Dionysos Rising

2021.nov.20.
Írta: Dionysos 1 komment

Sting: The Bridge (2021)

yyyy_11.jpg

Kiadó:
A&M Records

Még soha nem írtunk kritikát Sting lemezről, annak ellenére sem, hogy közöttünk azért vannak lánglelkű Sting rajongók. Magam is meglepődtem, amikor Kotta kolléga a "Kedvenc lemezeim" címmel megfejelt bejegyzésében bátran vállalta a műfaji értelemben sokszor soviniszta rocker olvasóközönség előtt, hogy Sting "…Nothing Like the Sun" (1987) című albuma bizony a mindenkori legnagyobb kedvencei között szerepel. Dolgozószobai magányomban lelkesen meg is tapsoltam a merész gesztust, mivel egy ideje magam is egy hasonló "coming out"-ot fontolgattam. Na, nem úgy! Bevallom, nagyon rég óta elkötelezett, tántoríthatatlan Sting fan vagyok, még akkor is, ha őt sem tartom tévedhetetlennek. Erről majd később...

Kotta cikkét olvasva komolyan elgondolkodtam azon, hogy nálam vajon bekerülne-e Sting az örökös kedvencek kategóriába, és azt kell mondjam: igen. S hogy melyik albummal? Erre már nehezebb válaszolni. Módfölött érdekes, hogy az új lemez megjelenése kapcsán megnéztem a tévedhetetlenséghez egészen közel álló, mindig érdekfeszítő zenei youtuber, Rick Beato interjúját Stinggel és gitárosával, Dominic Millerrel. Itt mindketten velem egybehangzóan két lemezt neveznek meg kedvencüknek, a "The Soul Cages"-t (1991), az első Millerrel készült albumot, annak érzelmi mélysége, kiemelkedő zenei koherenciája miatt, és a "Ten Summoner's Tales"-t (1993), mint Sting leghibátlanabb, legkiforrottabb - és igen: legslágerérzékenyebb - alkotását. Jólesett hallani, hogy Sting és Miller egyetértenek velem - vagy inkább (pontosabban) az én véleményem esik egybe az ő ítéletükkel.

Sting varázslatos muzsikus, miközben saját, azonnal fölismerhető és utánozhatatlan stílusa van, mindig új utakat, kifejezési formákat keres. Ennek a kísérletezésnek szerintem voltak azért mellékvágányai, pl. a "Sacred Love" albumot mai napig képtelen vagyok végighallgatni, mert narkolepsziás rohamot vált ki belőlem. A Shaggyvel kiadott "44/876" (2018) pedig már-már a botrány határát súrolja. Nem kell velem egyetérteni, de szerintem Sting az előbb említett "Sacred Love" óta nyugdíjas tempóban, fél lángon ég. Legalábbis a zenei teremtőerő apadni látszik valamelyest. Pont emiatt volt érthető az észak-angliai folk és kocsmazene, valamint a színház felé fordulása, "The Last Ship" (2013), amire még vevő is voltam.

Mostanában, a "57th & 9th" (2016) óta rockosabban szól, szikárabban hangszerel, amivel nincs is baj, jóllehet én inkább a '90-es évek dúsabb hangzású jazz-rock-pop fúzióját részesítem előnyben. Ezt a rockosabb hozzáállást vártam a "The Bridge"-től is, de csak részben kaptam meg. A "Rushing Water" és az "If It's Love" igazán lelkesítő indítás, a hangzás, keverés pedig egyenesen fenomenális! Régen hallottam lemezt ilyen tisztán, erőteljesen, de levegősen és arányosan megdörrenni a hangszóróimban. Ehhez képest a "The Book Of Numbers" és a "Loving You" lakodalmas jellegű dobgépei, valamint a "Captain Bateman" herélt pergőhangzása teljesen indokolatlanok és övön aluliak.

A továbbiakban határozottan balladásra lett véve a figura, a "Harmony Road", a "The Bells Of St. Thomas" és a címadó nyugodtan fölkerülhettek volna a "The Last Ship"-re is. A reményteli kezdés után tehát fokozatosan megül, "nagypapás" lesz a hangulat. Értem én, hogy mostanában leginkább country és folk zenét hallgat a pali, meg hogy betöltötte a 70-et (megjegyzem, nagyon nem néz ki annyinak!), de ennél többet vártam tőle. Ugyanakkor nem kérdés, hogy a pesti koncertre el fogok menni - hacsak a tetves COVID miatt le nem mondják.

Csalódásként könyvelem el a manapság már nagyon diétásnak számító 36 perces játékidőt is. Főleg úgy, hogy a "deluxe" kiadás (amely még így is csak 45 perc!) három bónusz nótája közül az első a címadó gitárkíséretének újrahasznosítása, a második gyakorlatilag egy stúdió jam, a harmadik pedig Otis Redding klasszikus slágere, a "(Sittin' On) The Dock of the Bay" nem túl jól sikerült földolgozása. Meg is hallgatom gyorsan a "Ten Summoner's Tales"-t !

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2021.nov.19.
Írta: Dionysos Szólj hozzá!

Animals Reimagined - A Tribute to Pink Floyd (2021)

yyyy_10.jpg

Kiadó:
Cleopatra Records

E mellett már nem lehet szó nélkül elmenni! Amikor a Cleopatra Records tavaly kiadta mind közül a legkedvesebb Pink Floyd albumom, a "Wish You Were Here" tribute változatát, akkor még azt mondtam, hogy ez szóra sem érdemes. Több okból. Egyrészt a "Wish You Were Here" úgy tökéletes, ahogy van! El a kezekkel tőle! Másrészt hiába a szupersztárok szinte hihetetlen csapata (Rick Wakeman, Ian Paice, Joe Satriani, Geoff Tate, James LaBrie stb.), az eredmény legalább olyan hervasztó, mint a többi ilyen, egyébként egészen biztosan jó szándékú próbálkozás esetén (pl. Back Against the Wall - 2005, The Everlasting Songs - 2015 stb.).

