleteivel. Megjön a korong, ráadásul végre nem is a promóciós, beledumálós, papírtasakos idétlenség, hanem a zsír új CD komplett, én meg hallgatom, és persze rögtön az az első gondolatom, hogy kedves kollegák, ez azért nem az új Skid Row. Annak tudniilik alligátorharapása volt. Jó, a srácokhoz sem dugnám be a kezem, rendben, ők sem veszélytelenek, de ... igazából nincs de! Apage Satanas!

Egyszer ezt már megszívtam, amikor az Avenged Sevenfold-ra csak többéves késéssel mozdultam rá szégyenkezve, merthogy amit körbeajnároznak, főleg Amerikában, az hogy lenne már jó! Főleg Antifitness-rohadás kinézettel... Szóval, tényleg távozz tőlem Sátán! Mégegyszer nem akarok Canossát járni, hogy a több évtizedes zenehallgatási tapasztalat, meg nagyarc csúnyán megégett az objektivitás átmeneti zavara miatt.

De valamitől ez még akkor sem tud úgy működni, ahogy kellene, és ahogy szeretném. Pedig a Las Vegas-i srácok nem tehetségtelenek. Kisujjból ráztak ki 11 veretes, dallamos, hard rock / glam-himnuszt a debütáló lemezre, amit végtelen lazasággal, de zeneileg (hangszer / ének / vokálok) szinte tökéletesen vezetnek elő. Fazonilag is rendben vannak, és a modernebb karcosságnak sincsenek híján, bár én azt mondom, ebből azért adagolhattak volna még, a mihamarabbi meggyőzésem és felzárkóztatásom érdekében.

A következő lemez után a bandának vélhetően már komoly nemzetközi hírneve lesz, addig is hallgassátok és szeressétek őket, én meg majd a szokásos késéssel, sunnyogva loholok utánatok.

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2010.már.12.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Lyle Workman: Harmonic Crusader (2009)

Kiadó:
Infrared Records

Honlapok:
www.lyleworkman.com
myspace.com/lyleworkman

Már jó ideje annak, hogy utoljára instrumentális gitáralbummal foglalkoztam ezeken az oldalakon, pedig régi perverzióm, hogy még a nagy rálátással rendelkező gitárőrült kritikus "pályatársak" előtt is tök ismeretlen előadókat bányásszak elő a világháló szinte kimeríthetetlen tárházából. Íme, itt van hát ez a "Munkás" csávó (micsoda egy hülye név!).

Nem fölkészületlen, rutintalan amatőr ez a Los Angeles-i arc, hiszen kismillió lemezen játszott már stúdiózenészként, és a Hollywood-i filmvilágban is keresett zeneszerző, olyan filmek zenéjét komponálta, mint a "Yes Man", "Superbad", "The 40 Year Old Virgin", "Forgetting Sarah Marshall" és a  "Knocked Up" (bocs, de filmet sose nézek magyarul, így csak az eredeti angol címeket ismerem). Röviden vérbeli profiról van szó, aki a stílusok egész széles skáláján mozog ide-oda teljes biztonsággal.

Egyre inkább az a benyomásom, hogy a Mike Varney és kiadója, a Shrapnel Records köré csoportosult pufihajú gitárhősök ideje végleg lejárt. A mai gitármágusok már nem annyira az egy másodperc alatt kipengetett hangok számában mérik a tehetséget, hanem kompozíciókban, összetett harmóniamenetekben gondolkoznak, ahol a sebes gitárszólók sokszor szolgai szerepet játszanak. Még maga a megtestesült gitárhős, Steve Vai is ebbe az irányba mozog mostanság.

Workman játéka egyáltalán nem magamutogató, mégis egészen meggyőző. Dalai inkább nyugisabb, érettebb, kimondottan jazz-orientált, nagyobb lélegzetvételű kompozíciók (olykor kortárs-zenei hajlamokkal, lásd pl. "Stratum Opus"), amelyeket szépen lassan, nyugisan fejt ki. Bajba is lennék, ha valamihez hasonlítanom kellene, de a korai Dixie Dregs hatások tagadhatatlanok.