A tribute nehéz műfaj: ha úgy játszod el a dalokat, ahogy voltak, az a baj, ha változtatsz rajtuk, az a baj... A legendás Pink Floyd-hagyaték esetében ez hatványozottan így van. Mindazonáltal a Pink Floyd showknak szerintem van értelmük, hiszen az eredeti kvartettet már úgysem fogjuk látni sohasem, jóllehet David Gilmour és Roger Waters nagyszabású koncertjei nagyban kárpótolnak minket. Szóval az a véleményem, hogy ha a Pink Floydról van szó, mindent hangról hangra kell eljátszani csumára ugyanazzal a hangzással, vagy valami fullos-plusszos módon újra kell kabátolni a dalokat - na, de hogy lehet a tökéleteset tökéletesíteni?

Ezek után nyilvánvaló, hogy hatalmas fönntartásokkal fogtam neki az "Animals Reimagined" meghallgatásának. Értem én, hogy Graham Bonnet, Vinnie Moore, Jordan Rudess, James LaBrie, Al Di Meola, Billy Cobham, Rick Wakeman, Billy Sherwood, Carmine Appice stb., de futottunk már mi lyukra hasonlóan fényesen csillogó sztárokkal! Ugyanakkor volt bennem egy bőséges adag kíváncsiság, méghozzá azért, mert az "Animals" lehetett volna sokkal ütősebb is, ha nem a "Wish You Were Here" és a "The Wall" közé ékelődik be, és - ami nekem különösen fáj -, ha nem szól lényegesen gyöngébben, aránytalanabbul, mint két gigantikus "szomszédja". A banda tagjai között egyre növekvő feszültség nem tett jót Gilmour és Wright legendás kísérletező kedvének - mindketten hallhatóan demotiváltak voltak valamelyest.

A lényeg, hogy ha van Pink Floyd lemez, amivel érdemes volna kísérletezni, tribute-olni, az éppen az "Animals"! Nos, nem csűröm-csavarom tovább: most sem sikerült! A művet keretező "Pigs On A Wing 1-2" földolgozásai nem olyan rosszak, de mindkettőt markásan más stílusban újraalkotni egyszerűen rossz dramaturgiai érzékre vall. Az erősen pszichedelikusra vett "Sheep"-ben mindhiába vitézkedik a prog-billentyűsök hercege, Rick Wakeman, Jan Akkerman (Focus) gitárja és Carmine Appice dobszerkója úgy szól, mintha egy kripta dohos mélyén játszanának. A hasonlat nem is olyan légből kapott, hiszen a shock rock ősatyja, Arthur Brown is pont úgy énekel, mint egy élőhalott. Micsoda kapufa!

A "Pigs" nem rossz, még James LaBrie sem idegesít benne, de Al Di Meola meglepően középszerű. Az egyetlen szám, amelyik megközelíti azt a hozzáállást és színvonalat, amit elvártam volna, az éppen az eredeti lemez talán legkevésbé fajsúlyos tétele, a "Dogs". A dobok itt sem szólnak jól, de Vinnie Moore és Jordan Rudess gitár-billentyű adok-kapokja briliáns, merész, megnyerő, miközben Graham Bonnet - akitől ebben a közegben leginkább tartottam - egyszerűen hibátlan teljesítményt nyújt - abszolút telitalálat! Fölösleges volt váltogatni a zenészeket, a Pink Floyd lemezeket egységes egészként kezelve csak ugyanazokkal a zenészekkel, egy igazán nyerő csapattal érdemes betámadni.

Sajnos egy dalért nem érdemes megvenni a lemezt. Ha megkívánom, hát majd Spotin meghallgatom a kutyák ugatását...

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2021.nov.16.
Írta: garael 3 komment

Beast In Black: Dark Connection (2021)

beast_in_black_dark_connection.jpgKiadó:
Nuclear Blast

Honlap:
https: beastinblack.com

Nehéz helyzetbe hozott Kotta kolléga kitűnő Eclipse kritikájával, mert a disco ütemek és a heavy metal kapcsolatára tett megjegyzéssel egyet is tudok érteni, meg nem is.  Az ambivalenciát az elmélet és a gyakorlat viszonya szülte, hiszen jelenleg a The Night Flight Orchestra – akik a táncolható ritmusok és a hard rock keverőinek mintapéldányai – mind a kritikai közvélemény, mind a hallgatóság körében teljes térdre borulást eredményezett, talán csak az olyan iszapszemű ráják közelítettek óvatosan a jelenséghez, mint amilyen én is vagyok. Ugyanakkor a hasonló alkotói metódusban dolgozó Beast In Black vagy a Battle Beast korábban simogató kritikákat kaptak tőlem, így most aztán nem tudom, hogy mire hallgassak, az eszemre vagy a szívemre, hiszen míg előbbi teljesen azonosulni tud Kotta véleményével, utóbbi hevesen dobogással reagál a zene hatására termelődő, sci-fi (cyberpunk) hangulatot közvetítő örömhormonok özönére.

Ráadásul a Beast In Black két szempontból is unikum: egyrészt a basszusgitáros, Molnár Máté jelenléte, másrészt a női és férfi hangot is kiválóan prezentáló görög énekes, Yannis Papadopoulos miatt, aki úgy tudja szolgáltatni a fémből kovácsolt disco ütemek (melyek tudjátok, rokonai a fából vaskarikának) felett és alatt szálló dallamokat, hogy arra még annak is táncra rándul a lába, aki már akkor is elbotlik, ha egynél többet lép. Ettől függetlenül, mint korábbi recenziómban is írtam, az ilyen módszertannal dolgozó együttesek remek belépők lehetnek a heavy metal birodalmába, még akkor is, ha a disco, vagy a nyolcvanas évek elektronikus tánczenéje is már elavultnak számít a célközönség számára. (Bár az új ABBA album sikere némiképp megingat ebbéli meggyőződésemben.)