A fellengős jazz-istákat is meggyőzi talán, hogy Workman olyan zenészekkel dolgozott együtt ezen az albumon mint Vinnie Colaiuta, Gary Novak és Simon Phillips dobosok, vagy Jeff Babko és Larry Goldings billentyűsök.

Személyes kedvenceim a finom keleties motívumokkal díszített "Ruckus Maximus" és a 9 perces, nagyívű "Nothing Left Unsaid", amely a bevezető pihekönnyű slide-os dallamot terjedelmes és varázslatos dallamorgiává bontja ki. Ortodox metallistáknak fölösleges bajlódni ezzel az anyaggal, de a kísérletezős kedvű, jazz-es kirándulásokra is nyitott vájt fülű zenefüggők igazi csemegére lelnek benne.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2010.már.12.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Tarot: Gravity Of Light (2010)

Kiadó:
KingFoo Entertainment

Honlapok:
www.wingsofdarkness.net
www.myspace.com/tarot

Szinte már hallom gyerekkori országos cimborám méltatlankodását: "Már a könyökömön jönnek ki a finn bandák!" Nos, úgy tűnik, egy ideig még lehet háborogni, mert északi "rokonaink" a kifulladás legkisebb jelét sem mutatják. A Tarot esetében kivételesen nem ifjú titánokkal, hanem öreg rókákkal van dolgunk. A Hietala tesók (Marco - bőgő és Zachary - gitár) még a nyolcvanas években hívták életre a zenekart Purgatory néven, majd a kiadó kérésére Tarot-ra változtatták a nevüket, és azóta folyamatosan (ha hosszabb, átlag ötéves szünetekkel is) tolják az együttes kicsit nehézkes szekerét.

Ahogy lenni szokott, a dallamos, tipikusan észak-európai power muzsikát jóformán csak a mindig megbízható japán metál-rajongók kajolták, de mióta Marco 2002-ben bőgős-énekesként csatlakozott a komoly nemzetközi sikereket bekaszírozó Nightwish-hez, a Tarot-ra egyre többen figyelnek föl mifelénk is. A 2006-os "Crows Fly Back" szerintem új korszakot nyitott a banda számára, mintha új élet költözött volna az öreg csontokba. Jó húzás volt, hogy Marco mellé bevették Tommi "Tuple" Salmelá-t is énekelni.

A "Gravity Of Light" megítélésem szerint az eddigi legjobb Tarot anyag, s ezt a véleményemet akkor is vállalom, ha néhány ős-rajongó (mind a három!) le fog hurrogni. Maradt a "Crows Fly Back" borongós, jellegzetesen "északi" hangulata, de – hála Istennek – lényegesen kevesebb a merengés; ezúttal húzósabbra lett véve a figura. Persze itt is megvannak a kötelező belassulások (Hell Knows, Magic And Technology, Gone), de szerencsére többnyire a kellő súllyal párosulva.

Ezek után nem kérdés, hogy le kell vadásszam a 2008-ban megjelent "Undead Indeed" koncert DVD-t. Kár, hogy azon még nem szerepelnek az új dalok, de valami azt súgja, hogy így sem fogok csalódni.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2010.már.10.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Pertfect Symmetry: Szabad akarat (2009)

Pécs városának az utóbbi időkben kijutott a rosszból. Csak kapkodta az ember a fejét a híradásokat hallva, hogy már megint mi folyik Gyöngyösön, … akarom mondani a Mecsek alján. Ilyenkor kell egy fogódzó, egy biztos alap, amolyan arkhimédészi pont, ahonnan torzítatlanul látszik az érték és valóság. Sajnos, nincs ilyen. Ha az események mögött politika van, akkor végképp nincs. Ilyen értelemben rossz hírem van, a Perfect Symmetry sem fog megoldást kínálni a politikától elgyötört pécsieknek. Nem fog irányt mutatni pl. a víziközmű-botrányban sem. Egyebekben viszont tessék rájuk figyelni, mert a PS maga az igazodási pont a városban, már 15 éve.