A Beast In Black azonban – ha levesszük a billentyűk Travoltát színpadra varázsoló csilingelését – egy virtigli metal banda, ahol a gitáros, Anton Kabanen gondoskodik róla, hogy olyan szólók is sivítsanak a táncolók között, melyektől egyből szegecses csuklóvédő terem a párok kezére. A slágerteremtésben pedig ismét kiváló munkát végeztek, mert a dallamok mind a popban, mind a heavy metalban megállják a helyüket, ráadásul sikerült elkerülni azt a csapdát is, aminek hatására az előző album klónjával csalták volna verembe a gyanútlan hallgatóságot.

Nem hinném, hogy bárki számára ne lenne kimaxolva a szórakoztatási faktor a dalok hallgatása közben, még úgy is, hogy a "kéthangú" énekes toposza az első meglepetés után már nem is annyira szokatlan. Papadopoulos kiváló frontember, adottságai pedig lehetővé teszik a legkomplexebb énektémák tálalását is, még szerencse (már akinek), hogy ilyennel nemigen találkozunk az albumon. A fiúk ugyanis annyiban maradtak a jól bevált sémánál, hogy pusztán szórakoztatni akarnak, a zenei lét bonyolultságába belemerítkező tudósok szerepét meghagyják másnak, így lényegében az is szívesen meghallgathatja őket, aki amolyan "kocametálosként" csak a rádiókban néha-néha felcsendülő örök fémslágereket ismeri és szereti.

S hogy a kételkedőket is meggyőzzék, a két utolsó szerzeményben megmutatják, hol terem a metal god: a Manowar "Battle Hymn"-jét csak azok tudják így feldolgozni, akiknek folyékony fém zubog az ereikben, és izmaikat acélrostokból fonták, Michael Jackson "They Do't’ Care About Us"-jából pedig a Queen örökbecsű "We Will Rock You" ikertestvérét faragták – mit faragták, csiszolták! – ki, és Papadopoulos megmutathatja, hogy nemcsak a metalban, de a popban is elismerőt tud alkotni.

S hogy jó-e ezen az úton elindulni? A 15 perc hírnév kiérdemlésének érdekében minden bizonnyal. A Beast In Black jó érzékkel úszott rá az újabb trendre, ráadásul zenélni is nagyon tudnak, így nem lengedez műanyag illat az acélriffek felett. S ha ezt el tudták érni, máris vissza tudják csalogatni a hatásvadászat bestiáját a feketeségbe.

Garael

Címkék: lemezkritika
2021.nov.14.
Írta: Kotta 3 komment

Eclipse: Wired (2021)

eclipsew.jpgKiadó:
Frontiers

Honlapok:
www.eclipsemania.com
facebook.com/EclipseSweden

Ha tudnék zenélni (gitározni, naná!), akkor valami olyasmi muzsikát tolnék, mint amilyet az Eclipse. Tököset-dallamosat. A heavy metal hajnalán nem volt ugyanis kérdés, hogy a riffekre megjegyezhető, ütős melódiákat kell ültetni. Ennek szellemében tevékenykedett a legtöbb európai banda, melyek gyökerei még valahol a '70-es évekbe nyúlnak vissza (Scorpions, UFO, Accept, Judas Priest stb.) A '80-as években azonban elég gyorsan sokféle alstílusra esett szét a zsáner, nem egy közülük száműzte a dallamos vokalizálás követelményét. És hát nincs olyan szar zene, amit ne szeretne valaki, azaz van itt terepe bőven a kísérletezésnek. Főleg manapság, amikor a kiadói kontroll sem szűr, plusz szinte mindent kipróbáltak már a '90-es évek közepéig, ergo egyre extrémebb dolgokkal lehet csak kitűnni.

A szocializációm által meghatározott preferenciák azonban számomra megkövetelik az énekteljesítmény egy bizonyos – minimális – szintjét, és hát bevallom, legkönnyebben az ilyen tökös-dallamos zenék kapnak el a progosabb cuccok mellett. Így eleve szimpatikus ez a modern köntösbe öltöztetett Thin Lizzy, merthogy leginkább így tudnám őket jellemezni. Főleg, hogy ezen a lemezen több helyen is feltűnnek folk (ír-kelta) melódiák, éppen ahogy Lynottéknál.

Martensson frontierses házi-zeneszerzővé avanzsálása felvetett ugyan némi kételyt a banda jövőjével kapcsolatban (ti. tudják-e tartani a színvonalat), de úgy látszik, hősünknek volt annyi esze, hogy a legjobb témáit megőrizte a saját gyermeke számára. Merthogy gyakorlatilag mindegyik szám egy rock sláger itt, nem igazán vannak töltelékek. Maradéktalanul azért nem vagyok lenyűgözve, van két olyan tényező, ami mellett nem mehetek el szó nélkül.

Az egyik az anyag homogenitása. 8-9 track nagyjából ugyanabban a tempóban és dallamvilággal (és max 1-2 lassú) – ez a recept egy ideje. Van ám élet 4 percen és a diszkó-ritmuson túl! A nagy elődök lemezein is voltak epikusabb nóták, vagy éppen egy-két igazán gyors, odab@szós. A dramaturgia megkövetelne némi változatosságot. Na igen, és ha már a diszkó-ritmusnál tartunk, ez a másik. Kurva idegesítő, nem illik a rockzenébe és főleg nem a heavy metalba. Néha-néha egy-egy szám erejéig elmegy érdekességnek, de náluk lassan védjeggyé válik a lélektelen, monoton tánczenei ritmus kalapálása.

Szóval, ha tudnék zenélni, akkor valószínűleg valami ilyesmi muzsikát csinálnék, mint amilyent az Eclipse nyom. Csak jobbat.

Kotta

Címkék: lemezkritika
2021.nov.08.
Írta: Dionysos 2 komment

Elfeledett jeles mesterremekek 40. – Stryper: Against The Law (1990)

yyy_72.jpg

Az ihletet nem igazán lehet erőltetni. Általában nem akkor jön, amikor nagyon rákészülünk, hanem jobbára váratlanul lep meg minket, amikor talán legkevésbé számítunk rá. Egy nyűgös, esős vasárnap délután kellett Szegedre utaznom, és mivel vezetés közben zenét szoktam hallgatni, gyorsan átnéztem a kocsimban rendszeresített USB kulcs tartalmát. Így találtam rá a Stryper "Against The Law" című lemezére. A vége az lett, hogy a kormányon vadul verve a ritmust és a refréneket fejhangon üvöltve érkeztem meg a városba. Még szerencse, hogy a hideg és az eső miatt föl voltak húzva az ablakok! Azért a járókelőknek így is minimum furcsa látványban lehetett részük...

Hazaérve azután rákerestem a blogunkon rajongásom tárgyára, és azt láttam, hogy gyakorlatilag egyetlen Stryper kritikámban sem hagytam ki a lehetőséget, hogy megemlítsem, sőt magasztaljam ezt az albumot. Nem kérdés tehát, hogy e rovatban helye van. Ez, kérem szépen, az elfeledett jeles mesterremek definíciója! Még három hosszú és mozgalmas évtized távlatából nézve is mesterremek, ráadásul elfeledett is, hiszen rajtam kívül alig-alig emlegeti valaki, és a banda első, klasszikus korszakának legnagyobb bukása volt kereskedelmi értelemben, konkrétan a Stryper hőskorszakának végét jelentette.

Voltaképp érthető, hogy a régi rajongók megrökönyödtek, amikor 1990. augusztusában kezükbe vették a lemezt. A muzsikusok a megszokott fekete-sárga csíkos "jelmezek" helyett bőrcuccokba öltöztek, a klasszikus, bibliai idézettel megfejelt logót lecserélték, amikor a tű pedig leereszkedett a barázdák közé, egy fémesebb, Van Halen-szerű zene dörrent meg a hangszórókból, melynek szövegei egyszer sem tettek kifejezett utalást az Istenre! Hiába dicsérte néhány kritikus az album erős zeneiségét, az arculatváltást értetlenül fogadó fanok távol maradtak a lemezboltoktól.

A dolog azért érthetetlen számomra, mert az minden kétségen fölül áll, hogy az "Against The Law" jól hallhatóan egy nagyon is feszes, erős, érett csapat munkája. Azt a jogot pedig nem lehet elvitatni egy bandától, hogy kísérletezgessen, finomhangolásokat végezzen a stíluson, megközelítésen, színpadképen stb. Vajon hány "inkarnációja" volt a Deep Purple-nek? Nem váltottak-e imidzset a Kiss tagjai? Talán évtizedekig ugyanazt a lemezt kellett volna Sweetéknek elkészíteniük? Fekete-sárga cicanadrágban, tupírozott hajjal játszani a bibliás kereszténység trubadúrjait? S mindezt annak ellenére, hogy éppen keresztény oldalról rengeteg kritika érte őket, miközben a hajmetál lassan, de biztosan veszteni kezdett népszerűségéből, a grunge pedig már kinyúlt pulcsis, zsíros hajú Hannibálként döngette a kapukat?

Elismerem, hogy merész váltásra szánták el magukat a Stryper tagjai, a klasszikus albumok után tényleg fölkapja az ember a fejét, amikor meghallja a "Not That Kind Of Guy" Van Halenre, a "Rock The People" Mötley Crüe-re, a "Two Bodies" Bon Jovira emlékeztető taktusait. Talán nem volt a legszerencsésebb döntés bepróbálkozni egy Earth, Wind & Fire földolgozással sem (Shining Star), főleg ennek klipjével megjelenni az MTV-n (milyen ordas bukta volt!) - még akkor sem, ha kivételesen jól sikerült földolgozásról van szó!

Ugyanakkor természetesebben, keményebben szóltak, s évek óta a legjobb riffeket, legmodernebb fölfogású szólókat pakolták az albumra, melynek A oldala meglepően friss, újító volt (magukhoz képest), jóllehet a B oldal már a formáció hagyományosabb arculatát mutatta. Tudom, hogy egészen irreális, de én a mai napig reménykedem abban, hogy Michael Sweet lesz egyszer annyira bevállalós, hogy - ha más nem, akkor szólóban - csinál egy hasonló lemezt, ahol nem édesded keresztény rockhimnuszokat, vagy az újabban rájuk jellemző Iron Maiden/Judas Priest-vonalat erőlteti. Szerintem erre a kiadója, a Frontiers is nyitott lenne, de fogadok, hogy a Sweet & Lynch projektnél is nagyobb sikert aratna. Az "Against The Law" ugyanis hatalmas lemez, csak éppen - ahogy mondani szokták - rosszkor volt rossz helyen...

Tartuffe

Címkék: mesterremekek
2021.nov.06.
Írta: Dionysos 3 komment

Crazy Lixx: Street Lethal (2021)

yyy_71.jpg

Kiadó:
Frontiers

Honlapok:
www.crazylixx.com
facebook.com/crazylixx

Napok óta kotlom ezen a recenzión; nem azért, mert a Danny Rexon énekes által vezényelt svéd retró sleaze/hajmetál banda muzsikája komoly megfejtést igényel. Egyszerű amerikai hard rock ez a '80-as évekből: korhű hangzással és ismerős panelekkel, úgy zeneileg, mint a szövegek tekintetében - mindez némi jellegzetesen skandináv dallamérzékenységgel politúrozva. Tétovázásom leginkább annak tudható be, hogy úgy éreztem: nem nagyon tudnék semmi újat sem mondani a korábbi anyagokhoz fűzött kommentárokhoz képest (Ruff Justice - 2017, Forever Wild - 2019).

Bevallom férfiasan, nekem - noha szenvedélyes gyűjtő vagyok - csak a 2014-es eponím (önmagukról elnevezett) CD-jük van meg, de a Crazy Lixx igazából közel 20 éves fönnállása és 7 lemez kiadása után is ugyanazt a zenét játssza, ragaszkodik a jól kitalált eredeti recepthez (a '80-as évek Amerikájából), így bármelyik albumukat végighallgatva teljes és könnyen áttekinthető képet kapunk arról, hogy milyenek ők, mi a mondanivalójuk. Ez nem jelenti azt, hogy nem érdemes a teljes diszkográfián átverekedni magunkat, sőt! Aki fogékony erre a (lemezborítóhoz hasonlóan) színpompás, szórakoztató glam metal nosztalgiára, az most is egy hagyományos LP-nyi (45 percnyi) bohókás, vérpezsdítő fölüdülésnek nézhet elébe.