Nem a legtermékenyebbek ugyan, de ami a nevükhöz fűződik, az kivétel nélkül az igényességről és minőségről szólt. Legyen szó az első demóról (1998), az Iron Maiden tribute albumra készült "The Evil That Men Do" feldolgozásról, a nagyszerű "The Human Machine" (2001) lemezről, vagy akár a Progresszív Rock/Metal fesztivál rendszeres megszervezéséről, ami szintén ők vállaltak fel.

Kissé féltem, hogy a Queensryche, Fates Warning zenekarok jellemezte progresszív zene közegében mennyire lesz életképes az anyanyelvre való áttérés, de talán most már kijelenthető, félelmem alaptalan volt. Mondom ezt még akkor is, ha én szubjektíve, mindent összevetve, most is inkább az angol nyelvre szavazok. Kusinka Tamáséknak sikerült értelmes, javarészt személyes élmények szülte szövegeket írni, amelyekre fogós melódiákat énekel Friskó Péter, aki sajnos már nem tagja a csapatnak, de nem kell csüggedni, jó híreket hallottunk a velük készült interjúban…

A PS legnagyobb erőssége, a dalok cizellált, ezernyi zenei finomságot rejtő hangszerelése. Lenyűgöző ötletességgel lépnek elő a hangszeresek. Mindezt úgy, hogy legkevésbé sem tolakodóan teszik, végig az adott kompozíciót igyekeznek kiszolgálni.

Egy szerethető, változatos, nagyon igényes albummal tért vissza a Perfect Symmetry. Most, hogy kiderült, a U2 és Bono önjelölt békekövet (másodállásban énekes) nem meri bevállalni a megosztott várost, semmi baj, a PS van annyira patrióta, hogy egy nagyszínpados koncertet megfinanszírozzon nekik a városvezetés a kiengesztelődés jegyében, ahol együtt headbang-el majd a farkas a báránnyal, a párduc együtt énekel a gödölyével, Szili Kati és Páva Zsolti együtt vigad Kusinka Tamással…

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2010.már.05.
Írta: Dionysos 4 komment

Rage/Jaded Heart/Seven – Bp. Diesel Club, 2010. március 4.

Emlékeztek arra a rejtélyes tűzgömbre, ami néhány napja elzúgott az ország északi területei fölött? Nem kell ötletelni tovább, kizárásos alapon csak Viktor Smolski lehetett a csészealjával, merthogy amint azt nagyon helyesen megállapítottuk néhányan a Dieselben, tuti biztosan ufonauta a srác. A Földön nem szokás így gitározni, de ha nagyon ritkán mégis, akkor sem fog senkinek így megdörrenni a cucca, mert nem tart még itt a földi hangtechnika.

Ez a harmadik Rage koncertem, ez a harmadik Rage koncertbeszámolóm, és ismét ott vagyok, ahol a part szakad. Tudniillik majd megint le fognak torkollni a kívülállók, koncerten jelen nem lévők, hogy miért kell dagályos túlzásokba esni egy koncertbeszámoló kapcsán, de legalább Ti, akik ott voltatok velem együtt, védjetek majd meg, álljatok ki mellettem, minden úgy történt, ahogy itt írva vagyon.

Mert ugye ugyanazt láttuk? Előételként egy közepesebbecske cseh csapatot (Seven), majd a kimondottan profi teljesítményt nyújtó és jó kiállású (kivéve a dobost) németeket (Jaded Heart). Főleg utóbbiaknál lehetne még elidőzni, hiszen tényleg megmozgatták a jelenlévőket (ezúttal nem volt ciki a nézőszám sem), ráadásul a magyar rockultúrának kedveskedve még a "Kétforintos dal" is terítékre került. Csak némileg árnyalja a gesztus értékét, hogy vélhetően aznap este is úgy feküdtek le a fiúk, ez az ő daluk és "Hero" a címe… 

Aztán pedig ütött az óra, és színpadra lépett a Mike Terranát mára tökéletesen pótló André Hilgers, a színpadon mindig megbízható teljesítményt nyújtó alapító atya, Peter "Peavy" Wagner, és igen, a néhány nappal korábbra sikerült és némileg célttévesztett földreérést követően a majdnem tökéletesen humanoidra formált Idegen is. Azért csak "majdnem", mert valamiért a távoli galaxisban, Smolski földi megjelenésén dolgozó  kicsi, zöld stylistok azt gondolták, hogy Németországban a lóhajú rockzenészek máig visszanyírják a frufrut...