A hiányzó "írói" ihletet végül a klipes nóta, az "Anthem For America" szövege, illetve annak "hivatalos" magyarázata hozta meg. Danny Rexon így nyilatkozott: "Ez a nóta föl akarja rázni az Amerikai Egyesült Államok fiataljait, akik úgy tűnik, elveszítették a kapcsolatot a rockzenével. Ironikus emlékeztető ez arra, hogy az Egyesült Államok korábban a legnagyobb rock n' roll nemzet volt a világon, és a mai fiatalokon múlik, hogy Amerikát újra ráébresszék a rockzene nagyszerűségére. Zeneileg tisztelegni akartunk a '80-as évekbeli, '90-es évek eleji nagy hajmetál himnuszok hangzása, hozzáállása, ösztönössége és örömtelisége előtt."

Nagyjából ugyanez mondható el az egész lemezről, sőt a Crazy Lixx egész eddigi munkásságáról: legfőbb célja, hogy valamit visszahozzon a dallamos hard rock hőskorszakának laza, könnyed gondtalanságából, a felhőtlen szórakozásból, szabad életérzésből, ami eltűnt a grunge lehorgasztott fejű pesszimizmusával, a tánctermeket meghódító embertelen elektronikus dübörgéssel, az autotune-nal sterilizált, tömeggyártott "slágerekkel", a manapság divatos vértelen, szinte suttogva előadott nyűgös popdalokkal.

Hogy ez az egyébiránt tűpontos diagnózison alapuló elhatározás mennyire reális, életszerű, megvalósítható - főleg egy európai kiadónál vitézkedő, második vonalas skandináv formáció esetében -, az már más kérdés. Ami engem illet, egy-két gyöngébb dal kivétellel határozottan élveztem az új fölhozatalt is - ugyanakkor el kell ismernem: nem vagyok sem amerikai, sem tizenéves. Nagyon nem.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
2021.nov.05.
Írta: garael 3 komment

Running Wild: Blood And Blood (2021)

running-wild_blood-on-blood-01-500x500.jpgKiadó:
Steamhammer/SPV

Honlap:
www.running-wild.net

A nosztalgia a kritikus egyik legnagyobb gyengéje: képes teljesen szubjektív irányba eltolni azokat a fránya érzéseket, melyek a zene hallgatása során feltörnek. Különösen veszélyes állapot ez akkor, ha az emlékezet abba az életszakaszba repít vissza, amikor legfogékonyabb voltál az újra – esetleg a felvillanó pillanatok, órák, napok egy boldog vagy örömteli időszakot ölelnek fel. S mi lehet szebb, mint az ember kamaszkora, esetleg fiatal felnőtt évei, amikor már kilépett a gyermeklétből, és először tapasztalja meg az önállóság felelősségét! Ilyenkor aztán a felcsendülő dallamok – főleg, ha nem sokat változtak az évek során – retrospektív jelegük ellenére óhatatlanul is tévútra vihetik az ítészt, hamis értékelési attitűddel ruházva fel az embert, amire a fiatalabb korosztály legjobb esetben is csak a vállát vonogatja, rosszabb esetben pedig egyszerűen lehülyeségezi a leírtakat. Ez az értetlenség természetesen nemcsak az ifjúságra vonatkozik, hanem mindazokra, akiknek nem fűződik kellemes emlék a hallottakhoz, vagyis zenei szocializációjukban nem játszott szerepet a recenzió tárgya.

Ennél fogva aztán ne is várjon tőlem a kedves olvasó komoly szakmai értékelést, még akkor sem, ha a Running Wild új lemeze valóban hosszú idő óta a legjobb Kasparek főgereneralisszimusz életművében, minden hibájával, szerethető sutaságával egyetemben. Hát persze, hiszen én is egyike voltam a nyolcvanas évek végén azoknak, aki a Guns N' Roses "Appetite For Destruction"-jától felfűtve lázas keresésbe kezdett a keményebb zenék világában, és a kutakodás – úgy gondolom, nem csak nálam – hamar a kalózok zenei vizeire evezett (még akkor is, ha a kalóz lét csak pár albumig tartott ki, onnantól fogva aztán a militáris katonalét határozta meg az egyre önfejűbbé váló zenekarvezető elképzeléseit, addig hadakozva, míg saját zenésztársait is sikerült a boldogabb mezőkre, a civil létbe, vagy más együttesbe penderíteni.)

Az öntörvényű Kasparekről aztán sikeresen többször is lemondtak a valamikori hívők, valljuk be, könnyű céltábla volt a repedt fazékhangzás, a dobgép és a túl ismerősen újra és újra felbukkanó énektéma, ráadásul Rolf még önmagát is kirúgva a bandából, elkövette a metal zenészek legnagyobb bűnét, és az elektronikus zenék, vagy a dallamosabb AOR világa felé kezdett kacsingatni.

Szerencsére a korral aztán nemhogy elment, de megjött hősünk esze, és pár bemelegítő album után ismételten képes volt egy olyan lemezt összetrombitálni, ami "méltó régi, nagy híréhez". Ideje is volt, hiszen a nemzetközi kalózvizeken felbukkant Rolf fiatalabb, életerősebb, frissebb kiadása, és Blazon Stone néven sikeresen aratta le azokat a babérokat, amiket Kasparek mester már csak a babfőzelékben talált meg.

Mit is írhatnék tehát a "Blood And Blood"-ról? Hát azt, hogy, olyan, mint a többi, mármint az aranykorszak albumai, melyek olyan alkotásokkal örvendeztettek meg minket, mint a legendás "Under Jolly Roger", a "Death Or Glory" – amivel Rolf tulajdonképpen megalkotta az epikus, militáris heavy metal azóta is koptatott sémáit – a "Pile Of Skulls", vagy a "Black Hand Inn". (Igazából egy pillantást visszatekintve, a "The Rivalry"-val vagy a "Victory”-val sem volt semmi gond, pusztán rossz időben készültek, és hasonlóan sok pályatársukhoz, elveszve kavarogtak a grunge mindent elborító deheroizáló hangulatában.) A dalokat hallgatva aztán rögtön visszaröppen az ember lábára a fehér, magasszárú Puma csuka, a szűkített farmernadrág, és előbújik a szekrényből a több mint harminc éves mellény is a Saxon-Running Wild-Helloween-Stormwitch felvarrókkal.

Külön örömömre szolgált, hogy ismét sikerült egy nagylélegzetű csatakrónikát hangjegyekbe préselni, a harminc éves háborúról regélő "The Iron Times (1618-1648)" a legszebb kaspareki hagyományokat idézi meg, könnyfakasztó heroikus epikával örvendeztetve meg a nosztalgiában fürdő öreg rockert.

Gyenge hangzás? Igen! Ismerős megoldások? Igen! A nyolcvanas évek óta változatlan dallamfordulatok? Igen! De álljunk meg egy pillanatra, és hangosan harsogjuk a világba az igent arra a kérdésre: ismét fiatal lettél az albumot hallgatva? S ha ez megvolt, igyunk egy kupica rumot a saját, és Rolf Kasparek egészségére.

Garael

Címkék: lemezkritika
2021.nov.01.
Írta: Kotta 4 komment

Arion: Vultures Die Alone (2021)

arion.jpgKiadó:
AFM Records

Honlap:
facebook.com/OfficialArion

Ezúttal nem bízták a véletlenre. Bombasztikus hangzás, diszkó metal á la Beast In Black, de közben zúznak is, a legújabb amerikai trendeket megidézve: csak a süket nem hallja meg a gitártémákban és egyik-másik refrénben a Five Finger Death Punchot. Mármost, csak ebből kiindulva nagyon szeretném nem szeretni, de nem lehet. Merthogy a tehetség még az izzadtságszagon át is utat tör magának és elismerésre késztet.

A finn csodagyerekekről tanult kollégám már értekezett korábban. Azóta kiadtak még egy pofás power albumot, amiből azért lehetett sejteni, merre tartanak, és ezúttal, harmadikra, úgy érezték, most, vagy soha. Itt az ideje az áttörésnek! Meg is tesznek mindent az ügy érdekében: ha kell poposabbra veszik a hangzást, ha kell tolják a suttyó metalt FFDP módra, benyalnak kicsit a korszellemnek vendégénekesnők meghívásával, és hát nagyjából minden második számot a Spotify lejátszási listákra kerülési potenciált szem előtt tartva komponálták.

Ez most jó nekünk, vagy sem? Nos, ez nézőpont kérdése. Személy szerint azt gondolom, működne ez a sztori kevesebb mesterkéltség nélkül is. A lemez talán legjobb nótája a címadó, ahol a billentyű végre nem egy infantilis dallamot püttyög a riffek alá, hanem hangulatot teremt, színesít-szőnyegez; és se ugrálni, se lassúzni nem lehet rá - de természetesen ez csak egy (privát) vélemény. Eredményesség szempontjából (mármint az övékéből) ráadásul valószínűleg kisebbségi és tökéletesen redundáns.

És ha hozzáteszem azt is, hogy minden hibájával és megtervezettségével együtt is sokkal szívesebben hallgatom ezt, mint bármelyik fentebb említett referenciazenekart (csak maradt bennük valami abból a fajta zeneiségből, ami nekem bejön), akkor végül is mindenki jól járt. Plusz, ahogy már utaltam rá, ezek a dalok jók, és igen kompetensen lettek feljátszva. Az őszinteségük, hitelességük valamelyest megkérdőjelezhető talán, de a színvonaluk nem.

Kotta

U.i. Csak érdekesség, hogy mindkét fent említett, a modern stadion metalban kétségkívül igazodási pontként számon tartott bandának - ráadásul egyik európai, a másik amerikai – van magyar vonatkozása. Na, ezek szerint ezt is mi találtuk ki…

Címkék: lemezkritika
2021.okt.30.
Írta: Dionysos 1 komment

Interjú Tuomas Heikkinennel, a Leverage gitáros-zeneszerzőjével

fenykep.png

Október 15-én jelent meg a finn Leverage legújabb lemeze a Frontiers kiadónál. Az erről megjelent recenziónkhoz most csatolunk egy interjút is Tuomas Heikkinennel, az együttes gitáros-zeneszerzőjével.

2009 és 2019 között hosszú szünet volt a zenekar tevékenységében, mi volt az oka?

2011 közepéig voltak alkalmi föllépéseink. Aztán kiderült, hogy a "Circus Colossus" albumunk nem emelt minket új szintre. Emellett a Spine/Universal A&R (tehetségkutató és művésztámogató részleg) képviselője is megváltozott, és az új hapsi gyűlölt minket; death metal rajongó volt, meg ilyenek. Ezért úgy döntöttünk, hogy tartunk egy levegővételnyi szünetet. Soha nem oszlott föl a zenekar vagy ilyesmi, csak mindannyian folyton valami mást csináltunk a zenei életben: vagy együtt, vagy külön.

Volt néhány személyi változás is, megkérdezhetjük, hogy miért?

Torsti (a másik gitárosunk), miután megvalósította AOR-vízióját a The Magnificent nevű projektben, filmzenék szerzésére akart koncentrálni. Pekka (az énekesünk) soha nem ment el, vagy ilyesmi; egy életre szóló barátság van köztünk. Csak éppen beszélgettünk, hogy merre tarthat a Leverage, s én tudtam, hogy a következő albumnak keményebb lesz a megközelítése, mivel Mikkóval (az új gitárosunkkal) már dolgoztunk a riffeken és hasonlókon, és azt is tudtam, hogy Pekka el fogja ugyan énekelni, de nem fogja élvezni. Ezzel egy időben voltak demószámaink Kimmóval (az új énekesünkkel), akit már régóta ismerek. Csináltunk vele néhány Rainbow Rising-tribute koncertet, a Leverage-srácokkal és csak velem a gitáron. A dolgok egyszerűen csak a helyükre kerültek és működni kezdtek.