Ez persze csak a leggyanakvóbb Galaktika-szakkörösöknek tűnhetett fel, a legtöbbünknek csupán akkor esett le a tantusz, amikor az "Empty Hollow" instrumentális tételére került sor. "UFO!" mondtam döbbenten a cimborámnak, aki egyáltalán nem lepődött meg kijelentésemen.

Az új lemezt szereti a zenekar, ez kiderült az előzetes nyilatkozatokból, meg a koncertprogramból is, hiszen talán három nóta kivételével az egészet lenyomták. Feszesen, profin, valami egészen hihetetlen gitárjátékkal és vastag gitárhangzással kísérve.

Pillanatok alatt ért véget a show, pedig ha szűken is, de megvolt a kötelező másfél óra. Az utolsó "Set This World On Fire / Down" kettős pedig nyilván arra kellett, hogy a döbbenettől lecövekelt közönség felocsúdásáig Smolski észrevétlen be tudjon szállni a csészealjba.

Harmadjára láttam őket, és ha valakit tényleg irritál a túlzó(nak gondolt) beszámoló, a hetedik égig való elragadtatásomról, akkor maradjunk annyiban, hogy harmadjára szartam magam alá a Rage koncertteljesítményétől.

A helyszínen készült friss képekért külön köszönet a-cslp.hu oldalnak.

Túrisas

2010.már.03.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Jon Oliva's Pain: Festival (2010)

Most olvastam a Hammerben, hogy a lemez néhány témája a Balatonparton született. A rajongó meg eljátszik a gondolattal, hogy mekkora lenne má', ha egyszer úgy véletlen megpillantaná Oliva-t, mondjuk Balatonszéplak-alsón, oversize XXL fürdőnaciban a mólón ülve, egy sajtos-tejfölös lángossal a kezében, a naplementében gyönyörködni.

Az a vicc mindebben, hogy egyáltalán nem olyan irreális az elképzelés. Jon Oliva nem sztáralkat, egy nagy jóságos mackó, aki ugyanakkor a Savatage és a TSO révén lényegesen több, világhírű produkcióban van benne, mint sok rocksztár. Őket mégsem tudnánk elképzelni a mólón, talán esetleg testőrökkel, meg cicababákkal, az meg nem az igazi.

Szóval nekem teljesen életszerű, hogy ez a zenei zseni lehuppan egyedül Széplak-alsón a mólóra, egy kismagnóval a kezében, és születik néhány dallam a Festival-ra. Néhány nagyon szomorú dallam, mert noha soha nem volt ez a nagydarab, az életben azért alapvetően vidám fickó Weikath/Hansen módra poénos és jókedvű saját dalaiban, de mióta tragikus körülmények között elment a testvér, Chris, azóta végképp nem az. Fájdalma van, a szólókarrierje óta deklaráltan is.

Egyetlen szólólemezét sem érzem hibátlannak, viszont egyetlen szólólemezétől sem válnék meg semmi pénzért. Számomra minden JOP korongon van néhány definitív dal, amely adott esetben orvosság, (szívgyógyszer) lehet, és amit a lelkileg nehezebb pillanatokban be (elő) kell venni. Nem azért mert felvidít, hanem azért, mert tökéletesen megfogalmazza az Érzést, ami által könnyebb és könnyebb lesz. Ilyen a korábbi lemezekről pl. a "Dark", a "Timeless Fight", vagy a gyönyörűségesen szomorú "Firefly".

A Festival sem önfeledt, vidám csujogatás, de ezt komoly rajongó nem is gondolhatta egy percig sem. Igaz, ami igaz, néhány üresjárat is van, heavy metal egyre kevesebb, klasszikus rock (Zeppelin) egyre több. De összetéveszthetetlenül benne van Jon Oliva Fájdalma és Lelke. Ez pedig bőven elég ahhoz, hogy a borítón látható kedves, kalapos bácsi szívélyességével invitáljunk mi is minden JOP szimpatizánst a Fesztiválra, és senkit ne beszéljünk le az anyagról.