Úgy tűnik, ezt az új korszakot a hangzásban és a produkcióban is némi változás jellemzi. Kifejtenéd ezt egy kicsit, kérlek?

Véletlenül találkoztam egy Eero Kaukomies nevű arccal, aki hangmérnök, dobol és billentyűkön játszik. Menő srác. Abban az időben egy Queen tribute-ban játszottam, ahol Kimmo énekelt. Ekkorára Torsti már nem dolgozott velünk a jyväskyläi stúdióban, és már nem volt a zenekar tagja. Eerón keresztül a híres helsinki Sonic Pump stúdióban kezdtünk dolgozni, fölvettük a dobokat, és megcsináltuk a "Red Moon Over Sonora" című dal keverését. Tök jó lett, és onnantól kezdve együtt dolgozunk vele. Ami a hangzásvilágot és produkciót illeti, én vagyok a felelős azért, ahogy mostanában szólunk. Teljesen elegem lett a duplázott 7 húros gitárokból (eladtam az ESP-jeimet), a sample-alapú dobokból, a MIDI ál-szimfonikus hangszerelésekből és hasonlókból. A "DeterminUs"-on a változás még nem volt lezárva, de az új lemezen sikerült olyan hangzást kikeverni, amilyennek a dalokat hallottam a fejemben. Tudom, hogy ez mind ízlés kérdése, de a gyökereim a '70-es évek végére, a '80-as évek elejére nyúlnak vissza, és szerettem volna egy "próbatermi zenekar" hangulatát megteremteni. Ezen túl kicseréltem néhány billentyűsávot gitársávokra. Nem akartam a kórusokat sem 100%-ra hangolni. Órákig tudnék erről beszélni, mivel egyáltalán nem vagyok "power metal" rajongó. Nem állítom, hogy rossz zene, csak éppen nem szeretem.

Hogyan jellemeznéd a stílusotokat? Mik voltak a meghatározó zenei hatásaid?

Nekem elsősorban két fő hatásom van. 4 évesen kezdtem hallgatni a Beatlest, a szüleim magnókazettáit. Átrágtam magam az összes albumon, és a Beatlest még mindig nagyon szeretem. Később egy idősebb unokatestvéremen keresztül megismertem a Rainbow "Rising" című lemezét. Ez úgy letaglózott, mint egy kalapács. Emlékszem, az apám kocsijában ültem, és egy teljes napon keresztül újra és újra visszapörgetve hallgattam a "Stargazer"-t. Már orvoshoz akartak vinni... Ez a két első szerelem. Azt hiszem, mindannyian egy csomó zenét hallgattunk és szerettünk, de az én ízlésem mindig is a keményebb dolgok felé hajlott, kivéve talán a Beatlest.

Mondanál pár szót a legújabb lemezetekről?

Tényleg csak néhány szó: épp annyira izgatott vagyok az "Above The Beyond" megjelenése okán, mint annak idején a "Tides" miatt. Ma már idősebb vagyok, és más a gondolkodásmódom is, de elvégre is sok minden történt időközben (15 év alatt).

Mindig megkérdezzük skandináv és finn bandáktól: a hard rock és a heavy metal hihetetlenül népszerű ezekben az országokban. Rengeteg jó, nemzetközileg ismert és elismert zenekar van, tele kiváló zenészekkel. Mi a titok? Jó iskolák? Pénzügyi támogatási programok? Valamilyen titkos vegyület a vízben?

Biztos vagyok benne, hogy már korábban is hallottad ezeket a válaszokat. Először is a heavy rock és a metal egyszerűen passzol a finn fiatalok gondolkodásmódjához. Nem tudom miért, de így van. Mindez néhány évtizeden belül történt. Ma már minden elérhető a YouTube-on és más felületeken keresztül, és a fiatal muzsikusok mindjárt az elején éveket spórolhatnak meg azzal, hogy innen azonnal megtanulják a dolgokat. Van egy országos zeneoktatási programunk, a Művészeti Alapoktatás (egyébiránt a gitárosunk, Mikko és én ugyanabban a zeneiskolában dolgozunk, az ő osztálya az enyém mellett van, ő ászokat készít föl, én tábortűz-gitárosokat...) Az olyan zenekarok, mint a Nightwish, a Children Of Bodom stb. jelentős "finn zenei termékekként" tették le névjegyüket. Tehát van egy kultúra történelemmel, komoly tudásanyaggal és erőforrásokkal.

Hogyan kezelitek ezt a COVID-járványos időszakot? Művészileg blokkolt vagy inspirált titeket?

Igazából a világjárvány tette lehetővé az "Above The Beyond" létrejöttét. Hirtelen minden más játéklehetőség, tevékenység leállt. Így hát több mint fél évvel az eredeti tervem előtt kezdtem el dalokat szerezni. Én személy szerint jól vagyok, mivel nem koncertekből élek, mostanában kezdtük el a távoktatást is, mindazonáltal láttam, hogy az emberek rémesen kínlódnak ettől. Elvesztették a megélhetésüket, s ez nagyon nem jó így. De bármi is ez az egész, fölgyorsította a kreatív folyamatokat és hamarabb tette lehetővé az új album megjelenését, mint ahogy az egy "normális világban" történt volna. Ami az ihlet kiapadását vagy fölszínre törését illeti, biztos vagyok benne, hogy a dalszövegekben vannak olyan sorok, amelyek tudat alatt tükrözik a 2020-as időket. Ami a dalszerzést illeti, nem blokkoltam le, tiszta a helyzetem; örülök, hogy van szerződésünk, dalokat írhatok, fölvételeket csinálhatok, produceri tevékenységet folytathatok, és remélhetőleg valamikor majd eljátszhatjuk az új szerzeményeket élő közönség előtt.

Sok zenész tele van panasszal a zenei üzletággal és a CD/bakelit eladásokkal kapcsolatban. Hogyan látod a jövőt? A fizikai kiadásokat a tisztán digitális platformok végleg elavulttá teszik?