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2010.feb.28.
Írta: Dionysos 3 komment

HARD: Time Is Waiting For No One (2010)

Kiadó:
BLP - HMP - Escape

Honlap:
www.hardzenekar.com
myspace.com/hardhungary

Annak ellenére, hogy a HARD által képviselt régisulis, dallamos, direkt rockzene nem kifejezetten a kedvencem, az új anyagot már tűkön ülve vártam, és a megjelenés napján egy komolyabb elhajlás után spiccesen caplattam be érte a helyi 24 órán át nyitvatartó szupermarketbe. Elég furcsán is nézett rám a pénztáros, amikor jóval éjfél után megjelentem előtte egy szál CD mellékletekkel fölturbózott Hammer újsággal a hónom alatt. Kicsit én is kényelmetlenül éreztem magam, de képtelen lettem volna még egy napot várni vele. A cimboráim szerint ráadásul azon az estén egyfolytában azt kérdezgettem tőlük, hogy ugye ez nem beteg dolog. Persze az, de úgy vagyok vele, hogy inkább ez, mint a disszociatív személyiségzavar...

Szóval, eltérő stílus-preferenciáim ellenére azért viseltem ennek a megjelenésnek az ügyét szívemen, mert a HARD újdonsült sikere megtestesíti mindazt, amiről már egy jó ideje ugatok. A magyar rock és metál bandák rákfenéje szinte mindig az énekes, hiszen ügyes hangszeresekből bőségesen el vagyunk látva. És tessék, itt van néhány tehetséges, hosszú évek óta próbálkozó muzsikus, akik elég tökösek (és előrelátók) voltak ahhoz, hogy elrugaszkodjanak a hungaro-rock belterjes világától, és először angolra váltsanak (a nemzetközi piacot megcélozva ezzel), majd - ha kellett - külföldön kerestek maguknak alkalmas énekest. Találtak is egyet Björn Lodin (Baltimoore) személyében, és milyen piszkos jól jártak vele! Nemcsak jó torok, de sokat beleadott a dalszerzésbe és a stúdiómunkába is.

Nincs mese, ha olyan dolgokat akarunk letenni az asztalra, ami nemzetközi szinten is megállja a helyét, ki kell emelkednünk a provincializmusból, rizikókat kell vállalni, az énekesek és hangtechnikusok egy új generációját kell itthon kinevelni, s mindenközben kagylózni a külföldi nagyokat! A HARD új lemeze teljes mellszélességgel vállalható a világ bármelyik szegletében, és jó értelemben "kozmopolita", mert ezt hallgatva senki se ingathatja a fejét, hogy ez olyan nagyon... khm... nos, magyar.  Ami - valljuk be őszintén - legtöbbször egyszerűen a gagyi szinonimája.

A lemezt hallgatva nem is csalódtam, hamisítatlan karcos hard rock dalok sorjáznak rajta, hol gőzerővel tolva a rock 'n' roll-t, hol elringatva egy kis blues-os belassulással. Remélem nem tűnik kekeckedésnek, de nekem egyértelműen az AC/DC hagyományokat igazi amerikai ízzel ápolgató Great White-ot juttatja eszembe, és ennek oka nem csupán a hasonló stílusban, zenei alapokban keresendő, hanem abban, hogy Lodin torkában (Robert Plant mellett) ott bujkál Jack Russell (Great White), de olykor bele-bele hallatszik Jizzy Pearl (L. A. Guns) és Stephen Pearcy (Ratt) is.