Szerintem a teljes képet kell figyelembe venni. Ha teljesen független lennék, valószínűleg albumok helyett csak egy dalt adnék ki havonta, hogy az új zenéknek hosszabb élettartama legyen. A bakelit lemezek visszatérése egyébként fantasztikus dolog, teljesen más élmény a barázdákba illeszteni azt a tűt! Bárcsak kiadhatnánk az új lemezt bakeliten is! Nem rajtunk múlik. Persze a pénz is kérdés. Egy album költségvetése manapság elképesztő. Másrészt a fiatal bandák/előadók ma már mind tudják, hogyan készítsenek otthoni felvételeket, hogyan reklámozzanak az interneten, hogyan tegyék föl a cuccaikat a Spotifyra stb. Szóval ez egy nagyszerű kiegyenlítése is a dolgoknak. Ha egy fiatal srác, aki teljesen ismeretlen, mondjuk egy újjászületett Paul McCartney, kiadna egy új dalt "Yesterday" néven az egész világ előtt, amely nem ismeri a dalt, akkor egyszeriben azonnal ismertté válna. Nem lenne szüksége egy csapatnyi A&R ügynökre, akik azt mondják neki, hogy a dal "2021 énekese/dalszerzője" díjas, vagy bármi ehhez hasonló baromság. Vagy néhány olyan "fizess, hogy játsszuk a dalodat" rádiósra, aki ugyanezt mondja. Mindegy is. Azt hiszem, érted, mire akarok kilyukadni.

Talán bevallhatjuk az olvasóknak, hogy elolvasva a recenziónkat, te magad kerestél meg minket néhány észrevétellel, kiigazítással. Hízelgő, hogy érdeklődsz a mi véleményünk, mondandónk iránt. Elképesztő, hogy ma már a zenészeknek ilyen szinten részt kell venniük a promócióban, ennyire alulról kell kezdeni az építkezést: személyesen kell utánanézni a kritikáknak, lefordítani a recenziókat, keresni PR lehetőségeket stb. Hogyan találsz erre időt és energiát?

Persze, nincs mit titkolnom. Több száz és száz órát dolgoztam az új albumon. Most jött ki és kíváncsi vagyok, hogyan fogadják az emberek. Igazából nem is kell személyesen utánajárnom a dolgoknak, egy csomó olyan üzenetet kapok, hogy "láttad ezt?". Tetszik, hogy az új lemez véleményeket ébreszt, provokál, legyen az jó vagy rossz. Büszke vagyok rá. És manapság bizony követned kell a folyamatokat, promóciós munkát kell végezned, fel kell emelned a feneked a díványról, mert ezt senki sem fogja megtenni érted és helyetted. Veterán zenészek heavy rock bandája vagyunk. Már az is kiváltság, hogy az új zenéinket egyáltalán az emberek elé tárhatjuk. Örülök, hogy mindezt még megtehetem.

Köszönjük az interjút!

Én köszönöm az érdeklődést. Rock On!

Címkék: interjú
2021.okt.26.
Írta: Dionysos 4 komment

Leverage: Above The Beyond (2021)

yyy_70.jpg

Kiadó:
Frontiers

Honlapok:
www.leverageofficial.com
facebook.com/leverageofficial

Kotta kolléga már napokkal korábban jelezte, hogy igényli az új Leverage kritikáját. Akkor ígéretet tettem rá, hogy megírom, de jó okom volt arra, hogy ne siessem el a dolgot: egyrészt sokirányú elfoglaltságaim miatt nem volt időm a lelkiismeretes kiértékelésre, másrészt a 10 év hallgatás után kiadott 2019-es lemezük (DeterminUs) hatalmas csalódás volt. Nekem nagyon hiányzott Torsti Spoof gitáros (The Magnificent) hozzájárulása (hangzásban, hiszen a zeneszerzésért gyakorlatilag egy személyben Tuomas Heikkinen a felelős), de a máskülönben nem igazán lenyűgöző Pekka Heino énekes váltóembere, Kimmo Blom (Urban Tale) sem nyújtott igazán meggyőző teljesítményt. Persze a legnagyobb bajnak a hangzás elvékonyodása és a dalok megereszkedett színvonala bizonyult.

Az "Above The Beyond" - hogy mindjárt a dolgok közepébe csapjak - szerencsére sokkal pofásabb közvetlen elődjénél. A korábban jellemzően power metalos hangzás ugyan nem tért vissza - valamiért Marko Niskala billentyűs érthetetlenül és méltatlanul a háttérbe (sarokba?) lett szorítva -, a szerzemények ezúttal sokkal jobban sikerültek. Talán indokolatlan a három lassú ballada (bár a korábbi lemezeken sem spóroltak velük), de Kimmo Blom végre leszokott arról, hogy fölöslegesen gurgulázva rekesszen, és a Torsti Spoof helyére érkező Mikko "Tanár úr" Salovaara (ex-Kiuas) is kétségeken fölül álló hangszeres kompetenciájához méltóan eregeti szólóit (pl. Do you Love Me Now, Falling Out Of Grace).

A lemezen végre újra vannak igazán ütős dalok, ilyen például a klipes "Emperor", melynek közel-keleti föl- és levezető dallamfoszlányai súlyos kontrasztban állnak a fagyos, sarkvidéki hangulatot árasztó borítóképpel, de ilyen az album vitathatatlan csúcspontját jelentő "Falling Out Of Grace" is. Ez utóbbi közelíti meg leginkább az első három lemez színvonalát, amely az újkori Leverage-hez továbbra is úgy viszonyul, mint a Gerlachfalvi-csúcs a Kékestetőhöz (egyszerűbben: a Tátra a Mátrához).

Ezzel nagyjából el is mondtam minden lényegeset: az "Above The Beyond"-dal sem sikerült megugrani az ún. MK I (klasszikus fölállás) által magasra helyezett lécet, az viszont határozottan vigasztaló, hogy a "DeterminUs" (és az előtte megjelentetett EP) által okozott csalódást érdemben képesek voltak orvosolni.

Tartuffe

Címkék: lemezkritika
süti beállítások módosítása
Mobil