Létezik kismillió AC/DC tribute album, de van köztük egy, amelyik messze kiemelkedik a többi közül. Nem véletlen, hogy az amazon-on és az ebay-en - írd és mondd - 2-300 dolcsiért lehet csak beszerezni a CD-t. A 2004-ben megjelent "We Salute You"-ról van szó, és a HARD-ot hallgatva folyamatosan ez jár az eszemben. Ezen a kiváló tribute-on Lodin-hoz hasonló énekesek róják le tiszteletüket az ausztrál legenda előtt, miközben folyamatosan modern, irdatlanul technikás szólók szaggatják a fejeket. A stúdióban Csillag Endre helyére beugró Thomas Larsson is hasonlóképpen teljesít. Persze ezt el is vártam tőle, hiszen Glenn Hughes nagyszerű koncertlemezén, a "Burning Japan Live"-on (1994) a csillagokat (na, nem Endrénket!) is legitározza az égről.

Csűrhetném-csavarhatnám még, de egyszerűen csak azt mondom: Bravó srácok! Így kell csinálni! A magyar rockerek (beleértve a zenészeket is) meg siessenek megvásárolni a márciusi Hammer újságot, mert bónuszként megkapják vele az új HARD albumot is. Baba kis promóció, csak remélni tudom, hogy sok ilyen követi majd. Lenne egy-két ötletem: Wendigo, Dreyelands, stb.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2010.feb.19.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Heed: The Call (2006)



Kiadó:

Metal Heaven Records

Honlap:
myspace.com/heedonline

Nem lehetetlen, hogy Svédországban (sőt Dániában és Norvégiában) minden harmadik embert Olsson-nak hívnak. A föltételezés túlzó talán, de annyi bizonyos, hogy aki arrafelé el akar igazodni a sok Olsson között, annak igencsak észnél kell lennie. Ebben a tekintetben a metál szintér sem kivétel. Pl. a tavaly remekelő Bloodbound-ban mindjárt kettő is akad belőlük (Tomas és Henrik). A sok más hasonnevű skandináv muzsikus között azért éppen ők jutottak most eszembe, mert a Fredrik Olsson gitáros és Daniel Heiman énekes által alapított göteborgi power metal csapat, a Heed zeneileg nagyon közel áll a Bloodboundhoz (Tabula Rasa, 2009: itt). Voltaképp rajtuk keresztül (kanyargós utakon) került a Heed utólag, néhány éves késéssel a látóterembe. A lemaradást most igyekszem bepótolni.

A Lost Horizon nevű formáció romjain éltre hívott Heed első és sajnos egyetlen lemeze, a "The Call" Japánban valamivel korábban, 2005 októberében jelent meg, de Európában csak a rá következő év júniusában lehetett beszerezni hivatalosan. Talán a relatív sikertelenség (itthon se tőlük volt hangos a rock sajtó), bizonyos kreatív nézetkülönbségek, vagy valami hasonló gubanc azonban hamar kikezdte az együttest. Myspace oldalukra 2007 májusában még föltöltöttek négy vadonatúj nótát, de 2008 szeptemberében bejelentették hivatalos és végleges szétszéledésüket.

Bizony, nagyon kár, mert a Heed egész jól tolta a dögös-dallamos power cuccot; egyetlen percig sem volt oka pironkodni egy Ted Morose, Masterplan, Bloodbound, Thunderstone alkotta illusztris társaságban. Fredrik Olsson modern, átgondolt gitárjátéka kifogástalan, Daniel Heiman pedig a szakma egyik legjobb torka, akit mostanában nagyon-nagyon hiányolok. Remélem, előbb-utóbb hallani fogunk róla valami ütős kiállásban! Jóllehet nem minden nóta slágergyanús, a lemez elejétől végéig élvezhető; már amennyiben valaki kedveli, ha karcos, de dallamközpontú zenék erőből kiosztanak neki néhány gyomrost. Nos, én pl. pont ilyen fakír hajlamú csóka vagyok.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2010.feb.14.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Vale Of Tears: Illdisposed Inner Interest (2009)

A hazai és nemzetközi produkciók között egyazon stíluson belül legtöbbször a Makó-Jeruzsálem távolságot emlegetjük, ezért külön öröm, hogy most - a földrajztanárok ellenérzését is felvállalva - kimondhatom: közel van, mint Karcag Göteborghoz!

Merthogy Karcag ezúttal olyan közel került Göteborghoz, hogy az Ericsson székházról szinte rálátni a Tisza-tóra. Szerencsére nem a földkéreg tektonikus lemezei mozdultak el és csúsztak rá egymásra (egy ekkora földmozgás még talán a kritikaírástól is elvenné a kedvem:-))), csupán a göteborgi death stílus egymástól eddig távolinak tűnt lemezei. Egészen pontosan a karcagi Vale Of Tears produkciója mozdult egy nagyot és csúszott most egészen közel a stílus legnagyobbjai (At The Gates, In Flames) mellé. És ez bizony teljesítmény. Még Budapestről is az lenne, Karcagról meg egyenesen földrengésszerű történés.

Nemzetközi színvonalú booklet (Havancsák, lásd itt), nemzetközi színvonalú megszólalás (Szolnok, Denevér-Cserfalvi Töfi) és nemzetközi színvonalú dalok, nemzetközi színvonalú előadással. Személy szerint ugyan szeretem, ha ebben a szikár, szigorú világban van egy kis dallamos ének is, ám azt kell mondjam, most nem hiányolom, hiszen a hörgés ellenére az angol szöveget is lehet érteni, másrészről olyan egyértelműek és relatíve dallamosak a témák egytől-egyig, hogy a lemez újrahallgatásakor már ismerősként köszönnek vissza.

Nincs mit reszelgetni, akinek bejönnek a göteborgi klasszikusok, legyen olyan patrióta, hogy esélyt ad a karcagi srácoknak. Onnantól meg már nincs miről vitatkozni, egyet fogunk érteni. Odabasz.

Túrisas

Címkék: lemezkritika
2010.feb.14.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

White Wizzard: Over The Top (2009)

Retro. Most ezt a trendet éljük (túl). A legtöbbször nekem taszító, mert olyan időket és produktumokat akar feltámasztani és újra eladhatóvá tenni elsősorban a fiatalabb korosztálynak, amit mi már egyszer (többször) elküldtünk a jó édesanyja keservébe.

Szerintem a heavy metal sem az a műfaj, amelyből nyugodtan és értékvesztés nélkül kivonhatjuk az elmúlt huszonvalahány évet. Odáig rendben, hogy tényleg volt 7 szűk esztendő (grunge), de nem lehet úgy tenni, mintha az elmúlt jó húsz év alatt csak a fokozatos hanyatlás jellemezte volna a műfajt. Meggyőződésem, hogy a 90-es évek elején bekövetkezett száműzetésükből az évtized végére zeneileg megerősödve tértek vissza a metalzenészek, elsősorban azok, akik nem akasztották szögre a hangszereiket, hanem nosztalgiázás helyett kőkemény gyakorlással és - Uram bocsá' - az új zenei trendek és hangzások hasznosíthatósági lehetőségeinek keresésével töltötték az időt. Ez, valamint az azóta komoly elismertségre szert tett új generáció (pl. Symphony X) példája mutatja, hogy a stílusnak szüksége volt a mellőzöttségre ahhoz, hogy a régi értékek megtartása mellett újjászülethessen, és mára ne a mellszőrzet, vagy az egy négyzetméterre felpolcolt véres koponyák száma, hanem a zenei felkészültség legyen az első és legfontosabb szempont, ha egy új banda megmérettetni kívánja magát az erőssé vált mezőnyben.

Elég csak ránézni a lemezborítóra (szörnyű) és a zenekari fotókra, hogy nyilvánvaló legyen: az amerikai WW tagjait a '80-as évek végén hibernálták, most pedig a sikeres kiolvasztás után ott folytatják, ahol a stílus nagyjai tartottak 1990 környékén. Gondolom maguk is meglepődtek, milyen jól szól mostanában egy lemez, más változás nem nagyon van. Klasszikus európai heavy metal a NWOBHM bandái (elsősorban Judas/Maiden) után, közepesnél picurkával jobb színvonalon előadva.

A metal-retro szerelmeseinek bejöhet a cucc, nekem kimondottan uncsi. Vannak, akik ezt százszor jobban művelik. Ha már nem újítunk, akkor csináljuk úgy, mint pl. a Dream Evil, és akkor nem kell közben kínosan köhinteni és torokköszörülve, célozgatva a naptárra nézni...    

Túrisas

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil